Dit percentage van de nieuwverkochte auto’s betreft leasebakken

Auteur: , 128 Reacties

Maar die buurman van je, heeft die nou echt zelf die splinternieuwe auto gekocht, of is het stiekem een voordelige leasert?

audi

Omdat het januari is hebben we je deze maand al bestookt met allerlei feitjes rondom de Nederlandse én internationale autoverkoop in het afgelopen jaar. Nieuwe auto’s, okkazies, EV’s, dikke Duitsers, Tesla’s, exoten en onvervalste Ladenhüter, ze zijn allemaal al voorbij gekomen.

Als we dan kijken naar het algemene plaatje, dan houdt het eigenlijk allemaal niet over in ons kikkerlandje. Ondanks het feit dat de economie op volle toeren draait, worden er hier aanzienlijk minder én mindere auto’s verkocht dan bijvoorbeeld net over de grens in België. Dat heeft natuurlijk veel te maken met de belastingen die in ons land rusten op heilige koeien.

Een van de manieren om deze zware lasten een beetje uit de weg te gaan, is het rijden van een leasebak ‘op kosten van de zaak’. Nou valt dat laatste ook wel mee, want dankzij de bijtelling ben je als trouwe werknemer die netjes opgeeft dat hij (m/v) ook privé kilometers maakt met de Polo nog steeds een bom duiten kwijt aan je waggie. Goed, alle beetjes helpen. Plus, als het zo’n kekke EV betreft valt er echt wel wat dikke ‘winst’ te behalen. En omdat we Nederlanders zijn, intrigeert het ons altijd mateloos om te onderzoeken wie en hoeveel landgenoten deze voordeeltjes opstrijken.

Zodoende hebben we voor jullie nog maar eens de cijfers erbij gepakt van Aumacon. Zij hebben becijferd dat de totale leasemarkt in 2018 217.701 auto’s betrof, ten opzichte van 177.241 auto’s in 2017. Let wel, het gaat hierbij ook om Private Lease waggies, dus dat vertekent het beeld een beetje als het gaat om keihard financieel voordeel. Als we dat afzetten tegen de totale verkoopcijfers van de respectievelijke jaren (443.812 units versus 414.306 stuks), kunnen we dus concluderen dat de totale groei van de Nederlandse (nieuwe) automarkt verklaard kan worden door extra leasebakken. Sterker nog, in 2018 zijn er grofweg 10.000 nieuwe auto’s minder ‘echt’ verkocht aan klanten dan in 2017.

Uitgedrukt in een hard percentage betrof een dikke 49 procent van alle nieuw verkochte auto’s in Nederland een leasebak. Volkswagen is het populairste merk, gevolgd door Renault, Opel, Peugeot en Škoda. De eerste premijummmm vinden we terug op plaats acht en heet BMW. In tegenstelling tot bij de ‘echte’ nieuwverkopen haalt Audi net de top-10 en houdt het opvallend genoeg Mercedes achter zich. Kennelijk kopen relatief meer mensen een Merc dan een Audi privé.

De boksbeugel onderscheidt zich verder negatief doordat het het énige merk in de top-10 is dat een minnetje heeft geboekt qua leaseaantallen in 2018 ten opzichte van 2017. Een optimist zou natuurlijk ook kunnen zeggen dat ze het in 2017 juist heel goed hebben gedaan. Extra gratis laatste bonus opvallende feitje: in December waren de twee populairste modellen de Jaguar I-Pace en de Tesla Model S. Hmm…hoe zou dat toch komen

lease

Image-Credit: Audi combo via autojunk



128 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Wat valt er onder lease? Alleen operationele lease of ook financial lease?
@wildewesten: als private lease wordt meegenomen zal financial lease er ook wel bij zitten
@henk_he: @wildewesten: @henk_he: Private lease is in feite operationele lease, dus dat geeft nog geen antwoord op de vraag haha. Ik vermoed echter dat financial lease er niet in meegenomen is, omdat het juridische eigendom bij de koper ligt, het zogenaamde economische eigendom bij de leasemaatschappij. Bij die andere varianten is de auto zelf van de leasemaatschappij (het juridische eigendom), en dat lijkt me van belang voordat artikel, vooral omdat je anders ook alle privéfinancieringen van particulieren zou moeten meetellen bij de aanschaf van een auto.
@granlusso: maar strikt genomen is lease: “Lease of leasing is een vorm van krediet waarbij de kredietverstrekker of lessor een goed aankoopt en deze gedurende een vooraf overeengekomen termijn en tegen een vaste vergoeding ter beschikking stelt van de kredietnemer of lessee.”
@wildewesten: Dat klopt. Maar zoals ik zei, dan zouden alle particulieren die geld lenen om een auto te kopen eveneens meegenomen moeten zijn en daar is hier geen sprake van. Daarom denk ik dat het juridische eigendom van de auto hier leidend is bij een lease/financiering. Wellicht krijgen we het antwoord nog :)

Kleine correctie: bij privélease ligt het juridische eigendom ook niet altijd bij de leasemaatschappij, dus er zijn nogal wat manieren om deze cijfer te interpreteren.
Iemand met een fatsoenlijke baan of een eigen zaak heeft ook een leuke leasebak. Een leasebak heeft dus in mijn ogen meer status dan een “gekochte” nieuwe auto, die laatste zijn ook 9 van de 10x gefinancierd.
@mcshine: wat een gelul. Heb een eigen zaak en lease niks, nog geen kopieerapparaat. Alles koop en niks financieren. Paupers leasen omdat ze het geduld niet op kunnen brengen om te zorgen dat er genoeg cash is om je zaken te doen.
@406_v6: Amen!
@406_v6: Auto is over het algemeen de slechtste investering die je kan doen…
@olivier420: Dat sowieso….
@olivier420: Een van de onzinnigste opmerkingen van de laatste 100 jaar! Vraag maar eens aan de eigenaar van een transportbedrijf, koerkiersdienst, taxi of die vertegenwoordig of andere baan; met de auto is gewoon geld te verdienen!e
@henkp1: “Over het algemeen” mag ruim genomen worden, Henk.

Bovendien is zo’n investering dan weliswaar nodig / onderdeel van de Value chain van een ondernemert, betekent niet dat de auto an sich een goede investering is…

Er zijn weinig bestelbussen die meer opleveren dan toen ze zijn aangeschaft, of wel?

Niet zo lelijk doen met je meest onzinnige opmerking van het jaar, het jaar is nog jong.
@olivier420: Ik schreef ‘de laatste 100 jaar’.

Er zijn sowieso weinig investeringsgoederen die bij verkoop meer opbrengen dan de aanschaf (én onderhouds-)kosten. Maar daar gaat het ook niet om, de bedoeling is dat je er geld mee kan verdienen.

Investeren niet verwarren met beleggen.

Over beleggen gesproken, ik hoor nooit iemand zeggen dat een brood een slechte investering is. In Nederland is zo’n ding meestal bijna niets meer waard zodra je de winkel uitloopt. Of wat dacht je van een biooscoopkaartje of een bankstel.
@henkp1: Jeetje wat ben jij ongezellig.
@olivier420: Investeren gaat verder dan de waarde van het item zelf. Elk bedrijf die investeert in een machine weet dat de machine die hij zelf koopt aan het eind van de rit geen fluit oplevert. Het gaat erom welk geld kan worden verdiend met de machine en zodoende zijn investering eruit kan halen
@406_v6: kan je zaak wel een push geven omdat je meerdere projecten tegelijk kan doen.
@406_v6: huh? Operationeel lease is toch juist risicos afvangen?
@406_v6: wat lul je nou? Ik heb ook een eigen onderneming en lease ook? Ik investeer liever 60K in me bedrijf dan dat ik dat in een auto ga doen. Hou die bekrompen mening over paupers maar voor je want je begrijpt dus niet hoe je moet handelen en ondernemen.
@abdoelklapstoel555: Ik zorg dat ik na een jaar of 4-5 genoeg cash heb gespaard om een nieuwe auto te kopen, zonder dat daardoor mijn investeringen in m’n bedrijf minder worden. Lease betalen gaat altijd door, ook als je in mindere tijden minder geld binnenhaalt. En ja er zijn tig manieren om er tegenaan te kijken, dat klopt. Onder de streep telt het uiteindelijk het resultaat.
@abdoelklapstoel555: me bedrijf? Maargoed, ik snap zijn mening wel. Gewoon de zaakjes goed voor elkaar (willen) hebben. Ik ben zelf ook opgevoed met “als je iets wilt hebben moet je er voor sparen” En ik ben blij dat ik zo opgevoed ben. Los van een hypotheek heb ik nooit ergens geld voor geleend, en nooit wat op afbetaling gehad, zelfs nog geen telefoon abonnement. Tegenwoordig is het doodnormaal dat je voor een koelkast een lening afsluit… En dan 5 jaar later op sbs6 zitten janken dat je in de schulden zit. In het bedrijfsleven gaat het natuurlijk iets anders, maar ondernemers die hard werken, hard sparen, en alles wat ze nodig hebben uit eigen portemonnee betalen kan ik alleen maar aanmoedigen.
@abdoelklapstoel555:

Je bent erin getrapt sukkel ..
-EDIT: niet schelden. Huisregels zijn niet zo heel erg moeilijk-
-edit: nutteloze bijdrage-
@lincoln: Klopt de bankensector wil ons laten geloven dat leasen voordeliger is en dat je je geld………………………..bla, blabla.
Ze hebben kasten van huizen, houden toegestane kortingen achter en rekenen meer dan voldoende voor diensten
Eén moment dat je blij bent is dat je een leasing hebt op het ogenblik dat de markt van je wagen instort.
@wimof: klopt; zelfs geld lenen is meestal nog voordeliger dan leasen. En da’s logisch, zo’n leasemaatschappij moet ook geld verdienen.
@406_v6: Jij wellicht wel, maar 95% van de privé nieuw gekochte wagens is gewoon gefinancierd. Diezelfde mensen praten ook denigrerend over vertegenwoordigers en hun leasewagen etc….
@mcshine: 95% vind ik wel heel erg veel. Kan je dat onderbouwen?
@evdw: Een aantal jaar geleden werd als representatieve vuistregel genomen dat 80% van de privégekochte auto’s op de een of andere manier (deels) gefinancierd zijn op afbetaling. Dat is meer dan ik altijd dacht, ik wil ook wel weten waar dat percentage nu op ligt.
@: Ik ben hypotheekacceptant geweest en had derhalve inzage in BKR overzichten van klanten. Ik heb ze niet geteld, maar mensen met een autofinanciering op hun naam waren toch echt in de minderheid. En diegenen die het wel hadden, kwamen er achter dat het de hypotheekmogelijkheden flink beperkt.
@offroad: Het gaat natuurlijk ook om het percentage mensen dat een nieuwe auto koopt. Het financieringspercentage ligt hier waarschijnlijk fors hoger dan bij de mensen die een gebruikte auto kopen.
@406_v6: Ik ben het met je eens dat wat @mcshine zegt niet helemaal klopt. Daarentegen is leasen niet altijd verkeerd, omdat er genoeg bedrijven zijn die op deze manier mobiel kunnen zijn of blijven (met een vaak nieuwe, in goede staat verkerende auto) zonder hun werkkapitaal teveel in te krimpen.
@granlusso: Het is inderdaad het vinden van het juiste balans. Hogere vaste lasten heeft echter direct impact op je cashflow op lange termijn op je P&L en zal daardoor ook zijn effect hebben op je leen capaciteit. Bij ons op de zaak zijn alle auto’s ook gekocht uit eigen zak, wellicht wat conservatief, maar het zorgt er wel voor dat je een eventuele crisis goed door komt omdat je vaste lasten laag zijn en je nog spek op de botten hebt.
@stewie: Klopt ook. Zoveel invalshoeken wat dat betreft en het is echt per bedrijf afhankelijk wat voor jouzelf de beste beslissing is. Dus al die oordelen erover snap ik nooit zo goed.
@406_v6: beetje erg kort door de bocht wat jij nu zegt…
@406_v6: ja en nee, als jij je geld meer kan laten opbrengen door er iets anders mee te doen dan in iets investeren dat veel geld kost…kan leasen wel de betere oplossing zijn dan alles maar willen kopen…
@406_v6: dan snap je het niet. Een echte lease, full operational, is een dienst die je afneemt. Geen lening.
@dennisdd: Ook met een ‘full operational’ lease, zit je gewoon een x tijd er aan vast.
@406_v6: en dat terwijl de multinationals met miljarden alles leasen. Dus om lease nou pauper te noemen is natuurlijk de grootste onzin. Je kan toch nooit iemand zijn succes afmeten aan een auto ( lease of koop )
@406_v6: Dat is onzin, ik werk zelf in de verkoop en heb genoeg klanten die de auto cash kunnen betalen.
Ze vinden het vaak zonde om in een keer een enorme berg met geld uit te geven en gaan liever voor een relatief laag maandbedrag. Amen!
@406_v6: klein zaakje zeker? Je weet echt niet waar je het over hebt, maar blijf maar fijn “organisch groeien”, omdat het zo goed voelt.
@kareljansen: Nee, geen klein zaakje, maar wel 1 die in de crisistijd niet de deuren dicht hoefde te doen, mensen op straat moest zetten, gewoon netjes z’n betalingsverplichtingen kon voldoen en tevreden personeel, klanten en accountant. Dan maar ‘organisch groeien’ zoals jij dat omschrijft, we lezen wel wanneer jouw toko dicht gaat.
@mcshine: veel leasewagens zijn voor vertegenwoordigers, niet echt een fatsoenlijke baan als je het mij vraagt. Genoeg geld mee te verdienen, maar dat zou niet mijn definitie van fatsoenlijke baan zijn.
@jooz: nou nou, wat doe je zelf?
@jooz: De meeste vertegenwoordigers zijn gewone, fatsoenlijke mensen hoor. Een baan die net zo nodig is als heel veel andere banen.
@henkp1: Ho, ik ben er hier vanuit gegaan dat mcshine ‘fatsoenlijk’ bedoelde als in: “met aanzien” en niet of de personen zijn ‘fatsoenlijk’ zijn in de sociale omgang. Vertegenwoordigers zijn zeker nodig en zijn vast bijna allemaal fatsoenlijke mensen. Echter heeft het m.i. niet veel aanzien.
@jooz: ben ik nu wel benieuwd naar jou baan, niet om te zeuren maar welgemeende interesse.
@sjonnie82: Zoals ik hieronder ook al zegt: @jooz bedoelt denk ik dat je voor het krijgen van een leaseauto niet meteen een hoge manager of ander hot shot hoeft te zijn. Alleen niet heel handig geformuleerd.

Maakt het iets uit welke functie @jooz bekleedt? Nu suggereer je dat je jouw oordeel past velt zodra je dat weet. Ook niet heel fatsoenlijk, dat zou niets moeten uitmaken namelijk ;)
@henkp1: verkopers dus… Wat houden we toch van ze, deuren afgaan om je rommel te slijten, of iig wat extra aan te smeren om hun target maar te halen.
Denk dat die beroepsgroep zichzelf al de das om aan het doen is.
@jajeroenja: ik denk dat jouw beeld ten aanzien van vertegenwoordigers een beetje bekrompen is. Tuurlijk zit er tuig tussen, dat heb je overal, maar voor heel wat (industriële) producten zijn vertegenwoordigers voorlopig nog onmisbaar. Net als heel veel andere functies in de keten natuurlijk.
@jajeroenja: Hoe oud ben je? of 15 of 80…
Jaloers op mensen die achter hun product staan om en het klantcontact leuk vinden, plus daarbij een auto van de zaak rijden. Ik proef jaloezie, volgens mij ben je een keer jankend een showroom uitgelopen omdat je niks terug kreeg van een verkoper voor jouw huidige slonsbak.
@henkp1: @jooz bedoelt denk ik dat je voor het krijgen van een leaseauto niet meteen een hoge manager of ander hot shot hoeft te zijn. Het komt er alleen wat ongelukkig uit op deze manier.
@granlusso: daar heb je wel beetje punt.
@granlusso: Precies, vaak wordt een ‘leasebak’ door de onwetenden als beloning gezien, als secundaire arbeidsvoorwaarden. Terwijl de meeste leaseauto’s gewoon een stuk gereedschap zijn: voor de vertegenwoordiger, voor de monteur, voor de koerier, voor de dokter, voor de timmerman, voor de stratemaker, voor de loodgieter, voor de inspecteur, et cetera.
@henkp1: Eindelijk iemand die het snapt, en niet appels met peren aan het vergelijken is. Hear, hear!!!
@jooz: en wat doe jij voor je brood dan? Zuur zijn naar anderen terwijl je de gemeentetuinen schoffelt en in de pauze al leunend op de schoffel autoblog leest?
@mcshine: haha dus iemand zinder leuke lease bak heeft geen fatsoenlijke baan? Wat een kromme gedachte..
@tmenges: Begrijpend lezen is moeilijk schijnbaar.
@mcshine: lees je eigen zin nog eens?
@: Ik hoor nu voor het eerst dat ik geen fatsoenlijke baan zou hebben. Dat doet pijn hoor.
@mcshine: lol, status. Trap jij daar nog in?
Zou niet weten waarom je een auto zou moeten leasen als eigen zaak hebbende, dat een auto een slechte investering is , is zeker maar je koopt een auto omdat die mooi is en/of handig.
@bmwnumberone: Ja, jij misschien, maar 99% van de mensen niet hoor. Die hebben gewoon vervoer nodig, dat praktisch, comfortabel, betrouwbaar en niet te duur is. Dan is leasen een prima optie. In ieder geval een veel verstandiger optie dan kopen…
Prima toch? Je moet wel heel verzot zijn op afschrijving en kopzorgen om te gaan kopen ipv leasen.
@willeme: andersom toch?
@mcshine: yup!


-Edit: gelukkig heb ik een edit-knop!-
@willeme: jij wel ja
@willeme: Afschrijving kan ook best aantrekkelijk zijn hoor. Met afschrijving kan je je winst verlagen en dus minder belasting hoeven te betalen. Daarom kan koop ook gewoon aantrekkelijk zijn.
@evdw: er is verschil tussen afschrijven in de boeken en daadwerkelijke afschrijving van een object. Het 1e is voordelig voor een bedrijf het 2e natuurlijk ook niet….
@sjonnie82: Daar heb je natuurlijk gelijk in maar als je de auto verkoopt dan zullen de waarde die hij daadwerkelijk heeft en de boekwaarde niet te ver uit elkaar mogen liggen.
@willeme: Auto zelf nieuw kopen en rijden/onderhouden is op lange termijn goedkoper als leasen. Niks kopzorgen, gewoon een goed en betrouwbaar merk kopen.
Leasen is elke maand een aantal stropdassen in een te duur kantoor van de leasemaatschappij laten cashen van jouw centen.
@406_v6: nee, hoor. Dat valt reuze mee. Het hangt ook een beetje af van wát je leaset en wat je eisen zijn.

Ga sowieso niet aan de top van je kunnen leasen. Dat is nooit verstandig. Een M3 leasen terwijl je het maandbedrag nét bijelkaar sprokkelen zou ik afraden.

Maar ik zou de auto’s op de zaak gewoon leasen. Veel handiger en minder zorgen. Qua financiën scheelt het ook nog eens niet zoveel.
@willeme: jouw: “Qua financiën scheelt het ook nog eens niet zoveel.” is ook maar zeer zeer betrekkelijk. Als je heel erg nauwkeurig je km’ers kunt inschatten dan kan lease qua prijs scherp zijn en geeft je wat zekerheden (bekende maandelijkse bedragen). Echter met meer- minder km’ers wordt de leasemaatschappij erg blij (en de huurder minder). Heb heel erg veel naverrekeningen gezien waar je niet blij van wordt. En waarbij dat scherpe lease-contract toch wel erg duur bleek te zijn. (je begrijpt ik koop, mede omdat ik echt niet 4 of 5 jaar in dezelfde auto wil zitten).
@spideriv: Nee, dat is niet meer zo. Je kan bij een leasemaatschappij dit keurig bepalen en halverwege al aanpassen. Alleen bij private lease speelt het heel erg.

Ik heb nog nooit meegemaakt dat kopen voordelig is dan leasen. Ik heb bij veel autobedrijven gewerkt, maar moet de eerste nog zien die scherper inkoopt dan een leasemaatschappij. Niet alleen de auto, ook de andere kosten. Daarbij is een lease-auto in veel gevallen een onderdeel van de functie die je bekleedt, het hoort bij de baan. Met extra salaris ben je de klos, want dan kun je niet in de buurt komen van hetgeen je van de baas kan krijgen.
@406_v6: wellicht ben jij een kleine (-re) ondernemer? Als je slechts een heel beperkte leasevloot hebt, volg ik je wel enigzins. Maar zodra je een serieuze-(re) hoeveelheid leaseauto’s hebt, zie je dit beeld vaak verschuiven. Natuurlijk, ieder bedrijf z’n meug, op basis van eigen perceptie wat beter/minder is qua kosten of investering, maar jouw mening is niet bepaald zo zwart / wit als je stelt. Zeker de eerdere opmerking over ‘pauper’ ondernemers die leasen, zegt zomaar het meeste over jouw inzichten zowel financieel en als ondernemer, dan over de zgn. paupers. (Je diskwalificeert jezelf bijna, door onwetenheid weg te zetten als waarheid.)
@probono: Kan het niet meer eens met je zijn. Zelf de laatste 4 jaar gegroeid van 1 naar ongeveer 95FTE, en als ik van 1 ding spijt heb, dan zijn het wel de auto’s die ik zelf aangeschaft heb.. Van die 200K die voor de deur staat had ik op dit moment liever 10 man (m/v) aangenomen..
@kareljansen: *Dat zijn uiteraard geen 10 jaarsalarissen, maar het onderhanden werk van deze mensen..
Ook private lease en lenen voor een auto is tegenwoordig heel normaal. Meer dan de helft van de nieuwe auto’s bij mijn oude werkgever werd betaald op afbetaling.. Je moet het maar willen. Ik zat laatst op een verjaardag toen iemand mij heel trots vertelde dat hij een nieuwe tv had gekocht, op afbetaling. Ik moest lachen, hij snapte dat niet….
@jaapiyo: “(…) dankzij de bijtelling ben je als trouwe werknemer (…) met de Polo nog steeds een bom duiten kwijt aan je waggie (…)”

Nou, dat valt nogal mee. Daarom is leasen ook (nog steeds) zo populair. Ik rijd zelf een Volvo V40 D2 in de lease met 14% bijtelling. Die kost mij precies €151 netto bijtelling per maand. De rest (brandstofkosten, onderhoud, motorrijtuigenbelasting, apk, verzekering, enz.) zit allemaal bij de leaseprijs in, en die wordt door mijn werkgever betaald. Aan het einde van de looptijd (48 maanden) heb ik dus precies 48 x €151 = €7.248 uitgegeven aan de V40. Als ik die auto zelf had gekocht, had ik in die 4 jaar alleen aan afschrijving al wel het dubbele gehad (als niet meer is). Dus het valt echt heel erg mee, met die ‘bom duiten’…

Ook tegenwoordig, met 22% bijtelling, is het nog steeds heel goedkoop. Stel dat zo’n Polo uit jouw voorbeeld een nieuwprijs heeft van €25.000. Met 22% bijtelling, en de huidige inkomstenbelasting van 38,10% (ervan uitgaande dat je minder dan €68.507 bruto per jaar verdient; anders lease wel wat anders dan een Polo) komt dat neer op 25.000 x 0,22 x 0,38 x 4 = €8.360 netto over een looptijd van 4 jaar. Ook hiervoor geldt dat je dat al wel ruimschoots aan afschrijving kwijt zou zijn geweest, als je diezelfde Polo zelf had gekocht…

Dat is dus ook precies de reden dat leasen zo populair is. En dat is waarschijnlijk ook de reden dat leasen zoveel aversie oproept bij veel mensen die niet mogen/kunnen leasen. Daar zit waarschijnlijk veel jaloezie bij. En dan dan gaan ‘we’ lekker afgeven op mensen die de keuze maken om relatief heel goedkoop te kunnen rijden, en daarbij dan voor lief nemen dat ze niet in een ‘dikke bak’, maar in een of ander ‘ecohok’ rijden. Tja, geef ze eens ongelijk…
@henrie: . Quote “De rest zit allemaal bij de leaseprijs in, en die wordt door mijn werkgever betaald. Aan het einde van de looptijd (48 maanden) heb ik dus precies 48 x €151 = €7.248 uitgegeven aan de V40. Als ik die auto zelf had gekocht ………………….” Appels en peren toch? enerzijds tel je alleen jouw bijtelling en niet alle kosten die je werkgever betaalt en daarna “als ik de auto zelf gekocht had” …………… echt een onzin vergelijk
@spideriv: Nee, dat is geen onzin vergelijking. Ik reken de kosten die ík nu heb met mijn leaseauto (alleen bijtelling), versus de kosten die ik zou hebben als ik zelf dezelfde auto zou kopen. Dat mijn werkgever nu óók kosten heeft voor mijn leaseauto, dat klopt natuurlijk wel, maar daar merk ik niks van in mijn portemonnee. En daar gaat het uiteindelijk om; wat zijn de verschillen voor mijn eigen portemonnee als ik een leaseauto me een eigen auto vergelijk. Niet wat de uiteindelijke kosten zijn voor die auto, inclusief de kosten die mijn werkgever draagt. Die kosten zijn overigens €30.240 (bruto; een werkgever kan dat vast wel weer ergens van aftrekken, maar dat weet ik niet hoe dat werkt)…
@henrie: blijft appels en peren. Als werkgever geen auto als arbeidsvoorwaarde geeft is er waarschijnlijk ruimte voor autovergoeding / extra salaris oid. Dat moet je dan natuurlijk ook meenemen. Bovendien indien eigen auto en km rijden voor werkgever dan waarschijnlijk een km vergoeding. Die zou je ook mee moeten nemen. Kortom ik blijf erbij dat je appels en peren vergelijkt. ( geen financiele functie hoop ik 😉)
@spideriv: Ik heb inderdaad geen financiële functie. Ik doe gelukkig interessant werk…

Natuurlijk krijg je een km-vergoeding als je geen leaseauto hebt. Maar die stelt doorgaans geen ruk voor. Kun je net de brandstofkosten van betalen, maar niet het onderhoud, de mrb, de verzekering, laat staan de afschrijving. Dat je er extra salaris bij kunt krijgen, ken ik niet. Ik heb mijn leaseauto ‘gewoon’ gekregen omdat ik meer dan 15.000 km zakelijk rijdt. Dat is de voorwaarde bij mijn werkgever. Ik kan niet in plaats daarvan ineens een flink extra salaris claimen. Je kunt wel, in plaats van een leaseauto, een mobiliteitsvergoeding krijgen (een soort riante km-vergoeding), en daarvoor geldt ook die eis van minimaal 15.000 km zakelijk…

Extra (bruto) salaris kun je misschien individueel wel uitonderhandelen, maar daar zijn bij mijn werkgever geen regels voor. En dat blijft waarschijnlijk toch ook een beetje een sigaar uit eigen doos, want wie zegt dat je dat extra salaris niet sowieso had kunnen krijgen? Bovendien, een beetje auto kost zo €600 per maand, als je alles meerekent. Dat zou betekenen dat je zo’n €1.000 bruto erbij zou moeten bedelen, voordat je die €600 er netto bij hebt gekregen. Dat gaat gemiddeld genomen niet lukken natuurlijk, want dat betekent in veel gevallen (rekenend met bruto maandsalaris van €3000 tot €5000) een salarisverhoging van 20% tot 35%…

Onderaan de streep ben je met een leaseauto met bijtelling gewoon goedkoper uit, dan wanneer je ‘m zelf koopt en een km-vergoeding krijgt…
@henrie: droom lekker en heel veel geluk!
@spideriv: Jij ook lieverd…
@henrie: Dan moet je het dus vergelijken met wat je werkgevers jou anders aan salaris uit zou keren. Dus dat 800 euro lease budget (ik noem maar wat) boven op je bruto maandsalaris tellen, en kijken wat dat netto in de maand meer zou opleveren.
Dan pas is het een eerlijke vergelijking.
@fanboy: Als je €800 bruto bij je salaris op zou krijgen, dan houd je daar ongeveer €500 netto aan over. Daar kun je dezelfde auto als je zou gaan leasen nooit zelf voor kopen. En als je die €800 netto zou willen hebben, dan zou je er bruto €1290 bij moeten krijgen. Geen werkgever die zo gek is. Tenminste niet als je een normaal salaris verdient (en dat is het geval als je leasebudget €800 is)…
@henrie: ein-de-lijk.

Dank u zeer voor de bijdrage. Er is op een of andere manier een gigantische antipathie tegen leasen, wat eigenlijk heel raar is. Je hoeft enkel bijtelling te betalen om vervolgens in een nieuwe auto te kunnen rijden.

Het meest gebruikte (kul-)argument is dat ‘je een veel leukere auto voor minder kunt rijden’. Dat klopt natuurlijk wel, maar snijdt absoluut geen hout. Als je voor om en nabij de 30k een auto kan lease op de zaak, moet je met wel heel bijzondere argumenten komen om enorm veel salaris te bedingen: gaat niet gebeuren.

Je kan wel gaan sparen voor een leuke auto, maar de kosten (afschrijving, onderhoud, verzekering etc) veel te hoog. De leasemaatschappij koopt immers enorm groot in en kan niet alleen scherper de auto’s inkopen, maar ook verzekeren, onderhouden en beter verkopen.

Met veel geluk scoor je gelijk. Dan is het beide even duur. Alleen heb je bij de leasemaatschappij nul zorgen. Dat wordt ook weleens vergeten. Een werkgever ‘eist’ dat zijn werknemers hun werk kunnen uitvoeren, ook met hun auto’s. Je moet wel heel koppig zijn en graag van je geld af willen om geen leaseauto te accepteren. KM-vergoeding stelt te weinig voor.
@willeme:

Absoluut een goede en beschaafde verdediger van zijn standpunt ..
Weet ook zeker dat hij in zijn positie en cultuur een prima beslissing heeft genomen danwel laten nemen ..
@henrie: Dus je auto zou je, in het geval van het voorbeeld 800 euro leasebudget, 500 euro + 150 bijtelling, dus 650 euro per maand kosten. Dus niet alleen de bijtelling
@henrie: maar als je geen leaseauto neemt krijg je vaak meer salaris.
@rovadepo: Misschien kun je dat bedingen op het moment dat je in dienst komt, maar niet als je al in dienst bent. En het is zeker niet zo dat je dat leasebudget er ‘even’ netto bij krijgt. En bruto ook niet trouwens…
@rovadepo: Ik heb mijn leaseauto overigens gekregen toen ik al enkele jaren in dienst was. Daarvoor had ik ‘gewoon’ een eigen auto, die ik daarna verkocht heb. Die leaseauto moet je meer zien als een stuk gereedschap om je werk mee te kunnen doen. Net zoals ik een laptop en een smartphone heb voor m’n werk. En diverse PBM’s. Ik heb ook geen bruto salaris moeten inleveren of zo, en ik krijg ook geen bruto salaris erbij op het moment dat ik die leaseauto weer moet inleveren. Een bouwvakker krijgt immers ook geen extra salaris op het moment dat ie zelf z’n eigen hamer, zaag en schroevendraaiers koopt…
Ik juich leasen alleen maar toe. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, zijn ex-leasebakken echt niet allemaal afgetrapte hokken. De meeste mensen rijden er gewoon normaal mee en ze worden keurig onderhouden. Ik rij al jaren ex-lease en dat bevalt uitstekend. 1x nieuw gekocht. Nooit meer, vanwege de giga afschrijving het eerste jaar.
@henk_he: Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat leasemaatschappijen veel besparen op onderhoud. Ze wijken vaak van het onderhoudsschema af. De auto’s hoeven maar een paar jaar mee, dus als de schijven én blokken aan vervanging toe zijn, mag je alleen de blokken vervangen (waardoor de volgende eigenaar dus met veel te dunne schijven rond rijd) Interieurfilters mogen vaak niet vervangen worden. Als een auto bijna einde leasecontract is mag je alleen de interval resetten en de bandenspanning controleren, terwijl de auto aan een grote beurt toe is… En leaserijders zijn vaak vieze smeerkezen. Als ik zie hoe auto’s van 1 of 2 jaar oud vaak versmeerd zijn… Nee, ik zeg niet dat alle ex lease auto’s slecht zijn, maar gebaseerd op mijn eigen ervaringen zal ik er nooit 1 kopen. Doe mij maar een auto van een eerste eigenaar die er hard voor gespaard heeft, en er zuinig op is geweest (ook dit geeft geen garantie natuurlijk)
@henk_he: helaas is mijn ervaring anders. 1 van onze werknemers reed eerder een auto van de zaak en dat was een afgetrapt hok geworden. Nu rijdt hij op kilometervergoeding een privé auto en opeens kan er wel fatsoenlijk met een auto omgegaan worden.

@henk_he: klopt wel, hangt wel van de maatschappij en leaseprijs af. Bij een goedkoop bakje zullen ze snel op onderhoud besparen. Bij een normale leaseprijs is het onderhoud gewoon goed en gaan hoogstens in het laatste jaar B merk banden op.
@mashell: Ik heb bijv ervaring met 5 serie’s, bij grote leasebedrijven.. laatste jaar gebeurt er gewoon niks aan. Onderhoud is schreewend duur aan die auto’s, die honderden, soms meer dan duizend euro, gaan ze echt niet meer uitgeven aan een auto die er toch uit gaat.
Ik snap alleen het negatieve aan een leaseauto niet helemaal hoe sommige dat hier zien….
Ik heb zelf ook een aardige auto vd zaak welke bij mijn functie er gewoon bij zit. Hierdoor mag ik een mooie dikke Mercedes c rijden. Hier rijd ik ook privé mee (want zeg zelf toch zonde om zo een auto voor de deur te laten staan, of niet?) en tel deze ook netjes bij kost wel serieus geld zeker vergeleken met onze 2e auto welke mijn vrouw als rijdende paraplu heeft.
Maar als ik €400,- per maand netto bijtelling betaal, ben ik dan echt op voordeel aan het jagen?
@sjonnie82: Lijkt me niet. En ik denk dat er ook niet echt een sentiment tégen leaserijders is. Alleen leeft er bij veel mensen nog het beeld dat leaserijders altijd patsers zijn die doen alsof de auto die ze rijden van henzelf is.
Dat valt in de praktijk wel mee. Bovendien: een leaseauto is bijna altijd onderdeel van je secundaire arbeidsvoorwaarden: verkapt loon dus. Niks mis mee dus. Mensen die daar niet voor kiezen, krijgen misschien weer een hoger bruto salaris.
@granlusso: als je je leasevergoeding uit laat keren als salaris en daar dan 51,8% belasting over gaat betalen, betaal je alleen aan belasting meer dan bijtelling van een normale auto. Zonder dat je die auto hebt. Dan ben je pas snugger bezig.
@granlusso: Uiteindelijk moet je er voor werken. Net als voor t geld om een auto privé te kopen. Lood om oud ijzer dus qua argumentatie. Gewoon trots zijn op je bolide.
@sjonnie82: dikke C klasse C63 dan wel toch?? Een C43 mag ook nog.
@thomasthomas: Ja, want alles minder dan een AMG is natuurlijk niet ‘dik’… Stel je niet zo aan, joh. Met een mooi aangeklede C200 is ook niks mis, hoor. En een C180 spuug ik ook niet op…
@thomasthomas: gewoon een heerlijke diesel 😉 wel AMG pakket natuurlijk
Altijd maar dat gejank op leaserijders.. Zij betalen uiteindelijk veel meer voor de auto dan jij en nog eens bijtelling. Daarbij is het doodnormaal om een auto in delen te kopen of te huren. Niks mis mee. Brengt allemaal geld in het laatje. Maar stoer hoor, als je 50k hebt gespaard en direct aan een auto uitgeeft…

Jullie hebben zeker ook allemaal zelf je huis betaald..?
@stfu: wat mij betreft deel ik je mening. Leaserijders zijn graag onderdeel van ‘spot’, door toch vooral menig werknemer die e.e.a. privé zal moeten financieren. De grootste woordvoerders over leaserts moeten volgens mij keihard werken voor hun centen en moeten ergens hun ‘ongenoegen’ kwijt of een gevoel uiten dat er zonder leaseregeling toch echt een mooi en autorijk leven mogelijk is, met bij voorkeur een heel stevig waardeoordeel erachteraan. Succes ermee, maar mijn rekenmachine doet ‘t prima, en ik klaag niet.
Ik heb altijd het idee dat mensen leasen en auto van de zaak (met of zonder bijtelling) als 1 ding zien.

Een auto kan particulier of zakelijk zijn. De zakelijke auto wordt ter beschikking gesteld aan de werknemer die er dan of alleen zakelijk mee rijdt of ook nog privé met als gevolg bijtelling. Een auto van de zaak kan dus best betaald zijn uit eigen kapitaal van de firma. Dat maakt het dus niet meteen een leasebak.

Dit stukje gaat over het leasen van auto’s: m.a.w. het financieren van het object. Dus niet uit eigen middelen maar met hulp van de bank. Ook de buurman kan privé zijn auto in de lease hebben zitten (private lease) en dat gebeurd dus steeds meer maak ik op uit het stukje.
Niemand niemand maar dan ook NIEMAND wil afhankelijk zijn van een abonnement ..

Zelf helemaal gestopt met zakelijk rijden ..
betaal alles lekker privé ..
Geneuzel met bonnetjes was ik zat ..

En yep .. leasen is een pauperige bedoeling ..
Behalve als een citroen C1 goedkoper uitpakt dan het OV ..
Of een echte werkbus waar je veel KMs mee moet maken ..

Maar boven de 15.000 euro aanschafkosten kom je in het handtasjes segment ..
@lincoln: …maar jou namen we toch al niet serieus…
@henrie:

Ik wens “we” dan ook veel abonnementen afbetalingen huurmeuk en uiteraard leasecontracten ..
@lincoln: Hulde!
@lincoln: Mee eens. Zelf meteen lappen, geen gezeik.
Aan de deskundige commentaren te zien lijken het hier allemaal universitair geschoolde economen.
@johnwaters: Nee, juist niet anders was er ook geen discussie over het leasen van een auto, wat vaak slimmer is dan het kopen van een gloednieuwe auto, aangezien dat kapitaalvernietiging is.
@appeltaartislekker: Gloednieuwe auto kopen is ook gewoon dom. Beter is een jonggebruikte.
@appeltaartislekker: Leasen ook. Tenslotte betaal jij iedere maand hetzelfde bedrag voor een auto die ook druk aan het afschrijven is. Die leasemaatschappijen lachen zich een bult. :-)
Achja, iedereen moet lekker doen waar hij / zij zich prettig bij voelt.
Ik persoonlijk zou nooit private lease overwegen. Ik ben gewoon van het aftikken en wegrijden. Voel ik mij fijn bij. En voor een paar duizend euro heb je uitstekende auto’s en dat kan ik nog wel ophoesten.

Daarbij zijn autohandelaren nog altijd apengeil op cash. Niks onderhandelt zo makkelijk als je het geld in je tuk hebt zitten. Tenminste, dat heb ik mijzelf wijsgemaakt ;-)
@rob: Een tweede hands auto van een paar duizend euro vergelijken met een nieuwe (lease)auto. Lekkere vergelijking…
@henrie:

Die gast rijdt een 1350 euro Colt die onmogelijk kapot kan en kan daarom elke vrijdag vrij af nemen ..

Ding vloekt wel icm een Oakley zonnebril ..
@lincoln:
Een heuse Mazda 3 tegenwoordig.
De Colt is verkocht, wat achteraf nergens goed voor was.
Maarja; je hebt wat pech in het leven, daarna juist geluk door je best te doen; waarom geen nieuwe wagen dacht ik?
En de 3 kostte mij minder dan een jaartje een Polo leasen…
@henrie: een vergelijking die ik een ieder zou aanraden om te doen, voor wie private lease overweegt.
Gewoon even kijken wat er te koop staat voor het jaarbedrag aan lease. En dan je eigen keus maken.
@rob: Als je zelf op zoek bent naar een auto, of dat nou via private lease is of het aankopen van een auto, dan moet je natuurlijk altijd zelf afwegen waar je het beste je geld aan kan uitgeven. Maar daar ging het me niet om. Het ging me erom dat je een vergelijking maakt tussen een nieuwe auto via private lease, en een tweede hands auto zelf aankopen. Dat is appels met peren vergelijken…

Als je wilt weten of een nieuwe auto via private lease z’n geld waard is, of dat je beter zelf een auto kan kopen, dan moet je dat natuurlijk wel vergelijken met het aankopen van precies dezelfde auto. Dan is de auto zelf geen variabele meer, en kun je een eerlijk vergelijk maken tussen het principe van private lease en het principe van zelf kopen…

Ik ga zelf denk ik nog wel die vergelijking maken. Ik zal eind dit jaar mijn leaseauto (via mijn werkgever, dus geen private lease) moeten inleveren, omdat het contract dan afloopt. Ik zal vermoedelijk niet opnieuw mogen leasen via mijn werkgever, omdat er wat dingen veranderen in mijn werkende leven. Dus dan zal ik privé een auto moeten regelen. Ik zal nog steeds wel veel blijven rijden, en ‘m vooral voor woon/werkverkeer gaan gebruiken. Ik ben wel benieuwd of private lease dan interessant is, of dat ik beter zelf een auto kan kopen. Dat zal dan ook een nieuwe zijn, omdat ik geen ‘oude’ tweede hands auto wil hebben met de kilometers die ik ga maken…
Het punt met lease auto’s is, dat mensen veelal in een auto rijden die ze zelf niet zouden kunnen kopen. Daardoor doen ze zich rijker voor, dan ze werkelijk zijn. Dat wordt vaak als zielig gezien. Net zoals in een gehuurde Lambo door de stad toeren of patsen met papa’s Porsche.
Het interesseert me eigenlijk niet zoveel hoe iemand anders z’n auto financiert. Veel rechtlijnige reacties hier.

Hier hebben we 2 leaseauto’s. Eentje van mijn werk en eentje van m’n vrouw d’r werk. Die van m’n vrouw is met 14% bijtelling, kost €135 netto per maand. Die van mij zou netto €307 kosten (netto bijtelling €238 EN €70 minder heffingskorting). Die rijden we dus niet privé.

Mocht ik geen leaseauto hebben zou ik het op zich ook niet zo erg vinden, kocht ik iets leuks.
Dure autos worden bijna 80 procent lease afgenomen. Directeur bmw.dealer(kan natuurlijk niet vertellen) dat 95.procent allemaal.lease waren

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).