
BMW M is voorlopig niet van plan om de verbrandingsmotoren bij het grofvuil neer te zetten.
Heb je de elektrische M3 al gehoord? Voor je dit gaat lezen, zou ik dat artikel eerst even gaan doorspitten en luisteren naar het, eh, bijzondere geluid van de iM3. Gelukkig komt de elektrische 3-serie van BMW M straks niet alleen met elektromotoren, maar ook met verbrandingsmotoren. Dat hoopt de sportieve divisie nog lang te mogen doen.
Dit zegt Sylvia Neubauer. Zij is de vice-voorzitter van de klant-, merk- en salesafdeling van BMW M. Je kunt wel zeggen dat mevrouw Neubauer flink wat in de melk te brokkelen heeft. Zij heeft in het in een gesprek met het Australische CarExpert over de toekomst van verbrandingsmotoren bij BMW M.
”Zolang als de regels het toestaan”
Neubauer: ”We bieden volledig elektrische M Performance-modellen in de meeste segmenten die een echt M-gevoel leveren zonder lokale uitstoot. Wij geloven dat er ruimte is voor andere technologieën, zoals hybride of conventionele motoren. Je kunt erop vertrouwen dat we voorbereid zijn op de toekomst. Ik kan je ook verzekeren dat de volledig elektrische M3 een broer krijgt met een verbrandingsmotor.”

Dat laatste wisten we al, maar het is altijd goed om het nog eens van iemand binnen de organisatie te horen, toch? Hoelang BMW de benzine-M3 wil verkopen, wisten tot vandaag nog niet. ”Zij [de elektrische M3 en benzine-M3] zullen parallel naast elkaar bestaan. Wat de klantvraag ook zal zijn, we hebben de mogelijkheid om in te spelen op de vraag vanuit welke markt dan ook. Zolang dat de regels het toestaan.” Als het aan Wopke ligt, is dat in 2035 al het geval.
Wanneer komt de nieuwe M3?
Eind dit jaar nog trapt BMW af met de productie van de Neue Klasse in Europa. Daar hoort ook een 3-serie-achtig model bij. De elektrische M3 komt niet op dat platform te staan, maar is een doorontwikkeling van de huidige M3. Wanneer BMW deze auto’s lanceert, is nog niet bekend. CarExpert verwacht dat zowel de elektrische als de benzine-M3 ergens in 2028 in de configurator verschijnt.
Foto: BMW M3 G80 Competition rijtest video
Die M heeft toch al lang niets meer met motor te maken.
Het is al tijden niet meer dan een badge die je zelfs op een pakketje bij de goedkoopste modellen kunt krijgen.
Heb je dr weleens meegereden?
Dat is de conclusie van de meeste mensen die geen echte M rijden, het zijn maar een paar stickertjes…ga maar eens proefrijden zou ik zeggen, dan piep je wel anders
Toch, ik kan M niet meer echt serieus nemen. De 2 serie 1.5 van mijn buurman heeft de M badges erop, het elektrische busje dat iX1 heet heeft ze. Dat straalt echt MOTORSPORT uit zeg. De m5 en xm zijn extreem zware en logge hybrides die langzamer zijn dan de vorige m5 en de x5m. Eigenlijk vind ik enkel de M2, 3, 4 nog tof.
Dus jij hebt een verschillende M-modellen gereden om daarover te kunnen praten? Vertel eens in detail ajb, ben namelijk benieuwd naar je ervaringen.
Niet zo piepen kindje. Je hoeft er niet mee gereden te hebben om te zien dat de echte M modellen van vroeger niet hetzelfde bevangen als de m5 en XM die we nu hebben, die dik 1000 kilo te zwaar zijn en langzamer dan hun voorgangers.
Vroeger waren alle auto,s ongeveer 35% lichter dan nu hè, vergelijk voor de grap eens een golf van 15 jaar geleden met 1 van nu. Het klopt dat de grotere M modellen nu een stuk zwaarder zijn dan de vorige generatie, volledig te wijten aan de milieumaatregel die ze plug in hybride noemen,
Maar het blijven ontzettend goed rijdende zeer sportieve auto’s, maar dat moet je gewoon een keer zelf ervaren, het is namelijk niet gewoon een kwestie van heel veel vermogen geven om een echte M te creëren. Ik heb proefgereden in een X3M40i en een X3M Competition, de ene heeft een B58 motor, de andere de M motor S58, het verschil tussen die 2 auto’s is enorm. Power hebben ze allebei eigenlijk veel te veel, maar de wegligging, afwerking en overal beleving in de echte M is vele malen leuker, maar voor sommigen niet geschikt voor dagelijks gebruik,
Dus jouw buurman heeft een busje met M sticker, en jij bent nu opeens kenner?
Nee. Ik ben geen kenner. Nergens zeg ik dat. Je mag het met mijn mening oneens zijn. Vrij land. Moet ik je dat uitleggen of begrijp je dat?
Ahhh kijk “Wolflow” is een echte kenner. Deze heeft er verstand van.
Als ik u was zou ik niet zulke domme uitspraken doen en jezelf eerst eens goed verdiepen in bepaalde materie, VOORDAT je uitspraken doet. Kom je waarschijnlijk een stuk verder😉
Wordt altijd zo moe van die mensen die zeiken over M badges op een 218 oid. Dat is van alle tijden en word al jaren gedaan door vrijwel alle auto merken. Gewoon een questie van marketing. In de jaren 80 kon je bijvoorbeeld ook RS spoilers, velgen en stikkers kopen voor je ecort, Sierra enz kopen die niets met de echte motorsport afdeling van van Ford te maken hadden. Ik kan zo nog wel een aantal voorbeelden verzinnen (bijvoorbeeld Rallyart). Dat neemt niet weg dat BMW onder de M noemer ook gewoon echt sportieve auto’s maakt waar heel veel extra ontwikkeling en techniek in zit.
Het is een bekend verhaal: “BMW M gaat zolang als mogelijk door met ICM”. Helaas betekent dat niet dat we ze dan in Nederland ook kunnen bestellen. Ze (BMW) zullen de ICM’s leveren in markten waar toegestaan en er vraag naar is. Eén (of beide) voorwaarden zullen niet van toepassing zijn op NL (door wetgeving of prijsstelling).