Kvyat wederom aan de kant geschoven door Red Bull? [updated]

Auteur: , 33 Reacties

Het zit de Rus niet mee.

Doei!

Daniil “De Torpedo” Kvyat lijkt wederom het bokje. Vorig jaar werd de Rus aan de kant geschoven door Red Bull Racing, ten faveure van een zekere Max V., die prompt zijn eerste race won. Kvyat kreeg als troost het stoeltje van Max bij Toro Rosso. Maar ook dat bleek van tijdelijke aard, want toen daar iemand met meer talent op de deur klopte kon meneer Kvyat wederom zijn stoeltje opgeven. Toegegeven: Kvyat maakte fouten en heeft deze demoties ook deels aan zijn eigen prestaties te danken. Maar leuk is het natuurlijk niet en het komt niet vaak voor dat een rijder tijdens een seizoen de deur uit gestuurd wordt. Behalve als je Kvyat heet dus.

Klein lichtpuntje aan de horizon: Kvyat’s oud teamgenoot Carlos Sainz maakte recent een move naar het Formule 1 team van Renault. Daarmee kwam een stoeltje vrij en dus mocht Kvyat zijn helm weer afstoffen. Je zou denken dat dat voor het hele seizoen zou zijn, maar niks lijkt minder waar.

Pierre Gasly, de man die Kvyats stoeltje inpikte, moet namelijk komend weekend de finale van de Super Formula nog rijden. En dus komt er voor de F1 Grand Prix van de VS komend weekend een andere meneer in Gasly’s auto te zitten. Wat dus ooit Kvyats auto was. Bent u er nog bij? Die meneer heet Brendon Hartley, een 27-jarige Nieuw Zeelander die in het World Endurance Championship uitkomt voor het team van Porsche. Hij won in 2015 het WEC samen met teamgenoten Mark Webber en Timo Bernhard en dit jaar won hij de 24 uur van Le Mans met Bernhard en Bamber. In het verleden werkte hij ook al voor de Formule 1-teams van Toro Rosso en Red Bull.

Boze tongen beweren nu dat Red Bull voornemens is Hartley het seizoen uit te laten rijden bij Toro Rosso als zijn prestaties komend weekend goed genoeg zijn. Het is echter niet zo dat Gasly dan aan de kant geschoven gaat worden, die willen ze houden bij Toro Rosso. En dus staat de baan van Daniil Kvyat wederom op het spel. Wat zal die jongen de pee in hebben zeg. En wat zal Max blij zijn!

UPDATE 1: dit gerucht blijkt ook nog gewoon echt waar te zijn. Kvyat is weer aan de kant geschoven.

UPDATE 2: en het is officieel, hij is ontslagen bij Toro Rosso.



33 reacties

Ik had die jongen lekker het seizoen af laten rijden. Net alsof die andere gasten het nu ineens beter gaan doen dan hij deed. Niet dat het veel slechter kon maar toch…
@viezefreddyw: ze zullen wel een commerciële reden hebben om Hartley te laten rijden.
@tvklarenbosch: Ja dat geloof ik wel. Zonde vind ik het wel.
@viezefreddyw: Het is natuurlijk een uitgelezen kans coureurs te laten testen, terwijl het voor het seizoen nu niets meer uitmaakt. Kunnen de heren alvast aan de auto wennen en dan volgend seizoen direct serieuzer mee doen.
Dat lijkt mij inziens de enige logische verklaring voor dit soort acties.
-edit: check-
-edit: check-
Als ik het goed begrijp gaan dus komend weekend Kvyat en Hartley rijden en de race daarop Gasly en Hartley.

Het gebeurt toch volgens mij best regelmatig dat een coureur gedurende het seizoen afscheid mag nemen? Kvyat zou dit jaar al de 2e zijn. Ik blijf er overigens bij dat Kvyat dit alles volledig aan zichzelf te wijten heeft.
Kvyat is helaas slachtoffer van de uitspattingen van Helmut Markko. Deze man heeft echt wel talent. Iedereen was vol lof toen Ricciardo in 2014 Vettel versloeg. RIC werd in 2015 echter gewoon verslagen door Kvyat in dezelfde auto.

Verdient in mijn ogen wel een zitje ergens. Maar denk dat het exit is.
@nerekop: maar ook zelf er voor gezorgd dat het exit is kvyat.
Ook al heeft hij het aan zichzelf te danken, dit zou wel een beetje hard zijn. Maar zo gaat het nu eenmaal in die wereld. Misschien moet Daniil de eer aan zichzelf houden en vriendelijk bedanken.
Tja, hij zal echt wel heel goed zijn, maar niet goed genoeg.
Het enige dat Kvyat nog kan doen is komend weekend die Hartley het snot voor de ogen rijden. Als dat niet lukt is het game over vrees ik.
Company politics, hij is niet de eerste die daar aan ten onder gaat.
Stapt Sainz dan al in de Renault in Austin? Ja toch? Japan was volgens mij zijn laatste race voor STR.

Dan is er toch plekje voor Kvyat over? Want Gasly is in Japan, dus er moeten twee zitjes gevuld worden.

Of ben ik nu de draad kwijt?
@ijoost: @pomoek legt het goed uit. De tekst is inderdaad verwarrend geschreven.
@berlinetta: Dat zijn de verhalen, nog niet de werkelijkheid, niets bevestigd, behalve dat dit weekend Kvyat en Hartley rijden.
Kvyat kan namelijk niet bedanken, die heeft een contract dat hem bindt, het zou wel erg dom zijn, om dan te bedanken, het zijn toch a, de centen en b, hij kan dan aanspraak maken op nog meer centen, omdat het team van hem afwil. Dus gewoon rustig blijven en je ding doen, als men daar om vraagt.

Wat er na de komende race gebeurt, zien wij dan wel, er is van alles mogelijk en Toro Rosso en Helmut Markko zullen dit ook zo zien, afwachten wat het brengt, of niet. UItwijken naar andere opties kan altijd.

Wat Kvyat betreft, hij kan prima een stukje sturen, alleen is hij onder langdurige druk kwetsbaar en niet constant in het presteren. Wisselende prestaties hebben hem de kop gekost. Daarbij is hij niet sterker van tegenslagen geworden, zo is gebleken.
Je kunt over Kvyat manier van rijden denken wat je wilt, de wijze waarop Red Bull met deze coureur omgaat is ronduit schandalig. Óf je geeft hem een stoeltje,óf je zet hem aan de kant, maar in een dermate competitieve wereld iemand (keer op keer) zó te kakken zetten gaat iedere fatsoensnorm voorbij. Totaal respectloos.

Dit valt me gewoon vies tegen van Helmut Markko en co.
@RRRobert: ik denk dat er wel iets meer aan de hand is dat dit op deze manier gebeurt. Wat er allemaal achter de schermen plaats vind weten wij natuurlijk niet. Wat nou als Kvyat een hoog spel heeft gespeeld voor het behoud van zijn stoeltje maar dat hij net even te grof in heeft gezet. We weten de details niet en die zullen we ook nooit te weten komen.
@rrrobert: Overdrijven is ook een vak. Kvyat heeft erg lang de tijd gekregen van Red Bull maar hij presteert simpelweg niet. In iedere sport word je dan op een gegeven moment buiten de poort gezet.
@rrrobert: Kvyat weet al lang hoe laat het is. Hij is ook een zoon van de school; dus hij snapt t. Ik ken m niet, maar in de paar interviews die ik van hem gezien heb, komt ie over als een slimme jongen die best wel wat dingen snapt.
En persoonlijk zal ie snappen dat hij heel snel kan zijn, maar te vaak stoomt en in de huidige auto minder goed kan omgaan met veranderende omstandigheden.
Hij weet al lang dat zijn toekomst waarschijnlijk niet in de RB stal ligt, maar goed, je moet er wel zo vaak mogelijk bij zijn om contact te houden met mogelijke andere werkgevers. Ook zal het positief voor hem werken als hij zichzelf netjes opstelt tov RB, voor het geval hij een andere werkgever kan krijgen.
Als hij het diplomatiek oplost en een paar roebels meeneemt, zie ik m zomaar aanschuiven bij Williams, of FI. Haas wordt wat lastig in deze tijd met USA-vs-Rusland en Sauber moet je niet willen.
@RRRobert: dit is bij red bull de manier van werken(alee torro Rosso).
Vraag maar aan Jean Eric vergne, Sebastiaan bourdais en buemi om er maar een paar te noemen en dan vergeet ik er vast nog wel een paar….
Het gerucht gaat dat Kvyat zijn hand keihard overspeeld heeft. Hij zou zijn stoeltje namelijk terug hebben geëist, met de achterliggende gedachte dat Red Bull niet zonder hem zou kunnen. Sainz weg naar Renault, Gasly in een van de Toro Rosso’s. Dan blijft Kvyat als enige met een superlicentie over om die andere Toro Rosso in 2018 te besturen.

Dit gerucht kwam al naar buiten voordat Toro Rosso en Renault bekendmaakten dat Sainz het seizoen afmaakt bij de Franse renstal, dus het is goed mogelijk dat Red Bull zich in het nauw gedreven voelde en daarom Sainz vroegtijdig vrij gaf.

Maar goed, terug naar Kvyat. Dat zo’n aanpak niet slim is, was van tevoren ook wel te stellen. Hij is op dit moment niet goed genoeg (zowel qua kwaliteiten als qua sponsoren die hij meebrengt) om elders een stoeltje af te dwingen en het aantal beschikbare stoeltjes is ook zeer beperkt, dus Toro Rosso is zijn enige reële kans op een zitje. Om dan die enige mogelijke werkgever voor 2018 in het nauw te drijven is best onhandig. Vooral omdat Dr. Marko iemand is die niet met zich laat sollen. Enter: Brendon Hartley een serieuze kans krijgt.
@edge: Dit verhaal raakt kant nog wal. Waarom zou Kvyat zijn stoeltje terug eisen als hij er tegelijkertijd van overtuigd zou zijn dat Red Bull niet zonder hem kan? En waarom voelde Red Bull zich “in het nauw gedreven” en hebben ze Sainz vrijgegeven? Wat lossen ze daarmee op?
@riddertevoet: Omdat het terugeisen van het stoeltje over het restant van dit seizoen gaat. Het oorspronkelijke plan van Red Bull was namelijk om Gasly het seizoen af te laten maken, waardoor Kvyat pas weer in 2018 (als Sainz naar Renault is) mag instappen. Kvyat zou het daar niet mee eens zijn geweest en zijn (in zijn ogen) sterke onderhandelingspositie hebben gebruikt om zijn stoeltje eerder terug te krijgen. Als je denkt dat je sterk in je schoenen staat, is dat toch best logisch?

En wat dat in het nauw gedreven betreft, dat had ik wellicht anders moeten formuleren. Het is algemeen bekend dat Red Bull er niet bepaald happig is om iemand van buiten het juniorenprogramma in de Toro Rosso’s te zetten. Binnen dat programma zijn alleen Kvyat en Gasly in het bezit van een superlicentie. Met Gasly in de ene auto, is het natuurlijk logisch dat Kvyat in die andere auto stapt. Maar als Kvyat nou weigert? Dan zit Red Bull met een probleem. Door Sainz vroegtijdig vrij te geven en Kvyat zijn auto terug te geven is dat brandje geblust.
@edge: What about Buemi. Ik heb een hekel aan die vent, maar hij is nog wel gelinkt aan RB, heeft op het moment vakantie en heeft zo’n licentie toch?
@gregorius: Klopt, maar die heeft verplichtingen bij Renault e.dams in de Formule E en Toyota in het WEC. Eén keer invallen zou wellicht geen probleem zijn geweest, maar het seizoen afmaken en wellicht zelfs in 2018 fulltime bij Toro Rosso rijden wel. Hartley heeft dat probleem niet meer, aangezien Porsche kapt met het LMP1 project.
@riddertevoet: Het verhaal is juist heel helder, Kvyat heeft een contract waar dingen in staan. Wat weten alleen hij en Toro Rosso/Red Bull, dus daar dient naar gehandeld te worden, anders kost dat extra geld, wat altijd een lastig dingetje is, zeker bij kleinere teams.
Door Sainz te laten gaan komt inderdaad dat stoeltje vrij, om Kvyat dat stoeltje te geven en dus weer een kans en zo de kosten te besparen van eventuele rechtzaken. Men kan er waarschijnlijk alleen onderuit, als een coureur niet goed genoeg, of slecht presteert.
Daarbij weten wij niet precies wat hij technisch toevoegd aan het team, als hij minder toevoegd dan Gasly en straks Hartley, dan heeft Toro Rosso, Red Bull en Helmut Marko wel een poot om op te staan. En is een eventuele rechtzaak niet iets om bang voor te zijn, ook al is er een bindend contract. Dan zijn er misschien wel extra kosten, maar die worden gedekt door het gelijk wat men heeft bij een rechtzaak.
Wie er dan de plaats invult, is dan de uitdaging, Hartley en Buemi zouden kunnen. Gasly krijgt sowieso de kans om het een jaar lang, in 2018 te proberen.
De roebel staat er momenteel niet zo goed voor, jammer voor deze 2e rangs top-coureur.
Vond het tijdens een interview best een aardige kerel. Rijden daar en tegen: Hij is snel maar ook totaal roekeloos.
@CasperH Dacht het niet, Piet.
Kvyat’s sponsor heeft de oprotpremie van Jolyon Palmer betaald, zodat Sainz naar Renault kan en Kvyat terug bij STR kan.
Ik zie Kvyat ook gewoon in Australië aan de start staan voor het seizoen 2018.
@tweetyv6: wilde je hier nog op terugkomen, Piet? ;)
@casperh:
Wacht maar af. Beschouw Mexico als shoot out tussen Gasly en Hartley voor het 2e zitje in 2018.
Of Hartley heeft een grote berg geld achter de hand.
@tweetyv6: het zal me benieuwen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).