Consumentengids keurt Tesla Model 3 af: “remt slechter dan F-150 pickup” [updated]

Auteur: , 73 Reacties

Pardon?

Net als in veel andere landen bestaat er ook in de Verenigde Staten een consumentenbond- en gids, zodat de Amerikanen een onafhankelijke bron hebben wanneer ze voor een grote aankoop staan. Het Amerikaanse Consumer Reports magazine is één van de meest gerespecteerde bladen die dergelijke maatschappelijke taken op zich neemt. Recentelijk kreeg de redactie van het blad een Tesla Model 3 in handen om de auto te beoordelen voor potentiële kopers. De test viel echter zó tegen, dat het blad de wagen niet durft aan te raden.

Consumer Reports, dat de wagen eerder al in een uitgebreide rijtest aan de tand voelde, onderwierp de Model 3 ditmaal aan een reeks uitgebreide proeven. Hiervan was de remtest er één. Het blad liet de wagen verschillende keren afremmen van 60 mph naar 0 en kwam bijna iedere keer tot een ander resultaat. Hoewel de Model 3 in de ideale situatie slechts 39,6 meter nodig had om tot stilstand te komen, wist de wagen dit geen enkele keer te herhalen. Zelfs niet wanneer de remmen een volledige nacht af mochten koelen. Het magazine leende zelfs een extra Model 3 om de resultaten te vergelijken, maar ook dit exemplaar wist de door Tesla beloofde remafstand niet te weerspiegelen.

“The Tesla’s stopping distance of 152 feet from 60 mph was far worse than any contemporary car we’ve tested and about 7 feet longer than the stopping distance of a Ford F-150 full-sized pickup.”

Een woordvoerder van Tesla probeerde de feiten nog te weerleggen door het blad eraan te herinneren dat Tesla’s door de lucht te updaten zijn, waardoor dergelijke problemen ‘eenvoudig’ opgelost kunnen worden.

Afgezien van de twijfelachtige remprestaties van de Model 3, was Consumer Reports evenmin te spreken over de bediening van de auto. Noem het ouderwets, maar het feit dat de Model 3 praktisch alles in één centraal scherm heeft gepropt, beviel de publicatie allerminst. Niet omdat ze techniek verachten, maar omdat de bestuurders meerdere handelingen moeten doen voordat ze bij het gezochte ‘knopje’ aankomen. Daarnaast was het magazine eveneens ontevreden met de stugge rijkwaliteiten, de achterstoelen en het overvloedige windgeluid van de Model 3.

Tesla liefhebbers staan op dit punt bijna met tranen in de ogen. Gelukkig zien we nog licht aan de horizon. De Model 3 kwam namelijk als beste EV uit de test, voor wat betreft het rijbereik. In normale trim kwam de Model 3 tot de beloofde 500 kilometer, maar in de agressievere remmodus kwam de auto liefst 560 kilometer ver. Daarnaast vertelt het blad dat haar testers de wagen vergeleken met de Porsche 718 Boxster. Zou Elon dan toch gelijk hebben?

UPDATE: eindbaas Musk heeft inmiddels gereageerd op de opschudding. Als de Model 3 problemen heeft met de remmen dan belooft hij die op te lossen.

UPDATE 2: nu de remmen een update hebben gekregen, heeft Consumer Reports de Model 3 alsnog goedgekeurd.



73 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Dat zoeken naar knopjes zou ik ook helemaal gek van kunnen worden.
@ikleesookoverautos: Valt wel mee. Je stelt meestal dingen 1 of 2 keer in.
@stfu: ik las net ergens dat zelfs
De ruitenwissers ook via datzelfde scherm bediend worden. En alhoewel ik dat nu niet zeker weet ik dat toch iet wat ongebruikelijk vind.
Tesla is al begonnen met het door de lucht updaten van de remmen.
https://goo.gl/images/awVR5m
@e34m5touring: Whehe, ik dacht hetzelfde. Remmen updaten via de lucht? Yeah right, only in ‘Murica!
@chimaera: ja inderdaad. Remmen worden electrisch aangestuurd. En ja computer’s kun je updaten tegenwoordig
@shalomleon: Maar de remkracht komt nog steeds van de remschijven. Niet van de computer. Dus daar kun je aan updaten wat je wil. Daar wordt de remkracht niet groter van.
@e34m5touring: Precies dat ja!
@e34m5touring: ik vraag me ook af hoeveel je nog aan zo’n update hebt, als je net je lokale supermarkt binnen bent gereden.
@E34M5Touring: “ABS calibration algorithm” – Elon. Als dat niet werkt, gaan ze de remschijven vervangen. Ik heb er verder geen verstand van..
@amg65: Ja dan veranderen ze de frequentie waarmee de abs ingrijpt. ABS werkt door de rem heel snel aan te zetten en los te laten om controle te houden met sturen. Als je die frequentie aanpast grijpt ie vaker in waardoor je dus vaker contact maakt met de schijf. Dat zou de remweg iets kunnen verkorten maar ook de mate van bestuurbaarheid kunnen aanpassen. Dus of ze het alleen met software redden durf ik niet te zeggen.
Ik heb jouw artikel hier beneden ook even gelezen maar ook daar komt uit dat vooral de enorme verschillen in metingen zo opvallen. De slechtste test van Motortrend geeft een remweg die ruim 2x zo lang is als Tesla claimt. Dat is toch wel een dingetje.
@E34M5Touring: Dat klinkt logisch. Ja, dat is het hele probleem met die start-up gedachte met productie opzetten. Daarom is het goed dat dit soort dingen door verschillende partijen wordt getest. Hoewel remweg natuurlijk heel veel variabelen heeft. Het lijkt alleen dat iedereen die iets negatiefs vindt er wereldnieuws van wil maken en geld wil verdienen door de clicks, ipv het zsm door te spelen aan Tesla.
@amg65: Motortrend test al jaren op dezelfde wijze om de resulaten vergelijkbaar te maken. Zij stellen verder ook dat ie best goed presteert, alleen de enorme verschillen in remafstanden (iets wat ook CR aanhaalt) vind men raar. Ik ook, zeker als ze, in geval van CR, de auto hebben laten afkoelen enz. Dan kun je het ook niet gooien op fading ofzo.
@e34m5touring: Ik volg je alleen niet wat betreft die resultaten van Motor Trend. In het artikel van Electrek wordt dat resultaat van Motor Trend (119ft) aangehaald als juist een goed resultaat. Ik zie de variabelen niet van hen.
@amg65: Sorry voor de late reactie, ik had even geen laptop bij de hand.
Dit komt uit het artikel wat je hieronder linkt.

Tesla claims that based on its own test with the same tires, the average stopping distance is a significant 20-ft shorter. Car and Driver, meanwhile, gave the Model 3 a much better 70-0 braking report card although they noted:

Tesla barely ekes out a win in this category with its stop from 70 mph, although we did notice a bizarre amount of variation in our test, which involves six consecutive panic stops—the third of these stops took an interminable 196 feet.

Car and Driver also had a long max braking results from their own test – though still better than some competition:
@E34M5Touring: Ah ja, maar volgens mij is Car and Driver wat anders dan Motor Trend?
@amg65: Ja goed, ik refereer naar jouw artikel. Ik haal idd Motortrend en Car and Driver door de war. Maar goed, dat had je ook wel in kunnen vullen denk ik… Doet verder niks af aan de stelling van hoge schommelingen in resultaten bij zowel CaD als CR.
@chimaera: Je kan tegenwoordig toch vast wel nieuwe remblokken downloaden.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@senwedural: man man man
De rem op de productie staat er anders wel aardig op. Ze kunnen het dus wel.
@viezefreddyw: hehehe, lekker scherp na zo’n lang weekend
Oke, maar hij hij haalt dus niet de beloofde remafstand. Lijkt me dat zoiets makkelijk kan worden opgelost door betere remmen te monteren. Bovendien zal zo’n Tesla ook geen lichtgewicht zijn.
@berlinetta: Uit veel andere tests blijkt dat die het zelfs beter doet dan andere lichtere EV’s, zoals een i3 of Ionic. Neemt niet weg dat dit verder onderzocht moet worden. Zo ver ik lees wordt dat ook gedaan. Tesla gaat de ABS calibration algorithm checken (wat het ook mag zijn), anders remschijven gratis vervangen. Ook hebben ze CR gevraagd of ze de huidige productiemodellen willen testen, om te kijken of die zaken al verbeterd zijn. Het onderstel is al aangepast.
@amg65: Ja lijkt me ook goed als ze zoiets doen en ik vind het ook geen onoverkomelijk probleem eigenlijk.
Is vergelijken met een Porsche 718 Boxter niet een rare vergelijking? Die auto is een stuk duurder (beide basismodel), en zie ik niet echt als een auto ui de midden klasse?
@prachtplaatje: daarom juist knap dat de model 3 schijnbaar hetzelfde rijplezier qua handling biedt.
@racerx: maar hij rijdt stug en de stoelen zitten kut, plus dat ie een hoop kabaal maakt? is de boxter dan zo’n slechte auto?
@gwnbmw: Geen idee, doe mij toch de Porsche maar (ondanks het scheetgeluid van dat vierpittertje).
@gwnbmw: De Model 3 reed inderdaad vrij stug, te stug. Daarom is dat onderstel ook al aangepast. Het windgeruis wordt bij een EV sneller opgemerkt. Verder kan een niet goed sluitend rubbertje ergens al het verschil maken, iets wat bij Tesla’s vaak voorkomt. De stoelen zitten hartstikke goed, heb ik zelf getest. Een stuk beter dan de Model S, en al helemaal de eerste 2 gens van de Model S. Achterin is het een ander verhaal. Wat bedoelt wordt is dat de vloer vrij hoog is door het accupakket en je knieën vrij hoog zitten. Je zit achterin een C-klasse dus beter, voorin niet.
Windgeruis is denk ik niet overdadig aanwezig. Het motorgeluid is alleen afwezig.

Ga maar eens brandstofauto’s extra goed isoleren op motor en afrol geluid. Ben je helemaal blij met het resultaat en vervolgens hoor je windgeruis wat je daar voor nooit hoorde. Zo heb ik dat zelf meegemaakt in ieder geval.
@fanboy: Raar dat afrolgeluid dan geen issue is. Want dat zou je dan ook sterker moeten horen zonder motorgeluid. Wellicht toch een isolatie dingetje ofzo. Kan best wat kleins zijn.
@e34m5touring: Oh dat zou kunnen.

Maar als zij al stille eco bandjes gebruiken, en ook nog eens extra moeite hebben gedaan om afrolgeluid te dempen (want dat is ook sterker aanwezig zonder motorgeluid) dan blijft windgeruis over.

Ik denk zelfs dat windgeruis een van de moeilijkste dingen is om echt weg te krijgen. Voordeel is dan weer dat het niet zo hard is en dat je het met de radio aan toch niet meer hoort.
@e34m5touring: Ik bedenk me net dat de bodem natuurlijk uit accu’s bestaat, dat isoleer ook behoorlijk afrol geluid. Dan nog wat spul op de wielkasten uiteraard, en wat in de deuren en je zult weinig afrol geluid hebben.
Al helemaal met harde eco bandjes op 3 bar :D
@fanboy: Ja soms heeft windgeruis een hele kleine stomme oorzaak. Zoals een rubber oid. Kan natuurlijk ook aan het specifiek geteste model liggen. Als daar een rubber oid niet goed zit kan dat een oorzaak zijn.
@fanboy: nou ja, de V8 in mn E60 540 hoor je niet of nauwelijks op de snelweg, daarnaast hoor je ook nauwelijks windgeruis dus ik denk niet dat het persé ligt aan het ontbreken van een ICE.
@racerx: Je bedoelt dat je de V8 niet meer hoort door het afrol geluid? :P

Je zult er vast een behoorlijk stille/rustige auto aan hebben, maar je weet pas echt wat stil is als je in een elektrische auto rijdt.
Net als je denkt dat je altijd “instant” veel koppel ter beschikking hebt met een grote turbodiesel, daar ga je toch anders over denken nadat je in zo’n Tesla hebt gereden.
Zoals gewoonlijk een vrij selectief artikel, maar dat is niet erg. Elon heeft ook inmiddels gereageerd. Electrek duikt er altijd wat dieper in en vergelijkt het met andere testresultaten. Goed dat ze er dicht op zitten, ook al gebruik je de remmen zelden in een EV.

https://electrek.co/2018/05/21/tesla-model-3-braking-weakness-cr-tests-tesla-denies/
@amg65: dat is het een beetje. Een EV remt voornamelijk op de motor af. Zeker met normaal gebruik scheelt de slijtage enorm. Je kan zo een paar ton op een setje rijden. Dus logisch dat er niet 17” Brembo’s met 8 zuigers onder zitten.

Aan de andere kant, het is een relatief zware auto. Voor noodgevallen moet er gewoon een deugdelijk setje onder zitten. Dat ga je niet met een online update fixen. Het is gewoon een van de vele intrinsieke constructiefouten waarmee Tesla de auto’s de weg opstuurt.
@willeme: Eens, de ‘early builds’ zijn gemaakt met het ‘fix it later’ gedachte. Inmiddels is er al veel opgelost, en naar eigen zeggen stoppen ze niet totdat hij als een van de beste in zijn klasse remt.
En wat betreft die remschijven, dat klopt. Ik zit op 130.000km, nog steeds originele set.
@amg65: leuk he proefkonijn zijn van Tesla, krijg je als “early adopter” er gratis bij? Maar gelukkig corrigeren ze het met een softwareupdate zodat je mede Lemmings er in ieder geval geen last van hebben.
@bitd: Ik weet niet waarom je zo gefrustreerd bent over Tesla, maar je mag het wel uitten hoor.
@amg65: in de basis heb ik een hekel aan bedrijven die denken intrinsieke waarde te “kopen”, ipv het werkelijk waar te maken. Wat betreft Tesla zijn er dan ook nog de fans en ik heb ook een hekel aan fan zijn van iets of iemand. Dus idd Tesla strijkt mij op meerdere manieren tegen het haar. Oh ja nog een laatste puntje: wil je ajb je naam aanpassen, want die ben je niet meer waardig 😜 , alvast bedankt.
@bitd: Ik ben ook fan van geen fan zijn….
Ik kan toch in het weekend met een v12 over het circuit scheuren? Een garage vol klassiekers hebben? Doe ik overigens niet.. maar als je mij een zak met geld geeft wel. Maar dit doet niks af aan mijn mening over het elektrificeren van de woon-werk kilometers etc.
@amg65: ja ik merk het, ik ben sceptischer over de oplossing en over de positieve gevolgen van die oplossing, vandaar.
@amg65: waarom denk je dat personeel en lokale Tesla eigenaren voorrang kregen bij de eerste auto’s?😜
@flutterby: I know
@amg65: netjes die schijven. Hele serieuze vraag Hoe lang doe jij met je banden?
@spideriv: Ook nog origineel, al zijn ze nu zeker aan vervanging toe.
@amg65: ??? 130.000 km met een set banden??
@SpiderIV: Jup. Toegegeven, ik heb hem overgenomen van mijn vader dus het gross van die km’s komen van hem. Vrijwel allemaal zakelijke snelweg km’s.
f150 remt best aardig, model 3 zal ook wel aardig wat gewicht moeten stopzetten
Samenvatting: Tesla’s Model 3 heeft beroerde remmen maar een puik bereik dankzij de agressieve remmodus. Zijn er nog vragen?
@alfalfa:
Ja! Waar kan ik met mijn schadeclaims terecht wanneer ik net door een Model 3 ben doodgereden omdat de bestuurder niet op tijd kon stoppen?
@Original_Arnoud: Monuta
@notsobig: die naam klinkt inderdaad wel alsof ze veel geld hebben.
Pas toch ook een Model 3 rijder die na een dagje op Laguna geen schijven meer over had? Remmen zijn dus een dingetje..
@timobac: geen enkele standaard auto uit dat segment houd het een dag op een circuit vol met normale remmen dus om dat nou een representatieve vergelijking te noemen klopt ook niet.
Nieuw of niet, een setje deugdelijke remmen is gewoon een basisbehoefte en dient er gewoon op te zitten. Windgeruis kan meerdere oorzaken hebben. Bij de MB van mijn oudeheer was het een verkeerd antennetje wat voor herrie zorgde.
@2wheeler: het gaat hier niet over de deugdelijkheid van de remmen, maar over het schijnbaar onvoorspelbare karakter bij noodstops.
@BaRa: Als de remmen de ene keer wel werken en de andere keer een heel stuk minder, dan hebben we het toch over remmen die niet deugen? Maar goed.. volgens heb je m’n punt wel begrepen.
handig op een Belgische straat, al die instellingen via een touchscreen. probeer je vinger maar eens exact op die bepaalde plaats op dat scherm te krijgen/houden.
@Jantje_555: en jij dacht dat de infrastructuur is US of A beter was als in belgie?
Alleen al het aanzetten van je ruitenwissers kost enorm veel moeite via dat scherm…doe mij maar knoppen en hendels.
Dacht laatst gelezen te hebben dat dit ding een M3 er uit rijdt..


Zullen ze wel mee bedoelen dat een M3 de bocht doorgaat en de model 3 rechtdoor schiet, dan rijd je hem op een zekere manier er uit ja…
We wachten vol ongeduld tot de grote 3 een echte auto op de markt brengt.
@wimof: Volkswagen en Renault-Nissan hebben toch al toch al lang een volledig elektrische auto op de markt. Toyota loopt daarin nog een beetje achter. Maar die hebben met hun hybride techniek wel zoveel ervaring dat ze dat ook wel gaat lukken.
@mashell: Ik had gehoord dat Toyota niet voor volledig elektrisch willen gaan, wegens de beperkingen. Zij zouden meer geloven in hybride om de overstap te maken naar waterstof.
Of dat allemaal zo’n goed idee is laat ik maar over aan het management van Toyota…
Dat wordt een leuk raceje tegen de M3,AMG en RS
Bedoelde Audi, BMW en Mercedes.
Vriend van me heeft een S. Was erg skeptisch maar dat is omgeslagen in enthousiasme nadat ik er in heb gereden. Echter een scherm om alles te bedienen is best wel ruk. Knopjes, schuifjes en schakelaars kun je blind op de tast bedienen, een scherm niet. Afgezien van dat ik zoon scherm ook nogal lelijk vind

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).