Hè, hè: de eerste dikke Supra is er!

Auteur: , 28 Reacties

Je hoeft nooit lang te wachten met die Japanners.

De Toyota GR Supra is nu eindelijk in Nederland (en de rest van de wereld) verkrijgbaar. Over het algemeen wordt de auto erg goed ontvangen, maar er zijn online iconen die er zo hun twijfels over hebben.

De nieuwe GR Supra zou technisch te veel een BMW zijn, is een veel gehoorde klacht. Wat daar mis mee is, vragen we ons af. In technisch opzicht is de Z4 een puike auto. Ook had men er meer van verwacht qua prestaties, de vorige Supra stond aanzienlijk hoger in de markt gepositioneerd.

Toyota GR Supra TRD (A90) '19

Houdt er rekening mee dat Toyota en verschillende sportdivisies als TRD en Gazoo Racing nog met bijzondere uitvoeringen zullen komen. Vandaag lanceert TRD (Toyota Racing Development) hun eerste blik op de GR Supra. Er was al een concept, dit is de productieversie. Ze hebben zich voornamelijk bezig gehouden met de aerodynamica. De voorspoiler is 14 mm lager dan de gewone voorbumper en wekt daadwerkelijk downforce om de ‘lift’ tegen te gaan bij hoge snelheden.

Toyota GR Supra TRD (A90) '19

De nieuwe GR-sideskirts liggen 4mm lager dan de standaard skirts. Niet alleen zorgt het voor een betere ‘airflow’, maar ook een lager gewicht: ze zijn namelijk gemaakt van koolstofvezel. Bij de deuren vinden we eveneens carbon, ook hier zorgt het voor minder gewicht en een betere geleiding van de lucht. Aan de achterkant treffen we een flinke diffuser aan. Uiteraard mist de obligate carbon spoiler ook niet.

Toyota GR Supra TRD (A90) '19

Het geheel wordt afgemaakt met een setje lichtmetalen velgen. Het is een breedset: achter zijn de velgen (en banden) breder dan aan de voorkant. De velgenset kost in totaal 640.000 yen. De gehele koolstofvezel aerodynamica-kit kost 1.080.000 yen. In totaal dus 1.740.000 yen, omgerekend zo’n 14.200 euro. Motorisch blijft alles vooralsnog bij het oude.



28 reacties

Ik wacht nog op het moment dat een bedrijf als Veilside of soortgelijke, met een complete make over komt voor die afschuwelijke mislukte nosejob op deze auto.
@ghost: Ik vind het neusje eigenlijk best fijn. De hele auto is sowieso fijn.
@dutchdriftking: smaken verschillen maar weer eens te meer.
@ghost: kan iemand niet gewoon een bruggetje in het midden shoppen in kleur van de auto. Ik denk dat dat een wereld van verschil maakt.
@jpoers: zou mooi zijn idd!
@ghost: Ik wacht nog even op de Twin Turbo versie. Was bij de vorige ook degene die je moest hebben.
@ghost: want dan koop je hem wel?
@alcantara: of ik hem koop boeit niet maar nu kopen alleen puristen die wagen, had deze auto leuker geweest, dan hadden meer mensen hem gekocht, geen twijfel aan.
Veel berichten over deze auto. Maar dit is toch een van de lelijkste auto’s van de afgelopen jaren? Eerst had je de Prius. Toen dacht je van ‘dit is de lelijkste auto ooit, erger kan niet’. jawel dat kon wel. De opvolger van de Prius… Maar in Azie blijkt men echt teveel niet ingevroren filet American te eten.
@joeyamg: ik vind hem wel echt mooi. Zeker in het geel. Van de Z4 vind ik de vorige generatie dan weer mooier.
@joeyamg: nee je moet je Yellow Wings behaald hebben om deze auto te snappen!;-)
@joeyamg: mee eens.
Nu zie ik ook waarom ik de Z4 zo lelijk vindt….
Ik kan niet anders concluderen dan dat ik het een afschuwelijk lelijke auto vind. Het enige wat ik mooi vind aan deze auto, is het (Duitse) interieur.
dan f langs ac schitzel en een chipsetje erin
Als ik deze auto zou bezitten dan zou ik heel blij zijn als ik weer achter het stuur zit, want dan zie je de afschuwelijke buitenkant niet
-edit: thanks, is inmiddels gefixt!-

On topic: Dit is toch heerlijk? Ik heb deze kanjer nog neit eens in het echt gezien (en ik woon in centrum Londen) of de tuners zijn er al stuk op aan het gaan.
Ik vond de originele Supra ook niet echt een enorme ‘looker’ in standaard trim, vooral niet met die vuilnisbak wieltjes eronder. Ik kijk bij deze vooral uit aan de hoeveelheid variatie we gaan krijgen.

Voor ieder wat wils, met een BMW motor die nog wel wat paardjes in de reserve heeft staan.
What’s not to love?
Toyota bewijst zich wederom geen dienst met de nieuwe Zupra door nagenoeg de lelijkste neus die ik ooit gezien heb, die van de Italdesign Zerouno, erop te plakken.
Fantastisch eindproduct, dat blok is ook nog eens simpel te tunen, win win
Wederom een heerlijke Toyota. Deze mag van mij zo voor de deur gezet worden.
Nu nog wachten op een mooie Supra van deze generatie.
Wat een afzichtelijk hok is het toch.
€14k voor een beetje carbon en velgen, koekoek
Superleuke kar dit, komt zeker bij me op de shortlist
Leuk, nu alleen nog met Toyota motor!
@baklava: toyota heeft zich over dit blok ontfermt en het is betrouwbaarder dan ooit. Alles wat ze niet beviel hebben ze laten vervangen door bmw. Ik vind het prima. Zolang bmw niet met een z4 coupe komt vind ik het helemaal goed.
Nog steeds niet goed genoeg, versnellingsbak mogen ze ook aanpassen misschien zoiets als een double clutch!
En te weinig power… Het is nu weer over aan de tuner wereld!
Prachtige Toyota met misplaatste techniek. Huzarenstukjes van bepaalde fabrikanten dienen binnenshuis ontwikkeld te worden, vind ik.
Veel kritiek hier op het design. Maar het is wel een vernieuwend design. In ieder geval geen 13 in een dozijn. Dat kan ik wel waarderen. Er is geen auto die er op lijkt, dus saai is ie niet!!
Het kleurtje en de achterspoiler kan hij heel goed hebben, de rest vind ik too much.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).