
Goed nieuws voor iedereen die niet versteend wil worden. De BMW 7-Serie krijgt een nieuwe schnoz.
Weinig auto’s zijn zo lelijk als de huidige BMW 7-Serie. Het ding is nu alweer drie jaar op de markt, maar het design is nog steeds niet gewend. Met chique kleurstellingen probeert BMW er af en toe nog wat van te maken. Maar het is toch een beetje als lipstick op het spreekwoordelijke varken.
Helaas is de Nase niet het enige probleem van de 7-Serie. Ooit was een Siebener een ranke sedan met haast Italiaanse flair. Of helemaal met Italiaanse flair, zoals in het geval van de door Ercole Spada ontworpen E32. Maar de nieuwste generatie is lomp en plomp van alle hoeken. Dat heeft mede te maken met het feit dat er ook een i7 is met dezelfde koets. En daar moeten accu’s onderin. Het resulteert in een auto zo lelijk dat zelfs Mansory ‘m mooier kan maken.
De toch al vrij hoge beltline van de 7 (de G11 had die stiekem ook al zij het een stuk minder opvallend) is daarmee gigantisch hoog geworden. En daarom oogt de sedan ondanks de lengte en breedte ‘smal en hoog’. Uw trouwe verslaggever is al een keer aan de gang geweest met Preview om dat te verbeteren.

Een dergelijk enorme verbetering zullen we helaas niet zien met de aanstormende facelift, waarschijnlijk. Maar rapportages op basis van spyshots, doen vermoeden dat er wel forse veranderingen op til zijn. Zoals bij de meeste menselijke facelifts, gaat vooral het aangezicht en de schnoz op de schop.
Of de giga-grille kleiner wordt durven we niet te zeggen. Gecamoufleerde exemplaren rijden rond met horizontale spijlen in de grilles, maar dat wil niet zeggen dat BMW daar echt voor gaat lijkt ons (je weet echter maar nooit). Wel zijn kenners het erover eens dat de gesplitste koplampen gaan verdwijnen. De achterlichten krijgen mogelijk een Neue Klasse sausje.
We krijgen een beetje het E65 idee. Die generatie 7-Serie werd met de facelift ook ietsje conventioneler en mooier. Maar echt mooi was ‘ie nog steeds niet. En inmiddels kijken we vooral naar het origineel als de echte karakterbak. Soms is lelijk design uiteindelijk legendarische cult. Niet dat we BMW willen aansporen om voor lelijk te blijven kiezen. Liever zouden we natuurlijk zien dat BMW gewoon weer een E32, E38 of desnoods pre-LCI G11/2 bouwt. Maar goed, daar moeten we minimaal nog drie à vier jaar op wachten.
Qua interieur zal er ook het nodige veranderen. De 7-Serie gaat als vlaggenschip van de BMW range mee in de malaise tijd en krijgt zeer waarschijnlijk Panoramic iDrive. De nieuwe cockpit-tech die BMW voorstelde op de Consumer Electronics Show dit jaar. Worden wij heel warm van deze sneeuwrijke plaatjes? Nee, maar goed, wellicht is het positief dat BMW langzaam weer een beetje de scherpe randjes van bizarre designs afhaalt. Hoewel je nooit weet hoe de volgende eruitziet natuurlijk…Wellicht willen we dan deze G70 nog een keer terug. Waarvan akte.





Och Jaap, jouw design experiment oogt vanaf de A stijl naar achteren misschien aanvaardbaar, maar je weet zelf ook dat vanaf daar naar voren kansloos is ivm huidige voetgangers veiligheidseisen ( en waar laat je de motor?). Hoge neus en lage taille gaan niet samen, dus kansloos. Vandaag reed ik vóór een 7 serie, en juist de hoog geplaatste dagrijverlichting is heel fraai in het front, de lager geplaatste hoofdverlichting discutabel. En zou BMW er nu voor kiezen juist de laag geplaatste hoofdverlichting te handhaven? Ik geloof er niets van. Dat het geheel te hoog en te log toont (van alle kanten) ben ik met je eens, maar laten we rustig afwachten wat BMW er van weet te maken met de facelift. En anders wachten we gewoon op de opvolger. Domagoj is weggepromoveerd, dus er is hoop.
Vroeger, toen er nog wat budget was, hadden ze pop-up motorkappen. Geen idee overigens of de huidige dat ook heeft.
Je hebt idd wel te maken met wat hardpoints waar je als designer niet omheen kan.
Jaap GI Joe kan alles.
Als iets moeilijk is is het ontwerpen van een mooie, veilige, betaalbare, betrouwbare auto die uiteraard ook behoorlijk winstgevend moet zijn. BMW heeft steken laten vallen bij het aspect “mooi”, maar is na veel kritiek weer op het rechte pad aan het komen.
Oh, en de edit functie werkt al een half jaar niet; misschien moeten jullie dáár een keer wat aandacht aan besteden, ipv fotosoeps te maken.
cringe comment deluxe.
type gewoon in 1 keer goed. faalhaas
Ben net overgestapt van een G11 740d pre lci naar een 750i lci. De grille is op dit model opeens het minst uit het oog spinnende deel in vergelijking met de nieuwe. Wilde eigenlijk een nieuwere auto, maar vind de huidige te groot en te lelijk. Nou kan is het geen lichtvoetige auto noemen, maar met 530 pk en zo’n 2.000 kg zit ik toch goed tov de nieuwe M5.
Deze 7-serie is toch geen sedan meer, maar een cross-over met een kont?
Zo mooi als de E38 hebben ze ze niet meer gemaakt.
Ik vond de F01 ook erg fraai eigenlijk…
goede jiddische bak idd
Waarom zou je je in dit forum druk maken om een auto die door 0.000001% van de bevolking in het bereik ligt.
Dat de andere 99.000009% van de weggebruikers hier naar moeten kijken is wel een dingetje.
Dus mensen die tot die kleine schare gefortuneerden behoren.
Koop ajb iets leuks waar wij naar kunnen kijken!
En de rest van de 0,99999% van de bevolking dan?
Ik heb me wel eens laten vertellen dat dit lelijke en kitscherige ontwerp vooral op China gericht was omdat ze dit daar blijkbaar mooi vinden. Nu de verkopen van Europese merken daar toch op hun gat liggen kan BMW weer gewoon mooie auto’s maken. Laat China dat dan maar weer kopiëren en verpesten en als byd ofzo op de markt brengen.