Er zijn straks 68 redenen minder om een M5 te kopen

Auteur: , 57 Reacties

530 - 462 = 68!

BMW M550i xDrive (G30) '19

Het is een beetje de bijna realistische droomauto voor velen: de BMW M5. Lekker veel vermogen, maar ook praktisch. Daarnaast voorzien van een premium badge en lekker dik voorkomen waardoor de snelle 5 Serie iedereen veel mensen aanspreekt. En als je heel hard werkt, zou het binnen budget kunnen komen.

Dat is eigenlijk nog steeds zo. Maar er zijn wel een paar kapers op de kust. Daarmee doelen we niet alleen op de concurrentie van Audi en Mercedes-AMG, maar uit eigen huis. BMW heeft namelijk een sub-label ‘M-Performance’ dat tussen de gewone BMW’s en de ‘echte’ M-modellen inpast. Op dit moment is dat bij de 5 Serie de M550d. Maar er was toch ook een M550i? Jazeker, echter werd die auto vrij snel uit het assortiment gehaald. De reden waarom was simpel: WLTP.

BMW M550i xDrive (G30) '19

BMW heeft intussen flink zitten schaven aan het blok en aan het Amerikaanse Carbuzz is zojuist door BMW bevestigd dat de M550i weer terugkomt. Ditmaal sterker dan ooit, want de auto krijgt een flinke vermogensinjectie. In principe krijgt de M550i namelijk exact dezelfde N63 motor (afbeelding onder) als de M850i heeft, dus met 530 pk (bij 5.500 toeren) en 750 Nm (bij 1800 toeren). Voor de context, de ‘oude’ M550i leverde maximaal 462 pk en 650 Nm, bij gelijke toerentallen.

BMW N63 V8 '19

Wat het gaat doen met de prestaties is niet exact bekend, maar de M850i knalt in 3,7 seconden naar de 100 km/u. Wel is bekend wanneer de nieuwe M550i leverbaar wordt, in Amerika althans. De productie start in juli 2019. Dus: wil je een bijzonder snelle 5 Serie met M-badges, een twin turbo V8, vierwielaandrijving en een automaat: dan heb je straks meerdere opties. Overigens blijft de BMW M5 nog wel baas boven baas: die heeft namelijk 600 pk of 625 pk in ‘Competition‘-trim.



57 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Ik heb van de week het plezier gehad in een Ariel Atom to mogen meerijden, doe mij voor het geld van de M5 dan maar een m550i samen met een (tweedehands) Atompje. Prima droomgarage!
@rynnus: jaloers! 😉
@drdre1: waar woon je ongeveer?
@woudloper: Ga je hem een rondje in je Ariel aanbieden?
@momo: baja. Vorige week nog alles dichtgegooid voor een lifter langs de baan.
Euh mijnheer u was wel de laatste waarvan ik dacht dat ie zou stoppen.
Kerel met zijn rugzak op zijn schoot volle bak meegenomen en bij hem thuis afgezet. Zijn ma deed open en wist echt niet wat denken.
Hilarisch toch
@woudloper: Haha wat mooi dit! De kleine dingen in het leven:).
@woudloper: Super. Goed om te zien dat er meer mensen zijn die dit soort dingen doet, omdat het mooi is om mensen blij te verrassen.
@woudloper: lekker bezig hoor
@woudloper: maak ik hier uit op dat dit wel eens @rynnus geweest kon zijn? Of zijn het twee verschillende verhalen?

Wel goed dat je dat doet. Zoiets vergeet zo’n jongen nooit meer!
M5 is baas boven baas vanwege benzine.
@bassx: Wat een geklets, heb je al in een 550d gereden? Het koppel is angstaanjagend en de versnelling ook, bar veel maakt het niet uit met een M5
@autodrome: het oor wilt ook wat
@kennone: luidsprekers?
@autodrome: @bitd: mijn excuus. Las het artikel met glazige ogen uit de kroeg en las m550d. @autodrome: Ik zit in een bevoorrechte positie dat ik dit soort auto’s mag rijden en weet waar ik over praat. Snelle diesels hebben hun voordelen maar M staat voor motorsport en daar hoort een diesel niet thuis. Een M5 is meer dan alleen koppel.
@bassx: Ok, fair enough, jij kan het weten, ik heb een 550d gereden, nog geen M. Als je naar de cijfers kijkt dan maakt het nog niet eens zoveel verschil, begrijp dat het M label ergens voor staat, maar wat doet een M550d dan in dit geheel? Wat is het grote verschil volgens jou?
@bassx: de 550i is benzine…
@bitd: en?
@autodrome: wat wil je nog meer weten?
@bitd: Met diesel is niks mis, zolang alles wat schadelijk is afgevangen of (na)verbrand wordt. Dieselmotoren zijn inmiddels schoner dan hun benzine broeders …. En ja, daar heeft dieselgate aan bijgedragen maar ook daarvoor werd al het nodige gedaan … Qua vermogen is er ook weinig verschil, dus ik begrijp je opmerkingen niet ….
@autodrome: al die extra’s om het proper te houden kan en gaat meestal ook stuk bij een Diesel, door de Diesel of restanten van zelf. Tenzij je garantie of lease rijdt is dat niets, maar 2de hands wordt al snel een dure grap achteraf.
@tortuga: geld ook voor benzineauto’s tegenwoordig.
@autodrome: shhhhtttt… niet hard op zeggen. Straks horen ze het in Den Haag nog…
@cloverleaf: Die pepernoten van het Binnenhof die de auto tot de ultieme melkkoe hebben gedoopt?
@autodrome: true wat betreft diesel.
Maar het artikel gaat over de 550i, wat een benzine motor is. Dat was het enige.

@autodrome: Op papier schoner ja, in de praktijk dus vaak niet.
@crepito: dat was dus voor dieselgate, nu zijn ze dus écht schoon, ook in de praktijk.
@bitd: Er wordt volgens mij in het artikel de 550d genoemd vs de 550i? De laatste komt weer terug nadat deze uit productie is geweest en de enige 550 de 550d was. Kijkend naar de cijfers hadden ze de 550i wel uit productie mogen laten, maar ja, diesel zit in her verdomhoekje ….
@autodrome: zie titel, 550d komt alleen langs waaien aangezien het tijdelijk de subtopper was onder de M5.
@bitd: Subtopper, hahahaha, het is een van de snelste diesel producties sedans ever, zo niet de snelste en jij noemt het een subtopper. Boude uitspraken, ik heb er wel eens een gereden, denk dat je heel snel vergeet dat het een diesel is …. Ding is bloedsnel en kan zich meten met een M5 …
@autodrome: ja de topper is de M5 en de subtopper de 550i en was dus de 550d.

Wat betreft je opmerking:
ja, ik heb hem weleens gereden en vond het redelijk emotieloos, de 550d, ben uiteindelijk gegaan voor een 3.0BiTd met chip. Meer emotie naar mijn mening. Maar dus wel diesel.

Heb ook een RS en is toch andere koek…
@bitd: Dat is een keus en een kwestie van smaak, daar kom ik niet aan. De 550d heeft veel meer rek voor tuning dat is een feit …. Heb 600pk en meer gezien en 900NM – 1000NM, ronduit bruut, dat zou mijn beleving zijn. Eerst van m’n 3 genieten ….
@bitd: Sorry
Ik had eigenlijk wel gedacht dat het blok van de 850i hetzelfde blok zou zijn als de M5 maar dan teruggetuned.
M550i (basis) ->M5- (normaal) >M5 competition (ultra).
Is WLTP toch nog ergens goed voor.
@fromtheg: Is ook stuk beter voor het meten van de range van een EV
@sanderp: ook van een fossiele auto
Hoe lang zou het nog duren dat de 5 met een facelift komt. Dan zal deze wel die grote nieren krijgen, is daar al iets over bekend?
@rovadepo: voor mijn gevoel is de G30 nog maar net op de markt
@civicfk3: 2017 idd nog niet zo lang.
Hoe zorgt de testprocedure er voor dat een auto niet meer met bepaalde motoren leverbaar is? Teveel uitstoot zodat de wettelijke grens overschreden wordt?
@sjonniedeluxe: Teveel gesjoemeld/ de grenzen opgezocht bij de NEDC, met de WLTP ineens veel meer uitstoot, in diverse landen ineens veel duurder, beter schrappen dan met de billen bloot…
Gewoon 30pk meer dan een E60 M5. Wat er in 10 jaar wel niet kan gebeuren
@flatsixx: Wat er is gebeurd… 2 cilinders minder en fake power door turbo’s t.o.v. een dikke prachtig klinkende atmosferische V10. En 30pk meer? 23pk bedoel je. E60 M5 heeft 507pk (met power knop aan).
@venividivici: fake power, wat een onzin…

En in 10 jaar is er 93 pk bijgekomen, of zelfs 118.

Bovendien bespaar je ook op onderhoud.
@venividivici: fake power? Wow. Je kunt atmosferisch toffer vinden maar ze zijn er niet minder rap door. Een f40, delta integrale etc zouden daar mee ook ‘fake’ zijn. Wel vrij kort door de bocht.
@kle500: Boost over Atmosferisch any day. 1000nm voor iedereen!
@venividivici: ga voor de gein eens rijden met de V10 M5 en vervolgens een van de turbo-opvolgers.. qua geluid wint de V10, maar op alle andere vlakken is de V8t minimaal een heftige verbetering (koppel, power, verbruik, range, versnellingsbak, inzetbaarheid, loopcultuur, etc)
@ukbob: Waarom schroeven ze dan geen turbo op de V10?
@dieselkameel: Omdat overheden hen verplicht om schoner te worden.
@dieselkameel: wie houdt je tegen..? :)
Dit, een echte of een Alpina. Lastig.
Van mij mag er ook een M-performance op basis van de 6 in lijn komen voor de 5-reeks. Blok uit de M340i wat aanpassen voor meer koppel en vermogen!
@leaper035t: Die is er al als 540i. Even langs de tjoener en je hebt 400pk.
Ik zeg touring, en sleuren met die hut!
Mijn voorkeur zou toch uitgaan naar een Alpina B5 en dan het liefst een touring.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).