• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

In deze steden gaan EV’s gratis parkeren en benzineauto’s niet

Auteur: Bas Leesberg, gepost 4 december 2024 om 17:25 – 17 Reacties

Het besluit zorgt nu al voor wat irritatie.

Er wordt in de autowereld veel over en weer gediscrimineerd. Zo krijgen dieselbusjes gebiedsverboden in de stad en EV’s mogen op hun beurt niet in parkeergarages komen. Bij onze oosterburen komt daar volgend jaar een regel bij. EV’s, plug-in hybrides en waterstofelektrische auto’s mogen in het zuiden van Duitsland 3 uur gratis parkeren, terwijl benzine- en dieselauto’s gewoon moeten betalen.

Dat besluit neemt de minister van Binnenlandse Zaken van Beieren, Joachim 
Herrmann, zo deelt de Beierse staatsregering. Het gaat dus om de staat Beieren. Grote Beierse steden zijn bijvoorbeeld Neurenberg, Augsburg, Ingolstadt en natuurlijk München.

Hoe gaat het in zijn werk?

De maatregel geldt alleen voor openbare parkeerplaatsen. Parkeer je dus bij het vliegveld of onder een winkelcentrum? Dan is de kans groot dat je als EV-rijder gewoon vanaf het begin moet betalen.

Volgens Herrmann is het bij parkeren op openbare parkeerterreinen voldoende om een ​​parkeerschijf achter de voorruit te leggen. Als alternatief is het ook mogelijk dat gemeenten hun parkeerautomaten hierop aanpassen, zodat bestuurders van elektrische auto’s een gratis kaartje kunnen krijgen voor maximaal drie uur. Ook kunnen parkeerapps een extra veld aanbieden, zodat de eerste drie uur parkeren gratis zijn voor elektrische auto’s.

De tijdelijke vrijstelling voor elektrisch aangedreven auto’s gaat in op 1 april 2025. Even pauze: waarom zou je zo’n grote verandering doorvoeren op een dag dat niets is wat het lijkt? Ach ja, volgens de reclame maken Duitsers toch geen grappen. De regering van Beieren houdt de regel in stand tot het einde van 2025.

Voor- en tegenstanders

De Beierse minister staat uiteraard achter zijn plan. Hij zegt: “Dit is een krachtig signaal voor auto’s in het algemeen, maar ook een stimulans voor milieuvriendelijkere elektrische mobiliteit.” Herrmann kan echter niet rekenen op steun vanuit de gemeentelijke besturen.

De Beierse Stedenvereniging is nicht amüsiert: ”De Beierse Stedenvereniging wijst een verplichting van gemeenten af ​​om drie uur gratis parkeren voor elektrische voertuigen toe te staan.” De steden vinden dat ze zelf moeten bepalen hoe zij de parkeerruimte beheren. “Een Beierse eis helpt hier niet bij, maar ontneemt juist de handelingsruimte van de gemeenten”, zegt de directeur van de vereniging.

Het laatste woord is dus nog niet gesproken over het gratis parkeren voor EV’s. We hebben misschien een beter idee: breng de subsidies voor elektrische auto’s terug. Dat werkte hier ook als een trein. En dan niet alleen voor jongeren.

Ook interessant!

  • EV-verkoop in Duitsland keldert dramatisch
  • Gratis parkeren bij een ziekenhuis? Dat is verleden tijd
    Gratis parkeren bij een ziekenhuis? Dat is verleden tijd
  • Duitsland gaat EV doelen voor 2030 never nooit halen
  • Duitsers kopen véél minder EV's, meer diesels

Nieuwste artikelen

  • Deze F430 op Marktplaats is extreem duur (met een reden)
  • Video: 10x top of flop van de elektrische Porsche Macan
  • Koop de BMW M4 CSL die crashte in Uden
  • Kijk, de échte Smart komt terug
FacebookTweetPinLinkedIn

duitsland, Elektrisch, geld, gratis, munchen, parkeren, stuttgart

Vorig bericht: « Gratis MINI’s staan al een jaar te wachten op hun eigenaren
Volgend bericht: Deze bruikbare auto’s worden in 2025 een youngtimer »

Lees Interacties

Reacties

  1. crosske zegt

    4 december 2024 om 19:09

    Het spijtige aan dergelijke maatregelen, ook al is het bedoeld om steden properder te maken en het streven naar een schonere aardbol, maar het zorgt er wel voor dat Jan Modaal – de working class hero én het gros van de bevolking (eender waar ter wereld trouwens) – meer moet betalen voor zij die er wel knusjes bij zitten en lekker veel geld kunnen uitgeven aan dikke EV’s en dure uitgaven in de stad. Rijker worden rijker, armen worden armer …het klopt niet

    Login om te reageren
    • maotje zegt

      4 december 2024 om 20:30

      Tot welk bedrag is in jou ogen de bovengrens voor jan modaal mbt aanschaf van een auto?

      Login om te reageren
      • crosske zegt

        5 december 2024 om 00:32

        Laat ’t me ’t zo stellen: ik schat dat voor de Vlaming/Belg die grens 30-35k€ is. Niet voor niets dat een merk als Dacia 2 jaar na elkaar +20% meer verkoopt. Mag jij eens zeggen welke PHEV, Ev of H²O onze working Class Hero kan kopen. PS. Ik weet waarvan ik spreek, 23 jaar ervaring in Belgische automotive branche

        Login om te reageren
        • maotje zegt

          5 december 2024 om 15:22

          @crosske heb je al eens op autoscout gekeken? Voor 30k heeft de working class hero enorme keuze in jong gebruikte evs.

          Login om te reageren
    • kas_par zegt

      5 december 2024 om 09:21

      Dit soort maatregelen zorgen dat elektrisch rijden betaalbaarder wordt. De enige manier om dat te sturen is het zoveel mogelijk stimuleren. In Duitsland snappen ze dat beter dan in Nederland. Hier wordt elektrisch rijden juist enkel duurder en duurder.

      Login om te reageren
  2. ericc zegt

    4 december 2024 om 19:36

    Jaren mogen ICE’s btw en accijnzen betalen. Nu deze gaan wegvallen nog even uitmelken… EV’s zullen later als er heel veel van zijn wel uitgemelkt worden.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      4 december 2024 om 19:42

      De overheid is niet half zo dom als je ze nu houdt. De belastingen op stroom zijn al heel lang enorm hoog. Voor het milieu…

      Login om te reageren
      • maotje zegt

        4 december 2024 om 20:32

        @mashell de belasting is hoog. Maar de inkomsten uit belasting van benzine voertuigen is voor de overheid hoger dan van belasting uit elektrisch rijden.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          4 december 2024 om 22:19

          Daar heb je wel gelijk. Van de stroom prijs is ongeveer de helft belastingen en van de benzine prijs ongeveer 70 procent. Alle getallen komen van Google dus niet al te betrouwbaar.
          Als je 5 liter benzine nodig hebt voor 100 kilometer en je hebt die benzine voor €2 per liter gekocht hebt dan kost je die 100 km dus een tientje waarvan 7 euro belastingen. Doe je dezelfde 100 km op stroom, is het koud en heb je hiervoor 20 kWh nodig waar je 35 cent per kWh voor betaalt dan kost je die 100 km dus 7 euro waarvan 3,5 euro belastingen.

          Login om te reageren
          • Hubert zegt

            5 december 2024 om 10:39

            Maar de NL fossiele industrie ontvangt jaarlijks minstens 40mrd subsidie en fiscale voordelen…
            Dus nog een lange weg te gaan.

            Login om te reageren
  3. koeberg zegt

    4 december 2024 om 20:46

    Waarom zouden we ons druk maken over een 1-april-grap?

    Login om te reageren
  4. R zegt

    4 december 2024 om 21:54

    Heb 5 jaar in München gewoond. Parkeren was destijds 2 per uur in hartje centrum. Verder is Bayern de rijkste deelstaat van DE – en München een van de rijkste / duurste steden van EU. Die 6 / 8 euro besparing interesseert de Duitser echt niets om over te stappen naar een kermiswagentje

    Login om te reageren
  5. hehe zegt

    4 december 2024 om 22:55

    In Helmond is parkeren op laadpunten lang gratis geweest itt het parkeren voor ICE’s rondom.

    Is volgens mij nu niet meer zo.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      5 december 2024 om 08:16

      Dat is op heel veel plekken in Duitsland zo. Vorige week nog in Duisburg, mijn auto gratis geparkeerd naast de parkeerplaats met betaald parkeren en nog opgeladen ook. Bijna te mooi om waar te zijn.

      Login om te reageren
      • kas_par zegt

        5 december 2024 om 09:24

        Klopt. Ook mijn ervaring. Waar je met een brandstofwagen weinig kans hebt op een plek én flink moet betalen kun je met de EV gratis in het centrum parkeren en meteen opladen. Ideaal. In Duitsland snappen ze het wél

        Login om te reageren
  6. jpfeikens zegt

    5 december 2024 om 02:44

    Nou woon ik al een tijdje in München en zal ik dan toch ook even aan dit artikel toevoegen dat we hier al langere tijd 2 uur gratis mogen parkeren met elektrische auto’s.

    https://muenchenunterwegs.de/information/parken

    Login om te reageren
  7. Hubert zegt

    5 december 2024 om 08:48

    Ze moeten juist IEC’s gratis laten parkeren.
    Want zolang zo’n auto stil staat, stoten ze geen uitlaatgassen uit.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North