De krachtigste auto’s van dit moment, per segment

Auteur: , 92 Reacties

Dol op veel pk's, maar hou je je auto graag standaard? Laat ons je dan vertellen bij welke merken je terecht moet als je de meeste pk's in je segment wilt hebben.

Moar Powaaaah!

Pas vanaf het C-segment wordt het echt interessant. In het A-segment stikt het van de driecilinder schraapbakkies, met als fijne uitzondering de Renault Twingo RS / 133, met, inderdaad, 133 pk.

Het B-segment is een kwestie van ‘gelijkop gaan’: zowel Clio RS als 208 GTI als Fiesta ST zitten op 200 pk, hoewel de Fiesta (in Europa) officieel wat minder paarden heeft.

Move over, BMW M135i en Audi S3, there’s a new kid in town. Met dik 180 pk per liter levert de vierpitter in de A45 bovendien ook nog eens het hoogste specifieke vermogen. ‘Komt aardig vooruit’, aldus Wouter. Ongetwijfeld.

Met de lancering van de Edition 507 was Mercedes de eerste die zijn powersedan annex -coupé annex -station naar boven de halve ton aan pk’s schopte. Daar zien we niet zo snel een antwoord op, ook niet van de volgende generatie M3.

In dit segment zit het allemaal dicht op elkaar, maar Mercedes trekt er met 585 paarden het meeste uit. Zowel de M5 (560 pk), RS6 (560 pk), als XFR-S (550 pk) zitten hier met hun V8-geweld vlak achter.

Tot de komst van de Supersports de rapste Bentley, en ook de rapste in zijn segment. Zodra Mercedes een nieuwe S65 AMG lanceert moet de kroon wellicht even uit handen worden gegeven. Concurrentie: BMW 760Li, S63 AMG, en de A8 W12.

  • Mini-SUV – …

Irrelevant. Mini-SUV’s worden alleen gemaakt voor mensen die praktisch nut willen. Als we een gooi moesten doen, dan scoorde de 1.0 Ecoboost in de Ford Ecosport (125 pk) hoog.

De X3 in 35i-uitvoering komt met 306 pk nog dicht in de buurt, maar het koppel van Audi’s TDI-blok vaagt de benzinenewtonmeters van de kaart. Zijn benzinebroertje is met 354 pk trouwens sterker, maar die krijgen wij niet.

  • Full-size SUV (M-segment)BMW X5/X6M (555 pk)

Met 555 pk op alle vier de wielen heeft BMW de meest potente Asobak in huis. Wel worden de X5 en X6 op de voet gevolgd door de Porsche Cayenne Turbo S (550 pk) en de ML63 AMG (525 pk).

De meeste pickups zijn praktisch, deze is meer geschikt voor wat offroad-pret. Met een 6,2 liter V8 onder de kap zal dat zeker lukken.

De V12’s van BMW heersen in het absolute topsegment, daar kan geen V8 in een Mulsanne tegenop. Het dichtst in de buurt van de Wraith komt de Ghost, die eigenlijk hetzelfde blok aan boord heeft. We zijn benieuwd wat de S-Klasse Pullman hier tegenin heeft te brengen, als hij op de markt komt.

De hypercars van Genève (LaFerrari, P1) zijn nog niet op de markt, dus vooralsnog is de F12berlinetta de sterkste, op de hielen gezeten door de Aventador (700 pk).

Conclusie: best wel veel Benzen in de lijst. Uiteraard bepalen de pk’s je prestaties maar voor een klein deel, maar kennelijk is het voor de Mercedes belangrijk om toch net even die paar paarden extra te leveren.

Zal het nog veel langer zo doorgaan? Fabrikanten roepen al tijden om het hardst af te willen van de pk-race, en zich meer te focussen op met name gewicht, maar de realiteit is dat de auto’s toch weer steeds krachtiger worden.



92 reacties

DS3R zit op 207 pk.
@rufctr01: ik miste hem ook al….
@rufctr01:
De Mini Cooper S JCW zit op 211pk.
http://www.autoblog.nl/archive/2008/07/14/heet-bommetje-mini-cooper-s-john-cooper-works
Lijkt mij de krachtigste B-segmenter.
@jrk68: een Works is toch een getunede versie van de Cooper S?
@jrk68: Works is toch een getunede versie van de Cooper S?
@rufctr01:
Je kan hem gewoon bij de dealer bestellen, die DS3 Racing is een limited edition net als de Works GP.
De esse esse van Fiat is een aftermarket modificatie die bij de dealer wordt uitgevoerd.
@jrk68: John Cooper Works is een tuning, wel een die officieel door MINI erkend wordt.
Het is een standaard Cooper S die gekieteld wordt door JCW. Ik vind het een twijfelgeval, want ik kan de DS3 dan ook ergens tunen en over de 211 pk komen.
@rufctr01:
Daarom had ik dat stukje van de Fiats erbij gehaald, dat is fabriekstuning.
Zo’n kit bestel je bij een gespecialiseerde dealer en wordt er daar op geschroefd.

Een JCW wordt gewoon tussen alle anderen op dezelfde productielijn gebouwd en als zodanig afgeleverd. Dat zie ik niet als aftermarket tuning.
@jrk68: als dat zo is dan heb je gelijk. Ik weet niet of het wel of niet zo is. Ik dacht datde Coopers naar JCW gaan en daar af werden gebouwd.
@rufctr01: Alle AMG’s, M’s, enz. zijn toch ook getuned, waarom mag er dan geen Works of Fabia RS tussen staan?
@toroloco: AMG/M/S/RS zijn verschillende modellen, niet getunede versies van een normaal model.
@toroloco: daar gaat het niet om. Ik dacht dat jcw een tuningsbedrijf was.
@rufctr01: Bij de eerste generatie (R53) werd de works tuning inderdaad als kit geleverd, die bij de dealer op een bestaande Cooper S werd gemonteerd. Echter de nieuwe generatie (R56) komt meteen als JCW de fabriek uitrollen (met 211 pk) en zou dus in dezelfde categorie als de fiesta st/clio rs enz. vallen.

En om het nou nog ingewikkelder te maken kan er bij de dealer ook nog een tuningskit voor het bestaande model worden besteld, waardoor het aantal pk’s op 192 stuks komt te liggen.
@jrk68: volkswagen polo wrc gt 220pk?
@jibbe:
Concepts tellen volgens mij niet mee in deze lijst. De Polo GTI is de sterkste die ze op dit moment en die komt niet verder dan 180PK.
Maar dat deze lijst aan alle kanten rammelt is wel zeker.
@jrk68:
+ hebben… ergens.
@jrk68: Doel je bij dat rammelen op de 1.4 TSI?
@autobart:
Nope, ik wilde er niet over beginnen.
Ik doel daarbij dat dit lijstje op een aantal punten niet klopt.
A-segment heeft een 500 Abarth meer vermogen dan de Twingo RS
B-segment is de Cooper S JCW de sterkste
En bij de Mini SUV’s de Juke Nismo
@jrk68: Ach geeft niet, zuipen doet hij ook, vooral bruin(zwart) goud…
@jrk68: In België en Duitsland is er wel een Polo R WRC met 220 pk beschikbaar
@pinkie:
Even na gezocht, en je hebt gelijk.
Er worden er maar 2.500 van gemaakt, net als de Works GP (218pk) en de Audi A1 quattro (256pk) is het een limited edition. De kans dat je hem nog daadwerkelijk kan bestellen lijkt mij niet echt groot.
Ik heb natuurlijk geen idee wat AB’s gedachten achter deze lijst was, anders hebben we nu een nieuwe top 3 in het B-segment.
1: A1 Quattro
2: Polo WRC
3: Mini Cooper Works GP.
@jrk68: vermogen per gewicht van beide lijkt wat telt, neen?
Is de Ford F series met diesel niet krachtiger dan de Raptor? Vd week de test van Chris Harris van de A45 en de M135i nog is zitten kijken. Hij was over beide zeer positief. Qua looks in ieder geval de A45 voor mij. Bentley Continental vind ik een beetje raar geplaatst.
Verklaar me dom als ik iets verkeerds zeg, maar waarom zit de Veyron etc. Er niet bij?
@snorrie11:
Die valt onder de Hypercars en die groep staat er niet bij. Ik zie ook geen Laffe Arie en P1.
@jrk68: hypercars is toch ook een sigment?
@jrk68:

Hypercars is een segment, en de laferrie en de P1 staat van vermeld dat ze niet meedoen want dat ze nog niet rondrijden. Lijkt mij dat een veyron wel iest krachtiger is dan een ferrarie f12.
Is de RS Q3 geen mini-SUV? Of valt deze in de midi-SUV-segment?
@kickass:
Mini SUV zijn afgeleiden van B-segmenters, 2008/208, Capture/Clio. om een paar voorbeelden te noemen. De Q3 is toch echt een maatje groter.
Ik mis de Veyron? En de Abarth 500 Ferrari met 180pk in de A klasse?
Een Continental GT vergelijk je toch niet met een S-klasse of 7-serie?
@rotarypowah: Waarom niet? Er zit een Volkswagenmotor in. Dan kun je hem best vergelijken met die merken.
Is de Mitsubishi Lancer niet ook een C-sigment auto, zoja is deze sneller als de A45 amg want hier is ook een FQ-400 versie van met zoals de naam al zegt 400 pk
@rotorpower: Was die FQ-400 niet alleen voor het Verenigd Koninkrijk?
@Edge: Dat klopt inderdaad, http://www.autoblog.nl/archive/2009/05/27/extra-snelle-mitsubishi-lancer-evo-x-fq-400-voor-de-uk bij Top Gear meldde ze dit volgens mij ook, als ik me niet vergis. Ik zou het wel weten als ik moest kiezen, dikke doei A45 AMG, hallo FQ-400!
@Corrado16v: Ik heb toch liever een A45 AMG dan zo’n jap hoor… Die spoiler ziet er ook al niet uit.
@autobart: Het is maar net de vraag of die A45 amg heel zal blijven. Vergeleken met de evo…
Ik denk zelf van niet.
@imba: Dat zal de tijd uitwijzen…
@Corrado16v: Doe mij toch die A45 maar. Zeker als daily driver. Zo’n rauwe Evo is leuk als auto voor erbij
Mercedes ownt gewoon heel hard :D
E segment : Nee hoor geen duitse winnaar …maar gewoon over de grote plas heen voor de
Mustang Shelby GT500 (662pk) of zelfs de Mustang Shelby Cobra (850pktjes) en voor alle kinderen ja OOK op het circuit sneller (met bochten enzo) bron : You tube
@RobUSA: Boten dingen niet mee in het E-segment. Daarnaast is Shelby officieel nog steeds niet first-market maar after market.
@RobUSA:

tellen niet mee in Europa ..
cause of handschakelbak ..

welkom terug ..
@Dev: Boten ? funny ? No !
Je bent in de waar met de Super Snake …de gewone GT 500 kan je bij ieder Ford dealer kopen bestellen !!
@RobUSA: Kun je een GT500 bij Nederlandse dealers bestellen?? Dat zou toch pas mogelijk worden vanaf de volgende generatie mustang’s?
Maar wat heb je aan pk’s in je pick up of super grote SUV? Koppel is wat je wilt als je zwaar werk doe en nog goed overgebracht op de wielen ook. Nee pk’s zijn leuk aan de bar of bij het stoplicht maar er zijn belangrijkere cijfers om je auto goed te kunnen gebruiken.
@robert110: pk”s en tieten , snap dat nou .
@tweede_woning: Ik snap best hoe het manlijk brein van een laag-opgeleide mafkees werkt. Wat ik alleen niet snap is dat ik altijd rond mij hoor: zoveel cylinders, 240pk bla bla maar dat je met die pk’s geen reet van zijn plek krijgt. Sorry maar daar koop ik geen auto voor.
@robert110: De titel is sowieso verwarrend want kracht wordt uitgedrukt in Newtonmeters. In dit topic zou je volgens de titel dan ook op Nm moeten selecteren in plaats van op PK. PK’s zijn immers de eenheid van vermogen.
@Edge: Verwarrende titel inderdaad. Kan jij ons even helpen, waar de k in pk ook al weer voor staat?
@robert110: eerder werd Kilowatt ingevoerd , dat is voorbij , dan was in getal namelijk minder.
@robert110:
Met 50Nm motorkoppel kun je net zoveel koppel op de wielen genereren als met 100Nm motorkoppel, kwestie van de juiste versnellingsbak.
De X3 heeft toch ook een 35d motor? Ook 313 pk. Hoe het met het koppel zit, weet ik niet.
M segment, de g65 amg 612 pk

Pick up segment, g63 amg 6 wieler. Zeker meer als 500 pk
@vali1992nl: meer dan*
@vali1992nl: Die bloggers weten niks over auto’s zo te zien
@Fidenza: haha dat zou ik niet willen zeggen haha!
Leuk artikel om te lezen! Maar ik zie geen Bugatti Veyron SS?
Mini-SUV praktisch?! Kijk anders ff naar de binnenmaten van pakweg een Juke.
Maar nu we toch bij de Juke zijn: 1.6 Turbo Nismo heeft 200 pk.
@mout: Die wilde ik inderdaad ook suggereren
Heerlijk lijstje.. Mooi gedaan heren!
Raptor is een pittige pick up. Maar zit in NL net zo min in het assortiment als de SQ5 benzine. O ja. Net als de SQ5 benzine moet het lukken ‘m hier nieuw op kenteken te krijgen. Alles is ‘leverbaar’.
Die c63 amg maakt toch het beste uitlaat geluid allertijden ( voor standaard uilaten dan ). The best or nothing …. Mercedes AMG
@AMGS: Helemaal met je eens;)
@AMGS: Aston Martin V8 Vantage komt ook aardig in de buurt.
@AMGS: Jij snapt mij broeder
De Dodge Ram SRT10 vreet de Raptor op qua pk’s, maar wordt helaas niet meer gemaakt
Ik mis een category, streetlegal. Waarschijnlijk Radical 1, Saker 2
@toroloco: Al de auto’s in deze lijst zijn straatlegaal. Je koopt een auto toch niet om alleen over het circuit te rijden?
Kan iemand mij vertellen waarom een Bentley Continental GT in godsnaam moet concurreren met een S-klasse, A8 en 7-serie? Flying spur kan ik me goed voorstellen maar een Continental GT? Totaal niet te vergelijken..
@mclarenmercedes: ik snap jou punt. Zelf zie ik de CL 65 amg en nieuwe BMW 8 serie als concurrenten van de Continental GT.
@mclarenmercedes: De Conti GT is de gedoodverfde (enige?) voncurrent van de Rolls Royce Wraith die zouden dus in het zelfde lijstje thuis horen. Ik denk dat er gesmokkeld is om beide te kunnen plaatsen.
Ik zie anders in een koopgidsje dat de ml 63 performance pack 557 pk heeft……
@jayk: Ik vind de G65 AMG eigenlijk ook wel een waardige speler in deze lijst…
@autobart: die mis ik eigenlijk ook wel in de lijst!
Ik heb voor mijn werk in enorm veel verschillende auto’s gereden. De snelste en leukste auto in het a-segment is toch wel de Daihatsu Cuore. Deze heeft de beste pk/gewichtsverhouding in combinatie met een goede versnellingsbak. Het is echt een snelle auto en verreweg het leukst om in te rijden ( ook buiten het a segment).
@gop1: troll
Laadvermogen volgende keer graag…
Mercedes still and forever the King :)
Lekker hoor mijn Twingo RS ook in de lijst ::-)
Ik mis de xc60 met zijn T6 bij de midi suv…. die heeft toch ook 306 paarden onder de kap?
Leuk maar onbetaalbaar voor de gewone man dus zou ik voor betaalbaar gaan en gewoon fun om in te rijden en in volgorde van betaalbaarheid
Panda 100 HP leuk kek en rap karretje, omdat de 500 te duur is in aanschaf en minder functioneel.
147 GTA gewoon geil 6 Italiaanse cilinders die de voorwielen helemaal gek maken.
156 GTA dan wel de SW, statig, bloedstollend mooi en snel, en het liefst in het zwart.
Dit is voor mij de ultieme haalbare realiteit lijst.
Niks Ferrari’s of Bugatti’s gewoon te duur te extreem en onbereikbaar zijn allemaal natte dromen die voor de gewone man dit zullen blijven, natte dromen.
Mag ik weten waarom de Wraith tussen de toplimousines staat?
Bij de mini-SUV’s heeft de Mokka een 1.4 Turbo met 140 pk.
@norge
Laadvermogen moet je de E-klasse combi hebben (ik weiger hem estate te noemen).

Overigens heerlijk om te zien dat AMG de concurrentie goed de baas is in de meeste segmenten :-)
@koelkast: Je bedoelt een T ?
ik denk dat we, na alle reacties gelezen te hebben, we wel kunnen concluderen dat er geen 1 segment klopt.
Voorbeeld:

Supersportwagens (H-segment) – Ferrari F12berlinetta (740 pk)
De hypercars van Genève (LaFerrari, P1) zijn nog niet op de markt, dus vooralsnog is de F12berlinetta de sterkste, op de hielen gezeten door de Aventador (700 pk).

Deze zin suggereert dat Laffe ari & de P1 in het zelfde segment zitten als de F12 en de Aventador

In dat geval zitten ook de Bugatti Veyron SS en de Koenigsegg Agera R in deze categorie. En die kan je gewoon kopen bij de dealer.


Het verbaast me trouwens dat we in het D segment nog geen 1 keer het woord GT-R is gevallen met al die fanboys hier. 550PK en dan hebben we het nog niet eens over de Nismo variant. 2014 gaat de GT-R zelfs naar de 600PK als we de geruchten geloven.
@kilum: @ AB lijstjes zijn altijd leuk. Keep up the good work, maar zorg wel dat ze kloppen
Heeft de huidige ML niet 557 PK?
Hun puck-ups schrap daar maar f150 de urbanram heeft een 6.4 hemi met 472
Oh en bij mini suv bmw x1 35 i
Power is nothing without control….

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).