• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Europese autoverkopers: Dit jaar wordt écht heel dramatisch

Auteur: hayte, gepost 23 juni 2020 om 18:04 – 16 Reacties

Een groepje BMW i8'en bij de dealer

Dit jaar is voor de Europese autoverkopers al nogal dramatisch begonnen, daardoor ontstaat er de vraag hoe heel 2020 er dan uit gaat zien.

Aan het begin van dit jaar waren de vooruitblikken nog aardig neutraal. Zo dacht de Europese autoverkopersvereniging ACEA dat er dit jaar zo’n 2 procent minder auto’s verkocht zouden worden in de EU. Minder auto’s verkopen is natuurlijk nooit zo fijn, maar het is nog een tamelijk bescheiden dipje.

Toen kwam echter het coronavirus en konden alle enigszins positieve gedachten wel even de deur uit. Neem april: toen werd er in Nederland 53 procent minder auto’s verkocht dan een jaar eerder. In mei was het verschil zelfs praktisch 60 procent. Een flinke dip dus, waarbij het nog maar de vraag is wat de rest van het jaar gaat doen.

Daar heeft ACEA nog eens goed over nagedacht. En daardoor denken zij nu dat er in heel Europa niet eens tien miljoen nieuwe auto’s over de metaforische toonbank gaan. In plaats daarvan denken zij dat er 9,6 miljoen nieuwe auto’s verkocht gaan worden. Dat is maar liefst 25 procent minder dan vorig jaar.

Natuurlijk klinkt 25 procent beter dan de gigantische dip van 76,3 procent die we op Europees niveau in april zagen. Dus ACEA gaat er vanuit dat de autoverkopen nog flink gaan plussen. Maar het blijft een enorm dieptepunt. Volgens de organisatie is het zelfs de grootste daling die de Europese autosector ooit heeft gezien. Een dramatisch scenario dus, waarbij de organisatie hoopt dat de EU en overheden optreden om er iets aan te veranderen.

Waar zitten ze zelf aan te denken? Nou, ‘aankoopprikkels’ en slooppremies, bijvoorbeeld. De ACEA is niet de eerste partij die voor een sloopregeling is. In Nederland kwamen BOVAG en de RAI Vereniging bijvoorbeeld al eerder met hetzelfde idee. Tegelijkertijd staat zo’n sloopregeling wel onder vuur. Zo zijn er geluiden van onderzoekers die stellen dat zo’n sloopregeling helemaal geen zin heeft.

Maar de vraag van ACEA is wel logisch: een kwart minder auto’s betekent immers een dramatische daling qua inkomsten voor de Europese autoverkopers. En dat wil een autoverkopersorganisatie natuurlijk wel anders zien. Maar of de politiek gevoeliger is voor de ACEA of voor wetenschappers? De tijd zal het leren…

Foto: Wereldrecord BMW i8 Roadster Afleveren! van @Row1, via Autojunk.nl.

Ook interessant!

  • Europese autoverkoop in mineur
  • Autoverkoop Europa op een dramatisch dieptepunt
    Autoverkoop Europa op een dramatisch dieptepunt
  • Bestelauto van het Jaar 2022
    Dít is de Bestelauto van het Jaar 2022
  • Tesla tóch niet dit jaar volledig zelfrijdend

Nieuwste artikelen

  • Heeft Ford alle interesse in Europa verloren?!
  • Deze dure Chinees verkoopt beter dan BMW en Mercedes
  • Fastned installeert snelste lader van Nederland langs de A6
  • Waarom je auto slecht start als het koud is (en wat het écht oplost)
FacebookTweetPinLinkedIn

acea, autoverkoop, Carmageddon, Coronavirus, europa-eu, sloopregeling

Vorig bericht: « Bentley verkiest elektrisch boven benzinemotor
Volgend bericht: Deze Lamborghini heeft geen kont en een vreemde naam »

Lees Interacties

Reacties

  1. melkkoe zegt

    23 juni 2020 om 18:20

    Als een autoverkoper niet meer klaagt… Dan is ie dood

    Login om te reageren
  2. davelepeef zegt

    23 juni 2020 om 18:29

    Voordeel van dieptepunten is dat ’t alleen maar beter kan worden, toch?

    Login om te reageren
    • PunicaOase zegt

      23 juni 2020 om 18:54

      @davelepeef: euh, niet als het tot je faillissement leidt..

      Login om te reageren
      • mennok zegt

        23 juni 2020 om 19:04

        @punicaoase: dan was het blijkbaar nog geen dieptepunt.

        Login om te reageren
        • davelepeef zegt

          23 juni 2020 om 19:06

          @mennok: haha

          Login om te reageren
      • vaakbenjetebang zegt

        23 juni 2020 om 19:51

        Is een faillissement niet juist een kunstmatig gecreëerd dieptepunt, zodat je daarna inderaad alleen nog maar voruit kunt (tenzij je stagneert, maar goed)?

        Login om te reageren
  3. Kartmans zegt

    23 juni 2020 om 18:55

    Ach, kreeg van de Mercedes dealer te horen dat wanneer ik nu een CLA zou bestellen deze pas in maart 2021 geleverd zou kunnen worden. Die omzet mag dan toch pas volgend jaar genomen worden (bij levering), dus voor de bottom-line maakt het niet zo uit als ik nu nog heel snel zou bestellen.

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      23 juni 2020 om 19:40

      @Kartmans: Dit. Laat Mercedes eerst zelf maar weer eens aan het werk gaan. 5 maanden vertraging vanwege een fabriek die 5 weken dicht was. Best knap. En een communicatie van lik m’n lul. Gelukkig zijn de auto’s competenter dan hun personeel.

      Login om te reageren
    • quinn zegt

      23 juni 2020 om 20:23

      @Kartmans: andere dealer nemen

      Login om te reageren
  4. frank2b zegt

    23 juni 2020 om 19:25

    Peak car.

    De aanstormende generatie millennials hoeft niet zo nodig een auto. Die gaat haar geld aan iets leukers besteden. Hypotheekrente bijvoorbeeld…..

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      23 juni 2020 om 19:33

      @frank2b:

      Verwacht je daar opeens een flinke stijging dan? Roep het zelf ook al meerdere jaren, maar het punt lijkt niet te komen.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        24 juni 2020 om 10:22

        Rente stijgt als de economie goed gaat en daalt als het minder gaat. De centrale banken hebben echter verzuimd tussen 2010 en 2019 de rente te laten stijgen daarom kan ze nu niet meer dalen terwijl dat eigenlijk wel zou moeten, ze blijft dus nog wel een aantal jaren laag.

        Login om te reageren
    • timowouters zegt

      23 juni 2020 om 20:59

      @frank2b: met een rente van 1,8% moet je behoorlijk je best doen wil je er een auto van kunnen rijden.
      Met een half miljoen betaal je €750 p/m rente (in t eerst jaar). Kan je net een nieuwe auto van rijden!

      Login om te reageren
    • Bart_V zegt

      23 juni 2020 om 21:24

      @frank2b: ja laat die 5% maar komen maakt geen zak uit als de huizen prijzen halveren

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      24 juni 2020 om 10:15

      Hypotheekrente? Die is toch al afgeschaft? Net als spaarrente, was een leuk concept maar het bestaat niet meer. De millennials besteden hun geld liever aan de allernieuwste Samsung Galaxy Note S400 Plus Max en komen er dan achter dat ook met een super dure telefoon op facebook nog steeds alleen maar saaie shit en onzin staat.

      Login om te reageren
  5. mashell zegt

    24 juni 2020 om 10:26

    We hebben de laatste jaren een forse prijsstijging van auto’s gezien, er moet dus ruimte voor goede kortingen en interessante actiemodellen zijn. De fabrikanten zelf kunnen ook snijden in het vaak enorme modellen gamma waarmee ze vaak vooral zichzelf beconcurreren. Als er geen X4 meer is dan koopt de X4 klant wel een X3, die klant ben je heus niet kwijt maar de kosten voor het extra model wel.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North