Eindelijk officieel: alles over de nieuwe BMW 8 Serie

Auteur: , 85 Reacties

De legende is terug.

De BMW 8 Serie (E31) was wellicht een wat vreemde eend in de bijt. Een grote, stijlvolle jaren ’80 coupé die eigenlijk op weinig manieren leek op iets anders wat BMW ooit heeft gebouwd, qua styling komt alleen de M1 enigszins in de buurt. De 8 Serie hield het vol tot 1999 en heeft ondertussen open gestaan voor vele varianten. De auto kreeg echter geen directe opvolger. In 2004 kwam BMW met de 6-Serie die de lijn van grote coupés voortzette.

Daarom zijn we weer terug bij af. Na twee generaties 6 Serie valt het doek voor die auto ten faveure van 5 Series voor bejaarden. Het betekent dat de naam 8 Serie wederkeert en er ruimte is voor BMW om weer een supercoupé aan hun gamma toe te voegen. En dat doen ze.

Verrassend? Nee. Maar dat was het voor de lek vanmiddag ook niet, want de algehele vormgeving van de nieuwe 8 Serie was al bekend van onder meer concept-cars en GTE-racers. Nu is ook de straatversie helemaal officieel. Dit is de nieuwe BMW 8 Serie (G15).

Goed, over het uiterlijk kunnen we dus kort zijn. Herkenbare BMW vormen, grote nieren, nieuwe LED-lampen en een kont die in lijn is met eerdere BMW modellen zoals de X4. Het interieur is meer dan een bestaande BMW-cockpit met nieuwe tech: de middenconsole “opent” zich waardoor het dashboard vloeiend doorloopt. Verder krijgt de 8 Serie ook de nieuwe digitale cockpit, nieuwe sportstoelen en het creëert een mooi geheel.

Qua techniek is er veel te melden. De auto is samen ontwikkeld met zijn GTE-broer en deelt dus onderdelen met de racer. Een laag zwaartepunt, veel aluminium, magnesium en koolstofvezel, om een paar te noemen. De auto wordt in eerste instantie aangeboden in twee smaken: de 840d xDrive met een 320 pk sterke zes-in-lijn dieselmotor. De versie die iedereen echter wil is de M850i xDrive, die krijgt namelijk een V8 met 530 pk. De dieselversie past zich aan bij de luxecoupé-mogelijkheden die de 8 Serie probeert te benadrukken, terwijl de V8 laat zien dat het ook een echte sportwagen kan zijn. Die gouden combi is precies wat BMW wil bereiken. Beide motoren worden overigens alleen gekoppeld aan een achttraps Steptronic automaat.

Ook krijgt de auto een breed scala aan handige veiligheidshulpjes, het zijn er zo veel dat we het woord geven aan BMW:

Innovatieve rijassistentiesystemen verhogen veiligheid en comfort. Deze geïntegreerde voorzieningen van de BMW Personal Co-Pilot zijn de nieuwste ontwikkelingen op weg naar autonoom rijden. Inclusief Active Cruise Control met Stop & Go-functie, Steering and Lane Control Assistant, Lane Change Warning en Lane Departure Warning, actieve bescherming tegen zijdelingse aanrijdingen, uitwijkassistentie, afstandinformatie, Crossing Traffic Warning, Priority Warning en Wrong-Way Warning.

De auto krijgt dan wel een afwijkend interieur qua design, de systemen werken exact hetzelfde als de nieuwe BMW’s van de G-generatie. Wat dat betreft dus niks bijzonders vergeleken met de nieuwe X5. Daar is al het nieuws voor de 8 Serie behandeld qua interieur.

Vanaf 24 november dit jaar staat de 8 Serie bij de dealer in Nederland, België en Luxemburg. Prijzen zijn nog niet bekend.

BMW heeft ook bewegende beelden van de 8 Serie vrijgegeven, check ze op Autojunk.nl.

UPDATE: en de auto is ook al in het wild gespot, check het op autojunk.nl.



85 reacties

Redelijk geslaagd de gril niet echt
@mcarre: prima auto inderdaad. Ik vind alleen de deuren op een of andere manier raar vorm gegeven. De lijn die de deur vormt doet raar aan.
Ik vind hem eigenlijk totaal lelijk
via Android app
@volvo940polar: de voorkant lijkt op een Audi, de achterkant is nog lelijker dan de Chiron. De zijkant is wel te doen.
@autodrop: De voorkant lijkt op een audi. Wat een onzin.
via Android app
@berlinetta: welnee, die welving in de motorkap, de veel te schuin gesneden koplampen en ook de grille lijken mijns inziens op een Audi.
@autodrop: Kan ik me voorstellen. Al zijn de bekende nieren natuurlijk niet met Audi te vergelijken😉
@volvo940polar: Ze hebben wel dezelfde velgen eronder gezet als de v60 Polestar…..
@ablogjunk: dan zou ik de velgen van de polestar nog maar eens goed bekijken als ik jou was!
@ablogjunk: Nu je het zegt inderdaad haha. Dan is hij nu iets beter te pruimen.
@volvo940polar: ik vraag me af waarom er altijd weer een stijlelement wordt gejat, wat dan waarschijnlijk mode moet worden. Zie hoe de motorkap / voorruit dezelfde hoge en rechte hoek heeft als de nieuwe Mercedes AMG GT Coupé.
Ik zie hier erg veel van een Ford mustang.
Hoe nieuwer hoe lelijker… sorry bmw
@seba: me 2, beetje groter. Mustang is mooier qua proporties. En prijs waarschijnlijk…
Achterkant heeeel druk, hou meer van clean design. Interieurs van BMW zijn ook al jaaaren bijna identiek met mini schermpje. Ouderwets. Verder wel dik opzich..
@stfu: daar stoorde ik me aan inderdaad. Dat scherm heeft de grote zwarte randen van de eerste iPad. Zou 2018 toch beter moeten kunnen.
Gewoon een enorm geslaagd design. Had nog een tikje meer mogen neigen naar de concept, maar ergens ook te verstaan dat ze die niet 1:1 kunnen overnemen. Absoluut puik werk, ik kan niet wachten op een M8 met +600 pk!
via Android app
@martinez666: want jij gaat de m8 bestellen?
@autodrop: waar zeg ik dat? Joh mogen we nog gewoon uitkijken naar een nieuwe wagen zonder meteen de commentaar te krijgen dat de we em niet kunnen betalen?
via Android app
@martinez666: okeuh fair enough, flauw van mij. Vrijdavavondborreltje is de schuldife. Zo wil ik ooit een The A-team busje en Corvette.
@autodrop: oeps
@martinez666: maar waarom kan je dan niet wachten op een versie met 600+ pk? Daar merk je toch alleen iets van als je ‘m koopt en er in gaat rijden want de auto blijft verder (grotendeels) hetzelfde…
@vroaaar: Alsof we allemaal zeggen “Die A6 is uit, laat die RS6 maar zitten!” niet dus… Als autoliefhebber kijk ik nogal uit naar de komst van de echte performancemodellen en niet per se naar het mooie marketingdingetje dat “M850i” noemt.
@autodrop: ik kan wel een m8 betalen maar ben hevig teleurgesteld dat het concept omzeep is geholpen ter wille van de aandeelhouders
Schitterend.
Alleen de achterkant niet top, maar het dus een echte BMW.
BMW heeft altijd moeite gehad met mooie konten maken.
Achterbumper iets te druk en uitlaten wat te groot, maar verder echt super gaaf.
@hehe: daar heb je een goed punt, veel te druk die achterkant. Krampachtig zoveel mogelijk lijnen erin verwerkt. Zonde. In BMW hun heerlijke jaren 90 kreeg je nog mooie kontjes zoals de E38 en E39!
Doe mij maar een Lexus LC. De gloriedagen van Bmw liggen ondertussen al weer 2 decennia achter ons :'(
@humpyourdog: BMW heeft in ieder geval gloriedagen gekend, iets wat Lexus nog niet kan zeggen.
@rhellema: hangt ervan af wat je onder gloriedagen verstaat natuurlijk. De eerste LS die de Duitse toplimo’s op hun plek zette, glorie genoeg me dunkt.
@humpyourdog: nou…dat was in mijn ogen een gloriemoment. Het is een tactiek die Lexus gebruikt om later dan de concurrent het topmodel uit te brengen met de dan beschikbare techniek. Zodra de concurrent dan weer met een nieuw model uit komt lopen ze ook weer achter. Daarbij komt ook nog eens dat de LS toen al wel de meest saaie van alle concurrenten was omdat het een waanzinnig slechte kopie was van de Mercedes S klasse. Dus of dat dan ook een glorie is waar je als fabrikant trots op moet zijn…dat denk ik niet echt.
@rhellema: dat lijkt me een kwestie van perspectief, aangezien er dan wel heel veel concurrenten zijn waar je rekening mee dient te houden die niet allemaal op hetzelfde tijdstip uitgebracht worden: s klasse, xj, 7 serie, a8, genesis, panamera,… Daarbij blonk de lexus LS ook niet uit in gadgets, maar in het algehele rafinnement van de wagen, zijn duurzaamheid en de zuinige doch krachtige en ‘snelle’ aandrijflijn. Niets wat 2 jaar eerder niet gebouwd kon worden mijns inziens.
@humpyourdog: in de tijdsspanne dat de eerste LS uit kwam waren de enige concurrenten de 7 serie en de S klasse, de Jaguar en de Audi waren toen een nichemarkt waarvan de XJ nou niet echt het toonbeeld van kwaliteit was, dus Lexus nam de BMW en de Mercedes als de benchmark, en daarmee was hun strategie vele malen makkelijker uit te zetten. En die 2 jaar, de techniek ging in die tijd zo ongehoord snel dat daarmee toch wel een enorm gat geslagen kon worden wat betreft raffinement van de auto en al helemaal wat betreft de karaktereigenschappen van een motor, automaat (het schakelen bijvoorbeeld). Laat ik even heel duidelijk zijn dat ik Lexus het als merk echt heel goed vind doen hoor, maar in mijn ogen zijn het gewoon premium Toyota’s zoals ik dat ook heb met Audi en Volkswagen. In de gloriedagen van BMW putte het merk volledig uit hun eigen kennis en know how, kennis die ze ook hadden opgedaan in de racerij en dat vertaalde naar hun straatauto’s. Freude am fahren is niet voor niets hun slogan. Dat is ook de reden dat McLaren voor de F1 motorisering aan klopte bij BMW waardoor de legendarische atmosferische 6,1 liter V12 het levenslicht zag en de F1 een waar icoon werd.
@rhellema: hoe kom je daar nou weer bij?? In Nederland klopt dat misschien, maar wereldwijd groeit Lexus als een malle…
@svenska_aeroplan_ab: ja, waar zeg ik dan dat Lexus niet groeit?
Zonder meer een mooie wagen…

Maar hij mist iets, hij oogt zo op de foto’s niet heel veel indrukwekkender dan een 3 serie coupé… En hij heeft niet dat lekkere foute randje dat de 6 coupé een gave bak maakt. En ook niet het gedurfde gelikte design van de i8.

Laat staan dat hij in de schaduw kan staan van de echte legende… Nog niet in de schaduw van de schaduw van dat icoon:

https://goo.gl/images/NHyarg
Ik vind het een lelijk hok.
@HZW: ik ook. Wat een surplus aan lijnen en tierlantijnen weer.. een van de mooiste coupé’s ooit, de eerste A5, was juist mooi door de ‘simpele’ lijnen. Overigens is dat overdesignen van auto’s momenteel wel erg trending.. :-(
Iedereen rustig aan en wacht even tot er een uitvoering komt met een prachtige kleur en dikke velgen… geef dan nogmaals je mening.
@venividivici: van Mansory bedoel je?
@venividivici: Andere kleur of velgen veranderd er niets aan, deze auto heeft een Tutti Frutti design, een bij elkaar geraapt zonder samenhang.
Snap niet dat BMW dat kleine, rare schermpje blijft gebruiken in hun modellen. Zag er jaren geleden al cheap uit en kan nu al helemaal niet meer op tegen de schermen van de andere merken.
@fejjie:
Ik hoef geen ipad op mijn dashboard, zo’n half tv scherm zou een reden zijn voor mij om een wagen niet te kopen. Niet dat ik fan ben van deze wagen.
@fejjie: eens, in combo met het lelijke stuur sowieso een enorme misser
Blijf erbij, BMW kan geen goede interieurs ontwerpen. Teleurstellend in deze klasse…
@thezwart: Het hangt ook af van de materialen. Dat wit-bruine Individual interieur op de 6xx Gran Coupe vond ik een paar jaar terug werkelijk schitterend. Ik moet er niet aan denken dat er dan zo’n iPad unit boven het dashboard uit poept.
Samen met de LC, de mooisten in t segement. Maar die achterlampen kan ik (nog) niet aan wennen
Echt lelijk kan ik het niet noemen, maar ik kan er ook geen enkele GT elegantie in vinden.
.
Kom op BMW, het is potverdorie je topmodel en imagebuilder, dan trek je alles uit de kast.
Wat weegt ie met al die lichtgewicht staal enzo? 1,8 ton of zefs meer dan 2?
Beetje gedrongen zijkant (Lexus?) een Japanse kont, neus wel,echt BMW. Vooral in het echt zin voor een final verdict, maar vooralsnog … hmmmm ik weet het niet
Dit is zo’n auto, die in het wit echt zijn ware aard laat zien: gigantisch, dik en lelijk. Terwijl in deze trim ‘ie er goed uit ziet.

De originele 8 serie had dat niet
Had een met een paar lijnen minder gekund. Van voor naar achter lijkt de inspiratie zoek geraakt. Om te eindigen met een kont waar Lexus beter in is. Ik had hem graag wat minimalistischer gezien interieur en exterieur.
Waarom verschillen de concepts nou zo met het uiteindelijke productiemodel? Erg jammer
@keesieboy2: Om dezelfde reden dat pornosterren zo verschillen van echte vrouwen.
De voorkant, zijkant en het interieur zijn fraai. Maar de achterkant? Miljaar wat lelijk
Nope. Vooral opnieuw veel van hetzelfde. Lijkt meer een opgeleukte 4-serie. Mocht ik de centen hebben: geen denken aan. Voorheen BMW liefhebber, maar na de E46 hebben ze m.i. niet veel moois meer gemaakt. Veel te druk design, en veel te veel ‘in-house-look-a-like’. Jammer
Een nogal mak design, een 2000 interieur met een Halfordsschermpje en rijhulpsystemen die tegenwoordig op iedere middenklasser zitten. Er zal wel een optielijst van hier tot in Tokio zijn maar bijzonder wprdt hij echt niet.
Mooie auto! Maar ik twijfel nog over de achterkant.. toch zou ik eerder bij Mercedes-Benz gaan shoppen voor een S500 cabrio. Maar wellicht ook wel een Polestar 1!
De heuplijn is echt compleet mislukt, in mijn ogen. De hele auto oogt daardoor te hoog en te lomp, en de achterwielen ogen te klein. En dat M-pakket doet de auto nog minder goed, met dat grijze plastic op de achterbumper en uitlaatstukken waarin je een vluchteling kunt meesmokkelen. Eigenlijk alles wat de concept zo mooi en sierlijk maakte, is nu net even iets teveel aangepast geworden waardoor het design gewoon niet lekker op het netvlies ligt.
@Edge: idd ja! Na de “B-stijl” wordt het een stuk minder, gaat echt behoorlijk mis rond de kont en heupen. Krachteloos, terwijl bv de M2 daar zo lekker gespierd is. En eigenlijk had de neus een klein beetje langer gemogen, lijkt nu niet geheel in de juiste proporties.
Eerlijk gezegd ben ik nog niet helemaal overtuigd. Misschien, als ik hem in het echt heb mogen aanschouwen.
Veeeels te grote nieren, lijkt in de verste verte niet op een 8-serie, verkrachting van het concept. Jammer dat ze tegenwoordig het kitscherige design afstemmen op hun Chinese en Russische clientèle. Geldt overigens ook voor Audi
Hoop gemengde reacties, maar ik vind hem echt top. Vooral op de topicfoto. Wat een brute coupe staat daar.
Was altijd BMW fan, maar vind alleen de huidige 7 nog mooi, 3 heeft t net niet, nw 5 naar mijn mening ook niet en deze auto heeft in de basis mooie lijnen maar de nieren zijn niet mijn smaakt en man man man wat een lelijk digitaal dashboard dat doet Mercedes en in mindere mate Audi stukken eleganter..
Die achterkant ziet er toch uit alsof er al iemand tegenaan is gereden?
Legende?!

Zeker wat gemist.
Dit maakt me niet bijzonder warm, maar een donkergroene B8 met bruin interieur? We zullen het hopelijk binnenkort zien!
Wat een rommelig en niet elegant ontwerp. Kan je een 8-serie ontwerpen en dan doe je dit?? Niet te begrijpen. Mercedes doet het met de s-coupe wel prachtig. Waar zijn de lijnen van de 3.0 csl, de 635csi of de 850i? Die waren allen geslaagd?
Overall heel geslaagd! Stuk minder overdreven dan de concept gelukkig. Nieren mogen wat kleiner wat mij betreft, maar dat is momenteel nou eenmaal de richting waarin ze die laten groeien.
Ik mis elegantie. Het design lijkt het te moeten hebben van losse elementen i.p.v. het geheel.
Niet dat mijn auto per se mooier is, maar van een 8 verwacht ik toch iets meer fantasie.
Hij komt op mij over als een jaren 80 supra met wat Buck Rogers invloeden. Moet ik IRL zien voordat ik een oordeel kan treffen
Grappig, de vergelijkingsmongolen zijn goed op dreef. Volgens de bovenstaande commentaren lijkt hij dus op een Audi, een Mercedes AMG-GT Coupé, een Ford Mustang, een Lexus en een BMW 4-serie. Hoe dan? Omdat hij ook 4 wielen en een stuur heeft?
Gave bak! 😍 Ander kleurtje erop, andere velgen en graag het 50i blok. Heerlijke grote GT.
Wow, hier heb ik echt maanden naar uitgekeken. En wat een teleurstelling. Die achterkant, mijn god hee…

“Goed, over het uiterlijk kunnen we dus kort zijn. Herkenbare BMW vormen, grote nieren, nieuwe LED-lampen en een kont die in lijn is met eerdere BMW modellen zoals de X4.”

Maar wat wil je als de kont in lijn is met de X4, dat is toch echt wel een lachertje he. Als dat je referentiepunt is om de achterkant van een potentieel bloedmooie sportcoupé te maken, dan weet je eigenlijk al genoeg…
En profil vinnik ‘m erg mooi, neus is ook goed. Maar ben het eens met degenen hier, die bedenkingen hebben bij de achterzijde. Veel te grote ‘gaten’, zowel op de hoeken van de bumper als voor de uitlaten. Te hopen, dat er dan niet – net als bij de C7 RS6 – een paar van die lullig kleine ronde pijpjes van wat eigenlijk de uitlaten zijn, doorheen steken, da’s nogal een optische afknapper.
Ik vind hem geslaagd. Ik wil hem in het donker paars.
Hij klopt helemaal. Symboliseert perfect hoe BMW de weg kwijt is de laatste jaren. Nu is de magie van de woorden “8 serie” ook weg.
Wat een gezeik hier allemaal. Er staat hier een ongeloofelijk dikke prachtige wagen! Vooral die oplopende heuplijn, zowel elegant als dik. Alleen dat interieur! Wtf hebben ze daar gedacht?? Lijkt wel een jaren 90 toyota ontwerp! Ik vond dat bmw bij de F10 5-serie by far het mooiste dashboard in die klasse hadden gemaakt.. maar dit? Vooral dat stomme schermpje. Dat douwe ze ook in een 1 serie. En voor een 1 serie of VW up is het best dik, maar toch niet in een apparaat als dit?? Kijk eens naar de nieuwe A6, dat is een mooi dashboard. En daar zou deze 8 serie zwaar overheen moeten gaan….
850 met 5 liter grote V10? Nee? Mêh dan.
Prachtig! In tanzanit blau met een cremekleurig interieurtje graag!
Foto 31-35 doen ‘t ‘m… verder saaier dan saai
Net zo heerlijk fout als de vorige 8 serie, daar was ook niets chique aan. En toch was hij heerlijk.
@wouterjeuring: inderdaad, als ik zie hoe dik de m850i nu al is, zal de m8 wel bbs velgwn en klinknagels op de wielkasten hebben!
Vreemde auto. Ze zullen vast goed onderzoek gedaan waar nog behoefte is in dit uitstervende segment.
Na dit misbaksel zie ik de prijzen van goede E31’s nog sneller stijgen….kak. Tijd om er snel een op de kop te tikken dus.
Komt er nog een 860i met V12?
De topversie weegt meer dan 2 ton (curb weight). Dat is een compleet van de pot gerukt gewicht als je ziet dat BMW loopt te pochen met gewichtsreducerende ingrepen als aluminium koetswerkpanelen, magnesium voor de stijlen, en een composietmateriaal op basis van koolstofvezel voor de behuizing van de aandrijfas. Obesitas op wielen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).