Autoblog Awards: Motoren van het jaar 2017

Auteur: , 43 Reacties
2017 Motor Awards

Wie leverde de beste krachtbron van 2017? Welke motor was het allerlekkerst? Dit zijn de Autoblog Motor Awards 2017!

We hoefden dit jaar niet te treuren: er waren nog steeds motoren met meer dan drie cilinders leverbaar. Sterker nog, we reden gewoon nog 8, 10 en 12-cilinders. Geen 16 helaas (Bugatti, bel ons!!1! xxx), maar wat niet is kan nog komen. Was het allemaal rozeschijn en manegeur? Neen. Het wordt bijvoorbeeld steeds lastiger om lekker klinkende krachtbronnen aan te wijzen, dat is de downside van turbo’s en hybrides. Om over de soundtrack van elektrische aandrijflijnen maar te zwijgen natuurlijk. Maar het gaat niet alleen om geluid, het gaat ook om karakter, om souplesse, om het “wil ik hebben”-gevoel. Allemaal compleet subjectieve waardes die door uw jury (@Wouter en ik, @casperh) nog subjectiever geïnterpreteerd worden, dus geen moeilijke tabelletjes om te vergelijken. Gaan wij in deze verkiezing mee in de trend om kleinere / efficiëntere / schonere motoren te kiezen? Oordeel zelf!

Autoblog Motor Award – diesel
Wouter heeft geen favoriet, sterker nog: hij pleit ervoor de diesel dood te verklaren. Misschien heeft hij gelijk, want de beste diesel werd begin dit jaar nog geleverd bij Porsche, maar inmiddels niet meer. Er wordt gefluisterd dat Porsche een dieselcomeback maakt, tot die tijd is deze award dus een soort van postuum. De Autoblog Beste Diesel Award gaat (net als vorig jaar) naar de Porsche / Audi 4.0 V8 diesel. Met 422 pk, 850 Nm koppel en een sprint naar 100 in 4,5 seconden in de Porsche Panamera 4S Diesel kunnen we er niet omheen. Gewoon omdat er geen betere diesel leverbaar was in 2017. Oh trouwens, Audi levert hem nog wel gewoon in de SQ7. Die laatste is HIER te zien, versus de BMW 750ld.

Porsche 4.0 V8 Diesel

Autoblog Motor Award – atmosferisch
Meerdere gegadigden voor deze categorie. Waar ik persoonlijk de 4.0 zescilinder boxer uit de Porsche 911 991.2 GT3 nomineerde wegens zijn fabelachtige soundtrack en heerlijke performance, had @Wouter een valide argument: meer is beter. In dit geval meer cilinders. Tien om precies te zijn. Kippenvel bij 6000 toeren per minuut, nekharen omhoog bij 7000 en dan moet je nog een heel stuk tot de redline. Goed voor 640 pk, een sprintje naar 200 in 8,9 seconden en premature ejaculatie op de toerenbegrenzer. De winnaar van de Autoblog Motor Award in de categorie Atmosferisch: de V10 uit de Lamborghini Huracán Performante.

Lamborghini Huracan Performante V10

Autoblog Motor Award – plug-in hybride
Dit kan maar één aandrijflijn worden. Alle anderen zijn zo kansloos als bij het stoplicht. Of heb jij een plug-in hybride die de 680 pk sterke plug-in hybride drivetrain van de Porsche Panamera Turbo S e-hybrid de baas kan? Een 4.0 V8 met 550 pk en 770 Nm was niet genoeg en dus schroefde Porsche er voor de Turbo S nog een elektromotor bij met 136 pk en 400 Nm koppel. Resultaat: 680 pk en 850 Nm. En nul tot honderd in minder dan 3,5 seconde. Elektrotechniek toegepast op prestaties, maar ook nog eens redelijk bruikbaar om efficiënt te rijden. Mocht je dat willen. Nee natuurlijk wil je dat niet, planken met dat hok!

Porsche Panamera Turbo S e-hybrid

Autoblog Motor Award – pornoblok
Dit is waar het voor uw jury lastig werd. Het blok dat je in eigenlijk elke auto wil hebben. De Lexus V8, uit onder andere de Lexus LC, is bijvoorbeeld pure oorporno. De Mercedes 43 AMG kroop onder de huid van Wouter. Maar hét pornoblok dat je in iedere auto wil hebben is die uit de Mercedes S63 AMG. Die dikke V8 biturbo heeft power (612 pk) en koppel (900 Nm) in zodanige overvloed dat je bij 314 kilometer per uur op de teller overduidelijk in de begrenzer loopt. Waarmee het blok je eigenlijk zegt: ik kan nog veel meer als je wil. Een absolute beul van een motor en door de hot-v opstelling is het blok ook relatief compact, dus in de meeste auto’s zal hij wel passen. En anders maak je het maar passend. Op de achterbank ofzo.

Mercedes S63 AMG V8 Biturbo

Autoblog Motor Award – bang for your buck
Ok, eerlijk is eerlijk, tot nu toe was het wel erg prijzig allemaal. Tijd voor iets wat een beetje betaalbaar is, of in ieder geval wordt. We kunnen voor de 2.0 TSI van onder ander de Volkswagen Golf R kiezen, maar dat doen we niet. Want er is een new kid on the block. Of eigenlijk zijn er twee new kids on the block. Om te beginnen de 1.8 turbo uit de Alpine A110, die met 252 pk erg lekker voelde in z’n lichtgewicht verpakking. Bovendien is dat het blok dat we ook in de Mégane R.S. gaan zien met meer pk’s. Echter: in die Mégane zal het blokje betaalbaar zijn, bij de Alpine A110 is dat toch niet helemaal waar nog. En aangezien de Mégane R.S. nog niet leverbaar is slaan we dit blok nog even over en nomineren we hem met potlood voor volgend jaar. De Hyundai i30 N heeft meer power én is betaalbaarder dan de Alpine A110, en bovendien is die auto voorzien van een bijzonder prettig 2.0 turboblok dat in topspec goed is voor 275 pk en 353 Nm koppel. Daarmee kan je in 6,1 seconden naar de honderd vegen en een top van 250 kilometer per uur halen. Een soepel blok dat lekker gretig aan je rechtervoet hangt en bovendien, als we bang for you buck letterlijk nemen: geen viercilinder plofte dit jaar zo bruut en hard als de i30 N met de sportuitlaat op standje there goes the neighbourhood.

Hyundai i30N Turbo

Autoblog Motor Award – elektrisch
Wouter reed dit jaar met de Renault ZOÉ naar Zeeland. Einde.



43 reacties

-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Meest vooruitstrevende motor oid?
@janmetdelangeachternaam: Lexus Multistage Hybrid. Hiezo?
Melk, de witte motor duuhh
Serieus, bij de diesel komen jullie aan met een 4.0tje met maar 850 Nm? Als het aanbod hier zo treurig is kijk dan eens over de grens.
6.6L L5P Duramax V8 445PK, 1.234Nm (Oa GMC Sierra 3500HD)
6.7L PowerStroke V8 440PK, 1.254Nm (Oa Ford Super Duty)
6.7L Cummins I6 385PK, 1.260Nm (Oa Ram 3500, in minder krachtige vorm ook met handbak)
@robert110: Het ook niet alleen om de pk’s he
@shadowbroker: Vind het verschil in koppel nog veel schrijnender.
@dieselkameel: Ja sorry, bedoelde de kracht in het algemeen
@robert110: de 5 liter V8 Cummins wat in de Nissan Titan zit mag er ook bij misschien niet te vergelijken met de Ford, GM of Dodge maar met 310 pk en 750nm ook lekker blokje
@robert110: DAF maakt ook nog wel een paar leuke blokken met een paar duizend Nm…
@trustmeiamanengineer: Max 2600NM voor echt hoge Koppels kom je bij Scania 3500NM en Volvo 3550NM terecht.
@Dickie: MB Actros SLT!
@henkhupelschoten: Heeft ook “maar” 3000NM. Overigens prima truck voor zwaar transport.
@trustmeiamanengineer: kijk ook gerust eens bij Wärtsilä, die hebben deze cijfers pér cilinder.
@marinepower: altijd baas boven baas haha
@robert110: my man
@robert110: Die zijn in Europa volgens mij helemaal niet officieel leverbaar, alleen via grijze import. Daarnaast zijn het onzuinige stink-diesels die niets op Europese wegen te zoeken hebben tenzij het in een vrachtwagen zelf is …
Renault Zoë!
Motor van het jaar? De 187cc 4-takt motor van mijn Honda gazonmaaier natuurlijk!!!
Lompe vooroorlogse troep ..

Leuk voor autoliefhebbers petrolheads en F1 kijkers ..
Geen verrassend lijstje op de Alpine A110 na. Maar ik kan hier alleen maar mee instemmen!
Ik zie maar één motor (Lamborghini), voor de rest alleen wat plastic kapjes…
Mag ik de nieuwe R6 nomineren? En de nieuwe Panigalle V4, oh en vergeet de verse GSX-R 750 niet. *Leest na de kop nu ook de rest van het artikel* Ohh, laat maar…
@dizono: of de R6 vanaf 2008
@dizono: oooh Nevermind te snel gelezen
@dizono: GSX R-750 mag altijd.
@dizono: de V4 Panigale, daar word ik echt hebberig van…
pornoblok? = Corvette
Die laatste is het mooist. Wouter reed met de Renault Zoë naar zeeland. Einde. Hahha wat een beschouwing 😂🤣
Over elektromotoren is ook niet veel te melden. AC of DC en diameter. Er zit weinig emotie in.
@dare2think: je kan prima “geen emotie” zeggen, want dat is helaas zo bij elektrohokken… helaas maar waar
@spykerboy: jouw mening is geen feit hoor. Er zijn zat filmpjes te zien met een berg emotie als zo’n Tesla van z’n plaats knalt in Ludicrous mode. Helaas voor jou is dat wel waar X.
@2wheeler: Alleen hard kunnen is geen emotie, emotie komt voort uit hoe zo’n motor zich gedraagd, de geluiden dat ie maakt etc… Elektro hokken zijn net ziekenhuizen in mijn optiek, veel te steriel.
@spykerboy: geluid is energie die niet in de voortstuwing is gaan zitten, de daarbij passende emotie is er dus een van verdrietigheid om de inefficiëntie. De beleving bij een elektromotor is juist groter, dat gaat allemaal zo soepel, zo stil en toch zo vlot dat het onwerkelijk wordt.
@mashell: sorry, kan het niet met je eens zijn, als een auto geen geluid maakt is voor mij de lol er meteen vanaf, en nee speaker geluid werkt niet aangezien je altijd zal weten dat het nep is. Daarbij is er niks mis met inefficient, Als dat wel erg was zouden heel veel mensen allang geen baan meer gehad hebben en vervangen zijn met robots etc….

Al geef je mij 10 miljoen euro, als ik dan alleen nog elektrisch mag rijden sla ik die 10 miljoen zo af, sterker nog al maak je er een miljard van doe ik het nog niet, zou niet weten wat ik met mn geld moet als ik geen leuke autos meer mag kopen om te rijden ervan.
@dare2think: Denk er maar over na, het is de inefficientie die we leuk vinden. Motoren die in bepaalde delen van het toeren gebied niet goed presteren en dan verderop in het toerengebied weer wel. Of met een turbo heel anders werken. En natuurlijk een leuk geluidje.
@fanboy: maar dat is toch ook leuk! Als mijn 1 cilinder hokkend en bokkend de bocht door gaat geniet ik daarvan omdat ik weet dat de hel los breekt na de bocht. Ik kan daar echt van genieten. Maar ik kan ook genieten van de instant power van een EV.
Nu kan je wat zeggen over VAG, maar motoren bouwen lukt ze blijkbaar wel :)
@poeperman: Nou ja, daar zijn de meningen over verdeeld. Ze staan niet in alle lijstjes bovenaan :P
Voor de pornoblok categorie zou ik zeker gaan voor de 2.5 TFSI uit de RS3! 5 cilinder turbo, allerlekkerste geluid! Met een minimale kuur ook bloedsnel
Ben het met de gehele lijst eens, behalve het pornoblok. Niet dat er iets mis is met die AMG V8, maar kom op. Er bestaan ook nog NA V12’s in deze wereld. En anders wel het BAS-blok van de ZR-1.
Flatplane V8 van de GT350(R), toch ook wel erg spectaculair.
Ik vind het 1.0 tsi blok met 86pk in de Octavia ook een porno blok, het zuigt zo hard, het gaat helemaal nergens over en er zal ook niemand met trots zeggen dat hij/zij hiermee zijn tijd doorbrengt…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).