• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Er komen nóg sterkere Bugatti’s

Auteur: willeme, gepost 10 september 2018 om 12:01 – 27 Reacties

Bugatti Chiron (US)


Alsof je het nodig had.

Grappig hoe de tijd bepaalde dingen in het juiste perspectief kan zetten. Toen Volkswagen bezig was met hun meest prestigieuze project, het op laten leven van het merk Bugatti, was het al snel duidelijk dat het een technische tour de force zou worden. In eerste instantie hadden de Bugatti prototypes 6.3 W18-motoren met een lachwekkend lage (maar toen indrukwekkende) 555 pk. Ook de eerste Veyron Concept Car had een atmosferische W18, dat werd later een atmosferische W16 met 630 pk.

Bugatti Concepts '99

We weten allemaal hoe het is gegaan. De Veyron leverde een duizelingwekkende 1.001 pk uit een 8 liter W16 met maar liefst vier turbo’s. Bizar indrukwekkend, zou je zeggen. In de tussentijd blijkt dat het weliswaar heel erg veel is, maar niet meer zó bijzonder. Er zijn voldoende tuners die behoorlijk de buurt komen met veel eenvoudigere techniek. Denk aan de creaties van Callaway en Brabus bijvoorbeeld.

Negen jaar geleden alweer kreeg de Veyron zijn eerste krachtinjectie naar 1.200 pk in de vorm van de SuperSport. De opvolger van de Veyron, de Chiron, doet er nog een flinke schep boven op. De in basis identieke motor levert nu 1.500 pk. Tja, op het moment dat Hennessey zonder al te veel problemen 1.000 pk in je Cadillac CTS-V kan proppen, moet je immers wat. Ook de allernieuwste Bugatti, de Divo, heeft deze 1.500 pk sterke W16. Er is goed en slecht nieuws te melden over de verdere toekomst.

Bugatti Chiron W16 '16

We beginnen met het slechte nieuws: ook bij Bugatti gaat elektrificatie de overhand nemen. De alsmaar stringenter wordende regelgeving zorgt ervoor dat Bugatti moet denken aan een hybride auto of zelfs geheel elektrisch. In een interview met Car Advice laat Bugatti-baas Stephan Winkelmann weten dat de W16 de laatste van zijn soort is. Maar Winkelmann laat ook dingen horen waar wij wél blij van worden. Zo schijnt er nog heel veel rek te zitten in de W16 en kan er met gemak nóg meer vermogen uitgehaald worden. Hoeveel extra vermogen wordt niet verteld, maar het klinkt in elk geval hoopvol. Inmiddels zijn de eerste honderd Chirons al een feit en kunnen we ons dus opmaken voor een extra sterk speciaaltje.

Bugatti Chiron

Ook interessant!

  • Bugatti komt met programma voor onderhoudsbeurt
  • Video: onboard 417 km/u Bugatti Chiron op autobahn
    Video: onboard 417 km/u Bugatti Chiron op autobahn
  • Nederlandse keukenboer verkoopt zijn Bugatti Chiron
    Nederlandse keukenboer verkoopt zijn Bugatti Chiron
  • Bugatti Chiron 4-005 mag nu met pensioen

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Bugatti, chiron, Hybride, motor, stephan-winkelmann, veyron, w16

Vorig bericht: « Deze auto’s rijden rond Schiphol in een treintje door groen
Volgend bericht: Deze ‘BMW-killers’ komen uit een onverwachte hoek »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    10 september 2018 om 12:04

    De Divo was al geniaal, dus kom maar door met nog meer speciaaltjes. Hebben ze de nieuwe banden eigenlijk al eens klaar? Leuk dat je 500 kan, maar zolang je geen fatsoenlijke banden hebt voor dergelijke ondernemingen blijft het toch sneu.

    Login om te reageren
  2. berlinetta zegt

    10 september 2018 om 12:09

    Ik blijf me erover verbazen hoe lelijk die achterkant is t.o.v. een verder best mooi gelijnde auto. Alsof de designer met een pistool tegen z’n slaap snel de tekeningen moest afmaken.

    Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      10 september 2018 om 12:12

      @berlinetta: De Amerikaanse bumpers op de auto van de header maakt het wel af…

      Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      10 september 2018 om 12:38

      @berlinetta: Ik heb de auto gisteren op Grand Basel nog even nauwkeurig bekeken, maar het is echt een object waar foto’s geen recht aan doen. De driedimensionale vormen van de achterkant zijn best dramatisch en de detaillering is absurd.

      Login om te reageren
      • peug206 zegt

        10 september 2018 om 12:53

        @Jochempie: en toch. Ik vind een dodge viper toch echt sexier om te zien dan dit…

        Login om te reageren
    • mvdd zegt

      10 september 2018 om 13:16

      @berlinetta: Eens, ik vind het ook echt afbreuk doen aan de auto, gelukkig ziet de achterkant van de Divo er beter uit

      Login om te reageren
  3. BRuud zegt

    10 september 2018 om 12:33

    Ik kan niet wachten op de Brabus, Callaway en Hennessey special van de bovengenoemde Bugattis.

    Login om te reageren
  4. galverink zegt

    10 september 2018 om 12:47

    Natuurlijk kan er meer vermogen uit worden gehaald. Maar tot welke prijs? Je kan 10.000+ pk hebben, maar dan vijf seconden lang. Dat tuner shops dat kunnen, zegt niet zoveel. Alleen als je accepteert dat die motor dezelfde dag weer wordt uitgebouwd.

    Login om te reageren
    • juniorclk zegt

      10 september 2018 om 15:08

      @galverink: brabus kun je echt wel genoeg km mee maken voor dat een revisie nodig is hoor

      Login om te reageren
      • 406_v6 zegt

        10 september 2018 om 15:11

        @juniorclk: als je zo’n Rocket hebt en ‘m regelmatig op z’n falie geeft, ben je zo aan een revisie toe.

        Login om te reageren
  5. torsen zegt

    10 september 2018 om 12:50

    Ben benieuwd. De huidige W16 zit al bijna aan de 190 pk per liter.
    Nou bestaan de Bugatti’s voor de helft uit koeling maar het moet allemaal wel heel blijven en niet in de fik vliegen.

    Login om te reageren
    • 1lunatic zegt

      10 september 2018 om 18:33

      @torsen: A45 amg facelift (2016) zit aan de 190.5 pk per liter…

      Login om te reageren
  6. trolle zegt

    10 september 2018 om 12:52

    Dat ze eerst kijken om ze wat af te slanken ipv er meer pk’s in te duwen. Anders zitten ze weer te zagen over die banden

    Login om te reageren
  7. nigelbennisphotography zegt

    10 september 2018 om 12:58

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  8. ikleesookoverautos zegt

    10 september 2018 om 12:59

    Wow die donkerblauwe met lichtblauw interieur!

    Login om te reageren
  9. gwnbmw zegt

    10 september 2018 om 15:06

    hoe werkt een w18 dan? een v8 in een v10? voor zover ik weet is 18 niet te delen door 2 even getallen.

    Login om te reageren
    • sudsprint zegt

      10 september 2018 om 18:21

      @gwnbmw: gewoon 3 rijtjes van 6:-)

      Login om te reageren
    • chills zegt

      10 september 2018 om 18:43

      @gwnbmw: het waren 3 cilinderbanken met elk 6 cilinders.

      Login om te reageren
    • torsen zegt

      10 september 2018 om 19:14

      @gwnbmw: Denk een beetje zoals de VR5
      https://goo.gl/images/P4C81v

      Login om te reageren
    • 560pk zegt

      10 september 2018 om 19:24

      @gwnbmw: 3 x een 6-in-lijn in een lichte hoek tov elkaar aan elkaar smeden en: voila

      Login om te reageren
  10. mfwic zegt

    10 september 2018 om 18:30

    Salamondrin had gelijk over de bugatti gt vision. Je moet eerst alle bugattis bezitten boordat je hem gaat kunnen kopen, het doel van bugatti dus.

    Login om te reageren
  11. tfsi zegt

    10 september 2018 om 19:46

    Corrigeer me als ik het fout heb. Maar volgens mij met een documentaire over de Veyron lag het vermogen met de motor test rond de 2500 pk. Dus ze kunnen nog even.

    Login om te reageren
    • rotjeknor zegt

      11 september 2018 om 09:07

      @tfsi: rond de 3000 zelfs, alleen is 2/3 van dat vermogen warmte waardoor hij nog zo’n 1001 effectief overhoudt.

      Login om te reageren
  12. langejohn zegt

    10 september 2018 om 22:43

    Ga gewoon langs JDengineering met je Chiron, is gewoon VAG toch :p

    Login om te reageren
  13. lambowambo zegt

    11 september 2018 om 11:09

    Bugatti, gotta catch em all! Ben wel benieuwd naar de speciaaltjes op basis van de Chiron. Veyron vond ik eigenlijk geen enkel sausje echt iets aan. De Chiron werd al beter hoewel het er nog steeds uitziet als een Veyron 2.0, maar die Divo is echt tof om te zien. Ik kan het wel waarderen dat men weer teruggaat naar de coachbuild tijden.

    Login om te reageren
  14. tge1 zegt

    11 september 2018 om 11:49

    Ik wacht op het eerste voertuig dat in 0.1 sec naar 100km/u kan. Uiteraard met het geijkte stofzuiger geluid dat al die accu aangedreven voertuigen produceren. En dat laat ik die vervolgens lekker in de showroom staan. :-)

    Login om te reageren
  15. wernerv8 zegt

    11 september 2018 om 20:24

    Blok kan met groot gemak belachelijke aantallen pk’s leveren. Je zit alleen wel met bandjes aansprakelijkheid betrouwbaarheid e.d.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North