
Het lijkt er wel op.
Luxemerken zijn een beetje lastig om vat op te krijgen. Sommige merken zijn niet echt premium of luxe, maar hebben we de status, waardoor de hogere vraagprijs alsnog gerechtvaardigd is. Kijk maar naar Saab of Tesla, niet echt premium interieur of afwerking, maar wel premium prijzen door eigenwijze techniek (of andere toepassingen) waardoor men wel de meerprijs van een premium wil betalen.
Een premium merk is niet alleen premium als een autofabrikant dat zegt. Het kopende publiek moet dat onderkennen. Daar ging het helemaal fout met Infiniti. Dit waren luxere Nissans, maar bijna niemand had daadwerkelijk het idee dat een Infiniti stond voor luxe en premium en gaf zijn geld elders uit. Bij Lexus lukte het in de Verenigde Staten in een keer wel en na een paar jaar in Europa ook.
Waarschijnlijk hoopt Hyundai op een laatste scenario. Naar het schijnt heeft Hyundai plannen om hun luxemerk naar Europa te brengen. Dat meldt Automotive News. Zij hebben inzage gehad in documenten waarop duidelijk vermeld zou staan dat Genesis ruimte heeft geboekt op de Salon van Genève. Volgens een woordvoerder is het echter niet zeker of Genesis naar Genève komt. Daarmee kunnen we bijna 100% zeker stellen dat ze op de Zwitserse beurs zullen staan. In principe zou namelijk een keurige ‘Nee’ afdoende moeten zijn.
Het is nog wel even afwachten welke modellen ze mee zullen nemen naar Genève. Op dit moment bouwt Genesis drie modellen: de G70, G80 en G90. Het nadeel van die auto’s is dat het allemaal sedans zijn, terwijl wij in Europa liever stationwagons en crossovers zien. Een stationwagon lijkt uitgesloten, maar een crossover is wereldwijd aan de man te brengen. De GV80 en GV90 (twee grote SUV’s staan op de planning, evenals een elektrische sedan. Verwacht die laatste drie niet voor 2021.
Van boven naar onder:
Genesis G90 ‘Vanity Fair Special Edition’ (HI) ’18
Genesis G70 3.3T ’18
Genesis G80 Ultima Sport Design 3.8 ’18
Genesis G90 ’19
Die onderste is net zo mooi als een nieuwe BMW 4 coupe
@pignon: nou ik vind em meer op een bruine drol lijken maar ok
@e36thuglife: dat zegt ie ook
Het viel me laatst in Zuid Korea op dat die G80 best wel een mooi apparaat is om te zien, helaas denk ik dat het lastig wordt om in Europa te slagen gezien de Duitse gevestigde orde.
@racerx: Inderdaad, veel Genesis spul daar, mooie luxe wagens.
@racerx: Ze doen het top in de road tests en de kleinste krijgt vaak te horen dat hij meer als een m3 rijd als een nieuwe m3 ofzo.
@dees: als je het zo zegt lijkt het net alsof ze in Korea achterlopen in techniek.
Die blauwe lijkt een kopie van mijn modeo vanaf deze hoek?
@houthakker: mooi man, ik zie er geen Mondeo in
@chriscross: Ik wel een beetje
Premium heeft weinig te maken met kwaliteit, vooruitstrevend- of betrouwbaarheid (zie Audi). Maar des te meer met de beste marketing strategie…
@janboel: het heeft met de gehele beleving van een product te maken. Dmv marketing kun je dat gevoel laden maar moet uiteindelijk wel waargemaakt worden anders hou je het als merk niet lang vol.
@potjak: dat waarmaken is dan wel een heel subjectief begrip. Het gaat om gevoel, in de meest brede zin van het woord. Dat krijg je met een onbekende Korean gewoon niet voor elkaar. Legio voorbeelden van.
@janboel: inderdaad, en niet eens goede marketing , het gaat om begeerlijke auto’s te maken. Dat hebben ze slim gezien. De consument wil helemaal niet de meest betrouwbare auto, anders reed iedereen wel een Lexus.
Zou mooi zijn, vind het bijzonder mooie wagens..
Vooral die G90. Daar hebben ze alles uit de kast getrokken om er het vlaggenschip van het merk van te maken en oogt erg sjiek.
Heeft ook een erg mooi interieur met veel leer en vooral ook veel hout. Waarschijnlijk is dat hout niet echt, maar het ziet er wel fraai uit. Heerlijk klassiek, ik houd daar wel van als het om autointerieurs gaat.
Kom maar door, erg fraaie wagens. Goede configutator ook. Een vd eerste die alles 3D had en je ramen en deuren en alles open kon doen
Als ze nou naar Europa komen met een hele gelikte SUV, dan komt het wel goed.
@simppa: Zijn ze dacht ik mee bezig.
Genesis komt naar Genève. Dan ga ik zeker kijken.
Jesus hè knows me, and he knows I’m right. Been talking to Jesus, all my life.
Goed gekeken naar Lexus hoe t moet en als ze t nog beter willen doen komen ze gelijk met electrische/hybride versies en geen diesel.. Zou dan best is een succes kunnen worden want betrouwbaarheid is bij Hyundai//Kia beter voor elkaar dan de Duitse 3.. Als de prijs dan ook nog is scherper is dan zou t moeten kunnen want ze zien er gewoon goed uit
Het zou tijd worden, jaren geleden stonden ze al in Frankfurt met een paar bloedmooie concepts, sinds die tijd hou ik van dat merk, hoewel die G90 grille een beetje to much is, maar dat hebben er meer tegenwoordig ?
Gaat nooit werken in Europa. Dat weten we inmiddels toch wel? Lexus is na jaren een beetje geaccepteerd, maar dat is het dan ook wel. Nissan zit nog in een hoekje te huilen hoe Infiniti gruwelijk is geflopt in Europa. Hetzelfde geldt voor merken als Lincoln en Cadillac. Honda probeert het niet eens met Acura, een wijs besluit van de Japanners. Dus nee, laat Hyundai dat ‘luxe merk’ maar lekker thuis laten.
@poes: jij hebt liever allemaal grijze kale Duitse lease editions op straat ? Laat ze maar naar Europa komen, beetje diversiteit kan geen kwaad
@poes: uit het niets is Tesla wel succesvol in het hogere segment opgenomen en dat niet eens met premium kwaliteit. Je moet dus niet dat maken wat de vier Duitse premium merken ook maken maar juist heel wat anders.
@poes: het kan wel werken, maar de vraag is hoeveel aanpassing er voor nodig is.
Luxe-merk in USA en Japan is wat anders dan luxemerk in Europa.
Ik geloof zeker dat er ruimte is voor nog 1 of 2 luxe merken in Europa; maar het moet wel goed opgezet worden.
Genoeg motoriseringen incl verschillende hybride mogelijkheden & genoeg koetsvormen.
Infiniti had alleen dikke blokken + een 3.0 diesel (erg lekker blok, ik heb m); dus dat gaat niet werken. En hun poging om een Mercedes A / GLA om te katten had ook weinig zin: 90% van de mensen die een GLA of A kopen, kopen dat omdat er een ster op staat. Want dat ding is niet per se mooi of prijs-kwaliteit-interessant. Met een Infiniti badge werd ie er niet mooier op.
Cadillac precies hetzelfde: wat ze leverden was niet beter dan de concurrentie.
Hyundai en Kia hebben de afgelopen 10 jaar gigantische stappen gemaakt. Ze zouden nu in staat moeten zijn om op elk van hun platformen een premium versie te maken en dat zou best eens kunnen werken in Europa.
Maar als ze alleen met die G70/80/90 aankomen; wordt het een lastig verhaal.
Een paar jaar geleden stond er in LA of LV oid een zeer mooie concept hybride SUV op de stand van Genesis. Dat leek mij wel wat!