• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De 25 meest vervuilende EU-landen op een rijtje

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 19 april 2018 om 15:02 – 37 Reacties

De 25 meest vervuilende EU-landen op een rijtje


De resultaten zullen je (niet?) verbazen.

Luchtvervuiling is al jaren een onvermijdelijk onderwerp, daar het de wereld voortdurend op grote schaal beïnvloedt. De leidende gedachtegang is dat auto’s een groot aandeel hebben in het vervuilen van de lucht, maar hierover zijn de meningen absoluut verdeeld. Desondanks gaan overheden en instanties vrolijk door met het invoeren van alsmaar strenger wordende wetten en normen, die veelal te hooggegrepen blijken.

Ervan uitgaande dat de grote gore menigte het bij het rechte eind heeft, is het volgende lijstje wel relevant voor de onderzochte landen. Het Britse Eco Experts verzamelde onlangs talloze statistieken en sorteerde deze in vier verschillende categorieën. Het bureau bekeek voor elk van de 25 landen naar de gemiddelde leeftijd van de auto’s, het aantal voertuigen per 1.000 inwoners, het percentage alternatieve brandstoffen in personenauto’s en de omringende luchtvervuiling.

Wie voor het zien van de lijst al aan zijn water voelt dat de meest vervuilende landen in het oosten van Europa te vinden zijn, mag zichzelf op zijn schouder kloppen. Dit gezegd hebbende is het meest vervuilende land van Europa dichterbij huis te vinden dan, bijvoorbeeld, Roemenië. Het is namelijk Tsjechië die de eerste plaats bezet, met Polen en Estland die de overige treden van het podia bezetten.

De meest vervuilende landen zijn nagenoeg allemaal de thuishaven voor een groot aantal verouderde auto’s. Daarbij zijn er bijzonder weinig auto’s op een alternatieve brandstof (elektriciteit, waterstof) te vinden. Deze combinatie zorgt vervolgens weer voor een slechte score in de categorie ‘luchtvervuiling’.

Aan de andere kant van het spectrum zien we juist het tegenovergestelde. Landen als Zweden, Ierland en Finland zijn het meest schoon. Dit is te danken aan een hoog percentage alternatieve brandstoffen, een groot aantal nieuwe auto’s en het feit dat er relatief weinig inwoners een auto voor de deur hebben staan. Nederland doet het niet bepaald slecht, en bezet de 21ste positie.

De 25 meest vervuilende EU-landen op een rijtje

Hieronder bekijk je de volledige lijst.

1. Tsjechië
2. Polen
3. Estland
4. Kroatië
5. Slowakije
6. Slovenië
7. Spanje
8. Roemenië
9. Oostenrijk
10. Hongarije
11. Luxemburg
12. Letland
13. Italië
14. Litouwen
15. België
16. Frankrijk
17. Duitsland
18. Verenigd Koninkrijk
19. Griekenland
20. Portugal
21. Nederland
22. Denemarken
23. Finland
24. Ierland
25. Zweden

Ook interessant!

  • Shell recharge
    Wat kies jij? Elektrisch, waterstof of benzine?
  • Ook Hyundai en de verbrandingsmotor gaan uit elkaar
  • laadpalen
    Elektrisch rijden in andere landen. Hoe staat het ervoor?
  • Elektrisch rijden is nu officieel goedkoper

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

co2, Elektrisch, europa-eu, finland, ierland, lijstjes, milieu, nederland, polen, tsjechie, waterstof, zweden

Vorig bericht: « Hoera! Iconische muscle cars van Ford nieuw leven ingeblazen
Volgend bericht: Gaat Mercedes dikke motoren leveren aan Volvo? »

Lees Interacties

Reacties

  1. roadster1976 zegt

    19 april 2018 om 15:12

    En in Tsjechië zijn ze ook kampioenen in bier drinken

    Login om te reageren
    • ikleesookoverautos zegt

      19 april 2018 om 16:08

      @roadster1976: daar hebben ze de Pils uitgevonden.

      Login om te reageren
    • janmetdelangeachternaam zegt

      19 april 2018 om 17:06

      @roadster1976: al die uitstoot komt dan ook van al die bierscheten de volgende ochtend

      Login om te reageren
  2. ericc zegt

    19 april 2018 om 15:21

    Deze oosteuropese landen nemen wel onze oudere diesels over daar ze vrij betrouwbaar zijn en voor hun inkomen goedkoop. Als Europa nog langer export verbied van onze oude wagens dan krijgen we ze helemaal niet meer verkocht. Naar Afrika daan maar????
    Zulke onderzoeken moet je wel met een korreltje (of beter gezegd kilootje ) zout nemen. De betere landen (Zweden, Noorwegen,..) hebben weinig inwoners ivm hun onbewoond gebied, terwijl de oosteuropese landen kampen met oude steenkool centrales uit het sovjettijdperk.
    En weer de auto die de schuld krijgt. Wat met scheepvaart, dieseltreinen, luchtvaart,… Ook oogjes dicht gedaan bij dit onderzoek. Een zoveel nietszeggend onderzoek.

    Login om te reageren
    • lebeaunl zegt

      19 april 2018 om 15:25

      @ericc: spanje heeft ook erg veel onbewoond gebied..

      Login om te reageren
    • ilias007 zegt

      19 april 2018 om 16:19

      @ericc: rt tis altijd de schuld van autos en dat begrijp ik dus nooit en nu ook nog met die elektrische wagens kzie het echt niet ,zitten

      Login om te reageren
  3. joejojo2012 zegt

    19 april 2018 om 15:22

    In Ierland waait het altijd schone lucht vanaf de Atlantische. En Roemenie mag met stip op 1 staan. Die smerige rotdiesel waar gewoon geen onderhoud aan wordt gepleegd. Of erger: En masse wordt de partikelfilter er tussenuit getrokken en nog steeds worden die vieze diesels APK goedgekeurd. Het is en blijft een apenland maar ondanks dat woon ik er nog erg graag…

    Login om te reageren
    • janmetdelangeachternaam zegt

      19 april 2018 om 17:07

      @joejojo2012: wat een plottwist op het einde

      Login om te reageren
    • slickrick zegt

      19 april 2018 om 18:40

      @joejojo2012: is in NL niet anders, hier worden ook masaal de roetfilters eruit getrokken

      Login om te reageren
      • kauwsjotel zegt

        19 april 2018 om 19:23

        @slickrick: en wonen alleen maar apen

        Login om te reageren
        • sabrerator zegt

          19 april 2018 om 19:29

          @kauwsjotel:
          Er is zelfs een stichting aap ..

          Login om te reageren
        • slickrick zegt

          19 april 2018 om 19:45

          @kauwsjotel: op sommige plekken wel ja

          Login om te reageren
        • granlusso zegt

          19 april 2018 om 20:46

          @kauwsjotel: Met dit mooie weer kun je wel raden wat ik wil gaan eten nu ik jou zie

          Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      21 april 2018 om 12:00

      @joejojo2012: Atlantische wind is van geen tel in deze lijst. Dit is een overzicht van geregistreerde auto’s en hun (theoretische) uitstoot. Er is dus niet écht gemeten wat de luchtkwaliteit is in die landen.

      Maw, dit is alweer grotendeels een bullshit onderzoek…

      Login om te reageren
  4. granlusso zegt

    19 april 2018 om 15:24

    Toch zijn er regionaal erg veel verschillen, zo is de Randstad een van de regio’s met de meeste luchtvervuiling in Europa.

    Nu zal de ranglijst in het artikel vooral aangeven hoe de ‘bereidwillendheid’ en mate van technologische innovatie ontwikkeld is per land en het laat de verschillen daarmee zien per land, maar voor de luchtvervuiling an sich is deze ranglijst iets te kort door de bocht.

    Login om te reageren
  5. cappie zegt

    19 april 2018 om 15:51

    Vrij logisch al die oude diesels gaan naar die Oostblok landen ook oude afgedankte bussen en vrachtwagens.

    Login om te reageren
    • dikkeaap zegt

      20 april 2018 om 11:56

      @cappie: ook afgedankte mannen

      Login om te reageren
  6. desjonnies zegt

    19 april 2018 om 15:55

    Serieus.
    Zijn jullie echt zo naief om te geloven dat de automobilist daar de boosdoener is ?
    Opvallend is dat de minder vervuilende landen allemaal een vrij grote kustlijn hebben.
    Met wind
    Veel wind.
    En Koppel de Rijnmond, Antwerpen, het Ruhrgebied eens apart van hun landen en je zult schrikken, zelfs vandaag de dag hangt er soms een licht groenige damp als je door de Botlektunnel bent gereden, maar iedereen hier gelueft dat we het zo goed doen en dan doen we het toch goed ?

    Login om te reageren
    • ikleesookoverautos zegt

      19 april 2018 om 16:12

      @desjonnies: lees anders de titel van het plaatje nog eens. Het gaat namelijk alleen over de “most toxic drivers of europe”. Dus dit onderzoek gaat over de auto’s. En neemt ander vervuilers niet mee.

      Login om te reageren
    • lekbak zegt

      19 april 2018 om 20:35

      @desjonnies: Aaahh de botlek. Ik word altijd wakker van de stank als we de botlek binnen varen en ik lig te slapen. Dat is de enige plek die ik ken waar het zo stinkt naar chemie. Wat een vreselijke plek. Wist je wel dat er fabrieken zijn waar tot tien jaar geleden nog nooit een operator zijn pensioen had gehaald? Allemaal vroegtijdig dood door kanker en andere gekke ziektes.

      Login om te reageren
    • pomoek zegt

      19 april 2018 om 20:46

      @desjonnies: het onderzoek gaat over vervuilende auto’s, niet over luchtvervuiling.

      Login om te reageren
  7. tge1 zegt

    19 april 2018 om 16:03

    Typisch. Nederland wordt stelselmatig afgestraft op vervuiling en CO2 uitstoot (waar we ook lekker voor betalen), terwijl het gros op het gemakje doorvervuilt en zich nooit écht op de vingers laat tikken. We willen echt het beste leerlingetje in de klas zijn, wat een farce.

    Login om te reageren
    • bennyblisto zegt

      19 april 2018 om 16:55

      @tge1: een betere wereld begint bij jezelf.. Met de “zij doen het niet dus waarom zouden wij het doen” insteek zal er nooit iets veranderen. Wees trots op onze ontwikkeling!

      Login om te reageren
      • tge1 zegt

        19 april 2018 om 19:02

        @bennyblisto: Trots? Nee man, we zijn gewoon makke lammetjes.

        Login om te reageren
  8. aalt zegt

    19 april 2018 om 16:09

    Grappig dat België er zo uitsteekt in het plaatje… Met alle diesels die voor korte ritjes worden gebruikt hier en de wegwerp mentaliteit (2 jaar en auto is toch echt op) had ik verwacht met een uitkomst die toch een aantal treden lager zou staan.

    Login om te reageren
    • aalt zegt

      19 april 2018 om 16:10

      @aalt: Uitsteekt in vergelijking met Frankrijk & Nederland, al zie ik nu dat Frankrijk het ook niet zo goed doet op de 16e plek

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      19 april 2018 om 16:37

      @aalt: elke twee jaar de auto vervangen voor een nieuwe zorgt er natuurlijk voor dat het land qua uitstoot een vrij schoon wagenpark heeft. Het is immers geen wegwerp gedrag maar een doorschuif gedrag.

      Login om te reageren
      • aalt zegt

        19 april 2018 om 16:45

        @mashell: Daar heb je gelijk in ja… Toch denk ik dat de korte stukjes met een diesel, oud of nieuw niet echt bevordelijk is voor het milieu… ik woon nu zo’n 2 jaar in Brussel en als ik zie wat mijn buren doen met hun diesel…. voor de bakker op 350m pakken ze de diesel station…

        Login om te reageren
  9. cappie zegt

    19 april 2018 om 16:13

    @Joejojo2012 Jij liever dan ik .

    Login om te reageren
  10. Onehp zegt

    19 april 2018 om 16:33

    Het intressante aan Zweden is, dat er itt tot NL, DK, FI en IR, er géén hoge belastingen zijn op auto’s. Tis te zeggen, tot Juni dit jaar. Dan komt er een bonus-malus systeem van kracht op nieuwe auto’s waarmee auto’s met erg hoge CO2 de eerste drie jaar een serieus verhoogde wegenbelasting kijgen (maar nog steeds vér van de ~200% belasting in bv denemarken). Elektrische auto’s kregen 4000€ en met het B-M systeem tot 6000€ bonus.

    In ieder geval, tot nu dus was er enkel 25% BTW, en een wat hogere wegenbelasting op diesels (2-3x die van benzine, maar niet meer dan 1000€/jaar voor de meest courante). Wel incentives voor zuinige diesels, die waren dan weer 5 jaar belastingsvrij. Ook op de bedrijfswagenmarkt, vooral incentives. En een wet dat ieder tankstation een alternatieve brandstof moet aanbieden. Voorheen vooral etanol, nu ook andere zaken.

    Of dat in NL werkt is nog maar de vraag. Veel dichtbevolkter. Grappig is verder dat Noorwegen héél veel electrische wagens heeft, maar toch heeft bv. Oslo niet de beste lucht…

    Wat observaties…

    Login om te reageren
  11. desjonnies zegt

    19 april 2018 om 16:36

    Dit soort onderzoek rechtvaardigt straks extra belasting voor de automoibilist ivm vervuiling.
    Eerlijk onderzoek zou de bevolkingsdichtheid meegenomen hebben, echter in de tekst staat het woord
    ‘ statistiek ‘ vermeld, en dan weet je al dat de rapen -vervuild- gaar zijn !
    Want niets is zo makkelijk te manipuleren als statistiek.

    Login om te reageren
  12. prototip99 zegt

    19 april 2018 om 16:52

    wordt een tijd om nederland in de top 10 te zetten.

    Login om te reageren
  13. HzR zegt

    19 april 2018 om 16:54

    In Tsjechië zie je bij heel veel huizen een rookpluim uit de schoorsteen van de houtkachel. In Scandinavië verwarmen ze volgens mij veel met elektriciteit uit waterkracht, zal ook nogal een verschil maken.

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      19 april 2018 om 19:02

      @hzr: hoe maakt dat verschil In ‘most toxic drivers’??

      Login om te reageren
  14. vroaaar zegt

    19 april 2018 om 17:07

    Raar lijstje, is noch heel Europa noch heel de EU. Bulgarije, Cyprus en Malta ontbreken als EU leden en de overige Europese landen zitten in de top (N en CH) en bottom (Rusland en voormalige Joegoslavische republiekjes) qua vervuiling. Luchtvervuiling kent nu eenmaal geen grenzen.

    Login om te reageren
  15. geelbarrel zegt

    19 april 2018 om 22:02

    yep, raar lijstje. Natuurlijk ben ik bevooroordeeld over Tsjechie (ik heb daar veel schoonfamilie). De statistieken zouden ook het aantal kilometers van die oude auto’s moeten nemen. (joh! bijna dezelfde discussie als over het aandeel in vervuiling van de 25 jaar en oudere auto’s in NL…). De gemiddelde Tsjech is nogal honkvast en xenofoob. Ze gaan niet veel weg, dus weinig kilometers met die oude koffiemolens. De leasebakken en transportsector zijn verder gewoon modern te noemen. Ik weet niet of ze daar vaak een “Bo-Rentje” doen. MN hobby Niva in Tsjechie past goed bij de kleur van het kolenhok. Ja zo gaat dat nog in de kleine dorpjes. Maar binnenkort gewoon een stapje overslaan en direct een warmtepomp laten monteren in het huis daar. Die lelijke kast aan de muur schilderen we dan wel in dezelfde kleur als de Niva.

    In NL promoot ik graag het elektrisch rijden op waterstof gemaakt van overschotenergie. Dat moet in volume doorpakken.

    Login om te reageren
  16. karhengst zegt

    20 april 2018 om 03:31

    Gaat het hier niet om de meest giftige bestuurders? Komt Nederland nog goed weg ondanks z’n randstadleasetijgers.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North