Hét bizar dure faplijstje voor de vrijdagavond. Wij zijn even een pot goud zoeken.
We brachten al de populairste leasewagens van 2014, lieten je weten welke kleuren favoriet zijn, zetten onder elkaar wat er vooral níet verkocht werd en natuurlijk wat juist gewillig de showroom uitrolde. Dan mag een lijstje met het duurste speelgoed van 2014 natuurlijk niet uitblijven.
De criteria die we gehanteerd hebben: er moet een dealert/importeur van het merk in Nederland zitten. Plus de prijs moet inclusief BTW/BPM zijn. Oh, en niet meer dan één model van hetzelfde merk. Het resultaat liegt er niet om: een totale waarde van praktisch 10 miljoen.
1. Lamborghini Veneno – €3.300.000
Ik geloof werkelijk niet dat we deze auto ooit in Nederland zullen treffen. Maar toch, met zo’n prijs hoor je in zo’n lijstje. Zeker als je met je 6,5 liter V12 aan de wereld getoond wordt op een vliegdekschip.
2. Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse – €1.990.000
Dit is de laatste der Mohikanen. Bugatti is er bijna doorheen, al lijkt de populariteit op een nulpuntje te zitten. Zelfs Simon Cowell wilde die van hem al kwijt. En tóch, zolang die vijftig dakloze mobielen niet ausverkauft zijn, staat ‘ie op een tweede plek.
3. McLaren P1 – €1.147.717
Dat lijkt een gek bedrag, maar ik zal je uitleggen hoe we erbij komen. Die ene op Nederlands kenteken, die waarschijnlijk de enige zal blijven, hebben we door de check gehaald. Dit was het resultaat. De catalogusprijs is opgevraagd bij Louwman. Later meer.
4. Porsche 918 Spyder – €780.450
Voor de echte kenners onder ons, dit is inderdaad niet de duurste variant van de 918. Want knal je er een Weissach-pakketje op dan moet je bij de kassa toch zeker €853.050 aftikken. Zowel standaard als opgekalefaterd heeft de Porsche met elektromotoren een vermogen van 877 pk.
5. Rolls-Royce Phantom Extended Wheelbase – €579.000
Aldus Cito Motors in Eindhoven. Moet gezegd: voor dit prijsje heb je wel de állerkaalste EWB ever. Maar goed, dan nog zit je prinsheerlijk in deze enorme sloep. Achterin natuurlijk, want hier laat je je in rijden.
6. Bentley Mulsanne – €504.000
Voor die prijs staat er op dit moment één in de showroom bij Pon in Leusden. De kale cataloguswaarde ligt volgens onze bronnen iets lager, namelijk €425.235.
7. Vencer Sarthe – €400.000 (om en nabij)
De Sarthe blijkt wat lastig te prijzen. De kersverse supercar van de lage landen begint bij een tonnetje of vier, maar kan naar eigen inzicht aangekleed worden. Je kunt het, even plat gezegd, zo gek maken als je zelf wilt. En daar zal de prijs ook naar zijn.
8. Ferrari F12Berlinetta – €372.801
Voor die prijs heb je ook iets hoor. Man, vergeet die hele Ferrari LaFerrari. Als je deze machtige V12 één keer hebt gehoord -laat staan gereden- vergeet je hem nooit van je leven meer.
9. Aston Martin Vanquish Volante – €345.995
Zeg nou zelf: een bloedjemooie Brit. En net even duurder dan haar gesloten broertje (€333.964), een prijsverschil dat vooral te wijten is aan een volledig elektrisch te bedienen softtop, opklapbare rolbeugels en de broodnodige verstevigingen aan het chassis. Je krijgt wel dezelfde 5,9 liter V12.
10. Mercedes SLS AMG Final Edition Roadster – €303.600
Mercedes is al niet bepaald goedkoop, maar als de mannen uit Affalterbach eraan hebben zitten friemelen, wordt het zo mogelijk nog bonter. Wij dachten héél even dat de CL65 AMG de duurste Benz zou zijn, maar een belletje richting MB HQ leerde ons dat het toch echt de Final Edition van haar SLS AMG is. Een tiende plek voor de bulderende V8 met aarsgewei.
Credit hoofdfoto: Autojunk.nl.
48 reacties
Denk dat het merendeel van de autofanaten het met me eens is :)
I know, maar hetzelfde vindt ik voor koeningsegg, persoonlijk niet de mooiste auto die er is, maar technisch (frame/3point tripplex suspension, stuurmechanisme enz) en de ge-wel-di-ge motor maken het voor mij een droomauto. Puur op uiterlijk verkies ik een pagani boven een koeningsegg.
Maar dat komt misschien dat ik als engineer techniek vaak meer waardeer/respecteer dan het ”omhulsel” wat de auto moet doen verkopen :)
Ok toegegeven er staat mclaren op die P1 maar die wagen is te, trop en teveel.
Of ik goede smaak heb is maar de vraag, maar een al te dure blijkbaar toch al niet.
(gaan nu ff verder dromen van enkele +10milioen klassiekers)
En dan ontdek je dat er weer gewoon een GM crate engine inzit. Zucht. Die Amerikaanse V8en zijn echt niets voor mij (geldt trouwens ook voor de erg Amerikaans klinkende AMGs).
Ferrari LaFerrari?
Ferrari FXX?
Ferrari Enzo?
Aventador?
SSC?
SLR?
Ascari?
One 77?
Pagani?
Waar slaat deze lijst op?
-Bugatti Veyron: Heeft de supercarwereld grondig veranderd, het neusje van de zalm onder supercars is zijn prijs meer dan waard.
-Bentley Mulsanne: Samen met Rolls een zeer indrukwekkende limo, ook zijn prijs waard.
Dit is mijn top-3.
(Just some food for thought). ;)