
Lodgy. Of een R63 AMG. Klaar. Volgende! Of toch maar een verstandigere gebruikte auto zoeken?
Vandaag gaan we niet op zoek naar een sportief trackday monster met een lage bijtelling. Nee, we gaan vandaag volwassen doen. Dat komt door de aanvraag van Mark en Sara. Het inmiddels al 10 jaar getrouwde stel heeft vier kinderen, een hond én een kat. Gefeliciteerd! Op dit moment hebben Mark en Sara twee auto’s. De Mercedes-Benz CLK Cabriolet (die nooit meer weggaat) van Sara en een Citroen Picasso.
Die Picasso hebben ze een 10 jaar geleden gekocht met het idee ‘wanneer ‘ie kapot gaat dan komt er een nieuwe’. Maar ondanks wat elektronische malheur hebben ze moeiteloos 150.000 extra kilometers gereden in die gekke Citroën. In principe hoeft de auto niet weg, ware het niet dat de Picasso een nadeeltje heeft: er kunnen maar vijf personen in. Het komt vaak genoeg voor dat er net even een stoel of twee extra nodig zijn en dat dan de CLK van Sara erbij gepakt moet worden.
Nu zaten Mark en Sara te kijken naar een nieuwe stoere crossover met zeven zetels, maar het viel hun op dat het ruimte aanbod nogal tegenviel. Ook vonden ze het aanbod zevenzitters zo rond de 25 mille nogal magertjes. Niet dat ze zich te goed voelen voor een Dacia Lodgy of Fiat 500L, maar ze hebben behoefte aan iets meer auto. Vandaar dat het stel bij autoblog.nl een aanvraag heeft gedaan. De tabel ziet er als volgt uit:
Huidige /vorige auto's: | Citroen Picasso en Mercedes CLK Cabrio |
Koop / lease: | Koop |
Zakelijk / privé: | Privé |
Budget: | € 25.000 |
Jaarkilometrage: | Minder dan 15.000 per jaar |
Brandstofvoorkeur: | Benzine, hybride zou ook mogen. |
Reden aanschaf andere auto: | Picasso is geen zevenzitter |
Gezinssamenstelling: | We zijn met zijn zessen! |
Voorkeursmerken /modellen: | Liefst Europees, maar we laten ons verrassen |
No-go modellen / merken: | Ondanks dat de Picasso hoeven we geen Citroen meer. Toe aan wat anders. |
Opel Zafira 1.4 Tourer Turbo Innovation (C)
€ 24.990
2017
23.500 km
Eigenlijk is het heel erg vreemd dat er zo weinig animo is voor deze zevenzits Opel. De Zafira springt er op geen enkel punt echt uit, maar laat ook zeker geen steken vallen. In deze Innovation uitvoering is de auto compleet uitgerust. De 1.4 motor levert meer dan voldoende vermogen en het ruimte aanbod is een grote pre. In het budget is er keuze uit een hele hoop exemplaren. Er zijn zelfs een hoop post-facelift modellen te verkrijgen met een zeer lage kilometerstand. Niet de meest spannende keuze, wel een heel degelijke. Nadelen zijn er ook: het gewicht is relatief hoog en het navigatiesysteem is niet briljant.
Renault Grand Scenic Zen TCe 130 (R9)
€ 24.990
2017
25.000 km
Ondanks dat Renault de grondlegger is van dit segment, zag het Franse merk in dat de markt aan het veranderen is. Qua design heeft Renault er absoluut werk van gemaakt. De Grand Scenic ziet er uit als kruising tussen een crossover en een midi-mpv (bent u daar nog?). De Grand Scenic heeft absoluut geen sportieve aspiraties, desalniettemin staat de auto standaard op 20” grote velgen. De ‘Zen’-uitvoering biedt alle opties die je de komende tijd nodig denkt te hebben. De motor is ‘slechts’ een 1.2-tje, maar het is wel een fijn naaimachientje: soepel en nét aan voldoende vermogen. Er is ook een 115 pk sterke variant, maar die komt eigenlijk net te kort.
Ford Grand C-Max Titanium 1.5 EcoBoost
€ 24.950
2017
15.000 km
De fijnst rijdende auto uit zijn segment is waarschijnlijk deze Ford Grand C-Max. Nu is het de vraag hoe relevant het is om een stuurmansauto in dit segment te zijn. Nou, toch is dat wel lekker. De C-Max is verregaand stabiel, ligt strak op de weg, kan met gemak hoge bochtsnelheden aan en is ook nog eens behoorlijk comfortabel. Het interieur is origineel, maar niet zo tijdloos als bijvoorbeeld dat van de Volkswagen hieronder. Daarentegen is de motor een zeer prettige metgezel. De 1.5 EcoBoost is een uitstekend motor en zeker te verkiezen boven de 1.0 EcoBoost, die duidelijk moeite heeft met de uit de kluiten gewassen Focus. Nadeel: ruimte is niet per se overdadig aanwezig in de Grand C-Max, ondanks het ‘Grand’ in de naam.
Volkswagen Touran 1.2 TSI Comfortline
€ 22.759
2016
37.500 km
Dat de Opel Zafira Tourer nog behoorlijk frivool is, wordt bevestigd door de Volkswagen Touran. Deze auto is vooral heel erg functioneel. De behouden styling is nogal zouteloos. De hoekige vormen zorgen wel voor een relatief ruim en praktisch interieur. Let wel op dat je voor de laatste generatie Touran kiest. Ondanks vele facelifts stamt de generatie tot en met 2015 namelijk in de basis nog uit 2003. Dat gezegd hebbende, veel keuze uit leuke uitvoeringen zijn er bij het recentere model niet. Een 1.4 Highline met automaat is lastig te vinden, je zult het moeten doen met een 1.2 TSI Comfortline. Het kan allemaal prima, maar als je nu 25 mille kan stukslaan op een auto, wil je misschien wel iets frivolers. Zo niet, dan is deze Touran een prima auto. Groot voordeel is het fraaie en logisch ingedeelde dashboard.
Peugeot 5008 1.6 e-THP Style
€ 24.900
2016
25.000 km
Het is eigenlijk best opmerkelijk dat Peugeot zo laat kwam met een midi-MPV. Met de 5008 kwamen ze eigenlijk veel te laat met een uitstekend Scénic-alternatief. De 5008 was een van de eerste Peugeots zonder de krankzinnig grote grille en met een véél betere bouwkwaliteit. Met name de latere 5008’s zijn veel beter in elkaar geschroefd dan de Peugeots van vlak na het nieuwe millennium. De 1.6 motor is een heerlijkheid, met 165 pk heb je in principe altijd voldoende kracht voorhanden. Een scheurmonster is het niet (dat geldt voor geen enkele auto uit dit lijstje, op de Yolo na), maar met name op tussenacceleraties zijn die 240 Nm’s welkom (al vanaf 1.400 toeren!).
Kia Carens 1.6 GDI DynamicLine (RP)
€ 23.950
2017
30.000 km
Soms zijn er van die auto’s waarvan je denkt: “Was die er ook nog?”. Daar valt de Kia Carens absoluut onder. Het is nog meer een Opel dan Opel tegenwoordig is. De Carens is een uitstekend alternatief op de bekende Europese merken. De motor is niet het sterkste punt. De 1.6 moet ergens 130 pk leveren, maar daarvoor zul je flink toeren moeten maken. Daar staat tegenover dat de garantievoorwaarden uitstekend zijn, want bij Kia is zeven jaar fabrieksgarantie de standaard. Dat betekent dat nare verrassingen qua aandrijflijn bij een auto uit zeg, 2017, tot 2024 gedekt zijn. Dat is best een prettige gedachte, niet?
BMW 218i Gran Tourer High Executive (F46)
€ 24.750
2016
60.000 km
De BMW 2 Serie Gran Tourer kan maar moeilijk de handen op elkaar krijgen bij de BMW liefhebbers. Voor dit vraagstuk is het echter een auto die zeer de moeite waard is. Qua ruimte zou het iets overdadiger kunnen. Met name als alle stoelen bezet zijn, is deze auto niet de meest ruime. Ook moet je goed opletten dat alle opties die je wenst aanwezig zijn. De standaarduitrusting is niet erg luxe. Het is echter wel de BMW onder de MPV’s; de auto rijdt bovengemiddeld prettig. De motor is een 136 pk sterke driecilinder. In principe voldoet deze. Het rijdt niet zo soepel als een viercilinder, maar het is minder storend dan de commentsectie zal doen vermoeden. Wel lastiger te vinden in het budget.
YOLO: Lancia Voyager V6 Platinum (404)
€ 19.950
2014
65.000 km
Als je dan toch voor een MPV gaat, waarom niet de ultieme MPV? De Lancia Voyager is natuurlijk stiekem geen Italiaanse Lancia, maar een Chrysler Town & Country/Dodge Caravan. Wijlen Sergio Marchionne dacht dat hij de Amerikaanse traditie-MPV in Europa wel kon verkopen als Lancia en op deze manier tegelijkertijd de Lancia-showrooms wat meer smoel kon geven. Dat plannetje werkte niet helemaal, maar dat wil niet zeggen dat de Voyager een waardeloos aanbod is, zeker niet als verse occasion.
De V6 onder de kap heeft een slagvolume van 3.6 liter en levert maar liefst 283 pk en 344 Nm. Geen kleine turbotorretjes die er met moeite 100 pk eruit persen, maar een relaxte, lome en koppelrijke motor. Dit is een échte MPV, met zeeën van ruimte en alle gadgets van een Amerikaanse MPV die je maar kan wensen. Verwacht alleen geen zuinigheidswonder: de Voyager is behoorlijk zwaar en de forse motor is standaard gekoppeld aan een automaat.
Een Lancia Voyager vinden kan nog best lastig zijn, maar verdient de voorkeur boven opteren voor een technisch identieke Dodge Caravan. De Lancia’s zijn net wat verfijnder aangekleed. Mocht dat niet belangrijk zijn, dan is de Dodge Caravan wel beter te vinden binnen het budget.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
waarom de “kleintjes”? een aardige S-max is toch ook te krijgen ipv de C en een (Grand) Espace ook ipv een Grand Scenic toch?
Zonder twijfel zou ik overigens voor die Lancia Voyager gaan. Tuurlijk een wat lompe Amerikaan maar met een Italiaans sausje. Zeven zitters vragen toch niet om leuk bochtenwerk, kies dan ook gewoon de ultieme reissloep/bus.
@SpiderIV:ik heb hetzelfde dilemma gehad afgelopen jaar. Bij mij is het toen een ford smax met 2.0 ecoboost geworden
@jarnobakker: vreselijk.
@flatsixx: ach , hij is gechipt naar 250 pk dus zon straf is het niet.
@jarnobakker: seriële voorlichting zou moeten beginnen met foto’s van dit soort auto’s. Dan zouden dit soort ‘dilemma’s’ niet bestaan.
Gebruik een condoom anders 7-Zits mpv. Yech
@gebruikersnaam3: sexuele natuurlijk. Autocorrect. :D
@gebruikersnaam3: seksuele
@SpiderIV: gewoon een Dacia Lodgy nieuw voor minder dan het budget. Alle opties, Navi met Apple Carplay en Android Auto, 3 jaar volledige garantie, enz., enz.
Bijkomend voordeel, je valt niet op tussen alle kinderdagverblijven die z’n gezinsauto rijden.
@willeme: wat een behoudende autootjes joh, ik dacht meer aan auto’s maar je echt wat aan hebt:
Ford Flex
Mercedes R350
Dodge Durango
Landrover Discovery tm2014
Mercedes Viano
Mercedes GL
@dutchneon: Omdat het een midi-MPV moest zijn en de aanvragers geen vrachtwagenrijbewijs hebben ;-).
@willeme: ik heb mijn vrouw altijd duidelijk gemaakt dat er bij meer als 2 zon gele schoolbus zou komen… en iedereen die me een beetje kent weet dat dat niet zomaar een loos dreigement is. Snap sowieso noet hoe mensen met meer als 2 kleine kids op vakantie gaan in 1 auto. Mijn oude Range Rover was totaal afgeladen toen we de Airstream nog niet hadden ?
@dutchneon: die Ford Flex is echt een vet apparaat, maar het is flink zoeken!
@tenaci: ja en verkrijgbaar met supercharger ✌️ Komt hier ook nog een keer op de oprit. Zoeken is niet erg, als een auto makkelijk te vinden is hoef ik m niet ?
Bedankt voor het herinneren om even wat regenjassen te scoren!
Begrijp niet waarom er in dit segment niet meer autos zijn met schuifdeuren
Dit lijstje schreeuwt toch om “native” zeven-zitters zoals de Renault Espace, Ford Galaxy, of VW Sharan? Met deze 5+2 auto’s heb je nog steeds de CLK nodig voor de bagage.
@oo0ch: Ik mis juist de XC90, X5 en Q7. Die waren er ook in zevenzits.
@momo: daar dacht eerst ik ook aan, maar dat zijn in mijn ogen ook 5+2 auto’s, alleen dan als SUV.
Gezocht een leuke auto, maar eerlijk gezegd vind ik ze geen van allen leuk.
Ik zou er doodongelukkig in worden zelfs.
Zo’n Zafira, Carens, Touran of Scenic kun je nauwelijks een zevenzitter noemen… Waarom staat er geen fullsize MPV in als de Seat Alhambra? Binnen het budget kun je best leuke en mooi aangekleden terugvinden met leuke motorisering… Bovendien elektrische schuifdeuren enz; super handig met kids
Als ze er weer 10 jaar mee gaan doen krijgen ze toch een probleem om die groeiende kinderen op de 3e zitrij te krijgen. Daarom is de Yolo de enige van dit rijtje die een beetje in de buurt komt. En anders een Espace, Alhambra, S-Max (netaan) of Galaxy. Of gewoon een 9-persoons Transporter of Tramsut, dan kunnen er af en toe ook nog wat vriendjes of vriendinnetjes mee…
@potver7: Ja, Ford verzint hele rare namen voor hun busjes…
@potver7: ik heb een een smax . Qua ruimte achterin ruim zat tot 1,8 meter
C4 Grand Picasso. Mijn beste vriend heeft zo’n wagen, van ’17. Rijdt heerlijk, is stil (vooral voor zo’n rijdende klankkast) en zeer ruim. Zeer compleet uitgerust en tweedehands zeer betaalbaar. En in de wegenbelasting niet al te duur; relatief licht. 300 kilo lichter dan de Zafira.
@maxidyne: het staat er gewoon hé, ze willen wat anders dan een Picasso.
@sirprize: de oude 5 zitter hebben ze. De nieuwe is totaal anders, en ik doel op de Grand Picasso met 7 zitplaatsen.
@sirprize: Ja en dus staat er nu een 5008 in het lijstje. Ik weet niet, maar volgens mij is dat een Picasso met een iets andere koets en een leeuw voorop. En volgens een hoop lijstjes nog onbetrouwbaarder ook…
Mercedes-benz R-klasse?
@jurdespotter: is dat niet een 6-zitter?
@coffeecup: Ze zijn toch met 6
Nissan X-Trail zijn ook te vinden als 7-zitter. Toch even iets minder saai dan al die MPV’s.
@tvklarenbosch: achterste rij kunnen alleen kinderen zonder ledematen in. Was verbaasd hoe weinig ruinte die bood.
@alassad: met uitzondering van de Lancia geldt dat voor alle bovenstaande auto’s
De Hyundai Santa Fe van het model dat in 2013 op de markt gekomen is lijkt me ook wel een fijne auto als je een 7-zitter zoekt. Oogt ook mooi.
@moveyourmind: zijn er bijna niet als benzine. Heb ik toen ook nog naar gekeken. Zijn ook nog behoorlijk aan de prijs
Koop gewoon een Chevy Suburban voor €8k
@str8six: Als je een leuke Suburban wilt kan je beter het dubbele daaraan uitgeven. Alsnog veel minder dan hun budget natuurlijk. Maar zo’n suburban is niet ideaal voor op de nederlandse weg, of eigenlijk voor in de nederlandse parkeervakken. En het heeft een bepaald imago, dat schijnt ook een dingetje te zijn voor sommige mensen is mij wel eens verteld.
S-Max. Period.
Ik mis de VW 7UP
Ik mis toch de Prius + of wagon. Ook een zevenzitter en erg comfortabel. En zeer zuinig.
@toyotavenray: en zeer lelijk.
@toyotavenray: ?
@toyotavenray: mis ik ook inderdaad. Je hebt goede exemplaren voor zon 18k, en je rijdt 1op 18.
@alassad: niet zo relevant met minder dan 15000 km per jaar.
@spideriv: Scheelt toch 600 euro per jaar tov 1 op 12 bij een benzineprijs van anderhalve euro. Kan je mooi al je onderhoud van betalen.
@lekbak: Welk onderhoud? Eens per vijf jaar nieuwe bandjes, meer onderhoud gaat-ie niet nodig hebben, zo’n Prius Wagon …
@frank2b: Ik doe gewoon jaarlijks onderhoud hoor. Apk, olie en alle filters vervangen, remvloeistof en koelvloeistof eens in de zoveel jaar. Het is gewoon een auto met gewoon een verbrandingsmotor en gewoon remmen. En er zal iets aan kapot gaan, zoals aan elke auto. En dan is die 600 brandstof besparing waarschijnlijk wel genoeg om dit van te betalen want inderdaad, veel gekke dingen hoef je niet te verwachten.
@toyotavenray: en niet om aan te gluren!
5008 betere bouwkwaliteit? Na de 3008 één van de slechtste Peugeot’s ooit gemaakt. Mijn keus zou gaan naar de Ford (C-max of S-max) of de Kia.
Fantasie gedachte aan:
Een nieuwe (2015-2017) GLS als zeven zitter uit Duitsland halen. Alhoewel ik weet dat dat het dubbele van het budget is maar wel een goeie auto qua looks en functionaliteit.
Fantasie gedachte uit:
De Ford of de Peugeot.
Dan heb je wel een hekel aan je kinderen als je dit soort bakkies overweegt. De achterste kinderen zijn de kreukelzone.
@basecamp: Dat is het ook met elke auto uit het a en b segment. En bij elke hatchback ouder dan 15 jaar. Dit risico hoort gewoon bij het deelnemen aan het verkeer, helaas.
Laatste model Espace… mooi ding
De Renault Grand Scenic is een schoolvoorbeeld van vorm over functie. Voor een MPV heeft hij zeer weinig hoofd en beenruimte achterin. En de achterbank is geplaatst alsof je op een krukje zit.
Transit, next!
Op uitwisseling in Canada heb ik meerdere roadtrips gedaan in zo’n Dodge Grand Caravan. Wat een heerlijke auto is dat. Goeie stereo, heerlijk krachtige motor met zo’n smeuïge koppelomvormer en ruimte zat. Doos pils in de koelbox, auxje aan en gassen maar voor 8 uurtjes. Wat een heerlijke tijden waren dat.
Excuses, mijn sentiment overwon het even van me. Ga voor de Dodge!
Als je vier kinderen hebt ben je gewoon een tokkie en verdien je geen auto. Zelfs biet deze treurnissen die hier voorbij komen. Misschien eens inlezen op anticonceptie en als je Google toch open hebt op overbevolking.
@gebruikersnaam3: trol
@gebruikersnaam3: Scheelt dat de wereld ook totaal niet overbevolkt is…
@gebruikersnaam3: hoop tokkies in zwartekousen land dan…
Ik moest wel lachen, heerlijk die geveinsde kortzichtigheid.
Spijt me voor Mark en Sara dat er geen Lancia Phedra meer te vinden is met minder dan een ton op de teller ..
Vooralsnog denk ik wel dat jullie met de Lancia uit dit lijstje het beste af zijn ..
Bij weinig km,s is een flinke motor gewoon veel fijner ..
Lancia Voyager. Niet eens zo gek qua value for money, houd je geld over voor benzine en je gaat er denk ik vanzelf rustig(en dus zuiniger) mee cruisen.
Q7 of XC90? Ik zou dan liever een iets oudere auto/hogere kilometerstand verkiezen boven deze auto’s. Geen idee of ik ooit zoveel zitplaatsen nodig zou hebben maar deze wagens lijken me dan nog het meest acceptabel. Liefst met grote dieselmotor dan.. Maar dat zal wel erg duur worden qua wegenbelasting.
Met z’n 6’en kan een Multipla ook nog!
Anders zonder twijfel een S-max:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/ford-s-max-1-6-ecoboost-titanium-xenon-navigatie-panoramadak-benzine-bruin-e9c76670-80b3-41cd-898f-496f3c703a60?cldtidx=2
@pel96: die heb ik in het parelmoer wit met 18″ velgen en de 2.0 ecoboost. Rijd super en ruimte zat
Mb Viano met 6 cilinder benzine (ja, die is gemaakt). Zeer zeldzaam, maar ook zeer comfortabel!
Honda Odyssey is wellicht ook een optie.
‘Leuke’ 7-zitter, en dan zetten ze een foto van zo’n suffe touran bovenaan. Enige leuke aan die auto is de kleur blauw.
Van dit lijstje de Scénic natuurlijk, maar nog beter: een Espace IV of V.
Een leuke 7 zitter??? Bestaat dat? Een praktische wel. Een Transhit of andere bus
Hoe kun je met droge ogen die Lancia / Dodge / Chrysler aanbevelen? Zelfs als Yolo-optie kan dit niet. Bouwtechnisch één van de slechtste auto’s van het afgelopen decennium. Log, lomp, stuurt als een sluisdeuren en zuipt als een tempelier. Ik kan het echt weten, ik heb er eentje gehad. Na 8 maanden met flink verlies maar een goed geweten verkocht aan een Bulgaarse stukadoor, die gelukkig niet weet waar ik woon.
@thearchitect: onzin dat was een ouder type, vanaf 2012 was die voyager al veel beter als zijn concurrenten
@dutchneon: Dan zal ik wel een maandagochtend model hebben gehad uit 2014 want ik heb € 3800 aan reparaties uitgegeven in krap 6 maanden, bij een kilometerstand van 36.000. En als hij beter zou moeten zijn dan zijn concurrenten, ben ik erg benieuwd wie die dan zijn.
Ik zou 10k van het budget af halen en een flink grotere auto kopen. Een echte 7 zitter met een echte motor. Persoonlijk zou ik dan voor een s-max gaan met 2,5 ecoboost. Of een belastingvrije suburban halen, de v8 eruit flikkeren en er een 4,5L diesel uit een vrachtwagen in lepelen. Maar dat lijkt me niet echt een reëel advies voor deze mensen…
@lekbak: 2,5 ecoboost bestaat niet
@jarnobakker: de 2.5 was van volvo toch?
Mercedes R63 AMG?
Mag ik een aantal voorstellen doen?
– Ford Smax, toch wel de dady van de Cmax op alle vlakken. En voor 25 k met minder dan een ton op de teller en 4 jaar oud wel te vinden.
– Caddilac Escalade, 7stoelen en dan nog voldoende plek over voor je harem. Op marktplaats staat een hele nette met 140kkm op de teller voor 26k.
– Renault Espace, uit 2017 met net een ton op de teller gaat inmiddels ook voor rond de 25k wel. Toch een treetje hoger dan de Grand Scenic.
– Seat Alhambra / Volkswagen Sharan. Ook die zijn voor rond de 25k wel te vinden met acceptabale kn standen. Net zo onhip als een Touran, wel een stuk groter.
– Toyota Landcruiser. Past met gemak 8 volwassenen in en ondanks dat je er een van een jaar of tien zult moeten aanschaffen, is ie nog helemaal up to date en onderhoud zal je nooit meer hoeven te plegen als je daar geen zin in hebt; kapot gaat ie toch niet.
@sudbina: Een Espace van 2017 voor minder dan 25k? Waar dan?
@vpowert: marktplaats! Staat vol met espacejes uit 2015 en 2016 en een enkeling uit 2017 voor rond de 25k.
@sudbina: Wat is dat toch met mensen, dat ze onderhoud verwarren met reparaties. Onderhoud is wat je jaarlijks laat doen om te zorgen dat de boel blijft draaien en slijtage onderdelen vervangen. Elke auto heeft onderhoud nodig, ELKE auto.
Ik word er gewoon een beetje droevig van dat ik dit nou al een paar keer heb gelezen vandaag. Notabene op autoblog, op het huishoudbeurspraatgroepje zou ik dat verwachten maar hier niet!
Ik vraag me vooral af hoe dit gezin nu ergens heen gaat. Altijd met twee auto’s?
Hoe dan ook, dit is een lastig segment en er is eigenlijk gewoon geen leuke optie. Een X5 met extra rij en dikke motor misschien? Ik heb drie kinderen en mijn vrouw zou best een zevenzitter willen, maar er zijn eigenlijk alleen maar saaie/lelijke keuzes (rij nu 5-serie).
@frederik: q7 kan ook. Betaal je wel 300 per maand aan wegenbelasting. Als alterntaief heb je ook nog auto’s met de 3de zitrij tegen de rijrichting in; sommige volvo v70’s of e-klasses hebben die nog.
@alassad: ford taurus van eind jaren 90 had dat al. Lome 3L V6 er in met 120 pk dus je weet dat het blok nooit hieft te werken met dat soort waardes. Sloom? Ja! Betrouwbaar? Zeker! Comfortabel? Nou en of. En je rijdt minder voor lul als met zo’n josti-bus.
Zoek niet verder!
https://www.autoscout24.nl/aanbod/mercedes-benz-r-500-5-0-lang-benzine-grijs-abc74c15-7c20-4cf5-bb49-fecb4bb18dec
7 Mensen in een 1.2 TSI …. laat me niet lachen aub
4 jaar de Lancia Voyager als gezinscontainer gereden (4 kids & au pair) Wat een top praktische auto! 7 man op vakantie + bagage en geneens een dakkoffer nodig. Genoeg power met met 286pk, maar wel een dweil qua weggedrag. Qua ruimte is het enige alternatief een viana of caravelle, maar dan rol je wel in een aannemersbus; moet je maar willen.
Recent ingeruild op een Discovery 4. Iets minder ruimte, maar echt een veel fijnere auto.
In de zoektocht naar de Lancia ook de kleine 5+2’s bekeken, maar meteen afgeschreven op de beschikbare ruimte.
Kortom: qua ruimte en praktische inzetbaarheid gaat er niks boven de yolo Lancia :-)
Een banaan gele 850 T-5R ??
Volkswagen Multivan of een Mercedes Viano op camperkenteken.
Normaliter kan ik nog wel wat anders verzinnen, maar hier is echt geen speld tussen de krijgen. Als je zeven zitplaatsen zoekt dan heb je aan bovenstaande auto’s echt puike aanbiedingen! Die Zafira, Scenic en zelfs die Carens zien er nog verrassend goed uit ook! En niet te oud en ruim en behoorlijk zuinig – wat wil je nog meer?
Alles dat groter is, is duurder. Een Espace is cool, maar zeker 28k: https://www.autowereld.nl/renault/espace/tce-200-edc-dynamique-7p-leer-18-led-29752252/details.html
Een Hyundai Santa Fe is 27k en ook nog eens een stuk ouder dan bovenstaande aanbiedingen (https://www.autotrader.nl/auto/voertuig/-/472e47b3-e340-43d1-ad94-101036b13d07/).
Ik zou bijna zelf een midi-MPV kopen – wat een goede aanbiedingen!
Waarom staat er geen Mazda 5 in het lijstje?
Als ie ook leuk moet zijn pak jd n wat oudere s max, dat lijkt nog ergens op een auto.
Er staat een prachtige E-Klasse Combi uit 2004 te koop met 3e zitrij/7 zitplaatsen… E 55 AMG T-Modell S211
https://www.autoscout24.nl/aanbod/mercedes-benz-e-55-amg-designo-7-zitter-leder-exclusiv-uniek-benzine-zwart-a1b2647a-59fa-aa11-e053-e350040aade3?cldtidx=2
Benz R
Matig lijstje, dit zijn alleen nood-zevenzitters..
Mijn tips:
SsangYong Rodius
Hyundai H-1
Toyota Previa
Volkswagen Multivan
Mercedes R-klasse Lang
Met z’n zessen wil je iedereen een gelijkwaardige zitplaats geven…
@jochempie: Het zijn twee noodplaatsen voor kinderen. Dat was ook precies de bedoeling. Natuurlijk zijn jouw opties véél leuker, maar ook 500 kg (of meer) zwaarder. Ook zijn ze in het budget een stuk ouder. Cost of ownership gaat in NL enorm hard omhoog dan. Dus niet echt te adviseren ;-).
Onbetrouwbare rot Fransen, koop je bewust zo’n brakke Picasso met het idee dat’ie kapot gaat, uit elkaar valt, uitbrand, vermoord wordt, spontaan gaat spookrijden, kortsluiting krijgt, er een piano op valt, blijft het kreng 10 jaar lang trouw dienst doen.
Totaal onbetrouwbaar rotvolk.
Dus zekers niet iets Frans.
@desjonnies: zo zou het altijd moeten zijn. Met slechte verwachtingen uiteindelijk een top product aanschaffen
Waarom vergeet iedereen hier de Fiat Freemont? Érg stoer, en zit qua maat tussen de hier genoemde midi mpv’s en de echte fullsize bussen in.
V-class/viano?
In bovenstaande lijstje zou ik voor de opel gaan. Prima auto’s, ondanks dat ik er nooit zelf meer een zou kopen (voorwielaandrijving).
@unknown32: Rotbakken, veel problemen.
@jochempie: De Mercedes of de Opel’s?
Met Mercedes heb ik eigenlijk bitter weinig te klagen (V, S, E).
Voor 25mile HAD je ook behoorlijk wat condooms kunnen kopen maar ja ach. Moet er niet aan denken, zuid Spanje met 4 van die jankbakken die elkaar 2500km de hersens in slaan heen en terug. Top leven. Sorry, het is maandag. :)