Autoblog advies: vlotte en ruime outsider voor €14.000

Auteur: , 108 Reacties

We hebben  weer een leuke aanvraag!

Mazda 6 MPS

Het zit Dennis mee op dit moment. Hij heeft een nieuwe baan gevonden dichter bij huis. Ook gaat hij financieel er op vooruit. Gefeliciteerd! Dit betekent wel dat Dennis zijn huidige lease auto, een Citroen C5 Break, moet inleveren.

Naast een job-upgrade wil Dennis ook een upgrade qua auto. Het liefst een auto met een beetje vermogen: 200 pk is wel het minimale. Er moeten 4 personen in passen en voldoende ruimte zijn voor een kinderwagen. Qua type auto denkt hij aan een sedan of stationwagon, in elk geval géén MPV of SUV.

Het mag ook wel een buitenbeentje zijn. Een outsider. Ondanks dat Dennis al benieuwd was naar de zeer populaire BMW 3-serie wilde hij weten welke fijne auto’s er nog meer waren te verkrijgen in zijn budget. Dat laatste plus andere eisen en wensen vind je in onderstaande tabel:

Huidige /vorige auto's:Citroën C5 Break (lease)
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€9.000 tot €14.000
Jaarkilometrage:15.000
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Ander job, tijd voor wat pittigs
Gezinssamenstelling:2 volwassenen, met een (enkele) kinderwens
Voorkeursmerken /modellen:Duitse premium of Aziatische underdogs/outsiders
No-go modellen / merken:Amerikaans en Frans

Ford Mondeo 2.5 Turbo
Een heel nuchtere maar prettige keuze, deze Volford. De derde generatie Mondeo is een heel fijne en ruime auto voor het hele gezin. Zeker in stationwagon vorm heb je echt alle ruimte, alhoewel de vijfdeurs er mooier uitziet. De 2.5 Turbo is een fijne motor uit de schappen van Volvo. Geeft de auto net dat beetje extra cachet. Ford is weliswaar niet premium, de rij-eigenschappen zijn dat wel. Dat doet de Mondeo bovengemiddeld goed. Check deze video om te zien waar je op moet letten.

Mondeo 2.5T

Honda Accord 2.4i Type-S
Als je een storingsvrije auto wilt, is dit misschien wel de beste optie. De Honda Accord staat bekend als een zeer betrouwbare auto, op overijverige airbags na. Kunnen die Japanners wel. De Accord Type-S was destijds het topmodel. Deze had de 200 pk sterke 2.4 motor met de mooie velgen, sportstoelen, climate control etc. Er staan er niet heel veel te koop, maar voor 14k kun je een exemplaar uit 2008 vinden met nog geen ton op de klok. Het is ook nog eens een mega-premium product: in Amerika werd deze auto verkocht als Acura TSX.

Honda Accord

Lexus IS250
Een hele fijne optie als Duits of Zweeds niet verplicht is. De tweede generatie IS krijgt op de redactie nog altijd de handen op elkaar. Goede looks (ook na de facelift), mooi interieur, fijne rij-eigenschappen en een prima uitrusting. Als kers op de taart gaan ze ook nooit kapot. Ze zijn gebruikt iets duurder dan de Honda Accord, maar veel scheelt het niet. Enig nadeeltje is de beperkte ruimte. Controleer even of het voldoende is want van deze IS250 was er geen Sportcross variant.

Lexus

Mazda 6 MPS
Misschien wel de ultieme Japanse outsider. De Mazda 6 MPS is niet heel lang op de markt geweest en veel exemplaren werden er niet van verkocht. Onterecht, want de Mazda 6 MPS is een uitstekende auto. De 2.3 liter turbomotor levert veel vermogen (260 pk) en zeer veel koppel (380 Nm). Mede dankzij de vierwielaandrijving ben je onder alle omstandigheden snel weg. Qua betrouwbaarheid staat de auto hoog aangeschreven. In het budget vallen de mooiste pareltjes met weinig kilometers.

Mazda 6 MPS

Mercedes-Benz C280 Elegance
Ok, dit is geen outsider. Wel een heel erg prettige auto, mede dankzij de motor. De C280 heeft een 3.0 V6 motor met 231pk: vlot zat dus. Kijk uit voor sportief ‘gemaakte’ edities en ‘C63 AMG’ uitgevoerde exemplaren. Die zijn niet altijd even ‘fris’. In jouw budget vonden we enkele chique Elegance uitvoeringen met ongeveer anderhalve ton op de klok. Controleer wel of alles er op zit wat je graag wenst want voor veel voorzieningen moest (flink) worden bijbetaald. Bekijk hier het aankoopadvies, dan vertelt @CasperH waar je allemaal op moet letten.

Mercedes

Saab 9-3 Aero 2.8 Turbo
Wil je Zweeds zijn er twee opties: de Volvo V50 of Saab 9-3. Ondanks dat de Volvo prettiger rijdt opteren we nu voor de Saab. Reden nummer 1 is het formaat. De 9-3 voelt een maatje groter, wat ‘ie ook is. Tweede voordeel is dat je niet eens je complete spaarvarken hoeft te gebruiken. Nette exemplaren met niet al te veel kilometers vind je al voor 10 mille. Alle Aero’s hebben de dikkere bumpers en grote velgen wat de 9-3 erg goed kan hebben. De stoelen zijn zeer fijn en als Sport Estate biedt de 9-3 veel ruimte. Japans betrouwbaar zijn ze niet, maar bekijk het aankoopadvies en je weet meteen waar je op moet letten.

Saab

Skoda Superb 3.6 4×4 Elegance
Voor de prijsbewuste shopper. Als ruimte belangrijker wordt is dit een absolute aanrader, want ze zijn enorm ruim. Zowel op de achterbank als in de kofferbak. Ondanks dat het een budget auto is, is de techniek dat zeker niet. Je hebt een 3.6 liter VR6 met 260pk (meer is mogelijk) welke via een DSG transmissie en Haldex koppeling alle vier de wielen aandrijft. Het interieur is iets minder luxe dan een Passat, maar echt storen doet dat niet. Nadeel van deze uber-outsider is dat iedereen voor ‘premium’ gaat in dit segment. Er zijn er gewoon erg weinig van verkocht. Zelfs in Duitsland zijn ze lastig te vinden. Als je er een gevonden hebt, zijn dit de aandachtspunten.

Skoda

Yolo: Audi S4
Downgraden was er nog niet echt bij in 2003. Ondanks dat het niet eens het absolute topmodel was (dat was de RS4), kreeg deze generatie al een V8 onder de kap. De 4.2 liter was bekend van de A8, maar werd wat gemodificeerd waardoor 344 pk en 430 Nm het eindresultaat was. Daarmee was de S4 zeer vlot: 0-100 in minder dan 6 seconden en een begrensde top van 250 km/h. In het budget zijn er voldoende exemplaren te vinden. Ga ook hier voor een zo origineel mogelijk exemplaar. Liefst in het rood of geel volgens de heren op de redactie.

S4

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt-nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en beschrijf duidelijk eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



108 reacties

Yolo: Jaguar XJR!
Je kan niet om die lexus is250 heen. Eigenlijk dé wagen in deze categorie.

Kom je ook beter mee weg dan een 2e hands merc of bmw.
@Hupke: yup, heb me er eentje gekocht! Heerlijk om mee te bollen.
@dromedaris: lol, zie net na het effectief lezen van het artikel dat het om mijn eigen ingestuurde aanvraag gaat. Het is dus een Lexus IS250 voor 11.200€ geworden (in Duitsland gaan halen).
@dromedaris: Haha, veel plezier ermee.
@dromedaris: Hahaha. Je bent te snel! Maar wel de juiste keuze. Gefeliciteerd. Wat voor 1 is het precies?
@dromedaris: haha, mooi. Geniet ervan! Hoe lang doet @willeme over zo’n advies?
@mrb: 18/07 ingestuurd. Ik was dus sneller ;-)

Donkerblauw met lichtgrijs lederen interieur, 134k km.
@dromedaris: Prachtig ding! De kleur staat hem fantastisch! Veel plezierige en veilige kilometers gewenst.
@dromedaris: prachtig. Maarrrrre hoe zit het met de ruimtewens? Want als ik zo kijk naar de Superb Combi die ik rijd via mijn werk en de jouwe, dan kan ik een compleet huis extra meenemen. (Wel heb jij 10.000x meer lol)
@dunhozzie: snap niet goed van waar ze dit halen. Enige vereist qua ruimte was dat er een kinderwagen in de koffer past. Mss omdat ik van een C5 break kom dat ze de link legde met ruimte, don’t know.
@dromedaris: ahhh ok. Mijn ruimte interpretatie uit je aanvraag komt dan ook door mijn persoonlijke situatie met 2 kinderen (<1 & 4) en de 4 personen plus kinderwagen wens zoals ie in de tekst staat. En dan sleep je nogal wat mee *knipoog*

De IS is prachtig, maar als je zoon/dochter rond de 3-4 is, ga je de ruimte op de achterbank missen (is mijn beleving). Tot die tijd (en erna) vele veilige en plezierige km!
Mondeo. Lekkere auto. Voor de s4 moet je wel een extra diefstal verzekering bij de prijs optellen
@mrrallycross: Yep de mondie voor mij ook. Wel de station graag.
@mrrallycross: Jeps voor mij ook de mondeo. Heb eerst een hatchback (09) gehad. Alleen vond ik de kofferbakruimte toch tegenvallen. Nu rijd ik een wagon (12) heerlijke kilometervreter, een echt bang for bucks.
Een opel vectra met v6 is misschien haalbaar. Jammer dat dennis geen franse auto wil, misschien was een Citroën C6 wel haalbaar.
@henkhupelschoten: Volkswagen Phaeton? Volgensmij heb je zo’n W12 al voor voor 12/14K
@henkhupelschoten: moet je niet willen, loop je echt op leeg. Maat van me had er een, een v6. geweldige auto, in mijn optiek beter dan een a8 met name in bouwkwaliteit. (Vooral interieur delen worden snel matig in de A8. Maar een phaeton weegt meer dan 2ton, je betaalt je lens aan belasting en brandstof. En als je er wat mee hebt kan je vaak naar Duitsland omdat de dealers hier er eigenlijk geen kennis van hebben. Maar als je het er voor over hebt, heb je de beste auto ooit. Dat ding is zo ontzettend doordacht.
Die MPS is wel cool! Altijd ramvol opties. En het loopt echt kneiterhard. Zit goed in elkaar en ik vind het een mooie auto. Skoda is ook leuk om het sleeper gehalte. De rest zie je toch vrij regelmatig in NL.
@e34m5touring: het onderstel van de mps is erg sportief. Op lange stukken kan dat vermoeiend worden. Voor de rest een fantastische auto.
Van deze auto’s zou ik persoonlijk zonder twijfel kiezen voor de Ford Mondeo (die motor!) of de Mazda 6 MPS. Hoewel ik een enorme zwak heb voor de MPS, denk ik dat ik niet om de vijfpitter in de Mondeo heen zou kunnen. Die blokken zijn me goud waard. De keuze tussen die twee is dus een lastige.
@ej20g: Google even op “Volvo 2.5T scheur onderblok” en je bent heel snel op andere gedachten…
@silverarrow: Valt reuze mee. Dat gebeurd eigenlijk alleen maar bij de v70/s60 R vanwege het vermogen wat hoger ligt. De Fords hebben er zelden tot nooit lst van
@87sandyd: Gebeurt zeker niet alleen maar bij een V70/S60R. Ook de normale 2.5T’s met “maar” 200 pk zijn regelmatig de sjaak. Die blokken hebben een structurele ontwerpfout: te dunne cilinderwanden.
Ik krijg altijd een harde van die Saab . Er reed er laatst een langs op lage snelheid en er kwam een lekker roffeltje uit. Lekker anders gewoon
@fmgarcia: en ook de Turbo-X uitvoering is binnen bereik:
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=222980094
@escort77: Ja die bedoelde ik ook met die pijpen in de bumper. Dacht dat het deze was.
Alfa Romeo 159
@dutchcarguy: plusjesjager
@dutchcorvette: een Autoblog Advies zonder Alfa, is geen Autoblog Advies
@dutchcarguy: uiteraard, knap gevonden! ;-)
@dutchcarguy: De eerste heb je :’)
@dutchcarguy: Zijn ook nog best goed te vinden binnen het budget. Een blik op autoscout vertelt me dat er meerdere nette 1750’s te vinden zijn, en zelfs een enkele 3.2 JTS Q4. Met respectievelijk 200 en 260pk kom je absoluut niks tekort. En voor ons autoliefhebbers is het een van de obvious choices, maar gemiddeld gezien is het gewoon een outsider. Zowaar een Autoblog-aankoopadvies waar de 159 ook écht een leuke toevoeging is!
@dutchcarguy: Eerste auto waar ik aan dacht toen ik de inleiding las.
@dutchcarguy:
Ja, maar wel een Ti dan !
@dutchcarguy: blijft de beste optie!
@dutchcarguy: 1750 ti, in het wit of rood metallic.
Wat te denken van een s60 met prima motor. Is niet al te duur en rijdt erg goed voor zn tijd. En voordeel: het is een Volvo.
Lucky Dennis! Kan gewoon een leuke Saab 9-3 Aero of Lexus IS 250 rijden! Ik heb ze beiden gehad. De Saab is absoluut ruimer, ennnn ook nog als Sport Estate te krijgen! Ik zou trouwens altijd opteren voor een 2.0 Turbo ipv de V6. Is een echte Saab motor, gaat niet kapot, goed te tunen en op zich al heel sterk en scheelt een hoop gewicht in de neus. De automaat ook overslaan, die is traag. De IS 250 hoef je nergens op te letten, die zijn allemaal leuk, en bulletin proof gebouwd!
@svenska_aeroplan_ab: Bulletin proof? Handig met de verkeersinfo…
@e34m5touring: Hahahaha ja
@svenska_aeroplan_ab: heb voor mijn vriendin een 9-3 Cabrio 2.0T gehaald, die komt op zich best van z’n plek. Maar ik zit stiekem toch te kijken voor een V6
S4 is niet zo’n gek idee
Yolo: dikke JDM sedan importeren!
@rd1991: Gooi eens wat opties op dan. Ben wel benieuwd.
@timmix: Toyota Cresta, Toyota Chaser, Nissan Cefiro, Nissan Cedric, Subaru Legacy Twin Turbo, Mitsubishi Galant VR4. Genoeg leuk spul te vinden.
@ej20g: Ja leuk en allemaal rhd….
@ikbenmnzus: dat heb je met auto’s die alleen in Japan verkocht zijn. Bovendien rijdt RHD in Nederland prima, 2 dagen en je weet niet beter. Geen last van dus.
@ej20g: tot je een kaartje moet trekken bij een parkeergarage. Ik heb een rhd fd3s gehad en rhd is kut. Rijd prima, maar inhalen is net zo gevaarlijk als geblindoekt de snelweg oversteken. Nee ik zou geen rhd meer willen.
Mercedes is echt een heerlijke auto, met heerlijke automaat en voldoende koppel (gechipte c220)
Yoko advies een Ouwdie S4, serieus?? Als je ‘m snel kwijt wilt zijn aan uit het Utrechtse afkomstige Noord-Afrikaanse plofkrakers…excellent choice; wil je een goede auto en er wat langer mee doen dan zijn de Accord en de Mazda zeker goede keuzes; de Lexus is errug krap van binnen.
@406_v6: daarom dus ook aan te raden in rood of geel, staat er gewoon bij ;)
Subaru Legacy 3.0R Spec B? Ook lastig te vinden overigens.
Volvo S60 R? Het is geen V70 R, dus een beetje een outsider.
@Tenck: die zijn inderdaad wel te vinden binnen het budget. Wel voor de handbak gaan, de Geartronic is veel te traag voor de auto.
@ej20g: De Geartronic is overal te traag voor, ook voor mijn D5 (in een XC70).
@Tenck: haha, heb je helemaal gelijk in. Maar in zo’n R valt het natuurlijk nog meer op. Wat dat betreft vond ik gek genoeg de eerdere 4-traps Aisin bakken van de P80 auto’s beter. Een stuk degelijker ook.
De genoemde lexus is250, en anders de Honda accord 2.4. Als je wat meer onderhoud niet erg vindt, de Benz.
Audi A6 avant 4.2 v8 ,snelle auto (slechts 6.2 naar 100 ),zo luxueus als een a8.
Vermogen, ruimte en een beetje zeldzaam in Nederland. Volgens mij wil iemand hier een yanktank!

Als ik vanavond wat meer tijd heb ga ik wel eens ff kijken wat er allemaal te halen valt met dit geld.
@lekbak: ok, ik kon het toch niet laten.

Een dodge Magnum of een Lincoln Town car voor het luxe gevoel. Uiteraard is een crown vic ook erg gaaf. Een Chrysler 300c kan ook maar dat is hier weer zo’n bekend model.
@lekbak: Mja, de Amerikanen staan wel vermeld bij “no-go”…

On Topic: ik zou voor de Sab of Honda gaan.

Of een Jag.
@e1000bmw523i: SAAB.

Edit button, please…
@e1000bmw523i: oeps. Volgende keer iets minder gehaast lezen dus…
Ford Mondeo…period! Rijdt gewoon als de beste en ze staan te koop met veel opties! Krijg je nooit spijt van
Ik ben erg gecharmeerd van de Mazda 6 MPS. Vandaag de dag is het nog steeds een mooie auto om naar te kijken en met een dikke 260PK ben je ongelofelijk rap. Serieus waar een van de beste keuzes die je kunt maken. Het mooie er van is ook dat ze er zo weinig zijn en dat maar weinig mensen er een MPS in zien. GTI’tjes pesten en Porsches bijhouden was nog nooit zo leuk geweest.

Verder ben ik best een aardige Mercedes liefhebber. Meerdere Mercedessen passeerden bij ons de revue, maar er is er eentje geweest die ons bijbleef. Een E280 Avantgarde uit 2007. Absoluut de fijnste Mercedes die we ooit hebben gehad in combinatie met zijdezachte luchtvering. Uiterst comfortabel te rijden en ontzettend rap op het gas met aan boord luxe alom. Ik heb dit ook altijd de mooiere E-klasse gevonden ten opzichte van zijn opvolger. Een exemplaar als DEZE. Heerlijke reisauto, brengt je lachend overal en nergens naartoe.

Qua outsiders is er eigenlijk zat keuze. Wat je amper op straat tegenkomt is een fraaie Infiniti G35. Geloof me, het rijdt erg comfortabel. Wel staat het op een lager niveau qua afwerking en materiaalgebruik dan bijvoorbeeld bovenstaande Mercedes. Maar het is niet te onderschatten hoe fijn het eigenlijk rijdt. Beresterke motor in het vooronder met voldoende vermogen onder de rechtervoet. Daarbij rij je een relatief jonge auto met nog geen 70.000 kilometers op de klok. Een soortgelijke auto uit Duitsland voor dat geld met zo’n kilometerstand ga je niet vinden.

SAAB is een type merk wat ik eigenlijk wel aan het missen ben. Nu het merk niet meer bestaat ben ik nog meer gaan inzien hoe eigenzinnig deze auto’s eigenlijk waren. Qua styling zo anders dan zijn concurrentie. Wellicht vind je een SAAB 9-3 niet de fraaiste auto op de markt, een fraaie SAAB 9-5 Aero biedt uitkomst. Ik persoonlijk vind hem zo veel mooier dan een 9-3 en zo’n Aero is serieus snel, 260PK is geen kattenpis. Wat ik eigenlijk nog het mooist vind zijn de stoelen, prachtig leder bekleed. Of het kontje, lekker breed. De beste auto is dit niet die je kunt vinden getuige dit advies maar wel een van de mooiere als je het mij vraagt.

Bij de schrijver van deze artikelen, mijn beste @willeme, raak je vaak een gevoelige snaar als het om Subaru gaat. En bij de zeer gerespecteerde reageerder @desjonnies staat hij beter bekend als TEO. Maar zo’n originele (!!) Subaru Impreza MKII is erg lekker en erg lastig te vinden. Daarmee is het voor mij alleen al een outsider. Deze dingen zijn rap door middel van de 230PK sterke boxermotor en AWD. Velen hebben een zwak voor een Colin Mcrae-blauwe Subaru, maar zo eentje als deze is erg clean. Wel is het een auto die je met liefde moet behandelen volgens Casper, maar als je dat doet heb je er een dijk van een auto aan.

Tegenwoordig vind ik dat het merk Lexus auto’s bouwt die veel te hoekig zijn, een veel te grote grill hebben en hierdoor een vorm van elegantie kwijt zijn geraakt. Hoe anders was dat een jaar of tien terug met bijvoorbeeld een Lexus GS430? Bijzonder fraaie dingen vind ik dit. Qua design vind ik dit veel mooier dan wat Lexus nu van de band laat rollen. Dit is een echt slagschip, gigantische auto’s zijn het maar rijden uiterst comfortabel en veilig. De auto’s zijn beresterk en snel door middel van een dikke V8 die je zachtjes op de achtergrond hoort en niet overdadig veel. Het zijn zwevende tapijten dit soort auto’s.

Eigenlijk he, er is echt belachelijk veel keuze met dit budget. Ik zie prachtige S-klasses staan, dikke 7-series voorbij komen en volle Audi A8’en. Of een dikke 330i, dik getunede Subaru’s en natuurlijk de mascotte van Autoblog, de 159. Werkelijk in elk segment kan je prachtige auto’s vinden. Ik zie eigenlijk door de bomen het bos niet meer… Ik ben zeer benieuwd naar hetgeen wat je gaat kopen, hou ons op de hoogte! Succes!
@viezefreddyw: Nou moet ik natuurlijk wel de goede link plaatsen bij de video van @casperh omtrent de Subaru Impreza aankoopadvies. Bij deze dan alsnog…
@viezefreddyw: Jij probeert de nieuwe @willeme te worden? Nu Willem zelf de adviezen schrijft doe jij de lange aanvullingen in de comments? ;-)
@kilum: In de tijd dat onze Willem zich nog onder de reageerders bevond, heb ik ook met enige regelmaat lange adviezen geschreven zoals bovenstaande. Alleen jammer dat er een aantal hier denken dat ik ‘de nieuwe willeme’ zou willen zijn. Ik wil alles behalve dat namelijk. Ik vind het gewoon leuk om over auto’s te praten, doe dat erg graag. Autoblog is daarvoor dus een leuk platform en artikelen als deze juist ideaal.
@viezefreddyw: Ja, precies… 9-5 2004 aero met de haaienbek bumper en 250+ PK, iets grotere TD04 euro, bilstein B6 eronder en je hebt een heerlijke auto!
@viezefreddyw: van die lexus heb ik altijd een net niet gevoel gehad, het achterwiel staat me net te ver naar voren in het zijaanzicht om echt af te zijn. En ik mis bij zowel jou als @willeme toch wel een beetje de Jags in het advies…

Verder top aanvulling!
@dunhozzie: Iemand met een Jaguar logo in zijn avatar mist een Jaguar… Opmerkelijk ;)

Bij het AB advies proberen we het te beperken tot 7 aanbevelingen en 1 Yolo advies. Er waren voor dit advies zo’n 200 auto’s mogelijk, bij de schifting zat dit keer geen Jaguar. Vorige week was de Yolo een S-Type, de week daarvoor was er een XK 4.2 en de week daarvoor nog een X-Type. Dus we denken wel zeker aan het merk met de springende kat! Voor dit advies zou ik ook niet weten welke Jaguar het beste in aanmerking zou komen. Een XJ is net even overdone en in dit budget heb je alleen XF’s met een heel hoge kilometerstand. Ik kan de X-Type niet aanraden boven de Mondeo die nu wel in het lijstje staat en een goede S-Type is goed mogelijk voor dit geld, maar leek ons niet echt goed aan te sluiten op de wensen van de aanvrager. Vandaar geen Jag ditmaal. Maar maak je geen zorgen, iets zegt mij dat er in een van de volgende adviezen een über-jag voorbijkomt…
@willeme: guilty as charged.

Ik snap de redenering overigens volledig, de S is beperkt qua ruimte, hoewel minder dan de IS die uiteindelijk is gekocht. En de XJ is wel ruim maar ook duur in running costs.

Ik ben benieuwd naar het volgende advies dan, want ik zit zelf erg te twijfelen wat ik zelf ga doen. Ze zijn op het werk aan het overwegen of ze de shortlease regeling gaan afschaffen of vervangen door lease. En met 50.000 km per jaar voor een Jaguar gaan van €15.000 vind ik wel erg risicovol. Hopen dus op de XE in de lease ;-)

Overigens, was jij zelf niet ook gaan kijken voor de XE? Meen me van eeuwig geleden iets te herinneren dat jij ook met een vervanging bezig was?
Wil je lekker origineel zijn, kan dan even in de VS.

Nissan Altima 3.5 (S, SV, SL) 2013-2016:
Maar liefst 270 pk. Je hebt ze al vanaf $13k, inclusief alles val je misschien net buiten die €14k.
Image

Toyota Camry 2012 3.5 SE:
268 pk, vanaf ongeveer $13k. Wat een beauty.
Image

Honda Accord EX 3.5 EX:
Anoniem, maar zeker niet langzaam met 278 pk. Ook vanaf de $13k.
Image

Kia Optima 2012 2.0l Turbo:
274 pk, je hebt al een goede voor $11k.
Image

Gezien je budget is Optima zeker geen slechte keuze.
@e550: wat moet je ongeveer rekenen voor het transport? BPM heb je vanuit Duitsland ook maar die is toch net wat makkelijker op te halen
@dunhozzie: Hangt een beetje van de Port af. New York is bijv een goedkope en dat kost volgens mij rond de $2000 voor 20ft container. Als je bijv. meerdere auto’s neemt (via een bedrijf) dan kan het zo zijn dat het goedkoper is, een 40ft container is namelijk goedkoper. Maar nogmaals, ik weet het niet exact.
@e550: iig dank voor de orde grootte, dat kan nog best interessant wezen. Moet voor het werk nog eens naar de US of A…
@e550: 850dollar vanaf Miami met de Camaro destijds. Had ik nog kunnen halveren door de container te splitten met iemand maar er moest inboedel mee.
Ik zou zeggen de Mazda 6 MPS of de Saab. Succes met uitkiezen!
De Lexus IS250 is echt een heerlijke auto, zoals al gezegd is hij wel echt krap achterin. Ook is de automaat erg traag als je zelf gaat flipperen, maar er staan ook altijd wel handbakken te koop. Ook voor de Mercedes geldt dat het een heerlijke auto is waar ik verder eigenlijk weinig op of aan te merken hebt. En dit is waarschijnlijk een open deur omdat hij al genoemd werd als “populaire 3-serie”, maar probeer een E90 uit met heerlijke 6 in lijn!

De verstandigste keuze is waarschijnlijk de Honda Accord. Wat bovendien een veel fijnere en luxere auto is dan veel mensen verwachten. Ook zal de IS250 je niet snel in de steek laten. Ook de Saab niet, al zou ik zelf ook liever voor de 2.0 gaan zoals onze Saab-man al aangaf.

Die Audi S4 zou ik maar laten staan. V8 met handbak en 344pk het klinkt geweldig. Maar je gaat er gewoon op leeglopen aan alles, benzine, onderhoud, verzekering. Bovendien had de eerste generatie met V8 wat problemen met geleiders en spanners van de distributie die vroeg of laat stuk gaan. Dat zou niet zo erg zijn als ze niet hadden besloten de ketting naar de achterkant van de motor te verplaatsen.
@reistje: een handbak op een Lexus IS250? Die mag je me wel eens tonen…
@ronin1130: volgend mij zijn de meeste Nederlandse IS250 handgeschakeld. Was er van de week zelf op zoek naar, en verbaasde mij hier ook over?
@marinepower: Ik heb het even nagekeken en je hebt gelijk. Dit wist ik echt niet dat in Europa de IS250 ook handgeschakeld te krijgen was, en niet enkel de dieselversies. Bij even verder nazien blijkt de automaat wel veruit de voorkeur te krijgen…
Zo’n S4 is heerlijk maar het problee is de distributie ketting. Het V8 blok pastte prima in de A8 en A6 maar in de A4 was het wat krapjes qua lengte dus hebben ze een distributie ketting gebruikt ipv een distributie riem wat een paar cm in de lengte scheelde. De gedachtengang van audi vervolgens was dat een ketting onderhoudsvrij zou zijn en dus verplaatste ze hem naar de achterkant van het blok om meer ruimte te maken voor onderhoud aan de voorkant. All good so far maar de spanners en rollen willen nog wel eens kappt gaan, opzich zou dit geen heel groot probleem zijn als de ketting aan de voorkant zou zitten maar nu hoj aan de achterkant zit moet het hele blok worden uitgebouwd. Dat is veel werk en dus kost het veel aan maniren bij een reparatie. Alle S4’s van de B6 (B7 ben ik niet zeker van) generatie krijgen dat probleem dus als je er een aanschaft luister dan of hij bij een koude start wat ranmeltjes heeft want dat wijst er op dat ie het probleem heeft. Probeer anders na te gaan of het reeds verholpen is en anders zal je rekening moeten houdem met het feit dat die dure reparatie er aan zit te komen.
Mercedes CLS350 of CLS500.
@aarsgewei: CLS 500 valt niet binnen het budget. Er staan er wel wat. Maar met 250K + op de klok. En 1 die ik redelijk onbetrouwbaar acht.
Een Skoda kun je misschien het beste ook origineel uit Tsjechië halen. Daar is de keuze groter.

Even de prijs door http://www.wisselkoersen.nl halen leert je dat deze binnen het budget valt.
Bijv:
http://www.aaaauto.cz/en/skoda-superb/car.html?id=132292854#make=109&model=994&palivo=1&sort%5B%5D=11&sort%5B%5D=0&body=S

In Nederland langs de Skoda dealer voor Nederlandse software en klaar is Dennis.

Maar persoonlijk zou het niet mijn keuze zijn. Ik zou gaan voor een C32 AMG. Bijvoorbeeld:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/288820871?asrc=st|as
@kilum:
Ik heb niet zo veel ervaring met mercedes, maar imo is een oude wagen met topmotorisering kopen echt 100% garantie voor exorbitante kosten. Belastingen zitten dan veel meer tegen de limieten van het ontwerp aan, en dat ga je merken bij hogere kilometerstanden. Daarnaast kosten die onderdelen nog eens 2x zoveel, en zijn ze 10x zo moeilijk uit/in te bouwen. Neem dan een C280 ofzo.
@kilum: in de diplomatieke wijk van Praag struikelde je bijna over de Superb 3.6, met de 4 uitlaten!
@ronin1130: Klopt net als over de S-klasse. Allemaal met vlaggetjes er op van een of ander 3e wereld land. Het meest lagwekende is nog wel de Chinese diplomaat. Die rijd overal naar toe in niet 1 maar in 5 verlengde S-klasses.
Iets japans,omdat het van jezelf is en je zelf het onderhoud moet betalen.
Jappen altijd goed qua betrouwbaarheid, die Mazda, mooi ding, modern en betrouwbaar, kunje gewoon 10 jaar in rijden.
Yolo :
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=231223643&isSearchRequest=true&scopeId=C&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&maxMileage=100000&makeModelVariant1.makeId=14700&makeModelVariant1.modelId=16&pageNumber=1
De dikste e39 530i of als je er van houdt een 540i die je kan vinden?
VW CC, klasse en style..
Is een S-Max 2.5T eigenlijk wel een MPV? Hij is wel vlot en ruim.
Er wordt een outsider gevraagd. En dan kom je met een sedan van Ford, Skoda, Mercedes en Audi… Een stuk minder outside dan de C5 die hij ervoor gaat inleveren in elk geval.
Goed, Japanners lagen serieus uit de gratie, en Saab bestaat niet meer – dus daar zit nog een outsider luchtje aan.
Wil je echt een outsider, kies dan voor de Lancia Thema / Chrysler 300, Infinity G, Exeo ST 2.0 TSI en een aandeeltje koninklijke olie, of natuurlijk een eerder genoemde S60 T5.
@mout: 300c ook een dijk van een auto
@rob5nismo: qua formaat ja, de rest is echt om te huilen.
Honda Accord is mijn favoriet maar ook de Lexus IS is een sterke kandidaat.
De Mazda 6 is in Nederland best wel ondergewaardeerd! En de MPS versie was dat helemaal, geheel ten onrechte. Ik durf gerust te beweren dat ’n Mazda 6 net zo fijn stuurt (of misschien nog wel beter…) dan ’n Alfa 159. Ik heb zelf 3 Mazda 6’s gehad in ’t verleden & zij bezorgden mij altijd ’n smile van oor tot oor :-D
Heb een tijdje gereden in een Saab 9-3 die ook langs Hirsch was geweest. Stapte altijd met een lach in en vooral uit die auto. Lekker pittig blok en de bocht ging wilde hij ook hard om. Buiten problemen met de airco nooit wat mee gehad. Zelf vind ik vooral het uiterlijk erg lekker. Dus ja, ik zou de Saab doen!
Eentje die in het rijtje Japanse outsiders past: de Subaru Legacy. Boxermotor, AWD, legendarisch betrouwbaar.
Mijn Mondeo 2.5T wagon in S uitvoering komt te koop, je mag altijd eens komen kijken…
Ik rijd al een jaar of 7 in mijn Mondeo 2.5T sedan (die binnenkort in de verkoop gaat) en nooit problemen mee gehad. Heb ervoor een V70 T5 gehad, maar die haalde het qua rijgedrag in het geheel niet bij de Mondeo. Zeker met 19″ wielen eronder.
Kan een ieder dus aanraden de Mondeo eens te bekijken. Zeker die van mij. :)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).