
Wat is ie lekker normaal gebleven.
Wat moet het toch heerlijk zijn om een eigen hypercarmerk op te richten en het nog te laten slagen ook. Christian von Koenigsegg is het, ondanks zijn moeilijke naam, meer dan gelukt. Zijn merk is zelfs zo sterk dat hij zelf niet in een Jesko of CC850 naar de zaak hoeft te komen. Nee, daarvoor heeft Christian gewoon een driecilinder Toyota-hatchbackje.
Von Koenigsegg deelt zijn daily driver vol trots op Instagram. Hij schrijft erbij: ”Er is niets beters dan wat driecilinder gekte voor de ochtendrit. Ik hou van kleine auto’s!”. Vervolgens zien we hem door een prachtig landschap richting de Koenigsegg-fabriek rijden.
In de reacties zijn de mensen lovend over Christians hatchbackje. Iemand schrijft: ”Deze gast geniet meer van een Toyota dan van zijn eigen auto’s.” Een andere volger heeft een erg goede vraag: ”Kunnen we de Gemera driecilinder hierin swappen?” Ook bij Toyota zijn ze blij met de Reel van CvK. In zes dagen tijd wist het bericht bijna 270.000 likes op te halen. Er zijn Autoblog-posts die dat aantal niet halen.
De Toyota van Christian von Koenigsegg
Natuurlijk rijdt Von Koenigsegg niet in zomaar een Toyota met driecilinder. Wie een beetje heeft opgelet de afgelopen tijd voelt hem al aankomen: de Toyota van Christian Von Koenigsegg is een GR Yaris. We hebben de gespierde rallyhatchback al vaak beschreven, maar doen dat graag nog eens.

Toyota weet 280 pk en 390 Nm uit een 1,6-liter turbodriecilinder te krijgen en stuurt dat (natuurlijk) naar alle wielen. Dankzij het vermogen is een topsnelheid van 230 km/u mogelijk. En dat in een bakje van 1.355 kilo rijklaar. Hij is verkrijgbaar met handgeschakelde versnellingsbak of automaat. Ga maar voor de handgeschakelde versie. Dat is niet alleen leuker, maar je bespaart er ruim 12.000 euro mee.
Over de prijs gesproken: op dit moment kost de GR Yaris in Nederland minimaal € 85.295,-. Van dat bedrag gaat nog geen € 40.000 naar de Toyota. De rest van het bedrag zit hem in de btw en BPM. De automaat begint trouwens bij € 97.840,-. Je kunt natuurlijk ook even op Marktplaats kijken wat een tweedehands GR Yaris nu kost.





Die Nederlandse prijzen😂
Gestoord he!
Ik las onlangs een artikel, ik meen in het Parool, dat de Bovag/anwb en nog een aantal van die belangenorganisaties in de automotive, al een tijdje roepen dat de rek op de bpm er behoorlijk uit is en die bpm afgeschaft moet worden. Ergens denk ik ook, als het zo doorgaat, heb je straks 3/4de deel belastingen en 1/4de prijs van de auto…je kan die bpm-schijven niet eeuwig laten zakken in mijn optiek.
Von Koenigsegg moet z’n BMI wel een beetje in de gaten houden, anders past-ie dadelijk niet meer achter het stuur van z’n wagentje 🤔
Voor een kort moment zag ik enkel de header foto, en dacht ik Peter ‘massa is kassa’ Gilles te zien 😲
Zal voor hem minder uitmaken, maar denk dat de handgeschakelde versies hun waarde bijzonder goed vast gaan houden.
Toch jammer dat het niet gewoon een 1.5 VVTI is. Iedereen vindt de GR cool. Het van meer lef getuigen en unieker zijn als hij dacht: meer heb ik niet nodig, dus ik rijd een (slome) Yaris.
Het valt me op dat alle hypercar eigenaren een lichte, kleine auto rijden als dagelijks vervoer. Dat is toch het leukste compromis.
Gordon Murray rijdt bijvoorbeeld een Renault Alpine.
Schijnt dat iedere coureur liever 100 kilo minder heeft dan 100pk meer. Zo’n Rimac gaat ook even snel over de ring als een cayman gt2 rs, terwijl die 3x zoveel vermogen heeft. Zal wel wat in zitten.
Catman GT4RS of 911 GT2RS
@4g63 niet alleen coureurs, waarom denk je dat b.v. F1 teams jaarlijks miljoenen uitgeven om maar een kilootje te kunnen besparen? ;-)
https://m.youtube.com/watch?v=CwN_mveda1Y