Ferrari heeft wederom een topjaar achter de rug

Auteur: , 27 Reacties

In 2018 zat er groei in de verkoopaantallen.

Ferrari Portofino

Het is bijzonder dat Ferrari zijn huidige positie nog steeds heeft. Het al oude merk uit Maranello blijkt ieder jaar weer de tongen los te maken. Het blijft toch ook een deel status, iedereen kent Ferrari en weet waarvoor het staat. Of de emotie, want het blijven rasitalianen zonder Duits moederbedrijf boven het hoofd (voor een steeds kleiner wordend Amerikaans deel wel, maar goed). En waar Lamborghini en dergelijken hun verkopen aandikken met SUV’s, is Ferrari nog steeds old school cool. Ok√©, de V8-turbomotoren zijn wel wat minder emozione, maar helpen wel met het bereikbaarder maken van de ‘kleintjes’, te noemen de GTC4Lusso T, Portofino en 488 GTB. Bovendien kan je die motor nu ook met 720 pk krijgen in de 488 Pista. De reguliere GTC4Lusso en de 812 Superfast maken het gamma af.

Flink wat keuze dus, maar nog steeds geen SUV. Betekent het dan dat de Urus een gouden zet was en rivalen Lamborghini en McLaren zo voorbij zoeven? Nee. Beide merken blijven steken op ongeveer de helft van de stijgerende paarden die Ferrari dit jaar heeft gebouwd. Om precies te zijn 9.251 Ferrari’s rolden van de band in 2018. Dat is niet zo’n explosieve stijging als eerdergenoemde merken, maar met 10,2 procent extra toch een goede prestatie. De Nederlandse cijfers gaven al een kleine spoiler voor dit succes. Ook de nieuwe positie van Ferrari in de wereldmarkt is te danken aan het succes van 2018.

Opmerkelijk: zoals eerder gezegd bestaat het gamma van Ferrari voor het grootste deel uit modellen met V8. Toch waren het de V12-modellen waar de stijging het grootst was: 19,6 procent meer dan 2017! De 812 Superfast bleek een groot succes te zijn, maar ook de laatste LaFerrari Aperta’s werden dit jaar uitgeleverd.

Voor zo’n exclusief merk als Ferrari zijn de cijfers indrukwekkend. Wanneer de Ferrari SUV eindelijk komt is niet bekend, maar het doel is om de verkopen met die auto nog verder te boosten. Ferrari als volumemerk, het zou kunnen.



27 reacties

Behalve in de Formule 1, daar hebben ze ruim naast het kampioenschap gegrepen.
@evdw: Daar deden ze het ook beter dan McLaren en Lambo.
Ferrari moet geen SUV gaan maken, daarmee maak je het merk minder sterk.
@dees: ja, net zoals de Cayenne Porsche een stuk minder sterk heeft gemaakt ūüôĄ
@str8six: Porsche is geen Ferrari en Ferrari is geen Porsche.

Ik kan me er ook niks bij voorstellen; SUV Ferrari.
@str8six: tja keuzes, maar porsche heeft hun cashcow wel naar de normale man gebracht, voor 8000 euro koop je nu een tweedehands cayenne, denk niet dat Ferrari zit te wachten op een uitvoering voor de gewone man. Willen vast toch iets exclusiever blijven. En Ferrari is toch al een sterk merk?
Ik vind die portofino echt zo ontzettend mooi… Weet eigenlijk niet waarom, hij klopt gewoon ofzo. Terwijl ik helemaal niets had met die California…
@luckyluck: Ik denk er precies hetzelfde over. Misschien zelfs wel de mooiste in het gamma
@sleurs: nou, dat misschien kun je wel weglaten, de rest kan me gestolen worden.
@luckyluck: idem dito. De proporties zijn precies goed, een laag dak met een niet te steile afloop naar achter, de spitse neus die in 1 lijn overloopt in de iets hogere achterkant, de balans is perfect.

Wat de Portofino echt een ‘class of its own’ maakt is het feit dat je niet kan zien dat het een cabrio is. Toen het eerste lekplaatje naar mij gestuurd werd (een al vaag plaatje die door WhatsApp nog vager werd) dacht ik dat het om een coup√© onder de 488 GTB ging. Door de matige fotokwaliteit zag ik geen sluitnaden, waardoor ik niet doorhad dat het een cabrio, en daardoor de California-opvolger was.

Het is misschien wel de mooiste sportauto uit recente jaren, al is het een close call met de DBS Superleggera. Beide zijn enorm mooi en laten zien dat elk tijdperk zijn toppers en floppers heeft.
@720s: amen, nog 1 toevoeging, hij is open en gesloten mooi en dat zijn er maar weinig
@lekkerlinksrijden: dat was eigenlijk wat ik bedoelde met het niet zien dat het een cabrio is. Bijna elke cabrio, de California T incluis (en dan reken ik auto’s met de motor achterin niet mee, dat is meestal gewoon een stukje plaatwerk wat zo weg kan), hebben soms met de kap open, maar meestal met de kap dicht, een enorme verkwisting van de lijnen. De enige uitzonderingen komen van Mercedes (SL(K)), Volvo (C70), Ferrari (Portofino), Renault (M√©gane Floride) en heel misschien Peugeot (206 CC en 308 CC zijn nog wel ok√©). Cabrio’s met een stoffen dak spannen de kroon, kijk maar naar de Mustang. Ik snap eigenlijk nooit wat men zo mooi vind aan cabrio’s met een stoffen dak. Een Mercedes-Maybach S 650 is √©√©n en al duur plaatwerk en chromen frutsels, maar als het regent mag een lapje stof je hele hachje redden. Huh?
@720s: , *aloude, *ras- Italianen, *steigerende. Een taalfoutje mag best, maar je kan ook overdrijven.
@720s: meh, dit hele tijdperk van Ferrari is m.i. een grote flop en dan met name de modellen die het meest recent uitgebracht zijn. De 599 gto vind ik de laatste echt mooie Ferrari alhoewel de F12 Berlinetta er ook mag zijn.
@str8six: Vreemd, die twee vind ik juist helemaal niets.

De Superfast vind ik daarentegen fantastisch.
@karaya: o de Superfast vind ik juist de lelijkste Ferrari in jaren! Zo zie je maar weer hoe smaken verschillen, gelukkig :)
@720s: ja dit ja
@720s: de 911/991 is ook erg geil.
Als ze straks een SUV maken steken ze nog Maserati en Alfa Romeo voorbij!!

Bijzonder knap wat ze doen!
@cloverleaf: en kruipt Italie uit de recessie.
@720s: “want het blijven rasitalianen met geen Duits moederbedrijf boven het hoofd (deels Amerikaans wel, maar goed). ”

Eerder Nederlands, maar goed…

In October 2014 Fiat Chrysler Automobiles N.V. (FCA) announced its intentions to separate Ferrari S.p.A. from FCA; as of the announcement FCA owned 90% of Ferrari.[7][8][9] The separation began in October 2015 with a restructuring that established Ferrari N.V. (a company incorporated in the Netherlands) as the new holding company of the Ferrari group and the subsequent sale by FCA of 10% of the shares in an IPO and concurrent listing of common shares on the New York Stock Exchange.[10] Through the remaining steps of the separation, FCA’s interest in Ferrari’s business was distributed to shareholders of FCA, with 10% continuing to be owned by Piero Ferrari.[11] The spin-off was completed on 3 January 2016.[10]
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ferrari
@rollingstoned: tsja, ik vind dat moeilijk. Zonder FCA zou Ferrari geen grote geldinjectie gehad hebben, hoe lang geleden dat ook is. Bovendien is tot en met het overlijden van Marchionne hij bij beide bedrijven CEO geweest, er zal dus sowieso een vorm van coöperatie geweest zijn tot medio 2018. Ik snap je punt, maar er is sowieso nog FCA-invloed bij Ferrari. Dat weet ik bijna zeker. Trouwens, ik zal de taalerror die je noemde ook even aanpassen ;)
Heeft de Coltrui goed gedaan in zijn laatste jaar.
Sinds de komst van de Turbomotoren doet Ferrari mij helemaal los niks meer, de 812 en GTC4L blijven wel lekker ook al is het uiterlijk wat minder.
Meechandise is 90% van de omzet!
@ghost: voor de merchandise moet wel op iets begeerlijks te grondslag liggen. Het schijnt dat de merchandise cijfers van Dacia wat tegenvielen…
Ik lees liever dat het goed gaat met de normale merken, het is een slecht teken dat steeds minder mensen een normake aagen kunnen betalen (zeker nieuw particulier), maar dat er wel steeds meer superdeluxe wagens worden verkocht. De verschillen worden enkel groter. De rijken worden rijker, en wij mogen arbeiten voor een 2ehands fiesta…
Als je de vele YouTubers en vloggers zo bezig ziet , zou men geloven dat Mac en Lambo de betere verkopen hebben. Vermoedelijk worden Ferrari’s door een ander soort publiek gekocht. Waar zit het verschil?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).