Autoblog advies: legendarische youngtimer sedan €12k

Auteur: , 85 Reacties

Deze zoektocht maakt jaloers. Zeer jaloers...

Saab

Een probleemstelling staat niet gelijk aan een probleem. Dat wordt vandaag maar weer eens bewezen. Onlangs plofte er een digitale brief op de deurmat van Chris. Chris is op dit moment de trotse bestuurder van een Volvo 850. Niet zomaar eentje, maar een heuse 850 T-5R. Kijk, dat wekt de eerste gezonde jaloezie op.

Maar de jaloezie gaat nog verder opgewekt worden, want Chris mag op zoek naar een opvolger voor deze Zweedse sportsedan. Als dagelijks vervoer is er een Fiat Punto Evo waar zijn vrouw in rijdt. De nieuwe auto hoeft dus niet zuinig of verstandig te zijn. Neen! Het moet iets bijzonders zijn. De kilometerstand van de auto maakt niet zo veel uit, goed onderhoud wel. Chris heeft zijn wensen en eisen keurig verwerkt in onderstaande tabel:

Huidige /vorige auto's:Volvo 850 T-5R
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€12.000
Jaarkilometrage:30.000 km
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Tijd voor iets nieuws.
Gezinssamenstelling:2 volwassenen
2 kinderen
Voorkeursmerken /modellen:Sedans uit de jaren 80/90 met power.
No-go modellen / merken:Alles mag

204 pk: Ford Sierra Sapphire Cosworth
Bouwjaar: 1992
Kilometerstand: 110.000
Vraagprijs: €12.000
Dit is een werkelijk unieke auto. Ten eerste heeft deze auto zijn roots in de motorsport. De Sierra RS Cosworth (rijtest) was zowel op het circuit (BTCC, DTM) als in de modder (WRC) uitermate succesvol. De Porsche 959 onder de sedans dus. De 2.0 liter Cosworth is bijkans onverwoestbaar. Dus als je een exemplaar met 300+ pk tegenkomt, hoef je niet meteen bang te zijn, mits de onderhoudshistorie maar sluitend is. Het leuke is dat de vierdeurs Sierra een raszuivere sleeper is. Zo’n driedeurs met mega spoiler ziet er altijd snel uit, maar de sedan is lekker discreet. Het enige nadeel is de onderdelenvoorziening. Sommige specifieke onderdelen kunnen erg lastig te vinden zijn.

Ford

212 pk: Honda Accord Type-R (CH1)
Bouwjaar: 1998
Kilometerstand: 190.000
Vraagprijs: €7.500

Dez sportsedan van de jaren 90 was iedereen vergeten. Dat is een megazonde, want wat stuurt een Accord Type-R fijn. De zitpositie, de bediening, het stuurgevoel, die jankende VTEC motor: het is echt een bijzonder geslaagde mix. Je kon ze in het wit krijgen, met witte velgen en grote spoiler voor de betere touring car look. Het interieur is absoluut niet spectaculair, maar Recaro-sportkuipen en een Momo-stuurwiel maken veel goed, evenals een (ijskoude!) aluminium pookknop. Ze kunnen op zich flink wat kilometers en tuning aan, maar wij geven de voorkeur aan een origineel exemplaar.

Honda

218 pk: Subaru Impreza GT Turbo
Bouwjaar: 1998
Kilometerstand: 70.000 km
Vraagprijs: €11.900
Dit was dé sport sedan van de jaren ’90. Dit was de ramp voor elke Porsche Boxster eigenaar. Bij het verkeerslicht was een standaard GT Turbo namelijk altijd sneller. Helaas zijn er niet veel standaard gebleven. In principe kunnen een groot filter en nog grotere uitlaat geen kwaad, maar de blokken zijn niet zo stevig als de reputatie ons doet geloven (daarvoor moet je een STI hebben). Maar met 218 pk heb je nergens over te klagen. De Impreza heeft altijd grip en dankzij de korte overbrengingen en het lage gewicht voelt de auto niet alleen snel aan, hij is het nog steeds. Rond de 10 mille komen de acceptabele exemplaren bovendrijven.

Subaru

226 pk: Alfa Romeo 164 3.0 V6 24v Q4
Bouwjaar: 1996
Kilometerstand: 195.000
Vraagrpijs: €12.000

Een beetje temperament kan zeker geen kwaad, vonden wij op de redactie. De Alfa Romeo 164 is nog altijd een schitterende auto. Wel typisch: alle auto’s in de jaren 90 waren rond, maar bij Alfa was alles hoekig. Met name de laatste serie van de 164 is gewoon een bloedmooie auto om te zien. Aan het interieur kun je zien dat de basis uit de jaren 80 stamt. De Busso V6 is met 226 pk voldoende sterk, alhoewel je diverse opgevoerde, uitgeboorde exemplaren kunt vinden. Mits goed uitgevoerd (door Savali, Madeno, Novitec of Autodelta) hoeft dit geen enkel probleem te zijn. Veel exemplaren klimmen al iets qua prijs, dus een beetje haast is geboden.

Alfa Romeo

254 pk: Alpina B10 3.5/1 (E34)
Bouwjaar: 1989
Kilometerstand: 170.000
Vraagrpijs: €12.000 (Dld.)

Een M3 of M5 is gewoon te standaard om te benoemen. Die vergeet je niet, maar benoem je expres niet, anders had je die al gekocht. Maar voor een leuke Alpina zijn wij altijd wel te porren. De B11 is zeker niet de snelste Alpina aller tijden. Het vermogen van 254 pk is meer dan voldoende, maar jouw Volvo sleurt er harder aan. Dat is niet van belang. De zes-in-lijn loopt zijdezacht en klimt graag in de toeren. Dankzij de typische BMW handbak en achterwielaandrijving is een gewoon ritje al een echte bezigheid. Freude Am Fahren voor gevorderden.

Alpina

264 pk: Renault Safrane Baccara Biturbo
Bouwjaar: 1996
Kilometerstand: 135.000 km
Vraagprijs: €14.500 (Fr.)
Ten eerste: deze zit iets boven het budget. De exemplaren die wij vonden waren zeker de moeite waard. Allemaal keurig onderhouden Safranes met sluitende historie. Het is natuurlijk een liefhebbersauto pur sang. Het verhaal achter deze auto is bijzonder. De auto werd getuned door Hartge (motor) en Irmscher (onderstel en uiterlijk), om vervolgens door Renault dealers verkocht te worden. Een ware M5 killer is het niet, maar wel een zeer charmant alternatief. Gewoon een zeer coole auto. Ook hier kunnen sommige onderdelen lastig te vinden zijn.

Renault

305 pk: Saab 9-5 Aero Hirsch Troll R
Bouwjaar: 2000
Kilometerstand: 165.000
Vraagprijs: 11.000

Hoeveel vermogen kan een voorwielaangedreven auto aan? De tovenaren van het Zwitserse Hirsch dachten aan 305 pk en een koppel van 450 Nm. De Troll R zag er dik uit, maar was zeker geen BMW alternatief. In de bochten was het altijd spannend. Maar op de snelweg ben je heer en meester. Je moet echt een E39 M5 goed op toeren houden om een Troll op de tussensprint de baas te kunnen. De stoelen zijn misschien wel de beste ooit gemaakt. Groot, comfortabel en uitstekende ondersteuning. Er zijn wel wat puntjes van aandacht, maar die neemt @Wouter graag met je door in deze video.

Hirsch

395 pk: Jaguar S-Type R
Bouwjaar: 2002
Kilometerstand: 160.000
Vraagprijs: €12.500

Ok, iets na 2000. De E39 M5 was de absolute heerser in zijn klasse, ondanks dat Mercedes en Audi het wel probeerden. De auto die het dichtste bij kwam was de S-Type R. Deze zwaar onderschatte auto is gezegend met een uitstekende 4.2 supercharged V8 en zestrapsautomaat. Ondanks dat het vermogen bijna gelijk is aan dat van de M5, is de S-Type sneller in real-life situaties. Dankzij het koppel van 552 Nm ben je altijd direct weg. De S-Type R combineert het gemak van een AMG met de scherpte van een M5. Topcombinatie. Het uiterlijk moet je van houden, maar de ‘R’ behandeling heeft de Jag veel goed gedaan.

Jaguar

420 pk Audi A8 L 6.0 quattro (Yolo)
Als het om puur vermogen gaat kun je niet om de Audi A8 6.0 heen. De D2 is één van de meest understated sedans. De 6.0 quattro heeft ‘6.0’ plaatjes en een iets andere grille en afwijkende wielen, maar je moet echt met een kenner te maken hebben die ziet dat dit wel iets héél bijzonders is. De motor levert 420 pk! Dat is bijna 100 meer dan de twaalfcilinder BMW 750i. Met vierwielaandrijving kun je het ook daadwerkelijk kwijt en dankzij de aluminium constructie is het gewicht (net) aan de goede kant van twee ton. Verder is alles peperduur: onderhoud, verzekering en met name brandstofkosten gaan helemaal nergens over. Maar op de Autobahn ben je de koning, keizer en klant van de maand bij de pomp.

Audi

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



85 reacties

Ik zou voor de Alpina, Alfa of (verstandig) de Honda kiezen. Allemaal aparte verschijningen.
12 k voor een cosworth? Ik zeg doen . Netjes houden en ze worden meer waard.
@rolov: Eens!! Heb er in veel gereden. En zo’n RWD is echt een beest op wielen!! Ooit met eentje gereden die er 500PK uit peuterde op 2 bar turbo druk!! Dat gevoel en angst om gas te geven wat die auto je gaf heb ik bij geen een auto meer gehad, monsterlijk gewoon!! Plus dat de stoelen super goed zitten en airco etc gewoon aanwezig is.
@kennone:
Airco is niet standaard, de mijne – een 220 pk 4×4, een zwarte met zwart leer nota bene – had dat niet, daar bleef ’t bij een schuif/kanteldak. Niet zo fijn in de zomer…

p.s. : zwak punt : de Weber Marelli injectie.
@rolov: De beste man wil 30k per jaar gaan rijden, gaat dat dan ook nog op denk je?
W124 of een W140. Alles wat je zoekt en alles wat je nodig hebt. Deze bijvoorbeeld http://www.500e.nl/mobile/auto/520-mercedes-benz-s-600-lang-v12/

Leg er een beetje bij of lul er wat van af en je hebt wat bijzonders.
@viezefreddyw:
Zo’n W140 is en blijft een dijk van een auto.
Al moet je wel wat achter de hand houden voor als hij stuk gaat, maar dat geldt voor meer auto’s uit het rijtje.
Een S500 is ook ruim voldoende qua power en minder kwetsbaar.
Anders een W126 als je echt wilt opvallen. ;-)
@bertorelli: Klopt. Een W140 heeft wel liefde nodig. Maar het mooie is wel dat een een toekomstige klassieker rijdt met ongelofelijk veel comfort. Een S500 is ook ruim voldoende inderdaad. Maar een 600, dat is wel bijzonder hoor. Ik vind dit exemplaar ook erg mooi. Goede kleur en een mooi interieur.
@viezefreddyw: bouwjaar is perfect, omdat desbetreffende velgen nog geleverd werden. Maar die kleur… Heb ‘m liever in het zwart, eventueel donker blauw.
@viezefreddyw: w210 e55 amg zou ook een zeer goede optie zijn!
Ik zou Lekker bij het Zweedse blijven. Of een de opper 850 R of een dikke Saab 9-5. Heerlijke sleepers
@joppe: Eens. Rijd nu zelf een knal rode 850R en wat een bak is dat! Maar als ik ooit de optie krijg om hem in te ruilen tegen een Sierra Sapphire Cosworth dan denk ik toch dat de R er uit gaat
Een 780 Bertone. Dan heb je wat bijzonders.
Of een van de eerste 156 gta’s die zijn net aan youngtimer of worden het bijna
Ik zou voor de Jaguar gaan! Auto blijft z’n status behouden en volgens mij Itten deze niet eens zo heel slecht in elkaarZ
@granlusso: ging ik toch liever voor de XJR. Heeft iets meer uitstraling en kosten ongeveer hetzelfde.
@bassx:
Bij de X350 zijn de kosten wel gelijk.
Maar dat model is nog geen youngtimer.

De X308 heeft wat hogere onderhoudskosten, de X350 wordt pas in 2018 youngtime.
@fiestacruizer: Artikel gaat om een privé aankoop. Gaat het om zakelijke aankoop (lees: bijtelling) dan spreken we inderdaad over 15 jaar grens.
@bassx:
Ik ook. Zat even op Marktplaats en voor 12K heb je een mooie aluminium XJR.
Dit vind ik tot nu toe nog het leukste Autoblog Advies! Beste Chris: het maakt niks uit welke je kiest. Het is allemaal heerlijk speelgoed. Mijn voorkeur gaat uit naar de Alpina.
@berlinetta: Oh die heb ik helemaal gemist in het overzicht! Dan neem ik mijn besluit terug en zet ik die Jaguar op de tweede plaats.
Een Audi RS6 sedan C5 moet toch wel binnen dat budget te vinden zijn.
Als je er van houdt denk ik wel dat je wat Japanse Power kan krijgen voor dat geld..alleen om een niet verkracht model te vinden wordt wat lastiger
Mercedes 600SEL W140, Mercedes 400E/E420 W124, C 43 AMG W202, BMW 540i E39, BMW 540i E34, BMW 750Li E32/E38
Hoe kan die Safrane er in staan? Dat is toch wel echt een apart geval. Verder hele mooie lijst!
@continentalgt: omdat biturbo V6 met 262 pk.
€12000 voor zo’n Sierra Cosworth?! Weten we zeker dat de prijs klopt?

Auto hoort in het rijtje M3 E30 en 190E 2.3 16V thuis.
@Rick-dos: In principe neem ik aan van wel. Alleen heeft die denk ik een minder grote naam hier in Nederland, dat zal de prijs wel drukken.
Of dit de auto ophalen is al een avontuur.

Met het overige geld helemaal netjes maken.

http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=304437703
@dirkiii: het blijft een mi16 en geen t16…
Die Aero natuurlijk..duhh
Voor mij die Sierra Cosworth Sapphire
Iedere beetje manager en petrolhead in Engeland reed dit destijds ‘van de zaak’
Mooie kleuren en hele complete uitrusting met standaard schuifdak .
Soort van chique ingetogen racy.
Zie je maar weer dat de 850 T5R de perfecte auto is. Deze alternatieven zien er allemaal
maar ouderwets uit.
@flutterby: als iets er ouderwets uitziet is het een rechthoekige Volvo.
@poekoek: 1/43 zou net moeten lukken, 1/24 misschien ook wel ;-)
Lekkere hirsch met 300pk
Wel ietsje te nieuw (2002) maar zou zelf voor deze kiezen: 156 GTA met 170k km op de klok

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA UNIEK/NL-Auto/Sedan/Leder/168Dkm! http://link.marktplaats.nl/m1130449305?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios
Alfa 159 Q4
E39 530i lci handgeschakeld. Vraag me niet waarom ik hem plaats (zelfbehoud) maar Autohan heeft een fraaie: http://www.autohan.nl/aanbod/1391/BMW-530i-M-pakket.html
@pier: daar hebben ze leuk spul staan. Vind de XJR due ze daar ook aanbieden een erg mooi ding.
via Android app
Klein beetje geld er bij en je pikt een knaple m5 uit ’99 op.
Impala SS (stond onlangs eentje uit 1996 te koop op MP, net binnen dit budget) Of een Cadillac STS.
“Alles mag”
Dan een Rover 3500 SD. Beeldschoon ding! Staan wel wat opknappers op Marktplaats, als je een hobby zoekt. De exemplaren die al “af” zijn, zijn moeilijker te vinden. Moet je denk ik buiten de landsgrenzen gaan zoeken.
Vanuit Japan een performancesedan importeren: voor 12k zal je wel een Toyota Aristo V300 hebben, met de 2JZ-GTE Supra motor!
@rd1991:
RHD . . . Meh
Een Audi als yolo? Dit is pas yolo: https://www.autotrack.nl/tweedehands/maserati/quattroporte/32521082
@spec: oef….. heerlijk hoor! Nog altijd de mooiste Quatroporte wat mij betreft!
@tenaci: eens
@spec: jammer dat ik je maar 1 like kan geven.
Sinds kort staat hier om de hoek een E39 M5 in het blauw. Wat een mooie understated auto is dat; het enige dat hem verraadt zijn de vierdubbele uitlaatpijpen. Ik vind de huidige M5 een megadik apparaat, maar chique? Nee.

Uit het lijstje zou ik de Alpina nemen. Turbo-viercilinders met voorwielaandrijving kun je je hele leven nog rijden.
Misschien ben ik bevooroordeeld fanboy, een beetje dan, maar zo’n s-type r is wel heel gaaf! Sowieso is dit een fantastische klasse om auto’s te shoppen. De alpina, sierra, accord.. welke niet eigenlijk?
Ik mis de Phaeton in dit rijtje..
Met een enorme vergrootglas, in Amerika zoeken: Chevrolet Impala SS uit de 90s. Er staat er 1 in NL wel voor dubbel jouw budget. Alles goed en wel: er zijn er dan ook een handjevol in NL te koop.

Als RHD geen probleem is, deze 280pk sterke Sub Legacy B4RSK! Natuurlijk via Sam Woo: http://ww3.autoscout24.nl/classified/280345215?asrc=st|as. Relatief anoniem en toch een heerlijke Japanse sportsedan.
Het is weliswaar een Cadillac, maar wel even eentje die een ferme 300 paarden tot zijn beschikking heeft! En een opvallend lage tellerstand voor een auto uit 1995: 119.000km. Willen we een Cadillac Seville STS met 300 paarden? Tuurlijk wel hé: http://ww3.autoscout24.nl/classified/302939678?asrc=st|as Iets boven budget (12.5k) maar zo erg is dat toch niet? ;)
@toyotafortuner: moest meteen aan Heat denken. Alleen jammer van de kleur, en vooral velgen!
2 Woorden; Delta Integrale
@hfdude: Is wat begrotelijk om daar een sedan van te maken… ;)
@potver7: die is er, de Dedra Integrale
@hfdude: die vind je niet binnen het budget..
De alpina
Tjonge die Sierra Cosworth sedans stonden nog geen 10 jaar geleden voor prikkies te koop…
Cosworth, Type-R of Safrane!!!
Natuurlijk de BMW
@arias12: je bedoelt alpina?
En deze dan? http://www.autocentrumvalk.nl/occasions/?car=4

Een 166 die iets nieuwer is, en misschien iets boven budget, maar (bijna) dezelfde Busso als de 164, maar slechts 18.000 km! En erg goede velgen.

Qua onderhoud kan een Busso best probleemloos zijn, maar distributie wissel is wel een duur 3 jaarlijks geintje.
Ik zou die 164 links laten liggen en voor de 166 gaan.
Chrysler 300C 5.7 Hemi
Mercedes CLS500
Audi S4
Mercedes E500

Zomaar wat ander leuk spul dat je op Gaspedaal kunt vinden voor dit geld… :) lastig lastig lastig…
Wat een keuze!!! Om je vingers bij af te likken. Ik zou de Ford kiezen. Ik heb een zwak voor die oude fords
Een Eunos Cosmo met 20b.
@nnaverbranding: Een prachtige, wankelende wagen die lijkt op een Skyline. Maar dat is geen sedan. Sowieso moeten die kinderen dan ook wel een groeiremmer krijgen, eer de adviesvrager zo’n Eunos Cosmo kan aanschaffen.
Met 30.000 km per jaar in een youngtimer wordt betrouwbaarheid wel een dingetje. In dat licht bezien zou ik voor de Accord Type R gaan.
Jaguar, Jaguar, Jaguar.

Steengoede auto’s. Ook al zou je dat niet zeggen. De 4.2 V8 is echt een goede motor, doorontwikkeld in al die jaren (want Jaguar heeft hem al lang) dus alle slechte punten eruit. En dan die charger-howl….!
11 jaar ervaring met zo’n S-type, pa had hem destijds nieuw gekocht bij Cito in Eindhoven. Behalve banden, remmen en klein grut geen enkel probleem gehad. Is met 100.000 kilometer ingeruild op iets anders, was nog als nieuw.
Leuke auto’s, vooral de Accord en de Alfa.
Ook de yolo keuze is leuk, dit model A8 is de laatste Audi waar ik echt heel erg hebberig van werd, vooral als S8.
http://www.autoblog.nl/nieuws/klassieker-audi-s8-d2-85386

Overigens, in het artikel staat ‘S2′ , maar dit is de’D2’.
12K voor een Sierra Cos?
Nooit.
Tenminste, niet voor een nette, betrouwbare met onderhoudshistorie.
Dan had er allang 1 hier voor de deur gestaan.
Voor dat geld krijg je er 1 van de 15e eigenaar, waarvan de klok aan de 3e ronde bezig is, maar 5 cijfers, waarbij de onderhoudsintervallen niet al te nauw genomen zijn en die kan nogwel eens last hebben van de bekende Ford jeugdpuisten. Voor een nette leg je minimaal 20k neer en dan nog ben je niet zeker van onderhoud.
W124 400E
@homer55: alleen als het een Zuid-Europese import betreft, want alle anderen roestten harder dan een gemiddelde Alfa uit de jaren zeventig -of de eerste, tweede én derde eigenaar hadden deze droog en geventileerd gestald en tevens periodiek voorzien van een Dinitrol-behandeling.

Maar goed, vind je er zo een, dan heb je wel een auto die gebouwd lijkt te zijn voor de eeuwigheid.
De Troll natuurljk! Heerlijke auto. Alleen even een zeikerige opmerking; foto in de tekst is een MY02 of jonger, correspondeert dus niet met de tekst betreffend bouwjaar 2000.
De 164, zeker in deze uitvoering! Maar, binnen dot budget vind je ook Europa’s mooiste 155Q4. En ja, dan combineer je DTM en Rally-genen :-).

Misschien kan je zelfs een 155 TI-Z uit Japan halen. Heb je helemaal iets unieks!
Gast, wat je ook kiest: je hebt mazzel met dit luxeprobleem. Als je de Renault maar laat staan haha
Maar ik ben trouwens nog steeds erg benieuwd wat er nu in de digitale brief stond die bij Chris op de deurmat plofte?
Een hoop leuke auto’s om uit te kiezen
Hoe kick dat de Sierra als advies verschijnt. Ik heb zelf 5 jaar een Sierra Cosworth uit ’90 gereden met uiteindeljk rond de 350pk en 450+nm. Niet normaal hoe hard die auto trok icm 4×4. Mongoose uitlaatsysteem samen met een dikke dumpvalve zorgde elke rit weer voor een smile. Helemaal als je Subaru’s, M3’s, Audi’s, Porsche’s etc tegenkwam. Ik heb maar weinig sprintjes verloren;-) voordelen: veel onderdelen verkrijgbaar als je zoekt, bijv. Uit Engeland en Duitsland, makkelijk onderhoud, betrouwbaar en gewoon een machtige beleving om dat gas in te trappen en je turbo op te horen spoelen en dan die duw in je rug te krijgen. Nadelen: ze raken steeds gedateerder en zoek aub naar een goed onderhouden exemplaar. Check roest bij de wielkasten en kokerbalken ( zet m sowieso op de brug) en let op de historie van de motor. Maar dat spreekt vanzelf bij zulke aankopen. Als je hard wilt gaan, redelijk incognito wilt blijven maar toch iets unieks wilt rijden dan zou ik zeker eens kijken voor een proefritje met de Sierra. Mooi detail ook is dat de motorblokken hetzelfde zijn als in de btcc, rally e.d. Enkel terug getuned naar straat specs. Vrij makkelijk om op te voeren dus?? succes met je keuze!
De legendarische e39 wordt gewoon overgeslagen? Raar..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).