Lease maar: Jaguar XE of Volkswagen Arteon

Auteur: , 53 Reacties

Bijna premium of helemaal premium?

Jaguar XE - Volkswagen Arteon

De nieuwe Volkswagen Arteon laat een goede indruk achter. Het is altijd prijzenswaardig als een fabrikant ervoor kiest een auto op de markt te brengen die meer de emotie dan de ratio aanspreekt. Want nuchter beschouwend is een gewone Passat of een Skoda Superb een veel betere keuze. Maar het oog wil ook wat, vandaar dat de er gelukkig toch weer een nieuwe Paserati op de markt is verschenen.

Nu zou het heel erg logisch zijn om deze auto te vergelijken met de Audi A5 Sportback of de BMW 4 Serie Gran Coupé. Nu hebben we die beide onlangs naast elkaar gezet en ligt de keuze wel heel erg voor de hand. Want wat kun je nog meer krijgen voor dit geld als het chique, premium en fraai mag zijn? Nou, een heuse Jaguar behoort tot de mogelijkheden. En dan geen Mondeo met andere koets. Als je erover nadenkt is het best apart: enkel en alleen voor de XE is het platform ontwikkeld.

Het is natuurlijk leuk om naar de dikke benzinevarianten te kijken, maar die worden niet zo veel verkocht. Neen, de redelijk eenvoudige diesels zullen waarschijnlijk het meest populair worden. Maar dat gaat niet te koste van de luxe ditmaal, want we kiezen wel voor een rijke uitvoering. In onderstaande tabel kun je zien hoe ze zich tot elkaar verhouden.

Auto:
Jaguar XE E-Performance Corporate Edition Prestige
Volkswagen Arteon 2.0 TDI Business Elegance
Catalogusprijs:€ 47.990€ 48.110
Fiscale prijs:€ 46.975€ 46.960
Leasetarief:€ 900€ 950
Vermogen:163 pk bij 4.000 tpm150 bij 3.500 tpm
Koppel:380 Nm bij 1.750 tpm340 Nm bij 1.750 tpm
Topsnelheid:220 km/u220 km/u
0-100 km/u:8,2 sec.9,1 sec.
Verbruik:4,1 l/100km 4,5 l/100km
CO2 uitstoot:106 gram/km116 gram/km

Bij beide auto’s zijn we uitgegaan van een looptijd van 48 maanden een jaarkilometrage van 40.000 km. De prijzen een gemiddelde van grote leasemaatschappijen. De prijs kan afwijken bij andere kilometrages, looptijden of opties. De leaseprijzen zijn exclusief BTW. Aanschafprijs incl. BTW en BPM.

Wat ons opvalt
De Jaguar is in veel meer uitvoeringen te krijgen dan de Volkswagen, dat was vroeger wel anders. Dat komt mede doordat de Arteon nog hartstikke vers is, maar ook omdat de Arteon alleen de topmotoren krijgt het VAG gamma. Dus een 1.6 diesel met skai bekleding zal niet tot de mogelijkheden gaan horen.

Qua aanschafprijs ontloopt het elkaar niet heel erg veel, maar in de lease is de Jaguar 50 euro voordeliger. Geen levensgroot verschil, maar het is opmerkelijk dat een Jaguar voordeliger is dan een gelijkwaardige Volkswagen. De Arteon lijkt iets luxer te zijn uitgerust met een licht-, en vermoeidheidssensor. Ook krijg je bij de VW een DAB-functie op je radio en dimmen de binnen- en buitenspiegel. Via LED-lampen kijk je de wereld in, terwijl de XE het moet doen met Xenon. Ook prima. Waar de Jaguar wel terug slaat is met lederen bekleding en een achteruitrijcamera.

Exterieur
De Jaguar kennen we nu al een tijdje en is een vertrouwd gezicht aan het worden. Het design is clean en strak: wat dat betreft heeft Jaguar grote stappen gezet ten opzichte van 20 jaar geleden. De XE is wel een auto die een goede ‘velg’ kan gebruiken. Er zit standaard 17″ op, maar 18″ staat een stuk fraaier, maar kost in de lease wel wat meer en moet als accessoire besteld worden. Ondanks dat het een Jaguar is, is het geen protserige auto. Zakelijk helemaal verantwoord, dus. Voor sommigen heel belangrijk: je kan LED-lampen krijgen. Dat misstaat de XE geenszins.

Jaguar XE E-Performance Prestige

Bij de introductie wordt veelal gekozen om de dikke varianten te tonen. In het geval van de Arteon zagen we onlangs een geel exemplaar met R-design pakket en 20″ velgen. Ja, dan valt elke auto wel op. In Elegance uitvoering is de jumperpartij iets minder heftig en dat staat de Arteon verrassend goed. De grille is overigens wel erg druk vormgegeven. Net even een paar lijntjes te veel. Het is verder een keurige auto. Je kan er prima mee voorkomen rijden. Het is net even wat minder pretentieus dan een Audi of BMW.

Volkswagen Arteon Elegance 2.0 TDI DSG

Interieur
Dit is toch waar je het meest tegenaan kijkt. Het dashboard in de Jaguar is net als de buitenkant: lekker strak. Op sommige delen niet helemaal op het niveau van een Audi A4 of Mercedes-Benz C-Klasse. Voorgaande zin wordt dermate vaak gebezigd dat het een cliché wordt. Want in principe is het niet storend. Het is gewoon een prima dashboard. Voordeel is de standaard lederen bekleding, dat verhoogd de atmosfeer enorm. Zeker als je de kleur ‘Latte’ bestelt.

Jaguar XE E-Perofrmance Prestige

De Volkswagen imponeert enorm met de hoge gradatie van afwerking en materiaalgebruik. Het geheel oogt zeer verzorgd en alles zit precies waar je het verwacht. Dat komt ook omdat het een Passat dashboard is. Niet dat daar iets mis mee is, integendeel, maar gezien de aparte koets had het interieur iets unieker genoegen. Qua ruimte ontlopen de Arteon en XE elkaar niet enorm veel, de Arteon is voorin ietsjes ruimer. Ga je veel rijden met mensen achterin zijn beide auto’s niet echt aan te raden. De XE is gewoon krap en de Arteon heeft een beperkte hoofdruimte.

Volkswagen Arteon Elegance 2.0 TDI DSG

Rijden
Je merkt al bij het wegrijden dat Jaguar meer geïnvesteerd heeft in het onderstel dan de knuffelnaarheid van het lampje voor de kofferbak. De XE is namelijk een uitermate fijne auto om te rijden. De auto is dankzij de achterwielaandrijving uitstekend in balans en zelfs redelijk sportief te noemen. Maar tegelijkertijd biedt de Jaguar behoorlijk veel comfort. De enige dissonant is de motor. Deze niet zo zeer slecht, maar op papier moet de XE potenter zijn, maar dat gevoel heb je niet echt. De rijtest met de Jaguar XE kun je hier bekijken.

Jaguar XE Prestige

De Arteon heeft in tegenstelling tot de XE de aandrijving op de voorwielen en in plaats van een automaat met koppelomvormer heeft de Arteon een DSG-bak. De tijden dat Volkswagen TDI’s bijzonder krachtig aanvoelden (en er op los nagelden en rookten) licht alweer een tijdje achter ons. De 150 pk diesel is gewoon prima, maar verwacht er geen wonderen van. De boel moet even op gang komen en voor snelweg snelheden is het voldoende. De bevindingen van @CasperH vindt je in deze rijtest.

Volkswagen Arteon

Conclusie
Dit zijn twee totaal verschillende auto’s gebouwd door twee totaal verschillende fabrikanten met een totaal verschillende filosofie. De Jaguar is iets minder uitbundig (maar wel fraai) en heeft als grote troef DAT onderstel. Qua luxe zit je helemaal goed en ook de leaseprijs valt mee. De Volkswagen is uitbundiger qua styling en in die zin wat pretentieuzer. Technisch gezien maakt de Arteon dat niet helemaal waar. Maar beide auto’s bieden op hun eigen manier net dat beetje meer.



53 reacties

-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Die achterkant van de Arteon is me een partij dik in vergelijking met de Jaguar. Dat heeft de VW duidelijk beter voor elkaar ook al moet ik wel een beetje wennen aan de voorkant van de Arteon. Er zijn inderdaad net een paar lijntjes teveel. Moeilijke keuze dit, uiteindelijk zal ik denk ik wel voor de Jag gaan, in metallic donkerblauw met een zacht bruin interieur (geen idee hoe dat in de Jag heet). Ook al twijfel ik wel elke keer als ik die achterkant weer zie. Een donkerrode Arteon zal namelijk ook niet verkeerd zijn…
Ik begin die arteon best te waarderen! Interessante tweedehands voor als ik over een jaar of 5 genoeg geld bij elkaar heb geschraapt om überhaupt een auto te kunnen betalen :’D
Arteon met 2.0BiTDI dan maar?
@dutchdriftking: dan doe ik de XE 2.5 d AWD wel…
@dutchdriftking: Die maakt wel alle vooroordelen over VAG waar. Dus die moet je alleen rijden zolang er nog garantie op zit, daarna weer door schuiven.
No brainer, de Jaaaag! Maar ik ben dan ook niet echt een VAG-mens. Geen hater, maar ook geen liefhebber. Strikt genomen is het in ieder geval de mooiere en in de lease dus de goedkopere optie.
@tenaci: ik vind de Arteon mooier, dus de JAG is niet de mooiere…;)
@87sandyd: point taken, ik snap je. Ik bedoelde dat ik niet voor de Jag kies omdat ik een hekel aan VAG heb, maar omdat ik hem werkelijk mooier vind en daarnaast is hij ook nog goedkoper in de lease.
Gisteren naast een arteon gestaan en eat een fraaie machine is dat zeg.

Maar in een auto van dat formaat moet je minimaal 190pk hebben.
@dirkiii: Het zijn diesels dus vanwege dat koppelbereik kun je wel prima met deze uitvoeringen uit de voeten hoor. 380Nm is genoeg om fijn in te halen en wat sportiever te rijden. Dan ligt de kwestie van het rijcomfort meer bij de verhoudingen/instelling van de versnellingsbak. Blijft niettemin altijd persoonlijk.
@dieselaer: heb je ook gelijk in, maar ik vind het persoonlijk ook prettig als een diesel boven in het toerengebied ook nog lekker doorgaat.
Hoewel ik totaal geen fan ben van de huidige VW’s, zou ik toch voor de VW gaan. Ik vind de Jag zo absurd saai ogen, echt niets aan. De voorkant gaat nog, maar bij de achterkant hebben ze de plank volledig misgeslagen.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Als ik echt puur op uiterlijk mijn beslissing moet maken, dan zeg ik toch de Arteon. En dat vind ik knap van VW, dat is ze namelijk nooit eerder gelukt. Maar ik denk dat ik toch even zou doorsparen voor een XF. Vind ik wel een knappe auto om te zien en rijdt ook nog eens goed. Ik denk dat dat ook een wat eerlijker vergelijk is als je beide auto’s een beetje wilt aankleden qua opties.
@viezefreddyw: Ben het met je eens. De XF is gewoon wat mooier dan de XE, en niet bizar veel duurder.
@jochempie: Klopt ja. Ik vind hem er net wat sportiever uitzien en ook wat volwassener ofzo. Fraaie auto met mooi interieur.
@viezefreddyw: hoezo sparen?..het ging hier om Leasen
Ik vind voor een lease-daily het rijden belangrijker dan het uiterlijk, dus daarom zou ik voor de Jag gaan.
De Jaguar please. Ben niet zo volks…
Jaguar premium? Laat mij niet lachen. Heb nog nooit zo’n slechte bouwkwaliteit gezien in een “premium” sedan.

Absolute no-brainer: Arteon!
@exotic: ik heb nu ondertussen al diverse XE’s gereden en ben het op dat vlak met je eens.

Verder is het onderstel best wel goed, maar niet meer dan dat.

De motor en de automaat set-up houden ook niet over. Het 2017 model van de XE is op bepaalde punten gewijzigd en ook ietsje beter maar vergeleken met BMW echt niet zo goed. Ik heb geen merkvoorkeur. Nooit gehad.

Dus in dit geval de VW, ook omdat ik na lang me er tegen verzet te hebben en zij ook hun best hebben gedaan wat andere auto’s te maken durf toe te geven dat het gewoon goede auto’s zijn.
@exotic: Dat interieur had inderdaad in een D-segment Seat niet misstaan.
@karhengst: D-segment Seat? Überhaupt wel eens in een XE gezeten?
@romeoalfa: zou er best een rondje mee willen maken, dat geef ik eerlijk toe. Het gaat mij eerder om de styling: Saai zwart en grijs. Navigatie op de verkeerde hoogte.

De mogelijkheden tot opleuken zijn ook erg beperkt als je het vergelijkt met hoe de dashboards zijn opgezet tov MB, BMW en zelfs Audi. Dus ja, qua styling had het een D-segment Seat kunnen zijn.
@karhengst: Het dashboard van een BMW 3 of een A4 is ook zo spannend…
@exotic: tja, daar gaan we weer. VW kon er de laatste jaren ook flink wat van om een technisch malheur op de markt te zetten.
Of is dat in eens anders??
Ik vind de achterzijde van de Jaguar echt niet mooi. Hoewel ik rwd echt kan waarderen zou ik in deze toch voor de Arteon gaan. Hoe goed de Jag ook is
Ten eerste schrik ik toch wel van de leaseprijzen. Wat een bedragen vragen ze in Nederland.

Persoonlijk zijn dit mijn minst favoriete modellen in het segment. Liever een Giulia of 4GC, of gewoon een 3-Serie. Of m’n huidige C250d. Het ontwerp moet je smaak zijn maar persoonlijk vind ik het in AMG line de fraaiste in z’n segment.
Ik vind het exterieur van de Arteon mooier. Echt een knap ding geworden. Maar zou toch de XE nemen. Heb laatst een knappe uitv. meegehad voor een weekend. Rijdt wel echt snaarstrak. Diesel was ook lekker pittig en de automaat was erg prettig en soepel. Vond het interieur ook erg mooi maar achterin wel ontzettend krap. Denk dat de Arteon dat wellicht beter doet.
Heel eerlijk, VW heeft met de Arteon een mooie auto op de markt gezet.
Mijn gevoel zegt een Jag, en mijn verstand de VW. Net zoals Jaguar heeft ook VW , de kaatste jaren, laten zien hoe je rotzooi als premium kunt verkopen.
Ik denk toch dat ik mijn gevoel ga volgen en niet mijn verstand.
Ik lease nooit maar doe de Jaguar maar als het zou moeten.
Stel je voor dat je op een feestje vertelt dat je kon kiezen tussen een VW en een Jag, en dat je hebt gekozen voor de VW.
Gelukkig word je dan snel wakker. Het was een nachtmerrie!
De Jag. Omdat Jaguar en omdat geen VauWee…
Dus 50 euro verschil in leasetarief.
50×12=600 euro per jaar.
Daar kan je 300 ijsjes met 2 bolletjes van halen! Dat is naar mijn mening een groot verschil!
@banaan7: kies dus de Arteon: dat bespaart je een naar geval van obesitas.
@mashell: neuj. Ik eet gemiddeld 14 snee brood per dag+avondeten inclusief toetje+ik steel nogal wat koekjes. Oh ja, ik drink er natuurlijk ook nog wat bij! Maar ik ben nog steeds niet dik! Het enige wat ik doe aan sport is trouwens 30 minuten naar school en 30 minuten terug op de fiets. ;)
@banaan7: Als dat het verschil is tussen “een auto” en “dé auto” dan maken die vijf tientjes weinig uit, zeker als je reeds in die klasse onderweg bent. En mogelijk wordt het nog verrekend met de bijtelling ook, dus betaal je effectief slechts 150 ijsjes met 2 bolletjes.
De Volkswagen Arteon, vind het toch wel een hele mooie auto. Tevens heeft de volkswagen een fijne automaat (DSG) en een lekkere 2.0 TDI motorblok.
Ghibli !
De XE was al bij zijn verschijnen een ouwe kar.De Arteon is juist wel een frisse verschijning.

En toch; ik heb liever een 4GC.
Toch de volkswagen.
Heb een paar dagen geleden in de Arteon gereden. Hele fijne wagen en ook zeker lekker ruim van binnen! Daar kan de A5 niet tegenop, de A5 (mijn 1e keus) is echt een coupé met 4 deuren, de 4gc een grotere coupé met 4 deuren, de Arteon staat hier boven. Een grote maar, als je een beetje opties configureert kom je op een prijs rond de 56k. En de vraag is of je dan voor je piemolverlenger niet liever een Audi of BMW hebt, want: premium 😅
die jag is echt op leeftijd als hij naast die vw staat
“De Volkswagen is uitbundiger qua styling en in die zin wat pretentieuzer.” En dat voor een VAG-product vergeleken met een Jag…wie had dat gedacht?
Dashboard van de vw ziet er best goedkoop en simpel uit.
@redbeams: dashboard in de vw vind ik ook jammer. Niet omdat lelijk is, maar het is gewoon een passat dash. En als je de arteon kiest, zou ik wel het gevoel willen hebben dat het iets ‘anders’ is dan een passat. De buitenkant zie je toch niet als je erin zit. Erg jammer dat vw bier niets ieuwe te ieder heeft, doet mijns inziens wel afbreuk aan de beleving, iets waar de arteon toch juist voor bedoeld lijkt!?
Gisteren de Arteon besteld (lease). Mooie opvolger voor mn A3 Sportback… nu waarschijnlijk nog 3 maanden wachten. :)
Eén van de eerste die via PON lease besteld is…
@martijn_agterhuis: Dat je nog zaken wilt doen met Pon, zou voor mij onbestaanbaar zijn na politieauto-omkoperij en slechte service emissiefraude auto’s. Ik geloof dat leaserijders niet zo principieel zijn …
Wegens onderstel / achterwielaandrijving én de vormgeving: de XE. Maar om exact dezelfde reden: liever de Giulia dan de XE. De Passarteon is me wat teveel een boekhoudersmobiel.
Wat een vergelijk, een Jag met emissiefraudekampioen VW, no way, bovendien is VW duurder in aanschaf of lease, minder pk, minder koppel, hoger theoretisch verbruik en meer CO2. Qua stijl is t ook geen vergelijk, de Jag is zo uitgebalanceerd en tijdloos mooi. Als Alfa fan staat hij voor mij zelfs hoger dan de Giulia.
Ik zou niet gaan voor de Arteon met 2.0 TDI maar absoluut wel voor de 2.0 TSI. Ik vind het design echt super. De jag vind ik mooi, maar doet mij eigenlijk niets. De Arteon is echt een auto die ik graag wel zou willen rijden. Ook door de grote kofferklep erg praktisch en de potentiële vermogenswinst spreekt mij erg aan.
De XE. Net wat mooier/stijlvoller. Kleurtje erop en klaar.

T is alleen wel jammer van zijn achterlampen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).