• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kaduuk! Iconische Martini-kleuren verdwijnen uit F1

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 27 februari 2018 om 10:27 – 31 Reacties

williams


Het huwelijk was kort maar krachtig.

Van alle sponsoren die de autosport ooit heeft mogen zien, behoort Martini samen met merken als John Player Special, Gulf, Rothmans, etc, tot de meest iconische uit de geschiedenis. Het is dan ook niet vreemd dat het meerendeel van de Formule 1-fans door het dolle was toen Williams onthulde een deal te hebben opgestreken met de drankfabrikant. Echter mogen we de vruchtbare samenwerking na 2018 gedag zwaaien, daar beide partijen hebben besloten er een punt achter te zetten.

Het nieuws komt ongelukkigerwijs naar buiten tijdens de eerste testdagen van het nieuwe seizoen. Het vijfde seizoen, dat eind maart officieel van start gaat, betekent voor Martini tevens het laatste jaar dat het als titelsponsor van Williams in de paddock verschijnt. Volgens de Bacardi Group, waarvan Martini onderdeel uitmaakt, past de Formule 1 niet meer in het strategische plaatje dat de drankgigant momenteel voor zich heeft.

Hoewel Williams hiermee volgend jaar haar titelsponsor verliest, zijn de Britten een van de weinige teams die nog een flink aantal sponsor achter hand hebben. Dit in tegenstelling tot teams als McLaren en HAAS, waar we al jaren een behoorlijk kale livery zien.

Het einde van de samenwerking betekent overigens wel dat Williams een aanzienlijk deel aan inkomsten misloopt. Hoewel het nu twee geldschieters heeft in de vorm van Lance Stroll en Sergey Sirotkin, zouden de extra euro’s van Martini ongetwijfeld met open armen worden ontvangen.

Een laatste gedachte is dat, nu Williams geen belemmeringen meer heeft omtrent het vastleggen van coureurs onder de 25 jaar oud, de Britse equipe weer mag omkijken naar verschillende jonge coureurs. Pascal Wehrlein zal ongetwijfeld al aan de telefoon hebben gehangen met Claire Williams.

Bron: Motorsport.com

Ook interessant!

  • Carlos Reutemann overleden
    F1 GP-winnaar Carlos Reutemann overleden
  • In memoriam: Frank Williams (1942-2021)
  • Mercedes balans-issues als William
    'Balansissues Mercedes hetzelfde als die van Williams'
  • f1 rechten ziggo
    'Ziggo verliest F1 rechten'

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

claire-williams, Formule 1, martini, Pascal Wehrlein, Racing, williams

Vorig bericht: « Lexus onthult eerste beelden nieuwe UX
Volgend bericht: Rolls-Royce presenteert zeldzame “Silver Ghost Collection” »

Lees Interacties

Reacties

  1. joejojo2012 zegt

    27 februari 2018 om 10:30

    Een groene livery met rode ster misschien? Kan er misschien nog een 2e NLer meedoen

    Login om te reageren
    • kilum zegt

      27 februari 2018 om 10:32

      @joejojo2012: 1 wie dan? En 2 Heineken sponsort de hele F1 al

      Login om te reageren
    • Edge zegt

      27 februari 2018 om 10:59

      @joejojo2012: Vergeet het maar. Toen de interesse van Heineken in de Formule 1 bekend werd, werd er direct gespeculeerd dat er ook een tender zou komen waarbij een team een sponsorpakket zou kunnen winnen. Heineken was er toen als de kippen bij om dat te ontkrachten en gaf aan dat het sponsoren van individuele atleten of teams, ongeacht de sport, niet in hun visie past. In plaats daarvan sponsoren ze complete sporten of toernooien zoals de Formule 1, de Champions League en de Rugby World Cup.

      Login om te reageren
  2. kilum zegt

    27 februari 2018 om 10:31

    Zonde hopelijk vinden ze snel een andere sponser

    Login om te reageren
  3. berlinetta zegt

    27 februari 2018 om 10:39

    Jammer. Martini hoorde voor mijn gevoel toch altijd wel bij de autosport. Hopelijk krijgen ze er een mooie sponsor voor terug.

    Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      27 februari 2018 om 13:42

      @berlinetta: Tommy Hilfiger, pa Stroll zijn toko.

      Login om te reageren
  4. viezefreddyw zegt

    27 februari 2018 om 10:40

    Jammer. De klassieke Martini livery vind ik één van de mooiste liverys die er is.

    Login om te reageren
  5. rikardodikalsio zegt

    27 februari 2018 om 11:05

    Erg jammer dat Martini weggaat maar wat zou het toch mooi zijn als Wehrlein bij Williams zou mogen rijden, zou zonde zijn om al die potentie te laten vliegen…

    Login om te reageren
  6. trustmeiamanengineer zegt

    27 februari 2018 om 11:11

    Jammer, maar vooral voor de financiën aangezien ze zelfs mét grote titelsponsor al 2 matige paydrivers moeten laten instappen…. Wegvallen van sponsors lijkt me wel een serieus probleem voor de gehele F1. Want met alleen Ferrari en Mercedes is er ook niet veel aan.

    Login om te reageren
  7. skinnybmw zegt

    27 februari 2018 om 11:24

    Het blijft toch raar dat sigaretten reclame (want dodelijk etc.) al een poos niet meer kan in de F1 en drankenreclame (nog dodelijker) wel…dat vind ik meer een reden dat Martini niet meer mag sponsoren dan wat hier boven beschreven is!

    Login om te reageren
    • vonklausenburg zegt

      27 februari 2018 om 11:29

      @skinnybmw: Jij moet geweldig zijn op verjaardagen! Roken dodelijk? Zeker. Alcohol dodelijk? Te betwisten. Bij allebei gaat het om de gebruiker en niet om het product. Moeten we auto’s verbieden omdat je jezelf – en anderen – ermee dood kunt rijden? Neen. Jouw stelling is het voorbeeld van Hollandse betutteling.

      Login om te reageren
      • skinnybmw zegt

        27 februari 2018 om 11:40

        @vonklausenburg: Ik zeg nergens dat ik dat vind, kerel…het gaat mij om de hypocriete beslissingen die er altijd genomen worden met sigaretten reclame en niet met bijvoorbeeld alcohol, terwijl alcohol meer doden oplevert dan roken. Hetzelfde geldt voor wiet roken…alcohol doet iedereen en mag bijna overal, tot laveloos toe, maar oh wee als je een jointje opsteekt…iedereen kijkt je raar aan. Hypocriet wereldje leven we in. Ikzelf rook en drink als een malle. Begrijpend lezen is ook een kunst, of niet?

        Login om te reageren
        • vonklausenburg zegt

          27 februari 2018 om 11:47

          @skinnybmw: Middels een ad hominem een statement proberen te maken. Spijtig. Daarnaast snijdt die opmerking in je eigen vingers.

          Login om te reageren
          • skinnybmw zegt

            27 februari 2018 om 12:10

            @vonklausenburg: In dit geval blijkbaar nodig…ik ben niet tegen het verbieden van reclame over roken of drinken, zoals jij dat beweerde. Maar dat had je hopelijk inmiddels wel door, toch? Ik had het logischer gevonden dat het de reden was dat er geen Martini meer op de Williams zou staan, aangezien dat ook met bijv. Marlboro en Lucky Strike is gebeurd. Maar dan ben ik het er zeker nog niet mee eens, dus noem mij niet betuttelend, a.u.b. Thanks!

            Login om te reageren
        • lekkaah zegt

          27 februari 2018 om 11:51

          @skinnybmw: mee eens, maar ook met @vonklausenburg eens, jullie mening lijkt overeen te komen. Wat denk je bijvoorbeeld van fastfood? Volgens mij is dat onder ad streep doodsoorzaak nr. 1 en groeiende. Waar er accijns geheven wordt over drank/sigaretten kun je ondertussen gewoon 20 frikandellen voor 0,80 € halen bij de supermarkt

          Zoals @vonklausenburg zegt, je zou je kunnen zeggen dat alles draait om de gebruiker en niet om het product, in principe kun je alles wel gebruiken/consumeren, maar met mate

          Login om te reageren
          • skinnybmw zegt

            27 februari 2018 om 12:18

            @lekkaah: Zeker, het is natuurlijk ook de gebruiker die verantwoordelijk is, vandaar dat het ook zo moeilijk is om de fabrikanten aan te klagen. Eigenlijk onmogelijk. Zo lang zij maar aangeven dat het gebruik van hun product schadelijk is voor de gezondheid. Maar de verslavingsfactor is ook een issue, natuurlijk. Daar ligt het grote probleem…in mijn optiek kun je rustig alles eten en drinken, zo lang het maar met mate is. Te veel water, te veel bier, te veel frikandellen…kan allemaal ongezond zijn en tot de dood leiden.

            Login om te reageren
          • Edge zegt

            27 februari 2018 om 14:37

            @lekkaah: Vergeet ook de energiedrankjes niet. Enige tijd geleden kwam Albert Heijn daarmee nog in het nieuws. De Appie koos ervoor om alle blikken energiedrank van meer dan 250ml uit de schappen te halen om jongeren aan te zetten tot een gezondere levensstijl. Maar dat je vervolgens vijf of zes AH huismerk blikjes van 250ml voor de prijs van één 500ml blik Monster Energy zeggen ze er niet bij.

            In principe is er helemaal niks mis met die producten. Zoals met alles wordt het pas een probleem wanneer je er teveel van nuttigt, en juist daarover moeten we mensen beter voorlichten. Ik denk dat daar de echte winst behaald kan worden.

            Login om te reageren
        • toniominestrone zegt

          27 februari 2018 om 13:45

          @skinnybmw: Op welk onderzoek is jouw uitspraak gebaseerd? Ik heb nog even gegoogeld, tabak is toch nog steeds doodsoorzaak nummer 1, wereldwijd.

          Login om te reageren
          • skinnybmw zegt

            27 februari 2018 om 14:43

            @toniominestrone: Je hebt helemaal gelijk. My bad…scheelt ook best veel, zag ik…mijn excuses.

            Login om te reageren
      • harrie zegt

        27 februari 2018 om 11:41

        @vonklausenburg: Daarentegen ga je van roken niet slechter rijden.

        Login om te reageren
        • vonklausenburg zegt

          27 februari 2018 om 11:48

          @harrie: Behalve als je er eentje opsteekt terwijl je 160 rijdt.

          Login om te reageren
      • ikleesookoverautos zegt

        27 februari 2018 om 12:05

        @vonklausenburg: hij heeft het over de reclame erover verbieden niet het product zelf.

        Login om te reageren
  8. vonklausenburg zegt

    27 februari 2018 om 11:31

    Spijtig, Martini hoort bij de autosport. De kleuren zijn legendarisch en smaakvol. Een groot gemis dat gevoed wordt door betutteling van de sport en de wereld.

    Login om te reageren
  9. ikleesookoverautos zegt

    27 februari 2018 om 12:07

    Toch wel jammer, ik zou ook graag die old school tv reclame’s van Martini weer terug zien. Die met dat rokje.

    Login om te reageren
  10. Gulli zegt

    27 februari 2018 om 12:52

    Grappig dat een drankenfabrikant vindt dat een raceteam sponsoren niet meer binnen het beeld past dat het bedrijf van zichzelf schetst. Je zou het eerder andersom verwachten.

    Login om te reageren
  11. editorinchief zegt

    27 februari 2018 om 13:21

    > Echter mogen we de vruchtbare samenwerking na 2018 gedag zwaaien,

    We mogen de vruchtbare samenwerking na 2018 echter gedag zwaaien,

    > daar beide partijen hebben besloten er een punt achter te zetten.

    Volgens jullie bron is het de Bacardi Group die de stekker eruit trekt, dus niet Williams of Martini.

    > nu Williams geen belemmeringen meer heeft omtrent het vastleggen van coureurs onder de 25 jaar oud

    Stroll is 19 en Sirotkin is 22.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      27 februari 2018 om 14:18

      @editorinchief: Over dat derde punt: Je hebt volkomen gelijk wat de leeftijden van de heren Stroll en Sirotkin betreft. Het is alleen wel zo dat er een clausule in het contract tussen Williams en Martini is opgenomen, waarin de voorwaarde wordt gesteld dat Williams minimaal één coureur van 25 jaar of ouder in dienst heeft. Waarschijnlijk omdat Martini jongere atleten niet kan of wil gebruiken voor marketingdoeleinden. Uiteraard is het mogelijk om af te wijken van die clausule, maar dat kan dan alleen bij de gratie van Martini en dat is dan ook gebeurd in het geval van de combinatie Stroll/Sirotkin. Nu de wegen van Martini en Williams scheiden, staat het de Britten vrij om aan te nemen wie het wil, zonder dat men eerst om toestemming moet vragen bij de sponsor.

      Login om te reageren
      • editorinchief zegt

        27 februari 2018 om 14:31

        @edge:

        > Het is alleen wel zo dat er een clausule in het contract tussen Williams en Martini is opgenomen, waarin de voorwaarde wordt gesteld dat Williams minimaal één coureur van 25 jaar of ouder in dienst heeft.

        Dat verhaal doet inderdaad de ronde, maar Paddy Lowe zegt dat het niet zo is. Ik heb er geen bewijs voor gezien. Jij wel?

        Login om te reageren
  12. rufctr01 zegt

    27 februari 2018 om 14:33

    Jammer, toch altijd goed herkenbaar geweest.

    Login om te reageren
  13. kapitein187 zegt

    27 februari 2018 om 16:21

    Ferrari heeft anders ook een aardig kale auto wbt sponsoren

    Login om te reageren
    • zagatofreak zegt

      27 februari 2018 om 20:20

      @kapitein187: die zijn zelf sponsor

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North