Autoblog advies: verse poepmachine-transporter voor 14 mille

Auteur: , 139 Reacties

Veel kilometers en een kleine op komst. Dat schreeuwt om een nieuwe auto.

Volkswagen Golf Plus Highline 1.4 TSI DSG '11

Kinderen en auto’s. Mocht je te maken hebben met beide tegelijkertijd dan staat je een interessante tijd te wachten. Aan de ene kant is het één en al vreugde. Koffie in showrooms drinken, saucijzenbroodjes in ziekenhuizen eten en werkelijk iedereen die vraagt: “Weet je al wat het gaat worden?” En nee, dan bedoelen mensen niet alleen de auto, maar er zijn vaak ook vragen over de baby… Jazeker, dat gebeurt dus gewoon. Enfin, op dit moment zit Saskia ook in die periode. Zij is op dit moment zwanger en staat op het punt om te bevallen. Niet alleen de huisraad gaat dus percentueel in omvang stijgen, er moet ook een nieuwe (gebruikte) auto komen.

Op dit moment staan er twee auto’s voor de deur. De eerste is de auto van Saskia zélf, een Volvo C30 2.0. Die auto gaat voorlopig niet weg. De auto die wel vervangen moet worden is van haar vriend, een Opel Corsa C. Dat is weliswaar een vijfdeurs Corsa, maar het mag echt een stukje nieuwer, luxer, ruimer en praktischer. Tot voor kort reed hij iedere dag van Groningen naar de bewoonde wereld, dus zelfkastijding was hem niet vreemd. Hij houdt op zich wel van auto’s, maar nog meer van motorfietsen. Hij besteed liever zijn zuurverdiende centjes aan een BMW GS dan een BMW 750i van 19 jaar oud. Dus er moet een deugdelijke, praktische en handige auto zijn waarbij het babytransport op nummer 1 staat.

Huidige /vorige auto's:Opel Corsa (C), Volvo C30 2.0
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Beide
Budget:€ 14.000
Jaarkilometrage:40.000
Brandstofvoorkeur:Mag beide zijn
Reden aanschaf andere auto:De Corsa is nu toch echt wel op
Gezinssamenstelling:Er komt een kleine aan!
Voorkeursmerken /modellen:Iets wat handig is met kinderen
No-go modellen / merken:Iets wat onhandig is met kinderen

Aangezien in principe bijzonder veel auto’s in de smaak kunnen vallen en de aanvraag qua type auto niet heel specifiek is, doen we het deze keer iets anders. We behandelen de diverse segmenten en geven dan een alternatief waarvan wij denken dat ‘ie goed past bij de aanvraag. Mocht je zelf een veel betere optie hebben, dan kun je dat altijd laten weten, in de comments.

De compacte MPV: Opel Meriva 1.4 Turbo Cosmo (B)
€ 12.750
2012
45.000 km

Mocht de Opel dealer je bevallen dan is wederom een Opel absoluut geen gek idee. De auto die direct de aandacht opeiste was de Opel Meriva in deze specifieke uitvoering. De Opel Meriva met flexdoors is officieel een compacte MPV, zoals de Renault Modus, Nissan Note en Citroen C3 Picasso dat ook zijn. Deze tweede generatie Meriva is aanzienlijk groter, ruimer en zwaarder. Je hebt niet het idee met een opgewaardeerde B-segmenter op weg te zijn. In principe kun je bijna alle Meriva’s links laten liggen, want deze is het fijnste. De 1.4 Turbo heeft 140 pk en zorgt voor adequate prestaties, niet meer dan dat. Het is echter wel een prima blok voor deze auto. De Cosmo-uitvoering verdienen de voorkeur, want deze zijn uiterst compleet uitgerust: cruise control, gescheiden climate control, lichtmetalen velgen, regensensor, middenarmsteun side-airbags zitten er allemaal standaard in. Laatste handige item zijn de deuren, die achterdeuren openen de ‘verkeerde’ kant op. Als je vaak op de achterbank moet zijn, zoals met het insnoeren van een maxi-cosi, is dat best een handige feature. Nog een voordeel van deze Meriva: in het budget zijn ze goed te vinden met lage kilometerstanden. Gewoon bij merkdealers die goede garantievoorwaarden geven. Niet de meest spannende keuze, de Opel Meriva, maar in dit geval absoluut de moeite waard om te bekijken. Dat vindt de TÜV ook, trouwens.

Opel Meriva 1.4 Turbo Cosmo (B) '13

De Hatchbak: Lancia Delta 1.4 Multi Air Platinium (844)
€ 13.950
2013
25.000 km

Stiekem is de Lancia Delta eigenlijk de Alfa Romeo 159 onder de hatchbacks. Dat betekent een origineel design, bijzonder interieur en vrij gemiddelde rijeigenschappen. Ook geldt dat de kwaliteit en betrouwbaarheid op een hoger plan staan dan hun merknaam voorheen deed beloven. Waarom is de Lancia Delta dan zo’n goede aanbieding in het C-segment? Het antwoord is eenvoudig, de Delta is namelijk enorm. De lengte is meer dan vier-en-een-halve meter, de kofferruimte meet meer dan 460 liter en de wielbasis is 2,70. Dat zijn cijfers waarvoor je je in het D-segment niet hoeft te schamen. De Delta is altijd een vijfdeurs hatchback geweest, niet onhandig. De 1.4 Multiair levert net als in de Meriva 140 pk, maar omdat de Delta lichter is, zijn de prestaties aansprekender. De Platinum-uitvoering zakt door de assen van de uitrusting. Omdat niemand op zoek is naar een Delta, kun je op zoek gaan naar hele late exemplaren met weinig kilometers. Voor meer informatie, bekijk hier het aankoopadvies van de Lancia Delta.

Lancia Delta 1.4 T-Jet Platinum (844) '13

C-segment stationwagon: Honda Civic Tourer 1.6 I-DTEC Executive
€ 12.950
2014
100.000 km

De Honda Civc Tourer is compleet het tegenovergestelde van de Lancia Delta. Geen Avantgarde-Chique, maar Japans modern. De hatchback-variant ziet eruit als een ruimtesonde, maar bij de Tourer is het design meer in balans. Groot voordeel van deze auto is de bagageruimte: meer dan 600 liter. De wielbasis is overigens 10 centimeter korter dan bij de Delta, dus voor volwassenen is de Italiaan prettiger op de achterbank. Voor de ledematen van een peuter of kleuter is het meer dan toereikend. In dit geval opteren wij voor de dieselmotor. De benzinemotor is relatief ouderwets dorstig, koppelarm en rumoerig, terwijl de 1.6 diesel juist een pareltje is. Qua rijden is de Civic behoorlijk comfortabel en stabiel, zonder zweverig te zijn. Het waren nieuw absoluut geen populaire auto’s, dus je zult goed moeten zoeken om ze te vinden, zeker de luxer uitgeruste exemplaren.

Honda Civic Tourer

Medium crossover: Nissan Qashqai 1.5 dCi Connect Edition
€ 12.950
2010
75.000 km

De Nissan Qashqai was nieuw wél een enorm succes. Op elke straathoek staan er inmiddels wel een stuk of vier. De Qashqai is een van de grondleggers van deze klasse. Een van de redenen is het stoere uiterlijk, maar de extra hoogte is wel zo lekker als je de baby moet voorzien van verse Bambix of Olvarit. Je hoeft nu eenmaal minder te bukken. Qua ruimte valt het eigenlijk best wel tegen. De bagageruimte (410 liter) is niet extreem overbemeten en de ruimte op de achterbank is ook niet zo ruim als bij een Lancia Delta of Honda Civic. Ook in dit opzicht slaan we de atmosferische benzinemotoren over, ten faveure van een een dieselmotor. Deze overbekende 1.5 is goed genoeg voor Mercedes, dat hem gebruikt in de A-Klasse. In principe een fijne motor, maar verwacht niet te veel van de prestaties. Of het verbruik. Wel een groot voordeel is dat het hele land er vol mee staat, er is keuze te over. Het aankoopadvies kun je hier bekijken.

Nissan Qashqai '11

Compacte crossover: Peugeot 2008 1.6 VTi Feline
€ 13.950
2013
45.000 km

Wil je wel de voordelen van een Nissan Qashqai, maar niet de nadelen, kijk dan eens naar een Peugeot 2008. Ja, we weten het. Het is een compacte crossover en staat voor alles wat slecht is in deze wereld. Althans, voor de autoliefhebber. Het is echter allemaal zo slecht nog niet. De ruimte houdt niet over, maar qua afmetingen is het verschil met de Qashqai niet eens zo heel erg groot, op de breedte van de 2008 na. De Nissan is aanzienlijk breder. Een groot voordeel van de 2008 is het lage gewicht, het scheelt bijna 300 kg met de Nissan. De 1.6 VTI-motor is uiterst prettig in de omgang en tot aardige prestaties in staat. De Féline-uitvoering zit vol met alle toeters en bellen die je kunt wensen. Omdat het een populair segment is, zijn er ook voldoende tweedehands exemplaren te vinden.

Peugeot 2008 Feline 1.6 VTI '13

Tussenmaatje: Volkswagen Golf Plus 1.4 TSI Highline
€ 13.750
2011
70.000 km

Een heel gemiddelde auto. De Golf Plus scoort nergens echt hoge cijfers, maar laat ook niet echt steken vallen. De naam dekt de lading uitstekend, want het is een Golf met dat een beetje meer. Nu moeten we eerlijk bekennen: dat is ten opzichte van een Volkswagen Golf hatchback. Je zit wat hoger en er is wat meer bewegingsruimte. De wielbasis is met 2,57 vrij compact en de bagageruimte met 395 liter houdt ook niet over. De benzinemotor is wel een fijne. De 1.4 TSI heeft lekker wat bruikbaar koppel onderin en redelijk wat power bovenin. Een fijne motor voor het dagelijkse verkeer, alhoewel de prestaties niet bijzonder zijn. De Highline-uitrusting klinkt heel prestigieus, maar ook die zijn niet altijd uitzonderlijk compleet uitgerust. Het blijft een Volkswagen, natuurlijk. Wel een voordeel van deze Volkswagen is dat het aanbod enorm is.

Volkswagen Golf 1.4 TSI DSG Highline '11

Renault Laguna Estate DCI110 Bose (J91)
€ 13.950
2014
70.000 km

Als je ruimte zoekt, waarom niet gewoon lekker opteren voor een D-segment stationwagon? Geen gedoe met afmetingen opslaan: alles past er toch wel in. In dit geval kunnen we de Renault Laguna aanbevelen. We vergelijken hem even met de Nissan Qashqai, daar ze redelijk wat techniek met elkaar delen. De Qashqai ziet er vlotter uit, maar beide zijn niet extreem snel. De Nissan is iets sneller op de 100 km/u, de Laguna heeft een hogere topsnelheid. Qua ruimte heeft de Laguna wel veel meer te bieden. De Laguna is ook veel comfortabeler en véél completer uitgerust. Stoelverwarming, lederen bekleding, xenon koplampen, USB, elektrische verstelbare stoelen: echt alles zit erop. Je kan bij deze laatste serie van deze Laguna-generatie alleen kiezen voor een dieselmotor. Het zijn niet de meest gewilde auto’s, dus ondanks de hogere nieuwprijs kun je voldoende exemplaren vinden met weinig kilometers op de klok. Qua betrouwbaarheid staat de Laguna op eenzame hoogte, getuige het kortste AB-aankoopadvies aller tijden.

Renault Laguna Grand Tour Bose dCi 110 (X91) '14

‘YOLO’ Volvo V70 DRIVe Summum
€ 13.950
2012
90.000 km

Als je dan toch voor een familie-auto gaat, waarom niet all the way? De Volvo V70 geldt als de ultieme saaie gezinsauto. Dat is voor een gedeelte imago, aan de andere kant komt het ook door de eigenschappen van de auto. De Volvo V70 is, in vergelijking met de auto’s in dit rijtje, een enorme lap auto. Meer dan 4,80 meter lang, een wielbasis van 2,81 meter en 575 liter bagageruimte zijn prima waarden voor een familie-auto. De drive-uitvoeringen waren destijds verkrijgbaar om een extreem zuinige variant in de prijslijsten te hebben staan. Als je niet al te veel haast hebt, is de auto voldoende voor gebruik in Nederland. Doe je rustig aan, dan kun je goed scoren qua verbruik. Onstpannen cruisen past ook goed bij de V70, ondanks dat deze op een Ford Mondeo-platform staat, is er niets sportiefs aan. De Summum-uitvoering is precies goed qua uitrusting en er is voldoende aanbod in Nederland. Neem je met een hogere kilometerstand genoegen, dan is een D3 of D4 ook mogelijk. Deze zijn even zuinig, maar iets sterker. De aandachtspunten van de Volvo V70 vindt je in dit aankoopadvies.

Volvo V70 DRIVe '12

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



139 reacties

Ik zou voor de Lancia gaan
@mcarre: ik sluit me hier volledig bij aan amen. De 1.4 blokken van fia zijn onverwoestbaar en zeer vlot, het design en comfort is beter dan elke andere auto uit dit lijstje.
Toen ik las ‘poepmachine’ en ‘een kleine op komst’ begreep ik onmiddellijk waarover het ging! Betekent poepen bij jullie in Nederland tegenwoordig ook kindjes maken?
@Volvo_440_turbo: Nee poepmachine duidt op het feit dat baby’s veel poepen. Niet alleen baby’s trouwens, ik kan er ook wat van.
@aambei: ah ook al eens d…ee door de broek gehad in de auto? :D Of heeft het te maken met jou nickname?
@volvo_440_turbo: Heb ik alleen last van als ik naast mijn vriendin in de auto zit…
@aambei: whahaha heel dit stuk is hilarisch
@aambei: Ik ken het gevoel, ik krijg het daar ook warm van ;)
@aambei: met zo’n naam verbaasd me dat niets
@volvo_440_turbo: ah een poepmachine is in Belgie wat wij ollanders een nymfomane noemen?
@volvo_440_turbo: Of Afrikaanse vrouwen die kinderen ”baren”.
-Edit: is gefixt. Thanks!-

OT: ik zou voor de Renault Laguna gaan
BMW 320d touring! Past alles in, rijdt super en zuinig, zit goed in elkaar voor dat geld heb je leer, xenon en een automaat indien gewenst. Volgens Chris Harris heb je niks anders meer nodig😏
@cloverleaf: dat filmpje is echt heel vermakelijk! Leuk om te zien dat die kerel zelfs een 320d leuk kan maken.
@cloverleaf: Is een goede optie, maar wel bijzonder krap. Hellemaal met kinderen.
@simonferrari: behoorlijk krap? Schei uit! Het is misschien geen renault espace maar een of twee kinderen moet makkelijk lukken!!!
@cloverleaf: drie kinderen wil ook prima (maar 1 kinderstoel in mijn geval)
@cloverleaf: Exact mijn gedachte… een mooie uit Duitsland voor €11k met 75k km: https://www.autoscout24.nl/aanbod/bmw-320-3er-dpf-touring-automatik-xenon-navi-leder-essd-diesel-grijs-670b5894-a603-49eb-9230-b15b831971de
@olivier420: er staat 14k. En daar komt nog de import bij.
@davelepeef: en BPM… Op een diesel…
@davelepeef: had de verkeerde link geplaatst zag ik. Eentje erboven bij AutoScout24 was wel 75k km voor 11k. Hoeveel rest-BPM zit er nog op zo’n ding dan?
@olivier420: ik heb eind 2015 een kleine 3 mille BPM betaald. Even voor de vuist weg blijft er hier 1500 tot 1800 BPM over
@f31bmw320d: pcies… makkelijk binnen budget… mij zelfs gelukt met origineel NL auto BOMVOL! Kwam nog wel 50 ekkies bij voor da rims
God er is een kleintje op komst en meteen denkt men met een MPV te moeten rijden. Past prima in een corsa hoor, gewoon nadenken wat je mee moet nemen ipv je complete huisraad. Luiertas met voeding etc, en kinderwagen en als ie wat groter is een buggy.
@blo3to3t: eens, van de week nog getest met huurauto: in een Peugeot 308 hatchback krijg ik onder de afdekklep een kinderwagen én een buggy en nog wat kleine zooi weggestopt.
@sjonniedeluxe: een Corsa is een klasse kleiner hè…
@davelepeef: true. Een flinke slag kleiner zelfs. Ging me er puur om dat je niet per se een grote station nodig hebt bij 1 koter. Desniettemin wel handig natuurlijk.
@sjonniedeluxe: nee das waar. Ik red het op zich prima met een Focus en twee kids. In de eerste tijd met kinderwagen soms lastig, station is occasioneel handig
@blo3to3t: ik rij sinds ik kinderen heb in een mpv. Ja het kan in een kleinere auto, maar de ruimte is echt heerlijk! Niet elke keer als je boodschappen wil doen alle troep uit de auto is ook wat waard.
@kle500: ik rij een verso nu walgde van mezelf maar ik begin aan de auto en de ruimte te wennen . I love it. Ik hoef niet terug naar kleine hatchbacks.
@blo3to3t: jij hebt kennelijk geen kinderen, een baby gaat niet in een buggy , je hebt een kinder wagen nodig waarin een baby kan liggen.
En prop deze maar in en Corsa. Daarnaast zou ik niet ver op pad gaan in een auto met een kreukel zone van een bier blikje….
@slickrick: ach joh. Twee Kids groot gebracht in een Corsa. Past best. Nait soezen. En hoe een kreukelzone heeft een kinderwagen als je een zebra oversteekt?
@slickrick: onze Quinny kan gewoon de maxicozi op hoor. Zo lang je niet op vakantie is voor één kind A segment voldoende. Vanaf twee heb je B segment nodig, liefst wel een station en bij drie ontkom je niet aan C segment vanwege de breedte op de achterbank.
als je dan zonodig 14 rooitjes stuk wil slaan ..
neem dan een auto met lage maandlasten ..
want die gaan je tegenstaan als je een baby hebt ..

een Cactus komt volgens mij ook aardig in aanmerking ..

succes iig ..
@lincoln: Een Cactus?? Die zijn na twee jaar weggeroest man..
@simonferrari: nee, want plastic.
@simonferrari:
1969 belde, ze willen hun grap terug !
@desjonnies: Is geen grap. Destijds werkzaam geweest bij een occasionbedrijf. 5 Cactussen met max 15k km, allemaal roest onderaan de deuren. Versleten stoelen etc. Serieus slecht spul.
@lincoln: als je zonodig baby’s wilt maken zorg dan voor een fatsoenlijk inkomen zodat je in een ruime auto kan rijden…
@slickrick: mensen die hun kinderproductie even uitstelden ivm zoeken naar groter huis ken ik, mensen die het uitstellen om eerst een ruimere auto te kopen nog niet.
@slickrick:

die knul heeft 14 rooitjes vrij te besteden aan een auto !!

weinig NLers die dat hem nadoen ..
@lincoln: wordt gauw minder als dat kind er is.
@kle500:

investeren in je kind of een auto ..

ik zou die keuze in een fractie van een seconde kunnen maken ..
@lincoln:

Gezien je wagenpark vermoed ik dat je dan ook meer wagens dan kinderen onder je dak hebt.
@lincoln: ik ook. Ik vermoed dat de prioriteiten anders liggen.
@lincoln: enige wat veel kost bij babies is de opvang, tenzij je een laag inkomen hebt, dan krijg je bijna alles terug.
@flutterby: is natuurlijk allemaal relatief. Voor sommige mensen is 40 euro pm aan nutrilon een flinke hap uit het budget.
Ik zou een c segment station nemen. Is praktischer dan een busje. Gezien er van groningen naar de bewoonde wereld wordt gereden, de auto afgereden gaat worden (aanname) zou ik een megane station diesel adviseren. Voor een appel en een ei te krijgen.
@sjonniedeluxe: zoiets dus: Ik bekeek deze Renault Mégane 1.5 DCI Estate Bose Panorama op AutoTrader http://www.autotrader.nl/auto/renault-megane/2013/nieuwleusen/9pbhy/renault-megane-15-dci-estate-bose-panorama/?utm_source=whatsapp&utm_medium=whatsapp&utm_campaign=whatasapp
@sjonniedeluxe: prijs valt inderdaad erg mee! Dingen zijn natuurlijk en masse verleast in die tijd. Geen gekke auto voor je geld denk ik, zeker voor deze situatie!
@davelepeef: En dat is niet voor niks… Technisch is het ermmm meuk, en diesel wil niemand meer. Qua gebruikskosten is zo’n auto een ramp
@svenska_aeroplan_ab: hoe kom je daarbij? Volgens mij (en als ik het autoblog aankoopadvies goed herrinner) geen grote mankementen. Dat een diesel niet meer goed verkocht kan worden lijkt me in deze situatie irrelevant, aangezien er per jaar 40k op wordt gezet en de auto langere tijd in bezit blijft.
@svenska_aeroplan_ab: Dat waren de allereerste 1.9 en 1.5 Dci’s van rond 2000.
Deze auto’s zitten stukken beter in elkaar.

Of moet hij van jou een oude 9-5 met 3 ton op de klok kopen welke geregeld kapot lopen ivm blacksludge ?
@johnhert: haha ja ik lach me ook altijd rot om die saab adviseurs. Blind van de liefde…
@sjonniedeluxe: de Clio Estate is betrouwbaarder, flink goedkoper in gebruik en bied met 440L meer dan genoeg ruimte.
@flutterby: en de Clio is minder gedateerd omdat de Clio een facelift heeft gehad en de Megane compleet vernieuwd is.
Met de Opel, VW en de Renaults ben je wel ultiem burgermans. Nog een golden retriever in de kofferbak en t plaatje is compleet.

Dan zou ik toch meteen voor die Lancia gaan, dan heb je een auto met echt een klasse uitstraling.
Zeg @willeme: er gaan een paar dingen niet goed. Allereerst Saskia een hij? Klopt dat wel? En 2, check even je html, want vanaf t stuk over de Qashqai wordt alles dikgedrukt weergegeven
@toyotafortuner: Ja, Saskie is op zoek naar een auto. Haar vriend gaat er het meeste in rond rijden, maar we krijgen van haar de aanvraag. Haar Volvo zal blijven.
@willeme: t stond eerder ietwat verwarrend, vandaar mijn vraag 😅
Ik rijdt zelf de kia ceed SW. Wel van 2010 maar de opvolger hiervan is ook zeer geslaagd. Past alles ruimschoots in. En ziet er basr mijn mening er goed uit.
@jaso013: mijn vriendin heeftie ook. Top ding. Alleen behoorlijk lillijk…. ach ja, liefde maakt blind… had t overigens over de ceed sw 😜
Kleine opkomst altijd spannend de eerste 2-3jaar zou ik een stationwagen aanraden en als de kinderwagen de deur uit is kan het wagen formaat weer wat kleiner
Ben fan van de Meriva. Een paar jaar geleden als huurauto Andalusië mee rondgereden. Heerlijke stoelen en met die 140 pk kom je elke berg op. Bagageruimte is groot genoeg. Feitelijk heb je met 1 a 2 kinderen geen grotere auto nodig.
@danmar:

ding komt uit de tijd dat Opel op de schop ging en (veel te laat) met top kwaliteit op de markt kwam ..
lijkt me idd serieus het overwegen waard ..
@danmar: Niet doen !
1.4 turbo is geen beste motor, kantelende zuigers, olie verbruiken, om de ton een andere turbo.
En de handgeschakelde bakken zijn al minstens even slecht.
Loop bij een gemiddelde Opel dealer binnen en ze zijn altijd wel een bak aan het reviseren.

Wil je zorgeloos rijden, kan ik de civic aanraden.
Rijdt ook nog eventjes stukken beter…
@johnhert: je zou haast denken dat Opel VW techniek gebruikt heeft. Gelukkig krijgen ze nu betere techniek ;-)
@johnhert: ik weet niet hoe je aan die aandachtspunten komt, ik heb er nog nooit van gehoord (afgezien de versnellingsbak).

Olieverbruik bij deze motoren is zo goed als 0, kantelende zuigers nog nooit van gehoord. Enige “aandachtspunt” is dat de waterpomp rond de 100k km waarschijnlijk de geest zal geven, verder niks mis met het blok.

De 1.4 Turbo 140pk zit gekoppeld aan de M32 versnellingsbak, wat inderdaad geen geweldige bak ik. Na september 2013 is dit probleem trouwens gefixt dus exemplaren van daarna zijn prima. Tevens is de 1.4 Turbo 120pk gekoppeld aan een 5-bak, de F17+. Deze bak is probleemloos.

Oftewel kwalitatief een prima keuze zolang je bewust bent van de M32 (6-bak) problemen van de exemplaren vóór september 2013.
No-go modellen / merken: Iets wat onhandig is met kinderen. De Lexussen IS, CT en GS vallen meteen af.

Maar als je wel van auto’s houdt en je vindt de reeks genoemde modellen tóch een beetje dertien-in-een-dozijn burgermans, kijk dan ook eens naar de Lexus RX. Zo rond de 14 mille staan er mooie exemplaren van de 400h te koop en het verbruik van die wagen valt door de hybride techniek reuze mee.
@frank2b: Nou ja vooruit, inderdaad, de Lancia dan.
@frank2b:
Ik zeg niet dat ze onbetrouwbaar zijn, maar er zit veel meer op. Je gaat niet blijven rondrijden met een haperende zetel motor oid. en zelfs een koplamp kost bij zo’n ding meer dan bij een peugje. Als je maar 14k hebt, andere prioriteiten etc. zou ik weg blijven van de “yolo’s”.
@hupke: Ja dat is waar. Ik heb destijds de Lancia maar overgeslagen idd. Ach, ik heb er geen spijt van! :)
Een kleine op komst en er moet meteen een grote auto komen. Heb ik nooit iets van begrepen.

Maar goed, de Lancia is mooi. Voor als het dan toch echt moet…
@viezefreddyw:

trekhaak zou idd moeten volstaan ..
@viezefreddyw: Ik weet niet of je kinderen hebt, maar het zijn voornamelijk de attributen die nodig zijn. Luiers, tassen, extra kleding, eten, kinderwagen, wieg et cetera. Zo’n baby past met gemak in een Porsche 944, maar de rest wordt nogal lastig ;-).
@willeme: Mochten er nou 2 of 3 kleintjes op komst zijn zou ik het nog begrijpen. Je collega @wouter lukt het ook met een 1-serie.
@viezefreddyw: klopt helemaal. Kinderwagen hoeft alleen niet meer mee. Ik had een 123d coupe toen mijn vrouwtje zwanger werd. Wij gingen de kinderwagen ophalen, de achterbank moest uit zijn vergrendeling om het mee te nemen. Uiteindelijk is het alleen de eerste paar maanden dat je de meeste zooi mee moet slepen.

Ik heb de coupe ingeruild voor een f30 320d voordat de kleine er was. In het begin wel een beetje met pijn in het hart want hadden de coupe nog geen jaar.

Nu is hij bijna een jaar en heb je meer dan de helft minder troep bij je.
@gloudertje: enige echt zinvolle advies dat ik je had kunnen geven: koop een fatsoenlijke kinderwagen. Geen quinny, maxitaxi of stokke maar een die je klein kunt ipvouwen en je alsnog een rib uit je lijf kost. Die van ons pastte incluis alle andere zooi gewoon onder de hoedenplank in de corsa. Drie wieler was ‘t. Iets met urban jungle. Super ding.
@gloudertje: je past je kinderwagen aan op je auto, niet andersom!
@viezefreddyw: ga voor de gein eens een weekendje weg.. christus dat is een halve volksverhuizing. Kampingbedje, matrasje, 20 sets kleding (alles word onder gescheten/gekotst) kinderwagen. 2 dozijn luiers, voeding, flesjes, draagzak, speelgoed ik kan nog wel even doorgaan. Succes dan met de corsa!
@mat1980: yes. Succes. En ’t is prima gelukt.
@mat1980: als je de ruimte achter de voorstoelen gebruikt kan alles makkelijk mee. Daarnaast kan je vanaf 9 maanden ook een goeie buggy gebruiken en hebben de meeste de kinderwagen van 1000+ euro alleen die eerste maanden echt nodig.
@viezefreddyw: niet alleen bagageruimte is een punt, bij auto’s uit name lage middenklasse wordt de ruimte voorin erg krap als er een babystoeltje op de achterbank staat. Ik rij een Focus 2, toch een vrij average gezinswagen, maar m’n zitpositie met de maxicosi erachter was niet lekker. Maar het is wat tijdelijk, na ruim een jaar ga je over op een andere stoel. Toch is bagageruimte wel echt interessant: bij deze focus 2 kan de wagen in langsrichting achterin, bij m’n mk1 pastte ‘ie alleen dwars. Dat vreet ruimte, twee tassen boodschappen gingen er dan niet meer bij. Een 1-serie voldoet wat dat betreft vast, maar een Corsa is gewoon te klein.
@viezefreddyw: Die 1 Serie is daar niet de hoofd-familie auto. In deze aanvraag juist wél ;-).
@viezefreddyw: uit eigen ervaring haak ik ff in; noodzaak en wenselijkheid loopt door elkaar. Alles kan, je kunt ook op 1 pit koken, maar meerdere pitten maakt het proces wat makkelijker. Net als je met een gezin van 4 op 60m2 kunt leven. Dat ik het fijner vind om aan meer m2 uit te geven zodat ieder zn eigen ‘space’ heeft is een keuze.
Ik had een 5dr 1 serie, overgestapt naar een Passat toen de eerste kwam. Volledig overbemeten, geef ik ruiterlijk toe, golf station was meer dan genoeg. Na twee jaar verwelkomden we de tweede. En met mn 1m90 niet naar voren hoef omdat de maxicosi niet achter mijn stoel past. En daarbij is het gewoon heerlijk dat ik niet hoef te kiezen of de buggy én de kinderwagen én het fietsje van de oudste én de kleinste mee gaat.
En iedere keer is het fijn als van alles gebruik gemaakt wordt. Nooit geweten hoe dat in een Corsa had gepast. Puur luxe en gemak, heerlijk, is me ook veel bijtelling waard 🙄
Oja, heel praktisch wel: hoe breder, hoe minder makkelijk ze bij elkaar kunnen .. 😉
Tweede auto bij ons is een B segmenter overigens, volstaat prima voor de regionale ritten.
@bischero: Ik doel niet perse op dat de Corsa gehouden moet worden maar meer dat er gelijk een grote auto moet komen omdat er een kleintje komt. Een station of MPV is dan niet gelijk nodig wat mij betreft.
@viezefreddyw:

je hebt geen idee wat ouders denken mee te moeten sleuren ..

een kuub aan plastic tyfuszooi is niet eens veel ..
Yolo… dat is onze keuze geworden al 4 jaar geleden inmiddels. Passen 2 kinderen en een hond prima in. En lagere onderhoudskosten dan verwacht.
Verstandig, ruim (enorm) en betaalbaar: Superb dus

Zoiets https://www.autotrack.nl/tweedehands/skoda/superb/39848345
Met 40.000 km/jaar zou ik alle benzine modellen links laten liggen….
Als je van plan bent een kleine 800 km/week af te leggen, met euro-loodvrij loop je echt op leeg!
Of je moet afwijken naar LPG. Anders blijft de duivelssap de enige wijze oplossing.
Mijn persoonlijke voorkeur?
https://www.autoscout24.nl/aanbod/bmw-325-d-touring-m-pakket-automaat-lci-facelift-diesel-zilver-ff1fbb57-d107-b74a-e053-e350040af745?cldtidx=7
@bennyweisz: ik snap nooit dat zo weinig mensen over LPG beginnen. Het heeft mij de afgelopen 100.000km €6.500,- gescheeld (€11.500 benzine vs €5000,- gas) enige wat kapot is gegaan is een gasinjector en vervangen in de garantie..
@flippiez06: maar de wegenbelasting vergeet je in deze berekening dus het voordeel is kleiner.
@bennyweisz: @bennyweisz: ik snap nooit dat zo weinig mensen over LPG beginnen. Het heeft mij de afgelopen 100.000km €6.500,- gescheeld (€11.500 benzine vs €5000,- gas) enige wat kapot is gegaan is een gasinjector en vervangen in de garantie..
40.000km per jaar, dan komen ze met een benzine op de proppen.
De dieselmarkt is nu op z’n dieptepunt, dus juist tijd om een diesel aan te schaffen als je zoveel meters per jaar maakt. Omslagpunt is hierbij ook gemigreerd.
@RickB: ik heb een soort voorgevoel dat diesel de komende jaren echt duurder gaat worden, tot een punt dat je met je dieselauto echt blijft zitten… Ben ik de enige?
@davelepeef: volledig eens met je. In Dld worden de regels voor diesels binnenkort aangescherpt tot euro6, waarna de milieuhippies in NL weer een reden zullen hebben om nog honderd verschillende milieuzones in te stellen.

Onze driedeurs Alfa 147 maakt hierom sinds dit weekend dus plaats voor een Lexus CT200h vanwege onze toekomstplannen voor gezinsuitbreiding. Relatief saai, maar onverwoestbaar en het zuinigste op volledig elektrisch na. Zie de ANWB lijsten en de review en occasiontest van AB. 1op 20… Met twee vingers in je neus tijdens een file (zoals half NL doet)
Een kind (of er één op komst) hoeft inderdaad echt geen andere auto te betekenen. Ik snap het als je wat meer luxe of comfort wil, maar voor de ruimte hoef je het echt niet altijd te doen. Kijk eens naar je eigen kindertijd.. M’n ouders reden mijn zusje en ik rond in een golf 1. Ik heb nu zelf een dochter van drie en we rijden een Polo en een 3 serie (coupe wel te verstaan) en dat gaat prima.
@densk: wij zaten met z’n 5’en in een Escort maar dat ding had zeeën van ruimte als je het met een auto van nu vergelijkt..
Ik zou voor een Ford B-Max met een 1.0 Ecoboost gaan. Veel KM of niet, koop gewoon een benzine.
@Jochempie: want?
@Jochempie: dat zou dan puur vanuit idealisme zijn. Want ze lijken autos helemaal af te rijden. Restwaarde doet er dan niet veel toe.
@sjonniedeluxe: een milieuvriendelijke keuze is geen idealisme meer, maar noodzaak. Plus, als je vanwege de ruimte, het comfort en de veiligheid een auto voor je kinderen koopt, waarom dan ook niet voor hun longen?

Ja, zo’n elektrische Opel is dan nog een beter idee, maar die valt niet binnen het budget. Maar 40k per jaar moet je wel kunnen halen daarmee.
@jochempie: Hahahahaha, het milieu maar natuurlijk.
Burgertje pesten…
@johnhert: Arme kerel
Citroën C4 Picasso!
Mijn mazda mps is groot zat, heb er zelf 2 van die kleine kids, anders een SUV of pick up, dan hoef je niet te bukken om je kind oid in de auto te zetten,
Audi q5 tdi uit duitsland, yolo: infinity fx 45 lpg
Nooit geweten dat die Meriva suicide doors heeft. Ik zou zelf voor de Lancia gaan uit het rijtje. Gelukkig heb ik geen kinderen en komen die er ook nooit dus hoef ik me hier nooit druk over te maken.
Transit!
@joostie: Juist. Als je dan toch denkt met één koter een vrachtwagen nodig te hebben, ga dan all the way. Bam. Transit. hoef je niets meer in te klappen. Ever. Camping bedje? Ach joh, zet gewoon een ledikantje achterin. En voor jezelf en je vrouw een stapelbed er naast.
@stamp: miaschien de caddy life maar eens proberen dan?!🤣😂
@stamp: Precies! En een 6 meter tandemasser erachter voor alle andere ‘hoognodige’ spullen
Kan dat niet nog wat goedkoper en nieuwer?
Als je dan toch liever geld uitgeeft aan een mooie motorfiets, dan maar beter zo weinig mogelijk voor een zo nieuw mogelijke ruime diesel. Want satansap blijft met 40k per jaar nog wel even relevant, denk ik.

Renault Megane 1.5dci Estate
€ 11.995 – 2015(!) – 96.000 km – bij de Renault dealer zelfs
https://www.bochane.nl/occasions/renault/m%C3%A9gane/estate-1-5-dci-limited-navi-cruise-clima-trekhaak-136451945/
Uitstekende kilometervreter met zeeën aan ruimte.

Citroen C4 Cactus 1.6 BlueHDI Shine
11.900 euro – 2015 – 96.000 km – bij de Citroën dealer
https://www.autowereld.nl/citroen/c4-cactus/1-6-bluehdi-shine-100pk-navigatie-panoramadak-trekhaak-pdc-v-a-camera-climate-cruise-blue-27718064/foto.html
Deze Shine uitvoering heeft ook nog eens alles erop en eraan, is licht dus redelijk goedkoop in de wegenbelasting en zo comfortabel dat je er rustig van wordt. Ook wel fijn met zo’n kleine.
@vpowert: En dan vergeet ik dus nog de Renault Clio Estate 1.5dci. Die kosten helemaal geen drol en zijn vast ruim genoeg.
https://www.motorhuis.nl/voorraad/renault/clio/energy-dci-90pk-night-day-navi-tel-nap-852976031/?
10.245 euro, 2015, 92.000 km.
@vpowert: hoewel qua ruimte prima bij 1 kind (we hebben deze combi gehad hier ;-) ), zou ik met 40k km per jaar toch liever auto een segment groter rijden
Wij zijn op vakantie in Canada op dit moment met 1 peuter en wat is het heerlijk om een 7 persoons SUV onder je kont te hebben. Lekker ruim en veilig.

Wat opvalt dat dit gewoon een midden klasser is want er rijden hier zat grotere auto’s rond die voor NL begrippen gigantisch zijn zoals de Ford Expedition of Escalade .

Een ding is zeker , een ruime auto is gewoon super handig, lekker en veilig. Dus waarom zou je elke keer weer willen puzzelen met inpakken terwijl je alles zo achterin kan gooien
@slickrick: Dat zeg ik dus: een Transit! Of Volvo 850…
@slickrick: of een hoge auto veiliger is valt te betwijfelen
Mercedes B-Klasse, BMW 3/5 Touring, Mercedes C/E-Klasse Estate, Peugeot 508 SW, Citroën C5 Tourer en nogmaals de Citroën C4 Picasso.

Als YOLO de Mercedes R-Klasse!
Waarom een Meriva kiezen als je ook voor de 500L kan gaan? In Nederland helaas niet echt gewaardeerd.
@mtita: is dat een serieuze vraag? 🤯
@mtita: Jij bent de leukste thuis, vermoedelijk zelfs van het hele dorp !
Ik mis de MAN TGL 10.180 in dit lijstje.. kinderen achterin, die hebben daar een zee aan ruimte.
@willeme wel heel raar dat jullie hier 1.5dci motor van Qashqai aanbevelen terwijl in jullie eigen aankoopvideo wordt gezegd dat het een Renault motor is en dus vermeden moet worden… En nu is het opeens goedgenoeg voor Mercedes :S
@syrix: Het aankoopadvies staat in de link erbij (zodat men kan zien welke aandachtspunten er zijn). In het geval van de Mercedes CLA/A/GLA: de hele markt zit vol met A180 CDI’s, terwijl de 200 en 220 diesels nóg fijner zijn. Wel lastiger te vinden.

De 1.5 dCi is geen krachtpatser, maar voor dagelijks gebruik is het een prima torretje. Als je je best doet kan ‘ie nog erg zuinig zijn ook.
Maakt niet heel veel uit wat je kiest, als je maar een autostoeltje neemt met een isofix base! elke x dat gepruts met de gordel is waardeloos en met een isofix stoeltje klik je m er zo in en uit, ideaal.

En je niet verkijken op het aantal liters bagageruimte maar naar de breedte van de kofferbak.
Onze buggy paste niet in de breedte achterin een Volvo V50 (417Liter) en moest daardoor er altijd schuin in. zeer onhandig met de rest van de spullen indelen.
In een golf 5 (350liter) paste deze er wel perfect in de breedte in waardoor je in de praktijk je kofferbakruimte veel beter kunt besteden. Toen ik ging kijken voor mijn huidige auto, alfa 156 (360liter), het eerste wat ik deed, buggy passen en daarna pas proefritje rijden.
@allesmetturbo: met die ford transit die geadviseerd wordt hoeft dat stoeltje natuurlijk nooit eruit. Maar ik herken de struggle ;-)
@sjonniedeluxe: Thanks ;)
Wij hebben een A4 cabrio gekocht toen ons eerste kind werd geboren. We gingen van een 2+2 cabrio naar een 4-zits. Ruimte zat. Het is maar wat je gewend bent en hoeveel rommel je mee op pad wenst te nemen. 30 jaar geleden gingen gezinnen met 2 of 3 kinderen in een 2CV op vakantie. En nu hebben we allemaal ruimtewagens nodig vanaf kind 1.
Onnodig ;-)
Waarom allemaal van die lompe SUV, MPV of stationdingen? Mijn ouders reden vroeger met twee koters (mijzelf incluis) overal naartoe in een Mazda 323. Het lijkt wel of er tegenwoordig een compleet huishouden meemoet als er van die kinderen zijn.
Wij hebben hier twee achterbank drollenfabriekjes en daarom gekozen voor een Octavia 1.4tsi met 150 trappelende pony’s.
Hopelijk volgende week ophalen :)
Hoor nergens Seat voorbij. Een Ibiza ST FR uitvoering kan zoals ik de wensen interpeteer ruim aan de verwachting voldoen.
@dailydriver: Een Altea of Alhambra misschien…
Doe mij die E38 750i maar! Met je GS droom en Corsa haha
Veel waar voor je geld, en een interieur waar je met hoge drukspuit de Olvarit uit kan spuiten. Ik zeg een Skoda! En of je nu voor een Superb (extreem grote station) Octavia (meer dan ruime station) of de Yeti (kekke cross-over) gaat, een bult zul je er niet aan vallen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).