
EV’s gaan niet rustig met hun banden om. De auto’s van Musk spannen de kroon.
Ondanks speciale EV-banden is al vaker aangetoond dat elektrische auto’s minder zuinig omgaan met hun banden. Dat is goed te verklaren. De elektrische wagens zijn een stuk zwaarder. Tevens zorgt de grote trekkracht voor meer bandenslijtage. Het blijkt dat de Tesla Model 3 de kroon spant als het over bandenslijtage gaat.
Die conclusie trekt Kwik Fit. De Britse tak van dit servicebedrijf deed onderzoek naar de bandenwissels bij 170 verschillende locaties in Groot-Brittannië. Kwik Fit heeft de auto’s die in Q3 van 2023 bij het bedrijf geregistreerd stonden, gebruikt als ijkpunt. Vervolgens is gekeken hoeveel auto’s per merk en model tussen februari 2024 en januari 2025 langskwamen voor een bandenwissel.
Tesla Model 3 heeft meeste bandenwissels
Bij 54 van de 170 – dus zeg maar ruim 30 procent – van de servicelocaties kwam de Tesla Model 3 als model uit de bus met de meeste bandenwissels. Op plaats twee staat een vreemde eend in de bijt: de Citroën Berlingo gevolgd door de Tesla Model Y.
Ga je per merk kijken, dan komt Tesla opnieuw als slechtste bandenfluisteraar uit de bus. Bij 70 van 170 locaties – dus zeg maar ruim 40 procent – zijn Tesla’s het vaakst toe aan nieuw rubber. Op nummer 2 staat Citroën met 24 locaties (allemaal dankzij de Berlingo) gevolgd door BMW (15 locaties) en Mercedes (14 locaties).
Hoe ga je zuiniger om met je banden?
Kwik Fit geeft twee tips tegen bandenslijtage: houd je banden op de juiste spanning en controleer regelmatig de uitlijning van de wielen. Hij voegt toe: ”Automobilisten verwaarlozen bandenonderhoud op eigen risico. Het is altijd van vitaal belang om te onthouden dat, ongeacht alle andere veiligheidsvoorzieningen op een auto, ze allemaal vertrouwen op de banden die presteren zoals verwacht.”
En zo is het maar net. En vergeet niet om ook goede bandjes te halen voor je caravan!
Foto: Tesla Model 3 Performance: rijtest en video





Mijn EV met “slechts” 200pk heeft bij 1e eigenaar 120.000km met de banden gedaan en bij mij 60.000km (ik druk hem verder in) en de achterbanden waren nog origineel met 180.000km vervangen.
Zo erg hoeft het niet te zijn.
Meer vermogen helpt niet maar vraag me af of er ook geen details in ophanging mis gaan, waardoor het wellicht sneller (scheef?) slijt?
Tja, dat is de prijs van rijplezier.
Ik denk dat het ook kan liggen aan het feit dat Tesla-rijders minder vaak naar de dealer gaan voor nieuwe banden dan bestuurders van andere automerken. Doordat ze hun auto meestal online bestellen en minder onderhoud nodig hebben, is de binding met de dealer vaak minder sterk. Daarnaast zijn er relatief weinig Tesla Service Centers in vergelijking met andere merken, waardoor ze misschien sneller geneigd zijn om naar een onafhankelijke bandenservice zoals Kwik Fit te gaan.
Waarom hebben banden tegenwoordig geen wang meer?
Probleem 1 is het gewicht. EVs wegen gewoon veel. Heel veel. Om dat van zijn plek te krijgen heb je vermogen nodig. Dus 280PK in de basis Model 3. Dan heb je nog de mode Standaard en Chill. In Chill is het een gemoedelijke lobbes. Standaard is goed om Porsches te pesten.
Dus je kan wel ongeveer bedenken waarom die banden zo hard slijten.
Ik ben het ook eens met @astronaut : je hoeft niet naar een dealer met een Tesla, waar de VW dealer je toch af en toe wil zien. Daar liggen ook je zomer en winterbanden. Dus je zal die Tesla veel vaker bij een fastfitter vinden dan een VW. Teslas zien om die reden ook veel meer APK afkeur op de banden zoals ik eerder had laten zien.
Wat bedoel je met Porsches pesten, bewust links blijven plakken zodat ze niet voorbij kunnen?
En waarom zou je dat doen, wat heb je tegen Porsche.
Denk eerder dat @rwdftw doelt op het gegeven dat je met een Model 3 leuk Porsches kunt pesten bij stoplichtsprintjes en zulks…
Eigen ervaring: 70,000 km met een LR, 50,000 met een Performance. Prima voor auto’s met meer dan 400 pk en 1900 kg.
M’n huidige auto met ook ~400 pk en 1900 kg doe ik ongv hetzelfde.
Om te insinueren dat de oorzaak bij Tesla’s, type 3, ligt, dat banden harder slijten is toch wel een dieptepunt van een blog schrijven. Althans er van uitgaande dat de schrijver wel enige verstand van zaken heeft. Nou wekt de schrijver van dit stukje, met regelmaat de indruk, stukjes te schrijven met net iets te veel juice. Maar dat terzijde. Mee eens, de cijfers liegen niet, maar hoe de cijfers in dit stukje worden gepresenteerd… rekt het onhoudbaar op. On topic; hoe graag de haters het ook zien, Tesla is niet de oorzaak, ook de elektrische voertuigen, van andere fabrikanten niet. De oorzaak is het rijgedrag van de chauffeur die een electrisch aangedreven voertuig net zo behandeld als een ice voertuig. Echter niet gewend is aan het direct beschikbare koppel, het gewicht van het voertuig en deze dus vervolgens te lomp op de wielen gooit, met alle gevolgen van dien.
Waar wordt dat dan geïnsinueerd? Je reactie is inhoudelijk echt onnavolgbaar. Dit artikel geeft gewoon cijfers. Dat die je niet bevallen lijkt me een andere kwestie.
Ik kan het prima volgen. Je ziet vaak Tesla rijders als een malle wegrijden bij het stoplicht. Dat zorgt voor veel bandenslijtage. Het ligt niet aan de auto maar aan de bestuurder. Dat probeert hij in een iets langer epistel te zeggen.
vind je t gek met dat vermogen vanuit stilstand…..duhhhh
Met mijn leaseauto doe ik het, zeker met winterbanden, ook wat rustiger aan in scherpere bochten op snelheid of wegrijden bij een verkeerslicht. Je hoort de banden namelijk zoeken naar grip als je flink door een bocht gaat of stevig weg rijdt. Dat is niet nodig dus doe ik het meestal maar niet. Saai? Valt mee hoor. Eerder comfortabel.