Kwalificatie Formule 1: Grand Prix van België 2018

Auteur: , 50 Reacties

Slaat Vettel dan nu eindelijk terug? Of weet Hamilton voor een verrassing te zorgen? En wat gaat Verstappen doen? Je leest het hier, op AutoBlog!

Ferrari F1 '18

Een van de mooiste circuits is volgens velen eentje die valk over de grens ligt: Spa-Francorchamp. Er is veel aan te merken op deze locatie. De voorzieningen zijn matig, de infrastructuur is knudde, de patat is er smerig en duur en het bier mag die naam niet hebben. Voor flinke bedragen mag je op een modderig veld kijken naar een aantal auto’s die op tientallen meters voorbij razen. Omdat Spa Francorchamps met 7 kilometer en 40 meter de langste baan is van de kalender, zie je de auto’s ook nog eens het minste voorbij komen: slechts 44 keer.

Het is extra spannend vanwege het feit dat er twee gegadigden zijn voor de wereldtitel: Lewis Hamilton en Sebastian Vettel. Beide zijn coureurs van absolute wereldklasse. Hamilton is niet meer zo dominant als voorheen, maar weet lastige omstandigheden naar zijn hand te zetten. Hij slaat genadeloos toe wanneer hij de kans krijgt. Mede daardoor staat hij nu bovenaan het klassement.

Echter, Vettel heeft verreweg de beste auto. Met name de Ferrari-motor is dit seizoen enorm potent. Dankzij een paar stomme fouten c.q. domme pech heeft hij de leiding uit handen moeten geven, maar onder aan de streep is hij absoluut favoriet voor de titel. Althans, als hij deze vakantie zijn hoofd goed leeg heeft kunnen maken. De GP van België is de eerste race na het zomerreces, vanaf nu is het een lange eindsprint naar de wereldtitel. Voordat het zover is, moeten we eenst de kwalificatie behandelen.

Q1
En de lichten gaan uit! Je zou verwachten dat alleen ‘de mindere goden’ naar buiten gaan, maar niets is minder waar. De beide Ferrari’s en de Mercedes van Hamilton gaan bijna direct naar buiten. Wellicht om alvast een goede tijd neer te kunnen zetten. Ondanks dat er droog weer is voorspeld, weet je het immers nooit op Spa-Francorchamps. Het is Lewis Hamilton die als eerste van de topteams een tijd neerzet: 1:43.543. Raikkonen gaat daar direct over heen met 1:42.585. Vettel weet ook de tijd van Hamilton te pakken, maar niet die van Kimi. Vooralsnog is de Fin sneller.

Met nog 12 minuten te gaan is het Verstappen die een gooi gaat doen naar een toptijd. In de eerste sector lijkt het verschil mee te vallen, slecht 3 tienden minder. In de tweede sector laat hij nogmaals een paar tienden vallen. Verstappen pakt echter in de laatste sector wat tijd terug: 1:43.199, voorlopig P3.

Dan kijken we even wat er achteraan gebeurd. De vaste klanten zitten in de gevarenzone: Stroll, Sirotkin en Vandoorne hebben een chronisch gebrek aan snelheid. Bottas blinkt wel heel erg lang binnen: met nog 6 minuten te gaan is hij de enige die nog geen tijd heeft neergezet. Wat ook tegenvalt is de voorlopig snelste tijd van Ricciardo, waarmee hij op P10 staat. Bij Red Bull roepen ze door de boordradio dat het écht sneller zal moeten. Goed nieuws voor de Bottas-liefhebbers is dat hij begint aan zijn outlap. Hij zet een indrukwekkende tijd neer. Dat kan niet gezegd worden van Sainz, die Q2 niet weet te halen, samen met de coureurs van voormalig topteams McLaren en Williams.

De afvallers in Q1
Sainz
Alonso
Sirotkin
Stroll
Vandoorne

Q2
Bij de ‘La Source’ hairpin hangt nogal zware bewolking. Waarschijnlijk dat daardoor bijna alle auto’s direct naar buiten gaan. Weer is het Raikkonen die het redelijk voor elkaar heeft, hij pakt direct de voorlopige P1. Hamilton zit daar vlak achter. Tussen Verstappen en Ricciardo zit vooralsnog een verschil van dik een halve seconde in het voordeel van de Nederlander. Wederom is het Bottas die de spreekwoordelijke kat uit de boom kijkt en voorlopig in de pits blijft.

Hij zal snel naar buiten moeten gaan, want we zien de eerste toeschouwers hun poncho’s pakken. Bottas begint direct aan zijn outlap, Hülkenberg heeft ook nog geen tijd neergezet, maar blijft nog binnen met 3 minuten te gaan. Hij zal definitief niet naar buiten gaan. Ook Verstappen en Ricciardo zullen hun 4e en 5e tijd neer scherper gaan stellen. De eerste tijd van Bottas is uitstekend, hij pakt P4 af van Verstappen.

De afvallers in Q2
Gasly
Hartley
Leclerc
Ericcson
Hülkenberg

Q3
De regen lijkt veel heviger te worden. Op meerdere plaatsen op de baan zien we een behoorlijk aantal paraplu’s en poncho’s. Het lijkt op de baan overigens mee te vallen, het zijn voornamelijk wat plaatselijke druppels. Geen van de 10 coureurs wil een risico nemen en staat klaar in de pitlane om direct naar buiten te kunnen gaan, ook Valtteri Bottas.

Max Verstappen laat weten dat het echt serieus aan het regenen is. Dat is te zien aan Bottas, die spint bij uitkomen van Blanchimont. Verstappen gaat naar binnen voor Intermediate banden. Perez rijdt nog op de rode banden, de waaghals. Halverwege de Radillon raakt hij de controle over zijn auto kwijt.

Ricciardo heeft op de inter-banden de grootst mogelijke moeite om zijn Red Bull op de baan te houden. Hij blokkeert zijn wielen telkens en raakt enkele keren van de baan. Verstappen zet de eerste tijd neer: 2:02.849. Raikkonen duikt daar direct onder. Hamilton en Ricciardo bijten zich voorlopig nog stuk op die tijd. Vettel laat zien uit het juiste hout gesneden te zijn: hij pakt (voorlopig) P1.

Verrasing: Perez op P2 voorlopig! Hamilton gaat daar nog aan voorbij en pakt pole! Kan Ocon, die nog buiten is, daar nog aan voorbij? De baan wordt immers een stuk droger. Daar profiteren Ocon en Perez van Racing Point Force India van.

De kwalificatie van de GP van België 2018 ziet er als volgt uit

1. Hamilton
2. Vettel
3. Ocon
4. Perez
5. Grosjean
6. Raikkonen
7. VERSTAPPEN
8. Ricciardo
9. Magnussen
10. Bottas
11. Gasly
12. Hartley
13. Leclerc
14. Ericcson
15. Hülkenberg
16. Sainz
17. Alonso
18. Sirotkin
19. Stroll
20. Vandoorne



50 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Red Bull heeft zijn zaken weer waardeloos op orde zo te zien, startplaats 7 en 8.
@HZW: achteraf altijd makkelijk praten. Zeker in de regen. Als de regen had doorgezet en ze met een lichte auto een goede tijd hadden neergezet voordat de baan nog natter werd, hadden we je dan ook gehoord?
@stefstuntpiloot: Red Bull is natuurlijk wel het enige team dat dat soort gokjes kan nemen. Ondanks een mindere kwali zullen ze gewoon 5e en 6e worden als er niets raars gebeurd. Als ze een supertactiek hadden en veel geluk bij wkwali met een P2 en P3, zouden ze alsnog vijfde en zesde worden. Het verschil in racepace tussen de auto’s is domweg te groot. Het beloofd wel een leuke race te worden, morgen!
@willeme: precies, begrijp best dat zij met regen die gok nemen. Niets te verliezen.
@willeme: met Bottas achterin zullen ze wel 4/5 worden.
@rovadepo: het verschil is zo groot, dat ik denk dat na een rondje of 37 Bottas gewoon langzij komt. Ook al start ie in de pits. Spa is een baan met veel rechte stukken en er zijn voldoende inhaalmogelijkheden.
@stefstuntpiloot: nee. Maar dat gebeurde dus niet.
@stefstuntpiloot: tactische fout van de teamleiding om ze niet buiten te laten en nog een paar ronden te doen. Regenbanden worden vanzelf slicks op de opdrogende baan. Zelfs Force India deed dat beter.
@560pk: regenbanden worden door slijtage zeker geen slicks, en al helemaal niet in een paar ronden. Compound is compleet verschillend
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Wie maakt die beslissingen bij redbull? Waarom in hemelsnaam gingen ze naar binnen in Q3? Ze konden niks meer doen, want je kon geen outlap meer afmaken. Dus je moet gewoon blijven rijden. Wat een gepruts daar bij RBR. We zaten hier vol ongeloof te kijken naar de tv.
@hiostu:
Dat is de schuld van Renault.
Waarom, dat weet eigenlijk niemand, maar toch kan ik het niet genoeg benadrukken dat het de schuld van Renault is
@hiostu: No fuel.
@gjvp: klein detail
Wat een gekke kwalificatie zeg! En wat leuk voor de mannen van Force India. Dikke chapeau voor hen en zeker voor Ocon. Knap hoor. Erg domme keuze van Red Bull om niet door te gaan, anders stonden zij sowieso op de tweede startrij. Maar voor morgen kan het wel weer spanning opleveren. Het kan een hele mooie race worden zo. Ik ben benieuwd!
@viezefreddyw: ben al sinds het begin van zijn entree een fan van Ocon. Hij heeft gewoon iets in zijn rijstijl wat anderen niet hebben. Die wordt in de toekomst ook een pittige voor Verstappen. De toekomst ziet er leuk uit. Al is het afwachten wat er gaat gebeuren qua motoren/regels/nieuwe fabrikanten(?) etc…
Red Bull had gewoon moeten blijven rijden tot aan het gaatje. Wat. Een. Kiekens.
Ik denk dat RB een juiste zet heeft gemaakt door naar binnen te gaan. nu hebben zij nog een vers setje intermediums en de rest niet meer. Morgen wordt ook weer regen verwacht.
@soulmaster: die twee rondjes zullen het verschil niet maken lijkt me.
@soulmaster: Ik denk het niet, met een beetje pech is hun race bij de eerste bocht voorbij, zo diep in het veld.
@soulmaster: regenbanden hebben juist heel weinig last van slijtage. Het laatste wat je hoeft te doen met de intermediates is deze sparen. En die 2 ronden boeien al helemaal niets.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@HZW: nu Ricciardo zijn overstap naar Renault heeft aangekondigd is hij “Personal Non Grata” geworden bij de autoblog redactie 😉
@ahs1979: wie?
Red Bull moet eens een nieuwe weerman gaan aanstellen, elke keer tactische blunders bij regen.
@harrie: Bij de kwalificatie is er altijd wat, te vroeg buiten, te vroeg binnen, zij zijn nooit op de juiste tijd op de baan in de laatste kwalificatie rondes.
Ricciardo moet dat zijn. stomme auto correct.
lees ik nu net op twitter dat de RB’s gewoon droog stonden….
Wat een waardeloze strategie van RedBull. En bij Kimi…. Geen brandstof meer ofzo? Want waarom zou je anders in godsnaam naar binnen gaan in het staartje van de strijd…
@trustmeiamanengineer: Geen brandstof dus meer ja… Man man man, hok tank je toch gewoon af in die omstandigheden.
@trustmeiamanengineer: blijkbaar mag je tijdens de kwalificatie niet bijtanken. Hoor ik net. Tja.
@pomoek: Ja… Vond het wel een raar verhaal van Doornbos.
@pomoek: bijtanken is toegestaan (www.auto-motor-und-sport.de). Er was echter geen tijd meer voor, voor zowel RAI, VER, als RIC. Daarnaast staat RAI op een andere strategie dan VET.
Ook het plan dat BOT (start achteraan) HAM een ‘tow’ zou geven viel in het water doordat BOT spinde.
Tja regenkwalificatie. Dan kan het mis gaan. Alles is natuurlijk relatief want voor hetzelfde geld staan de RB’s op de eerste rij. Foutje, bedankt. Renault en McLaren zijn voor mij de losers van de dag. Sainz kan alvast wennen aan het niet doorkomen van Q1 volgend jaar, wat een sof. Stoffel is het helemaal kwijt, zonde.
@pomoek: Ik zat te kijken op de RTBF en Stoffel ziet het helemaal niet meer zitten met Mclaren. Je ziet zo aan zijn gezicht dat hij het beu is… en hij wordt er helemaal voor afgestraft en dan die sleepactie met Alonso en omgekeerd waarbij ze meer tijd verliezen per ronde ipv te winnen… McLosers is het echt voor het ogenblik en het ligt echt niet aan de rijders…
@royaledeluxe: ik ben het met je eens. Ik hoopte alleen dat Vandoorne het lukte om deze race te laten zien wat hij kan. Maar ik ben bang dat zijn motivatie, zoals jij al aangaf, op is. Ik hoop, en dat zal natuurlijk niet gebeuren, dat hij een plekje bij STR weet te bemachtigen. Bij McLaren moet ie gewoon zelf vertrekken.
Ontzettend fijn voor Force India! Ik hoop op een herhaling van 2009!
Wat doet die valk over de grens ? Niet doorgegeven aan Eurocontrol ? ;)
Kan wel een interessante start worden met kemphanen Ocon en Perez plus Chrasjean vooraan.
Ook wel leuk om te zien dat de Toro Rosso’s voor de Renaults staan na al die infantiele sneren van Abiteboul.
@harrie: karma!
@harrie: now we can fight!
Mooi voor force India.Ik hoop dat red bull de auto goed werkende weet te krijgen in wisselende omstandigheden
Geeft wel aan hoe goed Hamilton is zodra er regen is blinkt hij echt uit.
@burninrubber: het is al zo gewoon na zijn 78e pole dat jij de eerste bent die iets over Hamilton zegt. Laat RB maar eens gewoon dit seizoen op zijn neus gaan en volgend jaar met Honda en frisse nieuwe start maken. Het boek Renault voor eens en altijd sluiten.
@erik2907: hoeveel wereldtitels heeft Red Bull ook alweer gewonnen met Renaultmotoren?
@mashell: heb ik het over het verleden of ‘dit seizoen’?
Q1 Bottas blinkt wel erg lang binnen.
@ikleesookoverautos: hebben ze knipperlichten op de F1 auto’s?
Grosjean had wel een goede dag.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).