Autoblog-advies: sportieve weekend auto voor 60k

Auteur: , 160 Reacties

Bezit is het einde van het vermaak. Yeah, right.

Porsche 997

Vaak zijn de zoektochten naar een ideale auto leuker dan de auto zelf. Als dat zo is mag ik mij gelukkig prijzen dat ik elke week twee keer mag gaan shoppen voor een lezer! Vandaag echter hebben we een verzoek waarmee het bezit het begin van het vermaak is, want de aanvraag van vandaag mag er zijn!

We ontvingen een kort maar bondig mailtje van Henk (echte naam bekend bij de redactie). Hij is op zoek naar een leuke weekend auto. Een auto welke rijplezier biedt en ook een hoge mate van bedrijfszekerheid biedt. Dus een klassieker liever niet, maar een moderne sportieve auto.

Henk heeft een speciale voorkeur voor Porsche, dus daar zal de nadruk vandaag iets op liggen, maar we willen zeker de alternatieven ook een podium geven. Voordat we de onze aanbevelingen kenbaar maken, hieronder de tabel der tabellen:

Huidige /vorige auto's:Geen
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€ 40.000 - € 60.000
Jaarkilometrage:12.500 km
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Sportieve auto om in te toeren
Gezinssamenstelling:2 volwassenen, 2 kinderen (18+)
Voorkeursmerken /modellen:Porsche (911)
No-go modellen / merken:Geen saaie auto's

Porsche 996 Turbo

Porsche 911
De meest voor de hand liggende keuze. De Porsche 997 was voor velen weer een mooie Porsche en dat zie je terug in de prijzen. Ze zijn aanmerkelijk duurder dan de 996. Een groot voordeel van de 911 is dat je ze kan krijgen in allerlei soorten en maten. AWD of RWD, automaat of handbak, Cabrio, Coupé of Targa. Onze tip is een 997 Carrera S met een handbak, een soort bruikbare junior GT3. Casper brengt je graag op de hoogte van waar je allemaal op moet letten. Een andere optie is om te gaan voor een 996 Turbo. Deze zijn nu nog te vinden in de prijsrange tot 60k. In tegenstelling tot bij de gewone 996 hoef je niet bang te zijn voor motorperikelen: het blok van de 996 Turbo is totaal anders. Prestaties zijn indrukwekkend, de besturing scherper dan bij een 997. Het interieur is wel duidelijk iets meer op leeftijd.

Porsche 997

Porsche Boxster S (981)
Een andere manier om de horrorverhalen van de blokken te ontwijken is te gaan voor een modernere Porsche. Een 991 in het budget gaat niet lukken, maar een 981 Boxster (rijtest) is een uitstekend alternatief. Qua uiterlijk is de Boxster er enorm op vooruit gegaan. Wel een stuk volwassener, maar nog altijd een fijne rijdersauto puur sang. Zie het als een 911 Roadster. Een andere optie is om een standaard 718 Cayman (982) te bekijken. Zonder opties staat er een nieuwe voor 65k voor de deur.

Porsche 981

Lotus Evora S
Een bruikbare Lotus. Ja, Colin Chapman zou zich in zijn titanium tombe omdraaien als hij dit hoorde. Toch, een zwaargewicht in zijn klasse kun je het niet noemen. Het onderstel van de Lotus Evora is (rijtest) magistraal, de motoren beproefd (Toyota) en de looks nog steeds vers. De cabine ziet er gaaf uit, met maar een paar kleine afwerkingsmissers (bij de Esprit was dit andersom). Voor 50k vind je een jong gebruikte non-S (280pk), en voor 60k vind je enkele S modellen met (345pk door middel van een compressor).

Lotus Evora

Aston Martin V8 Vantage
Waarom een Porsche rijden als een Aston Martin tot de mogelijkheden behoort? Toen de V8 Vantage op de markt kwam, was het geluid unaniem: goed, maar de Porsche 997 was beter. Kan zijn, maar de Vantage heeft een paar belangrijke troeven achter de hand: exclusiviteit, geluid en design. Daarbij is het niet zo dat de Vantage verkeerd rijdt. In vergelijking met een 997 voelt de Vantage wat zwaarder, slomer en iets minder alert en direct. Maar dat maakt eigenlijk niet uit, want je hebt een Aston Martin op de stoep staan. Ook open absoluut smullen.

Aston Martin V8

Audi R8
Niet alleen Aston martin probeerde de 911 te parereren, Audi probeerde het zelf ook. Met succes. Bij een R8 (rijtest met een piepjonge Wouter) moet je gaan voor zo basic mogelijk: de 4.2 motor met handbak. Deze zijn in het gestelde budget goed te vinden. Om te rijden een briljante auto. Met name de bochten zijn een feestje. Eén ding moeten we de Aston wel mee geven: de V8 Vantage wordt mooier oud.

Audi R8

Nissan GT-R (R35)
Mocht Porsche je aanspreken voor  de betrouwbaarheid, snelheid en bruikbaarheid: kijk niet verder. De Nissan GT-R (rijtest) is een waanzinnig competente auto. Je kan er altijd vier mensen en kwijt en dankzij zijn 4wd kun je hem altijd gebruiken. Als het om prestaties gaat, declasseert de R35 alle bovenstaande opties. Vele exemplaren zijn iets tot zwaar gekieteld, dit hoeft geen probleem te zijn. Check het aankoopadvies om te kijken waar je op moet letten bij de aanschaf.

Nissan GT-R

Mercedes-Benz SL55 AMG (R230)
In plaats van een zuivere sportwagen kun je ook kijken naar een speedboot met wielen. De SL55 AMG is nog altijd vies snel (zonder begrenzer tik je zo de 315 aan) en klinkt ouderwets lekker. Als er één auto goed is om te cruisen is het de SL55 AMG wel. CD-tje van Café del Mar op de stereo, aircootje aan, automaat in D en op tempo langs de Cote d’Azur toeren. Weinig auto’s kunnen dat beter. Waarschijnlijk de reden waarom @Sacha er maar geen afscheid van kan nemen. Dezelfde Sacha legt in deel 1 en deel 2 uit of de SL55 AMG een betere keuze is dan de eveneens genomineerde 996 Turbo.

Mercedes SL55

Yolo!! Ferrari 360 Modena
Waarom niet gaan voor een heuse Ferrari? Op dit moment lijkt de 360 Modena de Next Big Thing te zijn qua waardestijging. Rijden met de 360 is altijd een beleving. Met name de motor is daar debet aan: fabeltastisch geluid gekoppeld aan goede prestaties. Onderhoud is natuurlijk wel een dingetje, maar daar staat tegenover dat de afschrijving nihil is. Voor 60k vind je voldoende exemplaren, alhoewel jongere exemplaren met minder kilometers in mooiere staat rond de 70 mille kosten. Die extra tien mille haal je er altijd uit. Klik hier voor het aankoopadvies.

360 Modena

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt-nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en beschrijf duidelijk eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



160 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
10K meer uitgeven en je hebt uitgebreide keuze in jong gebruikte F-types.

http://www.diseno-art.com/news_content/wp-content/uploads/2012/09/2013-Jaguar-F-Type-2.jpg
@martinus: Goede optie, prachtige auto ook de F-type. Maar ‘even’ 10k bijleggen is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan.
@viezefreddyw: Ik kan niet in de portemonnee van een ander kijken, voordeel van de F-Type is wel dat de meesten een stuk jonger zijn, en veeel minder kilometers op de teller hebben, dan de meeste auto’s hierboven genoemd.

Zowel de V6 als V8 hebben heerlijk geluid.
@martinus: Klopt, de F-Type vind ik echt een geweldige auto, Zo mooi, zo goed en inderdaad in welke uitvoering ook een heerlijk geluid. Mocht ik in de markt zijn voor een auto met dat budget kocht ik er direct eentje. Maar goed, het budget is € 60.000. Die zal Henk vast niet voor niets hebben.
@viezefreddyw:
Ja toch,

De jong gebruikte F-types zijn gloednieuw op de markt. Nauwelijks meters, nauwelijks jaren. Dus als je kijkt naar de cost-of ownership over een jaar of vijf lijkt mij de keuze nog best te verantwoorden.

Groter vehikel zal zitten in dat de F-type niet uit Stuttgart komt.
@martinus: het gestelde budget is 40 tot 60. Een F-Type is een schitterend mooie auto, maar de meeste zitten rond de 75 mille en dat is flink daarboven. Dus niet relevant.
@viezefreddyw: grappig toch hoe dat werkt… ‘Henk’ geeft als budget 40 tot 60 mille, willeme heeft het al alleen maar over 60 mille+ en de commenters doen er nog even 10 k bovenop!! En 40 of 70 mille is toch écht een flink verschil
@martinus: ja leuk. Die schrijven harder af als een frietje met. Als je ballen hebt koop je gewoon die Ferrari 360. Wordt nog meer waard ook.
@geoffreygt: je vergeet dat je bespaart op onderhoud, met een bijna nieuwe auto. En die 360 kan je flink op leeglopen… Als z’n budget 40 – 60K is; erg groot risico.
@camber24: vergeet Ferrari als je leuk een eindje wilt rijden. Niet de Ferrari vergalt je plezier, wel al die mensen die jouw Ferrari ook mooi vinden en allerlei vreemde capriolen op de weg uithalen om je beter te kunnen zien of met hordes tegelijk met hun handen op jouw ramen leunen om naar binnen te kunnen kijken. Dan heb je het over mensen die een Ferrari ook leuk vinden……. Doe mij dus maar die GT-R. Veel praktischer, wordt door de grote gemene deler nauwelijks herkend, je kunt er makkelijk met 4 in en waarschijnlijk veel betrouwbaarder.
@roppp: dat geeft de awesomeness van een Ferrari wel aan dus!

Met een nissan of mercedes heb ik dat gevoel ook niet nee.
@ffreak:jep! Een Ferrari blijft gewoon veruit het gaafste!!
@geoffreygt: haha idd😆
Zelfs een nieuwe Ftype haalt het niet bij een 360. De Ferrari is en blijft gaver.
@martinus: F-type is wat mij betreft de 159 van het sportwagen segment. Beste keuze, kan je nooit omheen.
@martinus: beetje naïef antwoord. Je wilt wel wat opties. Denk eerder aan 75K. Dan komt een Boxter GTS ook in beeld. 330 ongeblazen pk-tjes met heerlijke opties.
@martinus: testarossa’s zijn toch ook rond die prijs?
@martinus: gelijk weer iets noemen wat niet aan de voorwaarden voldoet. 👎 Budget wordt niet voor niets genoemd.
Mocht ik in de gelukkige schoenen staan; ik zou voor de Aston of de Audi gaan, uit dit lijstje. Buiten de suggesties van Willem; F355. Mocht het wat nieuwer moeten; F-type.
@camber24: suc6 met een mooie f355 op nl platen voor 60,000 euro…
@spykerboy: 360 is nog mooier en veel beter, zal snel op hetzelfde prijsniveau zitten.
@caspart: beter, ja. Mooier, zeker niet. 360 wordt vaak gezien als het lelijke eendje, in het rijtje V8 instappers uit Maranello (vanaf 348 tot heden). F355 wordt vaak gezien als een van de mooiste. Bovendien een van de laatste analoge sportauto’s, met ook nog eens een geniaal geluid.
@camber24: 360 veel mooier. Zet ze maar eens naast elkaar. 355 is nu al minder mooi opgedroogd.
@berrybentley: volledig mee oneens, en eens met Spykerboy; F355 is de mooiste ooit. Okee, ik reken een 250 GTO en 250 SWB ff niet mee hè
@camber24: iedereen zit nog steeds met 355 in zn hoofd vanuit kinderjaren toen ie uitkwam. Begrijpelijk maar laatst heb ik ze allebei gezien in Italie en moet zeggen dat de 360 gewoon veel strakker gelijnd is en iedere dag mooier wordt.
@camber24: iedereen zit nog met een 355 in zn hoofd vanuit zijn kinderjaren omdat ie toen net uit was. Ik heb ze laatst ook naast elkaar gezien en de 360 is toch echt veel strakker gelijnd dan de 355. Veel gavere features zoals glazen motorkap.
@caspart: nee, F355 is de mooiste ferrari ooit, maargoed dat is een kwestie van smaak natuurlijk, voor mij is er nix mooiers dan een F355 uit de fabrieken van ferrari gekomen
@spykerboy: zie vorige link. Iets boven budget. Met echter een beetje onderhandelen zou het wel moeten lukken. Geen onmogelijke opgave lijkt me.
@camber24: tja, maar wie wilt er nou een cabrio f355?? Ik vind dat altijd het lelijke eendje van de 3, geef mij maar gts, looks van een coupe, genot van een cabrio…
@spykerboy: heb je gelijk in. Tenzij een gele Spider. Man man man, niet te versmaden. Coupe idd mooiste. In donkerblauw graag. Blu Pozzi, als ik toch mag dromen ;-)
@camber24: als we toch gaan dromen, een 355gts f1 in rosso corsa (expres geen f355, daar dat de F355 met F1 bak officieel een 355 heet en geen F355 meer)
Ik mis een beetje American Muscle in de lijst. Maar gezien dat meneer een voorkeur heeft voor Porsche, zal hij die Amerikaanse bakken wel lomp vinden.
@misterdrogba: Een moderne Corvette is natuurlijk niet lomp. Een relatief betaalbare, competitieve sportwagen, waarbij je eigenlijk alleen wat betreft de finesse in het interieur inlevert.
Ik zou ‘m zeker meenemen in mijn shortlist.
@dracae: volledig mee akkoord! Er staat in Duitsland zelfs een C7 te koop voor net onder de 60K, moet je wel een andere set velgen zoeken.

http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=277170564
@misterdrogba: die velgen echt afschuwlijk
@matk20: inderdaad en ze hebben volgens de adverteerder 7K gekost. Verkopen en andere set eronder, heb je alsnog een zeer mooie auto.
@misterdrogba: en een bak bpm nog ff betalen
@hplh: precies! Nog wel 60 mille erbij aan BPM…
Als je op zoek bent naar rijplezier en Porsche liefhebber bent is er maar 1 keuze in dit lijstje en dat is de Boxter.
@fejjie: en waarom dan niet een 997 of een 996 turbo?
@888natan: Dat zijn natuurlijk ook geen slechte auto’s he, maar de boxster wordt door iedereen de hemel ingeprezen als een van de best sturende auto’s van het moment.
@fejjie: ja de boxster wordt door iedereen de hemel ingeprezen en de 911 versies (wat imo gewoon de meest ultieme porsche is al ligt de motor achter) rijden ‘oke’. Ik vind het altijd zo overdreven van mensen die zeggen ; een boxster is de ultieme porsche maar als ze konden kiezen zouden ze 9 van de 10 keer een 911 nemen. En ja, er rijden er 3362682643166 rond, met een reden.

Zo dat is weer rechtgezet ;)!

Ik ben gewoon geen fan van een 718 of iets dergelijks , net zoals alle cayennes etcetera.
@888natan: Ben het helemaal met je eens. Heb het geluk gehad om beide wagens na elkaar te kunnen testen. De 911 is een zalige wagen, maar je merkt toch duidelijk een verschil als je in de boxster stapt. Maar toch heb ik voor de 911 gekozen omdat dat de auto is waar ik al 34 jaar van droom.
@fejjie: kijk dat is nog eens het uitkomen van een droom!

Ik hoop ook om er ooit eentje op mijn naam te mogen schrijven.

Een paar maanden geleden heb ik met een 997 de Osning-route mogen rijden, zeker een aanrader. Echt prachtig.

Veel plezier en veilige kilometers toegewenst! ;)
Moeilijk… nee eigenlij helemaal niet, ik zou voor de Vantage gaan
Dat worden leuke test ritjes, Zou alleen nog iets door sparen voor een tweedehands f-type.
Geen twijfel, de AMG! De meest complete van de hoop: open dak, praktisch, stijlvolste wagen en je houdt waarschijnlijk nog het meeste geld over. Dan nog te zwijgen over de prachtige brul van die 5.5 V8!
@tonyvds: haha stijlvolste?? Nog nooit op een kamp of naast een cafetaria gekeken?
@jagftype: whaha idd!
@jagftype: Ja en dan? Doet dat afbreuk aan de stijl van de auto? Imagokopers, tsss…
360 Modena dus. Met afstand de meest exclusieve en brute van alle opties.
@artje: Zeker weten! Gaat niks boven Italiaans design icm met pure F1 techniek. Hoogtoerige race V8 met 40 kleppen, ipv een 13 uit dozijn V8 met een laffe redline van 7,5K rpm zoals bij Audi en andere opties!
@racemees1: Juistem! Sowieso Ferrari.
@artje: Idd, blijft de ultieme droomauto van dit rijtje!
Ik denk dat er een stukje tekst van de Aston bij de R8 is geland…

Voor 40k heb je ook een arial atom…
Dit schreeuwt toch om een M3? Als je wat bijzonders wilt een e46 m3 csl, of als het wat nieuwer moet een e90 of e92
@undifined1: m3 csl gaat voor 120000 weg tegenwoordig dus past niet in budget
@undifined1: eindelijk! Ik maar scrollen door de reacties. Voor 60k is er een arsenaal aan leuk sturende BMW’s te vinden.
@beefcake: z4 mcoupe..
@kle500: en geld over voor onderhoud en een 2e leuke auto
@kle500: om maar eens wat te noemen. M3 t/m 6 ook niet verkeerd, lijkt me, al is de M5/M6 wellicht een tikje te soft.
Een mooie Quattroporte van na 2007 met de betere versnellingsbak
Mensen die überhaupt een auto voor het weekend kopen gaat het maar om 1 ding en dat is vooral gezien te worden. Ik weet niet hoe het met jullie is maar elke porsche die voorbij komt kijk ik niet eens meer naar om. Iets apparts, dat je niet elk weekend tegenkomt op elke willekeurige boulevard/eetgelegenheid/dyre winkelstraat/uiterst links op de snelweg, daar kijk ik naar om. En die mensen kunnen van mij een duim omhoog verwachten
@shalomleon: wat een onzinredenering. Iemand die een auto voor het weekend koopt doet dat (onder andere) omdat die auto doordeweeks niet praktisch is, of dat altijd rijden met de auto het speciale effect wegneemt. Afgunstig hollands gezeik weer.
@shalomleon: volgens mij is de essentie van een auto voor het weekend nou juist driving fun. Als je gezien wil worden dan koop je 1 patserbak ipv een praktische auto voor door de week en een scheurijzer voor het weekend. Mensen die een weekend auto kopen zijn in mijn ogen nou juist echte liefhebbers. Dus geen posers of patsers!
SL, Aston of de Lotus. Valt me wel op dat je op een R8 ontzettend veel afschrijft en een SLS gewoon in waarde blijft (of zelfs meer waard wordt) zou dat door de Gullwings komen?
@henkhupelschoten: Dat komt waarschijnlijk mede door het verschil in de hoeveelheid exemplaren dat gebouwd is, ongeveer 6500 SLS’s zijn gebouwd, terwijl er 26.000 R8’s zijn. Daarnaast krijgen de sportwagens van mercedes geen directe opvolger; (SLS is geen opvolger van de SLR, amg gt is geen opvolger van de SLS). De R8 heeft nu een opvolger gekregen, waardoor de tweedehands wagens allemaal ‘oud’ zijn.
@mrrandomsong: SLS? Volgens mij gaat het over een SL
M3 Cabrio E93
370Z cabrio? 328 pk is toch prima? Klinkt ook nog eens aardig en je houdt wat geld op je zak.
Een Jaguar xk van na 2006. Genoeg keuze, bevalt heel goed!!
@jag00: Lijkt me idd een heerlijke wagen!
GT-R
Ferrari 360 Modena dus.
Maserati GranTurismo? Dan valt zo’n V8 Vantage opeens in het niet…
De Alfa Romeo 4C lijkt mij een interessante eerste funauto. Licht. Best rap. Goede looks en een moderne auto
@thowmas97: Nou nee. “Henk” zou een sportieve moderne auto zoeken. Dat lees ik als een snelle vierwieler met luxe en allerlei liflafjes en airscarvejes. Om mee naar de Ikea te kunnen gaan en woon-werk te doen. Dus 911, GT-R en zo.
Geeuw trouwens, maar voor elk wat wils.

Een 4C is een ander beestje. Dat is een sportwagen. Die is gemaakt om snel te zijn op een manier die je hees doet worden van het lachen. Niks massagestoel, geen plaats voor Ikea…
@heidekonijn: nou is er in zo’n 911 ook niet zo gek veel plaats voor de Ikea-hobby. Ik moet meteen denken aan een Bentley Continental voor zover deze nog in het budget valt
Persoonlijk allemaal niet, alleen de Ferrari is te overwegen. De Porsche niet omdat deze te mainstream is, de R8 niet omdat deze te zacht klinkt, de Mercedes is hem sowieso te gedateerd. De Lotus is doorgaans bij mensen te onbekend, de Aston..ja heel misschien nog. De Ferrari heeft een heerlijke V8 die aardig jankt, dan heb je de juiste weekendauto wel. Mijn keuze? Een vrij late Cayman S – gewoon omdat middenmotor en de beste man wil een Porsche.
@ghost: precies!

Merc= snel gedateerd en fout
AM=leuk als je 55+ bent
Porsche= niet bijzonder
R8= klinkt niet en wordt niet mooi oud
Lotus= lelijk

Ferrari= Super V8, wordt met de dag mooier en meer waard!
@hansiepie: Lotus lelijk 😂 is gewoon een hele mooie auto
@thefmanl: naja lelijk niet maar puristen kiezen gewoon een Exige, niet die evora.
@ghost: dan heb jij nog nooit in een evora gezeten. Geweldige auto met een onderstel waar je u tegen zegt. De exige is leuk voor 50 km knallen. Daarna wil je niet meer.

PS. Ik denk dat Henk de lotus niet eens inkomt
@hansiepie: Henk heeft 2 kids 18+, dus zal geen 25 meer zijn… De Aston dus!
Wat een heerlijk dilemma. Lotus voor mij, prachtige wagens.
Opzeker de 360M dus. Ga er maar eens in rijden; kippenvel met deze hoogtoerige V8!
Ferrari 456. Waar je overigens ook best door de week mee kunt rijden.
Ferrari 360 met tubi uitlaat en stradale look.
Ik zie geen dilemma… Meteen een stijgerend paard zou ik gekocht hebben als ik dat bedrag had liggen… Dus bij deze stemmik in met het YOLO advies, de 360 modena!
@spykerboy: vergeet niet hoe het logo van Porsche eruit ziet!!
Als je al in deze fortuinlijke situatie bent, dan natuurlijk ook gelijk de droomauto kiezen: FERRARI!
Hij vraagt geen saaie wagens en dan staan er porsches en een audi in de lijst Hah
@trolle: ga eerst maar even in een 911 Carrera rijden dan..
@jrmpower24: been there done that, was er niet echt wild van
@trolle: ga eerst maar eens zijn voorkeursmodellen lezen.
“Henk heeft een speciale voorkeur voor Porsche ”

En daar houdt het dan op, zo een iemand wordt niet gelukkig van een Aston Martin, Nissan, of een Ferrari. Misschien de Audi misschien!

Me zou zelf voor de Cayman gaan, hoe vreemd het ook moge klinken in plaats van één van de 385931 Porsha 911 variaties.
Ik heb het hier al vaker geponeerd, de Cayman is gewoon eigenlijk de nieuwe 911, betaalbaar en lekker, zijn grote oude zus (oma) zit meer in het supercar segment.
Met de daarbij behorende aankoop en onderhoud prijzen
@desjonnies: is de Cayman niet meer de 356 of 912? Of tegenwoordig zoals de 914-6…?
@e1000bmw523i:
Nee, niet bepaald, de 356 was gewoon destijds zwaar verouderd en met de 912 probeerde Porsche een trucje uit te halen door de moderne 911 dmv een 356 4-cilinder als betaalbaar instapmodel aan te bieden. Met een vergelijkbare MGB of Triumph TR4 reed je een 912 finaal zoek !
De Cayman is gewoon een volwassen op zichzelf staand model, met één groot voordeel boven welke 911 dan ook : De aandrijflijn zit goed gemonteerd !
Dit is wel een erg makkelijke voor Henk denk ik. Dit gaat gewoon een Porsche worden. Niks mis mee, er zijn genoeg alternatieven maar die zullen haast bijna allemaal overbodig worden omdat Henk het eigenlijk al weet. En ja, voor zijn eisen is een 911 misschien wel de beste auto die je kan kopen.

Ikzelf zou niet gaan kijken voor een Porsche. Een erg goede auto, misschien wel té goed. Maar een gemiddelde 911 geeft mij niet het WOW-gevoel. Maar dat is natuurlijk wel persoonlijk.

Maar wat wil Henk dan specifiek? Een handbak? Een coupé? Een dikke hatchback? Misschien een powersedan a la C63 AMG of een powerstation a la RS6?
Ik ga maar eens uit van coupé en/of cabrio. Genoeg opties met dit budget buiten de Porsche om.

Als ik denk aan een funauto, denk ik aan een auto die compact is, een handbak heeft, achterwielaandrijving en waarmee ik lekker kan gaan ‘hoonen’. Waar denk ik dan snel aan? Juist, de BMW 1M Coupe. Een auto die mij alle fun zou bieden die ik zoek. Ook kan de auto je genoeg comfort en ruimte bieden om een weekje op vakantie te gaan met zijn tweetjes. Auto is belachelijk snel en scherp, maar als je hem in zijn twee zet voor een bocht, de bocht instuurt en vroeg het gas op gaat, komt die kont heerlijk los en zet je gigantische strepen neer. Dat is fun! Ik denk ook dat het de aanschaf van een 1M een best goede investering kan zijn..

Één van de mooiste auto’s gebouwd door één van de mooiste merken die er is, de Aston Martin DB9. Samen met de V8 Vantage een erg tijdloos mooie auto. Fantastische looks, fantastisch motorblok dat een heerlijk geluid produceert. Probeer wel een model te vinden van de laatste bouwjaren, die zijn het meest kinderziektes vrij wist @casperh ons te vertellen. Maar wát een auto, de ultieme cruiser op snelheid!

Tegenwoordig moet alles nog schoner, downsizing is hip en hot. In de tijd dat dat allemaal nog mee viel maakte BMW nog zo’n lekker model, een E63 M6. Ik blijf dit een mooi model vinden, vooral het kontje. Maar wat deze M6 zo mooi maakt is de V10, zo worden ze niet meer gemaakt tegenwoordig. Deze auto is wat aan de prijzige kant, je kunt ze goedkoper vinden, maar dat komt vanwege zijn ontzettend lage kilometerstand. Desalniettemin zou dit voor jou een goede optie kunnen zijn. Het is een comfortabele auto voorzien van alle luxe die je zoekt, maar heeft de capaciteiten om een beest in de bochten te zijn.

Wellicht zoek je een wat comfortabelere auto ten opzichte van de E63 M6 en wil je de zon op je hoofd voelen schijnen, kan je kijken naar een BMW F13 640i. Ook een erg fraaie auto met een schitterend interieur. Dit is wel meer een comfortabele cruiser op de boulevard dan een bochtenridder tijdens een bergpass. Maar met 320PK is hij op de rechte stukken natuurlijk snel zat. Fraaie auto, vind dit model ook niet oud ogen ondanks dat hij al een paar jaar op de markt is.

Of wellicht ben je op zoek naar een bandenvreter met een open dakje? Dan kan je niet om de BMW E90 M3 heen. Een auto waar @gregorius je alles over kan vertellen. Een erg geschikte auto. Snel, comfortabel, open en vreet banden alsof het niets is. De enige M3 ooit gebouwd met een V8, best uniek dus. Goede auto!

Of je zoekt een dichte auto met ruimte en veel vermogen, dan heb je aan de Mercedes C63 AMG een fraaie optie gevonden. Ruimte voor 4 plus bagage, snel, typisch AMG V8 geluid door middel van een atmosferisch blok. Verwacht geen bochtenridder, dit is gewoon een musclecar uit Duitsland. Oftewel, een gigantisch motorblok, veel vermogen wat de achterbanden niet aan kunnen dus lekker veel strepen trekken. Dat is ook een vorm van fun, voor mij dan. Het grootste voordeel aan de auto is dat je nogal veel ruimte binnen hebt en toch veel power onder je rechtervoet. Op vakantie met de kids achterin, ook dat is fun!

Maar goed, alle adviezen die gegeven zullen worden door Autoblog en de lezers wat geen Porsche is zullen waarschijnlijk niet erg zinvol zijn. Maakt dat uit? Nee, de 911 is de beste allrounder die je kunt vinden met dit budget. Is het de leukste? Wat mij betreft zeker niet maar dat is puur persoonlijk. Ik wens je veel succes met je zoektocht, ik ben benieuwd naar de nieuwe aanwinst.
-edit: reageer dan niet. Of had je niks te doen?-
@hplh: Buiten naar een uiterst teleurstellende kwalificatie kijken om niet nee.

Zeg je dat trouwens ook onder elk artikel tegen de schrijver er van? Bijvoorbeeld onder dit artikel? Komt in feite op hetzelfde neer he..
@hplh:
lekker vriendelijk!
@viezefreddyw: Wat die M6 betreft: vanwege de lage km-stand, of vanwege het feit dat het bedrijf in een zeker bubbeltje gelooft…? Kijk voor de lol eens naar het volledige aanbod van dat bedrijf. En dan met name naar die E36 M3 die er staat…
@e1000bmw523i: Klopt, ben het met je eens hoor. Hij is te duur ongeacht de lage kilometerstand. Gelukkig is het dan ook maar een voorbeeld, er zijn goedkopere M6’jes te vinden met een lagere vraagprijs die er minstens zo goed uit zien.
@viezefreddyw: 1m altijd +1 ;)
Absolute no brainer: Ferrari 360 Modena dus.

Zijn al dik in waarde gestegen en dit zal rap verder omhoog gaan, in tegenstelling tot de rest…..
Porsche 911, GTR, Ferrari in dit rijtje en wat ziet die Boxster in dit artikel er super gaaf uit in dat zilver met rood. Top keuzes weer!
Voluit: bezit van de zaak is…
In het rijtje is de Porsche natuurlijk de standaardkeuze, dat vind ik niet iets negatiefs, een 911 in de garage is gewoon leuk. De R8 vind ik ook een leuke suggestie, die auto oogt (na een poetsbeurt) nog steeds alsof er gisteren twee ton voor is betaald. De Ferrari is iets ouder, maar zo’n springend paard op de neus maakt dat meer dan goed. De waardestijging maakt het ook een goede koop.

Zelf zat ik ook nog te denken aan de Maserati GranTurismo: http://ww3.autoscout24.nl/classified/283575155

En een Jaguar XK Convertible is natuurlijk ook een leuke cruiser, al vind ik ‘m inmiddels een beetje oud ogen: http://ww3.autoscout24.nl/classified/285760393
Als je lef hebt gewoon voor die 360 Modena gaan ipv n ‘veilige’ porsche.. Onbeschoft lekker die race V8 in de ferry.
Maserati GranTurismo (want Maserati en lekkere auto om in te toeren) of Aston Martin DB9 (sex op wielen).


http://link.marktplaats.nl/m1050180285
Kunnen?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=87083 de kids ook nog mee, een Quattroporte, mooi ding.

http://link.marktplaats.nl/m1053894755
Niet?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=87083 te lang rijden of op tijd opladen, een Fisker Karma. Wit, vaak poetsen ;)

http://link.marktplaats.nl/m1054931666
De?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=87083 enige keuze voor de echte autoliefhebber, het is geen 159 maar wel een 4C zoals die er uit hoort te zien.

http://link.marktplaats.nl/m1054854414
Een?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=87083 leuk klein open bommetje, MINI Cabrio JCW. Lekker hoeken of met het dakje open genieten.

http://link.marktplaats.nl/m1052515757
Een?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=87083 auto die mij altijd wel kon bekoren, ook een Fransoos in deze lijst, de RCZ-R van Peugeot.

Veel succes met een keuze maken ;)
Doe mij maar de 360. Heerlijke droomkar!
GT-R ….. Kon ik nog maar even.. Met je zijn…. Ik wil nog zoveeeeeel aan je vraaaaaahaaagen, wat doet het ongelofelijk veel pijn… #comebackmygtrmisusofuckingmuch haha
Waarom vragen als je de keuze al weet?
@spylegion: het gaat hier niet om de vraag van de vraagsteller maar om de reaguurders de kans te geven weg te dromen bij het idee van iets leuks te mogen kiezen voor het weekend van maar liefst 50k. En natuurlijk om de F-type fans, Ferrari fans en de 911 = saai roepers een uitlaatklep te bieden.
Een alfa 4c lijkt me ook een goeie optie. Omdat alfa . Daarom.
Wat is 60K toch een fijn bedrag om aan een sportauto uit te mogen geven, zo komen de groten der aarde binnen bereik! V8 Vantage of R8 met handbak voor mij!
ik zou het wel weten met dat budget: FERRARI 360 MODENA
Wel met Tubi exhaust!
Mocht ik ooit dit lekkere budget hebben voor een auto dan is de keuze vrij makkelijk..

Porsche is mij te mainstream, de Lotus is een raar ding, aston is voor ouwe lullen, de nissan is een lompe F&F doos, audi en merc zullen nog dik afschrijven..

Ferrari blijft gewoon gaaf.
Maserati Gt/GTS of een C63 W204
C6 Corvette Z06! 7.0 V8 met dik 500 stampende atmosferische pk’s.
@racerx: damn, je bent me voor! Is precies wat ik wilde voorstellen!

Mijn duiten:

Een Mustang GT. (Zouden modellen als een Boss 302 ofzo in het budget vallen?)
Camaro SS.
GT-R was al genoemd.
Een IS-F zal denk ik wel lukken.
@toyotafortuner: m.u.v. de Lexus uitstekende keuzes. ;)
@racerx: waarom geen Viper dan?
@tjorque: Ik ben stiekem wel fan van de Viper, zeker het allernieuwste model. Beetje een guilty pleasure. Het modernere blok van de Z06 geeft de doorslag voor mij, daarnaast vermoed ik dat ‘ie ook beter stuurt.
360 Modena!!
Snel toeslaan als je zo een dikke knip hebt nu ze nog in het budget vallen!
40 tot 60k, daar kunnen we heel veel voor vinden. Jammer dat een klassieker geen optie is. Jammer, ook geen neppert?
Oldtimers zijn uitgesloten, maar ik heb nergens wat gelezen over youngtimers. Wat dacht je bijvoorbeeld van een Z1? Hier misschien wel de leukste dankzij de engine swap. Liever een met de originele motor erin? Dat kan ook. Je vrouw/dochter(s) moeten echter geen rok dragen als ze mee wil(len)…
Tot slot nog 1 youngtimer. En een Porsche. En wel een 928 S4. Ik trof in Waalwijk overigens ook nog een S3. Je moet zelf even uitmaken of een automaat naar jouw maatstaven ook sportief kan zijn (ik persoonlijk heb er geen problemen mee). Bijzonder is hij zeker. Je loopt dan ook niet het risico dat je aan het eind van de straat eenzelfde vindt…

Enfin, je voorkeur ligt naast Porsche ook bij wat nieuwer. Ik ga het over een hele andere boeg gooien, en ga je wat opties geven als alternatief voor de – toch wel vaak geziene en voor de hand liggende – Porsches. Wat dacht je van Porsches pesten? Door middel van een BMW Z4 M roadster wel te verstaan! Als het wat minder mag qua vermogen is een Z4 Coupe 3.0si nog een optie. Die blauwe op een van de foto’s is trouwens een automaat. ;)
Tot slot nog een andere “pester” uit Frankrijk (voordat ik onterecht weer het verwijt krijg teveel BMW minded te zijn): een vlammend rode hete Ruit. Kan het kroost af en toe ook nog mee.
@e1000bmw523i: Oh @autoblogger, het filter doet het weer… ;)
@e1000bmw523i: Ik heb ook een 3.0si coupé. De //M heeft de leukere motor maar de 3.0si stuurt beter, omdat het S54 blok een stuk zwaarder is dan de N52.

Ikzelf had overigens geen geld voor een //M, anders had ik het wel geweten 😜
@racerx: Ik meen me te herinneren dat @willeme ooit ook zoiets gezegd heeft, ja. Geldt eigenlijk hetzelfde als bij de Z3. En ach, 265 pk is ook niet weinig… ;)
@e1000bmw523i: als geheel is de 3.0si een meer uitgewogen totaal pakket. De 3.2 is nogal erg veel voor het chassis (en met de nieuwprijs zat je in Cayman S / 911 territorium).

De standaard Conti’s van de Z4 M waren ook niet al te best. Bij de M moet je nog een paar dingen aanpassen om hem goed te krijgen. De 3.0 is al perfect :-)
@e1000bmw523i: Klopt, 280 inmiddels. Icm de korte wielbasis alsnog genoeg om voor problemen te zorgen. Ik laat mn vriendin er dan ook niet in rijden.

Handbak is wel een must vind ik, de E86 auto is nog een traditionele automaat. Past niet echt bij het racy karakter van het chassis en motor.
Qua auto? Zou zeker als eerste kijken of een 360 Modena mogelijk is. Henk geeft aan het een weekendauto betreft, dus de beleving van het rijden staat voorop. Ferrari all the way.
@hugoe: absoluut waar!

Als je al de gelukkige bent met een dergelijk budget voor een fun auto, dan ben je toch wel een droplul als je kiest voor een boring porsche als een Ferrari tot de mogelijkheden behoort..
@caspart: klopt, heb een keer mogen rijden met een 911 en een 360 Modena.

Het geluid van de 360 kan niets tegenop! Manmaan wat een oorgasme boven de 6000rpm en dan begint het pas! Geloof dat ie zn max vermogen haalt bij 8750 rpm! Een echte N/A racemotor!
Voorkeur voor Porsche 911. Gaap. Next.

Je kunt van allerlei leuks (of leukers) voor zo’n persoon verzinnen, maar die gaat per definitie alleen maar gelukkig worden van een 911.
@stradale888: en wat is er mis met een 911?? Volgens mij kun je daar toch ook best veel lol in hebben…
Interessant lijstje. Voor mij zal de aston nr 1 zijn ferrari is ook fraai maar onderhoud kan idd wel een dingetje zijn maar dat zal bij aston ook wel wat kosten. De nissan is wel lekker out of de box en declaseerd kwa prestaties zo’n beetje alle sportwagens. Lotus doet mij niet zoveel maar zal best goed rijden. Met de audi heb ik helemaal niets zal best goed rijden maar vind hem gewoon niet mooi op de een of andere manier vind ik hem niet kloppen kwa proportie. De porsche kan je geen buil aan vallen maar die zie je idd wel veel rijden dus ik zou zeggen ga lekker een paar weekendjes testrijden 😁
Leuk advies… ook de petrolheads op ’t forum hebben leuke suggesties. 60k is natuurlijk belachelijk veel geld, maar niet geheel onbereikbaar voor de meeste dubbel modaal en twee -verdieners. Je kunt zeggen wat je wilt over Porsche, maar het is absoluut de standaard wanneer je in de markt bent voor een leuke sportwagen (net een stapje hoger dan de power sedans en een stapje lager dan de peperdure exoten). Met 60k in m’n zak zou zo’n Ferrari wel echt heel tof zijn. Het is immers een FERRARI dames en heren… een echte koppen draaier met een bak vol allure. Blijft een droom voor de petrolhead!
Hoe modern is modern?

auto uit 2005. 11 jaar oud. maar ongekende V12 schoonheid. Voor net geen 60K.

DB9 de auto waar nu alle andere Aston Martins op lijken. Pure klasse.

http://ww3.autoscout24.nl/classified/275982917?asrc=st|as
Jammer dat de Gran cabrio nog niet binnen budget valt.. Dan dus maar een Gran Turismo. Die zijn wel te vinden binnen budget.
Alfa romeo 4c, of is dat te duur?
Doe mij toch maar een Corvette voor dat geld
Hey @rick-dos ..

Nog steeds dralen om zo een staatsgeaccepteetde midlife proleten grafPorsche ..
Jaar of 10 geleden wou je nog zo een bak uit Duitsland importeren .. Ja ja .. Ik weet nog ..

Koop dat ding ..
Bespreek dat soort meuk niet met je vrouw ..
Maar dat je goedkeuring aan je mede bloggers vraagt lijkt me dan weer niet meer dan normaal ..

Groetjes .. Henk .. xxx
Ferrari 👌
360 spider. Absoluut!
Ik heb voor het gemak de limiet even gezet op auto’s van bouwjaar 2000 en jonger, en ben wel een paar leuke opties tegengekomen.

Allereerst de Mercedes-Benz C 63 AMG Coupé van de vorige generatie. Je weet wel, die wat nog met 6,3L V8 geleverd werd. Lekker vol luxe, een bijna asociaal gebulder uit de V8 en qua redelijk ruim. Wanneer de kinderen niet al te lang zijn, kunnen die gewoon mee achterin. Hij ligt met een prijs van bijna €64.000 net buiten het budget, maar wellicht dat je met een beetje scherp onderhandelen wel binnen je budget uitkomt.

Dan over naar de Britse dames en heren uit Gaydon. Zo’n V8 Vantage is leuk, maar waarom zou je daar genoegen mee nemen als je ook de (in mijn ogen) veel mooiere Aston Martin DB9 kunt rijden? Het exemplaar wat ik zojuist linkte is ook nog eens donkerblauw met een beige interieur, een kleurencombinatie die het op bijna alle chique auto’s goed staat. Niet helemaal jouw kleur? Als je even zoekt zijn er ook een paar grijze exemplaren binnen het budget te vinden Het is misschien niet de allersnelste of allerbeste wagen die je binnen je budget zult vinden, maar mooier dan dit vind je ze niet voor maximaal 60k!

Ook in Beieren hebben ze wat leuks voor je, misschien wel de allerleukste BMW van de afgelopen jaren: de 1M Coupé. Bijna alle liefhebbers zijn het er over eens; dit is een toekomstige klassieker. Zodoende is het niet alleen een leuke auto om te hebben, maar wanneer je er een beetje zuinig op bent en hem tijdig van onderhoud voorziet ook nog eens eentje die meer waard wordt dan dat ‘ie je nu kost.

Is de Ferrari 360 Modena uit het lijstje van @willeme je iets te hardcore, maar wil je wel graag zo’n Italiaanse V8 horen brullen? Kijk dan eens naar de Maserati GranTurismo. Wat minder hardcore dan zo’n Ferrari, maar nog steeds serieus snel. En die geweldige soundtrack natuurlijk!

Deze auto is iets minder sportief dan de voorgenoemde opties, maar is met 560pk absoluut geen slome jongen. De Bentley Continental GT met die geweldige W12 is wellicht de wagen waarmee je het meest comfortabel snel kunt gaan.

YOLO!-advies: In 2012 en 2013 bracht Ford de legendarische Boss 302 naam terug voor een hardcore variant van de Mustang. De meeste Amerikanen zijn alleen snel in een rechte lijn, maar de Boss 302 ging ook heel goed de bocht om. Zo goed zelfs, dat ‘ie een rondje Laguna Seca sneller deed dan een BMW M3. Er staat er op dit moment ééntje te koop in Gouderak. Dit exemplaar is ook nog eens verrekte handig, want met zo’n fel kleurtje vind je hem altijd snel terug in het donker of in een drukke parkeergarage. Liever een Mustang van de nieuwe generatie? Ook dat kan, maar dan zul je het moeten doen met de 2.3 EcoBoost. Leuk, maar toch net even wat minder sportief dan de Boss 302.

YOLO!-advies #2: Wederom een Amerikaan, maar dit keer eentje met wat meer flair, meer motorvermogen en meer motorinhoud dan de Mustang van zojuist. Ik heb het over een auto die zo enorm veel zuipt dat van tankstation naar tankstation rijden al een hele opgave is. Niet dat dat een probleem is, want hij kost 45k en van die overige 15k kun je mooi een volgauto kopen waarmee iemand je met een jerrycan benzine te hulp kan schieten. Ik heb het natuurlijk over de Dodge Viper. Geen enkele auto schreeuwt “testosteron” zoals een Viper dat doet!

Afhankelijk van hoe ruim je sportief definieert en hoeveel waarde je hecht aan het luxe gevoel (ik kan me voorstellen dat dat ook wel belangrijk is als je 40 tot 60k stukslaat op een auto) zijn deze auto’s wellicht ook de moeite waard om te bekijken: Nissan 370Z NISMO, Renault Megane RS 275 Trophy-R, Morgan Plus 4
@Edge: Zijn allemaal goede opties, dikke prima! Kleine kanttekening, de AMG heeft geen 6.3 liter V8, maar een 6.2 liter. Dit doen ze bij Mercedes zo omdat het ‘historisch verantwoord’ is..
Onbetwist Ferrari 360 Modena.👍

Leeftijd maakt hem zelfs alleen maar beter, in tegenstelling tot de rest. 📉
Sowieso de Ferrari 360M, een keer in mogen rijden wat een belevenis! De rest doet me minder.
Denk eerlijk gezegd dat Henk bij voorbaat al weet dat zijn Ingrid een Ferrari te dolletjes vindt, en het daarom noodgedwongen maar moet houden bij een boring porsche..

En dat terwijl de 360 Modena eigenlijk de de droom is en blijft.😉
Ik zou gaan voor een gaaf amerkaans resto mod project, Alternatief? Een Morgan, model maakt niet uit, worden alleen maar meer waard.
@tvrspeedsix: als het je om het financiële aspect te doen is gaat er al helemaal geen weg aan de 911 voorbij. Die stijgen zo snel in waarde en zijn zo breed geliefd dat een 964 gewoon en de leukste weekend auto is en de beste investeringen.
SLK r171/172 55AMG.

Bijzonder fijne en krachtige wagen , sound van die V8 is bijzonder fraai
en het beste van 2 werelden s ‘winters een coupe zomers een cabrio, en past ruim binnen budget.
TVR Tuscan Mk2 4.0 Convertible staat voor 56k te koop op Autoscout.
Ik zou een dikke Alpina kopen! Een B6 met 500pk :)
Gewoon de Porsche doen, als dat je aanspreekt. Al het ander vind je dan toch niks. Oke, misschien de Audi R8.

Persoonlijk ben ik helemaal gek van de nieuwe Mustang Ecoboost, maar als je neigt naar Porsche moet je daar helemaal niet naar willen kijken…..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).