• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De best verkochte EV’s in Nederland tot nu toe [2020]

Auteur: RubenPriest, gepost 15 oktober 2020 om 09:00 – 30 Reacties

De best verkochte EV’s in Nederland tot nu toe [2020]

Welke elektrische auto’s zie jij het vaakst op de weg rijden? Dit zijn de best verkochte EV’s tot nu toe dit jaar.

De verkoopcijfers van elektrische auto’s zijn altijd een beetje raar. Dat heeft natuurlijk alles met de bijtelling van elektrische auto’s te maken. Veruit de meeste elektrische auto’s worden verkocht binnen een zakelijke kring. Hoe aantrekkelijker de bijtelling, hoe populairder een model is. Kwaliteit, uitstraling en betrouwbaarheid zijn dus niet de hoofdfactor in dit lijstje. De auto’s worden met name gekozen vanwege het financiële plaatje.

Op basis van cijfers van VWE Automotive check je hieronder de 15 best verkochte elektrische auto’s. De verkoopcijfers zijn van de eerste drie kwartalen, dus van januari tot en met september 2020.

De best verkochte EV’s in Nederland tot nu toe [2020]

Wat valt er op?

Er vallen een aantal zaken op. Door de strengere bijtellingsregels heeft met name Tesla een enorme klap te verwerken. Desalniettemin staat de Amerikaanse autofabrikant voorlopig op een tweede plek. Verder valt op dat nieuwkomer MG het bijna tot de top 5 weet te schoppen. Een Chinese auto in de top 5 best verkochte elektrische auto’s, wie had dat vijf jaar geleden gedacht? De usual suspects keren ook weer terug in dit lijstje. Er zijn tevens een aantal nieuwkomers te vinden. Zelfs modellen die nog maar net op de markt zijn, zoals de Opel Corsa-e, de Peugeot e-208 en de Volkswagen ID.3. De goedkoopste elektrische auto’s van het lijstje zijn de Skoda Citigo e-iV en de Renault Zoe.

De best verkochte EV’s in Nederland tot nu toe

In het lijstje pakken we niet alleen de best verkochte EV’s erbij. We vergelijken ze ook met de cijfers van dezelfde periode in 2019. Voor de nieuwe modellen gaat deze vergelijking niet op. Voor de modellen die al wat langer meegaan is het echter interessant om te zien hoe 2019 het deed in vergelijking met nu.

Dit zijn de best verkochte EV’s in Nederland tot nu toe:


Merk + Model2019 Q1-32020 Q1-3Groei 2020
1Kia e-Niro  2.528   4.397 74%
2Tesla Model 3  13.582   4.381 -68%
3VW e-Golf  2.337   3.084 32%
4Hyundai Kona  3.697   2.707 -27%
5Renault ZOE  1.319   1.546 17%
6MG ZS  –     1.539 –
7Opel Ampera-e  388   1.381 256%
8Nissan LEAF  2.107   1.285 -39%
9Skoda Citigo e-iV  –     1.204 –
10Audi e-tron  732   1.061 45%
11Mini Electric  –     1.054 –
12BMW i3  1.780   831 -53%
13Opel Corsa-e  –     740 –
14Peugeot e-208  –     695 –
15VW ID.3  –     610 –
Bron: VWE Automotive

Ook interessant!

  • Mercedes EQS rijtest: de beste elektrische auto!
    Mercedes EQS rijtest: de beste elektrische auto!
  • VVD en D66 zijn helemaal weg van groene waterstof
    Toyota Mirai rijtest: elektrisch zonder stekkergedoe
  • Top 15: occasion verkopen EV's 2021 tot nu toe
    TNO: alle schone auto's verdwijnen naar buitenland
  • Goodyear ElectricDrive GT
    Echt stilte in je elektrische auto met nieuwe Goodyear band?

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, bijtelling, Elektrisch, ev10daagse-2020, lijstjes, vwe

Vorig bericht: « Waar blijft die Golf 8 R? Volkswagen geeft antwoord
Volgend bericht: Lezersvraag: lees jij het instructieboekje helemaal? »

Lees Interacties

Reacties

  1. flutterby zegt

    15 oktober 2020 om 09:10

    Kia is goed bezig. Persoonlijk vind ik de Niro ook wat beter ogen dan de Kona.

    Login om te reageren
  2. Stellantis rules the sky zegt

    15 oktober 2020 om 09:12

    Verkocht of door de dealer op kenteken geregistreerd vraag ik mij dan altijd af.

    Login om te reageren
    • Jantje_555 zegt

      15 oktober 2020 om 09:22

      exact…dat zou ik ook wel eens willen weten! Zeker met de nieuwe regels binnen 2,5 maand!

      Login om te reageren
    • fanboy zegt

      15 oktober 2020 om 09:39

      @psarulez:
      De meeste hiervan zijn daadwerkelijk verkocht, want er zijn al genoeg leveringsproblemen. Dus voornamelijk echte verkopen.

      Uitzondering is de Ampera-e, waarvan productie is gestopt voor de Opel-versie (is een General Motors auto, en Open is nu van PSA)
      Daar staan gewoon voorraad auto’s online te koop allang op kenteken. DIe ze met korting verkopen.

      Het mooie daarvan is dat ze met flinke prijsverlaging verkocht worden en veel waar voor hun geld bieden. Ik heb hem zelf ook.

      Login om te reageren
      • henkp1 zegt

        15 oktober 2020 om 14:42

        Andere uitzondering: VW Golf, alvast maar wat op kenteken gezet en ID3: demo en voorraadwagens. Ja nog even wat langer op voorraad staan. En ID3 is voorlopig ook niet nieuw, zijn gewoon een jaar oud en hebben ergens in het gras gestaan, wachtende op een halfwassen update.

        Login om te reageren
    • flutterby zegt

      15 oktober 2020 om 10:21

      @psarulez: de vraag blijft groter dan het aanbod.. Ondanks corona en de vele leaseauto’s die nog een jaartje extra mogen.

      Login om te reageren
    • Joerek zegt

      15 oktober 2020 om 11:23

      Op kenteken gezet lijkt me, want die gegevens zijn publiek.

      Tevens zal dat in 99% vd gevallen ook dezelfde week van de werkelijke verkoop zijn (overhandiging). Wat doet dat er precies toe mbt de metrics?

      Of bedoel je besteldatum, wanneer de order is geplaatst. Dat is niet hetzelfde als de verkoopdatum.

      Login om te reageren
      • Stellantis rules the sky zegt

        15 oktober 2020 om 13:39

        Op kenteken zetten kan een dealer ook, maar dan wil hij alsnog de auto doorverkopen aan een ‘eindgebruiker’.
        Veel van de genoemde modellen zullen daadwerkelijk verkocht zijn, maar voor bv de E-Golf kan ik me dat niet voorstellen. Lijkt me eerder voorraad dumpen op de markt.

        Login om te reageren
    • jometdebanjo zegt

      15 oktober 2020 om 20:07

      @psarulez: dat doen dealers vaak genoeg. Ene merk meer dan andere merk

      Login om te reageren
  3. grasvreter zegt

    15 oktober 2020 om 09:22

    Oooeh de e-golf, het was geen verkeerde first gen elektrische auto, maar die moet je echt niet meer willen kopen anno 2020. Ding kost wat, 35k ofzo?
    Vrijwel hetzelfde als een kona iig.

    Login om te reageren
    • meetsysteem zegt

      15 oktober 2020 om 10:22

      Ja, en de Kona is een krap autootje met een rommelig modegevoelig design. Zal best prima zijn maar je moet er van houden hè

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      15 oktober 2020 om 10:22

      @grasvreter: Ligt eraan of je range belangrijk vind of wat mensen van je vinden en niet teveel wilt opvallen.

      Login om te reageren
    • banaan7 zegt

      15 oktober 2020 om 10:26

      @grasvreter: tweedehands kan een e golf best aantrekkelijk zijn. Zijn er genoeg te vinden

      Login om te reageren
    • nautique206 zegt

      15 oktober 2020 om 16:49

      @grasvreter: eind vorig jaar was er een private lease deal op de e golf voor 299. Deze zijn dit jaar allemaal uitgeleverd

      Login om te reageren
  4. donjunior zegt

    15 oktober 2020 om 09:27

    Had toch ook wel graag de Honda-E in dit lijstje willen zien. Guitig karretje met een eigen karakter. Misschien volgend kwartaal.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      15 oktober 2020 om 10:20

      @donjunior: veel te duur en ik denk dat het moeilijk is om de Mini en Fiat 500 rijders (“premium” tweede autotje) in een Honda te krijgen gezien die twee ook geëlektrificeerd zijn.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        15 oktober 2020 om 10:36

        @flutterby: bij Fiat trekken ze nu een flesje Barolo open omdat je ze premium genoemd hebt.

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          15 oktober 2020 om 11:15

          @mashell: je kan veel zeggen over Fiat, maar de mensen zijn bereid om een “premium” te betalen voor de 500 tov de concurrentie in dit segment. Dit succes snappen ze zelf trouwens ook niet, want het uitmelken ervan is zeer onsuccesvol.

          Login om te reageren
          • goodvibrations zegt

            15 oktober 2020 om 19:56

            De 500 is gewoon ook tof. Mooi interieur dat ook wel een beetje laat zien dat goed/leuk design compenseert voor kwaliteit van de materialen… Al is dat ook aardig in orde, maar niet 100% premium..

            Login om te reageren
    • utregcity zegt

      15 oktober 2020 om 13:58

      @donjunior: Helemaal mee eens. Kan ook te maken hebben dat de uitlevering wat vertraging heeft opgelopen. Ze beginnen nu zo’n beetje los te komen, of in dit geval, aan te komen (met een schip dus).

      Login om te reageren
  5. frank2b zegt

    15 oktober 2020 om 11:20

    Niemand die er over gaat zeuren dat de pakjesboot met M3’s nog moet binnenlopen?

    Login om te reageren
    • ty5550 zegt

      15 oktober 2020 om 11:31

      Hopelijk is er geen zwarte piet aan boord of we zien hem nooit

      Login om te reageren
  6. henkp1 zegt

    15 oktober 2020 om 14:43

    Van de zomer een nieuwe Zoe gekocht. Ik ben er blij mee.

    Login om te reageren
    • nautique206 zegt

      15 oktober 2020 om 16:51

      @henkp1: geen spijt dat je geen ID.3 hebt gekozen?

      Login om te reageren
    • tge2 zegt

      15 oktober 2020 om 23:28

      @henkp1: Ik heb van de zomer een nieuwe MX5 gekocht! Ik ben er ook erg blij mee!

      Login om te reageren
  7. gasterplancke zegt

    15 oktober 2020 om 17:39

    Zag net de ID3 in het echt, antraciet. Was positief verrast.

    Login om te reageren
  8. goodvibrations zegt

    15 oktober 2020 om 19:58

    Ik vind de id3 ook geslaagd van buiten.. Id4 schijnt de materialen beter op orde te hebben.. Dus wellicht doet die het erg goed straks..

    Login om te reageren
  9. gamma81 zegt

    15 oktober 2020 om 21:03

    Als er zoveel e-golven? verkocht zijn, dan is de verkoop van de andere Golf dit jaar dramatisch slecht.

    Login om te reageren
  10. superfunky zegt

    15 oktober 2020 om 22:17

    Het is natuurlijk maar hoe je de cijfers wilt lezen en presenteren, maar een betrouwbaarder beeld van wat er in EV aan het gebeuren is krijg je als je niet naar Q3 kijkt, maar naar 2020 YTD in NL.
    Bron: https://www.raivereniging.nl/pers/marktinformatie/actuele-verkoopcijfers/maandelijkse-verkoopcijfers.html

    Wat zien we dan?
    1: de groei in EV 2019 vs 2020 in NL is 0. Hoezo een fiscaal gedreven markt?
    2019: 29k verkocht t/m september, 2020: 29k. Vorig jaar was Q4 een verdubbeling voor het jaar, gaan zien of dat nogmaals gebeurt, maar vermoed het wel en het volume komt ditmaal uit Germania;
    2: binnen 1 jaar verliest Tesla het complete hoog segment aan de Duitsers.
    Marktaandeel in dit segment, dus de Model S en X, zakt van 30% in 2019 naar 16% in 2020. Het hoog segment groeit met 44% YTD, terwijl S en X verkoop daalt met 25%. Ai, snap je de prijsverlagingen?;
    3: voor iedereen die nog steeds denkt: “Tesla is King and the competition is nowhere”, Model 3 in NL in 2019: 46% van de totale EV markt in NL, in 2020 nog 16%. Zelfde voor marktaandeel van Tesla totaal: 47% in 2019 naar 16% YTD 2020.

    Zelfde exercitie kun je doen voor ieder ander land waar EV al iets voorstelt, zelfde beeld.

    Als je nou nog steeds denkt dat je je aandeeltjes Tesla vooral moet blijven houden, 10% onder de high, dan wens ik je heel veel rijkdom, maar nog veel meer geluk! Proost!

    Login om te reageren
  11. ab_deff zegt

    16 oktober 2020 om 16:47

    Europa als sales market

    https://europe.autonews.com/sales-segment/europes-no-1-selling-ev-isnt-tesla-or-vw

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North