• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hoera: de V12-motor sterft voorlopig NIET uit!

Auteur: Bas Leesberg, gepost 26 februari 2025 om 13:58 – 6 Reacties

Emissie-eisen of niet, de V12-motor van Cosworth blijft bestaan!

Ook de oude rotten in de autowereld nemen langzaam maar zeker afscheid van de V12. Rolls-Royce gaat ermee stoppen. Wellicht is de 12Cilindri ook wel de laatste twaalfcilinder van Ferrari of de laatste zonder elektrohulp. Lamborghini heeft de pure V12 al uitgezwaaid en gebruikt nu een elektrisch geassisteerde versie in de Revuelto. En Cosworth? Die gaan stug door!

Cosworth, een samenvoeging van de achternamen van de oprichters Mike Costin en Keith Duckworth, maakte naam en faam door samen Ford de DFV-achtcilinder voor de F1 te bouwen. Nu levert Cosworth de geweldige twaalfcilinders voor de Aston Martin Valkyrie en GMA T.50. De 6,5 liter grote Cosworth V12-motor in de Valkyrie produceert 1.114 pk en 780 Nm. De kleinere 3,9-liter twaalfcilinder die in de T.50 ligt, pompt er 663 pk en 467 Nm uit. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de gewichtsallergie van Gordon Murray.

'Onderhoud Aston Martin Valkyrie kost meer dan 4 ton'

Cosworth houdt de V12-motor in leven

De twaalfcilinders van de bestaande auto’s zullen niet de laatste zijn. Chris Willoughby is de commercieel directeur van de Britse motorbouwer. Hij zegt tegen Top Gear: ”We werken al aan een nieuwe generatie die voldoet aan de emissie-eisen, dat de lat nog hoger legt en moeilijker is om erdoorheen te krijgen. Maar we hebben de tests gedaan en de analyses tonen aan dat we aan die eisen kunnen voldoen met een V12. Voor zover als we nu kunnen zien, kunnen we ze blijven maken.”

Willoughby denkt dat er steeds meer mensen zullen zijn die geïnteresseerd zijn in een twaalfcilinder. ”Moderne straatauto’s zijn geweldige stukjes technologie, maar er is een verschil tussen een V6 en een V12. De vraag naar dat theater en de kunstzinnige montage van wat we doen, lijkt alleen maar te groeien”, zegt hij. Volgens de Cosworth-topman zijn de bouwstenen er om het werk van nu in de toekomst voort te zetten.

En het kan nog gekker dan een twaalfcilinder. Het meest recente project van Cosworth was de bouw van de V16 voor de Bugatti Tourbillon. Dit blok ziet er niet alleen geweldig uit, maar klinkt ook nog eens wonderschoon.

Ook interessant!

  • Video: Bugatti Chiron beukt Bugatti Chiron
  • Video: Wouter maakt proefrit in Lamborghini Revuelto
  • Video: Verblindende zon verrast automobilist
  • Is deze V12 Ferrari de beste koop? [Video]

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

cosworth, V12

Vorig bericht: « Jaarcijfers laten zien hoe enorm slecht het met Stellantis gaat
Volgend bericht: Hoe Hennessey de Mustang Dark Horse sterker maakt dan de GTD »

Lees Interacties

Reacties

  1. rwdftw zegt

    26 februari 2025 om 14:20

    Het blijft natuurlijk wel zo dat al die CO2 eisen alleen gelden voor massafabricage. Men heeft het over massa als je meer dan 10.000 auto’s produceert. Doe je dat niet als fabrikant, dan hoef je alleen maar “je best” te doen. Nu zie ik geen 10.000 mensen een Valkyrie of GM kopen dus zij hoeven alleen maar een beetje hun best te doen.

    Ferrari doet het anders, die houden gewoon de productie laag. Dat is goed voor de exclusiviteit en zolang ze hun best doen (beetje hybrid gaan) is het goed.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      26 februari 2025 om 15:00

      Als je kijkt naar de kilometerstanden van deze super exclusieve wagens op de veilingen dan worden deze inderdaad heel weinig gebruikt en richten ze tijdens gebruik dus ook amper milieuschade aan. Ze worden eigenlijk alleen als beleggingsobject en hebbeding gekocht. Cosworth doet al die moeite voor iets wat gewoon niet echt op volle kunnen gebruikt gaat worden, het is een rare wereld.

      Login om te reageren
      • rwdftw zegt

        26 februari 2025 om 15:04

        Ik kan je meedelen dat Aston Martin met 2 Valkyries meedoet aan het WEC. Het geluid wat die apparaten maken…. kippevel! En uiteraard startnummer 007 en 009.

        Login om te reageren
      • crashingduke zegt

        26 februari 2025 om 16:42

        Exact dat. Een gemiddelde Prius stoot waarschijnlijk meer uit dan een gemiddelde Lamborghini.

        Login om te reageren
  2. petroldrinker zegt

    26 februari 2025 om 14:45

    Zoals James May zou zeggen “GOOD NEWS!”

    Login om te reageren
  3. R zegt

    26 februari 2025 om 22:41

    Met dank aan trump gaan wij de komende 20 jaar nog benzine rijden. Die diebeltjes uit Brussel zien langzaamaan in hoe ze onze economie aan t slopen zijn – de auto en Shell lobby gaat nog even wat gas geven / en wij kunnen mooi tot 2050 ICE blijven rijden. Klimaatwappies kunnen hun plasje doen door gras te eten, het liefst ergens in Flevoland – zodat ik die 2de rangs burgers niet hoef te zien!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North