We gaan op zoek naar een sportieve stationwagon waar niet meer zoveel mee gereden wordt.
Voor het advies van vandaag gaan we op zoek naar een import stationwagon. Autoblog-lezer Robin rijdt op dit moment in een BMW 318d M Sport (F31) uit 2014. Hij heeft de auto helemaal naar zin samengesteld, inclusief de 19” Styling M403 velgen, groot navigatie en lederen bekleding.
Minder kilometers
Maar Robin rijdt tegenwoordig half niet zoveel als dat hij eerder deed. Voorheen reed hij 45.000 per jaar, maar nu is dat maximaal 15.000 op jaarbasis. Elke kwartaal dient er een fors bedrag overgemaakt te worden om op de weg te mogen rijden. Dat is bij een diesel nu eenmaal hoger dan bij een benzine met zo’n 3 Serie.
Sportieve stationwagon in plaats van 318d
Het is niet dat de 318d weg moet, maar hij is wel aan het kijken naar een opvolger. Daarvoor stuurde hij ons een mailtje. Of wij ook iets leuks in gedachten hadden voor hem. Robin kan de auto zelf importeren uit Duitsland. Gelukkig maar, want dikke stationwagons zijn in Nederland vrij schaars en prijzig. Robin verwacht zijn huidige auto voor zo’n 15.000 euro te kunnen verkopen. Van dat geld zou hij dan iets leuks terug willen kopen. Aangezien hij een zoontje heeft en er een tweede aankomt, moet het sowieso een stationwagon worden. Robin wil géén MPV-achtige.
Onderhoud kan hij bij zijn zwager laten doen, die heeft een eigen garagebedrijf. Dus de kosten qua onderhoud zijn niet doorslaggevend in dit geval. Zelf dacht hij al aan enkele auto’s, zoals de Audi S4, Ford Focus Wagon en eigenlijk alles wat daar tussenin zit.
De tabel voor een sportieve stationwagon voor Robin ziet er als volgt uit:
Huidige auto’s | BMW 318d M Sport Touring (F31) |
Koop / Lease: | Koop |
Budget: | € 15.000 (zie tekst) |
Jaarkilometrage | 15.000 maximaal |
Brandstofvoorkeur | Benzine |
Reden aanschaf andere auto | Van 45.000 km per jaar naar max. 15.000 |
Gezinssamenstelling | Vriendin, zoontje en kleintje op komst |
Voorkeursmerken/modellen | BMW & Audi, maar sta overal voor open |
Wanneer kopen? | Zo spoedig mogelijk, elke kwartaalfactuur is er 1 teveel |
Ford Focus ST Stationwagon (DYB)
€ 12.500
2014
90.000 km
De Ford Focus ST is op dit moment het koopje van de eeuw. Voor 10 mille pik je al een goede op uit Duitsland. Voor een paar duizend euro meer kun je een facelift-model uitzoeken. De Focus ST heeft een prettig sportief onderstel, redelijk fijne stuurinstallatie en een prima motor. Een groot voordeel is het feit dat de auto behoorlijk licht is voor zijn formaat. Dit houdt de kosten ook laag.
Het interieur is wel erg, eh, smaak gevoelig: heel erg druk en weinig verfijnd. De stoelen zijn weliswaar Recaro’s, maar niet iedereen zit er even lekker in. Check dat dus even. Het is wel een geweldige auto voor als je lage kosten wil hebben in combinatie met veel rijplezier en een hoop ruimte.
Audi S4 Avant 3.0 TFSI quattro (B8)
€ 14.950
2009
125.000 km
Een van de betere sportieve station-Audi’s van de afgelopen paar jaar is deze generatie (B8) van de Audi S4. Ja, een RS4 is dikker vanwege die V8, maar deze doet er weinig voor onder. De motor is dusdanig terug-getuned, dat je vrij eenvoudig RS4-achtige vermogens hebt. Nog een voordeel, de S4 was er ook als handbak. De S Tronic is wanneer het werkt zeker niet verkeerd, maar je kan er zeker kosten aan krijgen en die zijn bijna altijd fiks.
Onderbelicht is het chassis: dat is standaard al erg goed, zeker in combinatie met het (destijds optionele) diff achter kun je de kont een klein zwiepertje laten maken zonder dat het onveilig wordt. In een Audi! Nadeel is dat fatsoenlijke exemplaren in het budget bijna niet te vinden zijn. Je bent zo een paar duizend kwijt voor het importeren en achterstallig onderhoud is nog eens zo maar twee mille. Maar hey: daar krijg je wel wat voor terug.
Skoda Superb Combi V6 4×4 Laurin & Klément
€ 11.950
2011
105.000 km
Kijk, je kan wel voor een compacte, snelle en sportieve station gaan, maar waarom niet opteren voor iets dat enorm ruim en compleet is? De duurste Skoda Superbs zijn eigenlijk altijd topauto’s: je hebt zo veel luxe en ruimte, dat het kleine beetje dat je verliest in verfijning, merkaffiniteit en imago niet in verhouding staat tot het bedrag wat je kunt besparen. De Superb in sedan vorm is niet zo heel erg mooi (maar best wel lelijk). Daarom altijd gewoon voor de Combi gaan.
De 3.6 liter motor is een VR6 en levert 260 pk, alhoewel dat softwarematig laag is gehouden. Standaard heb je vierwielaandrijving middels een Haldex-systeem. Het is foolproof en effectief, maar niet bijzonder spannend. Nog een voordeel: voor scherpe prijzen vind je exemplaren met ruime uitrusting in goede staat voorbij komen. Een Volkswagen Passat R36 is gaver, veel fraaier qua interieur en bijna net zo ruim, maar is niet te vinden in het budget.
BMW 335i Touring
€ 14.000
2009
135.000 km
De meest rechtstreekse concurrent voor de S4 is waarschijnlijk deze BMW 335i Touring. De auto’s lijken behoorlijk veel op elkaar: premium, dikke motor wel dik maar niet al te ruim. De 335i heeft als voordeel dat je kunt kiezen tussen een handbak of automaat en/of achterwiel- of vierwielaandrijving. Handbak met achterwielaandrijving rijdt het leukste. xDrive is zeer zwaar bij BMW (qua kilo’s). Houdt er rekening mee dat de 335i ‘gewoon’ een 3 Serie is, en niet zoals de S4 een sportiever topmodel. Dus een 335i met stof, 17” wielen zonder navi kun je tegenkomen.
Dat heeft overigens ook wel zijn charme. Zeker omdat het om de zescilinder lijnmotor gaat. Let op: tot 2009 had deze de N54 (biturbo), die goed te tunen is maar wat betrouwbaarheidsissues kent. De N55 (enkele turbo) is wat betrouwbaarder, maar kun je minder ver kietelen. Overigens: beide blokken zijn standaard een zaligheid om mee te rijden: een soepel karakter, veel koppel onderin en voldoende vermogen bovenin.
Saab 9-3 Aero Wagon
€ 11.950
2009
150.000 km
General Motors had een tijdje terug driemaal een sportieve stationwagon in de aanbieding: de Alfa 159 Sportwagon V6, Opel Insignia OPC Wagon en deze Saab 9-3. De Alfa is de mooiste, de Opel is de fijnste en de Saab is, tja, het is een Saab! En een Saab dat is gewoon altijd cool. Het merk bestaat helaas niet meer, dus moeten we het doen met de occasions. Veel dikker dan deze wordt het niet, naar Saab begrippen althans.
De 280 pk sterke V6 is gelieerd aan de V6 uit de Insignia OPC. De Insignia is een volle generatie jonger en iets ruimer (de 9-5 was een Insignia), maar de 9-3 is lichter, eigenwijzer en past iets beter in het eisenpakket. Wel merk je dat de 9-3 in 2009 niet meer de jongste was. Het was destijds een redelijke E46 concurrent, Anno 2020 is het een behoorlijk verouderde auto geworden. Aan de andere kant, deze generatie ziet er nog steeds cool uit, de Aero-sportzetels zijn erg prettig, de motor sleurt als ‘een malle’ en de matige navi kan bij deze vervangen worden door een goede Apple Carplay unit.
Mercedes-Benz C350 Avantgarde AMG (S204)
€ 13.750 (Dld.)
2011
165.000 km
Ongelooflijk, hoe competent de D-segment sportieve stationwagon was 10 jaar geleden. Een van de fijnste uit die tijd is namelijk de Mercedes-Benz C350. Sterker nog, om te sturen was deze misschien wel prettiger dan de gedoodverfde klassementsleider in dit segment (de BMW 3 Serie), waardoor misschien Mercedes stiekem de leider was. In elk geval, De C350 Estate met AMG-paket biedt alles wat je wil.
Het postfacelift model wordt fraaier oud dan de nieuwe generatie C-Klasse, de V6 is weliswaar geen lijnmotor, maar wel een echte ‘hubraum-motor’. Niets voelt zo luxe en rijk aan als atmosferische Newtonmeters uit veel cilinderinhoud. Qua ruimte is het net als bij de A4 en 3: niet denderend. Ook hier goed opletten dat je niet per ongeluk een standaard C350 op de kop tikt: ze kunnen namelijk echt heel erg kaal zijn.
Semi-Yolo: Seat Leon ST Cupra 280
€ 16.900 (Dld)
2015
110.000 km
We zeggen express even semi-Yolo, want je moet twee keer de buidel trekken. Ten eerste zijn Cupra’s in ST-uitvoering nét nog even te prijzig. Ten tweede zul je hem moeten importeren uit Duitsland. Daarbij moet je even goed opletten, want de Cupra werd buiten Nederland ook verkocht met 265 pk. Zo’n 280 pk versie is helemaal perfect, dankzij de grote 19” velgen, het sper en het strakke onderstel kun je hiermee uitstekend uit de voeten.
Sterker nog, voor lange tijd was dít de sportieve stationwagon, de Cupra ST was namelijk het snelste op de ‘Ring, sneller dan een RS6 of E63. Tegenwoordig zijn die met 600+ pk weer wat sneller, maar het geeft wel aan dat de Seat Leon ST Cupra het veel duurdere auto’s erg lastig kan maken. Nadelen? Het interieur is wat saai en de niet-kuipstoelen zijn wat vormloos.
YOLO: Alpina B10 V8
€ 13.000
2001
195.000 km
Tja, in principe kun je elke sportieve stationwagon van 15 jaar en ouder invullen met meer dan 300 pk. Het begint dan echt een grote gok te worden. Natuurlijk kun je bij een Youngtimer boer net die ene perfecte uitvoering opkopen, maar daar betaal je dan ook grif voor. Als je zelf op zoek gaat, kun je prima enkele Alpina’s vinden. De B10 V8 is meer een 540i Plus dan een M5 Light.
De Alpina is langzamer en relaxter dan een M5 (E39), maar omdat de B10 zoveel koppel vroeg in de toeren beschikbaar heeft, voelt deze eg levendig aan. In het budget zijn ze te vinden, maar houd er rekening mee dat reparaties en onderhoud erg prijzig kunnen zijn. Aan de andere kant: als je er een beetje goed voor zorgt, is het ook geen potentiële ramp. Met 15.000 km per jaar sta je echt niet elke maand bij de garage. Wel moet je iedereen uitleggen op een verjaardag wat je nu eigenlijk rijdt.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
SpiderIV zegt
Tja dan toch maar die mooie GM met Alfa plaatje. ZItten ongetwijfeld ook een hoop Bosch onderdelen in.
dalmore zegt
Van dit lijstje sowieso de B10! Wat een fantastisch apparaat alleen al om naar te kijken!
Met alle opties open: 159 natuurlijk.
sudbina zegt
@dalmore: Amen.
Pordon zegt
Die C350 is wel een erg fijne auto. Die V6 klinkt nog eens best goed en van al deze auto’s oogt het facelift model nog steeds bijzonder modern. Eigenlijk inderdaad fraaier dan de huidige C-estate.
saxoke zegt
Ik heb de semi Yolo. Zelf uit DLD gehaald bij 2016 50k gelopen, en de 290pk versie. Ik kan maar 1 ding zeggen: top auto!
sntial zegt
@saxoke: DLD? Ok.
bischero zegt
@sntial: DEU kan ook, net welke iso standaard je gebruikt
saxoke zegt
@sntial: tja, t is maar hoe we t afkorten. K bedoelde er Duitsland mee, maar denk dat de meesten dat wel snapten.
Groninger zegt
Ik zou lekker in de 318D blijven rijden! of je nu meer wegenbelasting blijft betalen of dat je je scheel gaat betalen aan benzine en onderhoudskosten maakt weinig uit, je weet nu wat je hebt. Mocht je onverhoopt toch weer meer kilometers moet gaan maken scheelt het je direct in de portemonnee. Alle aangegeven auto’s op de Cupra na zou ik sowieso links laten liggen, daarmee ga je zeker geen geld besparen en ik denk ook niet dat het meer rijplezier oplevert. Tip: chip je 318D wordt ie zuiniger van en krijg je extra vermogen, wordt het een compleet andere auto van.
boddieh zegt
Ha autoblog, mooi dat mijn aanvraag snel opgepakt is! Zitten enkele wagens zoals de superb, alpina, saab en in mindere mate de c350 waar ik nog niet naar gekeken heb. Leon cupra valt helaas te ver buiten t budget, maar is zeker een hele toffe wagen waar ik veel goeds over gelezen heb. ST blijft een twijfelgeval vanwege t interieur.
Ik ga morgen overigens bij een Nederlandse 335i kijken, ben benieuwd!
boddieh zegt
Ik moet bekennen dat de mobiele website niet echt lekker werkt, ik dacht dat ik een algemene reactie plaatse. Even terugkomend op je verhaal hierboven. De 318 hoeft niet perse weg, rijdt fantastisch natuurlijk. Echter ga ik de komende jaren zoals het nu lijkt max 10k km’s maken per jaar, dat maakt het het plaatje al wat gunstiger. Verder is het simpelweg een droom om een snelle station te kunnen rijden, dus als ik iets kan besparen en de funfactor kan verhogen, dan is het nu de tijd ervoor. Als het niet lukt, dan rijden we met plezier door in de 318!
pitapita zegt
Ik heb een Ford Focus Mk3 van na de facelift (geen ST, gewoon een TDCI). Ik kan je zeggen dat het interieur geen enkel probleem oplevert. Veel minder druk van voor de facelift. Zakelijk rij ik in het huidige model Audi TT, dus ik ben wel wat gewend qua interieurkwaliteit. Recaro’s (sportstoelen in het algemeen) is altijd iets persoonlijks, maar voor mij perfect. Zoals Willeme al zegt: gewoon even in het echie zien. Qua onderhoud zul je waarschijnlijk goedkoper uitkomen dan bij de andere opties.
boddieh zegt
Probleem is dat de facelift versie net even boven budget ligt als je deze ook nog wil importeren. Dan kom je uit bij het veel te drukke interieur van de pre-facelift, wat niet iedereens smaak is.
sabrerator zegt
Ik sluit me aan bij de voorgaande reactie.
Reken even heel goed uit wat het omslagpunt is. Zelf heb ik ooit berekend wanneer het goedkoper werd om met een 3.0V6 benzine te gaan rijden ipv een 2.7V6 diesel.
Uitgangspunt is dat je de diesel al hebt en de meerprijs in belasting en de minderprijs per kilometer aan brandstof tegen elkaar moet afwegen. Ik kwam er op uit dat de benzine pas bij minder dan 15000km per jaar voordeliger werd. Stel dat je dan 10000 per jaar doet, is de meerprijs van diesel nog steeds niet veel en je weet wat je hebt. Je moet altijd maar afwachten wat je koopt. Kijk even door de rekening elke 3 maanden heen.
Maar van de hier voorgestelde opties: de Alpina.
boddieh zegt
Thanks voor de reactie! Rekenwerk is al gedaan en vanaf 13000km kan het uit. Dit jaar doen we om en nabij de 15000km, dat is inclusief een vakantie van 4000km’s. Volgend jaar zal de max op 10k liggen, ook vanwege t feit dat het thuiswerken ivm corona bij mij op werk blijvend doorgevoerd gaat worden, dus er zullen minder km’s gemaakt worden. Daarom grijp ik deze “kans” nu graag aan om een snelle benzine station te halen. Blijft toch een droom :-)
pa045 zegt
@sabrerator: een hele uitleg maken omtrent een berekening en dan een 20 jaar oude bak aanbevelen..
hoihoi zegt
@sabrerator: Mee eens, ben zelf van een Audi b8 s4 naar een bmw 330d gegaan en ben nu zo veel minder per jaar kwijt aan onderhoud, reparaties, verzekering enzovoort. Die 600 a 800 euro extra wegenbelasting viel weg tegen de goedkopere onderhoudkosten.
v60polestar zegt
Volvo V60 T5 of T6 lijkt me ook nog wel een goede optie, de R-design zou dan mijn voorkeur hebben aangezien die net wat sportiever is.
scrmeagle zegt
Voor mij de Alpina is net ingereden. Ik ken meerdere B10 exemplaren met meer dan 500.000 die nog perfect rijden. Wel bij een specialist onderhouden en zeker niet bij een BMW dealer.
audiA41.8TFSI2013 zegt
Mercedes C 350. Betrouwbare auto en droogt mooi op!
Robert zegt
audi430fsi: grappig dat iemand met zo’n nickname de C350 AMG prefereert boven de S4. Maar ik begrijp het wel; ik kom zelf uit een rasecht VAG nest, maar ben ook nog niet zo heel lang geleden geswitcht naar het merk met de ster. En er nog geen moment spijt van gehad.
De weerstand die ik tegenwoordig tegen de auto’s uit de VAG stal heb, is wat veel haters hier voedt: gebrek aan betrouwbaarheid, iets wat tot voor twintig jaar terug zo vanzelfsprekend was. Als het allemaal werkt heb je een heel fijne auto, maar toch. Directe inspuiting, olieverbruik, DSG bakken, elektronica, gaat er iets kapot, dan ben je stevig aan de beurt. En de grootste risico’s loop je gewoon met tweedehands Volkswagen, Audi, enz.: compleet verkoolde inlaattraject bij een ton of minder of minder, turbo’s die bij twee ton de geest geven, DSG bakken die soms bij 60k al aan een volledige revisie toe zijn, nee dank je wel.
Dutchdriftking zegt
Allemaal auto’s die ik graag zou rijden. Een potente station blijft geniaal.
vaakbenjetebang zegt
Je boert er qua bouwjaar wel op achteruit met de wensen en het budget. Zelf zou ik daar prima mee kunnen leven, want nieuwere auto’s zijn bepaald niet per se leuker, maar wel iets om rekening mee te houden. Ouderdom komt nou eenmaal met gebreken, en zaken waar je nu aan gewend bent zitten er misschien helemaal niet op.
boddieh zegt
Ben ik me zeker van bewust! Als je nu kijkt hoe vaak ik snufjes zoals de navigatie en dergelijke gebruik, dan is dat allemaal te overzien. Hendeltje voor de cruise control bijvoorbeeld ipv via het stuur bij een e91 tegenover een F31, het is maar waar je over valt haha :-)
vaakbenjetebang zegt
Zoiets is natuurlijk ook klein bier, maar niks went zo snel als gemak. Je zou verbaasd zijn hoe veel mensen zulke details echt als een stap terug voelen.
Zelf dacht ik eerst even aan een Jaguar XF Sportbrake als über-YOLO, maar die zijn er binnen het budget alleen als diesel. Schiet je niks mee op dus.
Niet premium, en volgens mij ook niet geheel foutloos, maar wel een lel van een auto met genoeg vermogen en een fijn onderstel: een Mondeo met 240pk Ecoboost-motor. Wellicht niet ‘leuk’ genoeg, en qua interieur ook niet fantastisch ten opzichte van de Focus, maar toch. Kun je waarschijnlijk wel een goed dealtje op doen.
sirdrinksalotofpetrol zegt
Vind het allemaal vrij onrealistische prijzen. Misschien bij Ali op de hoek?
grasvreter zegt
Bij zo’n S4 moet je wel altijd een litertje olie bij je hebben. Gewoon voor het geval je 200km gaat rijden. Als je gezeik wilt moet je zo’n audi nemen, wat een probleembakken zijn dat.
bvdp zegt
De Skoda! Ruimte,ruimte,ruimte. Vol met allerlei toeters en bellen. Lekker rustig toeren en van alle toenmalige gemakken voorzien.
b088y zegt
Voorbeeld met de skoda:
Je Bespaart 58 euro wegenbelasting per maand.
Skoda rijd 1 op 10, de bmw 1 op 20.
Als je 800 per maand rijd scheelt dat (51 vs. 133), 82 euro.
Ben je 24 euro per maand duurder uit, verzekering en onderhoud zal ook iets meer zijn.
Je ruilt een jongere ‘premium’ auto in voor een oudere ‘non premium’ auto.
Als je op zoek bent naar een snellere, luxere/comfortablere, ruimere auto of een keer wat anders dan snap ik de Skoda.
Maar als de reden de hoger wegenbelasting is van de BMW vind ik dit een vreemd alternatief.
tvr1974 zegt
@b088y: er is ook nog een Octavia van Skoda in RS uitvoering die niet genoemd wordt…
lekbak zegt
@b088y: lol, 1:20 met een 318 diesel? Als je dat haalt dan haal je met een benzine ook 1:15. En dan ben je trouwens ook ronduit een gevaar op de weg omdat je zo sloom rijdt.
willeme zegt
@lekbak: Nope, moderne viercilinder diesels zijn erg zuinig tegenwoordig. Laatst met een A5 naar Zwitserland op en neer geweest. Geregeld 245 op de teller gehaald, een paar passen gedaan en ook normaal gereden (zwitserland mag je niet zo hard ;-). Gemiddelde verbruik was 1 op 17. En dan doe je niet eens je best. Dat kon makkelijk 1 op 20 als je je best doet in NL. En dan hoef je je echt niet als rijdende chicane voort te bewegen. Moderne diesels met die moderne transmissies zijn gewoon erg goed tegenwoordig.
Met een oude 335i benzine gaat je dat no-way lukken, met dezelfde rijstijl. Je hebt verouderde motoren, geen ondersteuning en veel oudere transmissies. Maakt mij niets uit (heb zelf ook een oude auto), maar 1 op 20 met een moderne dieselauto staat niet gelijk met 1 op 15 met een veel oudere benzineauto :-D
saxoke zegt
@willeme: maar een moderne benzine is ook zuinig. T is maar net hoe je t bekijkt. Op lange afstand zoals jij noemt is elke auto zuinig. Met de eitjes rond de kerktoren en af en toe wat snelweg zoals een normaal mens doet, zal met die A5 die je noemt geen 1op17 te halen zijn
willeme zegt
@saxoke: eens, een moderne benzinemotor is ook zuiniger dan vroeger. Het ging in dit geval specifiek om een nieuwe viercilinder diesel of een oude zescilinder benzine. Dan ‘wint’ de diesel dat op zijn slofjes :-D.
lekbak zegt
@willeme: natuurlijk wint de diesel, maar niet met die mate die hierboven genoemd word.
willeme zegt
@lekbak:
Jawel. Een moderne viercilinder diesel (zeker met 48V ondersteuning!) en een moderne automaat is VEEL zuiniger dan een oude zescilinder benzine met ouderwetse automaat. Daar is verder helemaal niets mis mee, het is ook een scheve vergelijking. De aanvrager gaat van veel k’s per jaar naar weinig en wil iets meer plezier. En als de verbruikskosten niet zoveel uitmaken, is zo’n oude zescilinder zeker heel erg leuk!
saxoke zegt
@willeme: logisch dat een moderne 4cil diesel zuiniger is dan een oude 6cilinder op benzine, dat is altijd al zo geweest.
willeme zegt
@saxoke: ja, dat leek mij ook geen hogere wiskunde…. ???
lekbak zegt
@willeme: lange tochten zijn geenszins representatief voor dagelijks gebruik. Een warme diesel is vele malen efficiënter dan een koude diesel, en een motor is vaak pas warm tegen de tijd dat die weer uitgezet word. Ook is er nog het enorme verschil tussen stadsverkeer en de snelweg. Auto’s zijn zuinig in de stad OF op de snelweg, maar zelden beide. Ik vermoed dat een 318 zuinig is op de snelweg maar bij dagelijks gebruik heb je altijd ook stadsverkeer (wat je bij een lange tocht niet hebt).
Ik geloof ook niet dat een benzineauto 1:15 haalt, dat zal gerust 1:10 zijn. Maar die diesel zal dan ook 1:15 of wellicht zelfs 1:16 doen en geen 1:20.
willeme zegt
@lekbak: Een paar uur 200 plus op de Autobahn en lekker sturen over de passen drukte het verbruik behoorlijk. Dit had veel zuiniger gekund dan 1 op 17 ;-).
Betreft gebruik: ja, in de stad zal het niet super zuinig zijn, maar dat geldt eigenlijk voor elke ICE zonder EV-ondersteuning. Elektrisch rijden is dan superieur. Ik ken echter niemand die een 318d koopt en dan alleen korte stadsritjes gaat doen ;-)
boddieh zegt
Mijn huidige verbruik met de 318d ligt op 1 op 21.5 volgens de boordcomputer, terug rekenen vanaf de pomp kom ik op 1 op 20 uit. Woon/werk is voor mij niet harder dan 80km per uur, gecombineerd met af en toe een stukje snelweg en dan red je met de 19″ breedset dus 1 op 20. Met kleinere maat velgen zonder breedset kun je nog wel zuiniger uitkomen. En nee, dat is gewoon met 80km per uur en 110 op de snelweg wanneer je 100 mag. Bij 130 doet ie 1 op 17 ongeveer.
saxoke zegt
@willeme: een paar uur 200??? Waar haal je dat nog? Zelfs op een rustige zaterdag of zondagnacht is langer dan 5minuten aan een stuk ver boven de 200 al niet meer mogelijk qua drukte
willeme zegt
@saxoke: s’avonds Duitsland in na middernacht arriveren in Zwitserland. Het is overigens geen garantie dat het altijd doorrijden is, maar in de meeste gevallen kun je op de /// stukken prima doorrijden. Zondagochtend vroeg is ook altijd meer dan prima te doen. Natuurlijk moet je je wel aan de snelheden houden bij Buastellen en steden, maar voor de rest kun je vaak prima doorrijden.
Anderzijds is het ook zo dat je in Dld nog files hebt waar je gewoon 1 uur stil staat of dat het veel te druk is.
SvenskaAeroplanAB zegt
Is Robin en @willeme bekend met de hogere BTW en de rest-BPM? Budget is dus 10 a 11 in Duits geld…
por100 zegt
Wat bedoel je met hogere BTW? Rest BPM snap ik.
willeme zegt
@svenskaaeroplanab: Jazeker. Is van te voren rekening mee gehouden. Bij een oudere auto is de BPM serg laag tot nihil tot niets (zeker niet als je een paar kleine ‘schades’ hebt) en de BTW is in Duitsland ietsje lager, dus in Nederland moet je ietsje meer betalen bij importeren. Je hebt ook nog wat importkosten. Maar dan nog ben je veel goedkoper uit dan wanneer je in Nederland gaat shoppen.
Stijnson zegt
@willeme: Moet je alsnog extra btw betalen? Ik dacht altijd dat als er 1x btw betaald is in een Europees land, dat het daarna goed was
por100 zegt
@stijnson: ja dat dacht ik dus ook. Alleen als de auto nieuw is (minder dan 6mnd oud en/of minder dan 6000km) moet je nog btw betalen. Of je moet de btw in duitsland (19%) terugvorderen (geen idee of dat over nieuwwaarde kan, maar denk het niet) en dan in NL btw (21%) betalen over nieuwwaarde of marktwaarde (ook geen idee van). Als iemand dit anders ziet graag reageren.
marcel174 zegt
En een Insignia station OPC? Vallen ook mee qua prijs maar misschien net ietsje buiten budget. Wel 325pk ?
KaiserSoze zegt
Er staat niet bij welke KM stand die 318d F31 heeft maar ik denk dat hij zich niet rijk moet rekenen met 15K. Ik heb anderhalf jaar geleden mijn 320d F31 verkocht met 140.000km op de teller en ben uiteindelijk blij dat ik hem voor 13.500 heb kunnen verkopen. Dat was ook een dik aangeklede met M-Sport pakket en onderstel en sportstoelen, automaat, brede navi, HUD, stoelverwarming etc.
ouwedibbes83 zegt
@KaiserSoze: die prijzen van diesels staan flink onder druk, verbaast me dat je voor zo weinig een rijk uitgeruste F31 kunt oppikken. Een gelijk uitgeruste maar benzine 320i kost wss paar duizend meer.
boddieh zegt
175k op de teller. Inruil vang je 10/11k op dit moment. Maar een bevriende dealer zet hem voor mij te koop. Heb net nieuwe remmerij erop gezet, navi 2020 update, 18″ 400m winterset erbij met hagelnieuwe banden en er is net groot onderhoud geweest. Ik geef mijn maat een richtprijs mee en hij mag ermee aan de slag :-)
jensoffbutton zegt
Ik weet niet hoe de taksen in NL zijn, maar het lijkt me toch een rare keuze om voor een snelle benzine te gaan met veel cylinderinhoud, net omdat de taksen te duur zijn.
En ik vind een wagen kiezen van voor 2014 toch een downgrade. Je hebt sowieso altijd verlies ook bij een verkoop-koop actie. Als een autohandelaar hem wilt overnemen, dan wilt die ook er wat aan verdienen. En bij particuliere verkoop komt toch ook veel bij kijken.
lekbak zegt
@jensoffbutton: belasting gaat op gewicht en brandstof, niet op inhoud. Waarbij zo’n diesel ongeveer 800 per jaar duurder is dan een benzine (bij een auto van rond de 1600kg).
michiel_vandelft zegt
Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje als jou @boddieh. Sinds verandering van baan en zeker door covid hik ik steeds meer tegen de wegenbelasting aan. Ik heb destijds gekozen voor een BMW E87 1 serie 120d. Wie denkt dat de “babybmw” licht is, hij weegt bijkant evenveel als een drie serie; 1455kg op kenteken, op de weegbrug ga ik zelfs over de 1500kg heen. Dus, de wegenbelasting is – 380€ per kwartaal en met mijn 20k per jaar gooi je behoorlijk wat geld wel gevoelsmatig. Dus ik ben voor de aardigheid eens gaan rekenen om exact hetzelfde type 125i (mijn 120d is gechipt dus een 125i is een mooi vergelijk) te kopen. Op verkoop/aankoop leg ik er al 2-3k bij en op verbruik ben ik per jaar €1940 meer kwijt. Het verschil in wegenbelasting is – €200 per maand. Oftewel, alleen al op “inruilen” ga ik pas na een heel jaar “winst” maken met benzine, en daarnaast is door het meerverbruik m’n winst per maand zo’n luttele €40. Zou ik een zuinige benzine rijden is het verschil natuurlijk groter, maar ik rij nu ook een vlotte minder zuinige diesel met een rede.. :) Als ik bekijk dat er ook nog een hoop onderhoud gedaan is aan m’n huidige auto blijf ik maar lekker doodrijden. Al met al verbaasde me het “lage” omslagpunt in mijn geval me dus behoorlijk, maar je moet even door die dure MRB heen kunnen kijken…
boddieh zegt
Thanks voor de reactie! Ik heb idd ook alles netjes uitgerekend en als ik een paar honderd euro per jaar kan besparen en de funfactor kan verhogen, dan ben ik tevreden. Het is een jarenlange droom om een snelle station te kunnen rijden en dit lijkt mij gezien mijn huidige jaarlijke km’s het ideale moment :-)
michiel_vandelft zegt
@boddieh: Kan ik me helemaal in vinden en als mede petrol head alleen maar toejuichen. Om diezelfde reden staat er, ondanks mijn mooie verhaal, zeer waarschijnlijk een M135i op de stoep hier.. ??
boddieh zegt
Poah dat is ook een droomauto, echter is dat qua ruimte niet te doen met 2 kleine kids straks! Succes met de zoektocht!
camber24 zegt
Ik lees in je reacties hierboven dat je consessies wilt doen vwb bouwjaar tov power. Zoals al aangehaald, je gaat een stap terug doen. Zou nooit mijn keuze zijn, maar goed.
Ik zou voor de f31 gaan. En dan een 320i. Kan je met gemak veel meer power uit halen, ik denk zelfs makkelijk richting de 300pk. In je budget kom ik ook zelfs een paar 330i’s tegen in Duitsland. Een van die twee zou mijn keuze zijn.
willeme zegt
@camber24:
Dat blijf ik een interessante vinden. Laatst nog met mijn vader over. Die zou altijd kiezen voor de meest recente versie, dan maar met een pepermolen erin. Dan heb je nieuuwere navigatie, nieuwe styling, nieuwer interieur en vaak ook stiekem betere nieuwe techniek.
Ik ben zelf dan weer wat ouderwets. Ik heb express de viercilinder F31 destijds overgeslagen door te kiezen voor een zescilinder E91 van de allerlaatste serie.
Goed dat je het aangeeft, want de basis van zo’n E90 ligt ergens in 2005. Dat merk je wel aan bepaalde kleine dingetjes.
Alfonso_Alfist zegt
@willeme: het is ook maar net welke motor de fabrikant in de auto levert. Bij BMW zou ik bij de E90 generatie alleen de 6-cilinders overwegen. De benzine 4 cilinders zijn veel te tam & je hebt issues met de directe inspuiting. De N47 diesel heeft ook zo zijn problemen. Ik zocht voor zo’n €9k een leuk sturende auto en heb ook een 325d E90 overwogen de ‘perfecte uitvoering’ in blauw met beige of pindakaas leder niet kunnen vinden en dus beland bij het lichtere&agilere zusje van de 159 een Giulietta 2.0 JTDm. En doet qua rijden niet veel onder voor de 2-serie F23
willeme zegt
@alfonso_alfist: heel herkenbaar! Een viercilinder E90 zal prima kunne zijn, maar dat had voor mij geen charme. Of minder. Dan kun je net zo goed een Mazda6 of Ford Mondeo kopen.
Ik wilde per se de 325d met N57 motor. Toen kwam ik er inderdaad achter dat een leuke kleur/leer combinatie gewoon niet te doen is. Een grijze M sport, een enkel blauw exemplaar en verder allemaal zilver en zwart. Maar groot gelijk dat je dan verder kijkt! Giulietta is ook een erg leuke auto en die 2.0 JTDm motoren kunnen er goed aan sleuren (zeker na Squadra kuurtje!)
camber24 zegt
@willeme: hey Willem! Ik heb zelf geen ervaring met de e9x reeks, zoals je weet wel met de f3x ;-)
Afgaande op de omschrijving van de huidige f31, groot navi, lekker interieur, leek me de 320i/330i wel een veilige en voor de hand liggende keuze. Als ik de aanvrager was zou ik dan wel proberen voor de LCI te gaan. Zoals je eerder in een van je artikelen schreef; daar zat echt wel wat verbetering in verwerkt die toegevoegde waarde biedt. Dan gaat hij erop vooruit in de zin van nieuwere en frissere techniek, en heeft hij meer power.
Zelf zit ik altijd op die hand, maar dat komt waarschijnlijk doordat mijn autogebruik geheel anders is (40-50k km/jr, veel snelweg, files, gebruiksvoorwerp). Met 10k km, wat ik nu vanwege Corona ongeveer rijd, boeit me de auto an sich eigenlijk veel minder merk ik. Als ik in de situatie zou zitten als de aanvrager en het bouwjaar zou minder uitmaken dan zou ik denk ik nog ietsje verder doorslaan richting yolo; een oudere X5, of een oudere 5-serie. Beiden dik in de opties, met ongeveer 200-250 pk.
lekbak zegt
@camber24: elke generatie die je ouder gaat heb je wel weer meer rijplezier. Het is dus maar net wat je wilt, een aaibaar interieur en nutteloze gadgets of leuk rijden.
camber24 zegt
@lekbak: ik weet niet of je stelling 1 op 1 klopt dat de oudere versie altijd meer rijplezier geeft. Lijkt me iets te generaliserend. Jij noemt het nutteloze gadgets, maar ik zie dat de aanvrager in zijn huidige f31 het grote navi scherm heeft en een gelikt interieur heeft. Ik denk dat het voor hem dus wel iets van belang heeft.
willeme zegt
@camber24: Klopt. Een E91 heeft ook een zwaar verouderd interieur in vergelijking met een F31. Hoet niet erg te zijn, maar het is meer dan een aaibaar interieur en nutteloze gadgets. De meeste mensen vinden juist die nieuwe technieken erg prettig aan boord. Dus voor beide partijen valt wat te zeggen. op het gebied van NVH is de nieuwe auto eigenlijk ALTIJD beter, dus je ervaart bijna altijd een prettigere auto met een nieuwe generatie.
boddieh zegt
Hallo allemaal! Allereerst bedankt voor het advies autoblog! Ben vandaag bij een blubberdikke handgeschakelde 335i touring geweest, niet in Duitsland, maar gewoon in NL. Maniakaal onderhouden en reed geniaal. Stuurt veel strakker tov de F31 en die motor is om te smullen. Draait al 7 jaar stage 2. Heerlijk bruin leren interieur, panoramadak en amper iets aan de buiten aan te merken.
Hij staat ondertussen op de oprit hier :-))
michiel_vandelft zegt
@boddieh: Van harte gefeliciteerd! Vergeet niet een fototje op autojunk te posten, zijn reuze benieuwd natuurlijk!
saxoke zegt
@boddieh: van harte gefeliciteerd met de aankoop! Daar ga je zo wie zo veel plezier aan hebben!