Autoblog advies: ruime reissedan met flinke motor voor +/- € 45k

Auteur: , 127 Reacties

Niks crossover, hip, SUV of stoer. Gewoon een lel van een auto met een lekkere motor voorin. Wat is er anno 2018 nog te krijgen?

Peugeot 508

Een dinosauriër. Aan aanstaand anachronisme. De laatste der mohikanen. Dat is waar AB-lezer Huub naar op zoek is. Althans, zo omschrijft hij het zelf. Hij mag binnenkort een nieuwe leaseauto uitzoeken. Harstikke mooi natuurlijk. Veel collega’s van Huub zijn overgegaan op zo’n kekke crossover. Je kent ze wel: Skoda Kodiaq’s, Nissan Qashqai’s en Peugeots 3008. Huub heeft er zelf niet zoveel mee, op dit moment rijdt hij in een Volkswagen Jetta. Daarover is hij redelijk tevreden, alhoewel het wel iets ruimer mag. Zijn vrouw wil heel graag een Tiguan, maar Huub houdt niet van de hoge zit en de rijeigenschappen. Lager is beter.

Wat zoekt Huub dan precies? Het moet een sedan zijn, een liftback mag ook, maar geen stationwagon. Qua opties hoeft het niet zo heel bont te zijn. Wat er in moet zitten zijn een groot navigatiesysteem, climate control en cruise control. Een automaat is een pré, maar niet verplicht. Huub heeft liever een grotere motor, dan enorm veel uitrusting die hij naar eigen zeggen toch maar een keer of twee gebruikt. Daar heeft de beste man een punt. Als Huub rijdt, zijn het vaak lange stukken op de snelweg, zowel in Nederland als in Duitsland, België en Oostenrijk. De auto hoeft echt niet een abonnement op de linkerrijstrook te hebben, maar het is wel lekker dat je vlotjes kunt inhalen en invoegen. Omdat dieselen tegenwoordig niet heel populair is, moet het een auto op benzine zijn, een hybride mag eventueel ook, ondanks het relatief hoge jaarkilometrage. Op aanraden van zijn broer was Huub zelf aan het kijken naar een Toyota Avensis. Of wij daar iets van vinden? Maar natuurlijk.

Zijn wensen en eisen zijn te vinden in onderstaande tabel:

Huidige /vorige auto's:Volkswagen Jetta
Koop / lease:Lease
Zakelijk / privé:Beide
Budget:750 - 800 per maand. Ook afhankelijk van de bijtelling.
Jaarkilometrage:Ongeveer 35.000 per jaar
Brandstofvoorkeur:Ondanks kilometers gewoon benzine (of hybride)
Reden aanschaf andere auto:Jetta loopt uit de lease
Gezinssamenstelling:Verloofde + drie kinderen van 6, 8 en 11
Voorkeursmerken /modellen:Toyota Avensis,
No-go modellen / merken:C-segment modellen, auto's met te weinig vermogen

Toyota Avensis 1.8 VVT-i Dynamic Aut. (T270)
€ 38.665
€ 715 p.m.

Zelf gaf Huub aan te kijken naar een Toyota Avensis. Aan ons de vraag of dat ook wat is? Ja en nee. In principe voldoet de auto op alle punten. De Avensis is redelijk ruim, compleet en comfortabel. Het is op geen enkel vlak een uitschieter, maar stelt ook nergens in teleur. Wat je wel merkt is dat de tand des tijds enorme vat heeft gekregen op deze auto. De basis van de auto stamt uit 2009 en dat merk je. Voorbeeld: de motor is nog een ‘gewone’ 1.8 zonder turbo. Qua prestaties hoef je geen wonderen te verwachten. Een grotere motor is niet (meer) leverbaar. Ook is de automaat, een traploze CVT, niet meer de modernste. De Toyota Avenis is echter een geweldige auto om als occasion te zoeken, mede dankzij de grote mate van betrouwbaarheid, maar om te leasen: nee. Dan zijn er betere opties. Als het uit Japan moet komen, is de Mazda 6 nog altijd een goede aanbieding, die ook iets beter rijpt en rijdt dan de Toyota.

Toyota Avensis 1.8 Dynamic Aut. (T270) '18

Ford Mondeo 1.5 EcoBoost Titanium Lease Edition (CD391)
€ 38.055
€ 750 p.m.

De Mondeo is eveneens niet meer de jongste, maar deze auto komt toch echt een stuk moderner over dan de Avensis. Zo beschikt de Mondeo over een zeer verse 1.5 Ecoboost motor, goed voor maar liefst 160 pk en 240 Nm. Dat is 60 Nm meer dan bij de Avensis, bij een veel lager toerental. Dat merk je absoluut tijdens het rijden met de Mondeo. Qua uitrusting levert de Mondeo in deze uitvoering meer dan je ooit nodig zult hebben. Een automaat is echter niet mogelijk. Dat is op zich niet erg, want de Mondeo-transmissie staat bekend als uiterst prettig in de omgang, in tegenstelling tot de verouderde automaat die op de Vignale leverbaar is. Dan heb je wel meteen de 203 pk sterke 2-liter EcoBoost, maar die auto is aanzienlijk duurder.

Ford Mondeo 1.5 Ecoboost Titanium Lease Edition (CD391) '18

Peugeot 508 Blue Lease Active Puretech 180 Aut.
€ 44.300
€ +/- 750 p.m. (zie tekst)

De nieuwe Peugeot 508 is de laatste toevoeging in de middenklasse en de Fransen hebben het ditmaal niet subtiel aangepakt. De 508 is gewoon een plaatje om te zien, met name die achterkant is bijzonder fraai. Nu zijn de meeste afbeeldingen van dik aangeklede ‘GT’-modellen, maar feit is dat het design lekker afwijkend is van de concurrentie. Dat geldt ook voor het interieur. Je moet de ‘Active’ overslaan, dat is de instapper die een navigatiesysteem moet ontberen. De ‘Allure’ heeft deze voorziening wel. Qua aandrijflijn zit het wel snor bij de 508: minimaal heb je een 1.6 motor met 180 pk die gekoppeld is aan een achttrapsautomaat. De leaseprijs is gebaseerd op de vorige 508. De nieuwe is qua aanschaf eens stukje prijziger, maar zal iets minder afschrijven. Dus zie het als een grove indicatie.

Peugeot 508 Puretech 180 Allure Aut8 '18

Skoda Superb 1.8 TSI Greentech Style Business DSG (B8, 3V)
€ 42.770
€ 775 p.m.

De Superb is typisch zo’n auto die op papier erg goed scoort. De auto kent namelijk eigenlijk geen grote, wezenlijke nadelen. Ten eerste de ruimte: die is immens. De Skoda Superb is dermate ruim dat ‘ie het zelfs diverse E-sgment sedans lastig kan maken als het gaat om ruimte voorin, voor de achterpassagiers en kofferbak. Ten tweede de uitrusting, die is bij de Superb in ‘Style Business’ uitvoering dik voor elkaar. Je hebt geen bijzondere velgen of bodykit, maar navigatie, climate control en dergelijke zitten erop. Mocht je de Superb wel erg groot vinden, een achteruitrij camera en parkeerassistent zijn bij de prijs inbegrepen. De 1.8 motor is met 180 pk behoorlijk vlot. Tegenvallers? Zoals gezegd, niet echt wezenlijk. Er zit nogal weinig sjeu aan, zowel van binnen als van buiten wordt je er niet heel erg blij van.

Skoda Superb 1.8 TSI Greenline Style Business DSG (B8, 3V) '18

Alfa Romeo Giulia 2.0T Super Aut. (952)
€ 42.170
€ 760 p.m.

Wil je iets meer een auto voor jezelf en iets minder voor de familie, breng dan eens een bezoekje aan de lokale Alfa-dealer. Qua benzinemotor zit je direct vast aan een 2.0T met 200 pk en een achttraps automaat plus achterwielaandrijving. De ‘Super’ voldoet perfect aan jouw eisen, alhoewel je de Giulia met gemak kunt aankleden waardoor de prijs opdrijft, maar het hoeft dus niet. De Giulia (rijtest) is niet de meest praktische auto en de ruimte is iets minder dan de andere auto’s op deze lijst, maar het is zeker niet zo dat het compleet waardeloos is. Kijk dus even of het je aanstaat. Je krijgt zoals gezegd er heel veel rijplezier voor terug, terwijl de meerprijs die je ervoor moet betalen er mee valt.

Alfa Romeo Giulia 2.0T Super Aut. (952) '18

Volkswagen Passat 1.4 TSI Highline DSG (B8, 3G)
€ 41.895
€ 650 p.m.

Als je een klassieke middenklasser zoekt, kun je eigenlijk niet om de Passat heen. Het is niet voor niets de best verkochte auto in zijn klasse. Qua motorisatie is de 1.4 TSI meer dan prima met 150 pk, alhoewel meer vermogen in dit segment wel degelijk verkrijgbaar is. Daar staat tegenover dat de Passat uiterst strak in de markt is geplaatst. De leasemarkt welteverstaan. De prijzen liggen structureel lager dan bij de concurrentie, ondanks de relatief forse nieuwprijs. Dat komt (hoogstwaarschijnlijk) door de afschrijving die bij de Passat wat minder heftig is. In het budget kun je dus met gemak kiezen voor een ‘Highline’ uitvoering, die standaard het grote navigatieysteem heeft. De Passat is natuurlijk verwant aan de Skoda Superb. De Passat is minder ruim en biedt minder prestaties, alhoewel het verschil niet zo heel groot is. De Passat pareert met een hogere mate van verfijning. Zowel qua rijden en vooral in het interieur, dat tegen het premium-niveau aanschurkt.

Volkswagen Passat 1.4 TSI Highline DSG '18

Semi-Yolo: Volvo S90 T4 Momentum Geartronic
€ 49.315
€ 875 p.m.

Twee conclusies: de traditionele middenklasse lijkt langzaam maar zeker te verdwijnen en premium middenklassers als de Audi A4 en BMW 3 Serie zijn niet al te ruim. Een oplossing kan zijn om het dan juist een klasse hoger op te zoeken, zoals de Volvo S90 in T4 Momentum trim. Dat klinkt allemaal heel bijzonder, maar het is de meest basale versie van de Zweedse sedan. Ondanks dat de auto helemaal standaard is, zitten de door Huub begeerde attributen er gewoon op. Ook is 190 pk meer dan voldoende voor het dagelijkse verkeer, alhoewel je wel merkt dat de S90 een stukje zwaarder is dan de voorgaande auto’s uit dit lijstje. Qua rijden merk je overigens ook dat het een klasse hoger is. Het niveau qua comfort is enorm. Het verbruik ligt wel ietsjes hoger en je kan wel zien dat het een basisversie is, alhoewel dat in dit specifieke vraagstuk irrelevant is.

Volvo S90 T4 Momentum Geartronic '18

YOLO: Mercedes-Benz E200 9G-Tronic Business Solution
€ 54.199
€ 900 p.m.

Telkens een beetje erbij. We zijn nu al 100 euro bóven het budget aan het shoppen met deze Mercedes. Jazeker, ondanks dat ‘premium’ niet tot de wensen behoorde, is de Mercedes wel degelijk een optie als je net even wat meer wil. Ten opzichte van de S90 heeft de Mercedes-Benz E-Klasse een paar voordelen. Ten eerste de aandrijving, de Mercedes heeft deze op de achterwielen en dat geeft nog meer rust, met name in het stuurwiel. Ook is de balans aangenamer dan bij een voorwielaandrijver. De negentraps automaat van eigen huis is verschrikkelijk goed. Dit is een echte comfortsloep om hele lange afstanden mee te rijden, om dan vervolgens zonder een centje pijn uit te kunnen stappen. Opteer je voor de ‘Business Solution’ uitvoering dan zit alles erop wat je nodig hebt. Nadeel is de hoge prijs, ook in verband met de bijtelling. Een ander nadeel zijn slechte taxigrappen gezien de uitvoering. Vermijd trouwens de optielijsten, want dan wordt het al snel onbetaalbaar.

Mercedes-Benz E200 Business Solution 9G-Tronic (W213) '18



127 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Avensis flinke motor😂
@dirkiii:
Gelukkig hebben we de Passat nog, met z’n 1.4-tje……
@bennyweisz: poehh dat is een echte strepentrekker hoor.
@dirkiii: nee, een 1.5 Mondeo of 1.4 Passat dan… en een E200 vind ik ook al niet erg YOLO.
Uit dit rijtje vind ik eigenlijk alleen de Giulia bij de vraag passen
@dirkiii: alle genoemde autos hebben kleine blokjes 😂 kansloos dit
@3246cm252kw:


De auto hoeft echt niet een abonnement op de linkerrijstrook te hebben, maar het is wel lekker dat je vlotjes kunt inhalen en invoegen.

Op de Avensis na heeft elke auto uit het lijstje minimaal 160 pk.

Als dat al niet meer genoeg is voor een inhaalactie…
@radeox: er wordt vaak stoer gepraat hier in de commentgedeelte van Autoblog, maar wil nog wel eens zien wat al die mensen zelf rijden. 160-180 pk is toch gewoon prima om vlotjes door t verkeer komen?
@c63s:

kom met mijn ouwe atmospherische 528i zelden boven de 2500 rpm bij fatsoenlijk meekomen ..
komt neer op 100 peekaatjes ofzo ..

dus ZONDER 8traps automaat en ZONDER turbo ..
@c63s: Dan zou het anders ingeleid moeten worden. Wanneer men praat over een “Een dinosauriër. aan aanstaand anachronisme. De laatste der mohikanen” en “Gewoon een lel van een motor voorin”
dan verwacht ik geen 1,4 en 1,5 motortjes, maar minimaal een 6-cilinder.
Dit kopje over een “flinke motor” is leuk om aandacht te vragen. maar het advies is gewoon een zoveelste leasebak met downsize naaimachine.

Daar mag ik best wat van vinden, ongeacht wat ik zelf rijd.
@3246cm252kw:

als je met 100 peekaa niet makkelijk uit de voeten kan ben je te achterlijk voor je rijbewijs ..
@lincoln: wat een ontzettende onzin is dat zeg! Noem mij maar achterlijk dan, in een auto van 1500kg is 100 pk een mueslimolen. Tuurlijk je komt vooruit en je haalt de 120, maar even vol d’r op om in te halen of in te voegen is er niet bij. Laatstens in Duitsland bij hogere snelheden…
@jaapies: Gesproken als iemand die duidelijk nog tot de fiets veroordeeld is. En als dat niet meer zo is, zou het wel zo moeten zijn.
@jaapies: Nou vooruit, jouw opmerking is ook wat achterlijk en onzinnig.
Ik rij zelf sinds kort dagelijks een Vw Up omdat ik de mrb, verzekering en brandstof voor alle auto’s samen te veel vond worden.

Het is gewoon anticiperen, meer niet.
Als je weet dat je weinig vermogen hebt, ga je vanzelf rustiger rijden.
Inhalen gaat toch minder snel en als je het nuchter bekijkt is dat in 999 van de 1000 gevallen niet noodzakelijk.

Als jij nog steeds stressend constant naar de linkerbaan moet vliegen omdat je door moet rijden, ligt het probleem bij jezelf en niet bij een zogenoemde trage auto…

@johnhert: de keren dat ik in een Up heb gereden vond ik het vrij vermakelijk, dat was er overigen eentje van voor de facelift. Er is geen vermogenstekort, maar de versnellingen zijn heel erg lang. Vlot vooruit komen betekent gewoon niet schakelen, dat ding loopt ~ 90 km/u in de tweede versnelling. Iedereen doet maar dramatisch over dat vermogen, maar als je bij zeventig al in de vijfde of zesde versnelling zit ben je bezig jezelf nodeloos te beknotten en houdt het niet over qua beschikbaar vermogen
@stekkerkoning: hoezo? Ik rijd altijd in de hoogste versnelling bij 60-70. Heb weleens met een Polo 1.2 TDI gereden, wat een drama, in de 3rde versnelling bij 50 al bokken en brommen bij constante snelheid. De 330d E46, auto uit 2004, rijdt 50-60 in zijn 6 (handbak) nog moeiteloos constante snelheid en raak het gaspedaal een beetje aan en hij trekt gewoon vanuit 1000 rpm moeiteloos door. Als je vlot weg wil, dan ff naar zijn 3 en je bent zo op snelwegsnelheden. Tuurlijk kan je met een kleine motor net zo fijn meekomen, maar een grotere motor geeft het gevoel dat je in een hogere klasse rijdt met reserves, in plaats van bijna altijd volgas te rijden. Ik rijd eigenlijk nooit langdurig harder dan 135-140, maar heb de auto voor souplesse.
@jaapies: zakelijk ben ik verplicht mn 30à35kdm/jr in een Ibiza Ecomotive te doen. 75pk. Niet vooruit te branden, maar bij zlk verkeerslicht wel t snelste weg. Nadeel is vooral dat je telken volgas moet geven om fatsoenlijk vooruit te gaan en m tussen de 2200 en 3500tr moet houden. Eigenlijk ist ding dus meer dan snel genoeg. En dat met slechts 75pk. Meer vermogen is puur comfort, dat heeft ook mn voorkeur, daarom dat k prive ook nix meer onder de 140pk koop (heb nu een C5 met 136pk diesel en een 206GTi, beiden vlot zat, maar ni meer dan dat). T volgende heeft minstens 200pk als het van mij afhangt (spijtig dat soms de vrouw zich ook moeit).
@lincoln: 100pk is genoeg om mee te kunnen komen, maar meer is wel comfort verhogend. Met name als het karakter wat minder hoogtoerig is. 100pk uit een 2,5 viercilinder is veel prettiger dan 100pk uit een atmosferische 1.6.
@3246cm252kw: kansloos is het niet maar hij maakt zichzelf wijs dat het dikke blokken zijn, realiteit is gewoon dat het “normale” auto’s zijn.
@dirkiii:


Hier wordt door hele volksstammen gemekkerd over de dikke motor.

Terwijl er volgens mij nergens om een dikke motor gevraagd wordt.

Het moet een lekkere motor zijn (eerste alinea)

Je moet er fatsoenlijk mee kunnen inhalen op de snelweg

Als er leasebudget overblijft, heeft Huub liever een upgrade van de motor dan een paar chroomstrips en automatisch inklapbare buitenspiegels.

Er wordt helemaal niet over minimum vermogen/cilinderinhoud gesproken.


En de reacties van @lincoln worden massaal afgebrand omdat ze nergens op zouden slaan.

@radeox: in de titel staat een ruime reissedan met een flinke motor. Dan denk ik aan een a6 3.0 en dat soort auto’s niet een passat 1.4 of iets dergelijks.

@dirkiii:

Dat zegt dan vooral iets over jou.

Budget van 45.000 euro.

En jij denkt aan een auto die bij 80 rooitjes begint.

Daar kun je 2 van de auto’s uit dit lijstje van halen.

Dan heb je zelfs 8 cilinders.

@3246cm252kw: Het gevraagde advies luidt: “ruime reissedan met flinke motor voor +/- € 45k”. En waar denk je dan aan? Alleen maar aan de cilinderinhoud of aan het aantal pk’s?
Ik krijg de laatste jaren de indruk, dat het reduceren van de inhoud een algemene trend is geworden. En waarom? 2 redenen: 1) Omdat het technisch mogelijk is geworden en 2) Om het verbruik terug te brengen. Of de levensduur ermee gebaat is, zullen we moeten afwachten, maar ik heb zo mijn bedenkingen.
Wat we echter zien, is dat het allergrootste deel van de verkochte auto’s zich bevindt in het B-, C- en D-segment. En dat wil zeggen, dat je als autoproducent daarin zult moeten proberen je marktaandeel te veroveren. ’n Verd*md moeilijke opgave! Maar zeg nou eens eerlijk: Wat is het marktaandeel van de 6-cilinders en vooral de 8- en 12-cilinders nog? Je zou gaan denken: Alleen nog maar weggelegd voor de happy few. Want kijk eens serieus naar de prijzen van die auto’s. En wat doen ze nou echt beter dan ‘n moderne, nieuwe auto in het D-segment? Oh! De tijd voor de sprint van 0-100km/u en vooral de top? Ja! Dat is echt van ’t allergrootste belang! Tienduizenden Euro’s over hebben voor prestaties, die je hier toch niet kunt gebruiken. Wat? En als ik dan door Duitsland rijd op weg naar mijn vakantiebestemming? Daar mag je toch zo hard als ik kan? Ja! Mag daar op ca. 50% van alle Autobahnen, maar kan ’t ook? Nauwelijks nog! Zeker in de vakantieperiode zal dat niet meer lukken. Zelfs ’s nachts niet meer. Van al die dure power blijft in de praktijk niet veel meer over dan opschepperig gel*l in de kroeg! En racen met je gezin aan boord vind ik zeer bedenkelijk.
Persoonlijk ga ik eerder voor ruimte en comfort en daarom zou ik toch proberen een leuk uitgeruste S90 binnen te slepen.
@9000cse: Comfort, dat is wat een goede motor brengt. Mijn huidige auto is een focus met 1.6 en 100pk. Ik kom echt wel mee maar zit altijd rond de 4000rpm te janken. Vind ik niet echt comfortabel, vooral niet omdat ik uit een laagtoerige auto kwam. Een A-klasse met 1.7 achtklepper. Kan je in elke versnelling terug laten zakken tot 1000rpm en je komt zelden tot de 3000rpm. Op papier is die extra 17% vermogen nergens goed voor, in de praktijk is het een wereld van verschil in comfort. Een dikke 3.0 met 350pk is nog veel rustiger, en dus comfortabeler. Ook als je rustig rijdt.
@lekbak: focus fase 1? Ik weet precied wat je bedoelt. Rij met dezelfde configuratie. Helemaal als het gezin meerijdt merk je dat je flink moet trappen
@room850: Mk2, zelfde motor met kortere bak. Rij zelf veel met een kar, dan is er helemaal geen gang in te krijgen. Ik vind het een fijne auto verder maar de motor mag onderin wel iets (veel) meer vermogen hebben.
@9000cse: Als je voor je werk met grote regelmaat in Duitsland rijdt, is het gewoon prettig minstens 150 paarden onder de kap te hebben, alles meer verhoogt het comfort.

De situatie kan je niet vergelijken met eens in het jaar op vakantie, waarbij moeder de vrouw over de schouder kijkt en meent dat 150 toch wel erg hard is…

Scheelt flink reistijd ook.
Ehm…. jongens, jullie noemen de Mazda 6 wel bij de Avensis, maar nemen hem niet op in het lijstje. Door de Skyactive techniek zijn het nog echt grote motoren, wat de man wil en daarnaast is het domweg het pareltje uit dit segment! Het mooiste (en wellicht beste) wat je kunt krijgen!
@tenaci: werk jij bij Mazda….
@tjongejongejonge: Noop, maar vind je hem niet mooi dan?
@tenaci: nee, op de neus na supersaaie bak om te zien… en het vermogen valt tegen door geringe koppel… daarom koopt ook bijna niemand em… tenminste ik zie ze zelden rijden…
@tenaci: is nix mis mee maar ik denk dat er binnenkort wel een nieuwe zal komen, ik zou voor de Peugeot gaan, hele mooie en frisse auto.
@tenaci: dat was ook mijn gedachte.
Volgens mij komt geen enkele auto hier in aanmerking..
Tja, wat is een dikke motor? Daar denkt Huub dan toch anders over dan ik.
@gp19: Welkom in 2018. Onder welke steen heb jij de afgelopen 10 jaar gelegen?
@gp19: Enkel melk heb je in 2liter. Hier vind ik ook niks aan.
Uit dit lijstje; de Peu. Voor mij; 3-serie.
De Alfa en de Skoda lijken mij prima keuzes!
Zelf zou ik gaan voor de Alfa Romeo. Eigenlijk puur op de looks en de rijbeleving. Moest het degelijk dan koos ik de Skoda Superb of VW Passat (Valt een GTE buiten budget? 204pk tov 150, lijkt me leuker). Ook de nieuwe 508 staat me erg aan, al is het interieur echt een afknapper. Succes met de zoektocht!
@simonferrari: De Giulia heeft standaard al 230 pk, en is eenvoudig naar 280 of zelfs 320 pk toe te chippen.
En wel fun met RWD. Gewoon een goede keuze.
@T16: Precies! En zoals ik al aangaf: in mijn ogen gewoon de mooiste om te zien.
Vergeet de Mondeo Hybrid niet! In Vignale overcompleet en met 187pk voor 41000 euro.


Is het ook mogelijk een Youngtimer te leasen? Dan kun je tenminste auto’s rijden met een echt dikke motor, ipv autootjes met een klein turbomotortje
@joppe: Welke D-segment youngtimer met dikke motor stel je voor?
@silverarrow: 5 serie, 7 serie, a6, ect.
@flutterby: D-segment, geen E- of F-segment.
@silverarrow: een 5 serie uit 2003 is vergelijkbaar met een D segment nu. Waarom zou je kleiner willen als je oudere auto neemt? Én als je een dikke motor wilt is de 7 serie ook een goeie keus.
@flutterby: Recht lullen wat krom is. Een 5-serie vergelijkbaar met een D-segment nu… Muahahaha.
@silverarrow: Volvo S60 T5 of 2.4T.
@roelth: Geen D-segment wagen. Jij bent af.
@joppe:

en .. wat ga je doen dan .. met zo een dikke motor ..
Hoofdschuddend sluit Huub z’n laptop en reist af naar Jetcars….
Van dit rijtje denk ik de S90 of E. Heeft wel wat: gewoon basismodel en puur kiezen op comfort en ruimte. Anders de nieuwe Lexus ES 300h die er bijna is! Übercomfort en überruim. Alleen nog geen prijzen van bekend…
Superb knapt erg op van 19 inch velgen en een stukje leder! (Persoonlijke ervaring)
Wat mij opvalt aan dit lijstje is dat de motoren allemaal echt aan de flinke kant zijn..
Oma, wat hebt u een grote motor…. Jezus man, de ‘grootste’ motor is een 2 liter. Die heb ik in mijn 206 ook. Wat een ellende al lease auto’s….
@joostie: Ook met turbo? Want 250pk is echt niet behelpen hoor.
@alcantara: maar wel met 550kg minder. Dat extra vermogen heeft ie zeker nodig om vooruit te komen. Daarnaast: een RC heeft 180pk uit een 2.0. Op 1050kg.
@alcantara: maar we praten pas bij een 6 cilinder over een flinke motor. Mijn Evo had 350pk en met sprak toen over een kleine motor..
@alcantara: Zonder turbo: 206 gti met 139 pk op ongeveer 1000 kilo is perfect! Ook mijn Merc (E420 W210) is perfect: 4.2 liter V8, 279 pk op 1600 kilo.
@joostie: geef jij even een paar nieuwe autos met een dikke v6 die je voor dat geld kan leasen dan
@mrrallycross: Daarom zeg ik ook ‘wat een ellende al die lease auto’s’… Dat probeer ik zo lang mogelijk uit te stellen…
@joostie: Gewoon wiet blijven verbouwen en wat oud ijzer blijven ophalen her en der.
Dan kan je gewoon in je kampbak blijven stoer doen !
@johnhert: Wow, vertel me nog meer vooroordelen die ik nog nooit gehoord heb…
Wat een matige hokken. Hoezo staat een Arteon R hier niet tussen?
@alcantara: te kleine motor!.. ow wacht..
De Alfa uit dit lijstje, echter heeft geen van de keuzes een echt ‘dikke motor’.
Alfa natuurlijk is de enigste auto samen met de Mercedes die er goed uit zien de rest is saai
Ik zou met 3 kinderen in die leeftijdsklasse persoonlijk toch voor een station kiezen i.p.v. een sedan…

Maar goed, de 508, Giulia en Mazda 6 zouden mijn voorkeur hebben in dit segment. Eventueel kijken of een S60 of V60 budgettair mogelijk is, gezien een S90 ook wordt aangehaald.
@stefanvts16v: in deze leeftijdsklasse hebben ze toch juist al die baby zooi niet meer nodig?
@ikleesookoverautos: nee dat klopt, maar voor 3 kinderen zal je toch aardig wat zooi moeten meeslepen op vakantie naar Zuid-Frankrijk… Dan is die extra bagageruimte toch wel zo prettig.
@stefanvts16v: ooit van een vliegtuig gehoord?
Looks 508, wat een schitterend ding is dat geworden zeg!
Rijeigenschappen, Giulia! Veel met een stelvio gereden en dat reed super. De giulia zal nog wel fijner zijn!
@allesmetturbo: en de giulia is te chippen naar 280pk. Topkeuze dus!
@allesmetturbo: Chippen naar 320 pk kan ook makkelijk, bij Squadra in Nunspeet.
Moeten de 3 kinderen ook mee kunnen en hoe lang is de bestuurder?
Mazda’s hebben doorgaans slechte stoelen voor lange mensen. Bij de 159 stond mijn bestuurdersstoel tegen de achterbank..
En heel veel auto’s hebben een achterbank met twee zitjes en een smal middenstuk. Dat weegt ook wel zwaar bij ons met drie kids.
De hier genoemde motoren zijn niet echt snel zoals genoemd. Welke motoren liggen er in de A3? Met een s-line pakket in sedanvorm is die best mooi. En een aangeklede arteon is dat ook.
Met drie kids ben ik nog altijd blij met mijn tiguan. Het ding ziet er leuk uit en is erg comfortabel met super stoelen (optie). Doordeweeks geen racemonster om klaverbladen mee af te gaan maar in het weekend geen ruzie op de achterbank.

Als snel bent met bestellen en nog even kunt wachten tot de aflevering bestel je een S60 t5 van het nieuwe model. Dan heb je een mooie nieuwer dan nieuwe auto met een pittige motor. Een van de weinige auto’s die voldoet aan de zoekopdracht.
De Alfa. En wat een apart kleurtje op de Skoda, ziet er wel tof uit zo.
een modale auto voor een modale kerel ..
aan de kilometerrage te zien ga je er veel “rijbeleving” (file,s dus) mee maken ..
tip .. neem de goedkoopste ..
laat ie die kneuzen die het hebben over dikke motoren en peekaas alsjeblieft links liggen ..
en krabbel nog eens achter je over ..
3 meier cash + een tankpas moet gewoon volstaan bij je baas ..
en koop gewoon zelf een tweedehands ..

( ja ja .. 8 meier per maand stukslaan op een auto is modaal .. moet ie wel stil blijven staan .. anders kost ie nog meer) ..
@lincoln: Precies dit. Als je toch veroordeeld wordt tot het rijden van een leasebak: alleen werk kilometers, goedkoopste en de rest van het budget in eigen zak. En fiks er een automaat en stoelverwarming in. Lekker comfortabel file rijden…
De E zou bij mij afvallen wegens de onderhoudskosten die ze bij premium-merken rekenen. Bovendien is de achterkant van de E niet echt mooi te noemen. De S90, de Giulia en de terloops vermelde Mazda 6 lijken me allemaal puike keuzes. De Peugeot kan ik niet inschatten, ik heb hem nog niet niet gezien. Maar die is wel nog maar net op de markt, dus of daar alle gremlins al uit zijn durf ik te betwijfelen.
@BaRa: onderhoudskosten zijn niet relevant met lease zoals hier word besproken, zal je een worst zijn als de rekening 1000 euro plus is…ik zou ook voor de Alfa gaan of even neuzen bij de Volvo dealert voor de nieuwe S60
@rotjeknor66: hangt van het soort leasing af, dacht ik. Als die kost gedekt wordt, maakt het inderdaad niet uit.
Wat een treurnis. “Dikke motoren”… jaja. Blij dat ik geen koters heb.
@tymo:

onzin ..
dikke motoren zijn juist vet ..
Zelfde keuze vorige maand gemaakt en in een aantal van de aanbevelingen gereden. Na de proefritten werd het de Alfa of de Lexus. Gezien de luxe, het comfort en vele snelweg kilometers is mijn keuze gevallen op de Lexus ls 300h.
Over paar weken de levering, foto’s volgen!
@peurst: mooie keuze, kwaliteit en degelijkheid.
@peurst: U heeft smaak! ;)
De Alfa of de Peugeot uit dit lijstje!
en de Talisman dan? 1.6t 150/200pk..
Camry hybrid zou ook niet verkeerd zijn.
Kzou als ik Huub was denk ik voor de Mondeo gaan. Prima auto.

Scheelt 50 euro netto in de maand vergeleken met de 508.



Nieuwe v60. Met drie kids is een station een must!
@inbedrijf: dacht ik ook aan, 44k en dan heb je redelijk wat opties, 18”LM, 8-traps automaat, 250pk. Voor 1k meer business pakket erop, dan heb je een complete auto
@b088y: Echt? Ik kreeg de V60 zonder al teveel moeite (oké, ik deed niet zuinig) tegen de 70k aan.
@phaeton: het blijft wel lease hè, dus een momentum met een 2 tal pakketjes dan ben je er wel. Dan is hij nog steeds dikker aangekleed dan een Passat, en mooier ;-)
@inbedrijf: klopt, een derde kind krijg je zo moeilijk in de kofferbak van een sedan gepropt.
@inbedrijf: Dat vind ik altijd zo’n onzin! Ik hoorde laatst iemand zeggen dat het met kinderen wel een must is om in een Vinex wijk te wonen… Is net zoiets. Je hoeft echt niet direct in dat burgerlijke keurslijf hoor! Laat je dat niet wijsmaken en maak je eigen keuzes
@svenska_aeroplan_ab: met één of twee kinderen dikke prima. Met drie kids en dan nog een sedan willen, zit je eigenlijk in een ontkenningsfase dat je echt drie kids hebt en je alles in je wagen moet douwen als je naar/op familie/vakantie/supermarkt gaat.
Stond enige tijd geleden voor dezelfde keuze. Zeg nou eerlijk, deze auto’s wordt je toch niet blij van? Daarbovenop zijn de voordelige bijtelling regels verdwenen. Uiteindelijk gekozen om het leasebudget uit te laten keren en zelf iets geschikts te kopen. 800 bruto salaris extra en 19 cent per kilometer, komt prima uit op diesel of lpg, ik hou geld over. Succes met de keuze
@azmo83: € 800,- extra, da’s haast een complete bijstandsuitkering …
@azmo83: Wat heb je gekozen? RAM1500?
Insignia gsi?
@tjorque: Vanaf 65k :-)
@phaeton: in belgie kost de gsi zakelijk 33k€ ;)
@tjorque: De helft? Allemachtig…
@tjorque: Ah nee sorry, die is alleen nog in diesel te krijgen… wtf!
Lastig budget. Net te krap voor een D-segmenter met 200 pk. De Giulia vind ik eigenlijk de enige geschikte. Eisen bijstellen en voor een 160(?) pk Talisman oid gaan is een andere optie. 200pk met een business pakket voor 42k. Anders een knappe V70 voor 12-13k uitkiezen en het budget laten uitbetalen…
Doe es echt yolo: Subaru Levorg.
1) waarom de gulia wel en c/3 serie/ XF/ is niet?
2) vergeten dat er flinke motor gevraagd werd?

Ik zou naar Octavia RS diesel of BMW 320ed Touring gaan
Renault Talisman

Prachtige auto
Compleet
Comfortabel
Uitstekend weggedrag
Oerdegelijk
Voordelig
@henkp1:

u heeft gewonnen .. +1 ..
Ik zou voor een ( Citroën ) DS 5 gaan.
Mis de (in de comments gelukkig wel genoemde) Volvo S60 in dit rijtje… al zou ik met 3 koters gewoon voor de V60 gaan. 2Liter motor, 250PK, Automaat en alle gewenste opties voor 44K. S60 zal 1 tot 3K goedkoper worden schat ik zo in…
Ik zou zeker voor de Giulia gaan. Prachtige auto en voldoende vermogen. Nog 3k aan opties ertegenaan, en klaar is Kees, of in dat geval Huub.
Leuk dat ze het bij de Alfa hebben over de locale Alfadealer.Ik woon in Enschede,de dichtstbijzijnde Alfadealer zit in Doetinchem 60km rijden.
Waarom niet uitgezocht wat een huidig model Audi A6 kost? Deze wordt bijna vervangen en worden ‘gedumpt’ op de markt nu.
Ik zou zeker voor de alfa gaan!
Infinity Q50 zou mijn keus zijn, goede service en geen 13 in een dozijn.
Welke van de genoemde auto’s heeft nog RWD? neem die.
Wil een grote motor @willeme suggereert astmatische 1.4-tjes…
@Hupke: gezien de wensen, eisen en het leasebedrag kun je tegenwoordig goed uit de voeten met 1.4. Het is geen Nordschleife trackday auto of dragster ;).

Mocht je zelf een (veel) betere aanvulling hebben, ben je van harte welkom deze te delen :-).
@willeme:
Maar per definitie van grote motor… een 1.4tje oid is het kleinste dat je kan krijgen…goed voor stadsverkeer in een kleine hatchback maar alles behalve OK voor snelweg kilometers in een sedan. Bij leasing maakt dat mss niet uit maar 200000km haal je niet uit zo’n blok.
Ik ben zwaar onder de indruk van de 1.5 turbo muesli blokjes van BMW, dat geef ik toe. Maar ik zou nooit m’n eigen geld in zo’n verdrietig motortje steken. Verbaasd me dat je voor €45k geen 6 cylinder bij BMW of Mercedes kan krijgen in NL…
Als de Toyota Avensis bovenaan het lijstje van de indiener prijkt, waarom dan niet kijken naar de Prius? Alle bijtellingsvoordelen zijn verdwenen en het uiterlijk ligt bij niet iedereen even goed, niemand lijkt dit nog te kopen, maar ondertussen is dit wel een steengoede wagen. Toyota houdt namelijk woord en weet iedere nieuwe Prius-generatie weer wat zuiniger te krijgen. Onder de streep is het gewoon een erg comfortabele auto, met een prima uitrusting. Zal vooral op de achterbank iets minder ruim zijn dan de hier genoemde auto’s. Maar valt qua ruimteaanbod mooi in tussen VW Jetta en Passat. Huiskamervraag, wie heeft wanneer voor het laatst een Prius IV zien rijden?

Verder voldoet het hele segment en is het vooral afhankelijk van waar de persoonlijke voorkeuren liggen. Onmeetbaar veel ruimte? Superb. Mooie vormgeving, wat meer sportiviteit? Giulia, 6. Chic en een (wat) hoger luxeniveau? Talisman, 508. Onbetwistbare allrounders? Passat, Mondeo.

Het zou me niks verbazen als er een prima deal uit te slepen valt met een Renault Talisman. Mooi, ruim en toch wel de betere vormgeving in het segment. Heeft gelukkig niet dezelfde belachelijk grote velgen die de mpv’s van het merk een wat cartooneske uitstraling geven. Meest wezenlijke nadeel is de wat trage navigatie en boordelektronica. Er wordt best veel reclame gemaakt voor de Talisman (“instappen en wegrijden”), dus ik gok er op dat de importeur nog een stuk of wat exemplaren op de weg wil zetten. Daar doet ook de gemiddelde leasemij zo zijn voordeel mee.

Over de vermogensdiscussie, het aantal pk’s beter gezegd. Alles boven de 150 pk moet volstaan, zeker gecombineerd met een goede automaat. Het ene blok is wat fijner in de omgang dan het andere, dat merk je gauw genoeg tijdens een proefrit.
@stekkerkoning: oei nee, prius is technisch een goede auto maar heeft geen comfort en zit goeiekoop in elkaar,
focus rs?
Zal een eneurm succes worden met 22% bijtelling! NOT!!!!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).