Ducati Hypermotard 950 is kunst op twee wielen

Auteur: , 36 Reacties

Laat die uitlaat knetteren als een dadaïstisch gedicht.

Terwijl autosportliefhebbers verdronken in het spektakel van de Grand Prix van Monaco en de Indy 500, was er aan het Comomeer juist een zeer sereen evenement aan de gang. Aldaar werd namelijk het Concorso d’Eleganza bij het luxueuze Villa d’Est gehouden. Ducati wist de concurrentie, waaronder deze magnifieke tweewieler van BMW, op te peuzelen met een sensationeel studiemodel: de Hypermotard 950.

De Hypermotard wordt gekenmerkt door zijn gruwelijke karakter, dat tot stand is gekomen door een combinatie van in het oog springende kleuren, scherpe en benadrukte vormen en een specificatielijst waarvan je de halve Amazone bij elkaar zou kwijlen.

Ducati heeft uiteraard opzettelijk gekozen voor een ontwerp dat zo opmerkelijk en opvallend is, zodat het design overeenkomt met de prestaties. Naast de door graffiti geïnspireerde kleurstelling en zijn bonkige doch behendige bouw, herkennen we ook een dikke LED-schijnwerper boven het voorste spatbord.

Over de specificaties doet Ducati geen concrete uitspraken, behalve dat het zegt dat zijn genen tot op zekere hoogte worden gedeeld met het apparaat dat momenteel wordt gebruikt in de MotoGP. Aan de hand daarvan zouden we geneigd zijn te zeggen dat de Hypermotard waarschijnlijk wordt aangedreven door een watergekoelde 1.000cc viertaktmotor met meer pk dan je nodig hebt. De racefiets schakelt middels de Ducati Seamless Tranmission (DST_EVO), remt met Brembo-materiaal en heeft een ophanging van Öhlins. Het bekende Ducati-gebrul wordt geproduceerd door een uitlaat van Akrapovic.

Maar laat de term proto je geen zand in de ogen strooien. De basis lijkt ons de Hypermotard 950sp die in 2019 gewoon bij de Ducati dealer in de showroom staat. Het is vooralsnog niet duidelijk of het merk ook daadwerkelijk van plan is de Hypermotard proto in deze configuratie op de markt te brengen. Stiekem hopen we van wel. Zoniet kan je altijd nog met deze foto’s in de hand met je ‘normale’ 950 naar de lokale motorspuiter.



36 reacties

Ducati mocht dus ook verschijnen op het BMW feestje (sinds de verkoop van husqvarna aan KTM) ..
@lincoln: wat?
Als het tegen de 200pk is het al erg veel, Als ik kijk naar de wielbasis. Ook de zithouding i.c.m. de korte wielbasis nodigt niet uit voor veel pk’s . De ktm beast is bijvoorbeeld veel langer qua wielbasis en lager en doet het met 180pk. En daarmee slijt je voorwiel ook niet :)
@donald: ik gok eerder op 120pk
@donald: ik heb de 821 die heeft 120 pk (ongeveer) en dat is echt meer dan genoeg op die fiets 😂😂
Als dit beest op de markt komt ben ik kandidaat-koper! Wel met max 130pk, anders ga ik niet lang meer meegaan 😄
@dromedaris: enfin, neem maar max 160pk.
@dromedaris: Ducati Hypermotard 950 SP Corse. Gewoon te kopen en met wat customizations ziet hij er zo uit. ~120 pk. Heerlijke fiets.
@stefan82: Oliekoeler van het origineel is er voor “het mooie” maar even van afgehaald :)
Ziet er verdacht veel uit als het blok uit de Multistrada 950.
@torsen: nevermind, er is al een niet concept versie van de hypermotard 950 en het is inderdaad hetzelfde blok. 937cc met 114 pk @9000 tpm in normale trim.
Die 250pk is in ieder geval een mooi staaltje uitdeduimzuigwerk.
@torsen: inderdaad of van de 959 Panigale
Moet toch een fijn speeltje zijn.
Als je dan toch dood wilt kun je maar beter een heldendood sterven op dit monster
Termignoni er onder, cat er onder uit, blokje uit boren en de epron aanpassen. Dan is 280pk ook wel mogelijk,, omdat het kan!!
@kennone: die genoemde 250 pk is een geintje zal eerder rond de 150 lighen met een berg koppel onderin. Maar reken maar dat je met 150 pk bang wordt op dit ding!
@kennone: een termignoni is een kachelpijp vergeleken met een akra ( beide gehad onder mijn duc)
En 280pk uit een 1 liter atmosferische blok zou wel heeeel speciaal zijn
@supertjeduc: Dan heb je het toch echt niet begrepen. Bij een Italiaanse motor hoort ook een Italiaanse uitlaat en laat Termignoni nou al een rijke geschiedenis hebben samen met Ducati. Vooral op de monsters wil je gewoon een Termignoni en ik weet ook niet waar je dat kachelpijp verhaal vandaan haalt.

Ja, ze doen nu wat dingen met Akrapovic, maar voor het mooie diepe geluid van een Ducati wil je een Termignoni of een SC-project. Akrapovic is overhyped spul.
@jollydodo: Verder ‘ze doen wat dingen met Akrapovic.’. Dingen zoals dit?

http://arc-anglerfish-arc2-prod-bonnier.s3.amazonaws.com/public/INEZVNOQVGTDK5D62LK7SMNQ2Y.jpg
@torsen: Daar doelde ik ook op, maar ze hebben ook lang met Termignoni’s gereden. En er zijn genoeg teams die dat nog steeds doen. Ik zou zelf gewoon een italiaanse uitlaat op een italiaanse motor plaatsen en ik herken me ook totaal niet in de slechte lasnaden/verbrande pijpen van ‘supertjeduc’. (En ja, ik heb zelf ook een Ducati gehad met Termignoni pijpen en heb er nu 1 met stock en SC-project uitlaat.)

Akrapovic is gewoon een stuk bekender. (Mede dankzij de goedkope aliexpress kapjes die je bij de McDonalds tegenkomt.)
@jollydodo: Ducati verkoopt ook maar waar ze het meeste aan verdienen , een tijd geleden waren Ducati performance uitlaten van Remus
Je hoeft alleen maar de verbrande Carbon pijpen en lelijke lassen van termignoni te bekijken om te zien dat had de gehypte pijpen zijn
@supertjeduc: ik heb zelf een termignoni onder m’n 821 maar weet bij god niet waar je t over hebt
@jollydodo: nou Akrapovic gehyped noemen en dan Termignoni gaan promoten, is dat niet meten met twee maten. Termignoni is links en rechts ingehaald, concurrentie genoeg.
@jollydodo: een Italiaanse Leo Vince dan maar ;) #hebmzellufook
en dan gekocht worden door mensen die hun wielen vierkant rijden met schaam randjes ter grote van hun portemmonnee
@geoyuri: ja. Want alleen jij kan dit echt rijden.
@pa045: groot verschil tussen echt kunnen rijden en je wielen vierkant rijden. Vaak genoeg meegemaakt, toen ik nog woon werk verkeer reed (lang leve de vele dijkweggetjes in NL) met mn licht aangepaste fireblade, dat je mensen tegen kwam met spiksplinternieuwe dikke supersports met duurste dainese pakken en dan als een oud dametje de bocht door gingen. Ieder zijn ding natuurlijk maar wel zonde van het potentieel van zo’n motor.
@geoyuri: ach…vroeger reed ik ook vaak met knietjes aan de grond in bochten… Rij nu al dik 25 jaar supersport en doe t vrijwel nooit meer… Wordt ook een dagje ouder.. Vriend van mij geeft raceinstructies op circuits en gaat nog steeds regelmatig naar de Nordschleiffe voor een uitje met een groep maar ok hij zegt; ik rij niet meer op de max.. op een gegeven moment heb je dat gehad..
Maar ja exact zelfde geldt voor auto’s.. 95% van de Porsches, Ferrari’s enz enz t wordt nooit (in de buurt) van de potentie gereden.. Dus niks nieuws..
Hij heeft wel een droge koppeling ( zoals het hoort bij een duc)
Net zo als achterwiel aandrijving bij een BMW ) maar tijden veranderen
@supertjeduc: droge koppeling, ha ha. Duc’s zijn viercilinder tegenwoordig ;-)
@hehe: ga er toch vanuit dat dit een 90° twin is. Want dat doet ducati ook al een tijdje en past een stuk beter bik dit type motor.
@kle500: Klopt, 937cc “V”-twin.
@kle500: ondanks de spannende tekst in dit artikel, ga ik er van uit dat dit gewoon een hypermotard 950 is zoals die al bij de dealers staat. Alleen wat accessoires en een andere livery.
“behalve dat het zegt dat zijn genen tot op zekere hoogte worden gedeeld met het apparaat dat momenteel wordt gebruikt in de MotoGP.” Dan zou het dus een V4 moeten zijn. Maar gezien de uitlaat lijkt mij dat sterk.

Wel een mooie fiets om zo te zien!
Krijg je er een zaktelefoon ‘gratis’ bij?
Is gewoon een Testastrettablok volgens mij.
In veel Ducs geleverd, van Diavel tot 1198.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).