Citroën tekent de nieuwe C6

Auteur: , 24 Reacties

De Citroën designers hebben hun zachte potloden uit hun ongetwijfeld artistiek verantwoorde tassen gehaald en een nieuwe C6 geschetst.

Citroen-C6

Voor de vorige C6 viel het doek in 2012. De excentrieke top-Citroën, die stijlkenmerken van verschillende legendarische grote citroenen uit het verleden met zich meedroeg, is nooit echt een succes geworden. Daarmee stond het Franse vlaggenschip overigens niet alleen; ook de topmodellen van andere merken zonder Duitse premium-baaaaadge hebben al lang het veld geruimd. Rust in vrede, Opel Omega, Renault Safrane, Ford Scorpio, Alfa 166, Peugeot 607, Lancia Thesis et cetera.

Laten we dan ook maar meteen even door de zure citroen heenbijten: de nieuwe C6 komt niet meer op de markt in onze contreien. Het Franse veercomfort op hoog niveau zullen we dus moeten missen. De nieuwe C6 is bedoeld voor China, waar er wel markt is voor relatief goedkopere doch flink uit de kluiten gewassen sloepen. Waarschijnlijk omdat die Chinezen allemaal zulke lange benen hebben.

Omdat de auto voor het Verre Oosten is, zal deze weliswaar aangekondigd worden op de beurs van Genève, maar zijn officiele debuut zal de auto maken in April op de Beijing Auto Show. Wat we nu al weten is dat de nieuwe C6 zal baseren op PSA’s EMP2-platform en gebouwd gaat worden bij Dongfeng Peugeot-Citroën vanaf September. Voor de pk’s zorgen een geblazen 1.8 of 2.0 liter vierpitter. Over een hybride variant wordt gespeculeerd maar die is nog niet bevestigd. Waarschijnlijk komt er ook een luxere variant op de markt die als DS9 door het leven zal gaan, wat dan weer een hint is naar de très belle Numéro 9 concept uit 2012.



24 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Camaro snoetje
@dutchcorvette: Eerder de nieuwe Passat
@dutchcorvette: Vind het meer lijken op VW’s C Coupe
@dutchcorvette: kia optima
Jammer dat de 6pitters het niet gaan halen. Heb regelmatig met een C6 mogen sturen. En met de 3.0 V6 of V6 HDiF was het echt een feest. Hoort ook een beetje bij zo’n auto vind ik. Dat ze het in Europa niet eens gaan proberen begrijp ik best. Zou toch voor geen meter verkopen hier. Ben wel benieuwd naar het uiteindelijke design. De schets doet me meer denken aan een DS design.
@E34M5Touring: Lijkt me inderdaad het ultieme comfort zo`n C6 met een fijne 6 pitter.
Wel jammer dat ie hier niet op de markt komt. Al zou k hem zelf ook nooit kopen eerlijk gezegd
Maar als ze dit model voor China ontwikkelen, laat ze hem dan hier ook in de showroom zetten, alles wat je verkoopt is meegenomen zou ik zeggen. Het model is er toch. Kijk, dat je zoiets niet specifiek voor onze markt ontwikkeld begrijp ik, maar als het model er toch komt waarom niet?
@stationcar:
Ja maar misschien komt dit model als DS naar Eutopa!
@stationcar:
O ja, goed punt, laten we dat dan maar hopen!
@stationcar: Dat zullen ze qua imago vast niet willen. Een gerebadgede Chinees neerzetten met dezelfde naam als de laatste C6, daar maken ze geen vrienden mee. Geen Citrofiel die dat koopt, en niet-Citrofielen kochten grote Citroëns sowieso al niet. Ergo, geen klandizie.

Bovendien is er wel degelijk een investering nodig. Het motorenpalet zoals die in China zal komen is hier totaal niet handig. Hier wil men diesels in die klasse, zeker de Fransen. Dus je zal de auto aan moeten passen aan andere motoren. En voordat je daar aan begint moet je sowieso aan Europese eisen voldoen, het is maar de vraag of een van oorsprong Chinese auto die zonder aanpassingen doorstaat.

Vergeet ook niet dat ze in China al een DS 6 hebben. Een auto die in Europa perfect in de line-up zou passen met de huidige crossover/SUV-trend. Maar omdat hij specifiek voor China is ontwikkeld kunnen ze hem niet zomaar hierheen halen, dat kost teveel. Dat zal dus zeker voor deze C6 gelden.
@Citrofiel: Hetzelfde geldt voor de C-Crosser. Die was te Mitsubishi om voor echte Citrofielen interessant te zijn. Vooral het interieur lieten ze ongemoeid, dus geen Citroen stoelen oid. Ja daar ga je het niet mee redden. We verkochten ze enkel aan mensen die, of de zwaardere diesel wilden (2.2HDiF was iets krachtiger dan de 2.0TDI van VW in de Outlander)of hem vanbuiten mooier vonden dan de Mitsu. Echte Citroen rijders keken er niet naar om.
@E34M5Touring: Ik vond de neus van de C-Crosser ook echt wel geslaagd. En de 2.2 HDI is nooit te versmaden. Maar inderdaad, het interieur hebben ze volledig laten liggen. Zonde. En nog steeds heeft Citroën geen fatsoenlijke SUV/crossover. Ze leren het nooit…
@Citrofiel: T’is jammer dat ze hun eigen klantenkring zo onderschatten. Had desnoods een C5 interieur dr in gezet oid. Dan had ie het echt wel beter gedaan. Zoveel mensen gesproken destijds die een SUV best wel zagen zitten. Maar echt volledig afknapten op het interieur. Qua materiaalkeuze en design helemaal niks wat ook maar in de richting kwam van een Citroen. Een aantal ging dan voor een Picasso ivm de hoge zit en ruimte/7pers. optie. Maar de meeste was je gewoon kwijt. En geen diesel/automaat optie. Ook jammer.
@stationcar: Europese typegoedkeuring kost ook geld, import en marketing en technische ondersteuning enz…

Dus zelfs met een model “dat er toch al is” kan je verlies maken…
Wie gumt hem uit?
Zeker weten dat dit geen schets uit de oude doos is? Ik was namelijk in de veronderstelling dat Citroën de gewonen wagens zou gaan maken en de luxemodellen onder het DS label zouden vallen. Zo’n grote, luxe slee past dan toch niet bij de nieuwe strategie van het merk?

Maar goed, de Numero 9 was een prachtige concept en als deze wagen er ook maar enigszins op gaat lijken zal het mij 香腸 (da’s chinees voor worst) wezen of ze er een DS plaatje of dubbele chevron op plakken
De C6 ja… toch wel een van de mooiste Citroëns ever.
Wateen absolute nekkendraaier is dat toch, de elegantie straalt er vanaf.
Topsegmenter DS, wedden…?
Lijkt verdacht veel op het concept van 2010, alleen de grille is veranderd.

http://images.car.bauercdn.com/upload/22832/images/1752×1168/citroenmetropolisconcept1.jpg
@gerjanm: Er staan zo weinig lijnen op papier dat je er van alles in kan zien. Zo’n schets zal richting productie alleen maar afzwakken en het is nu al niet veel…
Schijnt dat dit een gerebadgede Dong Feng Numero 1/A9 gaat worden. Dat zou dan zoiets zijn:

http://i68.servimg.com/u/f68/18/65/41/36/c6-don10.jpg

Maw net zo’n Volkswagen-neus als de laatste C4 sedan.

Het zou mij ook niets verbazen als dit meer een opvolger voor de C5 wordt, die ook in China op zijn laatste benen loopt: Verkopen zijn vorige maand voor het eerst onder de 1000 stuks gezakt, waar het vorig jaar nog zo’n 3000 per maand waren.
@Citrofiel: Niet heel slecht, maar ik zou ‘m hier niet willen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).