Autoblog advies: fluisterstille boodschappenauto voor 35 mille

Auteur: , 75 Reacties
Volkswagen e-Golf '17

En als het kan ook nog een beetje lief voor het milieu. Wat zijn de opties voor 35 mille?

Alsof de duvel ermee speelt. Hebben we een heuse EV-10-daagse, ploft er een bijzonder interessante aanvraag op de digitale deurmat. Het is een mailtje van Marco, hij had het Autoblog advies aanvraagformulier ingevuld, want hij zat met een uitdaging. Door zijn uitermate drukke baan heeft hij nauwelijks tijd over om van auto’s te genieten. De enkele keren per jaar dat hij zelf een auto moet besturen, doet hij het liefst zo comfortabel, maar onopvallend mogelijk. Hierom rijdt hij al jaren Saab. Omdat hij het geluk heeft dichtbij zijn werk te wonen, gebruikt hij de auto vrijwel nooit om er naartoe te rijden. De fiets biedt uitkomst, maar ook dit vervoersmiddel begint hem tegen te staan. In dit huidige, onrustige politieke klimaat moet Marco op zijn woorden passen, of hij wordt zowaar van zijn Gazelle getrokken! Althans, zo ziet hij dat zelf.

Ongelooflijk. Goed, dit jaar heeft hij de beslissing genomen, weliswaar in dezelfde wijk, een flatje aan te schaffen. Hierbij kreeg hij twee parkeerplaatsen tot zijn beschikking. Omdat hij ervoor betaald heeft, wil hij ze ook gebruiken. Aangezien hij op jaarbasis maar weinig kilometers verteert, lijkt een elektrische auto hem wel wat. Hoewel hij het zich kan veroorloven, hoeft het geen dure grap te worden. Overigens is hij maar alleen, dus hoeft de auto ook niet groot te zijn. Het mag wel, het hoeft niet.

De tabel ziet er als volgt uit:

Huidige /vorige auto's:Saab 9-3
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€ 35.000
Jaarkilometrage:5.000
Brandstofvoorkeur:Stroom!
Reden aanschaf andere auto:Boodschappen worden te zwaar, Saab verbruikt teveel
Gezinssamenstelling:N.V.T.
Voorkeursmerken /modellen:Geen voorkeur, als het maar grijs is.
No-go modellen / merken:Geen!

BMW i3 94ah BEV (I01)
€ 34.880
2017
15.000 km

We beginnen met de leukste. Althans, qua design. Uiteraard zijn we ervan op de hoogte dat de i3 (rijtest) niet een heel anonieme auto is. Je zult wel degelijk op kunnen vallen, helemaal als je een oranje exemplaar weet te vinden. De meeste zijn overigens gewoon zwart of grijs en dan vallen de vele gave details al veel minder op. Het is niet de meest sportieve, traditionele BMW in de ouderwetse zin des woords. Zie het als de Audi A2 van dit decennium: pas over enkele jaren zullen we terugkijken op deze auto en denken: “ja, die i3 was zijn tijd ver vooruit“. Het is een snelle auto: 0-100 km/u in iets meer dan 7 seconden is gewoon vlot, vooral omdat de auto direct van zijn plaats schiet dankzij 250 Nm dat meteen leverbaar is. Zorg wel dat je de ’94ah’ hebt en niet de ’60ah’. Ondanks dat je kleine stukjes rijdt, is het wel lekker om meer dan 100 km aan extra actieradius te hebben. De 60ah moet 190 km halen, de 94ah 312 km. Kilometers in afstanden, welteverstaan. Niet per uur.

BMW i3 (I01) '17

Volkswagen e-Golf (5G)
€ 33.650
2017
9.000 km

Als het onopvallend moet, pak dan een Golf. Aangezien de Golf VII op elke straathoek een keer of drie te vinden is, zal niemand twee keer naar de e-Golf omkijken. Dat is meteen de kracht van de auto. Er zijn genoeg mensen die graag elektrisch rijden, maar niet meteen een statement willen maken. Daar komt bij dat het ‘gewoon een Golf’ is, dus een steengoede C-segment hatchback. Je hebt een praktisch, relatief ruim en uitstekend afgewerkt interieur. De rijeigenschappen zijn overwegend comfortabel. De prestaties zijn niet zo flitsend als de BMW. De e-Golf (rijtest) heeft minder vermogen (136 pk) en is een stuk zwaarder (meer dan 1.500 kg). De actieradius is 300 km, alhoewel je daar erg je best voor moet doen. In het budget zijn voldoende demo-exemplaren met weinig kilometers te vinden.

Volkswagen e-Golf (5G) '17

Mercedes-Benz B250 e Electric Drive Business Solution Urban (W242)
€ 28.900
2016
25.000 km

Mocht je de prestaties van de BMW willen combineren met het anonieme uiterlijk van de Volkswagen e-Golf, dan is de Mercedes-benz B250 Electric Drive een perfecte auto. Deze heeft een sterkere elektromotor (180 pk) en zorgt, ondanks het gewicht van meer dan 1.600 kg voor acceptabele prestaties. Een groot voordeel van de elektrische B-klasse is dat het een zeer praktische auto is. Dankzij de dubbele bodem (waar de accu’s zitten) blijft de rest van de auto onaangetast. Een klein nadeel is de beperkte actieradius, als 200 km de fabrieksopgave is, weet je dat elke rit buiten de stad een kwestie van de billen samenknijpen wordt. Ook duurt het opladen bij deze auto nog ouderwets lang. In het budget zijn voldoende exemplaren te vinden, waarvan sommige zelfs met een best luxueuze uitrusting.

Mercedes-Benz B-Class Electric Drive (W242) '16

Ford Focus Electric (DYB)
€ 28.750
2015
7.500 km

Nu we het toch over actieradius hebben, die is bij deze Focus Electric niet veel beter dan de B-Klasse. Je moet volgens Ford in het gunstigste geval 162 km ver komen. Als je jezelf een beetje vlot door het verkeer loodst, ben je dus al na zo’n 100 kilometer aan de beurt. Daarom is wellicht dit de eerste keer dat we deze auto kunnen aanraden, aangezien Marco enkel kleine stukjes door de stad rijdt. De Focus Electric heeft 145 pk, dus je zou redelijk vlotte prestaties kunnen verwachten. De nadruk ligt op ‘redelijk’, want 0-100 km/u duurt 11,4 seconden en de topsnelheid is begrensd op 135 km/u. Gevoelsmatig is de auto vlot, dat wel. Zeker in de binnenstad. Dankzij het hoge gewicht valt het daarbuiten echter een beetje tegen. Doekje tegen het bloeden: ze zijn redelijk betaalbaar. In de meeste gevallen houd je een gedeelte van je budget over.

Ford Focus Electric (DYB) '14

Smart fortwo Cabrio electric Drive Business Solution Plus (A453)
€ 28.155
2018
0 km (nieuw!)

Als je in de binnenstad woont en niet te maken hebt met zaken als een vrouw, kinderen en bijbehoren dan is een elektrische Smart een topkeuze. Zeker in het stadsverkeer is de elektrische Smart een handige auto. Dankzij de compacte afmetingen en grote mate van wendbaarheid stuur je de auto waar je hem hebben wilt. De prestaties zijn niet overweldigend, zeker niet op de snelweg. De auto is begrensd op 130 km/u. Maar je hebt wel een automaat, cabrio en achterwielaandrijving. Dat is ook wat waard. In het budget kun je gewoon voor een spiksplinternieuwe gaan en deze met smakelijke Brabus-goodies aankleden. Je moet er alleen wel mee kunnen leven dat je slechts één persoon kunt vervoeren en een beperkte hoeveelheid bagageruimte hebt.

Smart fortwo Cabrio (A453) '18

Nissan Leaf Zero Edition
€ 35.000
2018
0 km (dealer nieuw)

Met elektrische auto’s is het eigenlijk een beetje als met laptops, smartphones en tablets. Ga voor de modernste, dan kun je er het langste tegenaan. In dat licht bezien is de tweede generatie Nissan Leaf een uitstekende keuze. Een groot voordeel van de nieuwere generatie elektrische auto’s is de toegenomen actieradius. Deze moet nu 378 kilometer bedragen. Dat is natuurlijk een theoretische waarde, maar het feit blijft dat je veel verder op een acculading kunt komen. Nog een voordeel van deze tweede generatie Leaf is het uiterlijk. Dat is een stuk stoerder en aanzienlijk minder lelijk dan de eerste generatie. In het budget vind je diverse ‘Zero Editions’, compleet uitgevoerde modellen om de entree van dit model te vieren.

Nissan Leaf '18

YOLO: Tesla Model S 85
€ 39.950
2014
250.000 km

Een gebruikte Tesla, is dat niet wat? Grote auto’s van een paar jaar oud met veel kilometers. Die zullen wel hard afschrijven, toch? Dat valt eigenlijk heel erg mee. De goedkoopste Model S’en zitten net onder de 40 mille. Daarvoor heb je een exemplaar van enkele jaren oud met een meer dan flinke kilometerstand. Dat is overigens minder erg dan je zou denken. Bij een verbrandingsmotor zijn er talloze onderdelen die kapot kunnen gaan bij zo’n stand. Die onderdelen heeft een Tesla niet, want er is maar één draaiend onderdeel. De Model S (rijtest) valt dus eigenlijk buiten het budget, maar is absoluut het overwegen waard. Ze zijn zeer vlot, bijzonder fraai en op een accu kom je echt een heel eind: 460 kilometer. Laden kan eventueel erg snel gedaan worden met de superchargers die in heel Europa te vinden zijn.

Tesla Model S 85 '14

YOLO (II): Fisker Karma EcoStandard
€ 35.000
2012
110.000 km

Dit is vals spelen, want de Karma (rijtest) is niet een geheel elektrische auto. Op enkel de accu’s kun je zo’n 50 kilometer rijden. Daarna neemt de ‘range-extender’ (een 2.0 Ecotec turbo van GM) het over. Het gezamenlijk vermogen is 408 pk met een boomomwortelend koppel van 1.300 Nm! Qua prestaties doet de Fisker niet veel onder voor de Tesla. Sterker nog, de opgaven (5,9 seconden naar de 100 km/u en een top van 200 km/u) zijn krek eender. Mocht je twijfelen tussen ouderwetse en nieuwe techniek, dan is dit een goed tussenmodel. Qua uiterlijk is het wel een nadeel voor Marco, want deze auto is vrij opvallend.

Fisker Karma EcoStandard EVer '12

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



75 reacties

Dit had mijn advies vraag kunnen zijn. Afgezien van het jaarkilometrage dat bij mij op 30.000 per jaar zit.
Heb i3 94Ah, Ioniq Electric en Tesla S op de short list staan.
Ioniq is de verstandige keuze, Tesla de leukste, maar met een risico. De motor en batterij zullen het blijven doen, maar scherm, deurgrepen etc… en dan nog die 21” wielen en banden elk jaar…..🤔
Ik houd AutoTrack in de gaten…
@arta: hoezo zou je elk jaar nieuwe banden nodig hebben?
@thebest07111: 400pk en 30k per jaar. Ik rij niet voorzichtig.
En zijn de ervaringen van m’n zwager.
@thebest07111: hoezo elk jaar nieuwe wielen lijkt mij een relevantere vraag!
@timobac: Waarschijnlijk bedoeld hij de prijs van de banden door het formaat van de velgen…
@arta: pas wel op met de ioniq, de range in de werkelijkheid komt bij lange na niet die geclaimd wordt op internet en op de video laatst!
@bakbanaan: ik mik op 160 kilometer winter range. Woonwerk is 150km retour en daar kan ik in 90% van de gevallen laden, maar dat wil ik liever niet.
Thuis laad ik voor een deel op eigen zonnepanelen en dan is elektrisch rijden een stuk voordeliger (en beter voor het milieu).
Die Ioniq rijdt echt wel ok, maar is wel saaaaaaiiiii imho.
@arta: in dat geval is het een prima keuzen
@arta: Range Rover Classic om laten bouwen naar electrisch!
https://www.facebook.com/electricclassiccars/videos/1939101783080651
@dutchneon: super dik, maar meer voor de hobby. Dan zou ik een Donkervoort (achtige) willen ombouwen met Tesla Model S P aandrijflijn op de achterwielen.

Hoewel 2,04m niet past in die auto’s🤔. Dan toch maar een E36 BMW doen?

Nb. Volgens mij ben je al snel meer dan 40 kwijt voor een goede ombouw.
250k in maximaal 3.5 jaar in een Tesla, hier sta ik echt van te kijken.
@atrak: Vermoedelijk een (schiphol)taxi geweest.
@amg65: Die hele vloot kwam onlangs in de verkoop. Zullen ongetwijfeld nog niet allemaal verkocht zijn, vandaar.
@amg65:
Neeeeee!!! Echt???….
@atrak: directie bij ons rijd rustig 80k p/j hoor. Meerdere klanten per dag en door het hele land.
Hyundai Inioq is je beste keuze. Al zal een Leaf een slagje comfortabeler zijn, betere ‘sound proofing’. Ik zou zeggen test die twee.
Voor als je bereid bent enige concessies te doen aan electrische aandrijving dan lijkt een Lexus hybrid zoals deze mij een hele geschikte kandidaat:

Lexus GS 300H 25TH EDITION | Navigatie | (bj 2015)
€ 32.850,00
http://link.marktplaats.nl/m1288853745?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

Onopvallende vormgeving gecombineerd met opvallend goede techniek. Ook een auto die je als Saabrijder vast weet te waarderen.
@moveyourmind: Tsja, er zijn zo veel geschikte auto’s onder de 35k die onopvallend en comfortabel zijn. Waarom wil je nog geld uitgeven aan benzine en wegenbelasting als hij goed uit de voeten kan met een EV?
@amg65: De benzinekosten zullen niet zoveel meer zijn dan de kosten voor het opladen van de electrische auto bij 5000 kilometer per jaar zoals de aanvrager rijdt. Ervan uitgaande dat hij geen zonnepanelen thuis heeft omdat hij in een flat woont.

Wegenbelasting heb je wel een punt voor zolang het duurt. Dat is een behoorlijk voordeel in het voordeel van de EV.
@moveyourmind: Dat is waar, dat zal 20-30€ per maand goedkoper zijn voor de EV.
@amg65: daar kun je die extra 6k voor de tesla van financieren… al zal hij die ook wel hebben liggen.
Je zou toch wel heel dom zijn om voor iets anders te kiezen als de Tesla. 3 weken geleden stond er 1 te koop voor 42.000 met 170.000km en panodak.
Over de defecten zou ik me geen zorgen maken, er begint een draagvlak te ontstaan voor reparaties en DIY, zodra er maar wat meer vraag komt springt er wel iemand op in die als specialist zaken kan repareren.
Rich Rebuilds doet het ook al in de US, die deurgrepen zijn niet zo enorm ingewikkeld om te repareren!
@dutchneon: Haha, die Rich is wel een lekkere hobby Bob! Volledig gecrashte Model S voor de electronica gebruiken om een verzopen maar onbeschadigde body weer rijdend te maken
Iemand die zijn tesla gewoon fatsoenlijk gebruikt ipv een 530d keurig 👍🏻

Hoewel ik uit emotie zelf een golf zou kiezen is de leaf de beste keus voor het budget.
@divided: Leaf is de beste op papier, maar in de praktijk wil je de Ioniq hebben.
@flutterby: Kom op voor dat geld, zeker niet. die ionic en leaf hebben geen efficient batterijmanagement. zijn weggooi auto’s waarvan de batterijen versneld zullen degraderen. Iedereen is bang voor de onderhoudskosten van een model-s, echter zet er even het superchargen door heel europa tegenover. het laadgeld wat je daarmee bespaard en het gemak wegen toch wel zwaar mee!
@dutchneon: één deurhendel kost 800 euro en staan bekend om stuk te haan. Daar kan je heel wat stroom voor inkopen hoor.

De Ioniq heeft een prima BMS, daarom is die beter als de Leaf.
@divided: emotie en een golf?
Wacht eens even. Een Saab 9-3, single, met de fiets naar het werk en moeten oppassen met wat je zegt. Volgens mij is dit niet Marco, maar Mark Rutte.
@ouweroestkar: Dan is een landwind wellicht een optie. Of zijn er nog onveiligere auto’s?
@lekbak: Flauw.
@henkp1: Hmm, ja je hebt gelijk. Er moet nog een beetje zout over.
@lekbak: ja hoor, de electrische auto’s die je bij Intertoys koopt :-), o wacht, helaas te klein.
@ouweroestkar: https://www.bekendeburen.nl/mark-rutte-koopt-luxe-penthouse-van-meer-dan-een-miljoen-euro

Zelfde wijk. Check. Twee parkeerplaatsen. Check
@WolfKrad: Update: De Rijksvoorlichtings Dienst ontkent dat Mark Rutte dit penthouse zou hebben gekocht en ook niet het voornemen heeft dit penthouse te kopen.
@ouweroestkar: daar moest ik ook meteen aan denken.
@ouweroestkar: inderdaad. Single, 5k per jaar en 35k voor een tweedehandsje over hebben. Politiek correct, is op zeker Mark Rutte!!! Rijd die Saab op Marco spendeer die 35k op lekkere hoeren en vakanties! En de rest mag je verbrassen op een auto!
@cloverleaf: Wel een punt, koop heel gauw een oude Leaf voor 8k, daar kun je de boodschappen prima mee doen en als het moet kun je er ook 125km mee rijden als je je een beetje kalm houd.
En hoppa geen wegenbelasting + 27000 euro bespaard!
Als je geen mening durft te verkondigen is eigenlijk alleen de golf een optie. Bij alle andere opties is er een kleine of iets grotere hint naar ballen in de broek…
De i3 lijkt me de leukste. Gewoon een geinig karretje en schijnt best goed te rijden. Anders kun je het best een Renault Zoe nemen lijkt me. Is groot zat voor de boodschappen. Of als Yolo een Twizzy!
Tesla Roadster?
Gewoon of een nieuwe Nissan Leaf of een nieuwe Renault Zoe.
Boodschappenauto? De zoe of even wachten op de Hyundai Kona.
Ik zou gaan voor de golf of de Leaf. Leaf voor het bereik, golf voor het interieur.
@Donstil: want je koopt graag producten van een malafide organisatie?
Ik zou voor geen van deze auto’s gaan!
@Willeme: bij de Smart zeg je “Maar je hebt wel een automaat” maar alle EV’s zijn toch automaten?
Ik zou voor een nieuwe auto gaan, fabrieks garantie en het nieuwste model. Hoe zit het met een accupakket van die Tesla, een accu van je telefoon gaat na een tijd ook achteruit. En ophanging slijt ook na 2,5ton km.
@michelyman: minder dan 10% na 250.000 km. https://electrek.co/2018/04/14/tesla-battery-degradation-data/
@chills: Dat verklaart dus waarom we al enige tijd niks meer van de Apple car hebben gehoord. Die zou je na een jaartje de keuze bieden voor complete uitval bij vol gas, of een vMax van 40 KM/h. Tesla heeft de lat wat hoog gelegd.
@michelyman: Je telefoon heeft een domme accu met domme laders en die is ontwikkeld om stuk te gaan. Een auto heeft allemaal software en vaak zelfs koeling en verwarming om het laden en ontladen goed te laten gaan. Bovendien zijn die accu’s gemaakt om zo lang mogelijk mee te gaan. Wellicht dat het laatste in de toekomst veranderd maar nu hebben ze nog wat te bewijzen.
@michelyman: Net als bij de accu gaan autobanden véél meer kilometers mee als fietsbanden (accu van telefoon).
Het advies dat je wist dat zou komen is eindelijk hier.

Mijn met-benzine-doordrenkte-aderen doen zeer.
Bij 5.000km per jaar maakt het toch eigenlijk niet meer uit wat de auto verbruikt als autoliefhebber…?
Als ik maar 5.000km per jaar zou rijden zou ik een heerlijke V8 gaan rijden.
Elektrische bakfiets… Volgende!
De Ford en Mercedes zal ik mooi laten staan. Veel meer dan vingeroefeningen zijn het niet.

De E-Golf is een bijzonder fijne wagen. Fijner dan de Leaf. En de Leaf valt ook een beetje tegen kwa zuinigheid. Niet dat het een slechte auto is, maar Volkswagen heeft met de nieuwste E-Golf een keurige auto neer gezet.

Maar persoonlijk zal ik gaan kijken naar een Hyundai Ionic. Ok, de Golf en Leaf zijn misschien wat ‘meer auto’, maar zo’n Ionic is voor zijn prijs erg goed.
Zoe is ook leuk trouwens.
@rob: Misschien weten vele mensen het nog niet, maar Volkswagen bouwt doorgaans zeer degelijke auto’s.
Vandaag electrisch, morgen misschien wel op aal van al de varkensboeren in onze buurt.
@wimof: misschien weet je het nog niet, maar Volkswagen maakt ook hele slechte auto’s, daarbij zou je alleen al vanwege het ontbreken van de morele kompas bij het bedrijf geen product van hun moeten kopen.
@henkhekje: Tussen de vele tientallen miljoenen zullen er inderdaad wel een paar miskleunen zitten.
“In dit huidige, onrustige politieke klimaat moet Marco op zijn woorden passen, of hij wordt zowaar van zijn Gazelle getrokken! Althans, zo ziet hij dat zelf.”
I see what you did there.
Toeval dat deze aanvraag in de mailbox viel.

Idd vragen over verbruik bij 5k per jaar… Fake!!!! Of aandacht tekort. Serieus antwoord; taxi. Ben je altijd goedkoper uit.
35K voor een boodschappen auto…. luxe problemen zijn ook problemen natuurlijk.
@jaso013: Tja, die vent (of Mark Rutte) werkt zich de pleuris, en komt in een leeg huis thuis. Wat is luxe?
Voor € 35 K kun je Appie heel wat keer je boodschappen laten bezorgen, 3x “over the top” op vakantie gaan en dan hou je nog geld over voor minstens 50x die SAAB voltanken…
Valt een sklasse hybrid met chauffeur niet in het budget?
@alassad:
Die heeft-ie al van de zaak. Maar als dat in de aanvraag zou staan, was het wel een enórme weggever.
@sabrerator: Precies dat ;-)
Poeh, ik ga voor het eerst voor de YOLO. Wat vind ik de Fisker een mooie auto om te zien.
Peugeot Partner Electric, elektrisch, redelijk snel en onwijs veel ruimte voor de boodschappen!
Ik mis de Renault Zoë.
Marco,
Jij geeft aan dat je gemiddeld 5.000 km/m jaar gaat afleggen.
Dit komt neer op +/- 14 km/dag. Met een flinke zuipschuit jaag je 2,5 liter brandstof per dag er doorheen wat ongeveer EUR 4,- per dag gaat kosten.
En voor dat geld wil jij EUR 25.000,- stukslaan op een zielloze stofzuiger?
Goed bezig!
@bennyweisz: 35 mille zelfs.
Normaal zou ik het niemand aanraden maar deze is wel een aardige keuze…
(Oké een PHEV maar dat maakt de auto wel beter inzetbaar)

https://www.autoscout24.nl/aanbod/audi-a3-sportback-1-4-tfsi-150pk-e-tron-7-bijtelling-leer-elektro-benzine-rood-8ffa61fd-6c80-471d-915f-5dfe23c39ed2?smid=TAF-SM-TL-S
dit is wel het meest absurde wensen lijstje ooit ..

vast van een calculator op een willekeurig gemeentehuis ..

ik wil 35.000 euro uitgeven ..
boodschappen zijn zwaar ..
ik moet mijn parkeerplekken voltrappen ..
benzine is te duur bij 5K per jaar ..

zal wel grappig zijn om electrorijders met deze fictieve aanvraag voor lul te zetten ofzo ..
Ik zou de Saab behouden en de 2e parkeerplaats verhuren. Dan alsnog over een aantal jaar de Saab verkopen en een 2e hands elektrische auto kopen voor de helft van het geld.
Golf GTE. Met dat aantal kilometers kan je 90% elektrisch afleggen, maar heb je nog de zekerheid dat je verder kan indien je langere ritten af moet leggen. Eén van mijn werknemers heeft ook een GTE en heeft ongeveer dezelfde eisen zoals Marko, en zijn aantal tankbeurten op jaarbasis zijn op twee handen te tellen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).