
De resultaten zullen je (niet?) verbazen.
Luchtvervuiling is al jaren een onvermijdelijk onderwerp, daar het de wereld voortdurend op grote schaal beïnvloedt. De leidende gedachtegang is dat auto’s een groot aandeel hebben in het vervuilen van de lucht, maar hierover zijn de meningen absoluut verdeeld. Desondanks gaan overheden en instanties vrolijk door met het invoeren van alsmaar strenger wordende wetten en normen, die veelal te hooggegrepen blijken.
Ervan uitgaande dat de grote gore menigte het bij het rechte eind heeft, is het volgende lijstje wel relevant voor de onderzochte landen. Het Britse Eco Experts verzamelde onlangs talloze statistieken en sorteerde deze in vier verschillende categorieën. Het bureau bekeek voor elk van de 25 landen naar de gemiddelde leeftijd van de auto’s, het aantal voertuigen per 1.000 inwoners, het percentage alternatieve brandstoffen in personenauto’s en de omringende luchtvervuiling.
Wie voor het zien van de lijst al aan zijn water voelt dat de meest vervuilende landen in het oosten van Europa te vinden zijn, mag zichzelf op zijn schouder kloppen. Dit gezegd hebbende is het meest vervuilende land van Europa dichterbij huis te vinden dan, bijvoorbeeld, Roemenië. Het is namelijk Tsjechië die de eerste plaats bezet, met Polen en Estland die de overige treden van het podia bezetten.
De meest vervuilende landen zijn nagenoeg allemaal de thuishaven voor een groot aantal verouderde auto’s. Daarbij zijn er bijzonder weinig auto’s op een alternatieve brandstof (elektriciteit, waterstof) te vinden. Deze combinatie zorgt vervolgens weer voor een slechte score in de categorie ‘luchtvervuiling’.
Aan de andere kant van het spectrum zien we juist het tegenovergestelde. Landen als Zweden, Ierland en Finland zijn het meest schoon. Dit is te danken aan een hoog percentage alternatieve brandstoffen, een groot aantal nieuwe auto’s en het feit dat er relatief weinig inwoners een auto voor de deur hebben staan. Nederland doet het niet bepaald slecht, en bezet de 21ste positie.
Hieronder bekijk je de volledige lijst.
1. Tsjechië
2. Polen
3. Estland
4. Kroatië
5. Slowakije
6. Slovenië
7. Spanje
8. Roemenië
9. Oostenrijk
10. Hongarije
11. Luxemburg
12. Letland
13. Italië
14. Litouwen
15. België
16. Frankrijk
17. Duitsland
18. Verenigd Koninkrijk
19. Griekenland
20. Portugal
21. Nederland
22. Denemarken
23. Finland
24. Ierland
25. Zweden
En in Tsjechië zijn ze ook kampioenen in bier drinken
@roadster1976: daar hebben ze de Pils uitgevonden.
@roadster1976: al die uitstoot komt dan ook van al die bierscheten de volgende ochtend
Deze oosteuropese landen nemen wel onze oudere diesels over daar ze vrij betrouwbaar zijn en voor hun inkomen goedkoop. Als Europa nog langer export verbied van onze oude wagens dan krijgen we ze helemaal niet meer verkocht. Naar Afrika daan maar????
Zulke onderzoeken moet je wel met een korreltje (of beter gezegd kilootje ) zout nemen. De betere landen (Zweden, Noorwegen,..) hebben weinig inwoners ivm hun onbewoond gebied, terwijl de oosteuropese landen kampen met oude steenkool centrales uit het sovjettijdperk.
En weer de auto die de schuld krijgt. Wat met scheepvaart, dieseltreinen, luchtvaart,… Ook oogjes dicht gedaan bij dit onderzoek. Een zoveel nietszeggend onderzoek.
@ericc: spanje heeft ook erg veel onbewoond gebied..
@ericc: rt tis altijd de schuld van autos en dat begrijp ik dus nooit en nu ook nog met die elektrische wagens kzie het echt niet ,zitten
In Ierland waait het altijd schone lucht vanaf de Atlantische. En Roemenie mag met stip op 1 staan. Die smerige rotdiesel waar gewoon geen onderhoud aan wordt gepleegd. Of erger: En masse wordt de partikelfilter er tussenuit getrokken en nog steeds worden die vieze diesels APK goedgekeurd. Het is en blijft een apenland maar ondanks dat woon ik er nog erg graag…
@joejojo2012: wat een plottwist op het einde
@joejojo2012: is in NL niet anders, hier worden ook masaal de roetfilters eruit getrokken
@slickrick: en wonen alleen maar apen
@kauwsjotel:
Er is zelfs een stichting aap ..
@kauwsjotel: op sommige plekken wel ja
@kauwsjotel: Met dit mooie weer kun je wel raden wat ik wil gaan eten nu ik jou zie
@joejojo2012: Atlantische wind is van geen tel in deze lijst. Dit is een overzicht van geregistreerde auto’s en hun (theoretische) uitstoot. Er is dus niet écht gemeten wat de luchtkwaliteit is in die landen.
Maw, dit is alweer grotendeels een bullshit onderzoek…
Toch zijn er regionaal erg veel verschillen, zo is de Randstad een van de regio’s met de meeste luchtvervuiling in Europa.
Nu zal de ranglijst in het artikel vooral aangeven hoe de ‘bereidwillendheid’ en mate van technologische innovatie ontwikkeld is per land en het laat de verschillen daarmee zien per land, maar voor de luchtvervuiling an sich is deze ranglijst iets te kort door de bocht.
Vrij logisch al die oude diesels gaan naar die Oostblok landen ook oude afgedankte bussen en vrachtwagens.
@cappie: ook afgedankte mannen
Serieus.
Zijn jullie echt zo naief om te geloven dat de automobilist daar de boosdoener is ?
Opvallend is dat de minder vervuilende landen allemaal een vrij grote kustlijn hebben.
Met wind
Veel wind.
En Koppel de Rijnmond, Antwerpen, het Ruhrgebied eens apart van hun landen en je zult schrikken, zelfs vandaag de dag hangt er soms een licht groenige damp als je door de Botlektunnel bent gereden, maar iedereen hier gelueft dat we het zo goed doen en dan doen we het toch goed ?
@desjonnies: lees anders de titel van het plaatje nog eens. Het gaat namelijk alleen over de “most toxic drivers of europe”. Dus dit onderzoek gaat over de auto’s. En neemt ander vervuilers niet mee.
@desjonnies: Aaahh de botlek. Ik word altijd wakker van de stank als we de botlek binnen varen en ik lig te slapen. Dat is de enige plek die ik ken waar het zo stinkt naar chemie. Wat een vreselijke plek. Wist je wel dat er fabrieken zijn waar tot tien jaar geleden nog nooit een operator zijn pensioen had gehaald? Allemaal vroegtijdig dood door kanker en andere gekke ziektes.
@desjonnies: het onderzoek gaat over vervuilende auto’s, niet over luchtvervuiling.
Typisch. Nederland wordt stelselmatig afgestraft op vervuiling en CO2 uitstoot (waar we ook lekker voor betalen), terwijl het gros op het gemakje doorvervuilt en zich nooit écht op de vingers laat tikken. We willen echt het beste leerlingetje in de klas zijn, wat een farce.
@tge1: een betere wereld begint bij jezelf.. Met de “zij doen het niet dus waarom zouden wij het doen” insteek zal er nooit iets veranderen. Wees trots op onze ontwikkeling!
@bennyblisto: Trots? Nee man, we zijn gewoon makke lammetjes.
Grappig dat België er zo uitsteekt in het plaatje… Met alle diesels die voor korte ritjes worden gebruikt hier en de wegwerp mentaliteit (2 jaar en auto is toch echt op) had ik verwacht met een uitkomst die toch een aantal treden lager zou staan.
@aalt: Uitsteekt in vergelijking met Frankrijk & Nederland, al zie ik nu dat Frankrijk het ook niet zo goed doet op de 16e plek
@aalt: elke twee jaar de auto vervangen voor een nieuwe zorgt er natuurlijk voor dat het land qua uitstoot een vrij schoon wagenpark heeft. Het is immers geen wegwerp gedrag maar een doorschuif gedrag.
@mashell: Daar heb je gelijk in ja… Toch denk ik dat de korte stukjes met een diesel, oud of nieuw niet echt bevordelijk is voor het milieu… ik woon nu zo’n 2 jaar in Brussel en als ik zie wat mijn buren doen met hun diesel…. voor de bakker op 350m pakken ze de diesel station…
@Joejojo2012 Jij liever dan ik .
Het intressante aan Zweden is, dat er itt tot NL, DK, FI en IR, er géén hoge belastingen zijn op auto’s. Tis te zeggen, tot Juni dit jaar. Dan komt er een bonus-malus systeem van kracht op nieuwe auto’s waarmee auto’s met erg hoge CO2 de eerste drie jaar een serieus verhoogde wegenbelasting kijgen (maar nog steeds vér van de ~200% belasting in bv denemarken). Elektrische auto’s kregen 4000€ en met het B-M systeem tot 6000€ bonus.
In ieder geval, tot nu dus was er enkel 25% BTW, en een wat hogere wegenbelasting op diesels (2-3x die van benzine, maar niet meer dan 1000€/jaar voor de meest courante). Wel incentives voor zuinige diesels, die waren dan weer 5 jaar belastingsvrij. Ook op de bedrijfswagenmarkt, vooral incentives. En een wet dat ieder tankstation een alternatieve brandstof moet aanbieden. Voorheen vooral etanol, nu ook andere zaken.
Of dat in NL werkt is nog maar de vraag. Veel dichtbevolkter. Grappig is verder dat Noorwegen héél veel electrische wagens heeft, maar toch heeft bv. Oslo niet de beste lucht…
Wat observaties…
Dit soort onderzoek rechtvaardigt straks extra belasting voor de automoibilist ivm vervuiling.
Eerlijk onderzoek zou de bevolkingsdichtheid meegenomen hebben, echter in de tekst staat het woord
‘ statistiek ‘ vermeld, en dan weet je al dat de rapen -vervuild- gaar zijn !
Want niets is zo makkelijk te manipuleren als statistiek.
wordt een tijd om nederland in de top 10 te zetten.
In Tsjechië zie je bij heel veel huizen een rookpluim uit de schoorsteen van de houtkachel. In Scandinavië verwarmen ze volgens mij veel met elektriciteit uit waterkracht, zal ook nogal een verschil maken.
@hzr: hoe maakt dat verschil In ‘most toxic drivers’??
Raar lijstje, is noch heel Europa noch heel de EU. Bulgarije, Cyprus en Malta ontbreken als EU leden en de overige Europese landen zitten in de top (N en CH) en bottom (Rusland en voormalige Joegoslavische republiekjes) qua vervuiling. Luchtvervuiling kent nu eenmaal geen grenzen.
yep, raar lijstje. Natuurlijk ben ik bevooroordeeld over Tsjechie (ik heb daar veel schoonfamilie). De statistieken zouden ook het aantal kilometers van die oude auto’s moeten nemen. (joh! bijna dezelfde discussie als over het aandeel in vervuiling van de 25 jaar en oudere auto’s in NL…). De gemiddelde Tsjech is nogal honkvast en xenofoob. Ze gaan niet veel weg, dus weinig kilometers met die oude koffiemolens. De leasebakken en transportsector zijn verder gewoon modern te noemen. Ik weet niet of ze daar vaak een “Bo-Rentje” doen. MN hobby Niva in Tsjechie past goed bij de kleur van het kolenhok. Ja zo gaat dat nog in de kleine dorpjes. Maar binnenkort gewoon een stapje overslaan en direct een warmtepomp laten monteren in het huis daar. Die lelijke kast aan de muur schilderen we dan wel in dezelfde kleur als de Niva.
In NL promoot ik graag het elektrisch rijden op waterstof gemaakt van overschotenergie. Dat moet in volume doorpakken.
Gaat het hier niet om de meest giftige bestuurders? Komt Nederland nog goed weg ondanks z’n randstadleasetijgers.