Het moet leuk smoelen, niet te veel verbruiken en mag niet meer dan 8 mille kosten. We zoeken een hip zuinigheidswonder!
Voor vandaag zijn we op zoek naar een auto voor Lisa. Ze volgt Autoblog al wat langer en normaliter had ze geen advies nodig. Ze reed namelijk met grote tevredenheid in de Volkswagen New Beetle Cabrio 2.0 Automaat. De auto had ze destijds over gekocht van haar overbuurvrouw. Lisa kon de auto overnemen voor een zacht prijsje, mits ze er goed voor zorgen. Dat lukte, want na 8 jaar doet de auto het nog steeds.
Hip zuinighuidswonder ter vervanging van New Beetle
Wel zijn de omstandigheden voor Lisa veranderd. Ze studeert niet meer en werkt ondertussen. De New Beetle is niet een enorme zuipschuit, maar met 1 op 11 houdt het wel op. Daarbij komen er nu wat grotere kosten aan qua onderhoud. Tijd voor Lisa om te zoeken naar iets versers. De New Beetle gaat overigens niet weg, deze wordt door haar broer opgeknapt en ‘fabrieksnieuw’ gemaakt voor de leuke funritjes.
Lisa was al aan het kijken naar een Toyota Aygo of Suzuki Swift. Die auto’s zijn verrassend prijzig, terwijl leuke hatchbacks als de Mini ongeveer net zo duur zijn. Tuurlijk, die hebben dan ietsje meer gelopen en/of zijn wat ouder, maar toch. Ook al is er al een leuke auto in de vorm van de Beetle, de tweede auto hoeft geen rijdende magnetron te zijn. Uiteraard staat een Mini erg hoog op het verlanglijstje, maar is dat een verstandige keuze? En wat zijn de alternatieven? Kortom, Team Autoblog to the rescue!
De wensen en eisen van Lisa voor een hip zuinigheidswonder vind je hieronder:
Huidige auto’s / vorige auto’s | Ford Ka, Volkswagen New Beetle Cabrio |
Koop / lease | Koop |
Budget | Maximaal 8.000 euro, niet hoger. |
Jaarkilometrage | Zo’n 25.000 km denk ik |
Brandstofvoorkeur | Met deze prijzen sowieso benzine |
Reden aanschaf | Beetle zuipt en krijgt kwaaltjes |
Gezinssamenstelling | 2 volwassenen |
Voorkeursmodellen | Mini natuurlijk! |
No-go | Saaie, grote auto’s met een hoog verbruik |
Mini One Pepper 1.6 (R56)
€ 7.750
2011
65.000 km
Uiteraard beginnen we eventjes met de Mini! Je hebt het over een Mini Cooper, maar de meest eenvoudige versie is de Mini One. Deze is ietsje minder sportief aangekleed en heeft een iets tammere motor. In dit geval levert de 1.6 precies 75 pk. Niet echt pittig, maar voor Nederlands verkeer voldoende. Het is even goed opletten op de opties: Mini’s zijn episch kaal tot extreem luxe en alles wat er tussen zit. Check dus even of alles aanwezig is wat je wenst.
Om te rijden is deze generatie geweldig. Net niet zo kart-achtig als de eerste generatie, maar nog altijd bovengemiddeld leuk. Ook de meest eenvoudige versie is leuk om over een klaverblaf te jagen. Sterker nog, dankzij het gebrek aan vermogen ben je constant bezig om zoveel mogelijk snelheid mee te nemen in de bochten. Iets dat erg goed kan. In dit overzicht is de Mini wel aan de oude kant. De afschrijving valt reuze mee, uiteindelijk is iedereen op zoek naar een Mini. Stiekem kan er best wat aan kapot, getuige het Mini Aankoopadvies.
Opel Adam 1.2 Jam
€ 7.755
2013
65.000 km
Alsof je leraar wiskunde met een pikante boekenserie komt van erotische romans. Maar zelfs een wiskunde-leraar heeft vleselijke lusten, bewijst de Opel Adam. Het is namelijk een erg leuke auto. Het design is nog steeds vers. Echt premium is de auto niet, maar laten we eerlijk zijn: de Mini is stiekem ook erg plastiekerig van binnen. Qua rijeigenschappen is de Opel ietsje volwassener dan de Mini. Ze hebben van eeen vrij modaal Punto-platform iets leuks moeten maken.
Het interieur is keurig en de zitpostie is best goed voor elkaar, zelfs bij grotere mensen. Qua motor moet je de 1.2 viercilinder hebben. Niet snel (echt niet), maar het is een soepel motortjes dat redelijk zuinig is en gespeend van turbo’s, filters en andere milieumaatregelen die de motor vroeg of laat de das om doen. In het budget zijn er veel exemplaren te vinden, ook met lagere kilometerstanden. Wel even opletten, veel 1.2’s zijn erg kaal uitgerust. Ook opletten: dit puike Opel Adam aankoopadvies.
Fiat 500S Twin Air (312)
€ 8.000
2014
95.000
De eerste auto waarbij je denkt als het gaat om een Hip zuinigheidswonder. We waren even aan het kijken naar een Abarth 500. Die zijn namelijk zo leuk! Alleen konden we geen goede exemplaren vinden. Wel een alternatief die je kunt vinden in de Yolo-afdeling. De Fiat 500S is een soort tussenstap. Als een Abarth net te veel is, maar een gewone Fiat 500 te braaf. De Fiat 500S heeft lekker wat power en smoelt goed.
Wel is het handig om te weten dat deze auto meer A-segment dan B-segment is. Dus qua comfort is het wel ietsje Spartaanser. Het is onderdeel van de fun van de auto, maar houdt het even in het achterhoofd. Uitrusting is vaak bovengemiddeld goed voor elkaar bij de 500S. Ook heb je in het budget wat keuze tussen verschillende exemplaren. Uiteraard hebben we ook een Fiat 500 aankoopadvies voor je om te zien waar je allemaal op moet letten.
Audi A1 1.2 TFSI Attraction (8X)
€ 7.950
2011
125.000 km
De meest zakelijke van het stel. De Audi A1 probeert fun uit te stralen, maar dat maakt ‘ie niet helemaal waar. Het is vooral een Audi, maar dan wat kleiner. Het interieur is zeer keurig met mooie materialen, fijne stoelen en een puike zitpositie. Dat niet alleen, alles voelt mooi en hoogwaardig aan. De meest eenvoudige motor is de 1.2 TSI, dit blok is niet helemaal onomstreden vanwege olieverbruik van de falende zuigerveren. In veel gevallen is het al aangepast, dus check dat even (en deze punten van het Audi A1 aankoopadvies!)
De motor is overigens wel een erg fijn blokje: lekker wat vermogen, meer dan voldoende koppel en een aangenaam verbruik. Goed voor elkaar. De uitrusting kan erg luxe zijn, maar er zijn zat kale exemplaren te vinden. In het budget moet je zoeken naar exemplaren met iets kilometers. Geen ramp, maar houd er even rekening mee.
Citroën DS3 VTI 82 So Chic
€ 7.950
2013
95.000 km
Uiteraard kan een Franse inzending niet ontbreken in de zoektocht naar een hip zuinigheidswonder. Dat is in dit geval de Citroën DS3. Voordeel: het hele land staat er vol mee. In het budget kun je echt een leuk exemplaar opscharrelen. Handig om te weten: de basismotor van de DS3 is aanzienlijk ‘minder slecht’ dan de 1.6 en dan met name de 1.6 THP.
Uiteraard kan het zeker geen kwaad om het Citroën DS3 aankoopadvies te checken. De 1.2 driecilinder is wel lekker zuinig als je niet te vel haast hebt. Mocht je wel haast hebben, produceert ‘ie een uiterst guitige brom. Qua uitvoering heten ze gek genoeg allemaal Chic of So Chic en de meeste hebben wel dingetjes als airco, cruise controle en dergelijke aan boord.
Semi-YOLO: Alfa Romeo Mito QV (955)
€ 7.990
2010
125.000 km
Waarom niet meteen voor een leuke warme hatchback van Alfa Romeo gaan? Heel erg leuk, die motortjes met 70 pk, maar 170 pk is meer en dus beter. Toch? Het is zeker niet dat de Alfa Romeo Mito QV een auto is die gedomineerd wordt door zijn motor. De 1.4 turbo sleurt er lekker aan en produceert daarbij een aangenaam brommetje. Het verbruik als je gaat trappen is natuurlijk iets hoger, maar op zich valt het wel mee met normaal gebruik.
Nog een voordeel is dat ze vaak lekker compleet uitgerust zijn. En goed in het budget te vinden. Mocht je het een iets te grote gok vinden, een iets jongere Mito met basismotor is ook een hip zuinigheidswonder en prima alternatief voor bovenstaande auto’s. Maar zo’n QV kan dus ook voor dat geld! check hier ons Alfa Romeo Mito Aankoopadvies!
Semi-Yolo: Renault Wind Exception 1.6 16v
€ 7.500
2011
125.000 km
Het kan natuurlijk ook zijn dat je een cabriootje wel kan waarderen, maar dat de Beetle te groot is. Natuurlijk, je kan de Fiat 500C en DS3C bekijken, altijd een leuke optie. Een Mini Cabrio kan natuurlijk ook, net als de eeuwige MX-5. Maar wat dacht je van een Renault Wind? We konden het niet laten. Voor het budget kun je namelijk kiezen uit rijk uitgeruste exemplaren. De 1.2 TCe is eenprima blokje voor de auto, maar de 1.6 uit de Renault Sport kan ook!
Sterker nog, de voorwielophanging is gelijk aan die van de RS. Dus aanzienlijk sportiever dan een standaard Twingo. Ze zien er funky uit en ondanks dat een cabrio met atmosferische motor en handbak niet als een zuinige optie geldt, valt het in het grote plaatje reuze mee. Is het een hip zuinigheidswonder? Misschien niet echt hip of echt zuinig, maar het is wel leuk. En origineel. Ook wat waard.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
Richmond zegt
Zuinig is de Mini niet, dus dat past niet helemaal bij het verzoek.
Paul58 zegt
Voor mij zou deze keuze niet moeilijk zijn. De Mini of de Mito, beide vind ik qua looks erg leuk om te zien en je wil ook een beetje sportief sturen.
pignon zegt
Zuinig is: geen nieuwe auto kopen en maar iets meer betalen voor de brandstof van de Beetle. Maar ja, eens in de zoveel tijd wil je gewoon een nieuwe, dus dan worden de argumenten aangepast. Veel succes met de keuze! Ben benieuwd wat het wordt.
wza1979 zegt
De mini en 500 wordt je mee doodgegooid die staan echt overal. Ik zou eens kijken naar de Adam.
Johanneke zegt
Hoe haalt die mini maar 75pk uit een 1.6? Ik heb een Space Star gehad met 101pk uit een 1.6, jaren 90 techniek.
Die twin airs rijden niet zo zuinig als belooft, maar kunnen wel redelijk zuinig. Mijn zwager heeft die als Panda. Zijn prima blokjes, het is wel zeer belangrijk dat ze altijd de juiste olie hebben gehad.
Dutchdriftking zegt
De Mito natuurlijk. Die ga ik steeds meer waarderen. Overigens zijn de downsize blokjes uit dit overzicht erg geschikt voor tuning.
kniesoor zegt
Als er ‘Voorkeursmodellen : Mini natuurlijk !’ (met een uitroepteken erachter dus) staat hoeven we er niet veel woorden aan vuil te maken : gewoon zo’n Mini kopen. Ik koop ook geen Lexus als ik uitdrukkelijk op zoek ben naar een Aston Martin. Hoe goed die Lexus misschien ook is.
PunicaOase zegt
Die Mito blijft leuk om te zien, sterk design. Vooral met cognac leer ook best wel chique.
Die Fiat is ook leuk, jaartje gehad, maar uiteindelijk vond ik de stoelen erg slecht en ik ben nooit onder de 1:14 gekomen. Zuipschuiten die TwinAir. Mijn huidige Clubman met 18 inch en 2.0 is zelfs zuiniger met dagelijks gebruik.
De MINI is ook gaaf, maar met een beetje pech een moneypit..
Johanneke zegt
Met 25k km per jaar eh, kan je dan niet beter voor een auto op gas gaan? Ik weet dat het niet het leukste smoelt, maar ‘af fabriek’ zijn er de Mazda 2, ik dacht een opel corsa, en sowieso de dacia sandero op gas geleverd. Als je daar de luxere uitvoering van hebt (lauriette ofzo?) heb je ook nog best wat opties.
Mr_Arievederci zegt
Mazda2 heeft op lpg last van kleppen die overmatig slijten helaas. Renault Clio 3 1.6 GT op lpg zou denk ik een betere keuze zijn. Hufterproof motorblok op lpg en 128 pk. (en wat leuker in vergelijk met een Sandero). Bij de Wind zou ik voor de 1.2 tce gaan, die zijn wat zuiniger tov de 1.6. In de Twingo RS en de Wind maken ze teveel toeren en zijn vrij onzuinig. Diesel is kantelpunt ivm de huidige dieselprijs voorbij de 30k per jaar als je een zuinige benzine motor neemt. Keuze voor 500S is een leuke, maar stoelen… Mito is een verrassende optie, hoop leuks te vinden, maar zijn ze zuinig? Audi A1 is een Polo. Zoek die dan met meer opties bv. Maarre… Waarom is de Ford Fiesta 1.0 ecoboost met 100 of 120 pk geen optie? Leuke auto’s, genoeg opties en zuinig.
por100 zegt
Het moet leuk smoelen, anders zou ik Lisa de suzuki baleno adviseren. Hoewel die niet lelijk valt ie door de naam al af denk ik
cloverleaf zegt
25k privé schreeuwt om een diesel.
Dutchdriftking zegt
Op z’n minst even de rekenmachine er bij nemen inderdaad. Mito 1.6 jtdm is niet vervelend.
Johanneke zegt
Je hebt gelijk maar hoef je niet 6x te melden hoor 😉😉
Dutchdriftking zegt
Op z’n minst even de rekenmachine er bij nemen inderdaad. Mito 1.6 jtdm is niet vervelend.
Dutchdriftking zegt
Op z’n minst even de rekenmachine er bij nemen inderdaad. Mito 1.6 jtdm is niet vervelend.
Dutchdriftking zegt
Op z’n minst even de rekenmachine er bij nemen inderdaad. Mito 1.6 jtdm is niet vervelend.
Dutchdriftking zegt
Op z’n minst even de rekenmachine er bij nemen inderdaad. Mito 1.6 jtdm is niet vervelend.
Dutchdriftking zegt
Op z’n minst even de rekenmachine er bij nemen inderdaad. Mito 1.6 jtdm is niet vervelend.
Ot92 zegt
@cloverleaf Met de huidige brandstofprijzen? Ik denk dat de grens nu meer bij 35-40dkm ligt…
jmeverts zegt
Mini One D of SD. Zo licht dat de wegenbelasting heel erg meevalt en een super laag verbruik. En stuurt fantastisch
miata93 zegt
Ik verbaas me soms echt om wat sommigen als ‘zuinig’ bezien. Nog geen derde van deze auto’s doet 1:18 of beter. Een bmw 320i doet ook 1:14 dus dat vind ik niet zo’n prestatie voor dit soort karretjes. Voor mij is ‘zuinig’ een aygo/c1/108 of up/citigo/mii.
cossiekiller zegt
De Adam. Maar dan voor de Adam S gaan met de 1.4 turbo met 150pk. Eventueel met de mooie kuipstoelen als je er eentje vindt. Maar dan ga je wel richting de 10k. Maar nog steeds zuinig (ca 5.5L). Maar die ga je ook niet snel moe worden.
Ot92 zegt
Verhoog het budget een klein beetje en je kunt een Up 1.0 TSI kopen. Die dingen rijden 1 op 20 a 21 gemiddeld.
shicomm zegt
1:11 met een beetle… da’s gewoon knap !
Dat zijn cijfers die de RSI deed…
In de huidige markt is 8k echt een fooitje dus dat worden hoge km standen en aftrappers..
Nagenoeg alles valt dan al af ; tuurlijk ziet het er vaak leuk uit maar kijk ook naar wat het kost om ze op de weg te houden.. helemaal als dat bij de beetle nu al een issue is…
De adam heeft nog een leuk voorkomen en hoeft niet teveel te kosten.
Toch kun je met goed zoeken echt wel een aygo of vergelijkbaar vinden voor dit budget ; die zijn meestal ook niet te duur in onderhoud en lekker zuinig..
Johanneke zegt
Is die 2.0 8 klepper olieboot eh. Draak van een blok. Zuipen als een tempelier en net 110pk eruit knijpen. Waarom ze in die tijd nog 8 kleppers gebruikten is mij een raadsel.
Variomatic zegt
25k km/jaar in een Aygo..?? Dan zit je na een jaar in de ziektewet..
Johanneke zegt
Denk te duur, maar zo’n yaris hybride is loeizuinig
Variomatic zegt
Hij moet ‘hip’ zijn, dus geen rijdende bejaarden-incontinentieluier..
DeWitteCondor zegt
Hier had de Twingo RS prima bij gekund denk ik. Zeker als het budget ‘maar’ 8k is, moet je het meeste hierboven niet willen. En aangezien ieder hippe huisvrouw met kort kapsel in een mini rijdt zou ik die ook laten staan.
tmenges zegt
Honda crz is ook te vinden in budget, wel wat hogere kms maar kwalitatief topauto’s.
tmenges zegt
Honda crz
tdipower zegt
Een diesel is met de huidige brandstof prijzen nog altijd goedkooper. Iedereen vergeet dat een diesel veel efficiënter met de brandstof om gaat. Ik rij hier in de bergen met een zware voet nog altijd makkelijk 1 op 20 met een 2.0 Tdi a3(8v).
por100 zegt
En het rijdt bij kleinere auto’s (waar je zelf moet roeren en koppelen) een stuk comfortabeler vanwege het hogere koppel en makkelijkere aangrijpen
racerx zegt
Neem een Mito, wij hebben een turboloze 1.4 met 100pk als 2e auto. Relatief zuinig en oerdegelijk. Ziet er leuk uit en ondanks dat je de klinkers er niet mee uit de straat trekt rijdt het ontzettend leuk.
arta zegt
Koop die Swift.
Stuurt leuk, niet te zwaar, redelijk betrouwbaar.
Variomatic zegt
Met 25dkm/jaar zou ik niet iets ‘hips’ willen dat als een stuiterbal rijdt, maar iets dat comfortabel is. Voor 8k koop je momenteel bijv. een hele leuke station Astra of Golf diesel. Zodra de accijnsverlaging op benzine er weer af gaat is diesel weer goedkoper dan benzine en de tweedehandsmarkt voor diesels staat momenteel stil (dus lekker lage prijzen)..
por100 zegt
Ik wil toch nog wel een lans breken voor kleine diesels. Ja je betaald bij een gewicht van 1000kg ongeveer 1000 euro mrb per jaar. Maar als lui koppelrijk rijden je iets waard is … dan kan je dat toch wel op de balans zetten. Sowieso pak je die kosten de eerste paar jaar terug door de lagere aanschafprijs
2e voorstel: de suzuki baleno. Lang niet zo cool als een mini oid, maar toch best guitig en ja de verbuikskosten zijn (zolang er nog geen rekeningrijden is) zeer laag (840 kg voor 1.2 viercilinder!)