• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen: “Golf GTI op peut blijft nog heel lang”

Auteur: jaapiyo, gepost 3 augustus 2025 om 15:55 – 7 Reacties

Volkswagen heeft heel bijzondere plannen voor de Volkswagen Golf GTI op peut.

Gisteren spraken we nog over het huidige Malaise Era voor de autowereld. Een van de symptomen die we hiervan dezer dagen veelvuldig zien, is dat auto’s (veel) langere productcycli krijgen. Of simpeler gezegd; er komt gewoon geen opvolger en het oude model blijven ze doorbouwen. Zo gaat de huidige Mercedes A-Klasse bijvoorbeeld door tot en met 2028, vier jaar later dan oorspronkelijk gepland. Ook bij Porsche zien we soortgelijks; de Panamera 971 heeft zijn tweede ingrijpende facelift gehad, heet nu 976 en moet dus ook nog even door.

Het heeft natuurlijk allemaal te maken met de EV wende. Aan de ene kant moeten fabrikanten heftig investeren in die techniek. Aan de andere kant lust het grote publiek die elektrogebakjes nog steeds maar mondjesmaat. In de eerste helft van 2025 was nog altijd maar een dikke vijftien procent van alle verkochte auto’s in Europa een pure EV. De markt vraagt nog steeds massaal om verbrandingsmotoren. Maar, wil je daar als fabrikant, naast die investeringen die je al moet doen in elektrisch, nog echt in investeren?

De vraag stellen, is ‘m beantwoorden. Dus zien we overal modellen die erg lang in de tanden raken gestaag doorbeuken. De ‘standaard’ levenscyclus van een model was ongeveer zeven jaar geworden, met na vier jaar een facelift. Doch veel auto’s die nu nog nieuw geleverd worden, zijn al een stuk langer op de markt. De Audi Q7 bijvoorbeeld, maar ook de Mazda MX-5 ND. Op zich is dit niet per se een slecht ding trouwens. Vooral niet als je een dino bent. Sommige van de meest iconische auto’s uit het verleden, gingen extreem lang door. Denk aan de Mercedes R107 SL, de G-Klasse, de Porsche 928, Toyota Land Cruiser 70, et cetera.

Bij Volkswagen heeft men nu ook dergelijke plannen met haar grootste icoon. Dat is immers toch wel de Volkswagen Golf GTI. Of de hippiebus, maar een van de twee. Hoe dan ook: begrijpelijkerwijs zit Volkswagen een beetje in de maag met wat het nu moet met dit heilig huisje. Natuurlijk zal men proberen een elektrische GTI te maken die de mantel geloofwaardig kan overnemen. Doch uiteraard is men bang dat dit niet lukt en dat fans lang zullen hunkeren naar benzine.

Zodoende is men volgens Motor1 nu kennelijk van plan de Golf 8 gewoon extreem lang aan te blijven bieden. Ook naast de Golf 9, die in 2029 moet komen en volledig elektrisch zal zijn. Op deze manier kan ook de GTI op peut nog lang doorgeleverd worden. CEO Thomas Schäfer heeft het zelfs over ’tot ver in het volgende decennium’.

Daar de Golf 8 in 2019 op de markt kwam, zou dit dan betekenen dat deze misschien wel dik vijftien jaar in productie blijft. In 2035 wil UIIIIRRRRROOOOOOOPA de nieuwverkoop van verbrandingsmotoren verbieden. Indien dat doorgaat, is het dan automatisch schluß voor de GTI op peut. Maar ja, dat moment ligt dus nog, ontzettend ver weg. We zouden afsluiten met een traditioneel ‘KOOP DAN!1!!’. Maar eigenlijk zit daar dus niet zoveel haast bij. Waarvan akte.

Ook interessant!

  • Goedkoopste Golf 8 GTI met garantie
    Goedkoopste Golf 8 GTI met garantie
  • Aankomende speciale Golf GTI wordt écht speciaal
  • Koop de blauwste Volkswagen Golf V GTI van Nederland
  • De Golf 8 GTI is nu een politiepetjesauto

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn
Vorig bericht: « BREEK: Bugatti maakt one-off Dutch Bug voor Michel Perridon
Volgend bericht: Deze 7.0 V8 met luipaardprint op Marktplaats is spotgoedkoop »

Lees Interacties

Reacties

  1. HZW zegt

    3 augustus 2025 om 17:02

    Ik vermoed dat de Golf GTI ook nog wel een Plug-in Hybrid systeem zou kunnen gaan krijgen, en misschien ook nog wel 4Motion aandrijving er bij, de Golf R kan dan gaan verdwijnen.

    Bij Audi lijkt het zelfde te gaan gebeuren met de A3/S3/RS3, waar een 2e facelift in aantocht is, met zeker een compleet nieuw interieur, en misschien ook nog wel wat uiterlijke en technische aanpassingen.

    Er gaan geruchten dat de 2e facelift (R)S3 quattro, een 2.0 liter PHEV motor gaat krijgen met tot >400 pk of meer.
    Die zal dan gelijk een stuk goedkoper worden door minder uitstoot, door een EV motor toevoeging.

    Bij de RS3 met 5 cilinder is er het probleem volgens zeggen, dat er geen ruimte is om er een Plug-in Hybrid systeem aan toe te voegen, en een 48v Mild Hybrid systeem heeft niet zo veel nut-effect, om de uitstoot te verlagen.

    Login om te reageren
    • hotze zegt

      4 augustus 2025 om 06:22

      OMG. Nog langer opgescheept met de petten en narco’s en hun plofuitlaatjes.
      Verbod stinkstaven in de horeca ✅ (helaas nog niet op terassen)
      Verbod auto’s en motoren op de Veluwezoom ✅
      Verbod knaluitlaten auto’s en motoren ❌
      Verbod open haarden ❌
      Niet dat ik een linkse deugerd ben (bij MP Timmermans gaat de vlag halfstok), maar die laatste twee zou ik nog graag meemaken.

      Login om te reageren
      • Stefje zegt

        4 augustus 2025 om 08:27

        Wat doe je hier precies? Ik heb ook een hekel aan het volk wat in de Golfjes rijdt, maar ik hou van de auto en alles wat ie kan. Dit jaar nog met een 8.5 GTI naar de wintersport gereden, en het is simpelweg de beste allrounder die je kan kopen.

        U klinkt daarentegen als iemand die vooral heel veel zuur eet.

        Login om te reageren
  2. M240i zegt

    4 augustus 2025 om 10:40

    Zeer blij met dit bericht. Dit betekent dat de drugsrunners en Gucci-petjes voorlopig nog wel in hun Golf blijven rijden. Hoef ik me als BMW-rijder geen zorgen te maken dat ze wellicht de overstap maken naar BMW (alhoewel Audi S3/RS3 en A35/45 AMG de boel nog wel zal opvangen eerst). Win-win!

    Login om te reageren
  3. HZW zegt

    4 augustus 2025 om 12:11

    “De Audi Q7 bijvoorbeeld”

    De Q7 staat op het punt vervangen te worden, dit jaar nog wordt hij geïntroduceerd.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      4 augustus 2025 om 12:13

      Komt er een geheel nieuwe vijfling, of borduren ze voort op het huidige platform? Hoe dan ook is ‘ie al sinds 2015 op de markt, dus best wel lang (aanzienlijk langer dan de 7 jaar cyclus).

      Login om te reageren
  4. HZW zegt

    4 augustus 2025 om 12:16

    En btw, een grote Audi Q9 staat ook dit jaar voor zijn introductie.
    Dat wordt gewoon een soort Cadillac Escalade slagschip qua formaat.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North