Dit heeft de Taycan voor Porsche te betekenen

Auteur: , 30 Reacties

De start van een nieuw offensief.

Porsche

De nieuwe Taycan gaat een belangrijk model worden voor Porsche. Eigenlijk net als de Cayenne dat was met zijn introductie. Spannend voor het merk uit Zuffenhausen, want ze komen met een model in een segment waar ze nog niet eerder in geopereerd hebben. Met de Cayenne heeft dat goed uitgepakt. Daar kwam weer de Macan uit voort en die behoort inmiddels tot de populairste modellen van het huidige gamma.

Terug naar de Taycan. Porsche pompt zes miljard euro in ontwikkelingen op elektrisch gebied. De autofabrikant laat weten dat er alleen al 1.200 nieuwe medewerkers zijn aangenomen die zich enkel en alleen bemoeien met de Taycan. Heel spannend nieuws is dit natuurlijk niet. Een merk als Tesla heeft immers ook voor duizenden nieuwe banen gezorgd in de regio van Fremont, Californië. En dat zal bij alle andere merken die nu volop elektrische auto’s gaan bouwen niet anders zijn.

Lutz Meschke, vice-voorzitter van de raad van bestuur en Chief Financial Officer van Porsche, laat weten dat Porsche verwacht dat meer dan 50 procent van de verkopen in 2025 een elektrisch model zullen zijn. Geen onterechte verwachting. Zo is het topmodel van de Panamera een hybride en staat de nieuwe 911 (992) om de hoek. De eerste 911 die als hybride op de markt gaat komen. De Taycan zal geproduceerd worden in Stuttgart-Zuffenhausen. De elektrische auto krijgt een primeurtje, want het zal de eerste Porsche zijn die gebruik gaat maken van de nieuwe Flexi-lijn. Dit zijn onbemande transportsystemen, geïntegreerd in de productielijn.

Goed gekeken bij Tesla
Één van de krachten van Tesla is het wereldwijde Supercharge-netwerk. De Amerikaanse autofabrikant had niet afgewacht wat overheden gingen doen, maar is in een vroeg stadium al zelf begonnen met de aanleg van een snellaadnetwerk. In dat opzicht hadden de andere autobouwers het nakijken. Porsche is onderdeel van de IONITY joint venture. Tot eind 2019 bouwen de samenwerkende concerns Audi, BMW, Daimler, Porsche en Ford aan snellaadstations in heel Europa. Deze stations leveren tot 350 kW.

De Taycan zal daarnaast worden gekoppeld aan een eigen oplaadservice van Porsche. Het merk bouwt meer dan 2.000 oplaadpunten op toeristische bestemmingen. Het is de bedoeling dat deze gerealiseerd zijn wanneer de Taycan bij de dealer staat. Porsche werkt samen met aanbieders om klanten straks een scala aan oplaadpunten aan te bieden.

Er is duidelijk een verschil met de aanpak van Europese autofabrikanten en de aanpak van het eerdere genoemde Tesla. Waar Porsche deelneemt aan joint ventures en vooral samenwerkt met derde partijen, heeft Tesla met onder andere het Supercharge-netwerk monopoly over het eigen laadnetwerk.

Porsche mag wel gaan opschieten met de onthulling van de productieversie van de Taycan. Op computerplaatjes en concepts na, is er nog geen tastbaar product op tafel. Het is bekend dat de elektrische auto in 2019 op de markt gaat komen. Waar en wanneer is officieel nog een vraagteken. Concepts eeuwig onder de aandacht brengen is überhaupt de laatste tijd een dingetje van het merk. Waar blijft bijvoorbeeld die productieversie van de 911 Speedster?



30 reacties

Op zoek naar Renault voorraadvoordeel? dat vind je HIER!
Ik vind deze Taycan toch niet zo geslaagd. Vooral die gleufjes vooraan op de motorkap passen er gewoon niet bij. Ze hadden naar mijn mening beter die concept wagen (elektrische Panamera) gebouwd. Dat was echt een prachtige wagen.
@brent_decat: De Mission E :)
@FB_100001036415374: dit is de Mission-e Cross Turismo. De definitieve versie van de Taycan is nog niet onthuld ;)
@720s: Ik was aangenaam verrast toen de Mission E werd gepresenteerd, prachtig cleane koets en mooie specificaties. Toen kwam de Mission E cross tourismo en dat was qua looks een stevige stap achteruit. Ik ben heel benieuwd naar de Taycan, en het gaat ongetwijfeld een goede auto zijn, maar de hoop op een echte sexy EV is bij mij nu eigenlijk al vervlogen.
@FB_100001036415374: Ik begrijp eerlijk gezegd ook niet waarom merken hun EV’s als apart model presenteren. Waarom niet gewoon een volledig elektrische Panamera. Net als Audi: waarom geen elektrische Q7 of Q8 ipv de E-tron?

Aan de andere kant: ze vallen bij mij toch buiten budget ;)
@simonferrari: Omdat een fossielsapstoker geen fantastische basis is voor een EV. Je hebt plaats nodig voor de batterij, dus als je dat niet meteen in het ontwerp voorziet maak je de koffer kleiner door dat daar in te proppen. Anderzijds, als je je basis meteen voor conventioneel en EV maakt, heb je een nutteloze batterijruimte in je dieselversie. Best een volledig ander ontwerp dus.

Dat wil ook zeggen dat er een omslagpunt komt. Nu wordt er nog wat gerommeld met conventionele modellen die omgebouwd worden (e-Golf, Kangoo ZE, binnenkort de nieuwe 208), en stilaan komen er meer echte EV’s, ontwikkeld als EV (Tesla, Leaf, i-reeks, EQC, Taycan). Naarmate er meer verkocht worden gaat die eerste soort eruit, en worden in alle segmenten “dedicated” EV’s aangeboden. Dan zal er plots een moment komen dat er gewoon geen benzine- of dieselmodel meer gemaakt zal worden, wegens te duur om te ontwikkelen…
@simonferrari: vermoedelijk heeft dat te maken met de batterij die ze zo laag mogelijk willen plaatsen ivm met gewicht verdeling. Waarschijnlijk zijn er nog tal redenen om dit op een andere platform/ model te doen.
ze hadden ook beter een Macan full electric gemaakt maar dat zou dat in-house concurreren met de elektrische Q5 euh E-tron
@Jantje_555: in house concurrentie is juist de drijvende kracht achter VAG (er is immers naast de Golf ook nog een A3, Leon en Octavia).
De toekomst..het is nog altijd wennen voor mij. Ik heb inmiddels in verschillende hybrides en EV’s gereden, niet alleen testritten maar ook gewoon een week woon-werkverkeer. De plofjes en roffeltjes mis ik toch, hoe goed het ook is, en hoeveel voordeel in (maandelijkse) kosten het ook brengt. Van mij mag het allemaal nog wel even duren voordat dit dagelijkse realiteit is.
@ghost: elektrisch voor woon/werkverkeer en plofjes voor de vrije uurtjes, toch prima te doen
@lekkerlinksrijden: makkelijk gezegd; goedkoopste Tesla kost toch snel €45k. Leuke funauto ernaast, neem een polo WRC: €23k. En dan dus ook dubbele kosten. Ik zie het niet zo snel gebeuren.
@ghost: zelfde hier. de emotie en beleving gaat volledig weg met een elektrische auto. Alle auto’s klinken hetzelfde, zoals een tram.
Het instant koppel bij optrekken is leuk maar na enkele weken een gewenning. Het geluid dat luider wordt bij het doortrekken tot het rood en dan de voeten/armen combo uitvoeren om op te schakelen blijft, zelfs in woon-werk verkeer bij een gewone auto blijft het leukste!
@Jantje_555: dan zet je een goed muziekstuk op een heb je mooier geluid en meer emotie dan een verbrandingsmotor je ooit kan geven. Al dat geluid en hitte van een verbrandingsmotor is energie die niet in de voortstuwing is gaan zitten.
Goh heeft lamborghini het ontwerp onder de tafel aan Porsche doorgeschoven?
Ze hebben wel iets met de letter c, zo lijkt het 🙄
Tussen de lijnen lees ik momenteel nog de grootste waarde van Tesla in de EU, hun netwerk van oplaadpunten. Alhoewel de alliantie van opgesomde ook snel zal toenemen. Eens nieuwsgierig wanneer de grote concens zoal Esso,Total e.a. In die markt stappen.
@dwfc: Shell is daar ook al volop mee bezig, zowel oplaadpunten als waterstof.
Het lijkt mij dat er heel snel een einde moet komen aan dat fenomeen van merkgerelateerde laadstations.
Iedereen zou al die laadstations moeten kunnen gebruiken. Straks staan er rijen laatstations van alle afzonderlijke merken.
@n54coupe: wat is daar mis mee? Je hebt toch ook verschillende merken tankstations terwijl het allemaal dezelfde brandstof is. En je hebt werkplaatsen die wagens van een bepaald merk onderhouden terwijl de wagens eigenlijk grotendeels universeel zijn?
@mashell: Merken tankstations leveren allemaal RON95 E5, of Diesel B7.
Dat kan elke auto tanken. Bij laadstations voor Tesla kunnen alleen Tesla’s opladen, en daarnaast staan de laadstations voor Mercedes, en daarnaast die voor Porsche, en daarnaast die voor BMW, etc.
En allemaal leveren ze een bepaald vermogen in de vorm van spanning/stroom.
Maar het is allemaal hetzelfde product….
Dat lijkt mij een ongewenste wildgroej.
Er zijn geen tankstations waar alleen Mercedessen kunnen tanken, of alleen Porsches. Allemaal electrische benzine maar uit een verschillende pomp.
Dus m.i. is er wel degelijk iets mis als deze infrastructuur op deze manier wordt uitgebreid.
Beter wordt dit in dit stadium aangepakt zodat er alleen laadstations zijn, waar je bijvoorbeeld aan de “pomp” de auto op selecteert die KW/h nodig heeft, waarna de juiste laadparameters worden aangeboden.
Kom jij lekker met je Merc aanrijden bij een laadpomp, zijn alle BMW en Nissan pompen vrij, maar de 2 Mercedes pompen zijn de komende 15 minuten bezet…
Fijn systeem.
@n54coupe: Ik heb werkelijk geen idee waar je het over hebt.

Je kunt met elke auto gewoon overal tanken. Heb je een Tesla? Dan kun je met de Chademo-laadkabel gewoon bij Fastned laden. Alleen kunnen anderen niet bij Tesla laden, dat is waar. Maar volgens mij komen er echt geen BMW of Mercedes laadstations.

Het grote probleem is de laadpas. Je kunt nergens met een gewone bankpas laden – je moet nu nog steeds een speciale pas van een provider gebruiken. Met vaak flinke meerkosten als je ‘elders’ laadt.
@n54coupe: Oh wacht, iets te snel gereageerd. In het artikel staat dat Porsche een eigen snellaadnetwerk gaat optuigen.

In dat geval moet ik zeggen: je hebt gewoon gelijk. Dat is niet gewenst.
@frank2b: dat staat er niet, er staat dat Porsche mee doet bij ionity, net als de andere VAG merken, Daimler en BMW.
@mashell: Yup. En in de alinea daaronder lees je: “De Taycan zal daarnaast worden gekoppeld aan een eigen oplaadservice van Porsche. Het merk bouwt meer dan 2.000 oplaadpunten op toeristische bestemmingen.”
@n54coupe: Het Tesla supercharger netwerk was een noodzaak, omdat niemand anders dat deed. Destijds stond ook niemand open voor een partnership.
@n54coupe: Zou het kunnen dat de genoemde alliantie in het artikel dit juist niet wenst maar hun brands wil koppelen aan hun eigen netwerk. Zo worden ze een ‘elektriciteitsleverancier’ en creëren ze een nieuw inkomstenmodel ? Of zal de EU uniformiteit verplichten ? Ik hoop op liberalisering …
People at Autoblog:
http://9gag.com/gag/aDxpEed
“Het is bekend dat de elektrische auto in 2019 op de markt gaat komen. Waar en wanneer is officieel nog een vraagteken.”
Een gokje, maar Genève lijkt een goede kans te maken… Of wordt die al geclaimd door de nieuwe 911?
Ik ben serieus benieuwd naar deze auto(s). Voor de Audi Etron had ik me ‘ingeschreven’ maar op basis van de huidige release ben ik eigenlijk wel teleurgesteld (in de actieradius met name). Kijken waar Porsche mee komt!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).