• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW M6 Cabrio (F12): Rijtest en video

Auteur: Wouter, gepost 13 augustus 2012 om 16:00 – 125 Reacties

Afbeelding BMW M6 Cabrio (F12): Rijtest en videoAfbeelding BMW M6 Cabrio (F12): Rijtest en videoAfbeelding BMW M6 Cabrio (F12): Rijtest en videoAfbeelding BMW M6 Cabrio (F12): Rijtest en videoAfbeelding BMW M6 Cabrio (F12): Rijtest en videoAfbeelding BMW M6 Cabrio (F12): Rijtest en videoAfbeelding BMW M6 Cabrio (F12): Rijtest en videoAfbeelding BMW M6 Cabrio (F12): Rijtest en video

BMW M6 Cabriolet F12
Het krachtigste blok van BMW gekoppeld aan, volgens sommigen, het meest begeerlijke model. Dat moet wel vuurwerk opleveren.

Anderzijds heeft de M6 Cabriolet geen makkelijke taak. Zijn voorganger had een nog meer uitgesproken uiterlijk en die fabuleus klinkende V10 aan boord. De V10 was echter ook zo dorstig dat Bonnie St. Claire er een matig drinker bij lijkt. Dat is ook één van de redenen dat de V10 exit is, maar we krijgen er wel iets heel leuks voor terug. Strikt genomen is de 4.4 V8 met M TwinPower Turbo technologie een veel beter blok. Of de V8 ook leuker is, dat valt nog te bezien.

BMW M6 Cabriolet F12

De oude V10 was op eerste gezicht (lees onderin het toerengebied) altijd wat tammetjes. Tot het moment dat alle vloeistoffen warm waren en de bestuurder zich het volledig genoegen van het zeer ruime toerenbereik gunde. De V10 was dan zo krachtig dat je als bestuurder net zo snel in een genante situatie kon krijgen als een puber die het volledige Nederlandse dames hockeyteam op het naaktstrand tegen komt. De V8 doet het duidelijk anders, zijn potentie staat het gehele toerenbereik paraat. Alsof het M6 blok niet één, maar twee van die blauwe pilletjes tot zich heeft genomen.

BMW M6 Cabriolet F12

Waanzinnig dat is. Waanzinnig snel, waanzinnig knap dat de ingenieurs het voor elkaar hebben gekregen, maar ook waanzinnig intimiderend. De TwinPower Turbo dwingt respect af, het maakt de M6 (en de M5) niet de auto waarmee je direct volle pollen weg moeten stuiven. Dat heeft ook iets met het verdere gevoel van de auto te maken, maar daarover later meer. De krachtsontwikkelings van de V8 is fantastisch, het is geen ouderwets turbo-blok met dito turbo-gat. Je kent ze wel, van die turbo’s die onderin slapen en er daarna als een hakbijl proberen de bestuurder te vermoorden. De TwinPower Turbo V8 van BMW is veel verfijnder, vanaf 1500 toeren is het maximum koppel van 680 Nm beschikbaar en dat houdt aan tot 5750 tpm. En tussen 6000 en 7000 omwentelingen is vervolgens weer het volledige maximum vermogen van 560 pk beschikbaar. Bij 7200 toeren is de pret op, de oude V10 ging daar juist nog even door. Punt is wel dat tussen 1500 tpm en de redline de V8 altijd paraat staat. Zelfs de 295 brede achterbanden laten zich op droog wegdek mogelijk overrompelen door al die TwinPowerrrrrr, laat staan als het glad is. Dat maakt de M6 (en de M5) geen katje om zonder handschoenen aan te pakken.

BMW M6 Cabriolet F12

Snelste straatauto ooit gebouwd door BMW
De M6 Coupé (F13) is de snelst sprintende BMW op vier wielen ooit, maar *neemt nog een slok azijn* dat zegt vooral iets over wat er in het gamma van BMW mist. Een opvolger voor de M1 dus, want de Audi R8 V10 en Mercedes SLS AMG hebben geen enkele moeite om de M6 hun achterlichten te laten zien. De M6 Coupé sprint namelijk in 4,2 seconden naar de 100, net snel genoeg om de R8 V8 te verslaan. De M6 Cabriolet moet het wegvouwbare dak meesjouwen en doet er daardoor 4,3 seconden over. De topsnelheid is naar keuze begrensd op 250 of 305 km/u als gekozen wordt voor het M Driver’s pakket.

BMW M6 Cabriolet F12

Het aardige aan de cabriolet, en niet van de coupé, is dat het dak eraf. Joh? Echt? Ja, de reden dat ik er nog eens extra aandacht aan besteed is omdat de M5 (en waarschijnlijk dus ook de M6 coupé) mij qua geluidsbeleving niet 100% kunnen bekoren. Maar bij de cabriolet gaat het dak er letterlijk en figuurlijk vanaf en krijg je opeens veel meer van de brul die de V8 door de vier uitlaten naar buiten slingert. Lekker is het, maar nog steeds is er ruimte voor verbetering.

BMW M6 Cabriolet F12

Zelfs rijdend is het (toch forse) dak gewoon te openen en te sluiten tot een snelheid van 40 km/u, net voldoende om het in de stad te doen dus. Het openen duurt 19 seconden, dus het valt niet aan te bevelen dit tijdens een stoplichtsprint te doen. In 13,1 seconden staat er al 200 op de klok, het openen van het dak is dan allang gestopt en waarschijnlijk kun je de resten van je softtop langs jouw persoonlijke dragstrip gaan verzamelen. Sluiten duurt overigens nog iets langer, best irritant die 24 seconden als een regenbui je overvalt tijdens het filmen van het interieur.

BMW M6 Cabriolet F12

Rijeigenschappen
Laten we beginnen met het goede nieuws: voor het type auto is de M6 een erg indrukwekkend apparaat. Onderstuur is er nauwelijks en het 100% variabel sperrend M differentieel zorgt voor belachelijk goede tractie de bochten uit. Wielspin opwekken en dwars zetten is natuurlijk ook geen enkel probleem door de kleine kernreactor (die BMW eufemistisch 4.4 V8 met M TwinPower Turbo technologie noemt). Toch heeft de M6 last van zijn omvang: het gewicht volgens EU normen is 2055 kilogram en de 6-serie is ook gewoon een forse auto. Om een idee te geven een BMW 7-serie is slechts 3mm breder….

BMW M6 Cabriolet F12

BMW M6 Cabriolet F12

De M6 verloochent zijn afkomst niet: ondanks alle sportieve toevoegingen is het vooral de enorm opgepepte versie van een GT. Dankzij de hydraulische stuurbekrachtiging is het stuurgevoel goed, maar af en toe ervaar je een zweem van vaagheid. Hetzelfde geldt voor de tractie, de strijd tussen de 295 mm brede achterbanden en de 560 pk is niet altijd 100% te volgen. Het leukste is het dan ook om de M6 op open wegen tempo te maken met de M6. Die acceleratie he, fantastisch, de zeventraps bak met dubbele koppeling versterkt het gevoel nog eens, want in de meest heftige stand gaan er flinke klappen door de aandrijflijn.

BMW M6 Cabriolet F12

Knopjes fetish
De besturing, de schakeltijden van de versnellingsbak, gasresponse, het onderstel, het ESP systeem zijn allemaal in drie smaakjes te zetten en dan kon je ook nog kiezen om volledig automatisch te rijden of te flipperen. Dat maakt 486 combinaties, waarvan je er gelukkig twee onder de knoppen M1 en M2 op het stuurwiel kunt programmeren. Ja, bij de M6 (en M5) hoeven we ons niet meer te beklagen dat er niet genoeg in te stellen is. De verschillen zijn ook duidelijk te merken, dus er valt ook daadwerkelijk wat te kiezen.

Andere leuke items voor de borrelpraat zijn de nieuwe M remmen met blauwe klauwen die ook ingewisseld kunnen worden voor een lichtgewicht remsysteem met carbon-keramische remschijven. Voor de coupe is er ook een lichter, met koolstofvezel fibre-reinforced plastic (CFRP) versterkte, kunststoffen dak, maar als cabrio-man kan je daar weer tegenover stellen dat jouw dak eraf kan.

BMW M6 Cabriolet F12

Prijs & concurrentie
Lang leve Den Haag, want in ons door CO2-uitstoot gedomineerde belastingstelsel is de veel zuinigere M6 een pak goedkoper geworden. Maar liefst 35.000 euro scheelt het! De coupe is al de uwe voor 153.250 euro, de cabrio kost 162.700 euro. Voor onze Belgische bezoekers: we vinden jullie nog steeds niet lief als het over prijzen gaat, want jullie betalen nog eens een kleine 30.000 euro minder.

BMW M6 Cabriolet F12

Vergeleken met concurrentie zoals de Jaguar XK-RS of de Mercedes-Benz SL63 AMG is de M6 absoluut de prijspakker. De Jaguar is overigens de sportieve keuze van dit drietal, de Engelsman is kleiner, lichter en stuurt fijner. De M6 heeft iets meer ruimte op de achterbank, hoewel het ook geen volwaardige vierzitter is tenzij er vier mensen van 1 meter 60 op pad gaan. Voor het geld van een M6 komt ook een 911 (cabriolet) in beeld, sterker nog: er blijft geld over voor de aankleding.

Conclusie: een monument van een auto, vooral de technologie en het motorblok. De M6 is echter geen vaandeldrager qua sportiviteit voor BMW, maar ach who cares. Het is namelijk wel een ontzettende gave auto.

Ook interessant!

  • BMW M440i xDrive Cabrio rijtest
    BMW M440i xDrive Cabrio rijtest video
  • Video: BMW M4 cabrio met stoffen kap in actie
  • BMW iX xDrive40 rijtest video
    BMW iX xDrive40 rijtest video
  • BMW M3 G80 Competition rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
  • Deze EV was wél een goede investering
  • Officieel: Tesla draait niet meer om duurzaamheid
FacebookTweetPinLinkedIn

6-serie, BMW, Cabrio, f12, m6, Rijtest, Video

Vorig bericht: « Recall: Mercedes M-Klasse heeft gevaarlijke vloermatten
Volgend bericht: Rhys Millen verbreekt Pikes Peak record »

Lees Interacties

Reacties

  1. alcantara zegt

    13 augustus 2012 om 16:06

    Perfecte wagen, perfecte kleur! Alleen jammer dat het de cabrio-variant is.

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      13 augustus 2012 om 16:43

      @alcantara: Waarom eigenlijk? Refereer je naar de ‘performance’ van de cabrio ten opzichte van de Coupé? (lees: stijfheid, gewicht). Zoja, als je per sé pure ‘performance’ wilt is dit sowieso niet de juiste bolide als je relativeren gaat.

      Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      13 augustus 2012 om 16:44

      @alcantara: En als je ’t design bedoelde, negeer m’n post.

      Login om te reageren
      • alcantara zegt

        13 augustus 2012 om 17:56

        @kaasboerin: ik doel inderdaad op het design maar dat is een kwestie van smaak. Ben sowieso geen fan van cabrio’s.

        Login om te reageren
        • alcantara zegt

          13 augustus 2012 om 17:58

          @alcantara: Alhoewel ik hem niet zou weigeren natuurlijk, maar dan hield ik toch de kap dicht omdat ik niet zo sexy ben als Wouter.

          Login om te reageren
  2. martinh zegt

    13 augustus 2012 om 16:06

    Leuke rijtest! Welke 2 concurrenten worden er bedoeld?

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      13 augustus 2012 om 16:09

      @martinh: dan moet je de tekst even lezen, of logisch nadenken;)

      Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      13 augustus 2012 om 16:39

      @martinh: Ik denk Mercedes en Lexus. Misschien Mercedes en Jaguar hoewel de XKRS ook geen supersportauto is.

      Verder geen idee wat er nog meer RWD en heel snel is…

      Login om te reageren
      • jrmpower24 zegt

        13 augustus 2012 om 18:20

        @jaapiyo: alsof de SL63 AMG wel een echte sportauto is!

        ook de XKR-S is dat niet.

        Login om te reageren
    • Marijn90 zegt

      13 augustus 2012 om 17:42

      @martinh: een gokje. Ik denk audi met de r8 en mercedes met de sls wat denk jij?

      Login om te reageren
  3. jeroen92 zegt

    13 augustus 2012 om 16:07

    Waanzinnig.

    Login om te reageren
  4. rufctr01 zegt

    13 augustus 2012 om 16:12

    Schitterende auto. Mooi interieur, stijlvol design en rijdt waarschijnlijk waanzinnig.

    Login om te reageren
    • norge zegt

      13 augustus 2012 om 17:42

      @rufctr01: Over een paar jaar voor een prikkie op te halen bij de domijnen.

      Login om te reageren
  5. lincoln zegt

    13 augustus 2012 om 16:14

    dat woog een Cadillac Eldordo ook ..

    40 jaar geleden !!

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      13 augustus 2012 om 16:57

      @lincoln: Hahaha, dat klopt, maar de opties op dat ding:
      – Stuur
      – Schakelpook/automaat
      Bij wijze van spreke, en tel daarbij de veiligheidseisen op tegenwoordig en je hebt ’n ‘boot met wielen’.

      Login om te reageren
      • dawwg zegt

        13 augustus 2012 om 17:12

        @kaasboerin: Kom zeg, iemand die een 40 jaar oude roestbak met springveren vergelijkt met een hi-tec cabrio met kreukelzones, airbagsm, etc. moet je niet serieus nemen, hij trollt elk topic met hoe ‘bigger bolder better’ alles in/uit de USA is, althans zogenaamd …

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          13 augustus 2012 om 17:55

          @dawwg:

          roesten doet plastic idd niet ..

          maar over 40 jaar rijdt die 80 jaar oude Eldorado nog wel ..
          en dit ding niet ..

          Login om te reageren
          • dawwg zegt

            13 augustus 2012 om 18:39

            @lincoln: Pfffff, die deathtrap is dan allang weggeroest joh.

            Login om te reageren
            • lincoln zegt

              13 augustus 2012 om 18:41

              @dawwg:

              goed hoor jongen ..

              Login om te reageren
  6. cossie300 zegt

    13 augustus 2012 om 16:14

    wat een auto . mooiste wagen van het laatste decennia . prachtig interieur . zal wel een droom blijven vrees ik .

    Login om te reageren
    • StijnB zegt

      13 augustus 2012 om 16:27

      @cossie300:
      Inderdaad want in het echt is ie zo mooi niet…

      Login om te reageren
      • mdemooistelettervanhetalfabet zegt

        13 augustus 2012 om 18:02

        @StijnB: Ik vond hem in het echt juist wel meevallen. (gewone 6-cabrio).

        Login om te reageren
      • jzaero zegt

        13 augustus 2012 om 23:26

        @StijnB: In het echt issie heerlijk imposant

        Login om te reageren
  7. RubenPriest zegt

    13 augustus 2012 om 16:15

    Zeer mooie auto. En ook erg puik filmpje! Mooie beelden

    Login om te reageren
  8. jrk68 zegt

    13 augustus 2012 om 16:17

    Waanzinnig mooie cabrio in deze kleur.
    Ook als 630 zou ik me niet bekocht voelen maar dat is natuurlijk persoonlijk.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      13 augustus 2012 om 19:09

      @jrk68: welke 630 bedoel je?

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        13 augustus 2012 om 19:14

        @berlinetta:
        Mocht die er nog komen dan vind ik dat voor mij genoeg.

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          13 augustus 2012 om 22:27

          @jrk68: de .28i motor zou in principe al voldoende zijn. Geen snelle gt, maar wel een relaxte cruiser

          Login om te reageren
  9. jaspermeul zegt

    13 augustus 2012 om 16:17

    geweldige auto! Dit is zeker weten mijn lievelingsauto!

    Login om te reageren
  10. pier zegt

    13 augustus 2012 om 16:22

    Mooie auto. Naast de SL en XK-R zie ik ook nog wel de Aston V8 Vantage als concurrent.

    Login om te reageren
    • alcantara zegt

      13 augustus 2012 om 16:23

      @pier: Op de automaat na dan.

      Login om te reageren
  11. voytekbe zegt

    13 augustus 2012 om 16:32

    Ik kijk al uit naar de eerste reactie van Norge

    Login om te reageren
    • norge zegt

      13 augustus 2012 om 17:43

      @voytekbe: Ik ook :)

      Login om te reageren
      • bbroek zegt

        13 augustus 2012 om 22:33

        @norge: je bent kennelijk populair!

        Login om te reageren
        • norge zegt

          13 augustus 2012 om 22:37

          @bbroek: Denk niet dat populair het juiste woord is :mrgreen:

          Login om te reageren
          • bbroek zegt

            13 augustus 2012 om 22:46

            @norge: oke, je reacties zijn kennelijk geliefd.(P.S smileys werken niet meer)

            Login om te reageren
  12. StijnB zegt

    13 augustus 2012 om 16:34

    Liever M83 dan M6…

    Login om te reageren
  13. E34M5Touring zegt

    13 augustus 2012 om 16:42

    Fantastische auto zeg! Het geluid komt er ook beter uit dan bij de M5 heb ik het idee. Zou persoonlijk voor de Coupe gaan, die vind ik net iets mooier. Het feit dat ie lichter is zal ook iets van de criteria van Wouter wegnemen denk ik. Ik benieuwd hoeveel sneller hij is dan de vorige op een circuit. Waar zaken als gewicht etc toch wel flink meespelen. Jammer dat ze ook van de normale stuurbekrachtiging afgestapt zijn. Bij de vorige Z4M hebben ze juist de electronische vervangen voor een normaal systeem. Je hoort er toch wel veel mensen over.

    Login om te reageren
  14. Emile_Benz zegt

    13 augustus 2012 om 16:42

    Zet die maar bij mij voor de deur…in deze kleur.

    Login om te reageren
  15. jaapiyo zegt

    13 augustus 2012 om 16:42

    Zo’n 6 serie moet je in het echt zien, dan ‘snap’ je ‘m pas. Zo op plaatjes of op bewegende beelden lijkt het alsof het niet veel meer is dan een belachelijk overprijsde 3 coupe maar het idee van deze auto is heel anders. Overigens niet per sé geschikt voor een M IMO, maar ja aan de andere kant als je dan toch zo’n 6 koopt en teveel geld hebt rondslingeren waarom dan niet de M6 he…

    Login om te reageren
  16. zakar36 zegt

    13 augustus 2012 om 16:46

    Wordt niet echt warm de M6. Eerst maar eens wennen aan de uiterlijk :D

    Login om te reageren
  17. Burdy zegt

    13 augustus 2012 om 16:58

    Mooie beelden gasten.

    Zie die beenruimte!?!?!? En Wouter is toch niet de allerlangste van de wereld.

    Verder mooie auto. Geluid is niet super, maar niet storend. Meer een gt dan een sportauto. Daarvoor ga je naar Porsche ofzo.

    Login om te reageren
  18. shicomm zegt

    13 augustus 2012 om 17:01

    De 6 serie was altijd de mooie dame tussen de saaie andere modellen.
    Zeker als M6 met dat gehuil van die 10 pitter…

    Dat de looks compleet zijn omgegooit is misschien nog te plaatsen ( ik snap het nog steeds niet maar goed .. ) maar de sound verknald het gewoon helemaal voor mij…
    Het lijkt gewoon echt nergens op , dat er zelfs geknutseld moet worden om dit al voor elkaar te krijgen geeft een beetje aan hoe zielig het wel niet is.

    Dat we dat godsgeschenk van een V10 niet meer terug krijgen is al zuur genoeg maar laat die 8 pitter eens flink hameren !
    De concurrentie kan dat ook prima dus waarom bmw niet ?

    Van de concurrentie zou ik overigens de jag kiezen.
    Z’n styling is gewaagd ( voor jaguar ) maar misstaat niet en de sound is heerlijk.

    Login om te reageren
  19. fristie zegt

    13 augustus 2012 om 17:05

    Doe mij maar een SL

    Login om te reageren
  20. lamborgfan zegt

    13 augustus 2012 om 17:08

    Ik vind hem voor dat geld absoluut niet mooi genoeg! T oogt niet verkeerd.. Maar nu is het echt een ouwe lullekar, dan maar extra sjonniegehalte zolang het maar tof is. Maar dit is te STRAK, te zakelijk.. I.m.o

    Login om te reageren
    • Pordon zegt

      13 augustus 2012 om 17:34

      @lamborgfan: Grappig, ik vind hem in deze M uitvoering juist al veel te ‘sjonnie’ achtig.

      Login om te reageren
  21. meneersander zegt

    13 augustus 2012 om 17:08

    Hij is wel erg duur…

    Login om te reageren
  22. kaasboerin zegt

    13 augustus 2012 om 17:09

    Ik snap dat de oude M6 aardig “porno” was, maar dit vind ik toch weer té behoudend (lekker kritisch zijn op ’n blog mag!). Desalniettemin zag ik een zwarte Coupé laatst, man man man, moest toch wel even mijn snelheid minderen om effe te genieten.

    Login om te reageren
  23. buckdanny zegt

    13 augustus 2012 om 17:16

    Zeer complete wagen, de vorige looks waren wel n pak extremer, maar vooral die heerlijke V10 mis ik… Ik mis hem echt :(

    Login om te reageren
  24. loopjes zegt

    13 augustus 2012 om 17:23

    Het mag ook wel weer een keer benadrukt worden dat het camera werk per filmje echt duidelijk toeneemt! Het beginshot is echt prachtig!

    Ontopic: een geweldig dure (voetballers) auto. Mij doe je meer een plezier met een M3.

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      13 augustus 2012 om 17:28

      @loopjes: Inderdaad, filmpjes worden flink leuker om naar te kijken weer. Vond ook die van de nieuwe 911 zéér vet gedaan. En muziek is vrijwel altijd goed gekozen ook. Vooral die van ’t begin van de ZR1 review, maar die valt nergens te vinden. :@

      Login om te reageren
      • loopjes zegt

        13 augustus 2012 om 20:14

        @kaasboerin: oke, misschien een berichtje sturen naar het edit bureau of autoblog.

        Login om te reageren
  25. Pordon zegt

    13 augustus 2012 om 17:27

    Ik vind de normale 6-serie een zeer chique wagen maar met dit M-plasticpakket wordt de auto totaal verkracht. Het maakt hem niet sportief maar juist protserig. Erg jammer, doet Alpina toch beter.

    Login om te reageren
  26. KEV9 zegt

    13 augustus 2012 om 17:39

    mah ik wil de hockeydames wel tegenkomen op het naaktstrand hoor, ze zijn fabuleus in het hanteren van een stick..

    Login om te reageren
  27. smoked zegt

    13 augustus 2012 om 17:39

    Zwart exterieurkleur met creme/bruine accenten interieur staat denk ik veel chiqeur…
    Jammer van die ontiegelijk lelijk geplaatste reflectoren onder de achterlichten :(

    Login om te reageren
  28. norge zegt

    13 augustus 2012 om 17:46

    Nee ,ik blijf het een lelijk ding vinden en dan dat levensgevaarlijke weggedrag van BMW .Maar het zal best wel leuk staan voor de kapsalon met kappers.nl op de bumpers geplakt.

    Login om te reageren
    • voytekbe zegt

      13 augustus 2012 om 17:49

      @norge: Levensgevaarlijk weggedrag van BMW? Dat mag je met toch wel eens gaan uitleggen hoor. Wat denk je dat het beste op de weg ligt, een Hyundai of een BMW ? Realistisch blijven man

      Login om te reageren
      • norge zegt

        13 augustus 2012 om 17:52

        @voytekbe: Ten alle tijden de Hyundai.

        Login om te reageren
        • voytekbe zegt

          13 augustus 2012 om 17:53

          @norge: Ja die heeft sowieso de beste ophanging van de 2 hé ;-)

          Login om te reageren
        • voytekbe zegt

          13 augustus 2012 om 17:54

          @norge: Leg het liever uit ipv al die onzin uit te kramen. Wel redelijk gefrustreerd precies jij tov de Duitsers.

          Login om te reageren
          • lincoln zegt

            13 augustus 2012 om 17:57

            @voytekbe:

            FWD vs RWD ..

            Login om te reageren
            • voytekbe zegt

              13 augustus 2012 om 18:04

              @lincoln: RWD en FWD zijn niet gevaarlijker of veiliger dan het andere. Je bent zelf slim genoeg om te weten dat het aan de bestuurder ligt hoe gevaarlijk een voertuig is.

              Login om te reageren
              • lincoln zegt

                13 augustus 2012 om 18:11

                @voytekbe:

                vraag gewoon nooit meer naar een “realistisch” antwoord van iemand ..

                dat kunnen die “RWD is beter want ik heb er toevallig 1” kneuzen zelf ook niet ..

              • voytekbe zegt

                13 augustus 2012 om 18:18

                @lincoln: Je zou beter eens nadenken voor je bepaalde antwoorden gaat geven. Wil gerust in het echte leven eens een discussie met jou aangaan hoor als je dan toch mensen persoonlijk wil gaan aanvallen en beledigen van kneus. Verstoppen achter je anonieme internet identiteit is heel makkelijk natuurlijk.

                Ik ben iemand die actief is in de autosport sector (lees: niet is een trackdagje gaan doen op de ring)
                Heb al ervaring met wagens waar jij enkel nog maar posters van op je slaapkamer hebt gezien dus ga niet ff discussiëren tegen mij over hoe het wel of niet moet als je daar zelf met je kleine ecobak in de garage zit. Helft van de wagens waar je commentaar op geeft heb je zelfs nog nooit mee gereden. Je hebt vast nog niet eens met een M6 als passagier gereden, laat staan in het echt gezien.

              • lincoln zegt

                13 augustus 2012 om 18:21

                @voytekbe:

                je klinkt idd als iemand met veel ervaring ..

                en helemaaaaaal niet als een suf opscheppertje ..

              • voytekbe zegt

                13 augustus 2012 om 18:27

                @lincoln: Das het leuke van het internet, ik kan doen aan grootpraterij in volledige anonimiteit.

                Feit blijft dat jij enkel antwoorden geeft naast de kwestie met als enige doel te provoceren. Ik ben helaas niet slim genoeg dit aan me voorbij te laten gaan.

      • jrk68 zegt

        13 augustus 2012 om 17:57

        @voytekbe:
        Punt is wel dat tussen 1500 tpm en de redline de V8 altijd paraat staat. Zelfs de 295 brede achterbanden laten zich op droog wegdek mogelijk overrompelen door al die TwinPowerrrrrr, laat staan als het glad is. Dat maakt de M6 (en de M5) geen katje om zonder handschoenen aan te pakken.
        Quote uit de tekst.
        Geen auto voor beginnende bestuurders dus en voor hen dus potentieel levensgevaarlijk.

        Login om te reageren
        • voytekbe zegt

          13 augustus 2012 om 18:03

          @jrk68: Je zegt het zelf, ligt aan de bestuurder, niet aan de wagen. Dus Norge zen post slaat alweer op niets behalve vooroordelen. Dan zijn Hyundai’s met veel pk’s ook levensgevaarlijk. Heeft niets te maken met het merk BMW.

          RWD is gevaarlijk in de handen van een overmoedige bestuurder die niet weet wat hij doet. Hou je mooi aan de snelheid en een RWD is niet eens gevaarlijker dan een FWD en stuurt veel lekkerder en makkelijker. Als je met een FWD te hard door de bocht gaat ga je er ook uit, alleen hebben de meeste idioten dan toch nog het verstand gas te lossen waardoor ze gaan grippen weer en niet rechtdoor de betonnen muur inschuiven. Bij een RWD moet je dan gaan tegensturen en dat snappen de meeste niet.

          1 FWD gehad, ondertussen al 4 RWD’s en met voorsprong rijden de RWD’s veel plezanter en voor mij zelfs veiliger.
          Al die onzin van sneeuw, koop je goede winterbanden hé zeg. Ik reed zonder probleem een steile helling op, stopte in de sneeuw en vertrok weer zonder problemen terwijl men vriendin vastzat en niet boven geraakte in haar Volvo V40.

          Al die opmerkingen zijn gewoon vooroordelen door mensen die niet weten waarover ze spreken.

          Login om te reageren
          • lincoln zegt

            13 augustus 2012 om 18:06

            @voytekbe:

            klopt .. ik heb dan ook geen lompe vriendin ..

            Login om te reageren
            • voytekbe zegt

              13 augustus 2012 om 18:10

              @lincoln: Proberen een persoonlijke reactie te geven? Is dat uit onmacht ofzo? Je zou beter je grote mond eens aanwenden om on-topic te reageren.

              Wat voor auto rij jij eigenlijk? Want jij bent ook iemand die duidelijk altijd alles weet over rijgedrag, veiligheid en rijprestaties. Lekkere ecobak?

              Login om te reageren
              • lincoln zegt

                13 augustus 2012 om 18:14

                @voytekbe:

                70% van mijn auto,s hebben RWD ..
                maar ben de laatste die gaat blerren dat dat beter/veiliger is ..

                da,s regelrechte apenstront ..

              • voytekbe zegt

                13 augustus 2012 om 18:20

                @lincoln: Ik zeg niet dat het beter of slechter is.

                RWD is enkel efficiënter om meer vermogen aan de grond te zetten of is dit ook niet waar meneer de expert? Voor de rest is het niet veiliger of gevaarlijker dan een FWD. Dat ligt zuiver aan de bestuurder. Een FWD is gewoon vergevingsgezinder als de bestuurder de idioot uithangt. Gezond verstand eens gebruiken voor je reacties geeft.

              • lincoln zegt

                13 augustus 2012 om 18:24

                @voytekbe:

                je doet voorkomen alsof autorijden een ingewikkelde bezigheid is ..

                dat geloof ik in jouw geval ook wel ..

              • jrk68 zegt

                13 augustus 2012 om 19:42

                @voytekbe:
                Je geeft het zelf al aan fwd is vergevingsgezinder op de grens. Dus veiliger in dit soort situaties.
                Je hoeft niet over een bovengemiddelde wagenbeheersing te beschikken om een klap te voorkomen.

              • diesel52 zegt

                13 augustus 2012 om 22:20

                @lincoln: 70 % van het vermogen naar achteren en de rest naar voren?

          • jrk68 zegt

            13 augustus 2012 om 18:07

            @voytekbe:
            Klopt ik wilde het iets nuanceren.

            Login om te reageren
        • kaasboerin zegt

          13 augustus 2012 om 18:23

          @jrk68: Kerel, ik ben het levende bewijs dat een beginnende dat wel kan.

          Goed huiswerk en veilig en ontspannen rijden..

          Oh en ’t gas- en rempedaal kennen, en dan bedoel ik de gevoeligheid, maar dat is 5 minuten.

          Dan praat ik hier nieteens over een M6, maar een Amerikaan.

          Dit hierboven is allemaal pietpraat a la fanboy, 99% weet niet eens wat 300pk+ is joh.

          Ja, een RWD kost minder moeite om een schuiver te maken dan een RWD in het algemeen, maar tegenwoordig is ’t zo doorontwikkeld..

          Nog iets; m’n 3er glijdt amper op een dik pak sneeuw terwijl 80% van ’t wagenpark dat in mijn buurt amper lukte om überhaupt te fatsoenlijk stapvoets door te tuffen. De tractiecontrole deed prima z’n werk, dat noemen we technologie, dit is 2012.

          Sja, als ‘ie zegt dat ik lieg prima, ik weet in ieder geval dat ik gelijk heb, ik ga geen hele verslagen typen om iemand’s steevaste anti-gedachte trachten te buigen.

          Login om te reageren
          • jrk68 zegt

            13 augustus 2012 om 18:32

            @kaasboerin:
            Je slaat de spijker op z’n kop.
            Ik heb nog leren rijden in een RWD in de tijd dat ABS/ESP en TC nog onbekende termen waren.
            Toen kon je nog vrij de grens opzoeken zonder desastreuze gevolgen.
            Ik prijs me dan ook gelukkig om in die tijd opgegroeid te zijn.

            Login om te reageren
          • lincoln zegt

            13 augustus 2012 om 18:34

            @kaasboerin:

            iedereen voorbij rijden in de sneeuw !!

            daar heb ik me ouwe verrotte Panda voor ..
            technologie uit 1903 ..

            Login om te reageren
            • kaasboerin zegt

              13 augustus 2012 om 18:40

              @lincoln: Jij kan dat uiteraard, maar de rest niet, anders reden we allemaal Panda’s uit 1903.

              Oké dat lieg ik ’n beetje, tegenwoordig wordt ’n auto alleen op simpelweg uiterlijk en prijs gekocht hier.

              Was dat ook meer op ’t AB publiek gericht, RWD is zo te zien (nog steeds) zwaar underrated.

              Login om te reageren
          • dawwg zegt

            13 augustus 2012 om 18:36

            @kaasboerin: Goede (winter-) banden met genoeg (!) profiel doen wonderen. Vorig jaar zat ik met zomer-slicks (als in vrijwel profielloze, afgesleten zomerbanden) in de 1ste sneeuwbui van het jaar en zelfs het meest aftandse 20 jaar oude hok reed me er nog uit ;)

            Auto, bestuurder en TC/ESP spelen natuurlijk een belangrijke rol, maar banden zijn minstens net zo belangrijk, fluwelen voet of niet.

            Login om te reageren
          • tomofbelgium zegt

            14 augustus 2012 om 15:02

            @kaasboerin: HIERZO DE FWD/RWD/AWD-battle :-)
            en vicky heeft volgens mij de meeste ervaring van ieder van ons :-) http://youtu.be/uYUWIcw8_xg

            Login om te reageren
      • topless zegt

        13 augustus 2012 om 20:38

        Prima om de Oosteuropese meisjes mee naar hun werk in de rosse buurt te rijden. Maar wil je stijl:

        @voytekbe:

        http://www.autobild.de/artikel/bmw-bremsprobleme-3430297.html

        Login om te reageren
  29. jiry97 zegt

    13 augustus 2012 om 17:49

    hij is wel duur.ik heb hem voor de grap hem eens samengesteld en kwam uit op 193.497,00 euro.

    Login om te reageren
  30. ralf zegt

    13 augustus 2012 om 17:57

    @ jiry97

    En kun je het dak dan wel automatisch open en dicht doen?

    Doe mij maar een maserati granturismo. Weliswaar minder pk’s, maar het geluid maakt alles goed. http://www.youtube.com/watch?v=2ODfyMV8JLM

    Login om te reageren
    • voytekbe zegt

      13 augustus 2012 om 18:06

      @ralf: Die grancabrio is inderdaad GEWELDIG mooie auto maar de betrouwbaarheid van Maserati daarentegen ;-)
      In die prijsklasse zou ik ook wat anders gaan shoppen maar de M6 kan je wel perfect als daily gaan rijden, moet je met een Maserati niet gaan doen.

      Login om te reageren
      • RubenPriest zegt

        13 augustus 2012 om 18:35

        @voytekbe: zeg dan niks als je niet weet waar je over praat. Maserati’s zijn prima daily drivers met bijv. de quattroporte.

        Login om te reageren
        • voytekbe zegt

          13 augustus 2012 om 21:15

          @rubenpriest: We zijn hier bezig over de Grancabrio.
          En de betrouwbaarheid van een Quatro Maserati kan je nog altijd niet vergelijken met die van een Porsche Panamera.

          Je kent de achtergrond niet dus hoe kan je niet weten dat ik niet weet waarover ik praat? Het gaat om de betrouwbaarheid als daily, niet de praktische kant.

          Login om te reageren
      • JamesBond007 zegt

        13 augustus 2012 om 20:37

        @voytekbe: Betrouwbaarheid e.d. is een stuk beter geworden hoor bij Maserati.

        Login om te reageren
        • voytekbe zegt

          13 augustus 2012 om 21:18

          @JamesBond007: Ja maar kan toch nog wel een trapje beter :)
          De Quatro’s slijten door hun koppeling als je ze in vol automaat gaat rijden. Elektronica daarentegen is tenminste wel al een pak beter. Nu werkt het tenminste maar als ik me niet vergis zit er sinds enkele jaren geen Italiaanse elektronica meer in. Dit weet ik echter niet zeker dus schiet me niet dood als ik me hierin vergis :)

          Login om te reageren
  31. mdemooistelettervanhetalfabet zegt

    13 augustus 2012 om 18:04

    @wouter: Geen tijd gehad om de tekst nog even te controleren? Er zitten behoorlijk wat taalfouten in. Wel een goede tekst, daar niet van.

    Login om te reageren
    • The360box zegt

      13 augustus 2012 om 18:28

      @mdemooistelettervanhetalfabet: Welke tekst? Rijtest.

      Login om te reageren
      • mdemooistelettervanhetalfabet zegt

        13 augustus 2012 om 20:46

        @The360box: Heb je de tekst niet gelezen? Ik heb het over de TeKst, niet de test…

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          13 augustus 2012 om 20:52

          @mdemooistelettervanhetalfabet:
          Leesuhhh? wasss dahhh? Ik ben van de plaaatjus kijkuhh generasi.

          Login om te reageren
        • The360box zegt

          14 augustus 2012 om 13:03

          @mdemooistelettervanhetalfabet: Het kijken van de rijtest geeft mij al de nodige info, en heb geen tijd om dan ook nog een lap tekst te lezen.

          Login om te reageren
  32. tooon zegt

    13 augustus 2012 om 18:15

    Fijne test!

    Login om te reageren
  33. jrmpower24 zegt

    13 augustus 2012 om 18:31

    Geweldige auto de nieuwe M6. een va mijn favorieten.

    Ik zou zeker voor de cabrio gaan! Ook leuk dat als
    je de kap dicht hebt je het achterruitje naar beneden kan
    laten zakken en dan… genieten van de V8 sound!

    In het wit ook vreselijk lekker:
    http://www.youtube.com/watch?v=tPZBhs3jobk

    Login om te reageren
  34. ArnoldH zegt

    13 augustus 2012 om 19:04

    Zowiezo zou ik voor de Cabrio gaan. Kilometers hoofdruimte, daar kan geen enkel prijs verschil met de coupe tegenop!

    Login om te reageren
  35. alassad zegt

    13 augustus 2012 om 19:30

    Top, dat embedden in het artikel werkt echt prima op een android! Zelfs autoweek heeft dat beter voor elkaar jongens!

    Login om te reageren
    • robinio zegt

      13 augustus 2012 om 19:56

      @alassad: Dan ga jij lekker naar Autoweek. Kan je lekker lezen over alles wat Pon te bieden heeft of welke a-segmenter het beste bij jou past.

      Login om te reageren
    • robinio zegt

      13 augustus 2012 om 19:57

      @alassad: Op mijn Android overigens geen problemen (Transformer prime)

      Login om te reageren
  36. Tommy2 zegt

    13 augustus 2012 om 19:32

    Die lelijke gele platen verpesten de hele auto.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      13 augustus 2012 om 19:36

      @Tommy2:
      Yep, van witte knapt ie zeker op…

      Login om te reageren
      • Tommy2 zegt

        14 augustus 2012 om 22:08

        @jrk68: Geef mij de oude donkerblauwe maar weer, veel discreter.

        Login om te reageren
  37. zdev zegt

    13 augustus 2012 om 19:41

    Sorry maar dit is gewoon geen leuke auto.
    De vorige M6 was puur en eerlijk.

    Design: te vergezocht, saai
    Besturing: plastic, alsof je in een Audi rijdt!
    Motor: snel maar nepgeluid over de speakers, WTF!

    BMW maakt helaas geen sportieve auto’s meer.
    Waar is de tegenhanger van de R8?
    Waar is de tegenhanger van de SLS?

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      13 augustus 2012 om 23:02

      @zdev:

      Hij is gewoon een heel stuk minder ‘love it or hate it’ dan de vorige.
      Waardoor er dus ook een stuk minder love it is voor sommigen.

      De SLS en R8 concurrent? Bedoel je als segment of de echte concurrent? De echte concurrent is de M3 coupé volgens mij.
      Waarom zouden ze nog een wagen maken in het SLS/R8 segment? Die moet al heel goed zijn om hun M3 etc. voor te blijven en dan moet die nog eens beter zijn op het SLS/R8 gebied want daar moet hij ze ook voor blijven.
      Geen idee of ze in beieren ook zo denken maar zo denk ik erover.

      Login om te reageren
      • jrmpower24 zegt

        14 augustus 2012 om 11:13

        @Hupke: BMW maakt geen sportieve auto’s meer?!
        De M6 en ook de M5 zijn allbei WEL sportief alleen
        best wel zwaar. Een SL63 AMG is een stuk minder sportief
        terwijl die ook nog lichter is!

        Login om te reageren
      • zdev zegt

        20 augustus 2012 om 11:49

        @Hupke: ik mis een 8-serie: een superdikke M8 sportauto die niet zo middle-of-the-road is als een M6 en met de echte uitstraling van een sportauto in plaats van een cruiser zoals de 6-serie of een gezinsauto zoals een 3 of 5. De Z4 is het ook niet.

        Login om te reageren
    • drivingpleasure zegt

      14 augustus 2012 om 14:33

      @zdev: Ik zou inderdaad ook graag een echte supercar zien bij BMW zoals de M1 vroeger. Dit zijn zeer sportieve auto’s en in zijn klasse waarschijnlijk wel weer de beste maar het zijn geen supercars natuurlijk. De nieuwe 6 vind ik absoluut niet saai, ik vind het een prachtige wagen(dit gaat een echte klassieker worden). En je zegt dat hij zo stuurt als een Audi? sorry heb er nog niet in gereden maar ik ken het verschil tussen Audi en BMW wel. Het zal dan ook zeker niet zo zijn dat hij zo slecht aanvoelt als een Audi, onmogelijk.

      Login om te reageren
  38. AudiQuatro zegt

    13 augustus 2012 om 19:44

    Een steengoeie impressie van een schitterende auto! Deze is vele malen mooier als de vorige! Alleen nu de hamvraag, deze, de R8 of de 911?? Of doen we eens gek en gaan we voor de GT-R?? Als er van die laatste nou eens een cabrio zou komen……

    Login om te reageren
    • zdev zegt

      13 augustus 2012 om 19:52

      @AudiQuatro: Ja een GT-R cabrio! :-)

      De M6 is niet echt te vergelijken met een R8 of een 911. Dat zijn pure sportauto’s en dit is meer een GT. De 911 heeft rauwe randjes. De R8 is smooth. De 911 is al sinds eeuwen zichzelf. De R8 is mooi maar zeg nou zelf: dan kies je toch voor een echte Lamborghini in plaats van een koelkastwitte Skoda met vier nullen voorop?

      Login om te reageren
      • drivingpleasure zegt

        14 augustus 2012 om 14:29

        @zdev: Helemaal mee eens, niet te vergelijken..

        Login om te reageren
  39. baasbas zegt

    13 augustus 2012 om 20:40

    X-tra Small Genitals…. (?)

    Login om te reageren
  40. atodaz zegt

    14 augustus 2012 om 00:36

    Wat een DIKKE AUTO!

    Sorry, ik kan er niks anders van maken…

    Login om te reageren
  41. 1audi1 zegt

    14 augustus 2012 om 01:33

    groot lomp lelijk ding zonder enige stijl en klasse

    Login om te reageren
  42. jordy14 zegt

    14 augustus 2012 om 10:08

    Oeh lala, wat een heerlijke bak!

    Login om te reageren
  43. The360box zegt

    14 augustus 2012 om 13:04

    http://www.youtube.com/watch?v=hsTYev-jiII

    Login om te reageren
  44. drivingpleasure zegt

    14 augustus 2012 om 14:27

    Prachtige auto. Ik denk dat je voor het echte race werk beter de coupe kan nemen, maar volgens mij is dit meer dan sportief genoeg helemaal als je naar de concurrentie kijkt.

    Login om te reageren
  45. bmwe39touring zegt

    14 augustus 2012 om 14:50

    Goed bezig, autoblogteam. Super in beeld gebracht!
    Toffe auto ook, al gaat mijn voorkeur nog steeds uit naar een E64 M6…

    Login om te reageren
  46. revstars-net zegt

    14 augustus 2012 om 18:58

    Waanzinnige test en dan bedoel ik de montage en beelden met de zwevende camera. Super! ga vooral zo door.

    Verder idd een lastige keuze tussen de coupé en de cabrio.
    Maar ik ben meer een coupé liefhebber, dus voor mij zou het niet een moeilijke keuze zijn ;-)

    Login om te reageren
  47. maurits123 zegt

    14 augustus 2012 om 21:27

    Mooi camera werk heren :) Goede test!
    6 serie BMW, niet mijn ding.

    Login om te reageren
  48. maxx1 zegt

    16 augustus 2012 om 16:31

    Ik zeg in coupe versie spuuglelijk

    Login om te reageren
  49. syliaca zegt

    17 augustus 2012 om 01:56

    Zalig!

    Login om te reageren
  50. kickass zegt

    21 augustus 2012 om 21:07

    Prachtig gefilmd zeg! Mijn complimenten.

    Login om te reageren
  51. bmwf01740d zegt

    5 september 2012 om 18:06

    Gewoon een super auto met alle luxe wat je nodig hebt! :D

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North