We presenteerden deze lijst al eens in 2013, maar ondertussen zijn er een hoop nieuwe concept-auto’s gemaakt die we niet meer gaan zien. Dit zijn de 12 gaafste voorbeelden.
In vijf jaar tijd kan er een hoop veranderen, ook in de autowereld. Er komen steeds nieuwe modellen bij die steeds verder van het ‘oude ideaalbeeld’ afwijken, maar goed. Er zijn ook een paar auto’s bijgekomen die gewoon in productie hadden moeten gaan: ieder voor zijn eigen redenen.
De tijdspanne is 2013 tot en met 2017. Suggesties zijn welkom, maar om ‘jullie hebben de gaafste gemist!’ te voorkomen: we behandelen alleen auto’s waar tot op het heden geen productieplannen voor zijn. Daarom zijn ook de auto’s uit 2018 niet inbegrepen, want de meesten daarvan zijn nog niet definitief doodgegooid. Een Peugeot e-Legend bijvoorbeeld: retegaaf en vrij ver weg, maar Peugeot heeft de mogelijkheid om hem te bouwen niet uitgesloten.
Lamborghini Asterion LPI910-4 – 2014
Toen er werd aangekondigd dat Lamborghini een nieuwe Espada wilde, maar dan als vierdeurs coupé, kwam dit lijstje tot stand. Want naast de retegave Estoque die al in deel 1 stond, was er deze Asterion. Lamborghini staat bekend om retesnelle V12-aangedreven supercars, het enige merk waar de instapper een V10 heeft en het populairste model een vrij Audi-esque SUV is. Waar Lamborghini in het verleden echter om bekend stond: de Miura. Een auto met een V12 in het midden. Lamborghini stak het ontwerp van de Miura in 2014 in een nieuw jasje. De motor was geen V12, maar een V10 van de Huracán. Om deze verkleining te rechtvaardigen werd er een hybridesysteem toegevoegd waardoor de Asterion zo’n 910 pk had. Dat is meer dan de Porsche 918 Spyder en komt dicht in de buurt bij de LaFerrari en de McLaren P1. in een vierzits coupé! Er was helaas toch geen ruimte voor deze auto in het arsenaal van Lamborghini. Eeuwig zonde.
VW Golf R400 – 2014
Deze hebben we al een keer behandeld in ons artikel over snelle concept-Golfjes, maar deze moet er toch nog even een keer in. 400 pk uit een 2.0 TFSI motor zou zelfs nu vrij veel zijn, deze auto deed het al in 2014. Genekt vanwege dieselgate en dat is nogmaals zeer jammer.
VW XL-Sport – 2014
De Volkswagen XL1 is de afgelopen weken een aantal keer belicht, als occasion in buitenland en Nederland en als één van de duurste Volkswagens op Nederlands kenteken. Het kleine hybrideautootje blijkt waardevast te zijn. Om zuinigheid te benadrukken is de auto vederlicht en enorm aerodynamisch. Daarom komt de auto nog redelijk vooruit met een tweecilinder TDI-brommertje. Toen VAG het motormerk Ducati overnam, leek het hen een goed idee om de XL1 als basis te gebruiken voor de XL-Sport. Deze matblauwe sportwagen kreeg dikkere velgen en dikkere bumpers mee, samen met een uitschuifspoiler. Maar de motor is de grootste verandering: het V2-motorfietsblok uit de 1199 Superleggera zorgde ervoor dat deze 795 kg zware auto zo’n 200 pk mobiliseerde. Gaaf! Maar wederom vanwege dieselgate was er geen ruimte voor een XL-Sport. Jammer.
Audi Prologue Avant – 2015
Op een bepaalde manier rijdt deze auto rond als Audi A8. De auto gaf namelijk inspiratie voor de nieuwe designtaal die debuteerde op Audi’s grootste. Toch was de Prologue Avant net even iets strakker en bovenal een stationwagon. Nou weten we de mening van ondergetekende over stationwagons en is dat dus geen objectief pluspunt, maar waarom eigenlijk niet? Een A8-stationwagon zou een hele nieuwe niche uitvinden, die van überluxe pakezels. Als die er dan ook nog uitziet als de Prologue Avant, mag die helemaal komen. Maar daar was Audi het helaas niet mee eens.
Buick Avista – 2016
Een merk met een grote geschiedenis wat is uitgegroeid tot een Amerikaanse Opel-kloon. Vanwege de verkoop aan PSA is het daarom onduidelijk hoe het verder gaat met Buick. Suggestie vanuit Autoblog: bouw deze Avista. Wat een mooie coupé! Alle lijnen kloppen en met de juiste motor kan dit een hele toffe auto worden. GM is het met ons oneens en bouwt de Avista niet.
DS E-Tense – 2016
De naam E-Tense wordt nu gebruikt voor (half-)elektrische DS-modellen. Klinkt best stoer: daarom paste de naam zo goed bij deze blubberdikke concept. Het design is vrij gewaagd, maar kijk maar eens hoeveel van deze ontwerp-foefjes gewoon terug te vinden zijn op de DS 7. Dan ineens zou dit een gaaf coupébroertje zijn voor de reeds geproduceerde SUV. De E-Tense is helaas zo dood als een pier. Mogen we dan in ieder geval de groene lakkleur wel op productieauto’s zien?
Opel GT – 2016
Het nieuwe Opel is een beetje vlees noch vis. In een wereld van gewaagde PSA-modellen is Opel de ‘nou, doe maar normaal’. Kijk maar naar de middelgrote SUV’s: de C5 Aircross is heel erg Citroën, de Peugeot 3008 krijgt een vrij gewaagd design mee en toch lukt het hun om de DS 7 nóg extremer te maken. De Opel Grandland X past daar nog tussen als de auto die precies hetzelfde doet als zijn broers, maar dan recht-toe-recht-aan, niet echt gedurfd. Stel dat Opel daarom zijn ‘cool’ verliest, dan biedt een concept van een paar jaar geleden soelaas. De kleine GT kan licht zijn om een grote motor te voorkomen en dat er behoefte is aan retro-achtige kleine sportwagens moge duidelijk zijn. Denk de rode voorbanden even weg en de auto is nog vrij productierijp ook. Doe het gewoon, Opel!
Infiniti Prototype 9 – 2017
Laten we eerlijk zijn: deze auto zit zo ver van het productiestadium af voor alle redenen die je maar kunt bedenken. Maar laten we nog eerlijker zijn: hoe cool zijn het zijn als deze auto wél in productie was gegaan? Dat je gewoon een dealer binnen kon lopen en naar buiten kon komen met een auto die precies lijkt op een open wheeler uit de jaren ’40. Uit de tijd van de Mercedes W154, waar deze Prototype 9 ook wel op lijkt. De aandrijflijn is elektrisch en zal deze lichtgewicht koets als een echte silberpfeile vooruit kunnen laten schieten. Of je zet hem in je garage en je kijkt er naar. Want wat is hij mooi! Het is misschien de meest kansloze concept uit de afgelopen 20 jaar, bovendien is het merk achter dit meesterwerk, Infiniti, een merk dat verder weinig te maken heeft met Mercedes-heritage. Al dat maakt deze retro-racer juist zo geniaal. Bij de meeste ontwerpstudio’s krijg je bij het tekenen van zo’n auto gelijk de zak. Bij Infiniti dus niet, daar mag je lekker gek doen. Het vertaalt zich niet in interessante noch goed verkopende auto’s in Nederland, maar het is toch een leuk project. Over die tijdsspanne van 20 jaar gesproken: er is bijna nooit zoveel lef getoond als dit in die tijd. Dat moet je toch kunnen waarderen.
Maybach Vision 6 Cabrio – 2017
Maybach leeft weer en dat is goed en slecht nieuws. Goed nieuws omdat het luxe merk van Mercedes een tweede kans verdient. Slecht nieuws omdat het nu een label is. De topmodellen van Mercedes hangen tegen een nogal kitscherige rand aan. Maybach moet gewoon zelfstandige, statige, überluxe auto’s bouwen. Kijkend naar de Vision 6 Concept weten ze dat zelf ook. Of die zes dan voor zes meter of zes liter staat, moeten ze zelf weten. Maar dit is het summum van luxe.
Peugeot Instinct – 2017
Delen van deze auto vinden we terug in de nieuwe 508, zoals de achterlichten en de ‘slagtanden’ aan de voorkant. Maar de shooting brake-achtige vorm en de insteek om van deze auto een rasechte sportwagen te maken, is er nog niet. Het zou, op basis van de aankomende 308, een soort RCZ 2.0 kunnen worden. Please, Peugeot?
Renault ZOE e-Sport – 2017
Dat Renault op het gebied van hot hatches goed weet wat ze doen, bewijst deze sportieve ZOE. Zoals de ZOE nu in de showroom staat is het een grappige auto, maar termen als ‘mooi’, ‘sportief’ en ‘rijdynamiek’ worden niet vaak in één adem genoemd met de elektrische hatchback. Maar elektrisch rijden is helemaal hip, dus moest Renault iets leuks verzinnen. Ze pakten de elektrische aandrijflijn en zette er een verbrede ZOE-koets op. Het resulteert in een auto die niet veel groter is dan een Clio, met 463 pk en 640 Nm koppel. Ook een 0-100 tijd van 3,2 seconden is voor een hot hatch duizelingwekkend. Zo extreem durfde Renault het nog niet aan. Was leuk geweest, maar het was toch ietsje te gek.
Subaru Viziv STi – 2018
Toch nog eentje uit 2018 er bij in, Subaru heeft deze auto namelijk al de das om gedaan. De Viziv zou een dikke revanche zijn voor Subaru. Het merk met de pleiaden van de huidige tijd is lang niet meer zo legendarisch als het was. Ja oké, ze maken nog dikke analoge sedans zoals ze deden, maar vooral de nieuwe Forester, Ascent, Levorg, Impreza hatchback en Outback moeten het merk vertegenwoordigen. In Nederland valt men niet meer voor deze auto’s. Hun USP’s zijn vierwielaandrijving en boxermotoren. Dat klinkt als een sportieve ondertoon, maar met minder dan 200 pk trek je geen klinkers uit de straat. Het gesukkel met de namen is ook apart, de Impreza WRX STi van weleer is nu de STi Sedan. Omdat Impreza nu een ‘saaie’ hatchback is. De Viziv STi wil aantonen waar Subaru heen gaat. Strakke wagens die dat sportieve weer terug moeten brengen. Kansloos voor onze kant van de oceaan, maar als deze Viziv in productie was gegaan, dan had Subaru in ieder geval weer een deel van hun coolheid terug.
viezefreddyw zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
jules713 zegt
@viezefreddyw: inderdaad! Dus had die Asterion dan ook een middenmotor, of…?
viezefreddyw zegt
@jules713: Ja, was een middenmotor.
f31bmw320d zegt
@720s: 3.0 CSL concept van BMW had er ook wel tussen gepast toch?
vincent1984 zegt
@f31bmw320d: 100%
Loek zegt
@f31bmw320d: daar heb ik over zitten twijfelen. Ik vind hem zelf tegenvallen (ja hij is mooi, maar miste die wow-factor voor mij). Maar ik moet eerlijk zeggen dat hij geweldig verjaart.
rickross zegt
Als er één auto is die ik graag geproduceerd zie worden is het de lamborghini estoque, prachtig ding. Helaas is het een Urus geworden :/
autoblogger zegt
@rickross: de estoque stond in het eerste deel van dit artikel!
Turbo S zegt
Ik vind die Peugeot wel gaaf. Beetje een poor mans FF of GTC4Lusso.
tiee zegt
Cadillac Ciel
viezefreddyw zegt
@tiee: Jaaaa. Dat ding vind ik zo gaaf! Was tof geweest als hij echt op de markt kwam.
corvc6zo6 zegt
als voor mij geld geen probleem is, zou ik de Maybach vision 6 cabrio gewoon bij een koetsmaker na laten maken op basis van een sl65 amg
pier zegt
Die Maybach en Peugeot zijn echt geweldig, verliefd man!
Jochempie zegt
“Een A8-stationwagon zou een hele nieuwe niche uitvinden, die van überluxe pakezels.” Dat was niet de eerste poging. Zie: https://www.autoblog.nl/nieuws/audi-avantissimo-vergeten-concept-2001-82502 vieze geile porneau-station waar het je nooit gaat lukken je vriendin te bezwangeren omdat je je zaad maar op die witte porneaustoelen blijft spuiten.
str8six zegt
@Jochempie: overdrijven, jij kan het!
jpoers zegt
@Jochempie: de Skoda superb, mist alleen het Premium badggeee
Jochempie zegt
“bovendien is het merk achter dit meesterwerk, Infiniti, een merk dat verder weinig te maken heeft met Mercedes-heritage.” Ehm nou ja, behalve dat een Q30 letterlijk een A-klasse onderhuids is, een een QX30 een GLA-klasse.
autoblogger zegt
@jochempie: met de nadruk op Mercedes-heritage:)
Jochempie zegt
@autoblogger: Ja nou, die A-klase en die GLA-klasse hebben mooi ook zo’n ster op de neus als een paar decennia geleden! Oké ik ben uitgeluld.
Loek zegt
@jochempie: ik snap wat je bedoelt maar dan zou het logischer zijn als Infiniti dit concept aanlevert en Mercedes hun logo erop plakt. Dat Infiniti twee jaar geleden een A-Klasse pakte en een andere badge erover gooide betekent niet dat de beide merken al zo lang als de Silberpfeile bestaat een gelukkig huwelijk hebben ;)
henkhupelschoten zegt
Opel Monza?
mauricerma zegt
Cadillac sixteen
Peugeot 908 RC
Jochempie zegt
@mauricerma: Die 908 vond ik een absoluut plaatje bij z’n onthulling, maar ik vind ‘m heel slecht oud worden..
mauricerma zegt
@Jochempie: eens, ik vond die peugeot RC supercar auto gaver, weet alleen de officiele naam niet. Dat ding met die speelkaarten op de zijkant net voor het portier.
galverink zegt
@mauricerma: RC Pique en RC Carreaux
autoblogger zegt
@mauricerma: de sixteen stond in het eerste deel van dit artikel;)
mauricerma zegt
@autoblogger: oh oeps, niet gezien
Loek zegt
@mauricerma: allebei zijn gaaf maar ik heb een tijdsspanne van 2013 tot en met 2017 aangehouden. Deel 1 van het artikel heeft als het goed is alles daarvoor al meegepakt ;)
nononsense zegt
Die Nissan IDx vond ik een mooie conceptcar. De Peugeot e-legend heeft daar ook wel wat van weg
w0o0dy zegt
Deze… En wie weet nog welk merk?
https://img-ik.cars.co.za/images/2016/9/Renault-Trezor-Concept/tr:n-news_500x/Renault-Trezor_Concept-2016-1280-06.jpg
Loek zegt
@w0o0dy: stond ook hoog op de lijst der eervolle vermeldingen! Maar die rode voorruit…. het verknalt het hele ontwerp vind ik.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@720s: Hier, het origineel… En zonder rode voorruit ;) https://goo.gl/images/i3XZQD
Corrado16v zegt
@w0o0dy: Er staat zeg maar Renault in de Url. Dus ik gok DAF.
Edge zegt
“Om deze verkleining te rechtvaardigen werd er een hybridesysteem toegevoegd waardoor de Asterion zo’n 910 pk had. Dat is meer dan de LaFerrari, McLaren P1 én de 918 Spyder, in een vierzits coupé! ”
Wacht even, zowel de LaFerrari als de McLaren P1 hebben toch meer pk? De P1 had er 916 en de LaFerrari had 963pk.
Verder zou ik graag de Toyota FT1, Saab Aero X en Mazda RX Vision aandragen
Loek zegt
@edge: kleine verrekening idd. Ik zat te denken aan 863 pk. Is inmiddels gefixt! De P1 heeft in principe 903 pk, met de hybride meuk eraan vast 916. Wist ik niet, ook gefixt dus.
De FT1 zal uitmonden in de nieuwe Supra, ook de RX Vision staat volgens mij nog op de planning voor Mazda. De SAAB Aero-X is van vorig decennium, dus die past niet in onze tijdsspanne ;)
nopetrolnofun zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
menaz zegt
Skoda Tudor
Volkswagen Nardo
Audi TT Sportback
trbn zegt
Lamborghini Estoque
JamesBond007 zegt
@trbn: precies die! Wat een super gave machine is dat zeg. Na 5? jaar ziet dat ding er nog steeds heel modern uit.
JamesBond007 zegt
@jamesbond007: edit: 10 jaar… ?
str8six zegt
Ford Bronco Concept ‘04
stephane8200 zegt
Oldskool, maar zo’n Peugeot Oxia is ook niet te versmaden als we toch dit onderwerp aansnijden.
vpowert zegt
En de Renault Twin’Run ook graag! Want: V6 waar ga je met dat Renaultje heen? Had de spirituele opvolger van de Clio V6 kunnen zijn.
https://www.autoblog.nl/nieuws/renault-twinrun-320-pk-en-950-kg-in-een-stadswagen-59244
vpowert zegt
En de MINI Superleggera Concept komt er ook nooit meer. Terwijl die toch heel tof was, leuker zelfs dan de nieuwe Z4 als je mij vraagt.
https://www.autoblog.nl/nieuws/mini-wil-de-superleggera-in-2019-uitbrengen-78628
rollingstoned zegt
Ik zie hier 3 gemiste kansen…
Alfa Romeo 2uettottanta
https://goo.gl/images/J5BbbP
Alfa Romeo Disco Volante
https://goo.gl/images/w1i9zC
Alfa Romeo Giulia Coupe
https://goo.gl/images/ak1EX1
gtke zegt
De alfa gt cabrio was ook een miste kans. Veel mooier als de brera spider
87tb zegt
Die nieuwe Mazda RX? Die is volgensmij ook behoorlijk in de diepvries gestopt maar oh wat een bak.
jpoers zegt
Ik mis de Honda Urban EV. Of staat die stiekem toch ergens nog op een productielijstje???
rollingstoned zegt
@jpoers: die gaat begin 2019 in productie.
jpoers zegt
@rollingstoned: ik had alleen begrepen dat de naam Urban in productie ging en dat het weer zo’n domme suv is. Komt die ook naar Europa?
rollingstoned zegt
@jpoers:
Honda Urban EV due in 2019 with few changes
Honda’s first electric car for the European market is a retro-styled city vehicle that’s shorter than the Jazz.
Order books for Honda’s well-received Urban EV will open early next year, ahead of production starting later in 2019.
A concept version hinting at the production model was displayed at the Frankfurt motor show in September last year, and is also being shown at the Geneva motor show. The final production version is due to be revealed in Geneva next year.
The concept was so popular that Honda will make very few changes to the final car’s design. Inside, the major changes will be the switch to five seats from four and the adoption of more conventional switchgear.
Speaking about opening order books in Britain, Honda UK boss Dave Hodgetts said it expected the model to do “very well”. He added that it will “test people’s real attitude towards the car”, beyond just liking the look of it.
https://www.autocar.co.uk/car-news/motor-shows-tokyo-motor-show/honda-urban-ev-due-2019-few-changes
potver7 zegt
De Cadillac Sixteen uit 2003!
Hubert zegt
Op de Audi Proloque hebben ze Porsche badges geplakt en hij staat nu in de showroom.
tge1 zegt
Ze hadden de Mazda RX-vision moeten uitbrengen. Onbegrijpelijk dat die mist tussen de, verplichte, Volkswagen meuk. De Opel GT in dit lijstje is nu de enige auto waar ik van vind dat die had mogen uitkomen.
tge1 zegt
@tge1: Oh ja, en de Subaru! Gaaf ding.
sralracer zegt
Jaguar cx-75?
zero99 zegt
Audi quattro concept?
sabrerator zegt
Die Maybach schrééuwt gewoon om een enorme V16 in het vooronder.
hight96 zegt
Mazda RX-Vision..
driftkicker zegt
Volvo Concept Coupe