Boom-ontwortelend.
Gisteravond was het weer tijd voor een Special. De auto in kwestie betrof een Fiat Croma. Een van de bijzondere eigenschappen van de Croma was dat het een van de eerste ‘vlotte’ diesels was. Natuurlijk is alles relatief, maar je kon tenminste meekomen op de snelweg. De dieseltechniek heeft in de tussentijd niet stil gestaan.
Natuurlijk, de dieselmotor wordt op dit moment enorm verketterd. Het is niet meer van deze tijd. Althans, volgens sommigen. Op dit moment zijn er namelijk enorm gave diesels te verkrijgen. Een van de meest indrukwekkende zelfontbranders is de B57D30S0. Dat is een drieliter zescilinder lijnmotor met maar liefst 4 (!) turbo’s. Het blok levert 400 pk bij 4.400 toeren en 760 Nm tussen 2.000 en 3.000 toeren. Kortom, een waar koppelmonster.
Het blok is leverbaar in diverse (grote) BMW’s, waaronder de X5 M50d Xdrive. Ondanks de forse massa accelereert het apparaat in 5,2 seconden naar de 100 km/u en is de topsnelheid begrensd op 250 km/u. In de jaren ’90 waren het specificaties voor raszuivere M-sportcoupé’s en sportsedans, tegenwoordig het domein van een logge diesel-SUV.
Maar het kan nog heftiger. Daarvoor moeten je je melden bij de dames en heren van G-Power. Die hebben zich even bezig gehouden met het (her)schrijven van het motormanagement. Het resultaat is niet mis: 475 pk aan vermogen en 865 Nm aan koppel. Volgens G-Power is de auto na de tuning net zo betrouwbaar als standaard. De topsnelheid blijft begrensd (kunnen ze je vast wel mee helpen), maar de sprint gaat 4 tienden sneller: in 4,8 seconden is het mogelijk 100 km/u te rijden vanuit stilstand.
De chiptuning kost je 1.949,99 euro. Die kun je eventueel uitbreiden met een rollenbanktest plus uitdraai (238 euro) en garantie (ook 238 euro). Verder houdt G Power zich heel erg in qua tuning, op een setje 23″ Hurricane RR gesmede lichtmetalen velgen na. De complete wielende kost je (adem in) bijna 10 mille. Daar zit dan wel een setje Michelins bij in de maat 315/25 R23. Een X5 M50d xDrive (zo’n 130 mille) zul je zelf moeten meenemen.
Ik voel toch, door deze en andere recente artikelen op Autoblog waarbij het gaat om Diesels, een opleving terugkomen voor het Sap van Satan!
Ik vind helemaal mooi! ??
@ghost: Gezien dat de huidige diesels met al de filters erachter schoner zijn dan benzine lijkt mij die opleving wel terecht.
Opzich is 10k voor een set toch niet zo duur met zulke auto’s? Zag laatst nieuwe hre velgen voor een m3, die waren 44k voor een set. Kan je een nieuwe auto van halen
@peterpann3nkoek: tja.. vragen staat vrij. Of het er ook daadwerkelijk voor betaald wordt is wat anders.
????????????
Lekkere upgrade. Toch vind ik de V8 TDI welke de vaggroep weer heeft laten herrijzen uit de dood nog gaver.
In zou ‘t enkel bij de motor-tuning houden….. met daarnaast een bumpersticker met daarop: “I ❤️ GroenLinks!”
Tuning pakketje is leuk, voor de rest had ik hem compleet standaard gelaten. Misschien een leuk setje nieuwe pijpen eronder. Maar die velgen manman.. nooit. Hoe verpetje- pauper ik een nieuwe auto zsm, zo dus.
Hoe vaker ik ‘m zie, hoe dikker die wordt. De nieuwe X5.
@str8six: Het zijaanzicht begint meer en meer op een oude Subaru Forester te gelijken. Doe ze goed daar, bij BMW.
Maar nog steeds geen Android Auto
@rike: zit ook helemaal niemand op te wachten bij een wagen met dit niveau van infotainment.
Ik ben geen fan van die achterlichten. Zo generisch. Kleef er een kia of Hyundai logo op en je zou het nog geloven.
@hollow: ja ik stoor me ook an die achterlichten. DE vorige waren veel mooier.
Prachtige SUV!
Mooi apparaat
10 mille voor een lelijke set zwarte velgen… no thanks!
475 diesel pk’s. Ik heb nooit zoveel met al die grote getallen op spec sheets maar om een of andere reden is deze toch wel indrukwekkend. En dat alles via een chippie. Geeft ook wel aan met wat voor technische marge BMW dat blok zelf op de markt brengt.
Ze claimen dat hun werk betrouwbaar is maar toch verkopen ze garantie erbij…
@jannemaneke: doet bmw zelf ook
Wist niet dat G-Power nog leefde
Dus voor 132 duizend euro heb je een briljant snelle diesel van BMW. Echter dat is dan een SUV met de uitstraling van een geldbus, niet echt iets waar iedereen in gezien wil worden. Dan heb ik echt de Audi S8 honderd maal liever. Ook 4WD maar dan mooier en luxer. Bovendien is de uitstraling vele malen beter.