Kaduuk! Iconische Martini-kleuren verdwijnen uit F1

Auteur: , 31 Reacties

Het huwelijk was kort maar krachtig.

williams

Van alle sponsoren die de autosport ooit heeft mogen zien, behoort Martini samen met merken als John Player Special, Gulf, Rothmans, etc, tot de meest iconische uit de geschiedenis. Het is dan ook niet vreemd dat het meerendeel van de Formule 1-fans door het dolle was toen Williams onthulde een deal te hebben opgestreken met de drankfabrikant. Echter mogen we de vruchtbare samenwerking na 2018 gedag zwaaien, daar beide partijen hebben besloten er een punt achter te zetten.

Het nieuws komt ongelukkigerwijs naar buiten tijdens de eerste testdagen van het nieuwe seizoen. Het vijfde seizoen, dat eind maart officieel van start gaat, betekent voor Martini tevens het laatste jaar dat het als titelsponsor van Williams in de paddock verschijnt. Volgens de Bacardi Group, waarvan Martini onderdeel uitmaakt, past de Formule 1 niet meer in het strategische plaatje dat de drankgigant momenteel voor zich heeft.

Hoewel Williams hiermee volgend jaar haar titelsponsor verliest, zijn de Britten een van de weinige teams die nog een flink aantal sponsor achter hand hebben. Dit in tegenstelling tot teams als McLaren en HAAS, waar we al jaren een behoorlijk kale livery zien.

Het einde van de samenwerking betekent overigens wel dat Williams een aanzienlijk deel aan inkomsten misloopt. Hoewel het nu twee geldschieters heeft in de vorm van Lance Stroll en Sergey Sirotkin, zouden de extra euro’s van Martini ongetwijfeld met open armen worden ontvangen.

Een laatste gedachte is dat, nu Williams geen belemmeringen meer heeft omtrent het vastleggen van coureurs onder de 25 jaar oud, de Britse equipe weer mag omkijken naar verschillende jonge coureurs. Pascal Wehrlein zal ongetwijfeld al aan de telefoon hebben gehangen met Claire Williams.

Bron: Motorsport.com



31 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Een groene livery met rode ster misschien? Kan er misschien nog een 2e NLer meedoen
@joejojo2012: 1 wie dan? En 2 Heineken sponsort de hele F1 al
@joejojo2012: Vergeet het maar. Toen de interesse van Heineken in de Formule 1 bekend werd, werd er direct gespeculeerd dat er ook een tender zou komen waarbij een team een sponsorpakket zou kunnen winnen. Heineken was er toen als de kippen bij om dat te ontkrachten en gaf aan dat het sponsoren van individuele atleten of teams, ongeacht de sport, niet in hun visie past. In plaats daarvan sponsoren ze complete sporten of toernooien zoals de Formule 1, de Champions League en de Rugby World Cup.
Zonde hopelijk vinden ze snel een andere sponser
Jammer. Martini hoorde voor mijn gevoel toch altijd wel bij de autosport. Hopelijk krijgen ze er een mooie sponsor voor terug.
@berlinetta: Tommy Hilfiger, pa Stroll zijn toko.
Jammer. De klassieke Martini livery vind ik één van de mooiste liverys die er is.
Erg jammer dat Martini weggaat maar wat zou het toch mooi zijn als Wehrlein bij Williams zou mogen rijden, zou zonde zijn om al die potentie te laten vliegen…
Jammer, maar vooral voor de financiën aangezien ze zelfs mét grote titelsponsor al 2 matige paydrivers moeten laten instappen…. Wegvallen van sponsors lijkt me wel een serieus probleem voor de gehele F1. Want met alleen Ferrari en Mercedes is er ook niet veel aan.
Het blijft toch raar dat sigaretten reclame (want dodelijk etc.) al een poos niet meer kan in de F1 en drankenreclame (nog dodelijker) wel…dat vind ik meer een reden dat Martini niet meer mag sponsoren dan wat hier boven beschreven is!
@skinnybmw: Jij moet geweldig zijn op verjaardagen! Roken dodelijk? Zeker. Alcohol dodelijk? Te betwisten. Bij allebei gaat het om de gebruiker en niet om het product. Moeten we auto’s verbieden omdat je jezelf – en anderen – ermee dood kunt rijden? Neen. Jouw stelling is het voorbeeld van Hollandse betutteling.
@vonklausenburg: Ik zeg nergens dat ik dat vind, kerel…het gaat mij om de hypocriete beslissingen die er altijd genomen worden met sigaretten reclame en niet met bijvoorbeeld alcohol, terwijl alcohol meer doden oplevert dan roken. Hetzelfde geldt voor wiet roken…alcohol doet iedereen en mag bijna overal, tot laveloos toe, maar oh wee als je een jointje opsteekt…iedereen kijkt je raar aan. Hypocriet wereldje leven we in. Ikzelf rook en drink als een malle. Begrijpend lezen is ook een kunst, of niet?
@skinnybmw: Middels een ad hominem een statement proberen te maken. Spijtig. Daarnaast snijdt die opmerking in je eigen vingers.
@vonklausenburg: In dit geval blijkbaar nodig…ik ben niet tegen het verbieden van reclame over roken of drinken, zoals jij dat beweerde. Maar dat had je hopelijk inmiddels wel door, toch? Ik had het logischer gevonden dat het de reden was dat er geen Martini meer op de Williams zou staan, aangezien dat ook met bijv. Marlboro en Lucky Strike is gebeurd. Maar dan ben ik het er zeker nog niet mee eens, dus noem mij niet betuttelend, a.u.b. Thanks!
@skinnybmw: mee eens, maar ook met @vonklausenburg eens, jullie mening lijkt overeen te komen. Wat denk je bijvoorbeeld van fastfood? Volgens mij is dat onder ad streep doodsoorzaak nr. 1 en groeiende. Waar er accijns geheven wordt over drank/sigaretten kun je ondertussen gewoon 20 frikandellen voor 0,80 € halen bij de supermarkt

Zoals @vonklausenburg zegt, je zou je kunnen zeggen dat alles draait om de gebruiker en niet om het product, in principe kun je alles wel gebruiken/consumeren, maar met mate
@lekkaah: Zeker, het is natuurlijk ook de gebruiker die verantwoordelijk is, vandaar dat het ook zo moeilijk is om de fabrikanten aan te klagen. Eigenlijk onmogelijk. Zo lang zij maar aangeven dat het gebruik van hun product schadelijk is voor de gezondheid. Maar de verslavingsfactor is ook een issue, natuurlijk. Daar ligt het grote probleem…in mijn optiek kun je rustig alles eten en drinken, zo lang het maar met mate is. Te veel water, te veel bier, te veel frikandellen…kan allemaal ongezond zijn en tot de dood leiden.
@lekkaah: Vergeet ook de energiedrankjes niet. Enige tijd geleden kwam Albert Heijn daarmee nog in het nieuws. De Appie koos ervoor om alle blikken energiedrank van meer dan 250ml uit de schappen te halen om jongeren aan te zetten tot een gezondere levensstijl. Maar dat je vervolgens vijf of zes AH huismerk blikjes van 250ml voor de prijs van één 500ml blik Monster Energy zeggen ze er niet bij.

In principe is er helemaal niks mis met die producten. Zoals met alles wordt het pas een probleem wanneer je er teveel van nuttigt, en juist daarover moeten we mensen beter voorlichten. Ik denk dat daar de echte winst behaald kan worden.
@skinnybmw: Op welk onderzoek is jouw uitspraak gebaseerd? Ik heb nog even gegoogeld, tabak is toch nog steeds doodsoorzaak nummer 1, wereldwijd.
@toniominestrone: Je hebt helemaal gelijk. My bad…scheelt ook best veel, zag ik…mijn excuses.
@vonklausenburg: Daarentegen ga je van roken niet slechter rijden.
@harrie: Behalve als je er eentje opsteekt terwijl je 160 rijdt.
@vonklausenburg: hij heeft het over de reclame erover verbieden niet het product zelf.
Spijtig, Martini hoort bij de autosport. De kleuren zijn legendarisch en smaakvol. Een groot gemis dat gevoed wordt door betutteling van de sport en de wereld.
Toch wel jammer, ik zou ook graag die old school tv reclame’s van Martini weer terug zien. Die met dat rokje.
Grappig dat een drankenfabrikant vindt dat een raceteam sponsoren niet meer binnen het beeld past dat het bedrijf van zichzelf schetst. Je zou het eerder andersom verwachten.
> Echter mogen we de vruchtbare samenwerking na 2018 gedag zwaaien,

We mogen de vruchtbare samenwerking na 2018 echter gedag zwaaien,

> daar beide partijen hebben besloten er een punt achter te zetten.

Volgens jullie bron is het de Bacardi Group die de stekker eruit trekt, dus niet Williams of Martini.

> nu Williams geen belemmeringen meer heeft omtrent het vastleggen van coureurs onder de 25 jaar oud

Stroll is 19 en Sirotkin is 22.
@editorinchief: Over dat derde punt: Je hebt volkomen gelijk wat de leeftijden van de heren Stroll en Sirotkin betreft. Het is alleen wel zo dat er een clausule in het contract tussen Williams en Martini is opgenomen, waarin de voorwaarde wordt gesteld dat Williams minimaal één coureur van 25 jaar of ouder in dienst heeft. Waarschijnlijk omdat Martini jongere atleten niet kan of wil gebruiken voor marketingdoeleinden. Uiteraard is het mogelijk om af te wijken van die clausule, maar dat kan dan alleen bij de gratie van Martini en dat is dan ook gebeurd in het geval van de combinatie Stroll/Sirotkin. Nu de wegen van Martini en Williams scheiden, staat het de Britten vrij om aan te nemen wie het wil, zonder dat men eerst om toestemming moet vragen bij de sponsor.
@edge:

> Het is alleen wel zo dat er een clausule in het contract tussen Williams en Martini is opgenomen, waarin de voorwaarde wordt gesteld dat Williams minimaal één coureur van 25 jaar of ouder in dienst heeft.

Dat verhaal doet inderdaad de ronde, maar Paddy Lowe zegt dat het niet zo is. Ik heb er geen bewijs voor gezien. Jij wel?
Jammer, toch altijd goed herkenbaar geweest.
Ferrari heeft anders ook een aardig kale auto wbt sponsoren
@kapitein187: die zijn zelf sponsor

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).