• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze korte G-Klasse is geen Suzuki Jimny

Auteur: willeme, gepost 16 juni 2019 om 18:59 – 17 Reacties

Mercedes-Benz G63 AMG SWB (W463)


De ‘basis’ is wel degelijk een Mercedes. Nu de uitwerking nog.

Zoals jullie weten, is de ene G-Klasse de andere niet. Er is een vrij groot verschil tussen een oude 290 GD van defensie en een G65 AMG. We gaan binnenkort dieper in op de materie, maar kort gezegd zijn er drie stromingen. De eerste is de W460 (1979 tot 1991), de originele G-Klasse.

Sindsdien zijn er twee types van de G-Klasse: de rauwe, kale en professionele W461 en de luxe en stevig geprijsde W463. Het is de W463 die we het meeste tegenkomen op Autoblog en op de website van Mercedes zelf. Ondanks dat de G-Klasse in 2018 grondig vernieuwd is, behoudt deze zijn chassiscode.

Mercedes-Benz G-Klasse

Enfin, de W463 was er voor lange tijd in drie uitvoeringen: driedeurs ‘stationwagon’, vijfdeurs stationwagon en 3-deurs cabriolet. De laatste jaren is alleen de lange G-Klasse leverbaar. De cabriolet ging in 2012 uit productie en de korte driedeurs werd eveneens bewezen voor zijn diensten.

Mercedes-Benz G270 CDI SWB (W463) '06

De korte variant kent een behoorlijk fanschare, met name de enthousiastelingen die graag door het ruige terrein ploeteren heeft de korte variant de voorkeur over de lange G. Qua looks lijkt de G-Klasse ‘SWB’ een beetje op een Suzuki Jimny: hoog, vierkant en kort. Sterker nog, door deze gelijkenissen zien we diverse kitjes voorbij komen waarmee je je Jimny er als een miniatuur G-Klasse uit kunt laten zien. Het Canadese Car News Network ging (wellicht) met het idee aan de haal en maakte onderstaande render:

Mercedes-Benz G63 AMG SWB (W463) '19

De oplettende lezer zal het zijn opgevallen dat er iets niet helemaal klopt. De achterruit is te kort. Bij de deur is goed te zien dat ze de achterkant van de lange G-Klasse hebben gepakt en het tussen stuk eruit gehaald hebben. Maar het zette ons wel aan het denken. Niemand koopt een G-Klasse omdat ‘ie zo praktisch is. Maar wel vanwege het feit dat het een hele stoere verschijning is. De korte is zo mogelijk nog stoerder dan de lange. Dus dan is het woord nu aan u, trouwe lezer. Moet Mercedes de korte G weer uit de mottenballen halen? Laat het weten, in de comments.

Ook interessant!

  • Liberty Walk Jimny is een goedkope G 63 AMG
  • Video: brute Mercedes-AMG GT73e komt in actie
    Video: brute Mercedes-AMG GT73e komt in actie
  • Nieuwe G-klasse 4x4² gaat los in de sneeuw [video]
  • Video: nieuwe Mercedes S-klasse doet de elandtest
    Video: nieuwe Mercedes S-klasse doet de elandtest

Nieuwste artikelen

  • Elektrische 4 Serie troeft vanaf nu de M4 CS af
  • Van deze wegen hoef je voorlopig niet weg te blijven! Ik herhaal…
  • Dit is de meest waardevaste auto van Nederland
  • Mede hierom krijgen we nooit gepersonaliseerde kentekens
FacebookTweetPinLinkedIn

amg, g-klasse, g63, Mercedes, swb

Vorig bericht: « Koop een Ferrari California voor driftkoningen
Volgend bericht: Dit vliegveld heeft een bijzondere volgauto »

Lees Interacties

Reacties

  1. alloallo zegt

    16 juni 2019 om 19:09

    een G65 korte cabrio aub

    Login om te reageren
    • vetnek zegt

      16 juni 2019 om 19:39

      @alloallo: instant wheelies

      Login om te reageren
      • posthumus zegt

        16 juni 2019 om 19:47

        @vetnek: zag een paar weken terug een G65 slalommend door de file “laveren”, waarbij het inderdaad af en toe leek alsof hij elk moment achterover kon kukelen.

        Login om te reageren
  2. jeroenwz zegt

    16 juni 2019 om 19:11

    Liever een Jimny…

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      16 juni 2019 om 20:35

      @jeroenwz: Verzoek staat genoteerd!

      Login om te reageren
  3. posthumus zegt

    16 juni 2019 om 19:27

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  4. 406_v6 zegt

    16 juni 2019 om 20:44

    Een korte, met turbodiesel. Maar beter nemen ze die als W461 weer in productie.

    Login om te reageren
  5. cpp1 zegt

    16 juni 2019 om 21:18

    Een korte 6×6…past net

    Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    16 juni 2019 om 22:26

    Tja, mijn droom G is toch een Brabus 6×6. Uiteraard zonder Brabus looks.

    Login om te reageren
    • bruinbeer zegt

      17 juni 2019 om 07:34

      @dutchdriftking: want zonder de Brabus looks is hij mooi discreet? ;)

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        17 juni 2019 om 08:05

        @bruinbeer: Haha, net een tikkeltje minder fout.

        Login om te reageren
    • ghost zegt

      17 juni 2019 om 10:23

      @dutchdriftking: brabus zonder brabus looks…och menneke.

      Login om te reageren
  7. tjorque zegt

    16 juni 2019 om 22:46

    Een korte 35 AMG ofzo

    Login om te reageren
  8. shellplc zegt

    16 juni 2019 om 23:50

    De korte G is ook in 2012 uit productie gegaan op hetzelfde moment als de cabrio.
    Van de G 65 cabrio zijn er volgens mij wel enkele geleverd.
    Mijn favoriet is nog altijd deze G klasse.
    https://www.autoblog.nl/archive/2007/10/15/mercedes-g55-amg-met-slr-power
    https://www.autoblog.nl/archive/2008/02/29/mercedes-g55-amg-met-slr-power-part-2

    Login om te reageren
  9. tstile zegt

    17 juni 2019 om 11:12

    Lijkt me leuk als iemand een nieuwe G klasse koopt en deze uiterlijk laat lijken op een oude landmacht G klasse.

    Login om te reageren
  10. editorinchief zegt

    17 juni 2019 om 14:36

    > de korte driedeurs werd eveneens bewezen voor zijn diensten.
    bedankt voor bewezen diensten

    > met name de enthousiastelingen die graag door het ruige terrein ploeteren heeft de korte variant de voorkeur over de lange G.
    met name voor

    > tussen stuk
    tussenstuk

    Login om te reageren
  11. delaney zegt

    17 juni 2019 om 20:49

    Ik hoorde eens iemand, die het kan weten, de volgende stelling poneren.
    “De twee grootste dommeriken die er op deze bol hebben rond gelopen hebben, in willekeurige volgorde? Ten eerste degene die besloten heeft dat een fles wijn 75cl hoort te bevatten ipv een liter. En ten tweede het heerschap (want vrouwen zijn zo dom niet) die besloten heeft dat de korte G niet meer gebouwd moet worden.”
    Amen

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North