Maar helaas nog niet met onze test-redacteur op de bestuurderstoel.
Een van de coupé’s waar we reikhalzend naar uitkijken is de Polestar 1. Natuurlijk zal de onlangs aangekondigde Polestar 2 voor de grote aantallen moeten gaan zorgen, maar het is de 1 die het meest tot de verbeelding spreekt. De Polestar 1 is anderhalf jaar geleden geïntroduceerd en sindsdien wachten we op een officieel publieksdebuut.
Het moment komt dichterbij. Zo laat moederbedrijf Volvo weten dat het niet meer lang gaat duren. De laatste prototypes worden op dit moment in elkaar geschroefd. Het zijn zogenaamde Tooling Try-out auto’s. Met deze auto’s kan Polestar bekijken of het productieproces verder gestroomlijnd kan worden. Ook worden de deze ‘TT’-modellen gebruikt om tests mee uit te voeren.
Dit is een oplage van 50 auto’s. Als deze oplage is gebouwd, komen de pre-productie modellen. Bij deze auto’s worden de laatste dingen aan de auto fijn geslepen. Volvo heeft bevestigd dat dáárna de Polestar 1 daadwerkelijk in productie gaat. Op dit moment kunnen de klanten hun Polestar configureren in de uitvoering zoals zij hem wensen. de productie van klantenauto’s start later dit jaar
De auto rolt van de band in de Polestar-fabriek in Chengdu. Mocht dat niet Zweeds in je oren klinken, dan kan dat kloppen. De nieuw uit de grond gestampte fabriek staat namelijk in China. Op zich logisch, want zowel Polestar en Volvo zijn eigendom van het Chinese Geely. Er worden 500 Polestar 1’s per jaar gebouwd. De 600 pk sterke coupé is voor dit jaar al uitverkocht. De Europese prijs is 155.000 euro voor belastingen.
reactief zegt
Wat een geld. Maar bovenal, wat een fraaie auto! Jammer dat er niet gewoon een volvo C70 van gemaakt is.
9000cse zegt
@reactief: Op zich veel geld natuurlijk, maar hoeveel moet je bij andere merken neertellen om een coupé met 600 pk aan te schaffen? Verder denk ik, dat deze coupé iets te groot is om als vervanger van de C70 te kunnen dienen. Dit valt toch in de categorie “S90 in coupé vorm”? Of heb ik ’t verkeerd begrepen?
reactief zegt
@9000cse: formaat S90 kan hoor. Maar doelde meer op de laatste coupe van Volvo die ik ken, en dat is de C70.
Die 155.000 is wel kaal. Dus dat praat je al snel over 200.000 in NL, want uitstoot zal beperkt zijn. Ik denk dat het erg veel geld is voor een nieuw segment van Volvo / voor een ‘nieuw’ merk.
Maar jammer dat hybride niet meer voordelig is in NL. Zou het niet erg vinden deze vaak tegen te komen.
kle500 zegt
@reactief: ik meende dat de 1 volledig elektrisch zou zijn?
reactief zegt
@kle500: Nee, maar de Polestar 2 wordt wel volledig elektrisch.
daiko zegt
@reactief: Prijs klopt niet helemaal . Auto is iets goedkoper dan dat.
str8six zegt
Vind het toch raar, zo’n embleemloze grille.
Edge zegt
@str8six: Dat nog niet zozeer. Het is inderdaad leeg als je een Volvo-logo op die plek gewend bent, maar genoeg automerken hebben een logo boven de grille op de motorkap en dat werkt ook prima. Het probleem zit hem wat mij betreft vooral in het feit dat Polestar hun logo meespuit in de carrosseriekleur. Als ze dat logo nou gewoon mooi blinkend chroom hadden gemaakt of iets dergelijks, dan had het stukken beter geoogd. Nu is het alsof ze zich bij Polestar schamen om hun merknaam aan de wagen te verbinden.
dailydriver zegt
@Edge: waarom niet in hun eigen kleur blauw.
vdue zegt
@str8six: en de fopuitlaten, niet te vergeten
BaRa zegt
@vdue: De Polestar 1 is een hybride. 382 pk aan benzineverbranding moet je ergens kwijt, qua uitlaatgassen. Meer info over de drivetrain o.a. hier. https://carnewschina.com/2017/10/18/technology-powers-volvos-polestar-1/
vdue zegt
@BaRa: val ik even door de mand, dacht dat dit een volledig elektrische auto zou worden ?
kle500 zegt
@vdue: is toch ook?
vdue zegt
@kle500: geheel geen verbrandingsmotor aanwezig bedoel ik
BaRa zegt
@vdue: Polestar 2 is volledig elektrisch, Polestar 1 heeft een 2-liter benzineslurper met 382 pk in het vooronder. Het is een hybride door de elektrische motoren op de achterwielen en nog een extra elektrische motor tussen ICE en versnellingsbak.
jaapiyo zegt
Net een BMW 8-serie, alleen dan mooier en met minder onnodige vouwen in de koets.
mennok zegt
500 per jaar! Trek een blik Chinezen open en je hoeft helemaal geen productielijn te optimaliseren. Die halen die aantallen in een dag als ze zich even boos maken. 继续工作!!
sjoerdjeauto zegt
Eigenlijk zou ik hier toch wel echt super graag een Volvo logo in de grill willen zetten. Dan is hij af voor mij!!
Dutchdriftking zegt
Wat is hij mooi he!
piebepost zegt
500 per jaar. Nou, ambities hoor!
bmwfe zegt
Het is jammer dat men deze auto in China bouwt. Haalt bij mij gelijk iets van de exclusiviteit af. Verder vind ik het model niet echt geslaagd. Vraag me af waarom men deze auto niet in Gent of de fabriek in Zweden produceert. Vind de prijs voor een in China gebouwde auto erg hoog.
clubbtraxx zegt
Waanzinnig mooie auto. Echt, het ding is nagenoeg perfect. Ik wil er een!
draaiiorgel zegt
Wat een immense bak geld voor een Volvo.
cossiekiller zegt
Wat een uitgebreid kleurenpallet daar in de fabriekshal zeg!
taeke2k zegt
@cossiekiller: tegen de schilders: je mag elke kleur gebruiken, als het maar wit is
cossiekiller zegt
@taeke2k: Dat ook! Hahaha. Maar ik doelde toch vooral op de auto’s die erin stonden. Wit, lichtgrijs, donkergrijs, zwart…. Klaar.
lambowambo zegt
Wat een ongelofelijk chique apparaat zeg. Vind het érg veel geld maar zou deze toch wel heel graag rijden.