Autoblog-Advies: cabrio tot € 5.000

Auteur: , 108 Reacties

Gehuld in dikke winterjassen trok de voltallige redactie eropuit, november is traditioneel natuurlijk een goede maand om op zoek te gaan naar een cabriolet. Student Caspar, bijna afgestudeerd, wenste ons succes en vertrok naar een warme kroeg. Tot straks.

Autoblog-Advies: Cabrio tot € 5.000

Zijn dagelijkse 50 km legt Caspar nu af in een Citroën C1, maar dat doet bijna iedereen. Dat vindt Caspar ook en mede daarom is hij op zoek naar iets leukers. Het leven is veel meer dan zo’n verstandige A-segmenter, het dak moet er zo nu en dan wel af. Letterlijk, dus we gaan voor een cabrio. Omdat je als student meestal nog niet de maximale 52% afdraagt vanwege je inkomen is het budget ditmaal beperkt tot € 5000,-, en zou het fijn zijn als ook het verbruik van de dakloze nog te overzien viel.

Betrouwbaarheid is ook een dingetje, want werkplaatsen kosten geld. Al met al zeker geen onrealistisch budget of wensenpakket, het enige bijkomende punt van aandacht is dat Caspar bijna 2 meter lang is. De Daihatsu Copen schrappen we dus maar meteen, een Nissan Figaro viel toch al buiten het budget. Verder geeft Caspar aan niets te zien in Alfa’s of een Fiat Barchetta, daar ben ik het voor de helft mee eens. Maar nu eerst even de formaliteiten:

Huidige autoCitroën C1 (past net met mijn lengte)
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privePrivé
Budget:5.000 euro
Jaarkilometrage:ca. 20.000 km/jaar
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Woon-werk verkeer
GezinssamenstellingTwee personen
Voorkeursmerken /modellen:Iets dat leuk rijdt, een open dak heeft en betrouwbaar/zuinig is
No-go modellen / merken:Fiat Barchetta, Alfa's

Zelf had Caspar al eens met een schuin oog gekeken naar een BMW Z3, die laten we hier dan ook even buiten beschouwing. Net als de dakloze Golf: op iedere straathoek te vinden in elke kleur, staat en uitvoering die je wilt. Voor elk budget, dus advies is hier redelijk overbodig. Uiteraard overweegt hij ook de Mazda MX-5 NB, een zeer voor de hand liggende keuze. Bovendien over het algemeen een verstandige, maar er is meer. Het is droog buiten, we verlaten AB HQ en gaan op zoek.

Peugeot 306 Cabrio

Vintage budgettopper: Peugeot 306 Cabriolet
Onderin het budget, er blijft genoeg geld over voor eventueel een nieuwe softtop, al het nodige of preventieve onderhoud en een paar avondjes bieren toe. Met wat speurwerk vind je nog echte pareltjes met weinig kilometers en fijne opties als een elektrische kap, leer en airco. Bovendien is de 306 betrouwbaar en bescheiden in de vaste lasten. Dat laatste is een 206 CC natuurlijk ook, maar een man van bijna 2 meter in zo’n frèle popjescabrio? Doe maar niet. Ook de ruimte is gezien Caspars lengte een voordeel van de aanzienlijk grotere 306. Zelfs met 3 dotjes naar tentamen is geen probleem.

Opel Tigra Twintop

Een Opel, maar geen Astra: de Tigra Twintop
Qua ruimte weer een stap terug, maar een flinke stap omhoog in het budget. Hij oogt best vlot en modern, zeker in een wat fellere kleur. Een groot voordeel in ons klimaat is natuurlijk die klapdakconstructie: van cabrio in een mum van tijd naar coupé. Nadeel is dat het allemaal wat meer piept en kraakt door alle losse componenten ervan, maar er zijn nog niet veel klachten bekend van weigerende of anderszins storingsgevoelige dakmechanismes. Ook de rest van de auto is redelijk betrouwbaar en overzichtelijk in de kosten van rijden en onderhoud. Goedkoper en vooral minder saai dan een Astra cabrio.

Saab 9-3 Cabriolet

Zomersloep van Saab: de 9-3 Cabriolet
Eén op tien haal je net, mits je je een beetje kunt beheersen en ook de vaste lasten zijn best wat hoger. Maar je weet zeker dat je er als boom van een vent in past en dan smoelt het ook nog. En het is een Saab. Dat heeft voor velen een groot voordeel: het is een Saab. Maar hij heeft ook nadelen: met de kap dicht is deze eigenzinnige Scandinaviër erg onoverzichtelijk, je moet dus wel een beetje kunnen inschatten waar-ie ongeveer begint en ophoudt. En hij is niet erg sportief, maar dat hoeft niet per se een nadeel te zijn. Ook ‘s winters is er prima mee te rijden door de goed geïsoleerde kap. Het rijden kost dus allemaal iets meer, maar je krijgt er binnen het budget een stijlvolle, betrouwbare en tijdloze cruiser voor terug. Yolo!

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt.nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



108 reacties

Alweer een cabrio gezocht? Dat je er aan denkt als het zulk weer is buiten.

Oke. Naja ik zou voor de Ford Streetka gaan. Waarom? Relatief goedkoop in aanschaf. Goedkoop in onderhoud. Vaak niet te oud vergeleken andere cabrio’s voor dit geld. Leuk vermogen. En best mooi volgens mij. Een MX5 is natuurlijk veel mannelijker en stoerder en je kan er mee driften. Maar dat denkt iedereen al.
@clarkson:
Een mx5 mannelijk en stoer? 😂
@itest: Niet? Ik dacht dat iedereen hem altijd helemaal geweldig vond. Wat wel blijkt uit de verkoopcijfers.

Laat maar weer zitten.
@clarkson: Een MX-5 is niet mannelijk en stoer. En dat is precies het punt. Koop dan!
@clarkson: en no way dat je past in een mx5 met 2 meter. Vergeet ook maar de MG overigens.

Audi A4 cabrio uit 2001, Volvo C70 cabrio of misschien z’n terreinwagen waar het dak vanaf kan … Keuze zat joh
@Jochen: Ik heb er geen ervaring mee, ben zo’n 25 cm korter dan dat, maar als je het schuim uit de stoel wegsnijdt, de stoelrails aanpast en de deurgreep vervangt door een treklus, schijn je genoeg ruimte te krijgen voor iemand van 2 meter lang.
@jochen: Ik begrijp dat lengte probleem niet met een cabrio. Het dak kan toch open?
@clarkson: ruimte voor je benen is ook niet algeheel oncomfortabel
@ko3n: Het was een grapje…
@clarkson: en dan continu met de kop in de wind, bloedirritant is dat. Ben zelf al jaren cabrio rijder en heb hiervoor een net te klein exemplaar gehad. Bij de aanschaf het idee : lekker cruisen naar zuid-Frankrijk. Maar langer dan 1,5 uur was niet te doen.
@jochen: met 2 meter pas je gewoon in een MX-5 hoor. Dingetje is wel of de lengte in de benen of je torso zit. Als de lengte in de torso zit kun je een zogenaamde “foamectomie” doen, dan past het zeker weten op een comfortabele manier.
Als ik in zijn schoenen stond en het per se een cabriolet moest zijn, dan had ik nog even tot de zomer doorgespaard voor een Honda S 2000.
@kiasoul98: ja hoeveel moet je dan sparen?
@rolov: Ze beginnen bij het dubbele van het budget. Voor de gemiddelde student waarschijnlijk iets te veel van het goede.
@mclarenf1lm: ja en dan zijn ze behoorlijk afgetrapt… en als daar iets aan stuk gaat dan betaal je flink… een maat van mij had er een onder de 1000,- voor een beurt is nooit gelukt.
Volvo c70 van de eerste generatie met een heerlijke 5 cilinder😋
@dirkiii: had jij het geld om een dikke 5 cilinder te betalen en te laten lopen toen je net afstudeerde? ik niet.
@henkhupelschoten: heb nooit gestudeerd. Was op mijn 19e al onderdemer.
@dirkiii: verklaart een hoop..
@henkhupelschoten: waar blijft die edit-knop… verklaard, wat een ongelooflijke fout..
@henkhupelschoten: grappig, het was in eerste instantie goed. Nu lijk je toch een ezel ;-)
@henkhupelschoten: hahaha, sufferdt! ;-)
@swaffelaer: was toch suverdt?
@henkhupelschoten: maximaal bijlenen tijdens de studiejaren!
@alfaromeo939: maximaal lenen is maximaal leven!
@mauritsh: JUIST!
@mauritsh: En maximaal dom! geld lenen voor een auto is het domste wat je kunt doen.
@dirkiii: zo mooi als de auto is en de motor klinkt zo waardeloos rijdt hij helaas. Mijn moeder had destijds de aller eerste 2.4t in die introductie kleur blauw,beige leder,blauwe kap. Waanzinnig mooi in mijn ogen, Dynaudio audio niets dan lof, motor top maar een carrosserie zo slap als een melkpak… Zelf mijn moeder vond het echt slecht rijden en dat zegt wat.
@cocoloco: ik heb nooit in de cabrio gereden maar wel in de coupe en dat vond ik wel een prettige auto.
@dirkiii: dat is nou net de kift. Bij deze Volvo (dit geldt overigens ook voor de Saab 93) is het dak er gewoon afgezaagd om er een cabrio van te maken, er is niet echt veel aandacht besteed aan het verstevigen van de carosserie. Daarom torderen deze auto’s ook als de ziekte
Eventueel een e36?
Koop een skelter, een met de buitenlucht!
Honda CRX Del Sol is een leuk wagentje. Betrouwbaar, ziet er leuk uit en genoeg keus in die prijsklasse.

Een Z3 moet inderdaad ook mogelijk zijn. Stuurt erg leuk en is met redelijk zuinige motoren te krijgen.

Tenslotte kun je ook eventjes doorsparen en kijken voor een Mitsubishi Eclipse cabrio. Kost wat meer, maar dan heb je wat een hele mooie cabrio op je oprit (heb je die?) staan.

@berlinetta: eclipse cabrio staat er nu een op marktplaats voor 4000 dacht ik
Doorsparen en een e46 cabrio kopen
Dat model Saab ga je niet redden met 5K
@dutchcorvette: Misschien bij Jetcars
Saab Cabrio is een auto die ik graag zou willen hebben. Maar een exemplaar voor €5k absoluut niet. Hiervoor krijg je een auto met meer dan 3 ton op de teller en waarschijnlijk met wat schade.
Tsja…als ‘ie al naar de Z3 gekeken heeft dan is de 1ste gen SLK wellicht ook een optie. Door de stalen kap voor een cabrio uitermate geschikt voor alle seizoenen. Het interieur is wel niet per se wat je zou verwachten van Mercedes-Benz. Of juist wel als je een beetje bekend bent met wat Mercedes eind jaren ’90 op de markt bracht na een flinke kostenbesparingsronde medio jaren ’90. Desalniettemin, een donkere met een paar fijne wielen oogt best ok IMO.

Verder is daar natuurlijk ook nog de 3-serie cabrio. Binnen het budget past sowieso een redelijk nette E36 en misschien een E30 (mooie exemplaren daarvan stijgen dankzij de klassiekerbubble al weer een tijdje in waarde) of een E46. Het is niet de meest originele keuze, maar ikzelf vind die mooie rechte lijn naar achteren als de kap open is tijdloos mooi. Plus wat er onder de kap zit bij BMW is doorgaans ook niet verkeerd evenmin als de rij-eigenschappen.

Jet Cars heeft er vast een paar staan op dit moment, dus wat let je…
@jaapiyo: heb even een kort zoekopdrachtje uitgevoerd voor E36jes:

In een zee van aftermarket angel-eyes zijn er toch hier en daar wel wat acceptabele exemplaren te vinden. Zoals deze 3 Dreiers (misschien…IMO), gesorteerd van goedkoop naar duurder. Ik heb het even gehouden op exemplaren die onder de 2 ton kilometers zitten, niet vernacheld zijn maar wel meegespoten zijskirts hebben (persoonlijk maar dat was niet standaard en die zwart plastic skirts dateren de auto enorm, plus het was nieuw eigenlijk al geen porum IMO).

Starten we met deze 320i in een superfijne lichtblauwe kleur (stahlblau?) uit gangsterdam met goede standaardvelgen en oranje clignoteurs. Om te beginnen met een mogelijk nadeel, de auto heeft een automaat. Om verder te gaan met nog een nadeel, de auto heeft al het een en ander meegemaakt, zoals een relocatie naar ons land vanuit Duitsland en een nieuwe voorruit en achteruit. Maar ja die zijn dus nu wel nieuw. Daar staat verder tegenover dat er zo’n zijdezachte I6 onder de kap huist die BMW in deze maat helaas niet meer bouwt. Tevens is de auto lekker uitgerust met leder en stoelverwarming et cetera. Als klap op de vuurpijl is er een hardtop in carrosseriekleur en een originele windvanger in de prijs inbegrepen, wel zo fijn voor de betere year-round cabrio ervaring.

http://ww3.autoscout24.nl/classified/270079730?asrc=st|as

Wederom import, maar dan al op veel jongere leeftijd ingeburgerd, is deze handgeschakelde 318 die in Apeldoorn privé verkocht wordt. Goede standaard velgen, oranje knipperlichten, geen AC Schnitzel knalpot…kortom niks dat er op duidt dat deze Dreier afgetrapt is en hé, is dat nou blauw leder? Volgens mij wel. Minpunt is dat de hardtop apart betaald moet worden, maar goed, je hebt die keuze in ieder geval.

http://ww3.autoscout24.nl/classified/279893662?asrc=pl|as

Of je bent zo’n gozer die bereid is wat ekkermannen neer te leggen voor een beetje meer (schijn)zekerheid; check in dat geval deze origineel in Nederland geleverde 318i met relatief weinig, NAP geverifieerde kilometers en ‘alle boekjes’. Wederom met 4 cilinder onder de kap dus verbruik zit wel goed en met 1345 Kg blijft de weegschaal gunstig staan om in een niet al te hoge MRB schaal uit te komen. Wel ietsje swekkerb0i achtige velgen en witte pinkers, maar evengoed geen stortkokers of tupperware. Volgens de verkoper heeft de auto net een nieuwe kap, dus dat is mooi. Er is echter geen sprake over een hardtop dus waarschijnlijk zit die er niet bij.

http://ww3.autoscout24.nl/classified/274079693?asrc=st|as
@jaapiyo: Styling 32 velgen van de laatste zijn origineel, en ook de witte knippers volgens mij, dit is een 99 ‘er dus echt een van de allerlaatsten. maar die tamme 4 cilinder nee dankje zelfde als met die 320i, minimaal een 328i dan!
@bofkont: Het viel me op dat de auto’s met dikkere motoren er doorgaans wat uitgeleefder bijstonden. Ik weet niet of dat nou komt doordat die gemiddeld een zwaarder leven hebben in handen van scheurneuzen of simpelweg omdat de zoekopdracht van max 5K nette dikke zespitters uitsluit. Misschien kan je daarvoor beter over de grens kijken. Maar goed de vraagsteller wil ook niet teveel kosten en daarvoor is zo’n 4-pitter dan wel weer ideaal.

Vwb de velgen en de pinkers, klopt maar als je tweedehands koopt is het IMO wel fijn om een (luxe doch) ingetogen uitvoering te kopen. Gevoelsmatig minder kans dat de vorige eigenaar(s) een ‘sportieve’ rijstijl hadden. De velgen op zich vind ik best mooi (maar de auto lijkt er wel tikje hoog mee op de poten te staan). Bij de pinkers vind ik persoonlijk amber wel wat hebben bij auto’s uit deze tijdsperiode.
@jaapiyo: Klopt idd, de styling 32 die hier onder zitten trouwens is hij niet op geleverd, hij is hoogstwaarschijnlijk nieuw verkocht op 16 inch style 30.
http://www.bmwstylewheels.com/bmw/30

5k is idd wel de onderkant voor een echte nette, bijvoorbeeld een echt nette 328i met een lage stand gaan al snel richting de 7.5k en hoger.
@jaapiyo: vandaar dat hij nu ook wat hoger staat met die 17 inch style 32.
@jaapiyo: de laatste moet wel ff naar de pixeldokter in Den Helder…
@e1000bmw523i: Tsja, dat hoort bij de authentieke jaren ’90 BMW ervaring zullen we maar zeggen :D
@jaapiyo: +1 voor de 320i, in een cabrio wil je toch een mooie zescilinder!!
@frederik: ja in principe wel natuurlijk…maar ja ook weer wat meer verbruik hè en potentieel meer kosten als het misgaat. Plus gevoelsmatig zijn mensen die zo’n 4-pitter kopen niet uit op hard hoeken en dergelijke, dus dan hoop je (misschien onterecht) dat de auto een makkelijker leven gehad heeft.

Dat gezegd hebbende ken ik wel iemand *kuch @paulaner kuch* die behoorlijk wat ervaring heeft met verschillende versies van dit blok in verschillende auto’s en die rijdt altijd als een totaalmalloot* ;)

http://cdn.meme.am/instances/500x/50219707.jpg

*nee, stiekem rolt ‘ie zelfs netjes op blizzaks in dit jaargetijde dus het valt wel mee.
@jaapiyo: Ik zou voor een, verrassend, 318iS cabrio gaan. Fijn blokje, en redelijk zuinig.
Overigens koop je een cabrio niet om te hoeken maar te cruisen yo.
Koop de Saab! 2.0t is voldoende, zilvergrijs met zwart, 17″ wielen (spoorverbreding achter 15mm per kant). Anders lijkt het net iets te iel van de achterkant.

Gewoon een zeer prettige, tijdloze en betrouwbare auto. En je kunt er ook nog eens royaal met 4 man in zitten. Spreek uit ervaring want heb er zelf al 5 jaar 1 (2001 model)

Alleen die op de foto heb je niet voor dat geld. Het model ervoor dus. Maakt niets uit want dat model is ook vele malen mooier :).
Een mooie standaard Audi 80 cabriolet misschien.
@thomasthomas:

Juist! Bijvoorbeeld deze origineel in Nederlands geleverde Audio Cabriolet 2.6 automaat uit 1997 met 125dkm. Onder andere een electrische bediende kap, leren bekleding, hardtop in kleur…….

http://i64.tinypic.com/1568ieh.jpg
@gash:

Nederland*
@thomasthomas: Rijdt niet echt leuk he? Verder een prima auto.
@thomasthomas:

Als je in DE gaat kijken lukt voor dat geld een a4 cabrio met zo’n 1.8t zelfs maar verkoop dat als student maar eens aan de verzekering en krijg maar eens stukken …

Audi of het nu de 80 of de a4 is, gaat altijd te duur uitvallen in het einde.
@thomasthomas: maar er zijn nog maar 3 originele Audi cabrio’s over. De rest is verpest met wielen spoilers en andere rommel.
Ik zou niet voor een StreetKa gaan. Die auto weegt maar liefst 1064 kg, tegenover 935 voor de gelijk gemotoriseerde SportKa..

Gewoon een NB halen. The answer is always Miata.
@Jochempie: Iemand zoekt een cabrio en adviseert Noord Brabant? Je bedoelt natuurlijk gewoon een 2e generatie MX5.
@mashell: Ik bedoel een NB, geen N-B.
Huur een goede zaag, haal het dak van die C1 af en ga met de rest van het geld leuke dingen doen. Er is nog wel ergens een instructievideo van de heren van Top Gear te vinden hoe je van een gewone auto een cabrio maakt. Dan heb je iets wat unieker is dan welke hypercar ook;p

Of ga voor een Z3. En laat je niks wijs maken over het imago, het is gewoon een leuke roadster voor weinig geld.
“Omdat je als student meestal nog niet de maximale 52% afdraagt” Ik droeg als student meer af dan nu… je hebt als student met een bescheiden inkomen meestal nog niet de luxe van vadertje staat te ontwijken.

Anyway auto’s.

Ik heb indertijd naar de MX5 gekeken, een NA/NB lukt voor 5K maar je gaat altijd een exemplaar vinden waarvan je de distributieriem moet wisselen en waarvan de koppeling op is, toch wel iets dat de wagen iets duurder maakt. Verder is vooral de NB niet echt te ruim…

Toyota MR2 is ook niet gigantisch vanbinnen maar rijd ook wel heel plezant, lukt net voor 5k. Mij hebben ze bang gemaakt over de motoren, maar dat schijnt goed mee te vallen.
Saab 9-3 is een prachtige wagen, maar de runningcosts gaan dik tegenvallen. Je gaat de wagen dikwijls laten staan omdat die te veel verbruikt.
Peugeot 306 betrouwbaar 😱😱
@superroozen: zeker. Dit is nog een goeie fransoos, want zo analoog als Noachs ark. Wij hebben al jaren een 306 break en die is betrouwbaarder dan m’n S60.

Kap nou toch eens met het bashen van Frans als je niet weet waar ’t over gaat…
@volvo-s60-adept: betrouwbaar is ‘ie misschien wel, mooi zeer zeker ook IMO, maar het tordeert kennelijk wel nog wat meer dan de gemiddelde cabrio zo’n Peug 306. Of zo heb ik me althans laten vertellen…
@volvo-s60-adept: fijn voor je dat je een goede 306 heb maar mijn eigen ervaring Is niet zo best. Ben zelf monteur en zie Toch dat het peugeot vaak raak Is met fikse onkosten die je bij andere niet Franse merken niet hebt. Veel plezier met je peu!
@volvo-s60-adept: precies heb ooit een break gehad en die haalde 4 ton zonder rare gebreken.
@volvo-s60-adept: wij hebben ook 18jaar een 306 gehad, eerste eigenaar. 150k gelopen toen, alles wat elektrisch is of een knop heeft ging stuk.. Uitlaat tig keer laten maken. Maar met deze auto kon je nog een hoop zelf, dat scheelt. Hij is de laatste jaren ook niet zo lief behandeld met (te zware) aanhangers zand etc. Maar reed altijd nog comfortabeler dan de huidige c1’tjes, voornamelijk de zetel op lange afstanden. Helemaal Frans dus!
@superroozen: je leeft zeker nog in een dromenwereld dat alleen Duitse auto’s betrouwbaar zijn? Dan heb je zeker onder een steen beleeft de laatste 30 jaar!
@rufctr01: niets Duits echt jappaners die weten pas wat kwaliteit Is!
@rufctr01: niets Duits Jappen die weten pas wat kwaliteit is
@superroozen: ik heb het al vaker geroepen, maar ik ben ervan overtuigd dat Fransen een soort aan uit systeem hebben wat kwaliteit betreft. Bovengemiddeld veel auto’s zijn slecht, maar die verdwijnen wel. Wat je na een aantal jaren overhoud zijn onverwoestbare kilometer vreters. De 306 is al wat ouder dus daar zullen de slechte exemplaren wel van verdwenen zijn.
@lekbak: interessante theorie maar ik hou het liever bij mijn Nissan Almera
@superroozen: zeker wel betrouwbaar! Ik heb twee jaar met een 306 2.0 cabrio gereden, full options, en afgezien van normale slijtage geen extra kosten gehad. Uiterst fijne en betrouwbare auto. Oké, toegeven een en ander valt of staat met de hoeveelheid liefde die de vorige eigenaar er in stopte. Maar zelfs als er al wat mis is, is dit zelf makkelijk te maken weet ik uit ervaring met m’n zx en xsara. En torderen? En C70 tordeert meer…
Doe eens gek, haal een Talbot Samba. (alleen die naam al, briljant)
http://ww3.autoscout24.nl/classified/276997754?asrc=st|as

Maar voor de rest lijkt mij een Peug 206CC of een Golf cabriolet de meest logische keus, met de eisen die meneer stelt . En de keuze is reuze: het exemplaar dat jij wilt zit er sowieso tussen.
Ik zal zo misschien wel even een langer betoog houden, maar als je 5.000.- te besteden hebt, zou ik hier eens naar kijken:

http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=266167327

Een bijna spiksplinternieuwe 306 met nog 40k op de klok.

Mazda MX-5 NB wordt lastig met 2 meter, net als een Z3 en MGF. Saab is schreeuwend duur met onderhoud en onderdelen, verbruik en verzekering.

Misschien kun je ook eens kijken naar de klapdakmormels van halverwege 2000. Auto’s als de Colt CZC en Micra COC. Zuinig en betrouwbaar vervoer met een open dak. Veel value for money. En nog relatief jong.

@gtwillem: Het liefste dan de Micra in het roze met stickers voor je eigen kapsalon. ;-) Richard Hammond mocht hem in die trim ook eens testen voor Top Gear.
@mclarenf1lm: Geen stickers. Roze lak. Met 1.6 is het stuurt het best aardig.
@gtwillem: Wat een gave 306. Echt te geef voor 5000.
Dus tussen Autoblog en nl staan 2 punten? 😕
Mooie rekensom, van 50 km per dag naar 20.000 per jaar ;)
307CC heb je ook al onder de 5000,-
Dr staat een plaatje van een 306 op MP. Origineel NL auto. Donker paars met camel kleurig leer. 96k gelopen en Airco!!! Geloof voor 2.750,- heb je mooi nog wat budget voor onderhoud etc. Daarbij vind ik het een fraaie cabrio!
Audi TT Cabrio
@potjak: Vind je niet voor dat budget.
http://www.kapaza.be/nl/opel/prachtige-zuinige-astra-cabrio-met-lpi-101271771.htm

http://www.kapaza.be/nl/opel/astra-cabrio-16-lpi-twintop-101510133.htm

Met wat onderhandelen beide wel binnen budget te krijgen met invoeren erbij. LPG dus ideaal voor een student.
..als je een cabrio rijd en het dak niet dicht kan.

“Huidige auto Citroën C1 (past net met mijn lengte)”

“Uiteraard overweegt hij ook de Mazda MX-5 NB”
Mag een targa ook? Want dan stem ik voor een Toyota MR2!
Geen Alfa of Fiat…. De spider bouwers bij uitstek.
Het 93-model in het artikel is er pas vanaf een duizendje of 7. Dit is geen optie voor deze student, slecht advies dus. Ik zou gaan voor een mooi exemplaar uit 2001 met weinig km
Juist een van de leukste wagens sluit je uit, de barchetta !!
Geweldig goede en fijne wagen, wij hebben thuis jaren eentje gehad, heerlijk fel met die 1.8 16v en best wel zuinig nog als je rustig rijdt, op en top betrouwbaar, al moet je wel opletten voor roest! bodem/wielkasten etc etc

Zelf heb ik een facelift SLK R170, heerlijke fijne wagen, maar met 5k zit je wel wat aan de onderkant van de markt te vissen, zijn echt veel haveloze gebakjes bij, en daarbij zitten er potentieel veel dure module’s in die stukken kunnen gaan, die van mij is bijna al geheel gerestaureerd, bijna alles wat te vervangen is heb ik al gedaan van schroefjes tot instaplijsten.

Mx5 zou ik absoluut niet overwegen, 13 in dozijn keus.
1. Toyota MR-2 1.8 VVT-i Roadster:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/260599938?asrc=st|as
Deze moet je kopen. Lage gebruikskosten, en een hele hoop fun. Stuurt echt heel erg leuk, een dag niet gedrift is een dag niet geleefd. Daarbij is het motortje lekker vlot en betrouwbaar . Voor dit geld heb je niet meer fun. Enig nadeeltje: echt praktisch is ie niet.

2. Chrysler Sebring Convertible:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/273667756?asrc=st|as
Zie het als een soort boot. Zeker qua rijeigenschappen. Maar het is wel een hele coole auto. Qua kosten ga je wel wat tegemoet, maar het zijn betere auto’s dan de Saab 9-3, stiekem.

2, Opel Astra Cabriolet 1.6:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/280065369?asrc=st|as
Fijne auto, alhoewel de 1.6 wat magertjes is, maar er was ook een hele fijne 2.2. Veel fijnere auto dan een Saab 9-3 om te rijden. Met name de carroserrie is aanmerkelijk stijver, terwijl je qua ruimte weinig inlevert. Alleen de qua badge. Maar er staat ook Bertone op. En dat is cool. Waarom nummer 2? Deze auto doet alles wat je van een Cabrio verwacht, zonder al te veel nadelen. Op saaiheid na dan.

3. Volkswagen Golf Cabriolet 2.0i Classicline:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/279803859?asrc=st|as
Oke, ik weet het. In de tekst stond dat het te gewoon was. Maar dat heeft een paar voordelen. Het is een prima tweezitter. Het rijdt als een Golf, lekker comfortabel. Daarbij is het geen vrouwenauto. En ook geen ‘mannen’ auto. Daarbij zijn de kosten laag en afschrijving minimaal. Deze staat geadverteerd als Highline, maar dit is volgens mij een Classicline. De allerlaatste serie Golfs met mooie wielen, airco en lederen bekleding. Niet spannend, maar wel een fijne auto. Met klassiekerpotentie! Kun je van die CC’s niet zeggen…Nummer 3 omdat het gewoon goede auto’s zijn, en het feit dat het een van de laatste is, heeft wel wat. Dit zijn van de auto’s die je nieuw nooit zou kopen of aanraden, maar als occasion juíst opzoekt.

4. Ford StreetKa Futura:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/272740442?asrc=st|as
Leuk wagentje voor als je een klein meisje bent. Dit is een aardige uitvoering, maar het ziet er niet uit als je 2 meter bent. En een man. En hetero. Desondanks stuurt het wel erg grappig. En je ziet ze niet overal. Maar vanwege de kleurstelling op 4.

5. Opel Tigra TwinTop 1.8 16v Enjoy:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/280498938?asrc=st|as
Minder vrouwelijk dan de Colt, Micra en 206. 10 jaar oud, 70k gelopen. Prima autootje. Kosten beheersbaar. Best een prettig motortje (zelfde als de Corsa GSI). En je past er nog in, ook. Het is qua rijden een zware Corsa. Dus niet leuk. En het is qua ruimte ook beperkt. Dus de combinatie met de ruimte van een sportwagentje en de rijeigenschappen van een zware Corsa…Maar dankzij de lage kosten op nummer 5.

6. Renault Megane CC 1.6 16v Dynamique Luxe:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/276464208?asrc=st|as
Toen die uit kwam, waren er nogal wat storingen aan. Zal nu hopelijk wel opgelost zijn. Maar het zijn wel fijne auto’s, net als de Saab een comfortabele cruiser. Met de 1.6 is ie iets te licht gemotoriseerd, maar het voldoet. Dit exemplaar heeft de mooie Reinasport velgen en een voorbumper onderstuk, welke er ook af kan als je dat wilt. Tip: zet er een RS bumper op, maakt hem een stuk meer in balans gek genoeg. De Astra is een veel betere auto, maar deze is duidelijk moderner en luxer. Vandaar nummer 6.

7. Citroën C3 Pluriel:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/264879916?asrc=st|as
Rijdt beroerd. De bak is traag. Stuurgevoel nul. Maar toch een hoop charme. Ik vind het een leuk wagentje. Daarbij pas je erin nog in ook. De 1.6 is best fel en zuinig bovendien. Daarbij is het een reuzepraktische auto met dat eigenzinnige dak. Vanwege originaliteit op nummer 7.

8. Chrysler PT Cruiser 2.4i Convertible Limited:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/280605577?asrc=st|as
Ok, niet de zuinigste. En onderdelen kan ook een dingetje zijn. Maar het zijn noeste wagentjes. Net als de Pluriel totaal geen rijdersauto, maar dat pretendeert ie ook niet. Maar het is wel een origineel karretje. Lekker compleet ook: cruise control, airco en je zit op leder.

9. Mitsubishi Colt CZC 1.5i:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/267521139?asrc=st|as
Grijs. Saai. Lelijk bovendien. Maar het is wel een doorwrocht autootje. Motortje is lekker pittig, en het schijnt aardig te rijden.

10. BMW 318i Cabriolet E36
http://ww3.autoscout24.nl/classified/274478287?asrc=st|as
Laatste van de serie. Bloedmooi, en deze is helemaal origineel. Dat mag ik wel. Waarom maar op nummer 10? Het is een oudere auto, en eigenlijk zou ik deze zelf willen kopen en als zomerauto willen gebruiken. Maar ik moest hem toch even delen. Kijk eens wat een plaatje!

Yolo advies:
Mercedes-Benz CLK430 Cabriolet
http://ww3.autoscout24.nl/classified/244028834?asrc=st|as
Wielen even inruilen voor originele exemplaren, en een LPG tank installeren. Kun je elke dag de 250 aantikken. En dat is ook cool.
SL500
@flex01: haha grappig , voor een student, ten eerste vind je geen 500 sl voor 5k.
De r129’s beginnen rond de 10k en de R230 rond de 15K, maar dan heb je exemplaren met gigantisch veel km’s.
Gewoon de MX-5 doen!
Waarom geen MG F/TF? Goed betaalbaar, leuk rijdend met die middenmotor, leuke uitstraling en betrouwbaar als er een geupgrade koppakking op zit (bij de meeste inmiddels het geval).
@mgmgb: daar pas je met bijna 2 meter nooit in. Ik pas daar met mijn 1.83 al bijna niet in, vooral het in- en uitstappen is een groot probleem (lange benen). Als je eenmaal zit is het wel te doen, maar denk dat iemand van bijna 2 meter niet gaat passen.
@ej20g:

Met 1,91 past het wel om te rijden, maar ik wil niet weten wat er gebeurt bij een ongeval, ze krijgen je vanzeleven nooit meer uit zo’n ding uit als het een beetje verfrommeld is.
2 meter en een MX-5 gaat een lastig verhaal worden. Been there, done that, maar toch echt te onpraktisch (en gevaarlijk, je hoofd is niet ontworpen om ook als rolbeugel te dienen)
@michielh: Een MX-5 zonder rolbeugel is voor bestuurders van elke lengte dodelijk bij een koprol.
Niemand dus een 306? Alhoewel een Saab per definitie wel classy is en ik Fransen doorgaans veel te hip vind doen en naar mijn mening daarmee te snel gedateerd raken, vind ik dat Pininfarina hier wel een topper heeft neergezet! In het donkergroen, beige dak en een cognacleren Roland Garros interieur s’il vous plait!
Wat een nepstudent…. Een auto van 5k…. Weet je hoeveel bier dat is?!?
Ik zou een E36 325I zoeken. Die zijn best wel te vinden voor het budget. Denk echter wel aan het gezegde “er is niets zo duur als een goedkope BMW” dus let wel op met wat je koopt en anders goed bevriend raken met je sleutel set
Gewoon n golfje 3 cabrio, vr6je er in en klaar. Heerlijk tunnel blazen.
Mercedes slk
-Peugeot 307CC 2.0 16V 180PK
-Toyota MR 2 1.8-16v VVT-i
-Audi TT 1.8 5V Turbo

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).