• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Er komt weer een ‘hete’ Corolla

Auteur: willeme, gepost 7 oktober 2018 om 16:05 – 38 Reacties

Toyota Corolla


Het zou eindelijk eens tijd worden.

Het werd al een tijdje geleden beloofd, maar nu lijkt het er toch echt van te komen. Jaren geleden, bij de aanstelling van Akio Toyoda, werd al medegedeeld dat Toyota niet alleen kwalitatief goede auto’s ging bouwen, of heel erg veel auto’s ging bouwen. Nee, het moest de bedoeling zijn dat Toyota weer leuke auto’s ging produceren. Het eerste wapenfeit daarvan was eigenlijk de Toyota GT86 en daarna bleef het lang stil. Gelukkig was daar de Yaris GRMN. Ok, die laatste is een beetje prijzig en zeldzaam, maar toont wel aan dat Toyota absoluut bij machte is om leuke auto’s te maken.

Toyota Yaris GRMN '17

Het Britse AutoCar weet te melden dat er nu dan eindelijk meer aan zit te komen. Volgens ingewijden komt er een GR-model (Gazoo Racing) van de splinternieuwe Corolla. In tegenstelling tot de voorgaande ‘hete’ Corolla’s is de kans erg groot dat het een hybride-aangedreven Hot Hatch wordt. Steker nog, het zou ‘onvermijdelijk’ zijn dat die auto er komt. Dat klinkt onheilspellender dan dat het is. De nieuwe Toyota Corolla is visueel een attractieve en originele verschijning en lijkt technisch goed in elkaar te steken, waarover zo meer.

Toyota Corolla '18

Ook bij de Hybride aandrijflijn kan er voldoende gewonnen worden. Op dit moment levert de sterkste hybride aandrijflijn 180 pk. Er zijn genoeg semi-topmotoren die minder leveren in dit segment, maar voor deze top-uitvoering moet 250 pk mogelijk zijn. Daarmee zit Toyota niet bovenaan in het segment, eerder ietwat onderin. Maar, zoals wij hebben kunnen ervaren met de Yaris GRMN, is het het totaalplaatje dat de auto bijzonder maakt. Niet alleen snelheid in rechte lijn. Het grootste voordeel van de nieuwe Corolla zit ‘m niet in de aandrijflijn (ondanks milieupunten), maar in het onderstel. De Corolla staat op het TNGA-platform. Dat staat voor Toyota New Global Architecture en dit platform zorgt voor een veel lager zwaartepunt dan dat bijvoorbeeld de Auris had.

Toyota Corolla GTSi '86

Het nieuws dat Toyota met een hete Corolla gaat komen is eigenlijk best opmerkelijk. Ondanks dat Toyota heel veel ervaring heeft als autofabrikant, zijn ze relatief onervaren in het maken van hete hatchbacks. Van de Europese Corolla was er enkel een lauwwarme Corolla GTSi (boven) en halfbakken Corolla T-Sport. Zelfs Hyundai heeft nu meer ervaring met hete hatchbacks…

Toyota Corolla T-Sport '02

Ook interessant!

  • Gerucht: Toyota komt met de leukste kleine stationwagon!
  • Officieel: dít is de extra hete Toyota GRMN Yaris!
  • Corolla
    Dit is de nieuwe Toyota Corolla Cross, een compacte SUV
  • Video - het geluid van de Toyota driecilinder op waterstof

Nieuwste artikelen

  • Welke Porsche met turbo kies jij?
  • Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
  • Video: BMW X5 koppen voelt zo
  • Deze Bentley is de beste wintersportbeuker, hier is het bewijs
FacebookTweetPinLinkedIn

corolla, grmn, Toyota

Vorig bericht: « Lezersvraag: “Zijn nieuwe Matrix-borden te fel?”
Volgend bericht: Deze 7 Serie is chique en paars »

Lees Interacties

Reacties

  1. RiKe zegt

    7 oktober 2018 om 16:08

    Een GR uitvoering? Zodat we €50.000/€60.000 kunnen gaan betalen voor een Corolla…?

    Login om te reageren
    • dees zegt

      7 oktober 2018 om 16:18

      @rike: Precies, KUNNEN.
      Het zal een optie zijn. Je zult ook gewoon de normale Corolla kunnen kopen voor de helft met 180pk ofzo.

      Net zoals een Golf GTI een optie is en niet een verplichting wanneer je een Golf koop.

      Login om te reageren
      • g60gti zegt

        7 oktober 2018 om 16:34

        @dees: heb nog nooit een sper diffentrieel op een normale golf gezien?

        Login om te reageren
        • henk_he zegt

          7 oktober 2018 om 19:08

          @g60gti: wat moet je er ook mee als je doordeweeks alleen maar file rijdt, ’s avonds alleen de kinderen naar, voetbal/hockey/dansles/zwemles brengt, in ’t weekend alleen boodschappen doet, en naar oma op de koffie gaat?

          Login om te reageren
          • g60gti zegt

            7 oktober 2018 om 19:40

            @henk_he: Dat staat er toch totaal los van? Dit soort opmerkingen komen zo vaak voor als je een liefhebber bent is het toch dik als je een mooie wagen rijd los van dat je niet vaak gebruikt wat de auto kan

            Login om te reageren
    • monsieurleloure zegt

      7 oktober 2018 om 16:19

      @rike: Er zijn ook gekkies die 70 rooitjes voor een Golf neerleggen.

      Login om te reageren
      • RiKe zegt

        7 oktober 2018 om 17:06

        @monsieurleloure: Dan heb je wel een iditie met 300pk en binnen 5sec op de 100, maar zoals hieronder al benoemd is komt dat vooral door de idiote belastingen hier

        Login om te reageren
        • monsieurleloure zegt

          7 oktober 2018 om 17:52

          @rike: Maar het blijft een Golf, al heeft ie 1000pk.

          Login om te reageren
          • bogey zegt

            7 oktober 2018 om 22:28

            @monsieurleloure: En wat nu als die een pak minder afschrijft en beter stuurt dan eentje van bvb 40k?

            Login om te reageren
        • frank2b zegt

          7 oktober 2018 om 19:17

          @rike: Als Toyota de hybride prestaties op niveau Lexus weet te brengen dan is een 300+ PK editie van de Corolla niet onmogelijk. En dat dan met een verbruik van minder dan 7 ltr / 100 km. Beperkte BPM dus. Wie weet.

          Login om te reageren
    • dawwg zegt

      7 oktober 2018 om 16:21

      @rike: Minstens 55K voor een GRMN uitvoering vermoed ik; de Yaris GRMN is al 47K.

      Login om te reageren
      • kappenou zegt

        7 oktober 2018 om 18:52

        @dawwg: als het een hybride wordt kan het nog wel eens meevallen in NL.

        Login om te reageren
    • civicfk3 zegt

      7 oktober 2018 om 16:21

      @rike: Wij wel, onze omliggende landen waarschijnlijk 15.000,- minder. Moet je voor de gein kijken wat een Hyundai i30N of een nieuwe Fiesta ST kosten in DE/BE. We worden gewoon flink genaaid door de (r)overheid.

      Login om te reageren
      • RiKe zegt

        7 oktober 2018 om 17:05

        @civicfk3: Ik weet heel goed hoe idioot onze belastingen zijn helaas

        Login om te reageren
  2. henk_he zegt

    7 oktober 2018 om 16:15

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  3. fmgarcia zegt

    7 oktober 2018 om 16:18

    Fijne deja vu zo met een kater! Stond vd week ook al in het nieuwsrijtje toch?

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      7 oktober 2018 om 16:21

      @fmgarcia: Dat was de Corolla Hybrid (waarvan ik even de afbeeldingen heb gebruikt, daar er nog geen Corolla GRMN plaatjes zijn ;-))

      Login om te reageren
      • fmgarcia zegt

        7 oktober 2018 om 17:00

        @willeme: Tnx voor de toelichting, was in de war dus. Hoop dat het een fijn bakkie gaat worden!

        Login om te reageren
  4. Jantje_555 zegt

    7 oktober 2018 om 16:48

    de Supra (wat dan weer een herwerkte BMW is), is al een stap in de juiste richting opnieuw

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      7 oktober 2018 om 19:52

      @jantje_555: Is de Supra een herwerkte BMW, of is de Z4 een herwerkte Toyota?

      Login om te reageren
      • Jantje_555 zegt

        11 oktober 2018 om 18:38

        @esprit_de_flandre: een herwerkte Z4 want er zit meer van BMW in de wagen dan van Toyota (een beetje het BRZ/GT86 verhaal)

        Login om te reageren
  5. tge1 zegt

    7 oktober 2018 om 17:07

    Gaaf hoor! Ik ben erg benieuwd!

    Login om te reageren
  6. verral zegt

    7 oktober 2018 om 17:41

    Vroeger hadden ze de Corolla GT twin cam, dat vierkante model enkel in wit leverbaar. Dat was destijds toch wel een echte hot hatch.

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      8 oktober 2018 om 06:35

      @verral: Jep, met 125pk in een licht wagentje en 8000rpm.

      Maar eigenlijk waren de leukste Corolla’s buiten Japan met achterwielaandrijving

      Login om te reageren
  7. PunicaOase zegt

    7 oktober 2018 om 17:58

    Jajaja, die Toyoda belooft al tig-jaren dat er heel sportieve Toyota’s komen, maar nu bijna 10 jaar later hebben we nog steeds alleen een ondergemotoriseerde en suf klinkende GT-86 en een anabolen scootmobiel waar niemand op zit te wachten…

    Login om te reageren
    • tge1 zegt

      7 oktober 2018 om 22:37

      @punicaoase: Ik kan je de “anabolen scootmobiel” van harte aanraden. Toyota is een van de weinige fabrikanten die nog weten hoe een oldschool, ongekunstelde, hothatch hoort te zijn en te rijden. De pers (en ikzelf) is/zijn enthousiast! De onze gaat in ieder geval écht niet weg. :-D

      Login om te reageren
      • torsen zegt

        8 oktober 2018 om 00:49

        @tge1: Zelfs niet om eventueel plaats te maken voor een Corolla GRMN?

        Login om te reageren
        • tge1 zegt

          8 oktober 2018 om 06:09

          @torsen: Dat weet ik eigenlijk nog niet. Het formaat icm het gewicht van de Yaris zorgt toch wel voor top rijgedrag. Maar ik ben zeker erg benieuwd naar de Corolla. Tegen die tijd eens een proefritje fixen. :-)

          Login om te reageren
  8. PunicaOase zegt

    7 oktober 2018 om 18:00

    P.s. Mooi design van die nieuwe Corolla!

    Login om te reageren
  9. kobus1967 zegt

    7 oktober 2018 om 20:05

    Ik kies dan toch voor een gebruikte Infinity Q50 hybride.
    367pk en 0-100 in 5 seconden, voor rond de 32000 euro.

    Login om te reageren
  10. toyotaprius zegt

    7 oktober 2018 om 20:35

    De accu van de Prius was vandaag ook heet.

    Login om te reageren
  11. neleev zegt

    7 oktober 2018 om 20:44

    Haha die Corolla e10 uit 96 staat hier nog altijd voor de deur. Als de nieuwe net zo degelijk is als onze e10 dan is die de 50k waard.

    Ding is al sinds nieuw in de familie en heeft 280.000 gelopen maar geen centje pijn. Wat olieverbruik maar niet gigantisch, al het onderhoud zelf te doen en als de riem knapt sta je stil en is je blok nog heel, slim gemaakt.

    Login om te reageren
    • maotje zegt

      8 oktober 2018 om 21:22

      @neleev: hier staat dr ook nog 1. Een gtsi. Uit 94. 18,5 jr geleden gekocht met 60.000 op de teller. Inmiddels 366.000 op de teller en door.

      Login om te reageren
      • neleev zegt

        8 oktober 2018 om 21:33

        @maotje: Heerlijk! Hij gaat ook echt niet weg tenzij die echt rot wordt of er iets duur stuk gaat. Maar als ik hoor dat die de 4 ton kunnen aantikken kunnen we nog wel ff genieten d’r van. Ideale auto voor erbij.

        Login om te reageren
        • maotje zegt

          8 oktober 2018 om 21:47

          @neleev: ja hoor. Makkie. Die motoren zijn oersterk. 1 ding is zeker. Zo’n degelijke auto koop je nooit meer. Wat hem uiteindelijk parten gaat spelen is roest. Gelukkig valt het nog mee nu.

          Login om te reageren
          • alex59 zegt

            30 december 2018 om 14:15

            @maotje: Hoi, heel vroeger werd de Japanse Auto van Schroot gemaakt om uit de koste te blijven, daarom roesten ze toen onder je kont uit, nu niet meer, en zijn super snel.

            Login om te reageren
  12. Calimero zegt

    7 oktober 2018 om 21:35

    Met alle respect, Toyota’s zullen ongetwijfeld hele betrouwbare auto’s zijn maar attractief? nee.
    Het gaat steeds meer de Honda kant op helaas. De enige Japanse autofabrikant die momenteel door heeft wat een attractieve auto is is Mazda. Mijn ” bescheiden” mening. Het oog wil ook wat nietwaar?

    Login om te reageren
  13. Jochempie zegt

    8 oktober 2018 om 09:31

    Mocht je nu op zoek zijn naar een hete Toyota, kom dan eens in Zwitserland kijken. Allemaal T-sports met turbo’s en superchargers, af-importeur. Die “halfbakken T-sport” heeft dan ineens 272 pk.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North