Het is een schitterende zaterdagmorgen, de redactie zat aan de koffie en @larssb had dit keer Bastognekoeken meegenomen. Bijkomend van de jaarlijkse AB borrel zaten we met kleine rode oogjes te brainstormen over leuke onderwerpen voor de komende week, horen we het onmiskenbare geluid van een nieuwe e-mail in de box!
Het blijkt een mailtje van Sven te zijn. Sven rijdt op dit moment in een Renault Laguna Gran Tour in 2.0 GT trim, een favorietje hier op de redactie. Sven is een kenner, zoveel is duidelijk. De Renault bevalt nog uitstekend, maar uiteindelijk wil je toch weer eens wat anders. Iets met voldoende vermogen en koppel, niet alleen om lekker mee sturen, maar ook vanwege de 1.300kg zware caravan. Sven heeft twee kinderen, maar gezien het feit dat het ook een coupé mag zijn, gaan we ervan uit dat ze niet altijd mee rijden, maar dat de mogelijkheid er wel is.
Je had hem al verwacht, het overzicht met de eisen:
Huidige /vorige auto's: | Renault Laguna Gran Tour 2.0T GT205 |
Koop / lease: | Koop |
Zakelijk / privé: | Privé |
Budget: | € 27.500 (inclusief inruil huidige auto) |
Jaarkilometrage: | 15.000km |
Brandstofvoorkeur: | Benzine |
Reden aanschaf andere auto: | Interesse in iets anders |
Gezinssamenstelling: | Twee volwassenen en twee kinderen (18 en 19) |
Voorkeursmerken /modellen: | Sportieve coupe of station met achterbak |
No-go modellen / merken: | Opel en Peugeot |
We namen nog een Bastogne koek (@MauritsH zelfs 2!), gingen op zoek en kwamen met de volgende opties:
Dit kan dus niet: Ford Focus ST Wagon
Dit had zo mooi kunnen zijn. Eerste auto waar we aan dachten. Deze auto heeft alles. Goede uitrusting, dikke recaro’s, pittige motor en fijne rijeigenschappen. Daarnaast is het een praktische stationwagon met een zeer ruime kofferbak, dus je vrouw zou ook blij zijn. Echter: helaas een een no-go, want de ST heeft een centrale uitlaat, waardoor er geen trekhaak achter kan. Echter, een Mondeo Wagon met 240pk sterke 2.0 Turbo in Titanium trim is ook goed te vinden en daar kan wél een trekhaak achter.
De logische keuze: BMW 328i Touring M-Sport
Misschien wel de lekkerste van deze lijst. 245pk en achterwielaandrijving. Voor 27,5k moet je wel even goed zoeken want veel keuze is er niet. Van alle 2.0 liter turbomotoren zijn die van BMW toch net even iets lekkerder. Snel en relatief nog zuinig ook. Ook met de caravan heeft een 328 geen moeite. Je zou ook voor een volle E91 (het vorige type) met dikke zescilinder kunnen gaan, maar deze is behoorlijk verouderd als je hem naast deze zet. Daarbij wordt dit type nog steeds geleverd, je rijdt dus niet in een ‘oud model’. Een prettige gedachte.
Nog altijd dik: Audi A5 Sportback 2.0 TFSI Pro Line S
De A5 Sportback is nog altijd een fraaie verschijning. Daarbij is deze praktisch genoeg en kan er een flinke caravan achter, helemaal als je voor een quattro uitvoering gaat. De 2.0 Turbo is een erg fijn blok in de omgang. Veel koppel onderin en relatief zuinig. Wel blijkt dat de A5 een stukje minder betrouwbaar is dan jouw huidige Renault Laguna. Check dus vooral of de olieschraapveren issue is aangepakt. Handbak is uitermate prettig, Multitraumatronic bak minder en een zorgenkindje. Erg fijne auto’s, maar let dus even op. De voorwielaangedreven versies kunnen 1500kg trekken, de quattro uitvoeringen zelfs 1700kg.
Buitenbeentje: Volkswagen CC 1.8 TFSI R-Line
Het neefje van de A5 Sportback. En qua problemen eigenlijk hetzelfde: check dus even of de issues met de olieschraapveren is aangepast. De 1.8 TSI is een fijne metgezel, de 2.0 TSI is nog fijner, maar helaas niet goed te vinden in NL. Qua design niet superspannend, maar het is nog altijd een nette auto die je (onterecht) niet veel ziet. Het interieur is overigens erg fraai, zeker in Highline uitvoering lekker compleet. Alle voordelen van een Passat, maar dan net even wat aantrekkelijker. De Passerati met 1.8 TSI mag 1500kg trekken, de 2.0 TSI 100kg meer.
Uitstekend compromis: Volvo V60 T5 R-Design
Naast al die PHEV uitvoeringen zou je haast vergeten dat er ook ‘normalere’ versies van de Volvo V60 zijn. Je kunt kiezen uit een T3, T4, T5 of T6. De T6 is misschien iets te veel van het goede, de T3 en T4 hebben een 1.6 motortje. Niet verkeerd, maar in je budget kun je ook gaan voor de T5. Dan heb je een 2.0 turbo met 239pk. Daarnaast kun je zeggen dat je een T5 R hebt, in sommige Volvo kringen is dat een heilige cijfer/lettercombinatie. De V60 is niet echt heel erg ruim, maar praktisch voldoende. Voordeel is wel dat ie veel lekkerder smoelt dan de wat belegen V70.
Degelijk alternatief: Lexus IS 250 F-Sport
Hoe betrouwbaar wil je het hebben? Voor 27.5k kun je ook kijken naar een aller, aller, allerlaatste versie van de IS250, vlak voordat de nieuwe kwam leverde Lexus deze F-Sport line compleet met alles wat je maar wilt: dikke wielen, strakke bumpers en aangekleed interieur. Op de redactie kunnen we het design van dit type wat beter waarderen dan het huidige. De V6 moet je wel een beetje op toeren jagen, maar beloont je dan wel met een aardig geluid. De meeste problemen met de Lexus IS zijn gerelateerd aan de dieselversie. De 208pk sterke motor kan geremd 1500kg trekken. Prima aanbieding.
Chique-de-friemel: Mercedes-Benz E250 Coupe AMG Pack
Technisch gezien is dit geen E-klasse, maar een C-klasse. Dat mag de pret niet drukken, want ze lijken totaal niet op elkaar. De C-klasse is het het sportievere broertje, maar de E-klasse Coupe mag er ook zijn. Zeker met AMG pakket is het gewoon een hele dikke auto om te zien. Qua motorisering kun je twee kanten op. Ik zou een viercilinder aanraden, met 204pk kom je niets te kort en ze zijn makkelijk te kietelen. Zo’n 250 loopt al 247 km/h. De E300 e E350 passen nog beter bij de auto, maar verbruiken aanzienlijk meer.
Zou die nog komen? Alfa Romeo 159 & Brera
Het antwoord op je al vragen is natuurlijk altijd al een Alfa Romeo 159 geweest. Of een Brera. Voor 27,5 mille heb je een hele late uitvoering met alle opties die je maar wilt en een lage kilometerstand. Net als de Laguna betrouwbaarder dan men denkt en een fraaie auto bovendien. Geen grappen, maar hij past perfect in het eisenpakket, zoals altijd. En nu is het klaar met die Obesitas-Opel met zes koplampen.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt-nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en beschrijf duidelijk eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
gop1 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
jobberns zegt
Audi S4 B8? Zou ik zeker overwegen als je toch 27.5K te besteden hebt. Sportief, krachtig en snel!
bartteeuwen zegt
@jobberns: De a5 sportback staat er al in toch? Heeft alleen een wat schuiner dakkie.
jobberns zegt
@bartteeuwen: klopt, maar die staat er in met de 2.0 TFSI met 180 óf 211 pk. Een S4 heeft een 3.0 TFSI met 333 pk en is dus ietsje krachtiger ? en aangezien een S5 Sportback lastig gaat worden met dit budget, lijkt een S4 mij een goeie optie!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@jobberns: Er staat ook dat je heel goed moet uitkijken bij een Audi omdat het allemaal stuk gaat. Zou voor mij een reden zijn om het merk over te slaan en bij een kwalitatief goed merk te kijken…
willeme zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Er staat dat je moet kijken of de auto de benodigde fix heeft gehad. Als dat het geval is heb je er een topper aan.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@willeme: Gaat mij om het principe. Er zijn zat merken die wel in 1 keer een goede auto op de weg kunnen zetten. Die verdienen meer respect dan een merk die fout op fout stapelt en dan (via een ruk dealernetwerk) een houtje touwtje oplossing biedt…
Er is 1 voordeel als occassionkoper: een Audi met TFSI en DSG, zónder onderhoudshistorie, is he-le-maal niks meer waard…
willeme zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Welk merk dan? Subaru daargelaten ;-)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@willeme: Momenteel Lexus, naar volle tevredenheid
willeme zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Ook de diverse terugroepacties gehad de laatste tijd. Wel een van de meest storingsvrije merken, absoluut (daarom staat er ook een Lexus bij ;-)), maar ook daarbij gaat er wel eens iets mis.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@willeme: ‘We weten allebei dat ‘gaat wel eens wat mis’ niet de lading dekt bij Audi de laatste jaren…
willeme zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: We proberen een duidelijk beeld te geven welke auto’s geschikt zijn binnen de eisen. Mochten er bepaalde dingen zijn waar je rekening mee moet houden, wordt dat ook vermeld. Dat gebeurt ook in de aankoopadviezen. Deze nuance aanhouden is wel zo realistisch. Als de bekende issues aangepast/gefixt zijn (en die kans is behoorlijk groot). Daarbij, niet alle auto’s hebben er last van gehad.
MDA zegt
@bartteeuwen: een A5 2.0 tfsi is echt hele andere koek dan een S4 hoor…
crackdavid zegt
@jobberns: Een S4 B8 gaat lastig worden met €27,5k. De meeste zitten tussen de €35-45k en zelfs die hebben al meer dan een ton op de teller.
dutchcorvette zegt
Mercedes
audiisthebest zegt
-edit: dank u, is gefixt-
jpo26 zegt
Renault Megane GT 220
87sandyd zegt
@jpo26: lekker door iedereen uitgekotst worden op de snelweg, te gek
beefcake zegt
@87sandyd: fuck wat anderen denken #YOLO
jpo26 zegt
@87sandyd: wat een vreemde reactie? Wil je er over praten?
honeyhanger zegt
Audi S6 v10 avant (c6)
jurdespotter zegt
@honeyhanger: je en vervolgens duizenden euro’s uitgeven om de motor te laten reviseren! ;) niet een erg vestandige keuze dus
vtechlover zegt
@jurdespotter: waarom de motor laten reviseren?
m550d zegt
@vtechlover: die volg ik ook niet helemaal. Ja, in het geval van een revisie ben je duur uit, maar die V10 staat bekend om zijn betrouwbaarheid, getuige het feit dat ie zich erg makkelijk en betrouwbaar laat tunen tot ver boven de standaard pk’s.
Desalniettemin: “With great power comes great financial responsibility”.
Nutteloze toevoeging, die suggestie van een RS6 V10. Leuk, maar nutteloos.
crackdavid zegt
@m550d: Een S6 (C6) is juist helemaal niet goed te tunen, deze heeft de atmosferische 5.2 V10 ipv de 5.0 tfsi van de RS6.
Ik zou er nooit aan beginnen in ieder geval, met dat soort auto’s krijg je al gauw rekeningen van 10k+ als er wat gesleuteld moet worden.
rufctr01 zegt
Citroën C5 Tourer? Eentje met een 6 cilinder. Een betere caravantrekker vind je niet.
TimoBac zegt
Mijn geld zou naar de BMW gaan. Heerlijke wagen.
E34M5Touring zegt
Mondeo is een goede trekauto. Rijdt verder leuk en je hebt veruit de meeste ruimte uit dit lijstje. De CC met 1.8T zal niet overhouden denk ik. De Mercedes vind ik erg fraai, erg sjiek. Zeker als Avantgarde. Eigenlijk ff zoeken naar een 350. Met het genoemde kilometrage kun je wel iets meer km’s hebben.
coffeecup zegt
@E34M5Touring: Alleen wel binnen 3 jaar inruilen, want dat sjieke voorkomen is bij MB doorgaans niet van langdurig blijvende aard.
bmwe81 zegt
Ben altijd benieuwd welke auto het is geworden, kan hier geen update voor komen?
fastnloud zegt
@bmwe81: Het is een megane GT220 uit 2014 geworden (afgelopen week geüpload). Dit advies was er helaas te laat, maar ik heb erg veel waardering voor de deskundigheid en het uitzoekwerk van Autoblog! @willeme
TimoBac zegt
@fastnloud: Poeh, met alle respect natuurlijk, als ik dit advies lees zou ik toch iets anders gekozen hebben! Desalniettemin, veel plezier ervan!
fastnloud zegt
@TimoBac: Begrijp ik ;) Het liefst had ik en auto vanaf 2014 met Max 50k op de teller. Die bmw is natuurlijk heerlijk, maar die zijn vgm bijna niet te vinden voor dat bedrag en wensen. Evenals Mercedes en Volvo. Daarnaast, de Megane bevalt super. Relatief lichte auto met een RS blok erin met het uiterlijk van een lease-bak :)
TimoBac zegt
@fastnloud: een 328i met die eisen is niet te vinden inderdaad. Wel zou je in Duitsland een 320i binnen dat eisenpakket kunnen vinden. Ondanks dat, veel plezier met de megane!
willeme zegt
@fastnloud: Gefeliciteerd met je aankoop! De Megane GT220 is een logische auto. Min of meer een soort Renault Sport versie van de Estate. Erg leuk.
Veel veilige en plezierige kilometers gewenst. Mocht je tijd hebben, wellicht leuk om je nieuwe auto te up te loaden op AutoJunk:
http://www.autojunk.nl/upload
tukker123 zegt
Ik zou gaan voor een Mercedes C klasse.
parttimeautospotter zegt
Geen 156?
deboes zegt
@parttimeautospotter: een 156 in 2016 voor 27k?
jurdespotter zegt
Saab 9-3 2.8 turbo aero estate xwd !
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@jurdespotter: Uitstekend! Kun je wel 2 caravans achter hangen ;)
escort77 zegt
@jurdespotter: Turbo-X mag helaas niets trekken, maar de gewone 2.8 is een leuk alternatief.
dieselaer zegt
100% voor de dreier. Prachtige auto, RWD en een heerlijk motorenaanbod. Prettige stoelen ook voor de lange tochten met de sleurhut. Bovendien is de trekhaak alleen te combineren met de sublieme 8-trapsautomaat. Echt een aanrader.
knipperlichtje zegt
De A5 sportback is een hele goede keuze als je een mooie auto wil waar ook nog eens 4 personen in passen. Achterin heb je wel last van de aflopende daklijn, wie een mooie liftback met fastbacklijnen wil hebben moet helaas pijn lijden. Bij de A5 moet wel gemeld worden dat er binnen een half jaar een nieuwe bij de dealer staat. Een facelift 2.0 TFSI quattro gaat net boven het budget. Dit exemplaar van na de facelift is mooi, maar gaat ook wat over het budget heen: http://ww3.autoscout24.nl/classified/279850935?asrc=st|as
Natuurlijk kun je ook voor een sportieve C-segment estate gaan, de Megane GT 220 is al door @jpo26 genoemd voordat ik een reactie kon plaatsen. Overweeg hierbij ook of je het erg vind om bij aanvang al in ‘het uitgaande model’ te rijden: http://ww3.autoscout24.nl/classified/279666684?asrc=st|as
Dan nu de auto die ik het meeste aan zou raden als de A5 het niet helemaal is, de Skoda Octavia RS. Het model is net twee jaar op de markt en oogt erg mooi, dit exemplaar is briljant uitgevoerd, Race Blue met 18 inch donkere velgen: http://ww3.autoscout24.nl/classified/282880143?asrc=st|as
kwakmare zegt
@knipperlichtje: Alleen heeft de Skoda (nog) geen trekhaak.
knipperlichtje zegt
@kwakmare: klopt, die komen af fabriek niet mee. Even kijken wat de dealer voor je kan doen dus.
87sandyd zegt
@knipperlichtje: kan je er ook later opzetten, is geen probleem. Doe ik wel vaker
TimD zegt
@knipperlichtje: WoW, die Skoda RS is helemaal af… Mijn keuze zou gemaakt zijn!
fastnloud zegt
@knipperlichtje: ik heb contact gehad over een Megane en precies deze Octavia, het is uiteindelijk de GT220 geworden. Thanks voor het meedenken!
mercedesclk350 zegt
E 350 is duur maar een superauto. E 250 is een beetje te “underpowered” vind ik. Het is een Mercedes, het mag wel snel zijn.
tjorque zegt
Een octavia rs misschien?
Of eentje met 4×4, dan heb je veel tractie om die caravan snel van zijn plek te krijgen…
Maar als sportiviteit echt belangrijk is, dan zou ik voor de beamer gaan… Die wil ik ook echt. (Ik zou enkel een superb of octavia nemen voor de ruimte en de prijs)
mrrallycross zegt
Gewoon geen Caravan nemen, maakt een hoop makkelijker
henkhupelschoten zegt
Ga voor de BMW! BMW & caravans zien er geweldig uit….
E34M5Touring zegt
@henkhupelschoten: Zegt de Mercedes fan… Hahaha
henkhupelschoten zegt
@E34M5Touring: *liefhebber, heb een hekel aan Mercedessen met caravans, BMW’s met caravan’s trouwens ook. Laat ze maar lekker Audi rijden….
e1000bmw zegt
@henkhupelschoten: @e34m5touring: een Mercedes of BMW met een karige woonwagen erachter is zo… ;)
remcott zegt
@henkhupelschoten: I smell sarcasm!
henkhupelschoten zegt
@remcott: Yes You did!
fit4fun zegt
Beter dat die persoon een vakantie huisje huurt. Scheelt weer veel onnodige files op onze wegen ivm slome dan wel omgevallen of geschaarde caravans die alles blokkeren…
87sandyd zegt
-Opel Insignia OPC-line
-Mazda 6, wel zonder turbo wat wel weer lekker is met een caravan
parker zegt
Als er dan persé een caravan achter moet dan zou ik mijn selectie beperken tot auto’s met luchtvering of tenminste niveauregeling op de achteras én 4WD of tenminste achterwielaandrijving. Typisch hollands gezicht: een of ander nietszeggend japans of koreaans mpv of nep-SUV middenklassertje met een voorwielaangedreven 1.6 16v huilmotortje, dat met de neus onhoog, slippende voorbandjes en de achterbumper over de route du soleil schrapend een te grote caravan trekt.. Kansloos..
TimD zegt
@parker: als de neus van de auto omhoog staat moeten ze zwz al niet met een caravan weg gaan, het is namelijk de bedoeling dat men de caravan goed inruimt, het is ook nog eens gevaarlijk om met de neus omhoog te rijden… Met of zonder lucht vering, bij ons/mij zul je nooit de neus omhoog zien!
parker zegt
@timd: met luchtvering komt de neus dus niet omhoog: het niveau wordt voor en achter ook ‘geregeld’ bij dergelijke systemen..
martijn11 zegt
-edit: als je blijft reageren met één woord krijg je een ban, het is geen hogere wiskunde-
hans75 zegt
No Brainer… de 159 in 1750turbo uitvoering… YOLO
ukbob zegt
@hans75: helemaal mee eens!
Én heerlijk hoe na al die tijd toch de 159 t antwoord op zowat alle vragen lijkt te zijn.. :) (ipv 42…)
Die Italianen waren toen lekker bezig!!
viezefreddyw zegt
Een caravantrekker. Ik moest gelijk denken aan Bangbus of London Taxi…
Oke, even wat serieuzer dan.
Voor mij zal de beste keuze de 159 zijn. Ja, hij is heilig hier op Autoblog. Misschien wel iets te heilig, maar ergens is het ook wel een beetje logisch. Gewoon een prachtige auto en vooral in jouw budget de mooiste station. Het voordeel hiervan is is dat je ruim binnen je budget blijft dus nog wat centen over houdt. Dit exemplaar is echt ontzettend mooi. Ja, mijn eerste keuze zou dit zijn.
En over tijdloos gesproken. Niet meer in productie, maar gewoon prachtig. Een echte Saab, de 9-5. Een prachtige auto vanuit welke hoek je ook kijkt. Je komt ze niet veel tegen, dus vrij schaars en daardoor erg leuk. Dit exemplaar zou mij erg tevreden stellen.
Als je erg gesteld bent op ruimte kan je niet om de Skoda Superb Combi. Gelukkig hebben ze toen der tijd, bij het vorige model, er een lekkere motor ingezet. Dit exemplaar is erg mooi. Prima vermogen, vierwielaandrijving en ruimte zat.
Buiten de Alfa Romeo 159 om kwam de Opel Insignia OPC gelijk in mij op. Een echt monster is dat met zijn 325 PK en vierwielaandrijving. Stiekem vind ik de Insignia ook een erg mooie auto. Met dit exemplaar heb je er een mooie aan.
Veel succes met de zoektocht naar de perfecte 159 en alvast veel plezier daarmee!
knipperlichtje zegt
@viezefreddyw: waarom is die 159 zo duur? Hij oogt leuk, maar het model is inmiddels wel wat ouder, vooral in het interieur kun je dat zien. Dit aanbod is een stuk schappelijker: http://ww3.autoscout24.nl/classified/285387634?asrc=st|as
viezefreddyw zegt
@knipperlichtje: Hij is inderdaad niet erg goedkoop. Maar ik vind hem wel erg mooi, mooier ook dan de witte die bij Wim Prins staat. Goede kleur, prachtige velgen en mooie stoelen. Of ie daardoor 6.000 euro meer waard is valt te betwijfelen, maar ik zal deze eerder kopen met dat budget dan degene die jij aangeeft.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@knipperlichtje: Wow, dat leer is echt schitterend! Eén ding wel over de 159: ik vind het niet echt een reisauto. Ik heb er vaker in proefgereden maar de stoelen, stugheid en ‘algehele doordachtheid’ vielen me toch telkens tegen. Knalharde armsteunen bijvoorbeeld….
phaeton zegt
@knipperlichtje: Dat blauwe leer is prachtig! Is er een Alfa kenner in huis die weet of dat af-fabriek is geleverd?
phaeton zegt
-edit: thanks! Is gefixt!-
Wat voor caravan heb je Sven? Ben hier altijd wel benieuwd naar. Ik gok op een 510/550, 1300kg is niet niks.
Zelf heb ik meer met de Volvo, zeker de T5 nu de nieuwe Volvo’s allemaal viercilinders zijn/worden. Maar de BMW is ideaal door de automaat, veel beter dan de V60. De facelift V60 met dezelfde ZF8 automaat als de BMW is boven budget en nauwelijks te vinden met 190pk T4 of T5. Er staat een schitterende blauwe T4 te koop…
Maar als je niet geeft om een ouder model is ook de IS het overwegen waard. Red Carpet Service, maar bovenal die V6. Bij 15.000km zeker het overwegen waard, want ik gok dat over een paar jaar de opvolger hiervan die keuze niet meer biedt in occasion land.
aambei zegt
@phaeton: De T5 in de V60 is ook gewoon een 4 cilinder als ik het goed heb.
phaeton zegt
@aambei: Oei, je hebt gelijk. Ik dacht dat de pre-facelift nog een 5-cilinder was.
autofanaat zegt
@phaeton: Helaas niet meer, is de viercilinder van ford. overigens is de 8 traps automaat in de Volvo van Aisin en niet van ZF.
123bat zegt
@autofanaat: Ha, ik was net te laat zie ik! Dju toch.
phaeton zegt
@autofanaat: Ik leer iedere dag weer bij. Dacht dat Volvo de overstap had gemaakt.
123bat zegt
@phaeton: Facelift V60 heeft een automaatbak van Aisin, als ik me niet vergis.
Wel hetzelfde aantal verzetten als de ZF 8HP. :)
phaeton zegt
@123bat: Ik leer iedere dag weer bij. Dacht dat Volvo de overstap had gemaakt.
Alexke zegt
neem een 320xd of 325d of als het kan de heerlijke 330d F31 , veel beter om te trekken.
remcott zegt
@Alexke: maar met 15k km’s per jaar relatief te duur ten opzichte van de benzine broertjes.
Silverarrow zegt
@remcott: Toch heeft Alexke wel een punt. Als Sven een kleine 30k kan reserveren voor een sportieve sleurhutsleper, dan kan hij vast ook wel wat budget vrij maken voor wat extra wegenbelasting. Is natuurlijk afhankelijk van hoe vaak en hoe ver hij met z’n sleurhut op pad denkt te gaan. Maar qua comfort zijn die extra laagtoerige Nm’s wel erg lekker.
remcott zegt
@silverarrow: eens maar er wordt gevraagd om een benzine model
Silverarrow zegt
@remcott: Sven vraagt om een sportieve auto met voldoende vermogen en koppel om z’n 1300 kg zware sleurhut van A naar B te rijden. Onbewust vraagt Sven dus naar een capabele diesel. Dat Sven er blijkbaar niet zo veel kaas van heeft gegeten en in al z’n onwetendheid toch een benzinemotor denkt te willen hebben, moeten we hem denk ik niet kwalijk nemen. Net zoals dat hij denkt een Coupé te willen hebben, terwijl hij twee volwassen kinderen heeft. Of een station met achterbak (?). Ik denk dat we Sven een beetje in bescherming moeten nemen tegen zichzelf.
parker zegt
@remcott: niet waar, leer eens rekenen: het kantelpunt ligt waarschijnlijk exact rond de 15dkm
remcott zegt
@parker: probeer het eens uit, heb net de ANWB calculator eens geprobeerd;
328i Touring Exe uit 2013 met 60k km, verwacht gebruik 3 jaar en 15k km’s/Jr in Drenthe levert € 0,55 per kilometer op.
320d Touring Exe uit 2013 met 90k km, verwacht gebruik 3 jaar en 15k km’s/Jr in Drenthe levert € 0,66 per kilometer op.
Dus wie moet er leren rekenen?
remcott zegt
@parker: net maar eens gedaan via de ANWB site.
Een 328i Touring Exe Aut vergeleken met een 320d Touring Exe Aut, beide uit 2013 de benzine met 60k km’s en de diesel met 90k km’s.
Verwacht gebruik van de auto 15.000 km/jaar gedurende 3 jaar in Drenthe.
328i levert 0,55 euro per kilometer op
320d levert 0,66 euro per kilometer op
Dus @parker terug naar de schoolbanken ?
parker zegt
@remcott: ik zie niet wat de aanschafprijs van beide auto’s is, daar kan het verschil zitten. Maar pak wegenbelasting, gecombineerd verbruik en actuele diesel en benzineprijzen plus ca 200,- extra verzekering voor de diesel – dat vervolgens in een spreadsheet levert het kantelpunt in jaarkilometrage. De diesel is tweedehands vaak nog wat voordeliger in aanschaf, dat helpt ook.
ghost zegt
A5 of CC, vind er maar eens 1 met een trekhaak, onlangs gezocht en viel mij vies tegen qua aanbod.
kimhung zegt
Volkswagen Pheaton. dikke bak met genoeg ruimte. dik ondergewaardeerd en je kan ze voor een schijntje kopen. enige wat ik me even afvraag is, of er uberhaupt een trekhaak onder zit.
kimhung zegt
@kimhung: nope. van gedachten veranderd toch maar de 159
robert110 zegt
Er zijn wel aftermarket oplossingen om de Focus ST van een trekhaak te voorzien. Maar of die 1,3 ton kunnen houden weet ik niet.
persian1 zegt
– BMW 535 i High Executive GT
– Volvo V60 T6 305 PK AWD
– Chevrolet Camaro
– Mercedes-Benz E 350 CGI Coupe
– Lancia Thema 3.6 V6
– Opel Astra GTC 2.0 Turbo OPC
– Saab 9-5 2.0T AERO
– Kia cee’d 1.6 T-GDI GT
YOLO: BMW M5 V10 5.0
remcott zegt
@persian1: caravan trekken met een M5? Een trekhaak op een M5 is sowieso discutabel en bovendien heb ik meelij met de caravan.
phaeton zegt
@remcott: Daarvoor zijn ze tegenwoordig wegklapbaar…
mastemaker zegt
@persian1: kia optima ipv kia cee’d in dit lijstje maar voor de rest mijn idee!
TimD zegt
De E coupe in het lijstje is best een mooi auto, maar het is heel lastig om daar een trekhaak voor te vinden, wij hebben het als volgt gedaan… MB zelf levert geen trekhaken voor de coupe ( mag ook eigenlijk niet ) dus hebben wij hem van een Citroen C5 genomen , die is exact goed qua afmeting! Maar!!! Je moet we enkele dealers bezoeken want zonder kenteken krijg je vaak niets mee!
jaguarxkr zegt
Bmw F31 328.. wat mij betreft de beste keuze.
Bijv. deze:
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=286491913
Fantastische auto.
phaeton zegt
@jaguarxkr: Met handbak! Ik zocht alleen op automaten. Gelijk doen. Beetje onderhandelen, een rooitje of iets meer investeren. Heerlijke auto.
jaguarxkr zegt
@phaeton: bij een VAG dealer te koop, handbak, … moet lukken.
Rij zelf de achttraps automaat, subliem ding. Maar een handgeschakelde benzine f31 met 245pk en m pakket is wel heel lekker denk ik. Ook nog relatief weinig kilometers. Ik sta al dik over de 225k km’s en de f31 heeft nog geen enkel probleem buiten regulier onderhoud gehad.
desjonnies zegt
jullie blijven er ook maar intrappen he !
Ikke, ikke niet !
Neverrrrrrrr!
http://www.burnham-on-sea.com/news/2013/caravan-flips-1.jpg
phaeton zegt
@desjonnies: Ouwe trol van me
http://zeeland.blog.nl/files/2012/05/caravans-snelweg-blog.jpg
jipino zegt
@phaeton: Daar heb je toch beide no-go merken in één foto, heeft de adviesvragert niks aan ;)
phaeton zegt
@jipino: Hehe :-)
desjonnies zegt
http://www.expressandstar.com/wpmvc/wp/wp-content/uploads/2014/09/caravan2.jpg
jipino zegt
@desjonnies: Als ik nu een foto post van een gecrashte auto, betekent dat dan ook dat auto’s in het vervolg ook niet meer aan bod komen op deze site? ;)
jipino zegt
@jipino: Verdorie, ik moet toch wat minder gebruik maken van knipoog smilies…
desjonnies zegt
@jipino:
Geen idee, ik ben niet van de redactie hier en ook niet van de caravans !
jipino zegt
@desjonnies: Inderdaad verkeerd verwoord. Laat ik het dan zo zeggen: “Als ik nu een foto post van een gecrashte auto, betekent dat dan ook dat auto’s in het vervolg ook niet meer aan bod zouden moeten komen op deze site, volgens U, Dhr. desjonnies?”
desjonnies zegt
@jipino:
Nee hoor geenszins, ze mogen over caravans schrijven wat ze willen, vouwwagens voor mijn part en campers ook.
Ik zie alleen een paradox in een ‘sportieve wagen ‘die een caravan moet trekken – begrijp ik niet; maar ja.
En het jaarlijks terugkerend ritueel als deze slakken zich en-masse op de wegen naar het zuiden begeven, in een eerder reaguursel heb ik al aangegeven dat een ieder hier raad geeft, terwijl ze die dingen in het vakantie seizoen lopen te vervloeken.
Geniet van uw schilderij en ergert u zich niet aan mij, dan zal ik me niet ergeren aan die Nederlander met caravan die het presteerde om de hele tijd op de Peripherique de linkerbaan bezet te houden, hij moest ergens naar Lyon toe
Zulke momenten schaam ik me diep voor mijn gele nummerplaat!
Succes !
jipino zegt
@desjonnies: Ik zie die paradox ook en erger me zeker niet aan je, zie mijn reactie klein stukje hieronder. Ik vind het zelf ook levensgevaarlijke ondingen, bedoelde met mijn reactie alleen dat een foto van een kapotte caravan op zich niet zo veel zegt… Heb zelf als passagier ook een keer bijna een ongeluk gehad met een scharende caravan, bergafwaarts met 130 km/u, in Oostenrijk (had meer met onoplettendheid als resultaat van vermoeidheid dan met misdragen te maken trouwens). Heb de rest van de terugrit geen moment meer kunnen rusten.
desjonnies zegt
@jipino:
Voor jou lieverd, een schilderijtje van een jaarlijks terugkerend ritueel.
En ik houd niet van ze, omdat ze zich tijdens het korte maar hevige broed-seizoen erger misdragen dan een vrachtwagen chauffeur die al dagen zit te snakken naar een gehaktstaaf!!!!
http://www.peterbowen.net/wp-content/uploads/2013/10/buy1-24.jpg
jipino zegt
@desjonnies: Bedankt voor het schilderij trouwens, ga hem meteen uitprinten en aan de muur ophangen!
ghost zegt
Volvo v70 T5/6?
daffaa zegt
328i duh
bartsmit zegt
Trek (masturbeer) auto’s zijn burgerlijk.
jipino zegt
Ik zou gaan voor de BMW 328i, lekker sportief rijden met die achterwielaandrijving ..
245 pk op een totaalgewicht van 3 ton .. Freude am Fahren
dunhozzie zegt
http://m.mobile.de/auto-inserat/pontiac-gto-birsfelden/223168912.html
€15K in Duitsland, kwam als Holden langs bij Top Gear. Topauto, liefhebbers weten wat je rijdt en de rest niet. Prima toch? Moet vast een trekhaak op kunnen.
redbeams zegt
Een legacy outback 3.0R ;)
escort77 zegt
Veel koppel, caravan trekken: ik zeg het niet vaak, maar je zou dan ook diesel kunnen overwegen. Zeker bij gebruikte, wat grotere auto’s zou ik eens kijken waar het omslagpunt ligt en of dit interessant voor je is.
desjonnies zegt
Vincent van Gogh
Aardappel eters, beroemd schilderij waarin een oer Hollandse familie zit te eten
De man leefde onder andere in Frankrijk, in de stad Arles.
Zou hij nu nog leven, hede ten dage, zou hij ongetwijfeld een schilderij maken dat de caravan trekkers zou heten.
zoiets denk ik dan aan :
http://3.bp.blogspot.com/-oCw42934D0E/T80gAXz938I/AAAAAAAAAtk/-9Wvf0Pa994/s1600/VintageCaravan.jpg
Silverarrow zegt
Ik zou ook voor een sportieve diesel gaan. Veel koppel bij een laag toerental geeft veel meer comfort als de Tabbert erachter hangt en sportief rijden gaat met een 530d, Octavia RS, V60 D6, XF 3.0 V6 Diesel of 159 2.4 jtdm ook prima.
undifined1 zegt
@silverarrow: ik denk niet dat je met 15k km op een diesel van 1800kg zit te wachten
Dutchdriftking zegt
159 1750tbi, gouden combi!
deboes zegt
Een VAG met caravan is wel handig, kun mooi in je caravan een bakkie doen, als je op de wegenwacht/ophaalservice wacht.
rufctr01 zegt
@deboes: hahaha + 100 punten!
realracing3 zegt
#yolo advies: http://denhartogautoservice.nl/occasions/alfa-romeo-156-sportwagon-3-2-gta-selespeed/
dailydriver zegt
http://m.autoscout24.nl/anbod/cadillac-escalade-ext-62-v8-409-pk-4×4-crew-cab-awd-lpg-marge-dc-lpg-beige-286754458. En voldoet aan de eis(en). Benzine, ruim genoeg voor 4 volwassen. Ruim baggage opberg mogelijk heden. Binnen de prijs kwalificatie. Merk je dat je een caravan trekt met dit ding dan? Dus voldoet dat het ook aan de eis.
ontploffer zegt
BMW E90 verouderd model? Haha voor de meeste mensen, ik gok toch zeker zo’n 85% van de Nederlandse bevolking, is dat toch echt nog een hele moderne auto
pinut187 zegt
Ik zou voor de BMW gaan uit dit rijtje.
tvr1974 zegt
Iets iig met 4 x 4..
niggelll zegt
YOLO: Maserati Quattroporte 4.2 http://link.marktplaats.nl/m1030671969?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=85927
denniyo zegt
Sportief? Koop lekker een Coupé of een Cabrio doe er een trekhaak op en je hebt een sportieve en toch opvallende Combinatie, Hierbij denk ik aan een Dikke E klasse of iets rijker uitgeruste C-klasse, Andere mogelijkheden zijn een Lexus IS/RC, BMW 3 serie, BMW 6 serie, Renault Laguna, VW EOS of een Volvo C70.
Moet het ook nog een beetje praktisch zijn? In dat geval zou ik ff kijken in Duitsland naar een Golf GTI, R/R32, wellicht zelfs al als variant met de kop eraf, een Skoda Octavia RS, Seat Leon FR/Cupra, Peugeot 308 GT, Opel Insignia OPC of een Audi S4.
Of liever toch een YOLO advies? Kijk dan ff naar een Porsche 911 of een Jaguar XK Vast wel leverbaar met trekhaak ;)
undifined1 zegt
Ga voor de yolo en neem een m5 touring (e34 of e61 beide mooi)
jeroent83 zegt
Leuk verslag, ik zat met de dezelfde vraag alleen met een iets kleiner budget, Daarom kijk ik nu voor een Lexus IS 250 van 2008. En tja, ieder viert vakantie op zijn eigen manier, doe mij maar met de caravan. Voor mij begint te vakantie zodra ik dat ding aankoppel en aan rijdt.