Autoblog advies: racefiets vervoer voor 10 mille

Auteur: , 49 Reacties

Voor je eigen Tour de France!

Jaguar F-Type R Coupé '14

Verreweg de meeste aanvragen voor deze rubriek komen van mensen die een auto wensen die ze voor hun werk kunnen gebruiken. Logisch, want de route van en en naar het werk is een belangrijke. Dit keer is het echter allemaal een beetje anders. We behandelen vandaag namelijk de aanvraag van Gijs. Hij is op een auto uit die enkel ingezet gaat worden bij vakanties!

Gijs had voorheen een Citroën C5 Break, maar die auto is naar eigen zeggen overleden. Dus moet Gijs op zoek naar iets nieuws. De voorkeur gaat uit naar een grote stationwagon of naar een busje. De auto moet vooral enorm veel ruimte bieden en sowieso vier personen plus hun bagage kunnen vervoeren. Maar daar houdt het niet op. De auto gaat voornamelijk gebruikt worden voor actieve vakanties. Gijs houdt van fietsen en skiën en zoekt daarvoor de mooie gebieden van Europa.

Het is dus van belang dat die fietsen en en attributen allemaal ín de auto passen. Wellicht dat er twee fietsen op de trekhaak kunnen, maar ze moeten mee. Voordeel: het verbruik maakt niet uit! Althans, niet in extreme mate. Gijs verwacht op jaarlijkse basis niet enorm veel kilometers af te gaan leggen, dus een keer meer of minder tanken maakt niet direct uit.

De nieuwe auto hoeft overigens geen zuipschuit te zijn. Ook qua gewicht hoeft het geen vrachtwagen te worden. Ongeacht het jaarkilometrage is de wegenbelasting elk jaar hetzelfde. Qua merken heeft hij niet direct een voorkeur of een afkeur. Een Citroen Berlingo lijkt Gijs wel wat. De eisen en wensen van Gijs staan hieronder vermeld in de welbekende tabel:

Huidige /vorige auto's:Citroen C5 (overleden)
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€ 10.000
Jaarkilometrage:Weinig
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Niet voor woon werk dus auto wordt weinig gebruikt. Vooral voor mee op vakantie, wintersport, fietsuitje
Gezinssamenstelling:Vriendin
Voorkeursmerken /modellen:Citroen Berlingo
No-go modellen / merken:Geen

Doe het niet: Citroën Berlingo
De Citroën Berlingo is een waanzinnig origineel concept. De auto was namelijk de eerste zogenaamde ‘Ludospace’. De auto is veel praktischer en functioneler dan welke stationwagon, MPV of SUV dan ook. Voor 10.000 koop je ook nog eens een interessant exemplaar: niet te oud, een redelijk motor en behoorlijk wat luxe. Althans, voor het type auto. Je kan er prima mee op vakantie, daar niet van. Maar je bent jezelf niet aan het trakteren. Je zit nogal rechtop, op de bok. Voor een bedrijfswagen is ‘ie erg comfortabel, maar voor een personenauto niet. Als je hem toch alleen maar gaat gebruiken voor een paar enorme ritten, kies dan een echte MPV uit van Citroën. Een Grand C4 Picasso is goed te vinden in het budget. Of je geeft de helft uit aan Citroen C8 met weinig kilometers op de klok.

Citroen Berlingo XTR '09

Skoda Superb Combi 1.8 TSI DSG Business Line+

€ 9.999
2010
165.000 km

Nuchter beschouwd is dit een uitstekende keuze. Althans, dat vinden heel veel Tour de France teams. De Skoda Superb Combi komt nog vaker in beeld dan al die mannen met extreem strakke broekjes. Slimme keuze van Skoda om dat evenement te sponsoren. Ook de Superb is geen rijdersauto avant la lettre, maar het niveau van verfijning staat op een hoger peil dan bij de Berlingo. In het budget kun je kiezen uit heel aardige exemplaren. De 1.8 TSI motor met DSG is een hele fijne combinatie, aldus de conclusie na de rijtest met de Superb Combi. Maar check deze aandrijflijn even goed. De motor kan last hebben van overmatig olieverbruik door een issue met de schraapveren en de bak dient soepel en ‘droog’ te schakelen. Andere aandachtspunten kun je zien in het Skoda Superb Aankoopadvies. Verder is de Superb een topauto: je zit riant voorin, je zit enorm ruim achterin en je hebt een knoepert van een kofferbak.

Skoda Superb Combi 1.8 TSI Business + '10

Ford Galaxy 2.0 Ghia
€ 8.450
2007
155.000 km

Waar de Skoda een enorm ruime stationwagon is, kiest de Galaxy een andere benadering. Dit is namelijk een onvervalste MPV. Dat heeft als voordeel dat de hele auto erg ruim is. Je kan prima met zeven man door Europa cruisen met deze auto. De 2.0 motor houdt niet over qua performance, maar de meeste exemplaren in het budget hebben deze viercilinder onder de kap. De iets sterkere 2.3 was er enkel met automaat en is vooral wat dorstiger. De latere EcoBoost modellen vallen helaas nog niet in het budget. Wat de Galaxy tekort komt op de rechte stukken, maak je goed in de bochten. Het is namelijk de fijnst sturende auto in zijn segment. Mocht de ruimte iets te veel van het goede zijn, dan is de gerelateerde S-Max een goed alternatief.

Ford Galaxy '07

Mercedes-Benz E200 Combi Classic (S211)
€ 9.950
2007
175.000 km

Van de Duitse Drie moet je de Mercedes-Benz E-Klasse hebben. De reden is simpel: het ding was altijd nog een slagje groter dan zijn concurrenten. Op de achterbank is het al beter dan in de Audi A6 en BMW 5 Serie, maar de kofferbak slaat alles. Niet alleen qua ruimte; ook de vorm is lekker recht en de tildrempel is lekker laag. Ga je voor de minst luxe variant, dan heb je een E200 Kompressor. Het facelift-model heeft meer dan 180 pk in standaarduitvoering, dus qua snelheid zit je meer dan goed. Over facelift gesproken, zorg echt dat je die te pakken hebt. Die zijn kwalitatief een heel stuk beter bij deze generatie ‘E’. De Mercedes is niet zo ‘sportief’ als de BMW en Audi, maar dat is in dit geval een pré. Het is een geweldige auto om lange afstanden mee te rijden.

Mercedes-Benz E200 Kompressor Combi Classic (S211) '07

Dodge Journey 2.4 SXT
€ 9.950
2011
70.000 km

Wat? Gaan we een Dodge aanraden? Jazeker! Er is een tijd geweest dat Dodge een comeback maakte in Europa. Dat project faalde op spectaculaire wijze. De bouwkwaliteit van de auto’s was dermate slecht dat zelfs de Amerikanen er geen brood van lustten. Na verloop van tijd werd de kwaliteit van de Caliber, Sebring en Nitro echter verbeterd, gelukkig. De Journey kwam wat later op de markt en geldt als een van de betere Dodges uit die periode. Het is een geslaagde mix tussen een stationwagon en crossover. De 2.4 is een beetje rauw, maar levert wel bruikbaar koppel onderin. De auto voelt een beetje aan als een ‘huurauto’, wat de Journey in zijn thuisland dan ook vaak is. De grote troef is natuurlijk heel erg veel waar voor je geld. Voor 10 mille heb je een lekker jonge auto met weinig kilometers in de ‘volle’ SXT-uitvoering.

Dodge Journey SXT '11

Opel Vectra 2.8 Turbo Cosmo (C)
€ 9.950
2005
85.000 km

Mocht je een absoluut snelheidsmonster wensen, dan is dit de beste optie. De Opel Vectra Stationwagon dient verkozen te worden boven de Insignia. Niet omdat de Vectra beter rijdt (dat doet ‘ie namelijk niet), maar vanwege de enorme wielbasis en bagageruimte. De Vectra Wagon staat namelijk niet op het standaard 159 Epsilon onderstel van de Vectra, maar op het verlengde Epislon-platform van de Signum. Dat model is al wat ouder, dus je kan met gemak zoeken naar de mooiste exemplaren. Een nette OPC konden we niet zo snel vinden, maar misschien is deze variant nog wel leuker. Je ziet het er niet aan af, maar je krijgt in basis de motor uit de OPC. Hij levert alleen ietsje minder vermogen. Qua luxe kom je met zo’n Cosmo uitvoering niets te kort, alhoewel het ‘infotainment’-systeem inmiddels hopeloos verouderd is.

Opel Vectra Stationwagon 2.8 V6 Turbo Cosmo (C) '06

YOLO: Land Rover Discovery 3 4.4 V8 HSE

€ 9.000
2005
215.000 km

Tjsa, als je niet zo heel veel kilometers maakt en voornamelijk een fijne en ruime reisauto wenst, dan is dit de ultieme auto. De derde generatie Discovery van Land Rover is namelijk een huzarenstukje als het gaat om reizen. Er zijn weinig auto’s waarbij de zitpositie beter voor elkaar is dan in een Land Rover. Je zit hoog en kijkt uit over een enorme motorkap. Je hebt het gevoel in een enorme boot te zitten. Nadeel: als je moet tanken is dat niet anders. De 4.4 V8 van Jaguar lust namelijk een flinke, of liever gezegd heel erg flinke slok. Ook is de wegenbelasting een tikkeltje aan de hoge kant, dankzij het hoge gewicht. Maar als je een fijne lange afstandsauto zoekt met enorm veel ruimte, dan zijn er weinig auto’s beter dan een Discovery. Extra voordeel: je komt er alle cols mee op, zelfs als dat offroad moet gebeuren.

Land Rover Discovery V8 SE '05

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



49 reacties

De Merc lijkt mij een prima keuze
@tvklarenbosch: Het kan aan mij liggen, maar als je met 4 man en een klein beetje bagage 4 fietsen wilt meenemen, waarvan er 2 in de auto moeten, lukt dat niet met een stationwagon….. zelfs niet met een E-combi volgens mij.
En in een Berlingo gaat dat toch ook helemaal niet passen?
Bovendien heb je aan die Berlingo echt een hele slechte wintersportauto… je zult altijd de eerste zijn die sneeuwkettingen nodig heeft.
Ik zou inderdaad eerder aan een GMC Yukon XL denken, een Suburban of Dodge Durango van het nieuwe type. Die hebben echt een grote achterbak, naast dat je gewoon super riant achterin zit.
Het zijn softroaders, dus wel de 4×4 voor de winterstport maar ook super comfortabel op de Autoroute!
@dutchneon: die dingen zijn onbetaalbaar in Nederland en dus niet relevant. De fietsen meenemen is makkelijk, 2 op het dak en 2 op de fietsendrager.
@tvklarenbosch: dat valt best mee, staan er zelfs een paar op MP, inclusief een Yukon XL met een acceptabele kilometerstand voor 17k, maar als je er zelf 1 uit de states haalt kan dat ook prima voor 13k. Heb er zelf 2 jaar geleden ook één geimporteerd voor 15k.

Rijden geweldig comfortabel!
@dutchneon: ik geloof je direct, maar dat is al behoorlijk over het budget. Daarnaast zijn dit natuurlijk auto’s die een stuk duurder zijn om te rijden dan bijvoorbeeld de Merc. Als iemand een Berlingo overweegt koopt hij zeker geen Yukon XL.
Laat die man een camper kopen!
Ik zit zelf ook te kijken naar een auto waar ik af en toe plezierritjes in kan maken, een fiets kan meenemen en desnoods m’n vriendin. Wat ook grappig is: een oude pick-up of zelf een Chevy El Camino. Geen wegenbelasting, bulletproof motoren vaak en omdat het toch een af-en-toe auto is maakt de 1 op 6 niks uit.
@timobac: alles wat ouder is dan +/- 25 jaar oud heeft wel veel onderhoud nodig. Het ontwerp kan wel bulletproof zijn, maar het slijt zowel van leeftijd als van km’s. Ik zou een dergelijke auto nooit aanraden als enig voertuig.
@timobac: Een oude Amerikaan lijkt mij volkomen ongeschikt. Maar mij schoot de Toyota Tacoma binnen. In Nederland onvindbaar maar in Duitsland kan je 15 jaar oude V6 Crew Cab vinden voor zo’n €8.000 tot €10.000. Heb je wel een (soort van) Amerikaanse pick up zonder dat je zo’n lompe grote bejaarde zuiplap hebt.
@timobac: een chev el camino is inderdaad een perfecte wagen voor dit soort bezigheden. Hij slurpt inderdaad wel benzine, mijn overbuurman heeft toevallig ook een rode el camimo maar rijdt soms maar net 1 op 5. Ook staat hij zeer regelmatig te sleutelen aan de wagen terwijl de wagen niet zo vaak wprdt gebruikt. Desalniettemin een prachtige amerikaan.
Ik mis de phase 3 C5 Tourer. Voor 10k ruim te vinden.
Het is een enorme auto. Ook een heerlijke auto, comfortabel zonder deinerig te zijn, stil en probleemloos. Vermijd wel de 1.6thp motoren ivm de bekende problemen met die motoren. Dit model heeft overigens wel een ronduit belabberde wegligging op sneeuw en ijs..

Of een C4 Grand Picasso. Rijdt ook subliem voor dit soort ritten, maar ziet er wel echt uit als rijdende anticonceptie.
Ik denk dat voor dat budget ook een hele nette Japanse stationwagen te krijgen is. Dan koop je (in het geval van een benzine) gegarandeerd een betrouwbaar werkpaard. Een Avensis uit 2010 met 1.8 VVT-i en handbak is bijvoorbeeld een hele fijne auto om lange stukken mee te rijden en niet voor verrassingen te staan bij de garage. Over de titelfoto: Ik blijf het elke keert toch gigantisch jammer vinden dat team Sky van Jaguar naar Ford is overgestapt. Zo’n dikke Jag in de tourcaravaan had toch wel iets. En die F-Type erbij is al helemaal super vet. Dan natuurlijk wel even speciaal voor het publiek de uitlaatklep openzetten als het een V6 of V8 is ;-).
Ford S-max met 2,5 liter 5 cilinder. Ruimte zat en ook nog lekker veel power
Dodge ram/chevy van met (minimale) camperombouw. Laag in belasting en dan heb je wat leuks staan voor de vakanties.

Met alle respect voor een c4 Picasso oid maar voor een auto voor erbij voor de vakanties wil je toch wat leuks hebben staan!
Als je de E-klasse en Vectra noemt moet je eigenlijk de Ford Mondeo ook benoemen. Rijdt beter dan de Vectra, is zeker zo betrouwbaar en is ook een hele grote auto. Lekker een knappe 2.0 uitzoeken en je hebt een heerlijke auto voor wat je wilt, die ook nog eens verstandig betaalbaar is.
De Opel of de MB afhankelijk van de gewenste rijstijl/aanbod
Ik mis een Subaru in dit lijstje. Vooral een mooie Outback is toch wel een goede alleskunner. Vooral in de sneeuw e.d.
@jaribombarie: Helemaal waar, maar de binnenruimte is minimaal…
Was die 4.4 van de Discovery niet van BMW? Ik zou sowiedo de YOLO pakken en de race fiets inruilen voor een MTB. Cannondale Jekyll 1 ofzo 👌🏼👌🏼
Volvo 240 Estate, heb je geen fietsendrager meer nodig.
@harrie: klopt, maar erg handig gaat hij er niet in. Praat uit ervaring
@kennone: That’s what she said…
Volgens mij heb je een Vw Transporter nodig met 4-motion. Alsof je plaats hebt in een Superb of Discovery, dat is peanuts in vergelijking met een busje.
Voor “erbij”, containerpark en allerlei dingen hebben wij zo’n peugeot partner op de kop getikt. Daar passen een heleboel fietsen in. Rijdt voor geen meter maar het boeit ook niet. Kras langst binnen meer of minder, who cares:-) Als je naar iets leuks gaat, dan boeit dat weer wel (vind ik). Het kost ook niks om in orde te houden, zeker met weinig kilometers:-)
Een Renault Grand Espace met V6 moet toch ook te vinden zijn?
Mijn racefiets is duurder dan mijn auto…
@burgerbak: en daarom denk jij gewoon op de weg te mogen fietsen naast het fietspad??? Sorry, frustraties🤪
@burgerbak: Ja mijne ook. Zo duur als de Grandeur en de MX-5 bij elkaar. Wat doe ik met mijn leven..
MB R-klasse. Heb je geen fietsendrager nodig. Kan de fiets gewoon achterin.
Met alle respect, maar ik vraag me echt af of iemand hier überhaupt ervaring heeft met een fietsvakantie met 4 man. Er worden talloze ‘standaard’ stationwagons geopperd. Goed bedoeld, maar ik heb normaliter een Vito dubbele cabine nodig om 4 man te vervoeren voor een weekje fietsvakantie. Dan heb je natuurlijk wel alles ìn de wagen en niets erop. Met 3 man afgelopen haar was het een V50 met skikoffer en één racefiets op een fietsendrager.
@bluebird: de aanvrager heeft alleen een vriendin.
@bluebird: oh wacht ja er moeten 4 man in
@bluebird: blijkbaar gaat deze meneer op en andere manier op vakantie dat jij, hij zoekt geen vervanging voor de C5 Tourer omdat het ding te klein is. En zijn voorkeur is een Berlingo, ook niet echt een Vito. Dus, goed bedoeld, maar voor de afwisseling wordt hier gewoon eens goed gekeken naar wat er gevraagd wordt…
@potver7: zo kan je het ook interpreteren, nu ik het nog eens nalees. Wellicht dat ik inderdaad teveel van eigen situatie uitga, maar er staat wel in de tekst dat alles ìn de auto moet passen…
De keuze word toch enigszins beperk door de wielerbijbel!
– de auto mag nooit duurder zijn als de fiets.
– de fiets wordt vervoerd IN de auto niet erop of erachter.

Een oude bus voor de aanvrager dus.
@mat1980: nooit luisteren naar die gekkies dan ook. Voordat je het weet ben je Michael Rasmussen. https://bt.bmcdn.dk/media/cache/resolve/image_1240/image/28/284091/4314181-mcihael-rasmussen.jpg
@jaapiyo: ik ben geen wielrenner, lijk wel gek een beetje mijn benen scheren. Ben je mal!
De aanvrager kennelijk wel en dan wil ik die man graag behoeden voor een flater bij de dikke kannen in te strakke broekjes club!
@jaapiyo: wat een gekkie is dat he. Gewoon z’n okselharen laten staan…
@mat1980: gelukkig kun je de meeste bijbels op 1000 manieren te interpreteren, dus doe wat je niet laten kan.
Buick GL8, Toyota Previa, Toyota Sienna.
Absoluut mercedes
10k uitgeven (plus MRB, verzekering) voor een auto die je misschien 5 of 6 weken per jaar gebruikt? Lijkt me waanzin. Gewoon een auto huren (desnoods op bestemming na een goedkope vlucht). Anders een of andere Chrysler Voyager voor 2k max.
Een V70 van na de youngtimer-bouwjaren, gewoon een simpele 140pk.
Gewoon een Octavia Combi zoals heel veel Tourteams ipv de oude Superb. De huidige Octavia is praktisch even ruim (bv kofferbak onder het scherm 610 liter vs 633 liter. En dan heb je een moderne MQB-derivaat.
Net terug van een fietstripje met 4 man, met 4 fietsen (2 achterin, 2 achterop) en bagage, in de c4 Grande Picasso. Niet heel spannend, wel heel praktisch.
Renault (Grand) Espace.
@henkp1: Voor 10 mille heb je echt een hele mooie facelift uitvoering, rijdt erg goed, giga-ruimte en super betrouwbaar (echt waar!)
Grappig, ik ben ook in de markt voor een auto voor de racefietsen. Ik denk nu na over een Opel Zafira of een Dacia Lodgy. Vooral omdat de verticale centimeters ook van belang zijn. Je wilt méér dan één fiets meenemen, en ze niet op elkaar stapelen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).