• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gaat Mercedes dikke motoren leveren aan Volvo?

Auteur: jaapiyo, gepost 19 april 2018 om 15:58 – 21 Reacties

Volvo-AMG


De AMG V8 in een Volvo V60…Wij zien het zitten.

Doch zo mooi zal de realiteit waarschijnlijk niet worden. Volvo heeft al enige tijd aangegeven dat ze op pad zijn naar een volledig elektrische toekomst. Tot het zover is, was de verwachting dat we het moesten doen met de bekende vierpitter die in bijna alle modellen ligt of anders met de nieuwe driepitter die in de rest van de modellen ligt. Met behulp van zo’n beetje alle hulpmiddelen die je kan bedenken schopt de vierpitter het tot ruim 400 pk. Klinkt leuk op papier en @wouter was er ook hands-on best over te spreken (rijtest), maar het blijft een vier-in-lijn.

De cynicus, zoals ondergetekende, denkt dan ook dat de beslissing van Volvo om geen grotere motoren meet aan te bieden niet alleen ingegeven is door ideologische overwegingen. Het feit dat Volvo geen fabrikant meer achter zich heeft staan die een berg veelcilinders in de schappen heeft liggen zal ook best een beetje meespelen, niet?

Enfin, onlangs heeft er zich een ontwikkeling plaatsgevonden waardoor de deur naar een magazijn met een plethora aan dikke motoren opeens toch op een kier staat voor Volvo. Li Shufu nam namelijk een belang van 9,7 procent in Daimler. Via Geely is de Chinees ook eigenaar van Volvo. In ons land hebben we dit min of meer ter kennisgeving aangenomen, maar in Duitsland houdt de nieuwe aanwist van Li de gemoederen iets meer bezig, getuige deze epische cover van Manager Magazin. Serieus, ik ben stikjaloers op deze fotoshop van Doctor Zee als Mao Zedong:

Dr Z

Shufu liet eerder optekenen dat hij ‘coöperatie tussen de grote autoconcerns wel ziet zitten’. In het artikel schrijft de kwaliteitspublicatie dat Daimler (lees: Mercedes) nu bereid zou zijn motoren te leveren aan Volvo. Eventueel kan daarbij zelfs gedacht worden aan een constructie zoals bij Aston Martin, waar Daimler een klein belang in heeft. Ook het ontwikkelen van een gezamenlijk elektro-platform zou overwogen worden.

Om welke motoren het in dit geval zou gaan is niet duidelijk. Misschien dat de kleine Volvo-motoren uitgefaseerd worden ten faveure van kleine moderne Mercedes-motoren. Het zou ons echter logsicher lijken als Volvo een beroep doet op Mercedes voor wat dikkere motoren. De AMG V8 is wellicht wat teveel gevraagd, maar die zes-in-lijn uit de nieuwe CLS past vast prima bij het karakter van de V90. Het is alleen de vraag of ‘ie met Volvo’s FWD setup ook létterlijk in de grote Volvo’s past…

Ook interessant!

  • waterstofvrachtwagens
    Daimler en Volvo maken waterstofvrachtwagens
  • Officieel: Mercedes is géén Daimler meer
  • Mercedes wil ook geen vriendjes meer zijn met Renault?
    Mercedes wil ook geen vriendjes meer zijn met Renault?
  • BREEK: je dikke Mercedes is spoedig geen Daimler meer

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

aandelen, daimler, geely, li-shufu, Mercedes, motor, Volvo

Vorig bericht: « De 25 meest vervuilende EU-landen op een rijtje
Volgend bericht: Volkswagen Tiguan 5N (2007 – 2016) – occasion video & aankoopadvies »

Lees Interacties

Reacties

  1. JamesBond007 zegt

    19 april 2018 om 16:54

    Toch jammer dat er niet op 1 of andere manier een lekkere 5-cilinder ontwikkeld kan worden die ook een beetje zuinig is. Dat geluid is toch wel purrrrfect

    Login om te reageren
  2. draadloos zegt

    19 april 2018 om 17:41

    @jaapiyo +1 voor jouw volvo logo paint hoor. Veel indrukwekkender als die cover.

    Login om te reageren
    • reind zegt

      19 april 2018 om 21:41

      @draadloos: dan

      Login om te reageren
      • jenzen zegt

        19 april 2018 om 23:25

        @reind: neeehhh béter

        Login om te reageren
  3. kennone zegt

    19 april 2018 om 17:59

    Het zal wel om de 3pitters gaan. Maar als het een 6cilinder of meer is. Begin ik weer fan te worden van dit merk

    Login om te reageren
  4. mennok zegt

    19 april 2018 om 18:02

    Lijkt me zeer onlogisch als Volvo weer grote(re) motoren gaat leveren. Wenselijk wel, logisch niet.

    Login om te reageren
  5. lincoln zegt

    19 april 2018 om 18:27

    De gemiddelde MB ..
    Zou die uit meer of minder dan 40% uit Made in China producten bestaan ??

    Login om te reageren
    • Erik zegt

      19 april 2018 om 18:35

      @lincoln: meer dan 40%, het staal/metaal komt allemaal uit China spotgoedkoop en de klant betaald premium. Vraag maar aan Trump, die heeft het uitgezocht en gaat extra geld heffen op dat Chinees staal.
      Dat er Mercedes op staat ipv Made in China kun je afkopen, vraag maar aan Apple.

      Login om te reageren
  6. postzegel zegt

    19 april 2018 om 19:27

    Denk dat je ’t mis hebt ( of je bent sarcastisch ) want de oventjes in ons eigen kikkerlandje leveren ’t staal voor de meeste autofabrieken. Heeft blijkbaar toch iets met kwaliteit te maken.

    Login om te reageren
  7. mpc007 zegt

    19 april 2018 om 21:29

    Zou heel fijn als Volvo weer een grotere motor aanbiedt. Echt een gemist dat ze dat nu niet doen, en wordt in elke vergelijkende test met de Duitse zespitters in de MLs, S-Klasses, en A6’en van nu als een gemist aangemerkt. Want de Volvo vier cilinders zuipen onder last namelijk net zoveel als een zes in lijn.

    Login om te reageren
  8. RuVi zegt

    19 april 2018 om 22:14

    Ik denk nog vaak terug aan mijn S60 met heerlijke 2.4L 5-in-lijn. Geweldig!

    Login om te reageren
  9. phevtreb zegt

    20 april 2018 om 08:10

    Een zes in lijn icm voorwielaandrijving lijkt mij niet mogelijk..

    Login om te reageren
    • phevtreb zegt

      20 april 2018 om 08:11

      @phevtreb: correctie, is wel mogelijk. Volvo heeft de T6 geleverd icm met voorwielaandrijving.

      Login om te reageren
    • volvo480gtt zegt

      20 april 2018 om 10:01

      @phevtreb: Audi heeft ook 6cilinders icm voorwielaandrijving gehad. Ookal is dat een hele andere constructie. Zij hadden de motor in de lengte liggen, niet dwars. Dan zat de versnellingsbak er achter net als bij een RWD maar dan ging de aandrijflijn terug naar voor.

      Login om te reageren
      • Jansen zegt

        20 april 2018 om 17:55

        @volvo480gtt: ik zit niet zo in de Audi’s, maar levert Audi 6-in-lijn motoren? Wist ik niet.

        Login om te reageren
        • volvo480gtt zegt

          21 april 2018 om 07:21

          @jansen: waar staat dat ik zeg dat het om een 6 in lijn gaat? Ik heb het over 6 cilinders icm voorwielaandrijving…

          Login om te reageren
          • phevtreb zegt

            21 april 2018 om 07:46

            @volvo480gtt: daar heb jij het inderdaad niet over, maar ik wel. En de clou zit hem juist in de lijn opstelling ipv de V opstelling van de cilinders

            Login om te reageren
          • Jansen zegt

            22 april 2018 om 14:31

            @volvo480gtt: omdat inderdaad de clou van dit lijntje de bijzonderheden van de 6-in-lijn motor is. V6en in combinatie met voorwielaandrijvingdaar kan ik er 20 van noemen in een minuut.

            Login om te reageren
    • Jansen zegt

      20 april 2018 om 17:57

      @phevtreb: De voorwielaandrijver aller vooewielaandrijvers, de Traction Avant werd voor de oorlog al met een zes-in-lijn geleverd

      Login om te reageren
      • phevtreb zegt

        21 april 2018 om 07:50

        @jansen: maar die had wel ietsje meer ruimte onder de motorkap…

        Login om te reageren
  10. Esprit_de_Flandre zegt

    20 april 2018 om 13:58

    Ik denk eerder dat de samenwerking er komt in de vorm van een Volvo in de sector Smart/Twingo, en eentje in A-klasse terrein.

    En wie weet, waarom ook niet, een Volvo X/Alaskan/Navara. Wordt dan wel een lang rijtje…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North