• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Bugatti test met productierijpe 3D-printonderdelen

Auteur: Loek, gepost 27 december 2018 om 13:49 – 15 Reacties

3d-geprinte remmen


Hoe makkelijk zou het zijn als je auto-onderdelen kon printen?

3D-printen is cool. Je bouwt een creatie in een modelprogramma en een printer zorgt ervoor dat de vorm werkelijkheid wordt. Cool voor kleine gimmicks, maar zodra je echt grote dingen wilt gaan bouwen wordt het lastig. Auto’s bijvoorbeeld, die kan je met geen mogelijkheid 3D-printen, toch? Daar denkt Local Motors anders over. Het meesterbrein achter de Rally Fighter had in 2014 al een ‘werkende’ 3D-printauto. Een succes was het niet. Ze wilden een productieversie aan de man brengen in 2016. Kijk maar eens op je kalender welk jaar het over vier dagen is.

Maar er zit wel degelijk toekomst in de techniek. Porsche ziet mogelijkheden om kleine onderdelen te printen voor oude auto’s en ook Bugatti was al bezig met 3D-printen. Laatstgenoemde neemt het bloedserieus en in het testcentrum van Bugatti wordt er volop getest met printonderdelen.

Bugatti’s worden binnenkort uitgerust met 3D-geprinte remklauwen. Het materiaal is uiteraard geen plastic, zoals de ‘huis-tuin-en-keuken’ 3D-printers, maar titanium. Zoals je kunt zien in de video lijkt het allemaal goed te gaan, dus Bugatti wil de techniek serieus toepassen op Chirons en Divo’s in 2019. Het is een klein begin, hoe groot de schaal is waarop Bugatti de techniek uiteindelijk wil toepassen is niet bekend. Voor 3D-geprinte Chiron-koetsen moet je dus het LEGO-model hebben.

Met dank aan Teun voor de tip!

Ook interessant!

  • Laatste Bugatti Divo is ook de mooiste
  • Video: onboard 417 km/u Bugatti Chiron op autobahn
    Video: onboard 417 km/u Bugatti Chiron op autobahn
  • Nederlandse keukenboer verkoopt zijn Bugatti Chiron
    Nederlandse keukenboer verkoopt zijn Bugatti Chiron
  • Bugatti Chiron 4-005 mag nu met pensioen

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

3d-printer, Bugatti, chiron, divo, remmen

Vorig bericht: « Rednecks vinden nieuwe sport uit: Tesla-eigenaren belagen
Volgend bericht: Brussel viert Bruce McLaren’s succes met speciale 720S »

Lees Interacties

Reacties

  1. Kvgorp zegt

    27 december 2018 om 14:18

    Wat een geweld!

    Login om te reageren
  2. HzR zegt

    27 december 2018 om 14:55

    McLaren en BMW (i8) hebben toch ook al 3D geprinte onderdelen op serieauto’s?

    Login om te reageren
    • escort77 zegt

      27 december 2018 om 19:10

      @hzr: gaat het bij die merken om iets als een remklauw of bijvoorbeeld het afdekkapje voor het sleepoog?

      Login om te reageren
      • boomhauwer zegt

        27 december 2018 om 19:19

        @escort77: dan nog remklauwen voor auto’s met 1500pk..

        Login om te reageren
        • escort77 zegt

          27 december 2018 om 21:18

          @boomhauwer: dat bedoel ik juist. Deze remklauw lijkt me een van de zwaarst belaste onderdelen dat het bovendien nooit mag begeven. Dat afdekkapje is het andere uiterste, maar die kan je waarschijnlijk ook zelf maken met je 3D-printer van aliexpress.

          Login om te reageren
    • dees zegt

      27 december 2018 om 20:15

      @hzr: Klopt, maar denk dat ze hiermee massa productie bedoelen. Alhoewel ik betwijfel dat je een Bugatti model echt als massa productie kunt zien

      Login om te reageren
  3. joostvis zegt

    27 december 2018 om 15:23

    Mooi om te zien dat de meest waardevolle toepassing van 3D Printing gebruikt gaat worden door autofabrikanten.

    Login om te reageren
    • dees zegt

      27 december 2018 om 20:16

      @joostvis: Word toch al een paar jaar gedaan.
      Vooral veel voor oude modellen waarvan onderdelen moeilijk te krijgen zijn en voor gelimiteerde modellen.

      Het is nu nog wachten tot het gebruikt kan worden voor de echte massa productie

      Login om te reageren
  4. 2wheeler zegt

    27 december 2018 om 15:28

    Mooi filmpje hoor, ziet er indrukwekkend uit.

    Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    27 december 2018 om 15:58

    Klinkt wel goed!

    Login om te reageren
  6. dirkv zegt

    27 december 2018 om 20:06

    Ik ben blij dat ik geen remklauw ben van een Bugatti, dat is wel heel hard werken.

    Login om te reageren
    • escort77 zegt

      27 december 2018 om 21:20

      @dirkv: geldt alleen voor het prototype hoor. De productie versies moeten vooral bestand zijn tegen UV licht van zonnestralen in Monaco en het midden oosten.

      Login om te reageren
  7. geelbarrel zegt

    27 december 2018 om 21:18

    1 keertje in de ankers…. weg lak!

    Login om te reageren
  8. willeme zegt

    27 december 2018 om 23:20

    @jaapiyo, is dat jouw avatar?

    Login om te reageren
  9. booije zegt

    28 december 2018 om 10:45

    Koenigsegg print toch al turbos?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North