• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hagelnieuwe Buick verkocht voor 200K euro’s

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 16 februari 2019 om 16:02 – 40 Reacties

Afbeelding Hagelnieuwe Buick verkocht voor 200K euro’sAfbeelding Hagelnieuwe Buick verkocht voor 200K euro’sAfbeelding Hagelnieuwe Buick verkocht voor 200K euro’sAfbeelding Hagelnieuwe Buick verkocht voor 200K euro’sAfbeelding Hagelnieuwe Buick verkocht voor 200K euro’sAfbeelding Hagelnieuwe Buick verkocht voor 200K euro’sAfbeelding Hagelnieuwe Buick verkocht voor 200K euro’sAfbeelding Hagelnieuwe Buick verkocht voor 200K euro’s

Hagelnieuwe Buick verkocht voor 200K euro's
Voor iedere eigenaar van een auto die ook maar een klein beetje zeldzaam is: we hopen dat je hem netjes hebt bewaard.

Tegenwoordig maakt Buick vrijwel alleen nog maar gerebadgede Opels, maar halverwege de jaren ’80 was dit wel anders. Sterker: de autofabrikant kreeg destijds het doel de krachtigste sedan binnen het volledige gamma van General Motors (GM) te maken. Buick besloot zijn Grand National als basis te gebruiken voor de uiteindelijke GNX, die in een gelimiteerde oplage van slechts 500 exemplaren werd gebouwd. Het allerlaatste exemplaar van de zeer fraaie GNX is recentelijk voor 220.000 dollar verkocht.

Opmerkelijk is dat dit niet #500 is, maar #547. Nadat Buick alle vijfhonderd stuks de wereld in had geschoten, bleek de vraag groter te zijn dan het aanbod. GM had daar op dat moment geen trek meer in en besloot een andere partij, ASC/McLaren, nog eens 47 exemplaren te laten produceren. Hoewel het de bedoeling was dat GM de eerste en laatste van deze serie in handen kreeg, gebeurde dit uiteindelijk niet.

In plaats daarvan vertrok #547 naar een doodgewone dealer in de Verenigde Staten. De laatste exemplaren van de auto waren aanvankelijk niet erg in trek. Omdat de enkele dealers die een exemplaar hadden op de hoogte waren van de vraag naar de GNX, plakten zij enorme prijskaartjes op de wagens. Toen de overgebleven GNX’en na verloop van tijd niet werden verkocht en de prijzen werden bijgesteld, sloeg de eerste eigenaar van dit exemplaar zijn slag. De man ontdekte echter pas dat hij het allerlaatste exemplaar in handen had, toen GM hem ineens begon te bombarderen met krankzinnige aanbiedingen. Hij weigerde toe te geven en behield zijn auto, daar ook hij het (financieel) potentieel inmiddels zag. Hoewel de eigenaar drie jaar geleden nog de mogelijkheid kreeg de auto voor een torenhoog bedrag te verkopen, besloot hij recentelijk pas afscheid te nemen van zijn GNX. Op een veiling in de Verenigde Staten werd de auto verkocht voor 220.000 dollar, omgerekend 194.000 euro.

De Buick GNX was ten opzichte van het basismodel een absolute muscle car. Om het doel van General Motors te realiseren werd het vermogen van de krachtbron opgewaardeerd naar 280 pk en bijna 500 Nm. Buick was echter voorzichtig geweest met zijn prestatiecijfers; in werkelijkheid produceerde de motor ruim 300 pk en zelfs 570 Nm. Het extra vermogen was te danken aan een nieuwe T-3 turbo van Garrett, een inlaatpijp met keramische coating en een betere intercooler. In minder dan vijf seconden snelt het apparaat naar de 100 km/u.

Ook interessant!

  • Iemand betaalde 3,2 miljoen euro voor een doodgewone Corvette
    Iemand betaalde 3,2 miljoen euro voor een doodgewone Corvette
  • Video: tel alle verkeersovertredingen
  • Wordt deze Burton wél verkocht?
  • Het Nederlandse Burton toch niet verkocht

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

buick, geld, Klassiekers, veiling

Vorig bericht: « Ferrari is van plan Leclerc te benadelen
Volgend bericht: Miljoenenhuis in Utrecht heeft 27 meter lange garage »

Lees Interacties

Reacties

  1. toyotafortuner zegt

    16 februari 2019 om 16:06

    Er mist nog eigenlijk een special van deze bijzonder gave wagen. Kan ik hierbij een verzoeknummertje doen aan onze @willeme?

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      16 februari 2019 om 16:21

      @toyotafortuner: verzoeknummertjes zijn altijd welkom. Heel erg graag zelfs :-).

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        16 februari 2019 om 16:23

        @willeme: In dat geval, Escort RS Cosworth, E Kadett GSI, Audi Sport quattro, Ferrati F50, moet ik nog doorgaan? :p ???

        Login om te reageren
        • willeme zegt

          16 februari 2019 om 16:39

          @dutchdriftking:

          Audi Sport quattro:
          https://www.autoblog.nl/nieuws/klassieker-audi-sport-quattro-91948

          Ferrari F50:
          https://www.autoblog.nl/nieuws/klassieker-ferrari-f50-gt-91408

          Ford Escort RS Cossi is al een paar keer benoemd, maar nog wel een keertje. Opel Kadett GSI is te briljant om niet te doen ;-)

          Login om te reageren
          • Dutchdriftking zegt

            16 februari 2019 om 16:50

            @willeme: Schande dat ik die artikelen alweer vergeten ben. Snel weer lezen!

            Login om te reageren
          • lincoln zegt

            16 februari 2019 om 16:52

            @willeme:

            Oldsmobile Cutlass ..
            Renault Fuego ..
            Detroit Electric ..
            Imperial ..
            Minerva ..
            Graf und Stift ..

            Login om te reageren
            • pomoek zegt

              16 februari 2019 om 17:15

              @lincoln: Speciaal voor jou vent: Lincoln Continental Mark IV

              Login om te reageren
            • pomoek zegt

              16 februari 2019 om 17:18

              @lincoln: ik heb je ook een vriendschapsverzoek gestuurd!

              Login om te reageren
            • Dizono zegt

              16 februari 2019 om 17:47

              @lincoln: Ok, niet superuitgebreid, maar toch..

              Detroit Electric:
              https://www.groen7.nl/oma-duck-was-heuse-ev-trendsetter-maak-kennis-met-de-detroit-electric/

              Renault Fuego:
              https://www.autoblog.nl/nieuws/waarom-is-de-renault-fuego-nog-geen-klassieker-86093

              Wil ik daar voor @willeme nog wel wat aan toevoegen:
              -Vauxhall Chevette HSV
              -Studebaker Avanti
              -Honda Insight (1e gen)
              -Alfa Romeo GTV/Spider 916

              Login om te reageren
              • lincoln zegt

                17 februari 2019 om 06:47

                @dizono:

                Dank u ..

      • jaapiyo zegt

        16 februari 2019 om 16:29

        @willeme: BMW E9.

        Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        16 februari 2019 om 17:03

        @willeme: Chevrolet COPO cars.

        Login om te reageren
      • smoked zegt

        16 februari 2019 om 18:35

        @willeme: BMW Individual projecten, Audi Exclusive projecten.

        Login om te reageren
      • erwinlagcher1977 zegt

        16 februari 2019 om 18:47

        @willeme: als we toch bezig zijn. De Lexus gs300 ?

        Login om te reageren
      • sezz zegt

        16 februari 2019 om 19:14

        @willeme: De Mitsubishi Starion, deze vergeten icoon verdient het ook om belicht te worden.

        Login om te reageren
      • jeroenwz zegt

        16 februari 2019 om 19:29

        @willeme: Fiat Ritmo Abarth 125/130, Tatra 603/613, Renault 21 (geleverd met twee wielbases, motoren in lengterichting en dwars), Nissan Sunny GTR, Prince/Nissan Skyline, Volvo 262C

        Login om te reageren
        • stephane8200 zegt

          16 februari 2019 om 21:40

          @jeroenwz: Skyline en Sunny zijn volgens mij al aan bod gekomen. Kan het zo snel niet zoeken op mijn telefoon.

          Login om te reageren
        • Dizono zegt

          16 februari 2019 om 23:59

          @jeroenwz: 21 was er met vier wielbasis, motor dwars en in de lengte maakte inderdaad uit, maar ook had de Nevada (break) een langere wielbasis, dus 2×2 is 4…

          Login om te reageren
      • dondeboer zegt

        16 februari 2019 om 22:26

        @willeme: Daihatsu Charade GTti :)

        Login om te reageren
      • tenaci zegt

        17 februari 2019 om 08:03

        @willeme: nou ik ben het wel met @toyotafortuner eens, deze ‘Nattie’ verdient wel een special. Een apart stukje Amerikaanse zescilinder geschiedenis met links naar de GMC Typhoon en Cyclone.

        Login om te reageren
    • ghost zegt

      16 februari 2019 om 16:24

      @toyotafortuner: helemaal met je eens, je bent me voor! In NL lang niet zo bekend en gewild als in de VS.

      Login om te reageren
    • stephane8200 zegt

      16 februari 2019 om 21:39

      @toyotafortuner: hier een Engelse variant op Jalopnik: https://jalopnik.com/buick-gnx-274485

      Login om te reageren
    • tinustakel zegt

      17 februari 2019 om 08:44

      @toyotafortuner: https://www.autoblog.nl/archive/2008/07/20/klassieker-buick-grand-national

      Login om te reageren
  2. sanderz28 zegt

    16 februari 2019 om 16:10

    Bazenbak

    Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    16 februari 2019 om 16:21

    Niet mooi. Wel heel gaaf.

    Login om te reageren
  4. ghost zegt

    16 februari 2019 om 16:23

    Als ik de titel lees denk ik: Woow!

    Dan zie ik dat het een GNX is, dan denk ik; Hagelnieuw?

    Dan valt het nog mee relatief gezien.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      16 februari 2019 om 16:53

      @ghost:

      Joh .. denk je dat ..

      Login om te reageren
      • ghost zegt

        16 februari 2019 om 17:01

        @lincoln: ja..

        Login om te reageren
  5. E34M5Touring zegt

    16 februari 2019 om 17:01

    Geweldig spul! De ‘mindere’ Grand National heb je al vanaf 10k USd. Een toppertje kost je een keer 25k. Met wat basic upgrades ga je dan ook ver over de 300pk en heb je eigenlijk dezelfde auto.
    Echt een ongelofelijk sinistere bak, knappe sound ook met een sportpijp.

    Login om te reageren
  6. gandini zegt

    16 februari 2019 om 17:44

    Waarschijnlijk had hij er nog meer voor ontvangen als hij de woorden “Fast and Furious” had gebruikt.

    Login om te reageren
  7. mpgc zegt

    16 februari 2019 om 17:51

    De Buick GNX is inderdaad een mooi onderwerp voor een verhaal. Net als dik tien jaar later de Impala SS is het feit dat deze auto’s door GM gebouwd zijn al bijzonder in een tijd dat dat niet voor de hand lag. Een artikel over de Capri RS 2600/3100 of de 924 Carrera GT zou ook wel mooi zijn ?

    Login om te reageren
  8. sezz zegt

    16 februari 2019 om 19:00

    570 Nm met 300 pk hoe kregen ze dat voor elkaar?

    Login om te reageren
    • emping zegt

      17 februari 2019 om 08:51

      @sezz: Het extra vermogen was te danken aan een nieuwe T-3 turbo van Garrett, een inlaatpijp met keramische coating en een betere intercooler. Staat gewoon in de tekst

      Login om te reageren
      • sezz zegt

        17 februari 2019 om 13:41

        @emping: Staat niet in de tekst hoe men zo’n hoog koppel verkreeg door een motor met een verhoudingsgewijs laag vermogen. Als je misschien meer kennis van zaken zou hebben had je me dat uit kunnen leggen, tenzij je dit niet zo bijzonder vindt. Verzoek je dan echter een lijst met voertuigen op te sommen met identieke cijfers, let wel hedendaagse, waarbij ik je volledig de vrije hand geef om je beperkte sarcasm skills naar believen toe te passen.

        Login om te reageren
        • boomhauwer zegt

          17 februari 2019 om 20:27

          @sezz: door een turbo toe te voegen krijg je een hoger koppel. Mijn 160pk dieseltje heeft ook 440nm koppel.

          Login om te reageren
  9. autodrome zegt

    17 februari 2019 om 02:14

    Diie koets is.echt eem koetss, wat een lelijk ding zeg …

    Login om te reageren
  10. tenaci zegt

    17 februari 2019 om 08:07

    Ik heb echt een zwak voor de Grand National. Tegen de gevestigde orde in ging Buick met een zescilinder aan de slag en zette daarmee iets heel indrukwekkends neer. Deze wagens kennen een kleine schare maar zeer trouwe fans. In een van de afleveringen van Fastest Car van Netflix komt er een voorbij. Zeer sympathieke eigenaar die veel voor z’n ‘Nattie’ over heeft.

    Login om te reageren
  11. emping zegt

    17 februari 2019 om 08:52

    Blijft een stoere bak.

    Login om te reageren
  12. E550 zegt

    17 februari 2019 om 11:15

    https://bringatrailer.com/listing/2003-bmw-540i-45/

    Deze valt ook wel in de categorie “holyshit”. $54,500 voor een 5-serie E39. Geen M5, maar een 540i met M-pakket.

    Login om te reageren
  13. cossiekiller zegt

    18 februari 2019 om 12:23

    De GNX wordt altijd in één adem met de Syclone genoemd. Het is wel een ander motorblok en is voorwielaangedreven ipv awd. Wel straf dat ze daarmee aan een 4,7sec tijd van 0-60mph kwamen .

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North