Exit laatste BMW met atmosferische motor

Auteur: , 26 Reacties

Vanaf nu alleen turbo of elektriek.

BMW i3 (I01) '13

De BMW i3 kan de handen maar moeilijk op elkaar krijgen bij het grote publiek. In principe is het een briljante auto die ondergetekende erg doet denken aan de Audi A2. Ruim, hoogwaardige afwerking, vooruitstrevend, zuinig en origineel vormgegeven.

Een ander iets dat de twee compacte Zuid-Duitse wereldverbeteraars delen is dat lang niet iedereen dat in lijkt te zien en valt over het uiterlijk. Tip: neem een zwarte.

BMW i3 Shadow Sport Edition (I01) '16

Het is echter een bijzonder slim geconstrueerde auto. De bouwkwaliteit van een 7 Serie, de ruimte van een 5 Serie en de prijs van de 3 Serie. Een ander puntje waren de kwaliteiten van de aandrijflijn. De elektrische motor had aanvankelijk een niet al te grote actieradius. Dat is iets wat in vrij snel is aangepakt, maar aanvankelijk was de korte range voor velen een te grote gok.

BMW i3 (LCI) (I12) '17

Als alternatief voor die mensen was er een optie in de vorm van de i3 ‘REX’, ofwel de Range Extender. Deze tweecilinder met 650cc had een bijzondere eigenschap in het huidige landschap van BMW-motoren: de motor was geheel atmosferisch. De motor kwam van de BMW C650 motorscooter. Overigens is dit geen BMW-motorblok, maar wordt deze gebouwd door Kymco.

BMW i3S Starlight Edition (I01) '18

De auto heeft de dubieuze eer om de laatste der mohikanen te zijn, het is namelijk de enige BMW die níet was voorzien van een turbocompressor. De langste dagen voor deze uitvoering zijn inmiddels geteld, want BMW neemt de i3 REX uit productie, zo meldt Autocar. Dankzij de verbeterde actieradius bij de reguliere i3 en sportievere i3S is de REX overbodig geworden. Ook was het meer een noodoplossing, dan een volwaardige motor. Met een lege accu en volle bepakking wil je niet de Furkapas op rijden.

BMW i3S Edition Roadstyle (I01) '19

Voor de Nederlandse markt verandert er overigens niet heel erg veel. De versie met verbrandingsmotor werd in 2018 al geschrapt van het gamma.

Van boven naar onder:
BMW i3 ‘frunk’ (I01) ’13
BMW i3 Shadow Sport Edition (I01) ’16
BMW i3 ‘LCI’ (I01) ’17
BMW i3S Starlight Edition (I01) ’18
BMW i3S Edition Roadstyle (I01) ’19



26 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
En toch vind ik het een grappig autootje, ze hadden hem alleen niet of zo achterlijk smal of zo achterlijk hoog moeten maken.
@utregcity: Gewoon anders dus;). Naja ben de i3 zelf ook meer gaan waarderen. Die geel/zwarte in het artikel vind ik best gaaf gedaan zelfs.
@utregcity: juist een slimme zet! Nu is de i3 een directe concurent van de Suzuki Carry, Daihatsu Hijet en Piaggio Porter🤪
In het begin dacht ik van de i3 wat een horkenbak, een college van mij heeft er 1 aangeschaft een eens eens stukje meegereden en kan mijn mening volledig bijstellen. 2 duimen vol omhoog, prima auto. dik in orde. ruim, comfortabel, snel, en toch een behoorlijke range met volle accu’s. alleen die prijs.. je betaald ook direct weer dik premium omdat de naam BMW erop staat
@Soulmaster: de range valt mij echt tegen. Vertrokken met volle accu, retourtje Utrecht-Rotterdam, op de snelweg 110 km/h, ik kwam weer thuis met 5 km range over.. Billen knijpen!
Over een jaartje of 2-3 maar eens kijken wat ze 2e hands doen (liefst met range extender) . Mooie vervanger van de huidige diesel.
Zo! Dat geel/zwart kan die echt goed hebben!
@autojunkiexl: Ik heb jouw reactie even voor je aangepast ;-)
@willeme: Handig hé, zo’n edit knop.

😉
@verplicht: Ja, godzijdank heb ik er eentje ;-)
@willeme: Dankje! :)
Kan me echt niet voorstellen dat lui deze premium Suzuki Wagon R mooi vinden. Nee, echt niet.
Dan maar een tweewieler uit Beieren.
De voorkant heb ik altijd erg mooi gevonden. Goed gestyled.
Vanaf de B-Stijl naar achter neemt het design, naar mijn smaak, rare en onnodige vormen aan. Kan er maar niet aan wennen …

Ben wel benieuwd wat deze i3 zo speciaal maakt. Wellicht voer voor een Zaterdag Avond Special?
Blijft een mislukte invalidenkar. Ik zou dan liever een Canta hebben.
Eerlijk gezegd heb ik momenteel liever een I3 dan de meeste andere modellen van BMW. Die zijn designtechnisch toch wel zo verschrikkelijk de weg kwijt.
“De elektrische motor had aanvankelijk een niet al te grote actieradius”? Hoezo, die gaat toch zeker wel een paar honderdduizend km mee? Actieradius van de auto wordt door heel veel zaken (mede) bepaald, maar voornamelijk de capaciteit van de accu.
Ik heb er eentje. Jaartje geleden (tweedehands) gekocht, alle opties erop en dus ook de REX motor erin.

Van de 8500km die ik nu reed heeft de motor er 200 gelopen. Toen ik hem kocht was dat bij de eerste eigenaar 31500/900.

Toch geeft het een stukje verlichting in mijn hoofd. Ik rij vrijwel altijd elektrisch maar als ik eens weg zou moeten buiten mijn bereik dan kan het en dat is fijn.

Het is de fijnste auto die ik tot nu tienden gehad en moet de eerste die ik laat rijden en niet enthousiast is nog tegenkomen.

Ondergewaardeerd ding.
@donstil: Ik ben ook in de overgang. Zo’n i3 + Rex is een range extended EV. Ik heb er ook naar gekeken, maar de i3+Rex heeft elektrisch een grotere range, maar op benzine een stuk minder. Heb een tweedehandse Opel Ampera gekocht. Kan rond het vriespunt 50km mee doen(55km bij op tijd voorverwarmen). En in de zomer 75km. Mijn werk is 20 tot 25km afstand. Met toch in je achterhoofd dat je zo even een grotere afstand kan doen. Want kan met de tank benzine nog eens 500km ver. 42 euro wegenbelasting, 70 euro verzekering, 2,10 euro per elektrische laden. Dus 2,10 euro per dag = 50 euro per maand. 1210km per maand. 4.1 eurocent per km aan stroom. Afschrijving naar 0 euro over 6 jaar, 200 euro. Onderhoud 150pm. = ongeveer 500 euro pm. 41 cent per kilometer. Alles erop en eraan. Je kan vast goedkoper met een hele kleine zuinige A segmenter. Maar nu rijdt ik comfortabel.
Vind het een afgrijselijke auto om te zien, vanuit elke hoek. De goede bouwkwaliteit neem ik dan maar voor waar aan, kan ik niet beoordelen. Eén ding staat wel vast : het is een vernieuwend apparaat. Dat dan weer wel.
Alle elektrische auto’s zien er niet uit uitgezonderd de tesla (alleen buitenkant) en JAG en Audi etron. Elektrisch rijden is nu alleen interessant voor de leaserijder… Dan kun je zo’n lelijk vehikel ook weer kwijt na 4 jaar.
Porsche taycan is wel weer top. Alleen jammer van zo’n kunstmatig geluid. Daar moeten ze wat beters op verzinnen.
Een ding begrijp ik niet, elektrische auto’s hebben vooruitstrevende techniek (Tesla s), composiet chassis ( BMW i), maar in godsnaam waarom vaak zo lelijk. Zon BMW i3 maar ook een Renault zoe of Toyota Prius zijn gewoon lelijk. Waarom niet een model Ford focus station of VW Passat station?
Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar na bepaling van het budget kijk ik toch eerst naar wat ik mooi vind
@pablo1971: een Model S is toch bepaald niet lelijk, de Model 3 heeft een raar gevormd dak maar is verder prima gevormd. De Zoe zou ik zelfs als een knap ontwerp omschrijven. Echt lelijk zijn alleen de Prius en de i3.
De Audi A2 was ook zo’n zwart schaap, totdat 10 jaar na de stopzetting…
Het ding heeft de verhoudingen van een daihatsu terios. Dat zegt genoeg. Cognitieve dissonantie begint steeds ernstigere vormen aan te nemen bij sommigen. Alsof ze dit gedrocht van zichzelf mooi moeten vinden, want dat deugt zo lekker. Mèh.
De i3 rex had op mij oprit gestaan als dat ding zo belachelijk duur niet was geweest.
Ik vind hem lelijk, maar het concept is perfect voor wat ik met een auto doe…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).